به نام مردم علیه مردم

محمد سعید احدیان، گروه سیاسی الف،   3961011052 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

فقط تجمع روز پنج شنبه بود که در آغاز، هدف و دغدغه معیشتی داشت و بعد از این‌که فرصت طلبان مسیر اعتراض را تغییر دادند، رنگ و بوی معیشت از این اعتراضات به طور کلی رخت بربست و این اعتراضات تبدیل به یک اغتشاش و آشوبی شد که تنها نتیجه اش آن است که مصالح و منافع مردم از بین برود.

به نام مردم علیه مردم

در پاسخ به کسانی که بر این باورند این اعتراضات هنوز بر نارضایتی معیشتی استوار است چند نکته را می توان متذکر شد: اول  با این‌که آغاز تجمع بر بستر نارضایتی معیشتی شکل گرفت اما در شعارهای تجمع از شنبه شب به بعد کوچک‌ترین شعار معیشتی به چشم نمی خورد تمام شعارها، سیاسی و در تعارض با کلیت نظام است و اگر معترضان دغدغه معیشت داشتند، باید  در شعارهایشان دیده می شد همانطور که در روز اول چنین چیزی وجود داشت. دوم بر اساس یک بررسی میدانی حدود 80 درصد معترضان در سنین پایین تر از 26 سال قرار دارند درست است که  دغدغه اقتصاد ممکن است در این سنین  وجود داشته باشد، اما فشاری که باعث می شود یک فرد طاقتش طاق شود و برای اعتراض آن هم از نوع آشوب طلبانه به خیابان بیاید، مربوط به سن و قشری است که بار یک خانواده را بر دوش می کشد و به دلایلی مانند  بیکار شدن، همه سرمایه زندگی را در یک موسسه مالی از دست دادن و...دچار سختی غیرقابل تحملی شده است. سوم برای روز اول کانال های ضدانقلابی فراخوان این تجمع را کار نکرده بودند، اما اکنون این تجمعات صرفا توسط کانال ها و رسانه های معاند برنامه ریزی و مورد حمایت قرار می گیرد و جالب این‌که حتی در آن کانال ها هم  مطالبه اقتصادی مطرح نمی شود.


لذا برپایه دلایلی که ذکر شد اشتباه است اگر کسی فکر کند، اعتراضاتی که الان با آن روبه رو هستیم مانند روز آغاز، منطق معیشتی و اقتصادی دارد و در نقطه مقابل می توان تصریح کرد این اعتراضات بیشترین لطمه را به اقتصاد و معیشت مردم می زند چرا که اولا همان‌طور که ذکر شد مطالبات اقتصادی مردم به حاشیه رفته است.  به عنوان یک مثال روشن  اگر تا چند روز پیش سپرده گذاران مظلوم موسسات مالی و اعتباری می‌توانستند تجمع و اعتراض کنند، اکنون با هنجارشکنی های صورت گرفته دیگر نمی توانند حتی صدای خود را بلند کنند یا رسانه ای مثل خراسان که همیشه پیگیر مطالبات مردم بوده است اکنون برای جلوگیری از تحریک  و سوءاستفاده ها نمی تواند خواسته های مردم را به طورجدی پیگیری کند.


 ثانیا در فضای سیاسی ایجاد شده تمرکز مسئولان از اقتصاد و حل مسائل معیشتی مردم دور می شود.


 ثالثا امروز بر کسی پوشیده نیست که کشور ما دشمن دارد و کوچک‌ترین تزلزلی در داخل کشور دشمن را امیدوار می کند و او را به فشار بیشتر ترغیب می کند. این یک واقعیت کاملا تلخ است که حوادث سال 88 نقش کاملا مستقیم و موثری بر اجماع کشورهای غربی برای تحریم ها گذاشت.حوادث 88 تمام شد اما هنوز که هنوز است آثار تحریم های آن بر کشور ما باقی مانده است و بی تردید اغتشاشات موجود اگر خیلی زود به پایان نرسد، به صورت مستقیم باعث تشدید تحریم های اقتصادی بر مردم ایران می شود .


