سخنی با وزیر ارشاد 

محمود گبرلو، گروه فرهنگی الف،   4020918014 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
سخنی با وزیر ارشاد 

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع دانشجویان دانشگاه صدا و سیما نکاتی را مطرح کردند که قابل تامل است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظام جمهوری اسلامی فرمانده لشکر نیروهای فرهنگی هنری است که وظیفه حمایت و هدایت آنان به سمت اجرای استراتژی‌ کلان نظام را دارد که در میان تنوع فکر و بروز خلاقیت ها و شجاعت و صراحت رمز موفقیت وزیر است نه رضایتمندی پایگاه هایی که در تثبیت موقعیت موثرند و یا گروهی اندکی که در تثبیت این موقعیت نقش دارند ولی در تنظیم آهنگ استراتژی، به خاطر حفظ موقعیت و قدرت جناح ، گاه به جلو می‌روند و گاه به عقب‌ و نکته  مهم  ناهماهنگی آنان با رهبر ارکستر است!. 

گمان می‌رود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن جمع احساس کرده است تامین رضایت یک جناح و یا گروهی که فعلاً در حاکمیت دولتی قرار دارند ارجح است بر تامین منافع استراتژیک نظام جمهوری اسلامی بر اساس دیدگاه‌ های مقام معظم رهبری.

تغییر و تحول مدیریتی نیاز کاربردی برای پیشرفت و توسعه است؛ به خصوص استفاده از نسل جوان که سرشار از خلاقیت, انرژی و افکار جدید هستند، اما در چه جایگاهی این تحولات پاسخ می‌دهد؟ 

عرصه فرهنگ و هنر که با افکار و اندیشه‌های انسان‌ها سر و کار دارد، عرصه دم دستی و ساده نیست که جوانی با شعارهای به ظاهرانقلابی اما کم سواد و بی تخصص و بی‌تجربه آن را اداره کند، مگر در حوزه‌های علمیه مدیریت افکار را به جوانان تازه کار می‌دهند؟ مگر در صنایع  نظامی و موشکی و... مدیریت کامل را به جوانان تازه درجه گرفته می‌سپارند؟

عرصه فرهنگ و هنر نگاه عمیق و تحلیل و تدبیر  نیاز دارد.  میانگین سن و سابقه انقلابی و تعهد مدیران عرصه فرهنگ و هنر ملاک و مبنایی برای انتخاب درست و هدایت دقیق عرصه فرهنگ و هنر نیست بلکه تجربه ،تخصص ،دانش همراه با تعهد نیاز ضروری و کار ساز است. وظیفه دولت هدایت در عرصه فیلمسازی بر اساس نیازهای جامعه بر مبنای استراتژی های تعیین شده است نه تولید فیلم . 

جایگاه شورای صدور پروانه ساخت و پروانه نمایش حاکی از این استراتژی است والا نهادهای دولتی مثل بنیاد فارابی که نیاز به این شوراهای نظارتی ندارند.  

از سوی دیگر عملکرد نهادها و ارگان‌های انقلابی در تولید فیلم  چه ارتباطی به عملکرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد؟ آنها باید سال‌های گذشته وارد میدان می‌شدند که متاسفانه تازه به نقطه ای رسیده اند که باید دست به کار شوند.

تهیه کنندگان بخش خصوصی سینما در نگاه وزیر محترم فرهنگ چه جایگاهی دارند؛ وقتی جشنواره برای بخش مسابقه ۲۲ فیلم سینمایی نیاز دارد که از این تعداد ۱۵یا۱۶ فیلم متعلق به ارگان‌های انقلابی یا نهادهایی مثل فارابی یا مضامین باب میل است پس مابقی فیلم‌ها چه جایگاهی دارند؟ و تنوع گونه و سطح سلیقه مخاطب چه جایگاهی دارد؟

باید بدانیم در شأن وزیر محترم ارشاد نیست که فیلم " فسیل"  مبنای رونق سینمای انقلاب اسلامی باشد و مدیران و شورای جدید پروانه نمایش با چه استدلالی میتوانند به این فیلم افتخار کنند؟ 

من قصد بی‌احترامی به تیم تهیه کننده  "فسیل "را ندارم ,این فیلم  در سطح یک کمدی سطحی  وخنده‌ دار برای تماشاگر جذاب است اما نمی‌تواند الگوی سینمای ایران در داخل و خارج کشور باشد. شاخصه سینمای پس از انقلاب اسلامی اندیشه های نوین اخلاقی، تربیتی و تکنیک بالای سینمایی است که توانسته در جهان بدرخشد . 

جمع فروش 1402 تا چند روز پیش نزدیک 800 میلیارد تومان ثبت شده که این رقم مربوط به فروش حدود 50 فیلم است اما فقط سه فیلم کمد ی  70 درصد فروش  را پر کرده یعنی به نسبت جمعیت 85 میلیونی، فقط 18 میلیون به سینما رفته‌اند و بجز این سه فیلم  مابقی مطلقا شکست خورده اند. آیا این افتخار است.؟

در عصر گستردگی و تاثیر گزاری رسانه ها می بایست  از طرح برخی نکات بحران زا و تنش آفرین حتی در برخی محافل دوستانه پرهیز کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۱۸۲۲۴۱۱:۲۵:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۱۸
سخني با وزير ارشاد -------------- حال كه « گروه فرهنگي » اين سايت وزين اين مقاله را مرقوم نموده و سخني با وزير ارشاد داشته اند اين حقير فقير -- كه بنده اصغر كوچيك شما -- باشم ، فرصت را غنيمت مي شمارد و يك سخني هم با وزير ارشاد معروض مي دارد و آن سخن اين كه جناب وزير ارشاد حتماً توجه دارد و بخوبي ملتفت هست كه ما در زمانه و در جهاني شرف حضور داريم كه « دهكده جهاني » نام گرفته است ، و گويي اين هشت هزار ميليون نفري كه در روي كره ارض زندگي مي كنند در يك دهكده زندگي مي كنند ،واز حال و روز همديگر بخوبي آگاهند ! پس بايد امروزه بايد « جهاني » فكر كرد ، چون در دهكده زندگي مي كنيم !! ، دهكده جهاني ! زياده جسارت است !
ناشناس۳۳۱۸۲۳۷۱۱:۳۶:۵۷ ۱۴۰۲/۹/۱۸
فرمودده اید فرمانده لشکر نیروهای فرهنگی هنری است که وظیفه هدایت آنان به سمت اجرای استراتژی‌ کلان نظام را دارد، تصور شما در خصوص حکومت ها و ملت ها و هنر صد در صد خلاف آن چیزی است که طی چند هزار سال تمدن بشری در گوشه گوشه کره خاکی اتفاق افتاده! اساسا جامعه ها و هنر بطنی ایشان به سمت استراتژی کلان حکومت ها حرکت نکرده و نخواهند کرد، این حکومت ها هستند که اگر نتوانند خود را با خواست و استراتژی کلان جوامع منطبق کنند، از حرکت باز خواهند ایستاد.
ناشناس۳۳۱۸۲۷۱۱۲:۱۰:۵۳ ۱۴۰۲/۹/۱۸
فعلا که بخش بزرگی از هنر کشور در خلاف دین هست!!
علی۳۳۱۸۲۸۴۱۲:۲۰:۵۹ ۱۴۰۲/۹/۱۸
فرمودید فرمانده لشکر فرهنگی، اما فرمانده لشکر به تبع جایگاه خود افسران عالیرتبه را دور خود جمع می کند تا بلکه گره گشای امور باشند و نه پاگیر فرمانده. و ایشان اگر غیر از این عمل می کرد باید تعجب می کردید، زیرا وامدار جناحی است که ایشان را سر کار آورده و حمایت کرده .
ناشناس۳۳۱۸۳۸۸۱۳:۵۶:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۱۸
من نمیدونم وزیر فرهنگ چی گفتن... ولی جوری درباره تخصص صحبت کردید که انگار این تخصص در سینما نتیجه ای جز ترویج بی بندباری داشته
ناشناس۳۳۱۸۴۱۲۱۴:۲۶:۰۸ ۱۴۰۲/۹/۱۸
اول ببین گوش شنوایی هست!؟
علی۳۳۱۸۹۲۷۰۰:۲۸:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۱۹
سینما و موسیقی ایران در ضعیف ترین دوران خودشون هستن، واقعا حیف پول واسه چنین فیلمهایی و چنین کنسرتهایی
ناشناس۳۳۱۸۹۳۹۰۰:۵۰:۴۵ ۱۴۰۲/۹/۱۹
سلام لطفاً یک کشور درست و حسابی به من نشان بدهید که وضعیت اینترنت سرعت اینترنتش اینقدر داغون باشه، و همه چیز ارتباط جمعی دونه به دونه فیلتر باشند.. واتساپ تلگرام فیس بوک اینستاگرام اسکایپ وایبر یوتیوب همه فیلتر!!!! واقعاً شگفت انگیز است.
ناشناس۳۳۲۰۶۱۴۱۶:۲۲:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۲۰
کشور مال مردمه یا نظام؟ اگه مال مردمه خب مردم چگونه باید شاد باشن هزینه باشگاهای ورزشی سرسام اوره مدارس هیچ گونه کمکی به شادی نمیکن فقط زنگ ورزش یه توپ میندازن وسط کودکان دلخوش رقصیدن یک پیره مرد جرمه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. فردا دیر است...

  2. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  3. صوت افشا شده مدیرعامل ایران خودرو: اگر پارس تا امروز آدم کشته بگذارید ۶ ماه دیگه هم بکشد!

  4. فراریان بزرگ مالیاتی را بشناسید

  5. توقف روند کاهش جمعیت در ایران

  6. واکنش کنعانی به اقدام ضد ایرانی کانادا

  7. وزیر کشور: مردم با حضور در انتخابات برگ زرین دیگری بر افتخارات این کشور افزودند

  8. هیلاری کلینتون: دانشجویان معترض تاریخ نمی‌دانند!

  9. تکلیف ۳۰ منتخب تهران در مجلس تعیین شد + گرایش سیاسی

  10. نتایج مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم

  11. چرا قیمت مسکن در تهران گران‌تر از بعضی شهر‌های بزرگ دنیاست؟

  12. اعتماد به نفس مقاومت

  13. ترکیب سیاسی مجلس دوازدهم به کدام سمت و سو می‌رود؟

  14. واکنش محسن رضایی به توهین نماینده صهیونیست‌ها به منشور ملل متحد

  15. درخواست رئیس‌جمهور کلمبیا برای بازداشت نتانیاهو

  16. دهه «رکود، عبرت، تجربه»/ ۱۰ میلیون فقیر حاصل ۱ دهه اقدام غلط

  17. مشارکت نصف شد!

پربحث‌های هفته

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. چرا این همه بد اخلاقی؟

  3. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  4. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  5. درباره توبه تتلو

  6. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  7. فردا دیر است...

  8. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  9. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  10. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  11. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  12. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  13. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  14. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  15. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  16. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

  17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  18. تنوری که هنوز سرد است...

  19. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  20. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  21. ایثارگران را بدنام نکنید !

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  24. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  25. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

آخرین عناوین