نشانه های افزایش قابل‌توجه قدرت نرم ایران

گروه جهان الف،   4021029101 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

«به تازگی نشریه انگلیسی "گاردین" در گزارشی که بازتاب های زیادی پیدا کرده، به این امر اذعان داشته و تاکید کرده که افزایش قدرت ایران در غرب آسیا، یک واقعیتِ انکار ناپذیر است و تهران را باید قدرت هژمونیک جدیدِ این منطقه ارزیابی کرد. در این راستا، بسیاری از تحلیلگران به طور خاص به این نکته اشاره می کنند که قدرت نرم ایران در پرتو تحولات اخیر منطقه ای، بیش از پیش افزایش پیدا کرده است.»

نشانه های افزایش قابل‌توجه قدرت نرم ایران

به گزارش الف؛ روند تحولات منطقه غرب آسیا، به طور خاص پس از اجرای موفقیت‌آمیز عملیات "طوفان الاقصی"(هفتم اکتبر) و متعاقبا حمله سراسری و گسترده رژیم اشغالگر قدس به نوار غزه، نوسان‌ها و فراز و فرودهای قابل توجهی را تجربه کرده و می کند. 

در این راستا، شاهد افزایش قابل ملاحظه تنش ها در منطقه غرب آسیا بوده ایم به نحوی که اعضای "محور مقاومت" در منطقه، در دفاع از ملت و مقاومت فلسطین در برابر تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی، وارد میدان شده و ضربات سنگینی را بر جبهه مقابل وارد کرده اند. 

حملات موشکی ادامه دار و هدفمندِ حزب الله لبنان به بخش های مختلف مناطق شمالی اراضی اشغالی(به طور خاص مراکز نظامی و جاسوسی صهیونیست ها) و در عین حال، حملات حوثی های یمنی به کشتی های تجاری اسرائیلی و یا کشتی هایی که به سمت بنادر اراضی اشغالی حرکت کرده و می کنند و در عین حال، حملات مداوم گروه های مقاومت عراقی و سوری به مواضع نیروهای آمریکایی در منطقه و حتی انجام حملات مستقیم علیه عمق اراضی اشغالی، همه و همه جلوه هایی از تحرکات جدی محور مقاومت در دفاع از ملت فلسطین و وادار کردن رژیم اشغالگر قدس و دولت آمریکا به متوقف کردن جنایاتشان در نوارغزه را به نمایش می گذارند. 

البته که محور غربی-عبری نیز به نحو گسترده ای به تقابل با محور مقاومت پرداخته و جدای از تداوم بخشی به نسل کشی خود در نوار غزه، به تازگی شاهد چندین دور حملات انگلیس و آمریکا به یمن و البته انجام حملات پراکنده به مواضع گروه های مقاومت در عراق و سوریه بوده ایم. در این نقطه یکی از نکاتی که از سوی بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل راهبردی مورد توجه قرار گرفته، افزایش قابل ملاحظه قدرت ایران در چهارچوب معادلات منطقه غرب آسیا، در پرتو سقوط و افول هژمونی آمریکا و متحدانش در این منطقه است. 

در این رابطه، به تازگی نشریه انگلیسی گاردین نیز در گزارشی که بازتاب های زیادی پیدا کرده، به این امر اذعان داشته و تاکید کرده که افزایش قدرت ایران در غرب آسیا یک واقعیتِ انکار ناپذیر است و تهران را باید قدرت هژمونیک جدید این منطقه ارزیابی کرد. در این راستا، بسیاری از تحلیلگران به طور خاص به این نکته اشاره می‌کنند که قدرت نرم ایران در پرتو تحولات ایخر منطقه ای، بیش از پیش افزایش پیدا کرده است. 