و رابعا از همه موارد ذکر شده مهم‌تر این که اقتصاد فقط و فقط در صورت ثبات و وجود امنیت رشد می کند، ناامنی بزرگ‌ترین سم برای رشد است. اگرهمین چند روز را نگاه کنیم کاهش شدید شاخص بورس، فرار سرمایه هایی که نگران از آینده هستند، تعطیلی کسب و کارهایی که در چند هفته اخیر نشانه های رونق در آن دیده می شد، به خوبی نشان می‌دهد که اغتشاشات فعلی مهم‌ترین تبعاتش ایجاد چالش اقتصادی، برای اقتصاد دارای مشکل است و متاسفانه  مواردی که در این اعترضات خیابانی ذبح می شوند  به ترتیب ،امنیت مردم  ، سپس اقتصاد و معیشت آنان است.
این در حالی است که این مطالبه به شکلی کاملا مدنی، موثرتر از شکل فعلی و بی هزینه  قابل انجام است.

 
در این رهگذر به نظر می رسد:
1-کسی نباید اشتباه کند و چون شروع تجمعات بر بستر اقتصادی بود، آن را همچنان معیشتی و اقتصادی ببیند لذا بی تردید ادامه این مسیر فقط و فقط به امنیت و اقتصاد مردم لطمه می زند.


2-پایان یافتن سریع و کم هزینه این اعتراضات، نیاز به حمایت مردمی دارد. گرچه شواهد روشن نشان می دهد مردم حتی کسانی که گله مندند و از برخی مسائل نارضایتی دارند، از این اغتشاشات پشتیبانی نمی کنند اما همراهی بیشتر مردم برای پایان یافتن دادن به این آتشی که خشک و تر را با هم  می سوزاند ضرورت دارد. اغتشاش کنندگانی که درک و فهم درستی از مسئله اصلی مردم که اقتصاد است ندارند و به منافع مردم لطمه جدی زده اند، باید از سوی جامعه طرد شوند.

 
3-کنارگذاشتن دعواهای سیاسی و پرهیز از تسویه حساب های سیاسی و دوری از هر حرف و موضع تحریک آمیزی که زخمی را باز کند و وحدت ملی را تحت الشعاع قرار دهد، واجب تر از نان شب است. اگر جریان اصول گرایی فکر کند فرصتی پیدا کرده است که رقیبش را زمین بزند، درک درستی از صحنه پیدا نکرده است  و نفهمیده است که ما با شرایطی شبیه سال 88 روبه رو هستیم و مسئله شخص رئیس جمهور و یک جریان نیست بلکه مسئله اصل نظام و منافع مردم است و اگر اصلاح طلبی فکر کند با عامل اعتراض خواندن جریان رقیب امتیازی سیاسی گرفته است، فقط اختلاف و فاصله را تقویت کرده است.


این در حالی است که اگر تمام جریان های سیاسی، مسئولان در قوای مختلف، بدنه فعال اجتماعی و سیاسی، نخبگان و فرهیختگان و تریبون داران، با یکپارچگی ملی با مسئله روبه رو شوند، می توانند نه تنها هزینه های اغتشاشات را کم کنند بلکه به دنیا پیام قدرت و همدلی را صادر و با تقویت بیش از پیش پایه های مشروعیت کشور، فشارهای بیشتر را از مردم دور کنند.


4- از همه این ها مهم‌تر مطالبات اصلی مردم است که فعلا به حاشیه رفته است. با فروکش کردن شرایط جدید که به فضل الهی به نظر نمی رسد به دلیل پشتوانه اجتماعی و سیاسی نداشتن معترضان چندان طولانی شود، آنچه نباید فراموش شود، پاسخ گویی به مسائل مردم است. رسانه ها، تریبون داران، نمایندگان مجلس، ائمه جمعه ، چهره های دلسوز و انقلابی، جمع های معتقد به انقلاب و جریان های سیاسی باید با رعایت سه مولفه انصاف، عدم سیاه نمایی و مراقبت از مورد سوءاستفاده قرار نگرفتن پرچم «مطالبه هوشمندانه» را بالا نگه دارند و خواسته های مردم را پیگیری کنند و مسئولان نیز با «پاسخ گویی فعالانه» خواسته های به حق مردم را جامه  عمل بپوشانند و یا توضیحات نادرست بودن مطالبه و مشکلات خود را با زبان و ادبیات مناسب با مردم در میان بگذارند.


به نظر می رسد با عزم و همدلی ملی برای خاموش کردن این حرکت به انحراف کشیده شده، مطالبه هوشمندانه خواسته های به حق مردم و پاسخگویی فعالانه مسئولان دستگاه های مختلف، می توان این چالش را نیز به فرصتی برای بهتر و قوی تر شدن تبدیل کرد.
 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۶۳۳۸۰۹:۲۰:۳۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
در حوادث ناگواری که پیش آمدهمه مردم مثل بنده دیدند که افرادی که شعارهای کهنه فتنه می‌دادند واقدام به تخریب و آتش‌زدن اموال بیت‌المال کردند و به اسلام، قرآن، تصاویر شهدا و پرچم جمهوری اسلامی ایران اهانت کردند تعدادشان بسیار اندک بود. بدین خاطر، منزوی‌تر از سال 88 به خانه‌هایشان باز گشتند.
فوق لیسانس بیکار۱۸۶۶۰۴۱۱:۵۱:۴۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
ای بابا همش میگید تخریب اموال عمومی... این همه میلیاردی اختلاس شد و جای دیگه خرج شد اموال و ثروت عمومی نبووووود؟!
ناشناس۱۸۶۳۴۱۰۹:۲۱:۵۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
اگر حرف مردم را مسئولان می‌شنیدند، صدای اعتراض‌ها به خیابان‌ها کشیده و مورد سوء استفاده دشمنان کینه‌توز واقع نمی‌شد. مردم در مراسم یوم‌الله 9 دی هم دغدغه گرانی و آینده فرزندانشان را بیان کردند. خواست همه مردم بهبود اوضاع معیشتی و کسب و کار است. گمان نمی‌کنم این انتظار زیادی باشد.
تبریزی۱۸۷۰۵۸۱۵:۰۳:۱۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
می گن اعتراض مسالمت آمیز و قانونی باشه. مسالمت آمیزتر و قانونی تر از این که تو یه سایت خبری رسمی داخلی یه کامنت بنویسی و دکمه ارسال رو بزنی؟! یعنی حتی اون هم منتشر نمی شه! و نتیجه؟ خشم فروخورده یه روزی فوران می کنه و اعتراضات از عالم مجازی به دنیای واقعی کشیده می شه! همه می دونیم که کامنت اقلیت های مذهبی و اقلیت های جنسی و نظرات و سخنان زاویه دار با نظر برخی از سران قوا یا مسئولین (که اتفاقا نظر اکثریت مردم هم هست!) به هیچ عنوان منتشر نمی شن. اگر هم از دست کسی در بره و منتشر بشن هیچ کسی پاسخگو نیست و هیچ مسئولی نه میاد اون نظرات رو می خونه (چون براش مهم نیست) نه اگر هم بخونه ترتیب اثری بهش می ده. یعنی آدم با دیوار سنگی حرف بزنه بیشتر از این نتیجه می گیره که با مسئولین کشور حرف بزنه!
ناشناس۱۸۶۳۴۲۰۹:۲۳:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
بودجه مملکت و بانک ها بنام مردم بکام اقا زاده ها و ژن های برتر و نجومی بگیران
ناشناس۱۸۶۳۴۵۰۹:۲۵:۴۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
خاطرتان هست وقتی در دوره انتخابات یکی از نامزدها اعلام کرد، می‌شود 900 هزار شغل درسال ایجاد کرد آقای جهانگیری او را مورد تمسخر قرار دادند! حالا ایشان اعلام می‌کند در نیم سال اول 96 (که سه ماه آن به خاطر انتخابات کشور تعطیل بوده) 700 هزار شغل ایجاد کرده‌اند!
ناشناس۱۸۶۳۸۴۰۹:۴۴:۲۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
مسئولین همیشه با سوء استفاده از اینکه در صورت اعتراض مردم دشمنان از آن سوء استفاده می کنند به دنبال تحمیل بسیاری از خواسته های نا مشروع خود بر مرد هستند. اینکه عده ای اراذل و اوباش در این آشفته بازار ها نهایت سوء استفاده را می برند جای شک و تردیدی ندارد اما چرا مسئولین مملکت کوچکترین توجهی به مردم ندارند و تک تک آنها به صورت دایم در حال وضع مقرراتی هستند که یک طرفه از مردم مطالبه پول بیشتر می نماید بدون آنکه در وضع دریافتی مردم تغییری را شاهد باشیم و جالب تر آن است که بابت این خواسته های مادی زمان مشخص می کنند و در صورتیکه با تاخیر در پرداخت روبرو شوند جریمه اضافی هم مطالبه می نمایند!!!! پس اینجاست که طاقت مردم لبریز می شود و باید توان آن را بدهند.
ناشناس۱۸۶۴۱۵۰۹:۵۸:۴۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
من به مانند بسیاری دیگر در اعتراضات شرکت نکردم، چون ما میدونم شیوه درستی نیس ولی به شدت به فساد سازمان یافته که سرمنشاء مشکلات کشوره، معترضیم و متاسفانه امیدی هم به اصلاح نداریم. آقای توکلی بارها تاکید کردن که فساد و بی عدالتیه که نظام رو از پا درمیاره. اگر فساد و بی عدالتی نبود، این ناآرامی ها هم نبود. اشخاص بالای مملکت باید تمهیدات انقلابی برای از بین بردن فساد اتخاذ کنن وگرنه نمیتونن اعتماد دوباره مردم رو به دست بیارن
محمد۱۸۶۴۷۱۱۰:۲۶:۵۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
آقای احدیان عزیز ؛ کدام مسیر را شما پیشنهاد مدهی که پاسخگوی مطالبات بحق مردم باشد , بنده با بالاترین درجه تحصیلی و بیشترین سوابق موثر کاری , الان سه سال است که صاحب و مالک دستگاه دولتی!!؟؟ مرا گوشه ای گذاشته , آیا او چنین حقی را دارد , ظرف این سه سال دو تا وزیر ؟؟!! عوض شده اند لیکن متاسفانه هر کدام با خودشان چند اتوبوس از ایل و قبیله شان آورده اند و کوچکترین اعتنایی به توانمند های پرسنل وزارت خانه ندارند, این شرایط جامعه کوچک است که به همین راحتی حقوق دیگران را لگد مال می کنند , حالا این را بزرگتر و بزرگتر و متنوع و متنوع تر کن و به جامعه ای به بزرگی ایران عزیزمان تعمیم بده
ناشناس۱۸۶۴۸۷۱۰:۳۳:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
درست است که مطالبات مردم معیشتی است ولی آن شعارها که شما به آن ساختارشکنانه میگویید به این دلیل داده میشد که مردم فهمیده‌اند آنچه باعث بیکاری و گرانی و نابسامانی‌ها شده کیست و چیست. آنها فقط دولت را مقصر نمیدانند
ناشناس۱۸۶۵۴۹۱۱:۰۵:۵۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
دولتمردان باید بدانند که مردم خون دادند 8 سال جنگ کردندتحریمها را تحمل کردند در تمام کاستی ها پشت دولت بودند اما باید نظاره گر فیش های حقوقی باشند و آقایون به جای جلوگیر از آن آنها را ذخایر انقلاب می خوانند کدام از دولتمردان میتوانند با حقوق 900 هزار تومان در تهران با 4 نفر عائله با کرایه خانه های نجومی زندگی کنند چرا به جای اقتصد مقاومتی هر روز شاهد واردات بی رویه قاچاق از طرف آقا زاده ها هستیم چرا به سخنان رهبری اعتنائی ندارید که چاره راه را در اقتصاد مقاومتی میداند چندبار گوشزد کرد که مردم گلمند هستند اما کو گوش شنوا
ناشناس۱۸۶۵۸۱۱۱:۴۰:۵۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
هیچ صدای اعتراضی به هیچ گوشی نمیرسه تو این مملکت هرکی داره بخوره بگرده بپوشه حال کنه و لذت ببره هرکیم نداره سر بزاره بمیره صدای هیچ مظلومی شنیده نمیشه
ناشناس۱۸۶۵۸۹۱۱:۴۴:۲۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
اگر در ظلم به مردم نیز عدالت باشد رضایت نسبی پدید می اید. مشکل این است که برخی مسئولان یا خودشان مفسدند یا بر فساد زبان بسته اند. مردم مملکتشان را دوست دارند امنیت را دوست دارند نظام را دوست دارند و هر بار با ندای حاکمیت در انتخابات شرکت کردند. ولی جناب روحانی امید مردم را نا امید کرد. ایشان وعده داد خلف وعده کرد. مردم امیدشان را از اصلاح از دست داده اند. مگر می شود روزی یکبار یک اختلاس 1000 میلیاردی افشا شود و باز امیدوار ماند. کسانیکه به خیابان آمده اند چیزی برای از دست دادن ندارند. کفگیر به ته دیگشان خورده. تحلیلتان اشتباه است و موجب خطای محاسباتی مسئولین ی می گردد. هر چه سریعتر باید وضع معیشتی حتی به صورت مقطعی و مسکنی بهبود یابد.
ناشناس۱۸۶۶۰۸۱۱:۵۳:۵۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
فشارشدید اقتصادی . فضای بشدت بسته سیاسی . عدم وجود کوچکترین روزنه ای برای اعلام نظر منتقدان . تبعیض وحشتناک در تقسیم بودجه. آزادی عمل عناصر چاپلوس بی مصرف وابسته به قدرت در پایمال کردن حقوق مردم . عدم اعتقاد به حقوق مدنی و شهروندی به حاشیه راندن افراد مورد تائید مردم . فساد گسترده در مراکزی که وظیفه احقاق حق را دارند تنها گوشه ای از انگیزه معترضین است پس تا دیر نشده بفهمید
ناشناس۱۸۶۷۱۱۱۲:۲۸:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
وقتی مردم می‌بینند قرار هست با افزایش مالیات و سوخت هزینه بعضی نهادهای خاص رو بدهند خوب معلومه ناراضی میشوند،مشکل سره اینه که از اصلاحات هم نامید شدیمد.
ناشناس۱۸۶۸۵۶۱۳:۳۶:۱۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
باز هم به خاطر مصالح جناحی حاضر نیستید قبول کنید که مقصر اولیه در میان همفکران خود شما بودند...چرا در این سالها کسی در مشهد برای خسارت دیدگان پدیده کاری نکرده بود که بناگاه قیام!!! به قول کیهان عزیز برای گرانی از آن شروع شد؟!!شما هم که میگویید فقط پنج شنبه مقبول است و الباقی .....بگذریم اصلاً ...خداوند به خانواده آسیب دیدگان و مردم صبر عنایت فرماید.
ناشناس۱۸۶۹۳۴۱۴:۰۲:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
ریشه حل مشکلات حرکت انقلابی در ریشه کن کردن فساد و تبعیض و اشتغال و ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین