پرویز عقیلی زوایای پنهان نشست مجمع ایران و اروپا را تشریح کرد؛ الگوی کره و ژاپن برای اصلاح بانکی

گروه اقتصادی الف،   3960807164 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
 الگوی کره و ژاپن برای اصلاح بانکی

پرویز عقیلی، بهره‌گیری همزمان از الگوی کشورهای ژاپن و کره جنوبی برای اصلاح نظام بانکی در ایران را پیشنهاد داد.

پرویز عقیلی کرمانی، مدیر خبره بانکی علاوه بر تاکید بر ضرورت اصلاح نظام بانکی با زمان‌بندی مشخص می گوید: ابتدا باید به‌صورت تدریجی و آرام بانک‌ها را مجبور به فروش «سرمایه‌گذاری‌ها» و وصول مطالبات خود کرد، روشی که در ژاپن انجام شد. سپس به شیوه کره‌جنوبی موسساتی که با استانداردها فاصله دارند، تعیین تکلیف شوند.
 
چهارمین نشست مجمع ایران و اروپا مهرماه سال جاری با حضور سیاستمداران و کارشناسان برجسته ایران و اروپا برگزار شد.در این نشست هم فعالان سیاسی و هم فعالان اقتصادی حضور داشتند. محور صحبت‌های مقام‌های سیاسی اروپا، لزوم حفظ برجام بود، همچنین فعالان اقتصادی نیز بر گسترش فعالیت‌های اقتصادی بین ایران و اروپا تاکید کردند. یکی از سخنرانان این کنفرانس، پرویز عقیلی کرمانی از صاحب‌نظران و مدیران ارشد نظام بانکی بود که با توجه به نقش حیاتی بانک‌ها در روابط اقتصادی پس از لغو تحریم‌ها،صحبت‌های او  از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. دنیای اقتصاد گفتگویی با پرویز عقیلی انجام داده است کم در ادامه مشاهده می کنید: 

 پس از صحبت‌های شما در نشست مجمع ایران و اروپا مبنی بر لزوم ادغام برخی از بانک‌ها نقدهایی به این اظهار نظر وارد شد. به اعتقاد برخی، این صحبت‌ها توسعه روابط بانکی ایران را با اصطکاک روبه‌رو خواهد کرد. در زوریخ چه رخ داد و دلیل طرح این صحبت‌ها چه بود؟

در این خصوص سه موضوع وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد. موضوع نخست در مورد انتشار یک خبر بود که به نقل از من در رویترز منتشر و باعث ایجاد سوءتفاهم در مسائل داخلی شد. البته توجه دارید که من با کسی مصاحبه نکردم بنابراین به عقیده بنده، طبیعی است این خبرگزاری بخشی از صحبت‌های من را به شکل هدفمند منتشر کند. اما دو نکته عمده که در میزگرد مطرح کردم، انعکاس درستی پیدا نکرد و در نتیجه هیچ‌وقت دیده نشد. به همین دلیل باید این دو موضوع را تشریح کنم. در درجه اول یکی از مدیران یک شرکت حسابرسی صحبتی مطرح کرد مبنی بر اینکه در شرایط کنونی بانک‌های بزرگ خارجی با بانک‌های ایرانی کار نمی‌کنند. به گفته او، در این شرایط موضوع ریسک مطرح است. موضوع اساسی ریسک نیز قوانین ضد پولشویی و قوانین تامین مالی تروریسم است که بانک‌های بزرگ خارجی جرائم بزرگی را برای ارتباط با ایران در گذشته پرداخت کرده‌اند که اتفاقا آقای بهشتی‌روی نیز در جواب تاکید کردند این گفته بانک‌های خارجی بهانه است.

در تکمیل صحبت‌های آقای بهشتی روی، من به صحبت‌های نادرست مدیر حقوقی بانک HSBC اشاره کردم. به خاطر دارم در روزنامه وال‌استریت ژورنال روز ۱۹ مه ‌۲۰۱۶ ایشان به جان کری اعتراض کرده بود که او فشار می‌آورد تا بانک‌ها با ایران کار کنند. مسوول حقوقی آن بانک در حالی که ایران را حامی تروریسم می‌دانست و ریسک کار با ایران را بالا اعلام کرده بود. اظهار کرده بود که بانک مربوط به ایشان جرایم زیادی در گذشته پرداخت کرده است. من به این نکته اشاره کردم که اگر جزئیات جرائم آن بانک را در سایت گوگل نگاه کنید ملاحظه خواهید کرد که از یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار جریمه HSBC توسط وزارت دادگستری آمریکا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار آن بابت پولشویی HSBC درخصوص وجوه حاصل از معاملات مواد مخدر از مکزیک به نیویورک رخ داده است. علاوه براین، ۶۰۰ میلیون دلار جریمه این بانک بابت ۵ کشور است که شامل سودان، کوبا، ایران، لیبی و برمه است. بنابراین اگر این مبلغ را به‌صورت مساوی بین ۵ کشور تقسیم کنیم جریمه که بابت همکاری HSBC با ایران به آن بانک تحمیل شده است فقط ۷ درصد از کل یا ۱۳۳ میلیون دلار است.

به‌عنوان یک نمونه دیگر بانکBNP Paribas مبلغ ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار جریمه شد اگر این موضوع را نیز در گوگل جست‌و‌جو کنید ملاحظه خواهید کرد که از این رقم ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بابت جریمه سودان و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون آن بابت کوبا بوده است. در این پرونده نیز مشاهده می‌شود که تنها ۶۵۰ میلیون دلار از ۹ میلیارد دلار جریمه این بانک در ارتباط با ایران بوده و ۱۴۰ میلیون دلار نیز بابت هزینه‌های حقوقی و دادگاهی این پرونده بوده است. در واقع ۹۳ درصد از کل جریمه برای مسائل دیگر BNP بوده و تنها ۷ درصد آن به ایران بر می‌گردد. من این موضوعات را برای دفاع از بانک‌های کشور گفتم.

در ادامه توضیح دادم که بیش از ۸ سال است که قانون ضد پولشویی در ایران تصویب شده و نزدیک به دو سال است که قانون عدم تامین مالی تروریسم نیز تصویب و عملیاتی شده است، بنابراین به نظر می‌رسد که در این خصوص تا حد زیادی سیاه‌نمایی صورت گرفته و باید این موضوعات تشریح شود. صحبت‌های من در این اجلاس نیز شفاف‌سازی علیه این سیاه‌نمایی‌ها بود. من تاکید کردم که در حال حاضر دو سال است که ما با گروه اقدام ویژه مالی FATF همکاری داریم و از لیست سیاه آن به‌صورت موقت خارج شدیم. از سوی دیگر بانک مرکزی، در حال رتبه‌بندی بانک‌ها است. در وزارت امور اقتصادی و دارایی واحد قوی برای پیاده‌سازی مقررات مبارزه با پولشویی وضع شده و در شرایط کنونی اکثر بانک‌ها یک اداره بسیار فعال مبارزه با پولشویی دارند.

پس به نظر شما برخی از سیاه‌نمایی‌ها باعث شده که ارتباط مجدد بانکی ایران با بانک‌های معتبر با تاخیر روبه‌رو شود؟

بله، بنده نیز برای اینکه نشان بدهم دلایل دیگری برای بد جلوه دادن ایران وجود دارد، به یک نکته دیگر اشاره کردم. یک موسسه تحقیقاتی در دانشگاه شهر بازل سوئیس (Basel Institute) است که محققان این موسسه شاخصی طراحی کرده‌اند که مقررات ضد پولشویی و ضد تامین مالی تروریسم و شفافیت صورت‌های مالی، مبارزه با مواد مخدر و... را در کشورهای دنیا براساس ۱۴ شاخص ارزیابی می‌کند. این واحد که در دانشگاه قرار دارد کاملا مستقل از کمیته بازل است. این موسسه سه سال متوالی یعنی در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ است که رتبه ایران را در آخر لیست قرار داده است. این در حالی است که این شاخص نتیجه حاصل ضرب درصد اهمیت هر یک از ۱۴ شاخص در مقدار تعیین شده ۱۴ پارامتر برای هر کشور است و پایین‌ترین کشور دنیا نسبت به موارد فوق اعلام شده است.

من در جلسه اعلام کردم که یکی از شاخص‌های مبارزه با مواد مخدر است، به‌طور مشخص سالانه حدود ۵۰ نفر از نیروهای مرزی ایران در راه  مبارزه با مواد مخدر کشته می‌شوند، چطور می‌شود که ما بدترین رتبه را بگیریم؟ همچنین درخصوص یک آیتم دیگر در مورد شفافیت صورت مالی گفتم که در حال حاضر بانک‌های ایرانی مجبورند براساس استانداردهای IFRS گزارش‌دهی مالی خود را تا پایان سال فعلی انجام دهند. از طرف دیگر بورس تهران به‌طور مرتب صورت‌های مالی موسسات را بررسی می‌کند. سازمان حسابرسی و موسسات حسابرسی وجود دارند و همچنین شرکت‌های ما از لحاظ مالی شفاف بوده و وزارت دارایی ما قوانین اکید در مورد مالیات دارد. پول‌هایی که در حساب‌های مردم وجود دارد به دقت بررسی شده که از چه مسیری به‌دست آمده است. این موارد نشان می‌دهد که اصلاحات در جهت شفافیت در نظام مالی ما به‌طور مداوم دارد صورت می‌گیرد. اما به نظر می‌رسد این واحد دانشگاه بازل نگاهی به اقدامات ایران ندارد. تاکید من در رتبه‌بندی این موسسه این بود که چرا از اطلاعات درست استفاده نمی‌کنید تا ارزیابی درستی از شرایط کشور ما داشته باشید. هر سال  اعلام می‌شود که ایران در صدر لیست پولشویی دنیا قرار دارد، حال آنکه این واقعیت ندارد.

بازگردیم به موضوعی که مورد نقد برخی رسانه‌ها و کارشناسان قرار گرفت، دقیقا چه صحبت‌هایی در آن جلسه درباره  ادغام بانک‌های ایرانی مطرح شد؟‌

لازم بود بعد از این نکات بگویم که مثل خیلی از کشورهای کوچک و بزرگ دنیا، پیشرفته و در حال توسعه، سیستم بانکی ما هم مشکلاتی دارد و ما هم به آن واقف هستیم. به‌طور مثال توضیح دادم که در آمریکا چند بار تجدید ساختار بانک اتفاق افتاده و برخی از بانک‌ها ورشکسته شده‌اند. در ژاپن و سوئد نیز همین‌طور است. علاوه بر این برای کره جنوبی که نزدیک‌ترین شباهت را به کشور ما دارد نیز همین اتفاق افتاده است. تجدید ساختار، نقطه ضعف اقتصاد نیست، بلکه اقدام به موقع برای آن دقیقا نقطه قوت یک اقتصاد است. بانک‌های ما نیز به اصلاح ساختار نیاز دارند و همان‌طور که تاکید شد، این موضوع مختص ایران نیست.

بنده در آن جلسه اعلام کردم که کره جنوبی در سال ۲۰۰۲ در حالی که ۳۳ بانک داشت به اصلاح نظام بانکی دست زد و این اقدام حدود ۱۷۰ میلیارد دلار هزینه داشت. در پایان این اقدام، از ۳۳ بانک ۱۶ بانک تعیین تکلیف شدند. برخی از این بانک‌ها بسته شده و برخی از آنها ادغام شده که در نتیجه ۳۳ بانک به ۱۷ بانک کاهش یافت. براساس محاسبات بنده اگر بخواهیم کار مشابه کره جنوبی در کشور ما صورت گیرد، حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه دارد. این در حالی است که در شرایط کنونی درآمدهای نفتی ما کاهش یافته و نمی‌توانیم یک شبه، این پول را تخصیص دهیم. بنابراین در کوتاه‌مدت نمی‌توان این فرآیند را انجام داد. به این ترتیب بانک مرکزی باید چاره دیگری بیندیشید. کاری که بانک مرکزی انجام داده این است که به‌صورت تدریجی و آرام بانک‌ها را مجبور کرده «سرمایه‌گذاری‌های» خود را بفروشند، علاوه براین بانک‌ها باید به دنبال وصول مطالبات سررسید گذشته خود باشند.

