محکوم به آبروداری!

گروه جهان الف،   4020919084 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

نرخ تلفات غیرنظامیان فلسطینی در قالب جنگ غزه، از کلیه نرخ های مرتبط با تلفات غیرنظامیان در طی جنگ های بزرگ قرن بیستم میلادی نیز بیشتر بوده است. موضوعی که یک لکه ننگ بزرگ در پرونده سیاه اسرائیل و حامیان بین المللی آن است و به نظر می‌رسد دبیر کل سازمان ملل متحد مایل نیست وی و نهاد تحت امرش بیش از این به واسطه نسل کشی اسرائیل علیه فلسطینی ها، بی‌آبرو شوند و هزینه بپردازند.

محکوم به آبروداری!

به گزارش الف؛ "آنتونیو گوترش" دبیر کل سازمان ملل متحد به تازگی در اقدامی قابل توجه، در نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل، با استناد به ماده 99 منشور سازمان ملل متحد، از نهاد مذکور درخواست کرده تا به صورت فوری در نوار غزه آتش‌بس اعلام شود. این نخستین بار است که آنتونیو گوترش در دوره تصدی کرسی دبیر کلی سازمان ملل متحد از سال 2017 تاکنون، ظرفیت های ماده 99 منشور سازمان ملل را فعال کرده است. بر اساس ماده مذکور، دبیر کل سازمان ملل متحد این امکان را می یابد تا توجه اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد را به موضوعی که ممکن است حفظ صلح و امنیت بین المللی را به خطر بیندازد، جلب کند. 

گوترش در حساب کاربری خود در شبکه احتماعی ایکس نیز نوشته است:" با در نظر گرفتن خطرِ از کار افتادن سیستم‌های امدادرسانی انسان‌دوستانه در غزه، من از شورای امنیت می‌خواهم که مانع از وقوع یک فاجعه انسانی شود و استدعا می‌کنم یک آتش‌بس انسان‌دوستانه فوری اعلام کند." وی تاکید کرده که جنگ غزه نه تنها می‌تواند شرایط نوار غزه را به سمت وخامت بیشتر سوق دهد بلکه می تواند برای کلیت امنیت منطقه نیز خطرناک باشد. اهمیت فعال سازی ظرفیت های ماده 99 منشور سازمان ملل متحد از این منظر قابل درک است که در کل تاریخ تاسیس این سازمان، این ماده تنها 9 بار مورد استفاده قرار گرفته و به آن استناد شده است. 

دبیر کل با استناد به این ماده، اعضای شوای امنیت را به جلسه ای فوری دعوت می کند تا اقدامی اضطراری را انجام دهند. این اقدام اخیر دبیر کل سازمان ملل متحد از سوی شمار قابل توجهی از ناظران و تحلیلگران، حرکتی شجاعانه توصیف شده است.

 دبیر کل سازمان ملل متحد با این اقدام خود، پالس های هشدار دهنده ای را به رژیم اشغالگر قدس ارسال کرده و عملا این موضوع را برجسته کرده که سازمان ملل متحد و وی قرار نیست در برابر جنایات اسرائیل در نوار غزه سکوت کنند. جنایاتی که تاکنون منجر به کشته شدنِ بیش از 18 هزار فلسطینی غیرنظامی شده اند که البته بیش از 9 هزار تن از آن ها نیز زنان و کودکان هستند.  

 همانطور که پیشتر نیز بسیاری از تحلیلگران اشاره می‌کردند، با فرسایشی شدن جنگ غزه، رژیم اشغالگر قدس تا حد زیادی در موقعیت ضعف قرار می گیرد و منطق و استدلال های آن که با حمایت های گسترده جریان‌های سیاسی و رسانه ای غربی نیز همراه هستند، سُست‌بودن و بی پشتوانگی خود را بیش از هر زمان دیگری پیش چشم افکار عمومی جهان قرار می دهند. 

موضوعی که در کنار عدم پیشرفتِ دستورکارهای ارتش اسرائیل در میدان های جنگ غزه، حاکی از این نکته است که میان شعارهای اعلامی صهیونیست ها و ادعای پیروزی کردن آن ها در جنگ غزه، با آنچه خروجیِ حقیقی جنگ غزه است، فاصله بسیار زیادی وجود دارد. از این رو، اقدام اخیر دبیر کل سازمان متحد علیه صهیونیست‌ها، پالسی روشن از موقعیت شکننده صهیونیست ها در رابطه با تداوم جنایات آن ها در نوار غزه و دست برترِ مقاومت و ملت فلسطین در مقابله با رژیم اشغالگر قدس بود. 

 موضع گیری اخیر آنتونیو گوترش علیه رژیم صهیونیستی، نه فقط رژیم اسرائیل را بی‌آبرو و عصبانی کرد، بلکه حامل هزینه های راهبردی برای دولت آمریکا و دیکر دولت های غربی نیز بوده است. در واقع، از حیث سیاسی و دیپلماتیک، نه فقط اسرائیل، بلکه حامیان غربی آن نیز با ضربه ای قابل توجه رو به رو شدند و هزینه های تداوم حمایت های آن ها از اسرائیل، به ویژه از حیث بین المللی و فشارهای افکار عمومی داخلی، به شدت بالا رفته است. 

معادله ای که می تواند پیام های روشنی را در مورد آینده جنگ غزه مخابره کند. در این میان، باید توجه داشت که اقدام اخیر دبیرکل سازمان متحد در فعال سازی ظرفیت های ماده 99 منشور سازمان ملل علیه رژیم اسرائیل، تا حد زیادی زمینه را برای پیگردهای آتی علیه مقام های ارشد سیاسی و نظامی اسرائیلی در نهادهای قضایی بین‌المللی نیز فراهم می کند و می تواند خود به مثابه یک مدرک معتبر، مورد استناد قرار گیرد.  

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۲۰۹۷۴۰۰:۴۱:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۲۱
تلفاتی که اسرائیل هم دید بی سابقه هست و به همین دلیل دارد عقده هایش رو سر مردم خالی می کند
ناشناس۳۳۲۰۹۷۷۰۰:۴۵:۲۷ ۱۴۰۲/۹/۲۱
پس چرا تو بوق و کرنا میکنید که جبهه مقاومت اسرائیل رو تارومار کرده؟
ناشناس۳۳۲۱۲۰۵۱۰:۱۹:۳۶ ۱۴۰۲/۹/۲۱
ان شاء الله تار و مار شدن صهیونیست ها نزدیکه، الان هر وجدان بیدار و حتی نیمه خوابی، وحشیگری این قوم خونریز و معنی و مفهوم حقوق بشر، قواعد جنگ، نسل کشی و از این دست موارد رو به طور کامل متوجه شد و این دستاورد بزرگ فلسطینیان هست. هر آدمی از خودش میپرسه این هزاران زن و کودک که الان از زندانهای صهیونیستها آزاد میشن، کی دستگیر شدن اگر همه چیز تا قبل ۷ اکتبر گل و بلبل بود؟ هر آدمی از خودش میپرسه در کرانه باختری که حماس نیست، اونجا چرا کشتار به راهه؟ زنده باد فلسطین، نابود باد صهیونیسم
ناشناس۳۳۲۱۴۰۶۱۳:۳۸:۲۰ ۱۴۰۲/۹/۲۱
اسرائیل در جنگ زمینی شکست خورده زیرا به اهداف خود نرسیده و تانک ها و خودروهای زرهی اش نابود و تلفات نظامیانش زیاده بوده اما در کشتار غیرنظامیان در غزه موفق بوده که این مایه ننگ است.
ناشناس۳۳۲۱۱۰۹۰۹:۰۱:۳۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
چرا باید زمام کشورها دست دولتمردان قاتل و جنایتکار باشد؟ اگر آمریکا، انگلیس، فرانسه و ... از اسرائیل حمایت نمی کردند اسرائیل جرائت این جنایات را نداشت. بیشترش به خاطر این است که قدرت رسانه دست همین قدرتمندان ظالم است و حقایق را به نفع خود تحریف می کنند.
ناشناس۳۳۲۱۱۷۳۰۹:۴۸:۵۸ ۱۴۰۲/۹/۲۱
سازمان ملل به خاطر ناکارآمدی و نیروهای ضعیف و سودجویی که داره باید هرچی سرعتر منحل بشه ! در حال حاضر دبیر کل سازمان ملل برای حفظ منافع قدرت های نوظهور که پول سازمان ملل را می دهند هر کاری می کند در کنار این ناکارآمدی سازمان ملل در حل بحران اوکراین و فلسطین و یمن و سوریه و ... نشان می دهد که دیگر با گفتگو نمی شود مسائل را حل نمود . با وجود مدیران ضعیفی مثل گوترش به زودی سازمان ملل نابود و دوره سلطه قدرتمندان همانند قبل از قرن 19 بازخواهد گشت !!!!
ناشناس۳۳۲۱۱۹۶۱۰:۰۳:۰۸ ۱۴۰۲/۹/۲۱
آمار تلفات غیر نظامی اکراین چقدر بوده؟ روسیه در این دو سال بیش از 100 هزار شهروند اکراینی رو کشته چرا به اونها اعتراض نمی کنید؟
ناشناس۳۳۲۱۳۷۰۱۳:۱۷:۳۲ ۱۴۰۲/۹/۲۱
این تعداد تلفات غیر نظامیان را جایی پیدا نکردم. لطف کنید منبع خبر و آمار را ذکر کنید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. من عجله ندارم!

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین