تمدن نوین اسلامی با دست های خالی

گروه تعاملی الف،   4030118040 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

«اگر می‌خواهیم تمدن نوین اسلامی را شکل دهیم باید ابتدا بتوانیم مشکلات کوچک و روزمره مردم را حل کنیم، در حالی که مردم ما هنوز برای معیشت روزانه خود دچار مشکل هستند و تورم و گرانی، بیکاری، مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا  و حتی در مسایل کوچکتری چون  رفت و آمد روزمره افراد، که بدیهی‌ترین چيزها است، با مشکلات متعدد دست به گریبانند، نمی‌شود بی‌اعتنا به این مسایل سودای ایجاد تمدن نوین داشت.»

 تمدن نوین اسلامی با دست های خالی

گروه تعاملی الف - حسین رضا تاجیک:

چندی است در فضای فکری و فرهنگی کشور، بحث ایجاد تمدن نوین اسلامی مطرح شده است.

۱. اولین مساله قابل طرح این است که، تعریف تمدن چیست؟ متاسفانه کلمه تمدن زیاد تکرار می‌شود ولی کسی تعریف جامع و مانعی که مقبول اکثریت نخبگان افتد، از تمدن ارائه نمی‌نماید.

۲. ما باید فلسفه تاریخ تمدن خاص خود را داشته باشیم، یعنی اینکه جایگاه خود را و تمدنی که سودای تاسیسش را در سر داریم در تاریخ تعیین کنیم و بر اساس آن  فلسفه تاریخ، تاریخ تمدنی جدید به نگارش در آوریم. توضیح بیشتر آنکه، تمدن غرب، فلسفه تاریخ خود را از هگل دارد و بنا بر این فلسفه تاریخ هگلی است که مورخی مثل ویل دورانت، تاریخ تمدنش را می‌نویسد. بنابر این ما نیز در تمدن اسلامی نیاز داریم به فلسفه تاریخ جدید و کتاب تاریخ تمدن جدید وگرنه در وضعیت  فعلی و استیلای فکر غربی ما راه به جایی نخواهیم برد.

۳.حکمتی وجود دارد که می‌گوید بزرگترین قله‌ها با کوچک‌ترین قدم‌ها فتح می‌شود. باید توجه داشت که اگر می‌خواهیم تمدن نوین اسلامی را شکل دهیم باید ابتدا بتوانیم مشکلات کوچک و روزمره مردم را حل کنیم، در حالی که مردم ما هنوز برای معیشت روزانه خود دچار مشکل هستند و تورم و گرانی، بیکاری، مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا  و حتی در مسایل کوچکتری چون  رفت و آمد روزمره افراد، که بدیهی‌ترین چيزها است، با مشکلات متعدد دست به گریبانند، نمی‌شود بی‌اعتنا به این مسایل سودای ایجاد تمدن نوین داشت.

۴. در مساله جنسیت و میزان آزادی افراد برای ارضای پیچیده‌ترین غریزه آدمی یعنی همان غریزه جنسی، باید تفکر و مال اندیشی داشت. باید توجه داشت شعار دنیای سنت "قناعت و عبادت" بود و شعار دنیای مدرن "عشرت و پیشرفت" است. حال که ما می‌خواهیم تمدنی نوین ایجاد کنیم که نه مثل سنت باشد نه مثل مدرنیته غربی، باید شعاری برای تمدن خود بیابیم و ارائه نماییم. نکته‌ای که ما می‌خواهیم پیشنهاد دهیم و احتمالا عده‌ای حتی از یادآوری آن خواهند ترسید، این است که ما تا مساله یا بحران امر جنسی را در جامعه ای که 12 میلیون جوان مجرد در آن وجود دارد و آمار طلاق نیز هر ساله در حال افزایش است و خیانت زناشویی نیز وسعت یافته چاره اندیشی جدی نکنیم راه بجایی نخواهیم برد.

۵. مورد دیگر، مساله اجماع نخبگانی بر روی ایجاد تمدن »نوین» یا تمدن «مدرن» اسلامی است. شایسته است همه یا اکثر نخبگان بر روی مساله ایجاد تمدن جدید همداستان شوند و با هم افزایی به فعلیت بخشی به این آرزوی بزرگ مدد نمایند البته قاطبه مردم نیز باید به اهمیت این موضوع پی ببرند و آن  را حمایت کنند.

۶. یک تمدن زمانی شکل می‌گیرد که خودکفا باشد و بتواند نیاز همه انسان‌ها و گمشده همه آدمیان را برآورده سازد چرا که محوری‌ترین نیاز انسان عبارت از "اراده برقراری ارتباط با دیگری جهت تشخص شاکله خود" می‌باشد. بنابراین در تفکر اسلام تمدنی، جهت ارضای تشخص شاکله آدمی تدبیری باید اندیشید و پیشنهاد ما "عقلانیت آزادقرآنی" است.( توضیح بیشتر، بیشتر از مجال مقاله فعلی است).

۷. آخرین موضوع مطروحه در این بحث این است که یک تمدن با حضور تنها یک یا دو کشور شکل نمی‌گیرد بلکه باید کشورهای متعددی با هم در جهت نیل به یک تمدن همراستا شوند چنانکه تمدن اسلامی متقدم و تمدن غرب فعلی با همکاری چندین و چند کشور ایجاد شده است و یک کشور تنها قادر به این مهم نیست.

در پایان می گوییم که مسائلی که در این جستار مختصر مطرح کردیم از سر احساس نیاز و ارائه پرسش و گرفتن پاسخ از بزرگان است و گرنه‌ ما نیز معتقدیم که نه سنت و نه مدرنیته دیگر جوابگوی نیازها و مسائل انسان ایرانی و حتی بگوییم بشر نوعی نیست و باید جایگزینی که مقبول مردم و نخبگان باشد برای آن ارایه نمود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۴۷۰۷۶۰۹:۱۶:۱۳ ۱۴۰۳/۱/۱۹
با این اخلاق اجتماعی بوجود آمده این ادعاها به شوخی شبیه است.
ناشناس۳۴۴۷۲۱۳۱۱:۰۷:۴۲ ۱۴۰۳/۱/۱۹
این اخلاق اجتماعی امروز حاصل چیست؟
ناشناس۳۴۴۷۰۸۲۰۹:۲۱:۵۷ ۱۴۰۳/۱/۱۹
این مقاله ها را باید 40 سال پیش می نوشتید نه حالا که ....
ناشناس۳۴۴۷۳۷۴۱۲:۴۴:۰۳ ۱۴۰۳/۱/۱۹
پناه بر خدا ان شاءالله كه عقل و خرد سرلوحه كارها قرار گیرد
ناشناس۳۴۴۷۱۰۶۰۹:۵۳:۵۴ ۱۴۰۳/۱/۱۹
مواضع و رویکردهای برخی مسئولان به حدی متناقض است که هر ناظر بیرونی را به تعجب وا می‌دارد. از جمله این تناقضات صحبت از معیشت مردم و اقتصاد و رشد و توسعه کشور است .
ناشناس۳۴۴۷۱۳۸۱۰:۲۴:۲۵ ۱۴۰۳/۱/۱۹
تا زمانی که عده ای خود حق پندار تصمیم به اجبار عقاید خود با استفاده از زور به همه جامعه دارند مملکت هر روز دو قطبی تر از دیروز می شود.
ناشناس۳۴۴۷۱۵۳۱۰:۳۳:۴۲ ۱۴۰۳/۱/۱۹
واقعا درست میگی. چرا باید عده ای بی حیا و بی حجاب عقاید خودشون رو به بقیه اعمال کنند؟
ناشناس۳۴۴۷۲۶۵۱۱:۴۲:۱۶ ۱۴۰۳/۱/۱۹
خبر نداری تازه حرام و حلال ها هم عوض می کنند به صورت رسمی در موارد مختلف و حجاب که چیزی نیست که آزاد کنند !!
ناشناس۳۴۴۷۲۹۱۱۱:۵۴:۰۹ ۱۴۰۳/۱/۱۹
باید دید اکثریت مردم با تحمیل حجاب و زد و خورد با مردم به بهانه روسری و هزینه های هنگفت برای نگهداشتن روسری بر سر زنان موافق هستند یا نه من محجبه های بسیاری را می شناسم که شدیدا با این نوع برخورد مخالف هستند چرا که با چشم خود می بینند که جامعه داره به ضرر اونها دو قطبی می شه مردم باید حق داشته باشند که انتخاب کنند
ناشناس۳۴۴۷۲۹۵۱۱:۵۹:۴۱ ۱۴۰۳/۱/۱۹
شما در مورد قیمت دلار و اوضاع معیشت مردم و ماجرای چای دبش و جناب صدیقی و خانواده و خلاصه اوضاع سیاسی فعلی و تهدید های اسراییل و جیش العدل و وووو کلا نظری نداری ؟ شما اصلا در فامیل خانواده فقیر و مستاصل و دختر و پسر جوان و بیکار و مجرد و ... نداری ؟ اصلا از نزدیک با یه مستاجر یا خانواده ای که بیمار سرطانی دارن برخورد کردی که ببینی شرایط اقتصادی و اوضاع دارو چه بلایی به سرشون آورده ؟
ناشناس۳۴۴۷۴۹۳۱۳:۵۵:۲۸ ۱۴۰۳/۱/۱۹
مگه فساد بخاطر حیا و حجاب بوده که حالا دخترها بی حیا بشن رفع بشه؟
ناشناس۳۴۴۷۳۸۷۱۲:۵۵:۳۸ ۱۴۰۳/۱/۱۹
جالب هست تا اسم حجاب و حیا می آید عده ای دنبال اکثریت و اقلیت هستند یا دلار و گرانی می‌روند!!!
ناشناس۳۴۴۷۸۸۱۱۹:۲۱:۵۹ ۱۴۰۳/۱/۱۹
حجاب ربطی به حیا و عفت نداره می شه با حجاب باشی و بی عفت و برعکس کسی که با جان و دل حجاب را انتخاب می کنه حق داره که در جامعه دیده و شناخته بشه
ناشناس۳۴۴۷۱۵۷۱۰:۳۵:۴۶ ۱۴۰۳/۱/۱۹
دقیقا درست
ناشناس۳۴۴۷۴۴۲۱۳:۲۱:۵۳ ۱۴۰۳/۱/۱۹
طبق دین، حجاب واجب است و امر به معروف هم واجب و مرحله سوم امر به معروف که اعمال قدرت است بر حکومت واجب است. شما هم اطلاعات دینی رو زیاد کن تا اعتقاد داشته باشی و فکر نکنی اینا اعتقادات شخصی هست
ناشناس۳۴۴۷۵۸۰۱۴:۴۰:۲۲ ۱۴۰۳/۱/۱۹
آیا در تمام کشورهای مسلمان حجاب اجباری است ! ؟ نه نیست حجاب در اسلام واجب نیست و برای بی حجابی مجازات در قرآن وجود ندارد
ناشناس۳۴۴۷۷۶۰۱۶:۴۴:۴۶ ۱۴۰۳/۱/۱۹
اولا خدا آن دنیا از ما نمی پرسد طبق قانون کشورهای اسلامی دیگر عمل کردین یا نه بلکه سوال می کند طبق قوانین من عمل کردین یا نه دوماً همین که گفتید حجاب در اسلام واجب نیست حرف من را ثابت می کند که نسبت به دین خود بسیار ناآگاه هستید تمام مراجع بزرگ شیعه و سنی گفته اند حجاب واجب است و در قرآن آمده شما چه تخصصی دارید که بر خلاف آن می گویید؟
ناشناس۳۴۴۷۷۸۵۱۷:۰۹:۰۹ ۱۴۰۳/۱/۱۹
مجازات نماز نخوندن چیه؟ نکنه اون هم واجب نیست؟ اسلام جدید آوردید؟
ناشناس۳۴۴۷۷۶۸۱۶:۴۹:۵۱ ۱۴۰۳/۱/۱۹
در قرآن که کلام خداست به صراحت به گناه بودن ربا اشاره شده پس اگر میخواست به بی حجابی هم به صراحت اشاره میکرد.
ناشناس۳۴۴۸۰۹۰۲۳:۰۱:۳۱ ۱۴۰۳/۱/۱۹
مشکل شما و کسانی که مثل شما فکر میکنند این است که تفاوت جزئیات و کلیات را نادیده میگیرند. بحث تمدن نوین اسلامی یک بحث جامع نگر است و لی موضوعاتی مانند حجاب و تورم و... عارضه هایی هستند که با تدبیر قابل رفع و حل هستند. از خلط مبحث بپرهیزید که چشم واقع بین را نابینا میکند.
ناشناس۳۴۴۷۱۶۰۱۰:۳۶:۰۳ ۱۴۰۳/۱/۱۹
علت همه این رخدادهای شوم که علیه دین توحیدی ناب خدا و مکتب اصیل قرآنی مذهب اهل بیت مظلوم پیامبر می گذرد سرپیچی آشکار از حقیقتهای محکم و مفصل شناختها و هشدارها و نویدهای خداوند در قرآن است !!
ناشناس۳۴۴۷۱۷۵۱۰:۴۶:۱۶ ۱۴۰۳/۱/۱۹
تمدن که بحث فرمایشی نیست که یک عده یهو تصمیم بگیرن متمدن شن بعد شما هم بابت متمدن شدن راهکار پیشنهاد بدید!!! شما سعی کنید اخلاقمدار باشید، اهل مطالعه و کسب علم باشید، تاریخ و فلسفه مطالعه کنید، در جامعه سعی کنید فردی مفید باشید، اهل آشنایی با مردم مختلف و فرهنگ های مختلف باشید.احترام گذاشتن به حقوق دیگران رو یاد بگیرید. نگران تمدن نباشید.
ناشناس۳۴۴۷۵۷۵۱۴:۳۳:۱۳ ۱۴۰۳/۱/۱۹
بی حجابی در هیچ جایی از فرهنگ و تمدن اقوام ایران زمین نبوده است. بی حجاب های انگشت شمار در هوای مخالفت با نظام اینکارها را انجام میدهند و به خیال خوشان دارند مبارزه میکنن! رسانه های معاند و افسادطلبان هم به آن ضریب میدهند.
ناشناس۳۴۴۷۷۶۶۱۶:۴۹:۳۹ ۱۴۰۳/۱/۱۹
جایی از دنیا تمدن پیدا نشد مگر وقتی که مردمش فهمیدن که میتونن با تحمل عقاید هم در کنار هم زندگی و پیشرفت کنند!
ناشناس۳۴۴۷۷۷۳۱۶:۵۴:۳۹ ۱۴۰۳/۱/۱۹
حجاب اجباری هم در طول تاریخ این مملکت نبوده است مردم ما همواره حق داشته اند که انتخاب کنند
ناشناس۳۴۴۸۰۷۱۲۲:۴۱:۵۷ ۱۴۰۳/۱/۱۹
نویسنده کامنت بالا اصلا به حجاب و بی حجابی اشاره نکرده بود، چرا درباره بی حجابی بهش پاسخ دادید؟ احتمالا اون بخشی که گفته بود به حقوق دیگران احترام بگذارید ناراحت تون کرد و فکر کردید نمیتونید حقوق دیگران رو در انتخاب لباس عرف جامعه بپذیرید.
ناشناس۳۴۴۷۱۸۷۱۰:۵۳:۲۹ ۱۴۰۳/۱/۱۹
همین مشکلات ریز همیشه بوده و تا ابد خواهد بود حال ممکن هست کمتر یا بیشتر شود
ناشناس۳۴۴۷۱۹۶۱۰:۵۷:۳۶ ۱۴۰۳/۱/۱۹
در مورد جنسیت تا وقتی به شکل غربی آموزش دنیاپرستی می دهند و نامحرم ها را به شکل افراطی جهت کار مختلط می کنند و رسانه هم جذاب... همانند همان کشورها که تقلید شد هیچ راه فراری در طلاق و فرزندآوری و در آینده..... ندارید
ناشناس۳۴۴۷۳۴۶۱۲:۲۶:۱۶ ۱۴۰۳/۱/۱۹
در کدام کشور مسلمان و متمدن کار کردن و تحصیل زن و حضور او در اجتماع مشکل ساز بوده ؟ روی سر این جمعیت جوان و تحصیل کرده و بیکار چه تاجی گذاشتین که متوقع هستین مردم به روال گذشته زندگی کنند ؟ یه نگاه به ارزش پول ملی و قیمت دلار و تورم بکن !
ناشناس۳۴۴۷۳۸۴۱۲:۵۴:۲۱ ۱۴۰۳/۱/۱۹
از وقتی تفکر فمینیستی از 100 سال قبل در جهان شیوع پیدا کرده اخلاقیات جنسی رنگ باخته یا کمتر شده
ناشناس۳۴۴۷۲۱۴۱۱:۰۷:۵۴ ۱۴۰۳/۱/۱۹
ایجاد تمدن اسلامی هم با این حجم از گستردگی و تنیدگی ارتباطات و فرهنگ های گوناگون مشکل به نظر می‌رسد .
ناشناس۳۴۴۷۲۱۶۱۱:۰۸:۴۵ ۱۴۰۳/۱/۱۹
هر کسی که کوچکترین اطلاعاتی از علم آمار داشته باشه با بررسی نمودار اخلاق و دین داری اجتماعی ایران طی دهه های اخیر، وضعیت سالهای آینده ایران رو می تونه پیش بینی کنه
ناشناس۳۴۴۷۲۲۷۱۱:۱۷:۱۰ ۱۴۰۳/۱/۱۹
ایجاد تمدن یک پروسه است و نه پروژه.
ناشناس۳۴۴۷۲۷۲۱۱:۴۵:۰۱ ۱۴۰۳/۱/۱۹
اندر حكايت تمدن سازي نوين اسلامي --------------------------------------------- در ايجاد تمدن سازي نوين اسلامي ، به نظرم بايد اول به اين سؤال مهم جواب داد كه : -- آيا اسلام بايد با زمانه --- هر دوره و زماني -- منطبق باشد و يا زمانه -- هر دوره و زمانه اي بايد با اسلام منطبق باشد ؟ حتماً عده اي جواب خواهند داد كه چون اسلام دين آخرين است و ديني است براي همه اعصار و دوران ، پس ميتواند جوابگوي هر عصر و زمانه اي باشد ! پس اسلام مي تواند متطبق با هر قرني و هر هزاره اي باشد ، ولو پنج هزار سال آينده ! اما شايد جواب عده اي هم اين باشد -- مثل آقاي فلاني و آقاي بهماني -- كه نظرشان اين است كه بايد هر دوره و زمانه اي با اسلام منطبق باشد ! پس براي « ايجاد تمدن نوين اسلامي » بايد ببينيم آناني كه خواهان ايجاد اين تمدن در دنياي قرن بيست و يكم هستند ، به دو سؤال بالا چه جواب مي دهند ! اين جواب مهم است ! خيلي مهم است !! ... مگه نه ؟
ناشناس۳۴۴۷۳۳۲۱۲:۲۰:۰۲ ۱۴۰۳/۱/۱۹
انکاری که با هیچ دلیل باور کردنی نیست!!! --- آیا می شود باور کرد سازنده ای یک ابتکار پیچیده مفید برای جمعی از انسانها را بی هدف و بی هیچ کتاب راهنما برای چگونگی استفاده از این ابتکار ساخته باشد؟! آیا اگر چنین باوری امکان پذیر نباشد آیا انکار بی هدف و بی کتاب راهنما آفریده شدن یک جهان با میلیاردها موجودات مفید که با نظم و سازماندهی هماهنگ مرتبط به هم برای استفاده مفید انسان از آنها آفریده شدند و بر یگانه بودن سازنده دلالت دارند بزرگترین ستم و جفا در حق این ابر سازنده بی همتا نیست و به این ابر سازنده حق نمی دهیم که منکران وجود و بی همتا بودن خود را مجازات کند؟!
ناشناس۳۴۴۷۳۹۰۱۲:۵۶:۵۷ ۱۴۰۳/۱/۱۹
اتحاد جماهیر شوروی طی هفتاد سال بدنبال توسعه اهداف ایدئولوژیک خود بودند و در این زمینه سرمایه های اقتصادی و انسانی خود هدر دادند
جمشید۳۴۴۷۴۸۹۱۳:۵۰:۳۴ ۱۴۰۳/۱/۱۹
تا وقتی دستگاه های نظارتی مثل قوه قضاییه وسازمان بازرسی و اطلاعات کشور کامل ودقیق به وظایفشون عمل نکنن. نه تنها در همین وضعیت درجا میزنیم بلکه پس رفت هم میکنیم.
علیجانی۳۴۴۷۵۵۷۱۴:۲۲:۳۶ ۱۴۰۳/۱/۱۹
غرب شر مطلق است البته روسیه هم دست کمی از اونها ندارد ولی یادتان نرود همین الان غربی ها شامل (آمریکا انگلیس فرانسه سران شر دنیا ) باضافه تمام نوکران انها در سراسر دنیا مثل کره جنوبی ژاپن اروپا فقط به دنبال منافع خودشان و دیکته کردن فرهنگ منحط خودشان به دنیا هستند (افغانستان- پاکستان - سودان- لبنان - فلسطین - عراق -سوریه -لیبی - اوکراین )تمام زیر ساختهایشان توسط این کشور ها تخریب شده و میلیون ها نفر زن و مرد و بچه کشته شدند و آواره شدند ولی در این کشور ملتشان تنیس و فوتبال و دیسکوشان به راه است و اصلا نمیدونند که در دنیا چی میگذره و در عوض تعدادی سیاست مدار استخدام کردند که برایشان دروغ بگویند و منافعشان را حفظ کنند . غرب شر مطلق است
حامد حمدایی اصل۳۴۴۷۷۲۷۱۶:۱۰:۵۴ ۱۴۰۳/۱/۱۹
اولا تمدن را نمی توان‌ با برنامه ریزی ایجاد کرد. شما مشکلات ریز را که حل کردی و اگر موفق بودی شاید بعد از چند قرن مورخان به دوره ی شما بگویند تمدن فلان. ثانیا در دوره ی ارتباطات جهانی، تمدن های مختلف شکل هم نمی گیرد. شاید موخان قرن ها بعد به این دوره برای همه جهان بگویند تمدن دوره فلان.
بینام ۱۱۱۱۳۴۴۷۷۲۹۱۶:۱۱:۲۹ ۱۴۰۳/۱/۱۹
تا به نظر جامعه شناسان توجه نشود دچار ازمون وخطا هستیم.
ناشناس۳۴۴۷۸۵۴۱۸:۳۲:۵۴ ۱۴۰۳/۱/۱۹
ابتدا بتوانیم مشکلات کوچک و روزمره مردم را حل کنیم، همین گزاره اولتان نشان میدهد که اصلا از وضعیت کشور بی خبر هستید و کشوری را که با بحران های متعدد درگیر است را نمیشناسید و میگویید مشکلات کوچک.
ملتمس دعاي شما اصغر !۳۴۴۷۹۵۱۲۰:۳۴:۴۷ ۱۴۰۳/۱/۱۹
--- بزرگي كه نامش يادم نيست گفته است ... -- عيب نداره برادر ! گفته اند كه به سخن توجه كنيد نه به گوينده سخن ! مهم نيست گوينده سخن چه كسي باشد ! .. بفرما ! انشا الله كه مستفيض بشويم ! -- خيلي ممنون !! ... بله ! ... عرض مي كردم ! ... بزرگي گفته است يك تمدن زماني از بين مي رود كه به سؤالات جديد ، پاسخ هاي قديمي و كهنه بدهد ! پس اگر اين سخن را قبول كنيم مي توان از آن نتيجه بگيريم كه يك تمدن زماني به وجود مي آيد كه به سؤالات جديد پاسخهاي جديد بدهد ! ... از آنجا كه دين مبين اسلام ديني است براي همه اعصار ، پس چنانچه انديشمندان و علماي مسلمان و روحانيون به سؤالات نو ، جوابهاي نو بدهند ، حتما مي توان تمدن اسلامي ايجاد نمود ! شك نفرماييد !
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین