چرا مقابل معیشت مردم می‌ایستیم؟!

یوسف مشفق، گروه اقتصادی الف،   4020901050 ۴۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا مقابل معیشت مردم می‌ایستیم؟!

 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که باید برای ارتقای سطح معیشت و زندگی مردم فعالیت کند، در ماه‌های اخیر به‌گونه‌ای موضع‌گیری کرده که در تعارض با منافع کشور و مردم است. او در تابستان با نگارش نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، با مصوبه هیئت دولت مبنی بر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که در نهایت منجر به افزایش منابع تبصره ۱۴ و متعاقباً یارانه‌های نقدی می‌شد، مخالفت و مدعی شده بود که این اقدام دولت موجب متضررشدن سهامداران خواهد شد. همچنین در آن مقطع به سیاست تثبیت بانک مرکزی انتقاد و خواهان شناورشدن نرخ ارز شده بود و حالا پس از چند ماه، دوباره مسئله نرخ ارز را این بار به بهانه تراز تجاری منفی کشور و کاهش آمار صادرات،‌ دستاویز هجمه‌های خود قرار داده است.

آقای محمدرضا پورابراهیمی  گفته است:‌ «من به‌عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس طی جلساتی که با تیم اقتصادی دولت و شخص رئیس‌جمهور داشتم، مطرح کردم که نگاه علمی و تجربی به سیاست‌های ارزی ضروری است. حتی اگر مبانی علمی را هم قبول نداشته باشیم، باید قاعده تجربی را بپذیریم. ما گزارشی از بانک مرکزی داریم که در طول دو دهه قبل، بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار مداخله ارزی در اقتصاد ایران انجام شده و نتیجه آن وضعیت فعلی است. این نشان می‌دهد که نیازمند تجدیدنظر و بازنگری در روش‌ها هستیم. ما از سال گذشته به دولت گفتیم اتفاقاتی که در حوزه صادرات کشور و به‌ویژه صادرات بخش‌خصوصی در حال رقم‌خوردن است، اثرات منفی بر آمار صادرات می‌گذارد. آمار ۷ ماهه امسال نشان می‌دهد که تراز تجاری کشور ۷/۷ میلیارد دلار، منفی است و می‌دانستیم که این اتفاق می‌افتد. با وجود اینکه تاکید داریم اولویت اصلی بانک مرکزی حفط ارزش پول ملی است اما ما از وضعیت کاهش ارزش پول ملی که به‌عنوان یک راهکارعلمی در اقتصاد ایران مطرح است هم بهره‌برداری نکردیم. سال ۱۴۰۱ نرخ رشد صادرات ما نسبت به سال۱۴۰۰، ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد اما امسال تجربه تلخ سیاست‌های سرکوب صادرات در اقتصاد ایران رقم خورده است.»

فحوای کلام ایشان چیست و چرا هر از گاهی به مسئله تثبیت نرخ ارز پرداخته و به آن هجمه می‌کند و به چه علت برای تئوریزه‌کردن اظهاراتش، مسئله‌ای چون تراز تجاری منفی و آمار صادرات کشور را دستاویز قرار می‌دهد؟ او نزدیک به آن طیف فکری اقتصاددانانی است که معتقد به تک‌نرخی کردن نرخ ارز و آزادسازی آن هستند و از نگاه آنان، بازار و مکانیزم عرضه و تقاضا باید تعیین‌کننده قیمت ارز باشد. بنابراین هیچ‌گونه دخالتی از سوی دولت برای تعیین قیمت ارز قابل توجیه نیست و هر اقدامی در این جهت را سرکوب ارزی می‌نامند.

آنان برای توجیه ادعاهای خود، بروز پیامدهای شوم را فرجام نرخ‌گذاری و دخالت دولت ذکر می‌کنند؛ همان‌گونه که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس قبلاً در توجیه و دفاع از حذف ارز ۴۲۰۰، به وجود رانت و فسادهای فراوان در تخصیص این ارز پرداخته و در برهه کنونی هم به دلیل‌تراشی برای انتقاد از سیاست‌ تثبیت ارزی دولت آن هم در پوشش کاهش آمار صادرات روی آورده است. 

اما این نگاه پورابراهیمی و هم‌قطاران او، دچار نقصان‌هایی است که بزرگترین آن ندیدن منفعت عمومی جامعه و چشم‌بستن به‌روی زندگی و معیشت میلیون‌ها ایرانی است که کوچکترین افزایش نرخ ارز، سفره‌هایشان را کوچک می‌کند. همان‌گونه که رئیس‌ کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد به تجربه‌گرایی است، باید گریزی به تجربه‌های طی‌شده در کشور زده و ببیند که رابطه آزادسازی نرخ ارز و تورم در کشور چگونه بوده است؟ نیازی نیست راه دوری برویم؛ به اواخر سال ۱۴۰۰ بازگردیم؛ زمانی که با همکاری دولت و مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تصمیم بر حذف ارز ۴۲۰۰ گرفته شد و آن زمان شخص محمدرضا پورابراهیمی معتقد بود که حذف ارز ترجیحی تورم بالایی را تحمیل نخواهد کرد اما در عمل آنچه که رخ داد، موج تورمی فراگیری بود که در سال ۱۴۰۱ عرصه اقتصاد را درنوردید و در نهایت دولت را به‌سوی تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ و حرکت در مسیر اتخاذ سیاست تثبیت، سوق داد. 

حتی به‌فرض عمل به توصیه ایشان و کنار گذاشتن نرخ‌های دستوری  و رفتن به‌سمت شناور‌کردن آن، چه تضمینی وجود دارد که این آزادسازی، دومینویی بی‌انتها را موجب نشود؟ آیا همین تجربه‌های طی‌شده بر این مسئله دلالت نکرده که کوچک‌ترین جرقه‌های افزایش نرخ ارز، تقاضا را افزایش داده و متعاقباً نرخ‌ها سمت‌وسوی تصاعدی داشته است؟ آیا رواست که در این شرایط تحریمی و تنگناهای اقتصادی، معیشت مردم را به بازاری انتزاعی گره زد که قرار است نرخ ارز در آن به‌صورت واقعی تامین شود؟! اساساً مراد از این نرخ واقعی چیست و حد یقف این واقعی‌بودن کجاست؟ فراتر از این، آیا می‌توان چشم‌ها را بر روی سفره قاطبه ملت بست اما نگران کاهش آمار صادرات بخش خصوصی  و هر روز برای وضعیت‌شان گلایه کرد؟

پر واضح است که در وضعیت تحریمی و افق مشخصی که وجود ندارد، هر سیگنالی مبنی بر افزایش نرخ ارز، مردم را به‌سوی این بازار برای حفظ ارزش دارایی‌های خود هدایت خواهد کرد و همین تقاضاهای زیاد، افزایش قیمت بی‌انتهایی را موجب می‌شود که پیامدهای آن به‌مراتب بدتر از کاهش آمار صادرات کشور خواهد بود. حتی اگر گزاره ایشان را در خصوص اثرات منفی کاهش آمار صادرات بپذیریم، سیاست‌گذار جعبه‌ابزار محدودی برای اقدام دارد از بین بد و بدتر باید راهی را برگزیند که دامنه ضرر و زیانش برای آحاد جامعه کمتر است. به‌فرض پذیرش ادعاهای ایشان - که‌ محل بحث‌های فراوانی است - در شرایط فعلی، اولویت با تامین منافع میلیون‌ها خانواری است که از بالا و پایین‌شدن نرخ ارز تاثیر می‌پذیرند نه کاهش آمار صادراتی که اثری در زندگی روزمره آنان ندارد. 

هر چند این قسم اظهارات ریشه در شاکله فکری دارد که ریشه تورم را نه در نرخ ارز بلکه در نقدینگی و ناترازی نظام بانکی می‌بینند و بر همین اساس به انکار اثر افزایش نرخ ارز در بروز تورم می‌پردازند. اما همان تجربه‌ای که ایشان همگان را به توجه به آن فرا می خواند، نشان داده که در اقتصاد ایران مهم‌ترین و کلیدی‌ترین عامل تورم، نرخ ارز بوده و به‌همین دلیل کنترل آن از اهم وظایف سیاست‌گذاران اقتصادی است. 

پورابراهیمی که مصرانه بر روی راهکارهای آزموده‌شده و البته شکست‌خورده گذشته تاکید کرده و ناخواسته مقابل معیشت مردم می‌ایستد، بد نیست که اظهارات حسن روحانی در اواخر سکانداری خود را مروری کند؛ جایی که رئیس دولت اعتدال با اذعان ضمنی به شکست ایده‌های اقتصادی طیف نزدیک به خود – که جزو هم‌فکران محمدرضا پورابراهیمی به‌شمار می‌روند – گفته بود:‌ «چند تا اقتصاددان بودند که سر این قیمت ارز همیشه با ما چانه می‌زدند. مثلاً فرض کنید ارز ۳۸۰۰ تومان بود. می‌گفتند اگر این بشود ۴۲۰۰ تومان، تمام ایران گلستان می‌شود. می‌گفتیم چطور؟ یک محاسباتی می‌کردند. ما هم البته استفاده می‌کردیم از این محاسباتشان. می‌گفتند اگر ارز بشود ۴۲۰۰ تومان، صادرات ما دو برابر می‌شود. آن وقت این صادرات چه‌ها که می‌کند…، اما اگر این ارز را بخواهید ۳۸۰۰ تومان نگه دارید، صادرات نابود می‌شود. ما که احترام‌شان می‌کردیم. به‌هرحال دیگه اقتصاددان بودند، به ما توصیه می‌کردند... خب! حالا این ۴۲۰۰ تومان که آرزوی آن اقتصاددان‌ها بود و به ما می‌گفتند، الان حداقل نرخ ارز است. ۷۵۰۰ تومان هم که هست در بازار دوم. یک بازار کوچک بالاتر هم که ما داریم. آن چیزی که آن زمان ترسیم می‌فرمودید که دنیا گلستان می‌شود، الان که باید بوی عطر گل در مشام مردم چنان بپیچد که نتوانند چیز دیگری استشمام کنند. ببینید! یک بعد داستان را نچسبیم! اقتصاد، دانش بسیار پیچیده‌ای است. اقتصاد کتاب نیست! بعضی‌‌ها فکر می‌کنند اقتصاد کتاب است. فرمول‌هایی است که در کتاب خوانده‌اند، رفته‌اند امتحان داده‌اند، نمره گرفته‌اند! می‌شود اقتصاددان! نه! اقتصاد خیلی فراز و نشیب دارد...»

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۰۰۵۰۷۱۷:۳۹:۰۴ ۱۴۰۲/۹/۱
نکته خوبی اشاره شد عنایت فرمایید اکثر قوانینی که تصویب میشود در جهت افزایش رفاه مردم نیست بلکه به دنبال افزایش هزینه و مالیات برای مردم هستند شما خبرهای همین دو سه روز را بررسی کنید متوجه میشوید که فقط در حال هزینه تراشی برای ملت هستند دوستان مجلسی و دولت بعد عزیزان هم اسم این همه تورم و مالیات و دردسری که درست می کنن را هم گذاشتن آواربرداری و پاسخگویی هم وجود نداره میپرسیم چه شد می گویند تقصیر قبلی بوده و داریم آواربرداری می کنیم و کلا میزنن به جاده انحرافی و سال سوم دولت و سال آخر مجلس هم هست شما فقط خروجی را مشاهده کنید
ناشناس۳۳۰۰۶۹۶۲۱:۵۸:۰۲ ۱۴۰۲/۹/۱
یکی از مسببان اصلی اوضاع نابسمان اقتصادی همین آقای پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس که سالیان درازی است کنگر خورده و در مجلس لنگر انداخته است انشالله در مجلس جدید شاهد حضور این دور و تسلسل باطل نباشیم
ناشناس۳۳۰۰۹۶۷۰۹:۴۳:۵۸ ۱۴۰۲/۹/۲
همین ارز سرکوبی 4200 باعث تورم های بالا شده ارز 28500 هم برای مدت زیادی باقی بماند همان کارکرد را درست می کند
ناشناس۳۳۰۰۵۱۲۱۷:۴۸:۵۵ ۱۴۰۲/۹/۱
در این کشور هیچ کس سر جای خودش نیست .
ناشناس۳۳۰۰۹۷۸۱۰:۱۴:۰۷ ۱۴۰۲/۹/۲
با عرض معذرت این مقاله از دید سیاسی نگارش شده مثلا نمی داند اگر دستکاری در ارزها رقم نمی خورد و پایین نگه نمی داشته شد (وقتی تورم ایران از آمریکا بالاتر هست هرسال باید از میزان آن اختلاف تورم دو کشور دلار بالا برود یا مثلا برعکس تورم ایران از ترکیه کمتر هست و لیر در بازار ایران کاهشی می یاید ) الان آن مبلغ 300 میلیارد دلار بر باد نمی رفت و دلار هم زیر 25 هزار تومان می بود و تورم هم در میانگین 15 الی 25 درصد و قدرت خرید مردم هم بیشتر به واسطه این که تورم کمتر می بود و میزان افزایش حقوق هم حتی اگر 10 الی 15 درصد افزایش می یافت این شکاف درست نمی شد(حال بماند خود خلق ارز4200 قدرت خرید را 30 درصد کم کرد چون دلار در سال 97 ارزش آن زیر 7 هزار تومان بود ولی با ایجاد آن ارز شد 14 هزار تومان ) ؟!!!
ناشناس۳۳۰۰۵۱۳۱۷:۵۲:۳۱ ۱۴۰۲/۹/۱
چون به غیر از این هنر دیگری ندارید .
ناشناس۳۳۰۱۰۱۶۱۱:۲۳:۱۰ ۱۴۰۲/۹/۲
جواب چند سوال پیش فرض داده شود بهتر هست چرا در سال 90 الی91 ارز تثبیت 12250 ایجاد شد و چند ماه بعد برداشته شد ولی معیشت مردم خراب نشد و فقط پایین نگه داشتن قیمت ارز در6 سال قبل آن تخلیه شد و قدرت خرید به سال 84 و قبل سرکوب ارزی رسید ؟ چرا در سال 97 تثبیت ارزی 4200 ایجاد شد ولی دلار در بازار آزاد 14 هرار تومان شد در حالی که باید 7 هزار تومان می شد برای آن سال؟ چرا در سال 1401 تثبیت ارزی 28500 ایجاد شد ولی درجا قیمت دلار تا 60 هزار تومان بالا برد ولی آخر سال رساندن به 47 هزار تومان که تقریبا نرخ اصلی آن بود؟ برای رسیدن به جواب :در سال 97 چون درامد نفتی کم بود تثبیت ارزی که می شود فشار بر بازار آزاد می آورد و چون میزان درامد دلاری نفت کم است سرکوب ارزی نمی شود ولی در سال 1401 چون درآمد نفتی بالا هست با مداخله ارزی نرخ ازاد را پایین می آورند و همچنان هم نرخ را پایین نگه داشتند
ناشناس۳۳۰۰۵۱۹۱۸:۰۲:۵۱ ۱۴۰۲/۹/۱
چهل سال سن دارم و هنوز حسرت سوار شدن یک خودرو معمول روز دنیا رو دارم‌. خودرو هایی مثل تویوتا و کیا ک هیوندا که در همه کشورها اقتصادی محسوب میشن. چرا مردم ایران رو از سوار شدن یک خودرو معمولی محروم میکنید؟؟؟؟؟
رضا۳۳۰۰۸۴۶۰۷:۲۴:۵۲ ۱۴۰۲/۹/۲
عزیزم در این دنیا شبها دو میلیارد نفر گرسنه میخوابند خودروی تویوتا پیشکش از ان طرف هم نصف ثروت دنیا مال 200 نفر است .
ناشناس۳۳۰۰۹۷۲۰۹:۵۴:۲۱ ۱۴۰۲/۹/۲
خسته شدیم دیگه. بسه انقدر اذیت کردن مردم
پهلوان۳۳۰۰۵۲۴۱۸:۰۷:۴۵ ۱۴۰۲/۹/۱
ایشان هر از گاهی حرفهایی میزند که فقط بایستی در رویا ها دنبال کرد چون اگر فرضیات او مفید میبود اقتصاد ما به روز نمیافتاد
ناشناس۳۳۰۰۵۲۷۱۸:۱۰:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۱
باید تراکنش های مالی ایشون را طی 10 سال اخیر بررسی کرد و دید آیا شرکتهای خصولتی بر ای ایشان چه ها کرده اند
سلیمی۳۳۰۰۵۳۵۱۸:۱۶:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۱
سرکوب قیمت ارز هم البته عواقب سختی دارد. وقتی مدام این فنر فشرده شود بالاخره یک جایی رها خواهد شد و مردم زیادی متضرر خواهند شد و دارایی شان پوچ می شود. اکنون تورم در حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد است و دلار به ظاهر قیمتش مناسب است. سال دیگر هم اگر یک تورم این مدلی داشته باشیم و قیمت ارز هم تکان نخورد باید ترسید. وضع ایده آل این است که تورم در حدود ۵ درصد باشد و قیمت ارز هم ثابت.
ناشناس۳۳۰۰۵۴۳۱۸:۲۵:۴۳ ۱۴۰۲/۹/۱
دولت و مجلس برای تنگتر کردن معیشت مردم همدست شده‌اند و چپ و راست مالیات می گیرند و حقوق را یک چهارم تورم افزایش می دهند.
باهر۳۳۰۰۵۶۱۱۸:۴۲:۲۸ ۱۴۰۲/۹/۱
این اقتصاد دانهای یک جانبه نگر ،مردم و‌مملکت را نابود کرده اند و می کنند و ول کن معامله هم نیستند مگر چند بار باید نظریه های خام شما مورد آزمایش در جامعه مورد ازمایش قرار گیرد و مردم را نابود کند؟!!!
ناشناس۳۳۰۰۵۷۰۱۸:۵۲:۴۹ ۱۴۰۲/۹/۱
امثال پور ابراهیمی ها اصلا مردم براشان مهم نیستند.
هوشمندی۳۳۰۰۵۷۴۱۸:۵۷:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۱
بلاخره افزایش سن بازنشستگی،افزایش مالیات ها،افزایش ناچیز حقوق سالیانه در برابر ابر تورم موجود،حذف درصدی از یارانه بگیران، همه نشان از عزم دولت و مجلس برای حل مشکلات معیشتی مردمه؟
آذر۳۳۰۰۶۱۱۱۹:۴۶:۵۳ ۱۴۰۲/۹/۱
راستی از وعده های آقای رئیسی چه خبر؟ فقر مطلق ریشه کن شد؟ مشکل بورس و غارت سرمایه مردم حل شد؟ تورم و گرانی مهار شد؟ یک میلیون مسکن در سال چی؟ و ......‌..
ناشناس۳۳۰۰۶۱۹۱۹:۵۵:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۱
تا دیروزمیگفتید روحانی اگه برود مابیاییم درست میکنیم وهرروز پشت تریبون برروحانی بینوا میتاختید وبه بهانه معیشت مردم چوب لای چرخ دولت روحانی می‌گذاشتند ولی الان کلا حکومت ودولت ومجلس یکدست شده مشکلات نه تنها حل نشده بلکه بیشتر هم شده است.
ناشناس۳۳۰۲۲۲۳۱۰:۲۴:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۴
آواری که برجای گذاشته که در بین دولت ها نمونه نداشت را رها می کنی؟
ناشناس۳۳۰۰۶۳۴۲۰:۲۰:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۱
ساختار اقتصادی باید اقتصادی اداره شود و نه اینکه رانت حاصل اختلاف قیمت ارز در جیب عمده از افراد نزدیک به قدرت برود. زمانی که قیمت کنترل شود عرضه ارز هم کاهش می یابد و نتیجه ان در بلندمدت به ضرر اقشار اسیب پذیری است که سنگ انرا به سینه می زنید.
ناشناس۳۳۰۰۶۶۳۲۱:۰۳:۱۹ ۱۴۰۲/۹/۱
نزدیک انتخابات است همه بفکر ملت هستند از رییس مجلس تا نماینده ها و آنهایی که تریبون دارند و می خواهند نماینده بشوند
ناشناس۳۳۰۰۶۷۳۲۱:۱۹:۴۲ ۱۴۰۲/۹/۱
مجلس باشعار بهبود وضعيت معيشت ازمردم راي حداقلي گرفت.توي اين ٤سال با انواع اقسام ماليات نه تنها وضعيت معيشت بهتر نشد بلكه مردم بدبخت تر شدن
ناشناس۳۳۰۰۶۸۵۲۱:۳۷:۱۸ ۱۴۰۲/۹/۱
نمایندگان مجلس فعلی با توجه بهدعملکرد درخشان اقتصادی و معیشتیشان در همکاری با دولت فخیمه متوجه شدن دیگه انتخاب نخواهند شد .
ناشناس۳۳۰۰۶۹۲۲۱:۴۹:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۱
ایشون چند دوره نماینده و رییس کمیسیون اقتصاداست بفرمایند برای بهبود معیشت مردم چه کار کرده است؟
ناشناس۳۳۰۰۷۵۳۲۳:۲۷:۳۸ ۱۴۰۲/۹/۱
آره همه تقصیرها گردن این بنده خداست، تیم دولت و باقی مجلس خیلی خوبن!
محمد۳۳۰۰۷۵۶۲۳:۳۵:۵۱ ۱۴۰۲/۹/۱
آقای دکتر کشور نماینده داره خداوکیلی مثل آقای حسن پور یک کم دم از کرمان بزن نزدیک انتخاب مجدد شماست قضیه صادرات پسته را درست کن
علی۳۳۰۰۷۶۲۰۰:۰۵:۰۱ ۱۴۰۲/۹/۲
امیدواریم نخبگان و تحصیلکردگان محترم ، مرجع انتخاباتی مجلس امسال شوند .
ناشناس۳۳۰۰۷۷۶۰۱:۰۴:۲۰ ۱۴۰۲/۹/۲
چند سوال دارم از جناب مشفق که البته یقینا هم ایشان و هم جناب پور ابراهیمی نگران معیشت عموم هستند اما از دو منظر متفاوت: 1- فرمودید «اولویت با تامین منافع میلیون‌ها خانواری است که از بالا و پایین‌شدن نرخ ارز تاثیر می‌پذیرند نه کاهش آمار صادراتی که اثری در زندگی روزمره آنان ندارد!». آیا با توجه به عمق کم تولید داخلی و وابستگی نهاده های تولید به واردات، کاهش درامد صادراتی در دراز مدت منجر به کاهش واردات، کاهش تولید، افزایش ناترازی بودجه و در نهایت کاهش سرانه درامد ملی و قدرت خرید مردم نمی شود؟ آیا تثبیت نرخ ارز برای کاهش انتظارات تورمی صرفا برای جلب آراء عمومی قبل از انتخابات و رویکردی پوپو لیستی و ناپایدار نیست؟ 2-فرمودید «پر واضح است که در وضعیت تحریمی و افق مشخصی که وجود ندارد... سیاست‌گذار جعبه‌ابزار محدودی برای اقدام دارد از بین بد و بدتر باید راهی را برگزیند که دامنه ضرر و زیانش برای آحاد جامعه کمتر است». باید تشکر کرد از شما که وضعیت تحریمی و افق نامشخص را به عنوان ریشه مشکل اقتصاد اعتراف کردید که به واقع امکان ندارد در شرایط استمرار کاهش درامد ارزی حاصل از تحریم، نیازهای ارزی را براورده و به تبع آن رشد نقدینگی و تورم را کنترل کرد اما نفرمودید میان تورم منظم تدریجی حاصل از سیاستهای تحریم زا که طبعا مردم را برای دفاع از ارزش دارایی های خود بسیج میکند با تورم ناگهانی و ناگزیر بعد از رکود طولانی که عده کثیری از جامعه را جا میگذارد و تبعات امنیتی آن، با چه ملاکی بد و بدتر را انتخاب کردید؟ جز با نگاه انتخابات؟ آیا باید باور کرد که تحریمها بی اثر شده ودور زده شده؟ آیا باید باور کرد که درامد ارزی کشور افزایش یافته بدون اینکه ارزی وارد کشور شود؟ 3- فرمودید «در اقتصاد ایران مهم‌ترین و کلیدی‌ترین عامل تورم، نرخ ارز بوده و به‌همین دلیل کنترل آن از اهم وظایف سیاست‌گذاران اقتصادی است» و نقدکردید که ارتباط علت تورم به نقدینگی و ناترازی جای پرسش است. در اینکه کنترل نرخ ارز، بازار سازی و کنترل مصرف آن از اهم وظایف سیاستگذاران است تردیدی نیست اما بفرمایید وقتی اعتقادی به بازار ندارید، قیمت ارز را بازار ساز با چه مکانیسمی تعیین میکند؟ چرا قیمت را به 50 سال قبل بر نمیگرداند؟ آیا جز این است که بازار ساز با سرکوب تقاضا و افزایش عرضه در بازار عملا در حال کنترل چیزی است که قدرتش در برابر نیازهای واقعی جامعه محدود است و به اصطلاح تنها در حال فشرده کردن فنر تورم است به جای کنترل تورم از طریق افزایش درامد ارزی و حل موانع ورود آن به کشور؟ 4- نقد فرمودید از دولت قبل که درامدهای صادراتی آنطور که باید نتیجه نداد. لطفا به صورت دقیق بفرمایید که درامدهای صادراتی کشور کجا رفت؟ مشکل از درامد بود یا نحوه کنترل و مصرف آن؟ زمان دولت آقای احمدی نژاد درامدها چه شد؟ سیاست‌گذاران اقتصادی و نهادهای کنترل درامد و هزینه های ارزی کشور کجا بودند و چرا کارهایی که باید انجام میشد، نشد؟ آیا همین اقتصاد متمرکز دولتی میتواند در آینده خودش به خودش نظارت کند؟ چه تضمینی وجود دارد که این نرخ سازی دستوری، فساد بی‌انتها را موجب نشود؟
ناشناس۳۳۰۰۸۲۰۰۴:۲۰:۱۹ ۱۴۰۲/۹/۲
تنها هنرشون کوچیک کردن جیب مردمه
ناشناس۳۳۰۰۸۳۳۰۶:۳۹:۲۷ ۱۴۰۲/۹/۲
صادرات رانتی که پتروشیمی و فولادها انجام میدهند جز تاراج منابع و فرار سرمایه ملی سودی به حال اکثریت ملت ندارد.لذا بنظرم سیاست بانک مرکزی درست است
ناشناس۳۳۰۰۸۵۷۰۷:۴۳:۲۶ ۱۴۰۲/۹/۲
جالبه شما که جملگی مدعی بودید که ثابت نگه داشتن نرخ ارز توسط دولت قبل هدردادن منابع کشور بوده و حالا کاملا مخالف؟!!
علی۳۳۰۰۸۶۸۰۸:۰۵:۱۷ ۱۴۰۲/۹/۲
یک ضرب المثل ایرانی است که میگوید چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا . گفتن این ضرب المثل از این باب بود که افراد مدعی علم و دانش همانند گربه ای عمل میکنند که اگر از ساختمان 4 طبقه هم به پائین پرتاب شوند روی چهار دست و پا پائین می آیند یعنی سخنان خود را توجیه میکنند ولی اثرات این توجیهات متوجه مردم عادی میشود نه خودشان و هرگز هم اینها مورد سوال و مواخذه از نتیجه افاضات و تصمیم گیریها و قوانین مصوب شان که پدر ملت را درآورده قرار نمیگیرند یک روز مرحوم هاشمی برای جبران بدهی سنگین دولت در نتیجه 8 سال جنگ تحمیلی به بانک مرکزی دست به تعدیل نرخ ارز زد و توانست بدهی دولت را با افزایش نرخ ارز از جیب ملت بپردازد و بعد این رویه ثابت برای دولتهای بعدی شد تا ناکارآمدی و تصمیمات غلط اقتصادی خودشان را در پوشش تغییر نرخ ارز از جیب ملت دریافت کنند بحث افزایش سنوات خدمتی جهت ترمیم کسری صندوقهای بازنشستگی نیز از همین نوع نگاهها ناشی میشود اینطور نیست ؟ یقینا هست اما سوال اساسی این است که این رویه غلط تا کی و کجا باید ادامه پیدا کند ولی مردم هزینه اش را بپردازند ؟
ناشناس۳۳۰۰۹۶۳۰۹:۴۱:۵۹ ۱۴۰۲/۹/۲
جناب الف علم اقتصاد یعنی وقتی تورم دارید سرکوب ارزی کنی اولا تولید داخل به مشکل بر می خورد دوم هم منابع ارزی را باید برای سرکوب هدر بدهی سوم هم اینکه وقتی فنر آن سرکوب خوب جمع شد مجبور هستی آن را رها کنی ان وقت با تورم بالاتر و معیشت بدتر روبرو خواهید شد شما دنبال علم اقتصاد و ریشه ها که چرا تورم هست بگرد تا تورم کنترل شود و دلار و ارزها بالا نرود.
ناشناس۳۳۰۰۹۹۵۱۰:۴۵:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۲
اگر ارز 4200 در سال قبل حذف نمی شد که تورم بالای 100 می بود ولی حقوق شما کمتر 40 درصد افزایش!
امیر۳۳۰۱۰۴۲۱۲:۰۷:۱۷ ۱۴۰۲/۹/۲
سیاست های اقتصادی دولت بر مبنای منافع شخصی افراد گرفته می شود نه نیاز کشور .
ناشناس۳۳۰۱۱۵۷۱۵:۴۷:۲۸ ۱۴۰۲/۹/۲
نماینده مردم کرمانه؟
قربانی۳۳۰۱۲۹۴۱۹:۵۰:۰۷ ۱۴۰۲/۹/۲
این آقا هر از چند گاهی میاد چیزی میگه ولی در مقابل گرانی ها و تورم افسار گسیخته سکوت میکنه سمت اش هم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلسه !!!!!
مهدی۳۳۰۱۴۵۷۰۲:۲۲:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۳
یکی از بزرگترین دلایل وضعیت فعلی اقتصاد ما وجود امثال ایشان است آن هم در مقام بزرگ رییس کمیسیون اقتصادی مجلس.
شهرام۳۳۰۱۴۶۷۰۵:۱۳:۰۸ ۱۴۰۲/۹/۳
کسی که جلو معیشت ملت ایستاده تویی و امسال توست.... فقط بلدین به قشر کارگر ضربه بزنید... تا توان دارید سن بازنشستگی رو ببرید ....
ناشناس۳۳۰۱۵۲۷۰۹:۲۵:۴۵ ۱۴۰۲/۹/۳
اتفاقا چون تفکر شما ضد علم دراین 20 سال در کشور بوده معیشت خراب شده وگرنه حرف ایشان کاملا درست هست در مورد ارز
ناشناس۳۳۰۲۱۹۰۰۹:۴۰:۵۲ ۱۴۰۲/۹/۴
ریشه تورم در ایران به کسری بودجه، ناترازی بانکها و تمایل دولت به افزایش نرخ ارز برای بیشتر نمودن درآمد خود است. حال شما دو آیتم کسری بودجه و ناترازی بانکها را نادیده می گیرید!!! نرخ ارز در 4 سال اول حسن روحانی ثابت بود ولی به شدت نقدینگی و ناترازی بانکها در حال افزایش بود و فنر جمع شده یک دفعه در سالهای 97 تا 99 آزاد شد ! حال شما می خواهید همین را تجربه کنید ! باید فکری به حال کسری بودجه، افزایش نقدینگی، ناترازی بانکها نمایید! ثبات نرخ ارز بدون توجه به سایر اصول اقتصادی به فاجعه می انجامد !
ناشناس۳۳۰۲۲۳۵۱۰:۵۷:۵۸ ۱۴۰۲/۹/۴
با مالیات بر دلالی کاذب افزایش نقدینگی تورم آنچنانی درست نمی کند و تجریه شده در جهان و جواب گرفتند
ناشناس۳۳۰۲۱۹۱۰۹:۴۲:۴۸ ۱۴۰۲/۹/۴
آقای پور ابراهیمی در اظهاراتی اعلام داشتند که دولت به عمد در پی کاهش ارزش پول ملی است چرا نمیروید و یقه دولت را نمی گیرید !
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  7. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. دانشجویان معترض در آمریکا، آقازاده هستند

  17. حضور حسن روحانی بر مزار والدین خود در سرخه

  18. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  19. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  20. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  21. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  22. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. بازی با کلمات

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

پربحث‌های هفته

  1. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  2. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  3. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  4. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  5. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

  6. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  7. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  8. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  9. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  10. التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد

  11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  12. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  13. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

  14. آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی

  15. ریزش قیمت دلار در روزهای آینده ادامه خواهد داشت

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  18. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  19. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

  20. سقوط قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان

آخرین عناوین