بنابراین از نگاه شما سیاست‌های بانک مرکزی در مسیر درستی قرار دارد؟

بنده با این اقدامات تدریجی بانک مرکزی موافق هستم البته نظرم با بانک مرکزی هم کمی تفاوت دارد. معتقدم که چون نمی‌توانیم همه این پول را یکباره هزینه کنیم و بانک‌ها را اصلاح کنیم باید یک برنامه مشابه ژاپن اجرا کنیم. ژاپنی‌ها زمانی که تصمیم به تجدید ساختار نظام بانکی خود گرفتند، در اوایل دهه ۹۰، ترازنامه بانک‌ها را کوچک کردند که اصطلاحا به آن شرینک کردن (Shrink) گفته می‌شود. به این معنا که بانک‌ها تصمیم گرفتند دارایی‌های بانک‌ها را کاهش داده و وجوه حاصل را برای بازپرداخت بدهی‌های گرانقیمت‌تر کنند؛ مشابه کاری که بانک مرکزی در اینجا انجام می‌دهد. در گام بعدی از بانک‌ها می‌خواهد اگر مطالباتی در ترازنامه وجود دارد که سررسید شده است آنها را وصول کنند و پس از آن بدهی‌های گرانقیمت خود را واریز کنند. به عقیده من، برای اجرای این برنامه هیچ کس بهتر از مدیران فعلی بانک‌ها نیست.

باید به مدیران برنامه دهیم که ظرف سه سال، ترازنامه بانک را کوچک کرده، در قسمت دارایی‌ها «سرمایه‌گذاری‌ها» را بفروشند، مستغلات اضافی را فروخته و مطالبات سررسید شده را وصول کنند و در طرف بدهی‌ها سپرده‌های گرانقیمت خود را واریز کرده و سایر بدهی‌ها با هزینه بالا واریز شوند. اختلاف این روش با روش بانک مرکزی در مورد مدت زمان سه ساله است که بانک مرکزی چنین محدودیت زمانی را تعریف نکرده یا حداقل نگفته که در پایان سه سال چه اقداماتی انجام خواهد داد. در هر صورت نتیجه اقداماتی که بانک‌ها انجام می‌دهند این است که حقوق صاحبان سهام نسبت به دارایی‌های بانک درصد بزرگتری را تشکیل خواهد داد. در نتیجه زمانی که دارایی‌ها و بدهی‌ها را کوچک کنیم حقوق صاحبان سهام افزایش می‌یابد. بانک‌ها ظرف سه سال فرصت دارند که با مدیران فعلی صورت‌های مالی خود را به‌صورتی اصلاح کنند که کفایت سرمایه شان افزایش یابد.

تا این مرحله به روش ژاپنی حرکت کرده‌ایم. سه سال دوم باید به روش کره‌ای باشد. حال بانک‌هایی که کفایت سرمایه آنها بر اساس کمیته بال ۳ به حد کافی نباشد باید تعیین تکلیف شوند. در حال حاضر و بر اساس این مقررات، حداقل نسبت کفایت سرمایه در بازل ۳، مقدار ۱۳ درصد لازم شده است. در نتیجه در سه سال دوم باید اقداماتی در جهت بهبود نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها انجام دهیم. بدین ترتیب، برخی از بانک‌ها که نسبت کفایت آنها زیر ۶ درصد است، باید تعیین تکلیف شوند. آنهایی که بین ۶ تا ۱۰ درصد کفایت سرمایه دارند، یا باید افزایش سرمایه بدهند و سهامدار جدید پیدا کنند، یا در هم ادغام شوند و سرمایه جدید بیاورند. آنهایی که کفایت سرمایه بالای ۱۰ درصد دارند که وضعیت نسبتا مناسبی دارند و می‌توانند به‌صورت مستقل در بازار باقی بمانند. ولی دو گروه بانکی که باقی مانده‌اند تا ۵ سال نباید سود تقسیم کنند تا کفایت سرمایه کلیه بانک‌ها به ۱۳ درصد برسد.

بحث مهم این است اگر امروز منابع کافی داشتیم (داخلی یا از موسسات بین‌المللی) که بتوانیم یک روزه مشکل نظام بانکی را حل کنیم مطمئنا رشد اقتصادی کشور سالانه تا سه درصد بیشتر می‌شد. در نتیجه، هر چه سریعتر این کار انجام شود، به نفع کشور است.

به نظر می‌رسد بحثی که در آن جا مطرح شد، شرح اقدامات سیاستی و تحولات در بازار داخل بود، این موضوع صحیحی است، اما چرا این موضوع در کنفرانس بین‌المللی مطرح شد؟

باید واقعیت‌ها گفته شود که ما هم مثل خیلی از کشورهای دیگر مشکل داریم ولی این قدرت را هم داریم که خودمان مشکلاتمان را اصلاح کنیم. بگذارید در این خصوص به یک مثال اشاره کنم. در روز‌های گذشته، همکارانم فیلمی را در بانکمان برای مدیران پخش کردند که وضعیت کنونی آب را تشریح می‌کرد. 25 سال پیش بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که سد‌سازی بیش از حد موجب آسیب زدن به محیط زیست و کشور می‌شود. طی این سال‌ها ۴۰ سد در اطراف دریاچه ارومیه زده شد و اگر تغییرات جدید اعمال نشده بود، نهایتا دریاچه ارومیه خشک می‌شد.

مطمئنا خاک دریاچه هوای زنجان و تبریز و حتی تهران را آلوده می‌کرد. در حالی که کارشناسان محیط زیست در این مورد بسیار تذکر دادند اما برخی گفتند که شما می‌خواهید جلوی رشد اقتصادی کشور را بگیرید. ما باید سد‌سازی یاد بگیریم و نیروگاه بسازیم. وضعیت نیروگاه همدان و لطماتی که به آن شهر زده از دریاچه ارومیه کمتر نیست.این دو مثال دقیقا مشابه صحبت‌هایی است که من در مورد نظام بانکی گفته‌ام. من معتقدم که باید اصلاح ساختار بانکی صورت بگیرد و این کار به‌صورت معقول و زمانبندی شده انجام شود. این در حالی است که بعضی از مدیران بانکی در سال‌های گذشته به دنبال بنگاه داری و احداث نیروگاه رفتند، بانک‌ها را به سطح نابودی کشاندند و در حال حاضر مدعی هستند که چرا باید فردی از اصلاح نظام بانکی صحبت کند. حال آنکه اصلاح نظام بانکی به دنبال سیاست‌های نادرست این افراد، شان نزول پیدا کرده است.  به عقیده بنده اکثر مدیران بانک‌ها به مشکلات موجود در نظام بانکی واقف هستند و باید خود این مدیران وارد عمل شده و آستین بالا بزنند تا مشکل را حل کنند.

لزوم اصلاح نظام بانکی بر تمام کارشناسان آشکار است. نقدی که در این زمینه وجود دارد این است که قرار بود در این جلسه‌ها به فرصت‌های ارتباط بانکی ایران و بانک‌های خارجی اشاره شود، تا تصویر این بانک‌ها از وضعیت خدشه‌دار نشود.باید این موضوع را کاملا درک کنیم که طرف خارجی که علاقه‌مند به همکاری با ما است نسبت به شرایط و آمار داخل کشور تسلط کافی دارد.

یکی از مدیران ارشد بانک مرکزی در تایید عرایض بنده مطلب جالبی نوشته بود با این مضمون که نمی‌توان طرف خارجی را با ندادن اطلاعات شفاف سردرگم کرد. چرا که امروزه اطلاعات به راحتی در دسترس همه هست. این اشتباه است که ما فکر کنیم خیلی زرنگ تر از دیگران هستیم و می‌توانیم کار خود را با نشان ندادن واقعیت‌ها جلو ببریم. زمانی یکی از بانک‌های بزرگ ما سعی کرد بارها سهامدار خارجی پیدا کند و سعی کرده است بعضی از این شرکت‌های زیر مجموعه خود را به خارجی‌ها بفروشد چرا موفق نشده است؟ سر طرف خارجی کلاه نمی‌رود. چرا ما فرض را بر این می‌گذاریم که می‌توانیم به دیگران کلک بزنیم؟ در این شرایط تنها اعتماد آنها از بین می‌رود.

آنچه در رسانه‌ها از صحبت‌های شما منتشر شده این بود که اشاره کردید که تعداد بانک‌های ما باید حداقل به نصف کاهش یابد، مبنای این صحبت چه بود؟

این موضوع را نیز به درستی منتقل نکرده‌اند. من در صحبت هایم به این نکته اشاره کردم که کره جنوبی 33 بانک را به 17 بانک کاهش داده است. اما در مورد بانک‌های ایرانی به این موضوع اشاره نکردم. به‌طور کلی بانک با دیگر موسسات و بنگاه‌های اقتصادی تفاوتی ندارد، وقتی یک بنگاه اقتصادی ورشکسته است، جلوی رشد اقتصادی آن کشور را می‌گیرد. یک بانک ورشکسته که با کمک دولت و بانک مرکزی نگه داشته شده است به اقتصاد کشور لطمه می‌زند.

از نگاه شما همکاری نکردن بانک‌های بزرگ خارجی با بانک‌های داخلی به دلیل وضعیت بانک‌های داخلی بوده یا به دلیل ایران هراسی است که آمریکا ایجاد کرده است.به نظر من بیشتر به دلیل جوی است که در دنیا نسبت به کشور ما ایجاد شده است و آنها وضعیت بانک‌های ما را بهانه می‌کنند.

مگر به این نکته اشاره نکردید که وضعیت بانک‌های ما چندان مناسب نیست؟

بانک‌های خارجی به چه انگیزه‌ای با کشور ما وارد معامله شوند؟آنها این مورد را مطرح می‌کنند که به دلیل عدم رعایت مقررات پولشویی و مبارزه با تروریسم حاضر به همکاری با بانک‌های ما نیستند، در حالی که این صحت ندارد. اگر بگویند که شما باید گزارش‌دهی خود را شفاف‌تر کنید یا IFRS را اجرا کنید، به ما کمک کرده‌اند که سیستم بانکی ما بهتر شود اما آنها این موضوع را مطرح نمی‌کنند و ایراداتی می‌گیرند که به عقیده من درست نیست.

در میان بانک‌های کشور چند بانک هستند که وضعیت و صورت مالی مناسب دارند. اما بانک‌های اروپایی ترجیح می‌دهند با برخی از بانک‌های هند یا پاکستان که وضعیت بدتری به نسبت بانک‌های کشور ما دارند همکاری کنند، اما همکاری با بانک‌های خوب را نمی‌پذیرند، این موضوع به چه دلیل صورت می‌گیرد.بانک‌های ایرانی که وضعیت خوبی داشته باشند می‌توانند با بانک‌های بین‌المللی همکاری کنند. به این نکته توجه کنید که ترکیه امروز در حدود ۵۰۰ میلیارد دلار بدهی ارزی دارد. در حدود ۱۵۰ میلیارد دلار آن بدهی دولت و نزدیک ۳۵۰ میلیارد دلار آن بدهی بخش خصوصی است. امروز بانک‌های خارجی اگر با دولت کار می‌کنند به دلیل این است که بانک‌های ما را قبول ندارند. در نتیجه اگر بخواهند یک میلیارد دلار تسهیلات به ایران اعطا کنند، تضمین دولت را مطالبه می‌کنند.

زمانی می‌توانیم قدرتمند عمل کنیم که بدون کمک دولت بتوانیم تسهیلات خارجی دریافت کنیم. یکی از بانک‌های دانمارک اخیرا تنها ۵۰۰ میلیون دلار به بانک‌های ایرانی تسهیلات داده است، اما در مقابل تضمین دولت را طلب کرده است. رقمی که در مقابل دارایی‌ها و ثروت این کشور بسیار ناچیز است. اما ترکیه را مشاهده می‌کنید که بالای ۷۰ درصد از بدهی خارجی آن توسط بخش خصوصی بوده است، بنابراین یکی از نقاط ضعف موجود در سیستم بانکی کشور این است که بانک‌های خارجی بدون تضمین دولتی به بانک‌های ما تسهیلات نمی‌دهند. اگر توانستیم سیستم بانکی قوی داشته باشیم و براساس استاندارد IFRS صورت‌های مالی خود را شفاف کنیم و در گزارش‌های بازل وضعیت بهتری داشته باشیم، در این شرایط می‌توانیم سینه سپر کنیم و از بانک‌های دیگر تسهیلات بگیریم نه اینکه زیر چادر دولت مخفی شویم.

با توجه به حضور شما در نشست مجمع ایران و اروپا و رایزنی با کشورهای اروپایی از یکسو و وضعیت کنونی بانک‌های کشور، به نظر شما مهم‌ترین اولویت برای توسعه روابط بانکی ایران با دنیای خارج چیست؟

به عقیده من طرف خارجی به درستی وضعیت بانک‌های کشور را با توجه به واقعیت‌های آماری بررسی نمی‌کند و چون اطلاعات درستی ندارد، ایرادی از نظام بانکی می‌گیرد که به سیستم پولشویی و تامین مالی تروریسم بازمی‌گردد. این درحالی‌است که در این دو مورد وضعیت بانک‌های ما مناسب است. در نتیجه در این مورد بهانه‌گیری بانک‌های خارجی مانع همکاری است. اما واقعیتی که وجود دارد این است که ریسک کار کردن با ایران اگر بخواهند با آمریکا نیز کار کنند بسیار بالاست. علاوه بر این قدرت مالی بانک‌های ما نیز مانع همکاری نزدیک با بانک‌های خارجی است.

در مورد ریسک به‌وجود آمده از سمت آمریکا کاری نمی‌توان کرد، پس باید وضعیت مالی بانک‌ها را درست کنیم؟

کاملا درست است. بالاخره دیر یا زود راهی پیدا می‌شود تا ارتباط بین‌المللی به‌راحتی انجام‌پذیر شود. در آن زمان باید از زیر چتر دولت بیرون آمده باشیم. باید بانک‌های ما آنقدر قدرت مالی داشته باشند که بتوانند خود به‌صورت مستقیم و بدون کمک دولت تسهیلات خارجی دریافت کنند.
 

الف را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

عناوین مرتبط

۳ مهر ۱۳۹۷تولید مسکن در شرایط خوبی نیست/ تعدد قوانین مزاحم در بخش مسکن
۳۱ شهریور ۱۳۹۷پژمانفر:عملکرد غیرقابل دفاع دولت در عرصه اقتصادی باعث انتقاد بسیاری از موافقان روحانی شده است
۲۸ شهریور ۱۳۹۷چرایی نابسامانی‌های اقتصادی و مدیریتی
۲۷ شهریور ۱۳۹۷دولت، رانت فولاد و پتروشیمی را سرسفره فقرا ببرد
۲۷ شهریور ۱۳۹۷بورس نفت از رویا تا واقعیت
۲۶ شهریور ۱۳۹۷شریعتمداری: مراجع اقتصادی باید قیمت جدید ارز را اعلام کنند/ فولاد قیمت‌گذاری می‌شود
۲۶ شهریور ۱۳۹۷تدوین پیش‌نویس بخشنامه بودجه ۹۸ از سوی سازمان برنامه و بودجه
۲۶ شهریور ۱۳۹۷سیاست یک بام و دو هوای دولت در بازار خودرو/ ممنوعیت واردات به نام ایران به کام چین
۲۶ شهریور ۱۳۹۷نرخ رشد اقتصادی؛ چه بخش‌هایی رشد داشتند؟/ کاهش ۴/۵درصدی رشد صنعت و معدن
۲۶ شهریور ۱۳۹۷مسئله‌ای فراتر از نرخ ارز/ ضرورتی که دولت فراموش کرده است!
۲۵ شهریور ۱۳۹۷آدرس غلط برای گرانی‌ها و افشای مسئولیت گریزی‌های رندانه/ ریشه‌های اصلی بحران های کنونی اقتصاد ایران چیست؟
۲۵ شهریور ۱۳۹۷پیش‌نیاز حمایت از کالای ایرانی؛ چرا بخش تولید در کشور مهم نیست؟/ هدایت نقدینگی به‌سوی تولید، یک شعار یا تئوری جذاب؟

وب‌گردی

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۲۹۲۶۲۳:۳۰:۰۹ ۱۳۹۶/۸/۷
بعد از 40 سال فکر نمیکنید برای این حرفها دیگه دیر شده باشه؟! اگر میخواستید اصلاح کنید تو این 40 سال اصلاح میکردید، بهتره به جای اینکه دنبال مدل ژاپن باشید، اول افراد فاسد را از این سیستم حذف کنید بعد به فکر پیاده سازی سیستم جدید باشید، با افراد فاسد بهترین مدل جهان هم جواب نمیدهد.
محمد۱۳۳۳۶۹۱۳:۴۸:۴۹ ۱۳۹۶/۸/۸
به عنوان کارمند بانک می گویم الگوی ژاپنی و کره ای در ایران قابل اجرا نیست چون دروغ در ایران حرف اول مشتریان است (به دروغ می گویند از پرداخت اقساط مصتعصل شده اند ولی متوجه مش وین در بانک دیگر سپرده زیادی دارد )و ....
amin۱۳۳۶۳۰۱۹:۲۸:۴۸ ۱۳۹۶/۸/۸
صرفا صحبتهای زیبا و آرمانگرایانه است نه عملیاتی چون اقتصاد ناایمن داریم از زیر بنا مد نظر داشته باشید....بانکها اعتبار یک کشور و اقتصاد نیستند...بلگه صرفا یه مغازه و سیستم نگهداری حمل پولند...ایناست وجه تمیز ما با دنیا...بزرگترین بانکها دنیا خدمات مناسب و حمل پول و غیره میدهند نه جمع کننده پولند
ناشناس۱۳۴۰۸۰۱۱:۰۰:۵۹ ۱۳۹۶/۸/۹
الگوی کره و ژاپن در بانکداری اسلامی نیست.
بیمه azkiصبا باتری

پربحث‌های امروز

  1. عادت بد وزیر در پاسخ به درد و رنج مردم؛ اگر این حرف موقع انتخابات بود.../ درک نداشتن وزیر بهداشت از فیزیوتراپی

  2. چند سوال مردم که بی پاسخ مانده است/ چرا ارزش ریال هر روز پایین‌تر می‌آید؟

  3. قیمت واقعی دلار و یورو چقدر است؟

  4. مواضع تند عربستان و امارات حالتی خصمانه بخود گرفته/ با روسیه در مورد رژیم صهیونیستی اشتراک نداریم/ برخی روشنفکران ادعا می‌کنند که چرا باید در سوریه بجنگیم!/ واکنش به حمله تروریستی اهواز

  5. زائری: تو رو خدا یکی به من بگه این عکس فتوشاپ هستش  

  6. ترامپ: برنامه‌ای برای دیدار با روحانی ندارم/او مردی کاملا دوست داشتنی است!

  7. کارمندان منتظر افزایش حقوق نباشند

  8. اولین تصویر از خانه تروریست‌ها در اهواز   

  9. موگرینی: به نفع ایران است که به برجام پایبند باشد

  10. قاسم سلیمانی به آمریکا هشدار داد

  11. قتل دختر بیمار به دست پدر عصبانی

  12. جلسه فوری برای ترمیم مزد و معیشت کارگران

  13. در بیانیه مشترک ظریف و موگرینی تاکید شد: ایجاد «سازوکار ویژه» برای تسهیل پرداخت‌های نفتی و واردات ایران

  14. حباب سکه کاهش یافت/ مردم به خرید بدلیجات روی آورده‌اند

  15. وزیر ارتباطات: قیمت گوشی تلفن همراه کاهش می‌یابد

  16. واکنش اسماعیلی به خبر اعدام مفسدین اقتصادی در میدان آزادی

  17. طرح تحقیق و تفحص از دیوان محاسبات در مجلس کلید خورد

  18. هشدار کریمی قدوسی به روحانی و ظریف

  19. خانه سست امارات

  20. روحانی هفته آینده ۵ وزیر جدید به مجلس معرفی می‌کند/ کدام وزرا تغییر می‌کنند؟

  21. پیش بینی قیمت خودرو در ماه های آینده

  22. تمسخر ترامپ در سازمان ملل/ برنامه رئیس‌جمهور آمریکا برای دوشیدن کشورهای عرب/ از یاوه گویی علیه ایران تا تهدید کشورهای دیگر

  23. دستور جهانگیری برای پیگیری نامه پرسنل سایپا مبنی بر وجود رانت و فساد

  24. احتمال تایید لوایح پالرمو و مبارزه با پولشویی در مجمع تشخیص

  25. فاصله مشکلات مردم تا دغدغه‌های نمایندگان اصلاح‌طلب

پربحث‌های دیروز

  1. راهبرد جدید اروپایی‌ها برای حفظ برجام: ایران تا ۲۰۲۰ مقابل فشار آمریکا مقاومت کند

  2. هشدار شدید رئیس اسبق بانک مرکزی به روحانی / باید در پیشگاه ملت پاسخگو باشید  

  3. امیرعبداللهیان: از وزارت خارجه برکنار نشدم/ مشکل عربستان نفوذ منطقه‌ای ایران است/ سعود الفصیل از تماس اوباما با روحانی گلایه‌مند بود/ پول صادرات برق به عراق را ارزی دریافت می‌کنیم

  4. قیمت سکه از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان گذشت/ پوند در بازار ۲۰ هزار تومان؛ دینار کویت ۵۱ هزار تومان شد

  5. تاجگردون: شک ندارم برخی ارکان دولت ماموریت دارند اوضاع را خراب‌تر کنند

  6. مجری برنامه پایش خطاب به وزیر بهداشت: «حرف زدن بلد نیستی، حرف نزدن هم بلد نیستی؟»  

  7. هر سال دریغ از پارسال/ سقوط و دیگر هیچ!

  8. تشییع شهدای ترور و جزئیات جدید از حادثه اهواز/ اعدام مفسدان اقتصادی در میدان آزادی/ دغدغه عجیب یک نماینده مجلس/ دلیل تعمد برخی ارکان دولت برای افزایش نارضایتی مردم

  9. حضور روحانی در نیویورک و بازی ترامپ برای غلبه حاشیه بر متن

  10. توزیع سبدهای کالا آغاز شد + جزئیات

  11. «بیمه مهریه» مرد را از پرداخت مهریه نجات می‌دهد؟

  12. توجیه خبرنگار بی بی سی درباره عدم استفاده از لفظ تروریست  

  13. مخالفت فراکسیون ولایی با FATF‌/ در صورت همراهی لاریجانی FATF رای نمی‌آورد

  14. شناورهای تندرو سپاه با موتور جت به تنگه هرمز می‌آیند + عکس

  15. روایت یک جنایت هولناک از زبان سرباز شجاع  

  16. زنی که جلسه ضد ایرانی را به هم ریخت کیست؟ + تصاویر

  17. جهانگیری: در لایحه بودجه ۹۸ صیانت از معیشت مردم مورد توجه قرار گیرد/ باید تلاش کنیم بتوانیم نفت بفروشیم

  18. تاکید رئیس جمهور بر اجرای سریع‎تر ۲ بسته معیشتی مردم

  19. زنگنه: انشاالله خواب آمریکا برای نفت ایران تعبیر نمی‌شود

  20. یک درس اقتصادی از ایستگاه‌های صلواتی

  21. سفر رییس جمهور به نیویورک  

  22. روحانی در اجلاس صلح: دولتمردان بزرگ به‌جای دیوار، پل می‌سازند

  23. صادرات گوجه ممنوع شد

  24. یک منبع آگاه خبر داد: «علی ربیعی» گزینه سخنگویی دولت و سفارت چین

  25. سردار سلامی: می‌دانید و می‌دانیم انتقام سختی خواهیم گرفت/ ماجرا تمام نشده است

پربحث‌های هفته

  1. یک معلم آمریکایی: ۳ جا کار می‌کنم و پلاسمای خونم را می‌فروشم تا قبوض آب و برقم را بپردازم؛ معلمی در آمریکا یعنی این!/ به‌اندازه کاری که می‌کنیم به ما حقوق نمی‌دهند

  2. وقوع حمله تروریستی در مراسم رژه اهواز/ تیراندازی به سوی مردم و نیروهای مسلح/ هلاکت ۴ تروریست/ آخرین آمار شهدا /زخمی شدن 65 تا 70 نفر +عکس و فیلم

  3. سوءاستفاده میلیاردی شرکتهای بیمه از جیب مردم / وقتی چشم عدالت کور می‌شود!

  4. واقعا مالیات پزشکان چقدر است؟!

  5. عادت بد وزیر در پاسخ به درد و رنج مردم؛ اگر این حرف موقع انتخابات بود.../ درک نداشتن وزیر بهداشت از فیزیوتراپی

  6. چرا مردم باید هزینه ناکارآمدی در صنعت خودرو را بپردازند؟

  7. توهین طراح جلد همشهری جوان به مقدسات و امام حسین (ع)

  8. چند سوال مردم که بی پاسخ مانده است/ چرا ارزش ریال هر روز پایین‌تر می‌آید؟

  9. ۲۱ کشته در آتش‌سوزی تصادف اتوبوس و تانکر سوخت در جاده نطنز/ اجساد ۱۹ نفر از اتوبوس خارج شده/ اعلام اسامی مجروحان + تصاویر و فیلم

  10. پیش‌بینی رئیس کل بانک مرکزی در مورد کاهش قیمت ارز

  11. آقای ظریف! «برجام مالی» را به ملت تحمیل نکنید/ FATF فقط برای دشمنان شفافیت می‌آورد

  12. تصویر عوامل تروریستی امروز رژه اهواز  

  13. چرا دولت قادر به کاهش قیمت دلار نیست؟

  14. قیمت واقعی دلار و یورو چقدر است؟

  15. وزیر صنعت استعفا داد + تکذییبه

  16. خطر کوچ دولتی‌های بازنشسته به خصولتی‌ها/ ساز مخالفت شستا با قانون جدید منع بکارگیری بازنشستگان

  17. اطلاعیه دولت درباره هزینه سفر روحانی به نیویورک

  18. مواضع تند عربستان و امارات حالتی خصمانه بخود گرفته/ با روسیه در مورد رژیم صهیونیستی اشتراک نداریم/ برخی روشنفکران ادعا می‌کنند که چرا باید در سوریه بجنگیم!/ واکنش به حمله تروریستی اهواز

  19. وزیر صنعت: یکی از عوامل افزایش قیمت خودرو این بود که بعضی فکر کردند خودرو یک کالای سرمایه‌ای است

  20. پیام روحانی برای جانباختگان حادثه تصادف کاشان: تکرار این حوادث جبران‌ناپذیر جاده‌ای، نشان از ضعف‌های مدیریتی دارد

  21. راهبرد جدید اروپایی‌ها برای حفظ برجام: ایران تا ۲۰۲۰ مقابل فشار آمریکا مقاومت کند

  22. هشدار شدید رئیس اسبق بانک مرکزی به روحانی / باید در پیشگاه ملت پاسخگو باشید  

  23. روزنامه خواندن و آیه الله مصباح یزدی ؛ مدح یا ذم

  24. زائری: تو رو خدا یکی به من بگه این عکس فتوشاپ هستش  

  25. امیرعبداللهیان: از وزارت خارجه برکنار نشدم/ مشکل عربستان نفوذ منطقه‌ای ایران است/ سعود الفصیل از تماس اوباما با روحانی گلایه‌مند بود/ پول صادرات برق به عراق را ارزی دریافت می‌کنیم

پربحث‌های امروز

  1. چند سوال مردم که بی پاسخ مانده است/ چرا ارزش ریال هر روز پایین‌تر می‌آید؟

  2. قیمت واقعی دلار و یورو چقدر است؟

  3. کارمندان منتظر افزایش حقوق نباشند

  4. جلسه فوری برای ترمیم مزد و معیشت کارگران

  5. حباب سکه کاهش یافت/ مردم به خرید بدلیجات روی آورده‌اند

  6. وزیر ارتباطات: قیمت گوشی تلفن همراه کاهش می‌یابد

  7. پیش بینی قیمت خودرو در ماه های آینده

  8. دستور جهانگیری برای پیگیری نامه پرسنل سایپا مبنی بر وجود رانت و فساد

  9. دهقان: در مواجهه با جنگ اقتصادی آمریکا از گذشته قوی تر هستیم

  10. متن گزارش مجلس از تخلف وزارت صنعت؛ تایید وزارت اطلاعات بر وجود رانت و تخلف در ثبت سفارش خودرو

  11. صرافان: بازار ارز قمارخانه شده است

  12. شرط نماینده مجلس برای منتشرکردن فیش حقوقی اش از وزارت نفت

  13. حباب سکه ۸۲۰ هزار تومان شد

  14. پرداخت ارز مسافرتی به یک بانک محدود شد/ اختلاف ۱۲۰۰ تومانی با بازار

  15. سرپرست وزارت اقتصاد: سهام عدالت باید قابل معامله شود

  16. وقتی پیش فروش خودرو دردی از بازار آشفته دوا نمی‌کند

  17. متوسط قیمت مسکن در تهران

  18. بسته جبرانی برای ۷ میلیون نفر از حقوق‌بگیران

  19. آخرین قیمت خودرو در بازار امروز/ ساندرو گران شد

  20. مبادله اطلاعات صرافی ها در قالب FATF چه بلایی بر سر قیمت ارز آورد

  21. بررسی لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری در شورای نگهبان

  22. موافقت نمایندگان مجلس با تشکیل شورای عالی پیشگیری از جرائم پولشویی

  23. آخرین عناوین روزنامه‌های اقتصادی

  24. تولید مسکن در شرایط خوبی نیست/ تعدد قوانین مزاحم در بخش مسکن

  25. خجسته: ممنوع الخروجی مقامات مرتبط با التهابات ارزی را پیگیری می‌کنیم

پربحث‌های دیروز

  1. قیمت سکه از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان گذشت/ پوند در بازار ۲۰ هزار تومان؛ دینار کویت ۵۱ هزار تومان شد

  2. تاجگردون: شک ندارم برخی ارکان دولت ماموریت دارند اوضاع را خراب‌تر کنند

  3. جهانگیری: در لایحه بودجه ۹۸ صیانت از معیشت مردم مورد توجه قرار گیرد/ باید تلاش کنیم بتوانیم نفت بفروشیم

  4. تاکید رئیس جمهور بر اجرای سریع‎تر ۲ بسته معیشتی مردم

  5. زنگنه: انشاالله خواب آمریکا برای نفت ایران تعبیر نمی‌شود

  6. یک درس اقتصادی از ایستگاه‌های صلواتی

  7. صادرات گوجه ممنوع شد

  8. دلالان ارز سوار بر امواج می‌تازند

  9. چه کسانی از دولتی ماندن خودروسازان نفع می برند/ آیا شورای رقابت به رقابت رای خواهد داد یا انحصار؟

  10. توضیح خجسته درباره «اعدام مفسدان اقتصادی در میدان آزادی»

  11. ماجرای استعفای دسته‌جمعی ۷ معاون وزیر صنعت

  12. ضرورت محاسبه قیمت خوراک پتروشیمی های بالادستی با ارز بازار ثانویه/ درآمد ۳۰ هزار میلیارد تومانی دولت در صورت حذف رانت

  13. نظر نمایندگان مجلس در مورد افزایش قیمت سیگار چیست؟

  14. رویترز: نفت به 100 دلار می‌رسد

  15. رشد ۶۰ درصدی قیمت مسکن در تهران/ افزایش وام تا ۳۰۰ میلیون صحت دارد؟

  16. قیمت خودرو امروز در بازار؛ افزایش ۲ میلیونی سمند ال ایکس و پژو پارس + جدول

  17. واکنش شرکت ملی پالایش و پخش به اختلاس در بانکرینگ بوشهر

  18. دهه اول محرم هم تمام شد اما گوشت ارزان نشد!

  19. تاکید رئیس جمهور بر اجرای سریع‎تر ۲ بسته معیشتی مردم

  20. روحانی در گفتگو با شبکه NBC آمریکا: خلیج فارس باید برای تجارت آبراهی همه کشورها امن باشد

  21. نفت ۱۰۰ دلاری در راه است

  22. چین واردات نفت ایران را کاهش می‌دهد

  23. تعرفه لاستیک خودروهای سنگین و اتوبوسی ۵ درصد شد + سند

  24. پتروشیمی‌ها چقدر ارز و با چه نرخی به نیما آوردند؟

  25. رشد ۴۵۰ درصدی پرداخت اعتبار طرح‌های عمرانی در پنج ماه نخست سال

پربحث‌های هفته

  1. واقعا مالیات پزشکان چقدر است؟!

  2. چرا مردم باید هزینه ناکارآمدی در صنعت خودرو را بپردازند؟

  3. چند سوال مردم که بی پاسخ مانده است/ چرا ارزش ریال هر روز پایین‌تر می‌آید؟

  4. پیش‌بینی رئیس کل بانک مرکزی در مورد کاهش قیمت ارز

  5. چرا دولت قادر به کاهش قیمت دلار نیست؟

  6. قیمت واقعی دلار و یورو چقدر است؟

  7. خطر کوچ دولتی‌های بازنشسته به خصولتی‌ها/ ساز مخالفت شستا با قانون جدید منع بکارگیری بازنشستگان

  8. وزیر صنعت: یکی از عوامل افزایش قیمت خودرو این بود که بعضی فکر کردند خودرو یک کالای سرمایه‌ای است

  9. قیمت سکه از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان گذشت/ پوند در بازار ۲۰ هزار تومان؛ دینار کویت ۵۱ هزار تومان شد

  10. تاجگردون: شک ندارم برخی ارکان دولت ماموریت دارند اوضاع را خراب‌تر کنند

  11. پایان افزایش نجومی قیمتها چه زمانی است ؟

  12. بازار مسکن در نیمه دوم امسال چگونه خواهد بود؟

  13. تحریم و جنگ تحمیلی، تهدیدهایی که به فرصت تبدیل شدند/ راز موفقیت صنعت دفاعی ایران چیست؟

  14. تورم دو رقمی شد/ شاخص کل به ۱۱.۳ درصد رسید

  15. اعتراف وزارت نفت به پردات حقوق نجومی به نماینده مجلس

  16. تکرار دوباره داستان مالباختگان سرمایه‌گذاری‌های وسوسه‌انگیز

  17. کارمندان منتظر افزایش حقوق نباشند

  18. جهانگیری: در لایحه بودجه ۹۸ صیانت از معیشت مردم مورد توجه قرار گیرد/ باید تلاش کنیم بتوانیم نفت بفروشیم

  19. تاکید رئیس جمهور بر اجرای سریع‎تر ۲ بسته معیشتی مردم

  20. زنگنه: انشاالله خواب آمریکا برای نفت ایران تعبیر نمی‌شود

  21. جزییات افزایش تعرفه مکالمات همراه اول و ایرانسل + جدول

  22. قطع کامل واردات نفت ایران توسط کره‌جنوبی

  23. یک درس اقتصادی از ایستگاه‌های صلواتی

  24. دولت، رانت فولاد و پتروشیمی را سرسفره فقرا ببرد

  25. جلسه فوری برای ترمیم مزد و معیشت کارگران

آخرین عناوین