نقش وکیل در هر کدام از این دعاوی چیست؟

گزارش بازرگانی، 259074،   4021118036

نقش وکیل در هر کدام یک از دعاوی حقوقی و کیفری با توجه به نوع پرونده و پیچیدگی های آن می تواند متفاوت باشد. معمولا یک چهارچوب و روال کلی برای نقش وکیل در هر یک از دعاوی حقوقی یا کیفری به صورت روتین در پرونده های مختلف تعریف شده است که  برای موفقیت در کار و  پیشرفت پرونده می بایست به وسیله وکلاء رعایت شود.

به طور کلی نقش وکیل در دعاوی حقوقی به چند بخش کلی تقسیم می شود که از آن جمله می توان به مواردی مانند مشاوره حقوقی و پیشگیری از اختلافات، تنظیم قرارداد ها و اسناد حقوقی، دفاع از حقوق موکل در مراجع قضایی، داوری و میانجیگری برای حل فصل مسالمت آمیز دعاوی، پیگیری اجرای احکام دادگاه و غیر اشاره کرد.

همچنین در بخش کیفری هم از وظایف وکیل مدافع می توان به مواردی مانند دفاع از متهم در دادگاه، جمع آوری ادله و اثبات بی گناهی موکل، پیگیری حقوق متهم در بازداشت و زندان، درخواست تنظیم مجازات یا آزادی مشروط و پیگیری پرونده در مراحل تجدید نظر و دیوان عالی کشور اشاره کرد که در ادامه به صورت مختصر به آنها پرداخته می شود.

  1. نقش وکیل در دعاوی حقوقی

نقش وکیل در دعاوی حقوقی که ناشی از اختلافات مالی و حقوقی است مهم و تعیین کننده است، معمولا وکیل حقوقی به دلیل تسلط بر قوانین و مقررات جاری و اشراف به روال اداری می تواند نقش مهم و تعیین کننده ای در موفقیت به نتیجه رسیدن اینگونه پرونده ها داشته باشد(انواع وکیل حقوقی عبارتند از: وکیل خانواده، وکیل ملکی، وکیل چک، وکیل شرکت و ...) در ادامه به برخی از وظایف مهم و پذیرفته شده وکیل در پرونده های حقوقی به صورت مختصر اشاره می شود.

  • مشاوره حقوقی و پیشگیری از اختلافات

مشاوره حقوقی و پیشگیری از اختلافات یکی از وظایف مهم و تعیین کننده وکیل در دعاوی حقوقی است که می تواند نقشی مهم و تعیین کننده در موفقیت یا سرعت گرفتن روند پرونده های مختلف حقوقی داشته باشد.

به عبارت دیگر افراد خواهان یا خوانده در پرونده های مختلف حقوقی پس از عقد قرارداد با وکیل، قبل از انجام هر کاری از مشاوره حقوقی وکیل بهره مند می شوند که این امر باعث مطلع شدن‌ آن ها از میزان موفقیت در پرونده مورد نظر می شود.

همچنین یک وکیل با تجربه و کار آمد با اتکاء به تجربیات خود می تواند از افزایش اختلاف طرفین دعوا و به بن بست رسیدن پرونده های مختلف حقوقی جلوگیری کند.

  • تنظیم قرارداد ها و اسناد حقوقی

تنظیم قرارداد و اسناد حقوقی از دیگر وظایف مهم و تعیین کننده وکیل در دعاوی حقوقی است که می تواند نقش مهمی در پیشرفت کار داشته باشد.

به عبارت دیگر وقتی تنظیم قرارداد ها و اسناد حقوقی به وکلاء با تجربه و کارآزموده واگذار می شود راه های تخلف یا دور زدن شرایط تعیین شده و خلف وعده به حداقل ممکن می رسد که این امر می تواند برای طرفین قرارداد مفید باشد.

  • دفاع از حقوق موکل در مراجع قضایی

دفاع از حقوق موکلین در مراجع قضایی از دیگر وظایف مهم و تعیین کننده وکلاء در دعاوی حقوقی است به شکلی که می تواند در نتیجه پرونده و پیشرفت آن بسیار موثر باشد.

به عبارت دیگر وکیل با تسلط بر قوانین و آگاهی از شرایط می تواند به بهترین شکل با استناد به قوانین مختلف از حقوق موکل خود دفاع کرده و روند موفقیت او را تسهیل نماید.

  • داوری و میانجیگری برای حل و فصل مسالمت آمیز دعاوی

از دیگر وظایف مهم و تعیین کننده وکیل در دعاوی حقوقی داوری و میانجی گری برای حل و فصل مسالمت آمیز دعاوی است.

در خیلی از پرونده های حقوقی به دلیل برابر بودن شرایط طرفین و کم بودن امکان موفقیت یکی از آن ها، شرایط را برای داوری و میانجی گری وکیل مهیا می کند که این امر می تواند بهترین راه حل برای حل و فصل مسالمت آمیز دعاوی حقوقی به صورت برد، برد باشد.

  • پیگیری اجرای احکام دادگاه

از دیگر نقش های مهم و تعیین کننده وکیل در دعاوی حقوقی پیگیری اجرای احکام دادگاه است که می تواند از فرصت سوزی و اطاله دادرسی جلوگیری نماید.

همچنین پیگیری اجرای احکام دادگاه می تواند باعث صرفه جویی در وقت و زمان افراد درگیر در پرونده های حقوقی شود چون وکیل به دلیل آگاهی از روال اداری دادگاه ها می تواند با سرعت بیشتری از نتیجه دادرسی در پرونده های مختلف آگاه شده و به موکل خود برای اقدامات آجل اطلاع رسانی نماید.



  1. نقش وکیل در دعاوی کیفری

نقش وکیل در دعاوی کیفری که در آن افراد متخلّف به مجازات محکوم می شوند و ارائه مدارک مناسب می تواند از مجازات و محکومیت آن ها جلوگیر کرده یا آن را کاهش دهد قابل توجه و مهم است.

همانطور که گفته شد وظایف وکیل در دعاوی کیفری به مواردی مانند دفاع از متهم در دادگاه، جمع آوری ادله و اثبات بی گناهی، پیگیری حقوق متهم در بازداشت زندان، درخواست تخفیف مجازات یا آزادی مشروط و پیگیری پرونده در مراحل تجدید نظر و دیوان عالی کشور تقسیم می شود که در ادامه به صورت مختصر به آنها پرداخته می شود.

  • دفاع از متهم در دادگاه

دفاع از متهم در دادگاه یکی از وظایف مهم وکیل در دعاوی کیفری است که می تواند نقش مهمی در تبرئه متهم، کاهش مجازات یا موفقیت افراد شاکی در این گونه پرونده ها داشته باشد.

دفاع در پرونده های کیفری اگر همراه با استناد به قوانین جاری باشد می تواند در موفقیت فرد متهم یا شاکی موثر باشد که استفاده از وکیل این امر را به شکل قابل توجهی تسهیل می کند.

  • جمع آوری ادله و اثبات بی گناهی

جمع آوری ادله و اثبات بی گناهی یکی از وظایف مهم و تعیین کننده وکیل در پرونده‌های کیفری است که می تواند نقش قابل ملاحظه ای در موفقیت افراد شاکی یا متهم داشته باشد.

معمولا وکیل در پرونده های کیفری از تسلط لازم به قوانین این حوزه برخوردار است به شکلی که فراهم کردن مدارک و اثبات آن را با اتکاء به قوانین مختلف برای شاکی یا متهم تسهیل می کند.

  • پیگیری حقوق متهم در بازداشت و زندان

از دیگر وظایف مهم وکیل در دعاوی کیفری پیگیری حقوق متهم در بازداشت و زندان است. به عبارت دیگر وقتی در پرونده های کیفری فرد خواهان یا خوانده تا روشن شدن وضعیت به صورت موقت بازداشت و زندانی می شود وکیل مدافع او می تواند با ارائه درخواست ملاقات، با شاکی یا متهم ملاقات کرده و نسبت به رفع مشکلات آن ها یا اطلاع از نکات مبهم پرونده اقدام کند.

  • درخواست تخفیف مجازات یا آزادی مشروط

درخواست تخفیف مجازات یا آزادی مشروط یکی دیگر از وظایف وکیل در دعاوی کیفری است. به عبارت دیگر پس از پایان یافتن مراحل مقدماتی دادرسی در پرونده های کیفری و صدور حکم اولیه برای شاکی یا متهم، در صورت محکوم شدن فرد شاکی یا متهم، وکیل می تواند با استناد به مواد قانونی مختلف درخواست تخفیف مجازات یا آزادی مشروطه موکل خود را به نهادهای قانونی ارائه دهد تا در صورت پذیرش این امر از سوی مراجع قانونی موکل او بتواند از این امتیازات استفاده کند.

  • پیگیری پرونده در مراحل تجدید نظر و دیوان عالی کشور

پیگیری پرونده در مراحل تجدید نظر و دیوان عالی کشور یکی دیگر از وظایف مهم و تعیین کننده وکیل در پرونده های کیفری است. معمولاً روند پرونده های کیفری به این شکل است که پس از صدور رای اولیه فرصت اعتراض برای شاکی یا متهم فراهم است به شکلی که آنها می توانند با ارائه مدارک لازم در مرحله تجدید نظر و دیوان عالی کشور نسبت به تغییر رای اولیه اقدام نمایند.

به عبارت دیگر وکیل کیفری به دلیل آشنایی با قوانین و روال اداری می تواند در زمان بررسی پرونده در مراحل تجدید نظر و دیوان عالی کشور بسیار موثر و کارآمد عمل کند و حتی بتواند حکم اولیه پرونده را به نفع موکل خود تغییر دهد.

 

نتیجه گیری

اهمیت داشتن وکیل مجرب در دعاوی حقوقی و کیفری امری پذیرفته شده و قابل توجه است که به عنوان یک اهرم مهم و کلیدی می تواند نقش مهمی در موفقیت پرونده های مختلف کیفری و حقوقی داشته باشد.

لذا به کارگیری وکلاء با تجربه و استفاده از تجربه و دانش آن در دعاوی حقوقی و کیفری می تواند در تغییر نتیجه پرونده و موفقیت خوانده یا خواهان و شاکی و متهم بسیار موثر باشد.

انتخاب وکیل با تجربه یا مراجعه به وکلاء شناخته شده یک راه میانبر و مناسب برای برون رفت افراد درگیر در دعاوی و مشکلات حقوقی و کیفری است به شکلی که به آنها برای خارج شدن از این شرایط کمک می کند.

مشاوره با وکلاء کارآمد و شناخته شده بهترین روش برای آگاهی از شرایط افراد خوانده یا خواهان و متهم و شاکی در پرونده های مختلف حقوقی و کیفری است.

افراد درگیر در پرونده های حقوقی و کیفری که تمایل به مشاوره با وکلاء با تجربه و آگاهی از شرایط خود را دارند می توانند با شماره تلفن 02186030422 یا 02186030429 ارتباط برقرار نمایند تا پس از ارائه گزارش کوتاهی از وضعیت پرونده خود، راهنمایی های لازم را برای ادامه روند کار بدست بیاورند.

تلگرامفیس‌بوکتوییترلینکدیننسخه‌ی متنی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  2. مأمور خاطی بازداشت شد

  3. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  4. اژه‌ای: توطئه دشمن در حوزه حجاب به جایی نمی‌رسد

  5. تحریم‌های جدید استرالیا علیه ایران

  6. مرده متحرک !

  7. شباهت های عجیبِ قیمت و قدرت!

  8. صدور "اعلان قرمز برای یاسین رامین" منتظر دستور قضایی

  9. جزئیات دستگیری صادق زیباکلام

  10. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  11. واکنش الناز شاکردوست به جنایات اسرائیل

  12. خاندوزی: نرخ رشد نقدینگی به ۲۴ درصد رسیده است

  13. آبروریزی اپوزیسیون در شبکه‌های فارسی زبان؛ این‌بار آنتن زنده اینترنشنال!

  14. واکنش آمریکا به توافق ایران و هند در چابهار

  15. واکنش فدراسیون فوتبال به پرونده رشوه و تبانی؛ اجازه مطرح کردن اسامی را نداریم

  16. محکومیت‌وزیر‌سابق جهادبه ۳ سال حبس/ احضار ۲ وزیر ‌در چای‌دبش 

  17. رئیسی: افزایش کیفیت اینترنت و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی در دستور کار قرار گیرد

  18. ارجاع پرونده تخلفات چهار دستگاه به قوه قضائیه 

  19. تحقیق و تفحص از بانک مرکزی باید انجام شود

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. فردا دیر است...

  6. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  7. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  10. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  12. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  13. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  14. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  15. مأمور خاطی بازداشت شد

  16. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  17. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  18. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  19. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  20. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  21. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  22. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  23. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  24. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  25. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

آخرین عناوین