"الکساندر ووینگ" تحلیلگر برجسته حوزه روابط بین الملل، در تئوری پردازی های خود با محوریت مفهوم "قدرت نرم"، به طور خاص سه مولفه را معیار و شاخص سنجش قدرت نرم کشورها تعریف می کند. شاخص هایی که در قالب اوج گیری قابل توجه قدرت ایران در وضعیت کنونی در منطقه غرب آسیا از اهمیت فراوانی برخوردار هستند. الکساندر ووینگ شاخص های مد نظر خود را "درخشش"، "زیبایی" و "شفقت" تعریف می کند. "درخشش"، اشاره به الگو شدن کشورها و ملت ها نزد دیگران دارد(به دلیل موقعیت خاصی که یک کشور و ملت کسب می کنند). 

"زیبایی"، اشاره به جذابیت ایده های مطرح شده از سوی یک کشور در عرصه بین المللی دارد و در نهایت "شفقت"، اشاره به کمک های دلسوزانه ای دارد که یک کشور به دیگران در محیط بین المللی ارائه می کند. حال بر اساس این سه مولفه می توان تصویر روشن تری را از کلیت معادله افزایش قدرت نرم ایران در قالب مسائل منطقه غرب آسیا و در میان ملت های این منطقه کسب کرد. 

اولا، در بحبوحه جنگ غزه، ایران به عنوان کنشگر اصلی در محور مقاومت، عملا در مقام یک الگوی پایدار و مقاوم در حمایت از ملت های ستمدیده ظاهر شده است. کشوری که در حمایت از ملت های مظلوم هیچ حد و مرزی قائل نیست و از معادلات و فرصت طلبی های رایج در عالم سیاست پیروی نمی کند و حتی در این راه حاضر به پرداخت هزینه هم است. در این میان، تقویت قابل توجه بنیانهای قدرت ایران علی رغم تمامی فشارهای خارجی که به کشورمان وارد می شود نیز ایران را به یک الگو و البته نقطه امید ستمدیدگانِ جهان تبدیل کرده است. 

دوم اینکه سال ها تاکید ایران بر مفهوم مقاومت در برابر ظالمان و غاصبان و کسب پیروزی توسط گروه ها و جنبش‌های منطقه ای که به این اندیشه تکیه کرده اند و قدرت ایمان خود را با نبرد میدانی همراه کرده اند و در برابر مستکبران عالم ایستاده اند، الگوی زیبایِ اندیشه ای را ایجاد کرده که اکنون نه فقط صهیونیست ها را در باتلاق غزه گرفتار کرده بلکه به یک چالش بزرگ برای استکبار جهانی تبدیل شده که سعی دارد با استفاده از زور، مناسبات و معادلات مطلوبش را در اقصی نقاط دنیا برقرار و مستقر کند. 

و در نهایت سوم اینکه کمک های مختلف ایران در ابعاد مادی و معنوی به ملت و مقاومت فلسطین و حمایت های فراگیر کشورمان در جنگ غزه از آن ها و البته دیگر ملت های ستمدیده در سطح منطقه، جلوه های عینی از شفقت و دلسوزی ایران در پرتو تحولات بین المللی را به نمایش گذاشته اند. 

