پشت پرده توافق موشکی آلمان با عربستان سعودی چیست؟

  4021021068 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک نشریه آلمانی منافع اقتصادی آلمان و اروپا را در پشت پرده توافق موشکی اخیر برلین با ریاض دانست که به توصیف برلین با توجه به نقش سازنده عربستان در مناقشات خاورمیانه انجام شده است.

پشت پرده توافق موشکی آلمان با عربستان سعودی چیست؟

به گزارش تسنیم، روزنامه اشتوتگارتر ناخریشتن آلمان در مطلبی به پشت پرده توافق موشکی اخیر دولت آلمان با عربستان سعودی با توجیه اینکه ریاض نقش موثری در جنگ خاورمیانه ایفا می کند پرداخته و این پرسش را مطرح کرد که واقعاً پشت پرده قرارداد موشک های یوروفایتر آلمان با عربستان سعودی چیست؟

در ادامه این مطلب آمده است: دولت فدرال آلمان ریاض را به خاطر مواضعش در مناقشه خاورمیانه ستایش می کند و ممنوعیت تحویل هواپیماهای جنگنده به این کشور را لغو می کند. اما منافع اقتصادی روشنی نیز در پس این تصمیم برای برلین وجود دارد.

در ادامه این مطلب آمده است: این معامله‌ای است که بحث برانگیز است. آلمان اخیرا ممنوعیت صادرات جت های جنگنده به عربستان سعودی را لغو کرد. این به سعودی ها اجازه می دهد تا 54 جت یوروفایتر را از آلمان خریداری کند. این البته موضوعی بحث برانگیز در آلمان است. "ریکاردا لانگ"، رهبر حزب سبز آلمان در این باره گفت: من فکر می‌کنم اگر به این موضع پایبند باشیم که هیچ جنگنده‌ای به عربستان سعودی تحویل داده نخواهد شد، درست است.

اما دولت فدرال آلمان چنین اعتراضات و مخالفت هایی را نادیده گرفته و روز چهارشنبه، تحویل موشک هایی یورو فایتر به عربستان را تایید کرد. دلیل رسمی این موضوع نقش سازنده عربستان سعودی در مناقشه خاورمیانه اعلام شده است. به این ترتیب عربستان سعودی به عنوان به توصیف آلمان متحد اسرائیل اکنون اجازه خرید تسلیحات اروپایی را دارد. این بخشی از حقیقت است. اما برخی انگیزه های مهم برای لغو ممنوعیت این معامله تسلیحاتی از ریاض سرچشمه نمی گیرد، بلکه از برلین و بروکسل نشات می گیرد.

در ادامه آمده است: برای درک این موضوع، باید به یک دهه و نیم آینده نگاه کرد. ارتش آلمان قرار است از سال 2040 یک هواپیمای جنگی جدید دریافت کند. این سیستم به اصطلاح Future Combat Air System (FCAS) است. این هواپیما همراه با فرانسه و اسپانیا در حال توسعه است و قصد دارد چیزی کمتر از مدرن ترین هواپیمای جنگنده در جهان نداشته باشد.

FCAS قرار است جایگزین جنگنده های یورو فایتر در نیروی هوایی آلمان شود. اما آخرین یوروفایتر سفارش داده شده قرار است در سال 2030 تحویل شود. به گفته صنایع دفاعی آلمان در حال حاضر حفره‌ای در روند سفارش این جنگنده ها بین سال های 2030 تا 2040 وجود دارد.

سفارش بیش از 50 دستگاه از این جنگنده ها از عربستان سعودی با قیمت حدود 120 میلیون یورو می تواند به بستن این حفره کمک کند. " آندریاس شوارتز ، سیاستمدار بودجه حزب سوسیال دموکرات که مسئول بودجه وزارت دفاع است در این باره گفته است: این یک تسکین برای صنعت محلی است که به سفارشات بیشتر و امنیت برنامه ریزی نیاز دارد. به گفته وی اگر شکافی در سفارشات وجود داشته باشد، دانش و کارمندان از بین می روند.

به گفته وی اما این برای صنعت کافی نیست. وی از آلمان می‌خواهد که یوروفایترهای اضافی را در نسخه بهبودیافته خریداری کند تا توسعه و تحقیق بیشتر انجام شود و پروژه جدید هم از این تحقیقات بهره مند شود.

انجمن صنعت هوافضای آلمان هم هشدار می‌دهد که بدون سفارشات بعدی، خطر از دست رفتن مشاغل، درآمد مالیاتی و به‌ویژه فناوری‌ها و مهارت‌های پیشرفته در صنعت ما که طی دهه‌ها ایجاد شده‌اند وجود دارد. ائتلاف دولتی در آلمان این موضوع را شدیدتر بیان می کند و در این باره گفته است: "ما به سفارشات بیشتری برای یوروفایتر نیاز داریم - در غیر این صورت FCAS مرده است."

دلیل دیگر این مجوز فروش به عربستان سعودی، دلجویی از دیگر شرکای اروپایی است. به طور رسمی، توافق با ریاض از طریق دولت بریتانیا انجام می شود. اما از آنجایی که بخش‌های بزرگی از یوروفایتر در آلمان ساخته می‌شود، دولت فدرال آلمان حرفی برای گفتن دارد و برخی می‌گویند حتی حق وتو دارد. در گذشته، بریتانیایی ها از سیاست صادرات محدودکننده در برلین ناراضی بودند.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد فدرال آلمان هم روز چهارشنبه در سفری به عربستان سعودی از تغییر رویکرد برلین خبر داده و تاکید کرد: سعودی ها نباید به آغوش چین کشیده شوند.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد فدرال آلمان روز چهارشنبه به ریاض، پایتخت عربستان سعودی سفر کرد. هابک در بیانیه ای تصمیم دولت فدرال برای تحویل 150 موشک به عربستان سعودی برای تسلیح جت های جنگنده را توجیه کرد. او به دلیل محرمانه بودن این توافق نخواست مستقیماً در مورد این تصمیم اظهار نظر کند. با این حال، وی خاطرنشان کرد که دو ملاحظه در همه تصمیم‌ها نقش دارند: از یک سو، این سؤال که آیا شرکای دیگر مانند اوکراین «نیاز ضروری‌تری» ندارند و اینکه آیا تسلیحات مورد بحث «در دنیایی که پیچیده‌تر شده است» به گونه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد که به حفاظت، کاهش تنش یا ثبات کمک کند.

به گزارش آ ار دی آلمان هابک همچنین گفت که عربستان سعودی بازیگر اصلی منطقه است که بدون آن پیشرفت در برخی مسائل به سختی امکان پذیر است. هابک تاکید کرد: دولت فدرال می داند که عربستان سعودی به عنوان لنگر ثبات در منطقه نیز مورد نیاز است. به گفته وی عربستان تلاش های جدی برای دستیابی به صلح در یمن و همچنین در جنگ در نوار غزه انجام می دهد. نقش عربستان سعودی تغییر کرده است. هابک در مورد موضوع بحث برانگیز حقوق بشر گفت که این موضوع همیشه در بحث ها نقش دارد. با این حال، مشخص نیست که وی اظهارنظر خاصی کرده است یا خیر.

"هابک" همچنین نشانه هایی از تغییر واقعی را می بیند. وی گفت: کشور در حال تحول و در مرحله مدرنیزه شدن است. این را می توان در این واقعیت مشاهده کرد که زنان در حال حاضر به طور قابل توجهی درگیر جامعه و دنیای کار در این کشور هستند و عربستان همچنین نقش متفاوتی در تعامل با سیاست خارجی نسبت به چند سال پیش ایفا می کند.

بهر حال غرب در حال حاضر در تلاش است تا مجدداً عربستان سعودی را به اتحاد خود پیوند دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۵۲۲۴۳۱۶:۱۳:۵۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
توافق این قرارداد به سال 2018 برمی گردد، و البته که منافع اقتصادی دارد!! این هواپیماها محصول مشترک فرانسه و اسپانیا و آلمان است که طبق قرارداد اولیه مشارکت، فروش آنها نیاز به موافقت هر سه عضو دارد، قرارداد هم همانطور که گفتم سال 2018 بسته شد ولی پس از قتل خاشقچی در سفارت عربستان در ترکیه، آلمان در اعتراض به وضعیت حقوق بشر عربستان، با ادامه آن مخالفت کرد، تا همین چند شب پیش که به دلیل نقش سازنده عربستان در جنگ اسرائیل و حماس (نه مناقشات خاورمیانه!!)، به عبارتی عدم دمیدنش در آتش، از ادامه مخالفت دست برداشت! بنابراین پشت پرده در واقع دقیقا همان چیزی است که در روی سن مشاهده می کنید!! بنده از ابتدا عرض کردم شیخ نشین ها هیچ مشکلی با حمله اسرائیل به حماس ندارند، کاملا برعکس آنها برای توافق با اسرائیل نیاز به تاسیس کشور مستقل فلسطینی دارند، ولی کشور مستقل فلسطینی که در آن برای حماس کرسی مانند کرسی حزب الله در لبنان وجود داشته باشد را نمی خواهند، پس قطعا یکی از شروط توافق با اسرائیل تاسیس کشور فلسطینی بدون حماس است در واقع این از مرز ها هم اهمیت بیشتری دارد، فقط اینبار به جای آنکه مانند حوثی ها خودشان درگیر شوند، نقش سازنده در مناقشه اسرائیل و حماس داشتند!!
ناشناس۳۳۵۲۲۵۷۱۶:۲۵:۳۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
این لنگر ثبات که گفت منو یاد قدیم ایران انداخت. راستی نفت عربستان کی تموم میشه؟
ناشناس۳۳۵۲۲۶۹۱۶:۳۶:۴۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
برای اینها اقتصاد اول هست نه ایدئولوژی
ناشناس۳۳۵۲۷۳۴۰۷:۳۶:۰۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
این همون آلمانی هست که آقای رفسنجانی تعریفشو میکرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  6. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  12. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین