چرا نود به سوژ‌ه ای بی ارزش پرداخت؟

گروه ورزشی الف،   3960817105 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

یکبار دیگر این فرصت مناسب به آقای عادل فردوسی پور رسید تا مطلبی علیه فوتبال ایران بیابد و در برنامه‌اش به نمایش بگذارد. مطلبی که ارزش خبری‌اش در حد پرداختن در یک برنامه زنده نیست و بیشتر به گزارشی حاشیه‌ای در یکی از برنامه‌های مستند شوک شبیه است تا یک گزارش زنده در یک برنامه ورزشی پرطرفدار!

 چرا نود به سوژ‌ه ای بی ارزش پرداخت؟

خیلی‌ها وقتی متوجه شدند که او قرار است بخشی از وقت برنامه‌اش روی آنتن زنده سیما را به این موضوع اختصاص بدهد، یادشان آمد که ذهن زرد پسند عادل فردوسی پور از یافتن سوژه‌های اینچنینی به وجد می‌آید. او یکی از زردترین سلیقه‌های ورزشی را دارد و از تماشای هر چیز بی‌اهمیت و غیر متعارفی به وجد می‌آید. او عاشق این است که در مورد موضوعات بی‌اهمیتی مثل لباس پوشیدن یا شیوه اصلاح کردن صورت یا موی یک بازیکن یا مربی سخنرانی کند اما برای صحبت کردن از موضوع مهمی مانند بی‌اهمیتی صدا و سیما در پرداخت حق پخش، وقت ندارد.


عادل فردوسی پور برای پر کردن برنامه‌اش با سوژه‌های اینچنینی تردید به دل راه نمی‌دهد. برای او اهمیتی ندارد که با پرداختن به چنین موضع زشت، زننده و نامناسبی در یک برنامه زنده، چقدر می‌تواند به اشاعه این تفکر اشتباه کمک کند. همین حالا هم اگر صفحات حوادث روزنامه‌ها را باز کنید، روزی یک یا دو خبر را خواهید یافت که به موضوعاتی مانند رمالی یا جادوگری و جنایات و فجایعی اختصاص دارد که در پی مراجعه مردم به این آدم‌های شیاد رخ می‌دهد. بارها و بارها خوانده‌اید و خوانده‌ایم که چه زندگی‌ها به خاطر رمالی و جادوگری به هم ریخته و چقدر سرمایه‌ها تلف شده است.


کم نیستند اخبار مربوط به فریب خوردن خانم‌هایی که به خیال خام خود برای یافتن رقیب پنهانی خود، وارد سراهایی شده‌اند که در آنجا اتفاقاتی بسیار تلخ انتظارشان را می‌کشیده.


حالا عادل فردوسی پور، می‌آید و در یک برنامه زنده، بیست دقیقه این را در ذهن مردم جا می‌اندازد که رمالی و ساحری هست و در همه جا استفاده می‌شود و حتی تیم‌های ثروتمند نیز برای صعود به لیگ برتر، از راهکار فنی دست شسته‌اند و به دنبال این هستند که به چنین راهکارهای غلطی روی بیاورند.


باید اظهار تأسف کنیم برای عادل فردوسی پور، برنامه نود و شبکه سوم سیما که وقت بینندگانش را با توضیح دادن در مورد ... تلف می‌کند. عادل فردوسی پور خودش هم خجالت کشید وقتی می‌خواست توضیح بدهد که دقیقاً چه اتفاقی افتاده و چه مایعی را روی خط دروازه ریخته‌اند! سؤال اینجاست که کودکان یا نوجوانانی که پای یک برنامه تلویزیونی زنده نشسته‌اند و امیدوارند تصویر بازیکن یا مربی محبوب خود را ببینند، ازتماشای چنین تصاویر و شنیدن چنین حرف‌هایی قرار است دقیقاً چه چیزی عایدشان شود؟ یک زمانی عادل فردوسی پور خبرنگار مخفی می‌فرستد تا از دل صحبت‌های دو واسطه قلابی با مدیر برند جیوآ، فساد حاکم در بازار پوشاک ورزشی و مناسبات مالی نامشروع بین برخی از مسوولان باشگاهی و برخی از تولید کنندگان را به نمایش بگذارد که در نهایت به فاکتورسازی ختم می‌شود. در چنین روزی باید به افتخار عادل فردوسی پور، محکم دست برهم بکوبیم و به او و شم روزنامه نگاری‌اش آفرین بگوییم. یا مثلاً وقتی عادل به افشای قرارداد شرکت برهان مبین در مورد بلیت فروشی‌های لیگ می‌پردازد و اثبات می‌کند که پای آقازاده‌های ورزشی در میان است، باید به او و جسارتش تبریک گفت.


اما ورود او به بخش بی اهمیت، غیر لازم و اثبات نشده‌ای مانند ساحری در لیگ آنهم در برنامه زنده چه اهمیتی دارد؟ واقعاً چرا باید وقت مردم گرفته شود تا در مورد ریخته شدن ... روی خط دروازه یک تیم صحبت کنند. رسانه‌های ورزشی این موضوع را به خوبی منتشر کردند و دیگر نیازی به ورود برنامه نود به چنین سوژه‌ای نبود.


در حقیقت، علاقه ذاتی عادل به این موضوع بی اهمیت باعث شده تا وقت مردم این‌گونه به هدر برود. در کتاب فوتبال علیه دشمن سایمون کوپر - که خود عادل ترجمه‌اش کرده - فصلی به موضوع جادوگری در فوتبال اختصاص دارد که در این فصل مشخص می‌شود علاقه بازیکنان فوتبال به جادو یا موارد اینچنینی به لیگ‌های معتبر اروپایی هم کشیده شده و فقط در آفریقا دنبال نمی‌شود. او از هر فرصتی استفاده می‌کند تا در خلال گزارش مسابقات فوتبال مخصوصاً در حوزه مسابقات بین الملل، به موارد بی اهمیت اینچنینی اشاره کند!


شاید بزرگترین ضعف برنامه نود این است که عادل هم مجری و هم تهیه کننده آن است و کسی نیست که جلوی برخی از این بی‌سلیقگی‌هایش را بگیرد! برای صدا و سیما انگار مهم نیست که چه محتوایی را به نمایش مردم بگذارد اما یک زمانی این آنتن حرمتی بیش از این داشت که یک مجری بیاید و نیم ساعت در مورد .... وقت مردم را بگیرد!

*صبح نو

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۹۶۱۹۱۱:۲۶:۰۷ ۱۳۹۶/۸/۱۷
کار عادل بسیار خوب و بی نظیر است
ناشناس۱۳۹۷۱۶۱۳:۲۶:۵۹ ۱۳۹۶/۸/۱۷
اینا باید شفاف گفته بشه تا معلوم شه خروجی بودجه فرهنگی ورزشی چی هست چه آدم هایی باچه باورهایی ...
سعید۱۳۹۶۲۳۱۱:۳۵:۱۴ ۱۳۹۶/۸/۱۷
به نظر من اینهایی که گفته کاملا واقعیت داره و فایدش هم اینه که مردم نسبت به این مسائل خرافی آگاه باشن. مهمترین عامل موفقیت عادل و برنامه نود همین پرداختن به واقعیت هاست.
ناشناس۱۳۹۶۲۶۱۱:۳۷:۲۵ ۱۳۹۶/۸/۱۷
كاملا با شما موافق هستم
سینا۱۳۹۶۳۶۱۱:۴۷:۲۳ ۱۳۹۶/۸/۱۷
جند بار برنامه و دیدی؟ به حق پخش هم 2 برنامه پرداخته. اگر این برنامه مسئله زشت و زننده ای رو نشون می ده اون رو تقبیح و شماتت می کنه نه اینکه ستایش کنه برادر. نود برنامه محبوبی هست ولی کلی توش مشکل هست و قبول دارم. ولی این مشکلاتی که شما گفتی به نظر حقیر وارد نیست. مخصوصا اختصاص ندادن برنامه به حق بخش که نشان از اطلاع نداشتن شما از آن دو برنامه هست که انتظار میره بابت اتهامی ناروایی که وارد کردین از طریق همین تارنمای تحلیلی(که خیلی دوسش دارم) عذرخواهی کنید.
ناشناس۱۳۹۶۴۶۱۱:۵۷:۰۷ ۱۳۹۶/۸/۱۷
کاملا با این تحلیل موافقم. برنامه بسیار مزخرفی بود این هفته و چیزهایی که باید میشنیدیم را نشنیدیم!
محمد۱۳۹۶۴۸۱۱:۵۹:۰۸ ۱۳۹۶/۸/۱۷
با دیدگاه نویسنده مخالفم
آریابان۱۳۹۶۵۱۱۲:۰۰:۵۱ ۱۳۹۶/۸/۱۷
این یک واقعیتیه که جناب فردوسی پور اولین شرط لازم برای یک مجری رادیو-تلویزیونی را که دارا بودن یک بیان گویا و رسا و قابل درک برای شنونده و بیننده است (آهنگ کلام بماند !!!!!) ندارد و عمدتا بسیاری از کلماتی که ایشان ادا میکند برای عموم شنوندگان نامفهوم و غیر قابل درک است ؛ بر این اساس مهمترین علت ماندگاری برنامۀ 90 بر اوج آنتن سیماباید دردو ویژگی منحصر به فرد دیگر این برنامه یافت : یکی اونکه در حال حاضر ، تنها برنامه ایست که صدای مخاطب پشت خط را به طور مستقیم روی آنتن می برد و پخش می کند (حتی هر چند که همۀ مخاطبین منتخب دارای اسم و رسم و با هویت کاملا شناخته شده و همگی دست اندر کارند ، نه مخاطبین ناشناس !!!! در کوچه و خیابون ) و دوم هم اینکه در چالشگری ها اصولا آنقدر جلو میره که همه رو به جون هم میندازه !!! ؛
ناشناس۱۳۹۶۵۲۱۲:۰۰:۵۵ ۱۳۹۶/۸/۱۷
اتفاقا سوژه خوبی بود ، در اینکه همه درگیر جهل و خرافه هستند شکی نیست ، هر کسی به نحوی درگیر است .
ناشناس۱۳۹۶۵۳۱۲:۰۴:۵۰ ۱۳۹۶/۸/۱۷
اگر تلویزیون جلوی فردوسی پور را بگیرد ، یک عده نق می زنند، حالا هم که اجازه پخش برنامه فردوسی پور را داده ، باز نق می زنند !! هدف کوبیدن صدا و سیماست ، و گرنه شاید هیچکدام ، اصلا فردوسی پور را نشناسند!
آرمان۱۳۹۶۶۲۱۲:۱۴:۱۳ ۱۳۹۶/۸/۱۷
تاسف رو بايد به حال مملكتي خورد كه مردم با سواد و بالا شهرنشيش براي حل مشكلات زناشوئي زندگي شون متوسل به جادو و جمبل مي شن . تا حالا شنيديد توي مناطق پائين شهر يه همچين اتفاقي بيافته . چون براي پولي كه از راه حلال و زحمت كشيدن در ميارن احترام قائلن . تاسف بايد به حال اونايي خورد كه ثروت باد آوردشون رو نمي دونن چطور بايد خرج كنن . پس از آقاي فردوسي پور خورده نگيريد چون داره مسائلي رو عنوان مي كنه كه نه تنها زنان بالا شهر نشين رو بلكه جامعه ورزشي رو هم در گير خودش كرده.
مهدی۱۳۹۷۱۸۱۳:۳۳:۱۶ ۱۳۹۶/۸/۱۷
اتفاقا در قشر فقیر این ضعف فرهنگی پر رنگتر هست
آرش از روستا۱۴۰۴۶۰۱۱:۲۰:۱۱ ۱۳۹۶/۸/۱۸
دوست عزیز ثروت رو باد نمیاره بلکه تلاش و زحمت میاره.
اچ دی۱۳۹۶۷۸۱۲:۳۸:۰۳ ۱۳۹۶/۸/۱۷
عادل فردوسی پور بر خلاف دیگر برنامه های صدا وسیما که میخوان همه چی رو گل و بلبل نشون بدن سعی میکنه مسائلی که میتونه فوتبال رو به نابودی بکشونه بدون سانسور در برنامش مطرح کنه تا از تکرار شون جلوگیری بشه ، دلیل محبوبیت برنامه نود هم برای همینه، شما هم اگه فکر میکنین با سانسور میشه مشکلات رو حل کرد سخت در اشتباهین
زارع۱۴۰۲۰۸۲۱:۵۴:۰۴ ۱۳۹۶/۸/۱۷
از واقعیت فرار نکن
ناشناس۱۳۹۶۸۳۱۲:۴۷:۴۰ ۱۳۹۶/۸/۱۷
برنامه 90 پربينده ترين برنامه صدا وسيما است
ناشناس۱۳۹۶۸۷۱۲:۵۳:۴۷ ۱۳۹۶/۸/۱۷
برنامه عادل شاید مشکلاتی داشته باشد ولی عامه پسند است و برای صدا و سیما درآمدزایی دارد
ناشناس۱۳۹۶۸۸۱۲:۵۶:۱۵ ۱۳۹۶/۸/۱۷
درود بر الف جان، دقیقا برنامه نود به مسائل اصلی فوتبال که حق پخش تلویزیونی است اصلا یا ورود نمی کند یا خیلی سریع رد می شود، در مورد این که در مورد این که چرا بخش خصوصی وارد فوتبال نمی شد سخنی نمی گوید صحبتها بسیار زرد و دم دستی است تا صحبتهای مهم و پر اهمیت.
محمد۱۳۹۶۹۶۱۳:۰۳:۳۵ ۱۳۹۶/۸/۱۷
متاسفانه فقر فرهنگی و خرافه پرستی در جامعه بیداد می کند و فقیر و غنی هم نمی شناسد. هر کس به وسع خود مایه می گذارد. تا کی باید لاپوشانی کرد و سرپوش گذاشت. شاید جای مطرح کردن خرافه پرستی در برنامه ورزشی نباشد. اما یادمان نرود بارها گفته شده حتی مربی لیگ برتری ها پیش رمال در شهرهای دور افتاده رفته اند. باید مسائل گفته شود تا برایش راه کاری پیدا شود
ناشناس۱۳۹۷۰۳۱۳:۱۳:۵۶ ۱۳۹۶/۸/۱۷
با نویسنده مطالب مخالفم
بهزاد۱۳۹۷۰۵۱۳:۱۵:۴۱ ۱۳۹۶/۸/۱۷
متاسفانه این روزها این فرهنگ در تمامی بخش زیاد شده که که به فرع و حاشیه بیشتر اهمیت می دهند تا موضوع جذابتر جلوه کنه اصلا برنامه نود در برخی موارد با خط دهی و یا آمار بینندگان علاوه بر القا سعی دارد یک تیم یا فردی بالا و یا به پائین بکشه درست یا غلط جناحی یا فراجناحی این شیوه درستی نیست باید برنامه نود که بعضا به موضوعات مخرب در ورزش فوتبال منجر میشه تغییر نماید
مرتضی۱۳۹۷۰۶۱۳:۱۵:۴۴ ۱۳۹۶/۸/۱۷
به نظر من هیچ ایرادی به فردوسی پور در این قضی وارد نیست. در اینجا نویسنده باید نوعی تفکر غلط رو نقد میکرد و به اشتباه برنامه ی نود رو نقد کرد
حمید۱۳۹۷۱۲۱۳:۲۴:۲۵ ۱۳۹۶/۸/۱۷
به نظرم بایدبه این مسائل پرداخته بشه . چرا که اصلا هم مسئله غریبی در جامعه نیست .
حسن۱۳۹۷۲۷۱۳:۴۱:۱۲ ۱۳۹۶/۸/۱۷
کار اقای فردوسی پور بسیار خوب بود
پرهام۱۳۹۷۲۸۱۳:۴۳:۱۷ ۱۳۹۶/۸/۱۷
بنظر من عادل بحث خیلی خوبی را پیگیری کرد و برعکس نویسنده مطلب بالا بنظر میرسد مردم بخاطر همین کارها عادل را دوست دارن پس نویسنده بهتره است فکر خود را بنام مردم جا نزند از کامنت ها هم معلوم است که مردم چقدر این مطلب نویسنده را قبول دارن
حمید۱۳۹۷۳۰۱۳:۴۶:۲۷ ۱۳۹۶/۸/۱۷
انشای ننوشته که غلط نداره در ثانی گزینشی نباید به فردوسی پور نگاه کرد و میبایست کارنامه اش ارزیابی شود که در مجموع قابل قبول است / اول تلنگر به خودم که سعی کنیم نقاط قوت افراد را بزرگ کنیم که بهتر شوند نه نقاط ضعف آنها را
سید۱۳۹۷۳۱۱۳:۴۸:۳۵ ۱۳۹۶/۸/۱۷
منم موافقم که حداقل تو برنامه زنده جای این کار نبود....ضمن اینکه واقعا چرا به مسئله حق پخش نمی پردازه؟؟؟این از عادل بودنش کم می کنه...
ناشناس۱۳۹۷۳۶۱۳:۵۴:۲۶ ۱۳۹۶/۸/۱۷
بسیار کار عادل ستودنی است
ابراهیم۱۳۹۷۴۱۱۴:۰۳:۲۶ ۱۳۹۶/۸/۱۷
به نام خدا اگر در یک جامعه یک بیماری وجود داشته باشد ؛ پرداختن به آن در جهت آگاهی عمومی و توجه متخصصان و متولیان امر برای ارائه راههای پیشگیری و درمان آن بیماری نه تنها جای نکوهش ندارد ، بلکه وظیفه هر انسان عاقل و دلسوز است . این وظیفه در خصوص اصحاب رسانه چند برابر می شود . حتما عزیزان به خاطر دارند که در خصوص این بیماری قبلا" نیز هنرمند محترم ، جناب آقای مدیری ، اطلاع رسانی کرده بودند . به هر حال از سایت محترم الف توقع نمی رود که چنین عکس العملی از خود نشان دهد ، بلکه مناسب است همه دست به دست هم داده و این بیماری های فرهنگی را از چهره و وجود میهن و امت اسلامی بزدایند .
کیوان سپانلو۱۳۹۷۴۵۱۴:۰۷:۲۸ ۱۳۹۶/۸/۱۷
برنامه های تلویزیون باید یک جوری پر شود. مسئله‌ ی خرافات و جادو و جنبل یک نوع به بیراهه کشاندن موضوعات اصلی است. علم و ایمان در یک جهتند اما خرافات ضد هر دو است. آقای فردوسی پور علیرغم سواد زیادش به حاشیه ها زیاد اهمیت می دهد و همین امر باعث شده تا نتواند از کارشناسان خوب فوتبال کشورمان جهت بررسی و نقد کمبودها و برجستگی های فوتبال ایران به نحو احسنت استفاده کند.
سینا۱۳۹۷۶۱۱۴:۲۹:۳۸ ۱۳۹۶/۸/۱۷
اتفاقا مطلب مهمی بود که عادل به آن پرداخته است و ریشه های این خرافه پرستی ها که انجام دهندگان آن هیچ اعتقادی هم به آن ندارند باید رو شود
ناشناس۱۳۹۷۸۲۱۴:۴۶:۵۹ ۱۳۹۶/۸/۱۷
اصلا هم بی ارزش نبوده بلکه یکی از معدود دفعاتی هست یک ایتم درست در برنامه پخش شد . مبارزه با خرافات و رمل و جادو که چندین ساله که در فوتبال ما متاسفانه وجود داره نمونه بارزش .. بود که هر وقت ..می ایستاد قبل از شروع مسابقه یه ضربدر و .. می زد . حتی .. چیزی که بوده و الان هم هست و درامد میلیاردی را نصیب جادوگران کرده است . چرا شما ..آن را چیز بی ارزشی می دانی
ناشناس۱۳۹۸۰۱۱۵:۰۷:۴۱ ۱۳۹۶/۸/۱۷
صدا و سیما بیشتر .. فقط چند برنامه خاصمثل برنامه 90 و برنامه ماه عسل است که مردم دوست دارند و جالب است .
حسینی۱۳۹۸۳۴۱۵:۳۲:۵۲ ۱۳۹۶/۸/۱۷
اتفاقا برنامه این هفته 90 خیلی خوب بود. من هم برای نویسنده این متن اظهار تأسف می کنم. فردوسی پور ده ها بلکه صدها بار در خصوص ارزشها و شهدا و ... آیتم های بی نظیر داشته و حتی در خصوص حق پخش تلویزیونی بیشترین پیگیری رو در برنامه داشته. گویا نویسنده محترم، برنامه 90 رو کامل ندیده و نمی بینند. سوژه این هفته هم عالی بود. موفق باشید
ناشناس۱۳۹۹۱۳۱۶:۲۵:۳۱ ۱۳۹۶/۸/۱۷
اتفاقا خیلی ها گرفتار خرافات این چنینی هستند و من دیدم و باید به این مسائل پرداخت
امیر۱۳۹۹۵۷۱۷:۲۲:۲۰ ۱۳۹۶/۸/۱۷
آینه چون نقش تو بنمود راست خود شکن آیینه شکستن خطاست
ميثم۱۴۰۲۲۸۲۲:۱۷:۰۳ ۱۳۹۶/۸/۱۷
كاملا با نويسنده مخالفم.
ناشناس۱۴۰۲۲۹۲۲:۱۷:۳۱ ۱۳۹۶/۸/۱۷
چون خود این برنامه هم ارزش خودش رو از دست داده مدتهاست!!!
معصومه۱۴۰۲۸۷۰۰:۱۷:۴۲ ۱۳۹۶/۸/۱۸
چطور به خودتون اجازه میدید به عادل بگید ذهن زرد پسند فک کنم شما اصلا نه ایشون و نه برنامه ۹۰ رو نمیشناسید
ناشناس۱۴۰۳۰۱۰۱:۱۵:۵۰ ۱۳۹۶/۸/۱۸
اصلا وظیفه و رسالت و هدف برنامه نود پرداختن به همین مسائل هست شما قدر 90 را نمیدانید اگر نود نبود الان معل.وم نبود که وضعیت فوتبال ما چگونه است نود از یک طرف یک دادگاه رسانه ای است که هر هفته مچ خیلی ها رو میگیره از یک طرف هم به نقد بازیکنان و..می پردازه . خواهشا اجازه بدهید عادل کارش رو بکنه . خیلی هم عالی و خوب و مفیده من فقط دوشنبه ها ساعت 10 و نیم تلویزیونم رو باز می کنم بقیه ساعات خاموشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

    آخرین عناوین