معادلاتی که همه و همه سبب شده اند که بر اساس جدیدترین نتایج نظرسنجی "مرکز افکار سنجی عربی"، میزان محوبیت کشورمان و البته مقام های ارشد ایرانی نظیر مقام معظم رهبری در میان ملت های عربی به نحو قابل توجهی افزایش یابد و البته محبوبیت آمریکا و دیگر دولت های غربی و وابستگان آن ها در سطح منطقه به نحو قابل ملاحظه ای دستخوش سقوط شود. موضوعی که نه تنها بازیگران غربی را با چالشی اساسی رو به رو کرده بلکه بسیاری از بازیگران منطقه ای را نیز به فکر واداشته است. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۶۷۰۲۸۰۰:۰۹:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۴
قدرت جمهوری اسلامی همین که آمریکا و اسرائیل جرات رویارویی مسقیم با ایران را ندارند.
ناشناس۳۳۶۷۳۵۹۱۲:۰۲:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۴
چرا اینقدر غربزده هستید؟ یعنی وضعیت خودمون که داریم می بینیم رو هم غربیا باید به ما بگن؟
ناشناس۳۳۶۷۳۶۵۱۲:۰۶:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۴
الان چند ماه از جنگ اسرائیل و فلسطین گذشت. چند نفر از ایران به فلسطین برای جنگ رفتند؟!!! چه کمکی کردن؟
ناشناس۳۳۶۷۴۲۵۱۳:۲۴:۱۹ ۱۴۰۲/۱۱/۴
این مدل کمک مختص اعراب بود که شش روزه هم شکست می‌خوردن، الان کمک‌ها قبل از شروع جنگ و جنبه آموزشی داره، خود فلسطینی‌ها برای اسرائیل کافی هستن!
ناشناس۳۳۶۷۴۲۶۱۳:۲۵:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۴
خود فلسطینی‌ها که بارها از ایران بخاطر کمک‌هاش تشکر کردن!
ناشناس۳۳۶۷۴۰۵۱۲:۴۸:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۴
اینکه کشوری مثل کره جنوبی که هیچ قدرت نظامی هم محسوب نمیشه 7 میلیارد دلار ایران رو به مدت 6 سال نمیده و در آخر با یک میلیارد دلار ضرر میده و اینکه کشور جنگ زده ای مثل عراق 11 میلیارد دلار طلب گاز و برق ایران رو سالهاست که نمیده رو به چه حساب می گذارید؟؟
ناشناس۳۳۶۷۴۸۱۱۴:۰۹:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۴
به حساب قلدری آمریکا
ناشناس۳۳۶۷۴۸۸۱۴:۱۲:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۴
اینکه کشوری مثل انگلیس بعد از توقیف نفتکش ایران مجبور شد برای آزادی نفتکش خودش نفتکش ما رو آزاد کنه یا اینکه کشوری مثل آمریکا که نفتکشش نفت ما رو دزدید و الان توقیف شده یا اینکه ترامپ بعد از خوردن پهپادشون از ایران تشکر کرد یا ... رو به چه حسابی میزاری؟
ناشناس۳۳۶۷۶۳۸۱۶:۲۰:۱۲ ۱۴۰۲/۱۱/۴
قدرت وقتی معنی پیدا میکنه که در راه رفاه مردم استفاده بشه. شما رفتی کشتی آمریکایی رو گرفتی چی اومد سر سفره مردم؟ پهباد رو زدی باعث شده مردم ایران سوار ماشین بهتری بشن؟ یا مدارس ساخته شد؟
ناشناس۳۳۶۷۵۶۱۱۵:۱۸:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۴
تازه اون ۶ میلیارد هم دست ایران نیومده و همچنان در قطره!
عمران۳۳۶۷۰۴۵۰۰:۳۸:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۴
منابع و موقعیت و نیروی انسانی و سابقه تمدنی ایران منبع این قدرت است در تمام طول تاریخ هم ایران قدرت منطقه ای بوده است. مهم این است که این قدرت خرج چی بشود.
ناشناس۳۳۶۷۳۲۱۱۱:۰۵:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۴
منتهی خیلی وقت ها افول کرده بوده و تجزیه شده بود
ناشناس۳۳۶۷۸۰۳۱۹:۴۷:۵۰ ۱۴۰۲/۱۱/۴
پس چرا در دوره قاجار و پهلوی خبری از سابقه تاریخی نبود؟!
ناشناس۳۳۶۷۱۱۹۰۶:۰۲:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۴
افزايش قدرت نرم ايران در منطقه باید همراه با افزایش رفاه مردم ایران باشد.
ناشناس۳۳۶۷۳۶۳۱۲:۰۴:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۴
قدرت هر کشوری از مردم آن نشات می گیرد. الان همین عراق شکایت ایران را به سازمان ملل نکرد؟ چقدر بدهی ایران را داد؟
ناشناس۳۳۶۷۴۲۱۱۳:۱۶:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۴
شکایت چه ربطی به قدرت دارد؟!! رفاه هم باید تفکر غرب گدایی کنار برود که دنبال گدایی از آنان هست
بی نام۳۳۶۸۱۴۲۰۵:۴۴:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۵
شرق گرایی چطور؟؟ آیا رفاه آورد؟
ناشناس۳۳۶۷۱۵۲۰۷:۴۷:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۴
ما از نظر سنجی ها خبر داریم برخی اعراب می گن اماده هستن هزینه جنگ ایران و امریکا رو بدن فقط شیعه نباشه .
ناشناس۳۳۶۷۲۲۶۰۹:۱۸:۰۴ ۱۴۰۲/۱۱/۴
سلام قشنگ معلوم بود از وسط این مقاله به بعد کار دست خبرنگارای خودیه .
ناشناس۳۳۶۷۲۴۱۰۹:۴۱:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۴
امروز چهارم بهمن و حقوقی که یک بهمن به من داده شد ته کشید لطفا تفسیر کنید.
ناشناس۳۳۶۷۲۶۰۱۰:۰۶:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۴
مشكل مردم نان و آب و مسكن است !!!!!!!
ناشناس۳۳۶۷۲۹۱۱۰:۴۴:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۴
از طرف خودت حرف بزن - همه این مشکل رو ندارن
بازنشسته خجل از خانواده۳۳۶۷۵۷۸۱۵:۲۷:۳۳ ۱۴۰۲/۱۱/۴
دوست عزیز! شما مثلا داری از طرف بازنشستگان حرف میزنی؟! افزایش حقوق ۲۰ درصد و تورم اعلامی ۴۰ درصد و البته تورم واقعی خیلی بالاتر. و ادامه فقر دو ساله در سال آینده.
ناشناس۳۳۶۷۷۳۷۱۸:۱۵:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۴
کاملا درست ، ۹۵ درصد ملت ایران مشکل آب و نان و مسکن دارند
ناشناس۳۳۶۷۲۷۸۱۰:۳۳:۰۲ ۱۴۰۲/۱۱/۴
ایران - ابرقدرت منطقه به شهادت اندیشکده های خارجی
ناشناس۳۳۶۷۲۸۱۱۰:۳۵:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۴
قدرت هر کشوری به میزان رضایت مردمش بستگی دارد
ناشناس۳۳۶۷۳۵۲۱۱:۴۹:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۴
قدرت نرم ديگه چيست ؟ رفاه و مردم است که به يک کشور قدرت ميدهد .
ناشناس۳۳۶۷۴۲۷۱۳:۲۶:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۴
البته یمنی‌ها رفاه ندارن اما قدرتمند هستن ولی فرانسوی‌ها رفاه دارن اما همش در حال اعتراض به دولت!
امید یاوری دارانی۳۳۶۷۳۶۶۱۲:۰۷:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۴
یکی از بزرگترین موئلفه های قدرت مقاوم سازی مردم است .مقاوم سازی یعنی اعتبار بخشی یعنی امیدوار کردن یعنی رفاه داشتن یعنی آبرو داشتن یعنی مردم بفهمند که حاکمیت برای انها کار می کند نه اینکه ملت برای حاکمیت کار کند. اگر مردم از نحوه حکمرانی رضایت نداشته باشند همه موئلفه های دیگر اگر در حد اعلا باشند ان حکومت محکوم به شکست است زیرا پایگاه مردمی ندارد. حاکمیت باید با محترم شمردن رای و نظر مردم به سویی گام بردارد که رضایت عمومی جامعه محقق گردد.
ناشناس۳۳۶۷۴۲۹۱۳:۲۷:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۴
همه اینایی که گفتی در جهان امروز با قدرت نرم اتفاق میوفته!
ناشناس۳۳۶۷۵۸۱۱۵:۳۱:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۴
به شهادت روزنامه انگلیسی قدرت نرم اتفاق افتاده !
باهر۳۳۶۷۷۲۲۱۷:۴۹:۴۰ ۱۴۰۲/۱۱/۴
آیا این افزایش قدرت ایران باعث گشایش و رفاه و آسایش بیشتر برای مردم ایران شده است؟!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  7. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین