پشت‌پرده مهاجرت پرستاران؛ از آمار غیرواقعی تا ویزیت دلاری

  4020926017 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هرساله تعدادی از نیروهای درمانی ایرانی به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند. این درحالی است که در تمام بخش‌های درمانی، با کمبود ۷۰ هزار نفری نیروهای پرستاری مواجه هستیم.

پشت‌پرده مهاجرت پرستاران؛ از آمار غیرواقعی تا ویزیت دلاری

خبرگزاری فارس: مدتی است که ماجرای مهاجرت پرستاران مورد توجه رسانه‌ها و هجوم هشدارهای مسؤولان قرار گرفته است. زیرا براساس آمارهای اعلام شده تعداد کادر درمانی فعال در بیمارستان‌ها به ازای جمعیت کشور پایین‌تر از سطح استاندارد است. مدتی پیش عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت در این زمینه گفته بود: «در تمام بخش‌های درمانی، با کمبود ۷۰ هزار نفری نیروی پرستاری مواجه هستیم.» این درحالی است که برخی از پرستاران کشور برای ادامه تحصیل و یا اشتغال به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند.

به گفته محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار، کشورهای مقصد مهاجرت برای این پرستاران آلمان، آمریکا، استرالیا و کانادا بوده و هرساله تعدادی از پرستاران از کشور مهاجرت می‌کنند. شاید برای برخی‌ها این سؤال ایجاد شود که چرا با وجود نیاز کشور، هر ساله تعدادی از کادر درمانی به خصوص پرستاران به مهاجرت روی می‌‌آورند؟ چرا پرستاران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی داخل کشور جذب نمی‌شوند؟

چرا پرستاران داخل کشور جذب نمی‌شوند؟

شریفی مقدم در این خصوص می‌گوید: «ما نیروی پرستار برای جذب داریم، اما با حقوق ۱۲ میلیونی سر کار نمی‌آیند.» همچنین مجتبی ذالنور نایب رئیس مجلس درخصوص عدم تمایل پرستاران به جذب در مراکز درمانی کشور می‌گوید: «تعرفه پایین اضافه‌کاری‌ها، تأخیر در پرداخت کارانه‌ها و اضافه‌کاری‌ها ارزش آن دریافتی را کم کرده و موجب نارضایتی می‌شود.»

ویزیت دلاری یا ریالی؛ چرا پرستاران مهاجرت می‌کنند؟

همچنین سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص چرایی مهاجرت پرستاران و کادر درمان از کشور می‌گوید: «مباحث معیشتی، امنیت شغلی، امید به آینده، وضعیت خانوادگی، مسائل شخصی و نگرش‌های افراد از جمله عوامل مؤثر در مهاجرت کادر درمان است. در حال حاضر تعرفه ویزیت پزشکان متخصص در بخش دولتی ۳۷ هزار تومان اما در کشوری مانند عمان ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. چگونه انتظار داریم با چنین اختلاف قیمتی انگیزه برای مهاجرت ایجاد نشود!» اما آیا فقط مشکلات اقتصادی موجب ایجاد انگیزه مهاجرت در پرستاران شده است؟

 کشورهای اروپایی؛ آدم‌ربای پرستاران ایرانی

یکی از علت‌های مهاجرت پرستاران و کادر درمانی کشور، وسوسه‌های کشورهای دیگر و سواستفاده از نیاز این افراد است. احمدرضا یزدان نیک معاون فنی، پژوهشی و آموزشی سازمان نظام پرستاری، درخصوص شگردهای کشورهای اروپایی برای جذب نیروهای درمانی ایرانی می‌گوید: «اروپا شرایط پذیرش پرستار را تسهیل کرده و به دنبال ایجاد فرصت شغلی برای متقاضیان است. یعنی، طوری شده که کشورهای اروپایی در صدد جذب بیشتر نیروی پرستاری هستند. در این بین، پرستاران ایرانی به لحاظ کیفیت آموزشی که دارند، از متقاضیان بیشتری نسبت به سایر کشورها برخوردارند.

همچنین با توجه به تغییر الگوی بیماری‌ها در جهان از واگیر به غیرواگیر، سیاستمداران کشورهای دیگر این موضوع را فهمیده‌اند که سلامت یک مقوله امنیتی است و از همین رو، خدمات سطح اول را به پرستاران سپرده‌اند و همین موضوع باعث شده نیروهای بیشتری را جذب کنند.»

آمار غیرواقعی مهاجرت پرستاران؛ بازی دست‌های پشت پرده

همچنین یکی دیگر از اقداماتی که افراد سودجو انجام می‌دهند اعلام آمارهای غیرواقعی و ایجاد ترس و اضطراب در پرستاران است. آنها با اعلام آمار غیرواقعی پرستاران را وسوسه به مهاجرت می‌کنند. زیرا پرستاران با شنیدن مداوم این آمارها تصور می‌کنند که همه رفتند و اگر او در کشور بماند زندگی‌اش تباه خواهد شد. 

معاون درمان وزارت بهداشت در این خصوص می‌گوید: «آمار مهاجرت کادر درمان در فضای مجازی غیرواقعی است. کادر درمان مانند هر قشر دیگری مهاجرت می‌کنند؛ اما شاهد بزرگ نمایی‌هایی در فضای مجازی در مورد مهاجرت آنها هستیم و عمده آماری که مطرح می‌شود بر اساس دریافت گواهی سو سابقه و سو پیشینه توسط کادر درمان است و این موضوع را معادل مهاجرت می‌گیرند.

 وزارت خارجه در جریان آمار کادر درمانی که ویزا گرفته‌اند و به کشور بازنگشته‌اند قرار دارد در این رابطه ممکن است افرادی به نظام پزشکی مراجعه کرده باشند و سابقه کار خوب و عدم وجود سو پیشینه را دریافت کرده باشند اما این موضوع دال بر مهاجرت آنها نیست و ممکن است پس از مدت زمان کوتاهی هم به کشور بازگردند.»

رئیس کل نظام پرستاری کشور در خصوص آمار مهاجرت پرستاران می‌گوید: «آمار دقیقی در این زمینه نداریم؛ چون وقتی که مهاجرت می‌کنند از ما مدرک می‌گیرند ولی وقتی می‌آیند مدرکی به ما نمی‌دهند که بتوانیم آمار بگیریم. به طور کلی می‌توان گفت حدود یک چهارم کسانی که مهاجرت می‌کنند، به کشورباز می‌گردند.» برای جلوگیری از مهاجرت افراد متخصص و کادر درمانی چه کاری باید انجام داد؟

راهکار فوری وزارت بهداشت برای حفظ کادر درمان 

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه پزشکان و پرستاران ایران بسیار حاذق، باتجربه و مجرب هستند، می‌گوید: «کادر درمان ما بسیار کاربلد هستند و کشورهای دیگر چون در جریان این موضوع هستند برای جذب آنها تلاش می‌کنند بنابراین نباید خودمان زمینه را برای مهاجرت آنها فراهم کنیم. توجه به معیشت کادر درمان راهکاری فوری و مهم برای جلوگیری از مهاجرت آنهاست.»


 
 
 
 
 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۲۴۸۵۹۱۰:۳۶:۵۲ ۱۴۰۲/۹/۲۶
یه جوری تیتر زدی انگار دشمن همیشگی پرستاران را کوچ میده
ناشناس۳۳۲۵۱۶۲۱۹:۱۷:۴۸ ۱۴۰۲/۹/۲۶
چرا همیشه دنبال پشت پرده وقایع می گردید وقتی قادر به دیدن و حل اینهمه مشکلات و فجایع جلوی پرده نیستید ؟!!
ناشناس۳۳۲۴۸۹۴۱۱:۳۶:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۲۶
چرا حقوقها با افزایش تورم ، افزایش متناسب ندارد ؟
ناشناس۳۳۲۴۸۹۸۱۱:۴۰:۴۸ ۱۴۰۲/۹/۲۶
تکیه کلام برخی مسئولان: «در این زمینه آمار دقیقی نداریم.»
آرش۳۳۲۴۹۱۰۱۲:۱۶:۱۸ ۱۴۰۲/۹/۲۶
یعنی خودمون بیگناهیم و همه چیز زیر سر دشمنه !!!!
ناشناس۳۳۲۴۹۱۸۱۲:۲۲:۰۷ ۱۴۰۲/۹/۲۶
خیلی جالبه. یکی میگه موضوع سلامت یه موضوع امنیتی هست برای هر کشور اونوقت معاون وزیر بهداشت میگه ما آمار دقیق از میزان مهاجرت نداریم ولی این آمارهایی که هست واقعی نیست!!! برای موضوع حساس چجوریه که آمار ندارید؟ بعد اگه آمار ندارید از کجا فهمیدید آمارهایی که هست واقعی نیست؟
ناشناس۳۳۲۵۰۵۰۱۵:۵۹:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۲۶
وقتی آماری نیست پس آمارهایی که داده میشه ساختگیه این که استدلال نمی‌خواد
ناشناس۳۳۲۵۱۹۲۲۰:۰۷:۲۷ ۱۴۰۲/۹/۲۶
آمار دقیق نداشتن وزارت با غلط بودن آمار هایی که از طرق دیگه جمع آوری میشه خیلی فرق داره و بنظر که استدلال هم نیاز داره...
ناشناس۳۳۲۴۹۶۱۱۳:۳۰:۵۹ ۱۴۰۲/۹/۲۶
فکر می کنند با درآمد دلاری بیشتر در آنجا و مقایسه با درآمد ریالی در ایران می روند در اوج رفاه ولی یکی دو ماه نشده می فهمند ای دل غافل....
ناشناس۳۳۲۴۹۶۳۱۳:۳۲:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۲۶
مالیات بگیرید بابت مخارج خیلی اینهایی که دنبال خروج هستند پشیمان می شوند
ناشناس۳۳۲۴۹۹۲۱۴:۰۵:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۲۶
به احترام امیر کویت شیخ کویت مرد. او رکوردهایی بجا نهاد که مایه غبطه جهانیان است: ۱- باارزش‌ترین پول رایج جهان ۲- کمترین نرخ تورم جهان ۳- درآمد سرانه ۷۰/۰۰۰ دلاری. یعنی ۳/۷ میلیارد تومان ۴-نرخ بیکاری، کمتر از صفر (پذیرای نیروی کار خارجی) ۵- جمعیت زیر خط فقر، صفر درصد؛ ۶- صادر کننده نفت، Lng, و تولید یا صادرات مجدد مصالح ساختمانی، ذغال، سیمان، مواد شیمیایی، فولاد، فلزات، استیل، ماهی، میگو، نمک، فرآورده های غذایی، پوشاک، چرم، کاغذ و... و شریکان تجاری: آلمان، کره جنوبی، ژاپن، هند، آمریکا، ایتالیا، فرانسه، چین، هلند و.. مگر کویت چه دارد که این همه مردمش در تجمل می‌زیند و اوضاعشون کویته؟! بیابانی برهوت، بدون یک چشمه یا جویبار دائمی، با تک تپه‌ای با ارتفاع فقط ۳۳۰ متر. فاقد خاک برای کشاورزی و هر گونه جنگل طبیعی. جهنمی که با استراتژی حکیمانه سیاست خارجی باز و احساس امنیت بلندمدت و دلگرم به حمایت همه جانبه جهانی تبدیل به بهشت آرزوها شده. ... مردمی راستگو و اتفاقاً دیندار و شیعیانی بس معتقد...
ناشناس۳۳۲۵۰۵۶۱۶:۱۴:۰۱ ۱۴۰۲/۹/۲۶
کویت ۱.۲میلیون نفر شهروند کویتی داره (کل جمعیتش حدود ۴میلیونه که بقیه مهاجر و غیر کویتی هستند و نیروی کار هستند) و حدود ۳میلیون بشکه در روز تولید نفت داره. غیر از این گاز هم داره یعنی فقط نفتی که تولید میکنه نزدیک به ۳بشکه برای هر نفر در روز!!! حالا گاز و... بماند بعد انتظار دارید ثروتمند نباشند؟! بیشتر کشورهای عربی اطراف ما مانند همین کویت و قطر و امارات و... را اگر میخواهید مقایسه کنید، تولید نفت و گازشان را با جمعیتشان بسنجید. ضمن اینکه برای حمایت از مسلمانان هم هزینه‌ای نمی‌دهند و به کلی دستور پیامبر را کنار گذاشته‌اند و تحریم هم نیستند و حتی از تحریم ایران سود هم میبرند.
ناشناس۳۳۲۵۱۳۳۱۸:۳۸:۲۴ ۱۴۰۲/۹/۲۶
کشور ما با نفت و گاز و معدن و نیروی جوان کار و تحصیل کرده چی ؟
ناشناس۳۳۲۵۳۲۱۲۲:۴۱:۱۳ ۱۴۰۲/۹/۲۶
فروش نفت ما را به جمعیت تقسیم کن و با کشورهای عربی مقایسه کن
ناشناس۳۳۲۶۰۰۲۱۴:۵۸:۵۱ ۱۴۰۲/۹/۲۷
برادر عزیز، موقعیت ایران قدیم را نگاه کن. مایه حسرت همین کشورهای حوزه خلیج فارس بودیم
ناشناس۳۳۲۵۱۸۳۱۹:۵۵:۲۶ ۱۴۰۲/۹/۲۶
غیر از نفت و گاز دیگه چی دارن؟ آب؟ کشاورزی؟ جاذبه گردشگری؟ مس؟ آلومینیوم؟ پسته؟ زعفران؟ انار؟ فرش دستباف؟ لبنیات و .... نفت رو لیبی هم داشت ما هم داریم ونزوئلا هم داره مشکل جای دیگه ست
ناشناس۳۳۲۵۳۲۶۲۲:۴۲:۴۶ ۱۴۰۲/۹/۲۶
شماره ۶ در نوشته ناشناس (به احترام امیر کویت) را بخوان
ناشناس۳۳۲۵۳۴۵۲۳:۰۲:۴۲ ۱۴۰۲/۹/۲۶
به هر کویتی هر روز فقط از فروش نفت حدود ۲۰۰دلار میرسه. گاز و مس و مواد معدنی و... هم هست به هر ایرانی از فروش نفت الان که فروش نفت خیلی بهتر شده کمتر از یک دلار میرسه (اصلا فرض کن یک دلار) یعنی فقط از نفت هر کویتی ۲۰۰برابر ما وضع مالی بالاتری باید داشته باشد. ما اگر گاز داریم آن‌ها هم دارند و بیشتر از ما هم میفروشند. ما همه گاز را داخل مصرف میکنیم. پسته و کشاورزی هم که دولتی نیست تا به همه برسد خصوصی است و سودش هم به جیب صاحبش میرود معدن هم که دولتی بود، جناب روحانی آخر دولت قبل بخش زیادی را واگذاری کرد و به بخش خصوصی داد. ضمن اینکه کشورهای عربی هم معدن دارند و فقط ما نیستیم که داریم خلاصه اینکه من خودم یکی از منتقدیم عصبانی دولتهای مختلف هستم، اما در مقایسه باید عالمانه و منصفانه رفتار کرد
ناشناس۳۳۲۵۴۱۴۰۰:۲۹:۳۸ ۱۴۰۲/۹/۲۷
مردم آنجا مانند شما نیستند!
ناشناس۳۳۲۵۰۲۵۱۵:۰۹:۴۵ ۱۴۰۲/۹/۲۶
مسئله را حل کنید ، صورت مسئله را پاک کردن دردی دوا نمیکند . واقعیت ها را بپذیرید .
محمد را۳۳۲۵۰۴۴۱۵:۵۱:۴۹ ۱۴۰۲/۹/۲۶
ظرفیت دانشگاه هارو زیاد کنید
ناشناس۳۳۲۵۲۴۲۲۱:۱۸:۲۵ ۱۴۰۲/۹/۲۶
خب شما آمار واقعی رو بگید.
ناشناس۳۳۲۶۲۸۴۲۰:۰۲:۰۹ ۱۴۰۲/۹/۲۷
پاسخ: نداریم!
ناشناس۳۳۲۵۴۳۵۰۱:۱۱:۲۵ ۱۴۰۲/۹/۲۷
اون هایی که سر و کارشون با بیمار و بیمارستان افتاده و چند روزی بستری بودن به عینه کمبود نیرو کادر درمان رو دارن میبینن...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  6. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  2. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  3. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  6. درخواست مجدد برای ذکر نام «مادر« در کارت ملی

  7. مصادیق آزادی‌های مشروع باید روشن شود/حق نظام مقدم بر حقوق فردی است

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. کشف سه میلیون لیتر گازوئیل/ لوله‌کشی ۷۵ کیلومتری قاچاقچیان سوخت در میناب جمع شد

  10. تذکر رهبری درباره گشت ارشاد به چه علت بود؟  

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  13. زاکانی: ساخت بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی استطاعت‌پذیر بزودی در تهران آغاز می‌شود

  14. دیدار معلمان نمونه با رهبر انقلاب و رئیس جمهور

آخرین عناوین