۳۵ هزار میلیارد تومان یارانه سوخت هواپیما به جیب چه کسی می‌رود؟!

  4020824067 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

قیمت پایین سوخت هواپیما در ایران منجر شده که دولت سالانه ۳۵ هزار میلیارد تومان بابت حمایت از سفرهای هوایی اقشار پردرآمد به شرکت‌های هواپیمایی پرداخت کند درحالی که سهم مردم عادی از این یارانه تقریبا هیچ است.

۳۵ هزار میلیارد تومان یارانه سوخت هواپیما به جیب چه کسی می‌رود؟!

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اگر هزینه فرصت از دست رفته صادرات انواع فرآورده‌های نفتی معادل یارانه پنهان انرژی در نظر گرفته شود، یکی از انتقادات جدی وارد بر نظام توزیع یارانه انرژی، مربوط به توزیع ناعادلانه آن بین دهک‌های مختلف جامعه است، بدین صورت که اقشار ثروتمند به دلیل مصرف بالاتر سوخت ارزان، یارانه بیشتری از اقشار کم‌درآمد دریافت می‌کنند.

به عنوان مثال، طبق آمار کنفرانس بهینه‌سازی انرژی ایران، در قیمت فعلی بنزین، دهک دهم درآمدی حدود 17.5 برابر دهک اول از یارانه سهم دارد که نشان‌دهنده توزیع ناعادلانه یارانه بنزین است اما تعبیه تعرفه‌گذاری پلکانی در گاز و برق باعث شده، سهم دهک دهم از یارانه گاز و برق نسبت به دهک اول 2.7 و 3.4 برابر باشد.

هر چند اختلاف نظرها و مناقشاتی درباره چگونگی برقراری عدالت در توزیع یارانه بنزین، گاز و برق وجود دارد اما به نظر می‌رسد کارشناسان درباره مسئله مصرف سوخت هواپیما و توزیع غیرعادلانه یارانه آن بین شرکت‌های هواپیمایی و اقشار پردرآمد، اتفاق نظر داشته باشند.

*اختصاص یارانه سوخت هواپیما برای حمل و نقل اقشار پردرآمد

طبق گزارش مرکز آمار در بین خانوارهای ایرانی فقط حدود 0.06 درصد از خانوارها از هواپیما استفاده می‌کنند و هزینه سفر هوایی در سبد هزینه‌های آنها وجود دارد. تصویر 1، سهم هر دهک از تعداد خانواده‌های پرواز کرده را نشان می‌‎دهد. همانطور که می‌بینید سهم سه دهک بالا نسبت به سایر دهک‌ها قابل توجه است.  

تصویر 2، نمودار نسبت هزینه پرواز هر دهک درآمدی به تمامی هزینه‌های پرواز خانوارها در سال 1401 را نشان می‌دهد. مقایسه دو تصویر 1 و 2 نشان می‌دهد که تعداد پروازها و در نتیجه سهم هزینه‌های پرواز سه دهک بالا بیشتر از سایر دهک‌هاست و حدود 85 درصد از کل هزینه‌ها را شامل می‌شود.

 

به بیان دیگر از بین 0.06 درصد از خانوارها (که از هواپیما استفاده می‌کنند) 85 درصد از آنها در سه دهک بالای درآمدی قرار دارند. در نتیجه توجیهی وجود ندارد که دولت هزینه فرصت یا یارانه پنهان سوخت هواپیما را برای قشر معدودی از دهک‌های بالا اختصاص دهد. البته بخش از این یارانه انرژی در جیب شرکت‌های هواپیمایی می‌رود که آن هم توجیهی ندارد.

*35 هزار میلیارد تومان یارانه بی‌هدف

حال سوال اساسی این است که مبلغ یارانه پنهان سوخت هواپیما چقدر است؟ در حال حاضر قیمت سوخت هوایی عرضه شده به تمامی پروازهای شرکت‌های داخلی برابر با 600 تومان به ازای هر لیتر است اما طبق صورت مالی شرکت‌های پالایشی این سوخت با قیمت 22 هزار تومان بر لیتر فروخته می‌شود. به بیان دیگر یارانه اعطایی به ازای هر لیتر 21 هزار 400 تومان است.

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت قیمت‌گذاری سوخت جت عنوان کرد: هم اکنون روزانه 4 تا 5 میلیون لیتر از این سوخت تولید و مصرف می‌شود. امسال قیمت سوخت هواپیما نیز هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهد داشت.

طبق آمارنامه مصرف فرآوره‌های نفتی انرژی‌زا، به طور میانگین روزانه حدود 4 الی 4.5 میلیون لیتر سوخت جت در هواپیماهای مسافری مصرف می‌شود که معادل سالانه رقم 1.65 میلیارد لیتر است.

در نتیجه با یک حساب سرانگشتی، دولت سالانه حدود 35 هزار میلیارد تومان، هزینه فرصت صادرات سوخت هواپیما را به هوای حمایت از اقشار پردرآمد و به کام شرکت‌های هواپیما پرداخت می‌کند. طبیعی است که با افزایش نرخ ارز این هزینه فرصت نیز افزایش خواهد یافت و دولت از این چرخه معیوب قیمت‌گذاری سوخت هواپیما آسیب بیشتری خواهد دید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۹۳۸۱۶۱۹:۵۹:۱۲ ۱۴۰۲/۸/۲۴
صدای قشر ثروتمند بسیار بلندتر از اقشار ضعیف جامعه‌س و همیشه طلبکار هستن حتی اغلب مسئولان و مدیران کشور هم تریبون سرمایه دارها هستند
ناشناس۳۲۹۳۹۳۴۲۳:۱۵:۱۴ ۱۴۰۲/۸/۲۴
یه مختار لازم داریم تا صداشون و تریبونشونو خاموش کنه مسئول و مدیری که تریبون نئولیبرال‌ها و فئودال‌ها و سرمایه‌دارهاست بدتر از اونهاست
ناشناس۳۲۹۴۱۴۱۰۹:۵۵:۲۶ ۱۴۰۲/۸/۲۵
مگر برای اتوبوس و مترو یارانه های کلان پرداخت نمی شود؟
ناشناس۳۲۹۳۸۵۵۲۰:۴۷:۵۵ ۱۴۰۲/۸/۲۴
یارانه وسایل حمل و نقل عمومی از جیب چه کسانی میرود؟. به هر حال هر قشری از یارانه مربوطه استفاده میکند. و پول نفت هم متعلق به همه هست
ناشناس۳۲۹۴۰۴۹۰۷:۵۲:۱۵ ۱۴۰۲/۸/۲۵
پولدارها هم تشریف بیارن از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده بفرمایند
ناشناس۳۲۹۳۸۷۴۲۱:۰۹:۰۸ ۱۴۰۲/۸/۲۴
چرا فکر میکنید تمام این سفر ها تفریحی است بسیاری از کارمند ها و پرسنل مجبور هستند از پراوز استفاده کنند که اگر سفر زمینی جایگزین بشه تعداد روز های ماموریتشون بالاتر میره و در واقع شرکت ضرر میکنه و از طرفی با توجه به هدر رفت زمان در سفر زمینی و خستگی بیشتر راندمان پایین میاد.
ناشناس۳۲۹۳۹۰۲۲۲:۰۳:۲۸ ۱۴۰۲/۸/۲۴
فقط و فقط یک پاسخ برای این سوال وجود دارد و آنهم این است (( چو دانی و پرسی سوالت خطاست )) .
ناشناس۳۲۹۳۹۵۴۲۳:۴۵:۱۵ ۱۴۰۲/۸/۲۴
هیچ نمی شود بابت این هزینه پایین نگه داشتن می شود تورم عمومی کالاها مانند ارز یا بنزین
محمد۳۲۹۳۹۶۵۰۰:۰۹:۲۲ ۱۴۰۲/۸/۲۵
باز چه نقشه ای برای گرونی بلیط کشیدین؟
امیر هوشنگ۳۲۹۳۹۹۱۰۰:۵۲:۴۰ ۱۴۰۲/۸/۲۵
اولا قیمت پروازهای داخلی کم نیست. دوما خیلی از مسافرین پروازها، مدیران دولتی هستند که دولت بلیط پرواز آنها را پرداخت می کند. ثالثا یارانه در خیلی از اقلام کالایی و خدماتی نظیر نان، دارو، روغن، شکر، خوزاک دام و .... وجود دارد. سر صف نانوایی، بعضی ها تعداد زیادی نان می گیرند. نان هم یارانه ای است. اگرچه بنزین توسط دهک های بالا بیشتر مصرف میشه، ولی نان و روغن و ... هم توسط های پایین بیشتر مصرف میشه. از فردا یارانه در همه کالاها قطع بشه، فقرا بازنده اصلی هستند. اینکه یارانه ها چطور توزیع شود، به نظر مردم بستگی دارد. بزودی فصل انتخابات است، اگر کاندیدی در مورد حذف یارانه ها چه برای بنزین و چه برای نان و هر یارانه دیگری شعار دهد، با استقبال روبرو میشه؟!!
ناشناس۳۲۹۴۰۰۱۰۱:۰۴:۱۳ ۱۴۰۲/۸/۲۵
خیلی قیاس مطلوبی نیست بنظرم
ناشناس۳۲۹۴۰۱۴۰۲:۳۹:۴۸ ۱۴۰۲/۸/۲۵
بلیط هواپیما را به دلار حساب کنید. چرا ثروتمندان بلیط ارزان بخرند! 35 هزار میلارد تومان خیلی هست. بازسازی ورزشگاه آزادی فقط هزار میلیارد تومانه!
ناشناس۳۲۹۴۰۶۸۰۸:۲۶:۵۸ ۱۴۰۲/۸/۲۵
نکته اصلی در اینجاست که با وجود سوخت تقریبا مجانی و هواپیماهای قدیمی که با قیمت ارزان توسط شرکت های هواپیمایی خریداری می شوند، قیمت بلیط معادل قیمت جهانی است! پس این یارانه عملا در جیب صاحبان شرکت های هواپیمایی ریخته می شود ، با بررسی هیئت مدیره این شرکت ها به راحتی می شود به علت چنین سیاست گذاری پی برد.
ناشناس۳۲۹۴۱۳۷۰۹:۵۳:۲۴ ۱۴۰۲/۸/۲۵
یارانه دستمزد ناچیز کارکنان و کارگران به جیب چه کسی میرود؟! دستمزدها را هم مقایسه کنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. این نامه دلسوزانه است؟!

    2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

    3. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

    4. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

    5. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

    6. فردا دیر است...

    7. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

    8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

    9. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

    10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

    11. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

    12. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

    13. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

    14. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

    15. مأمور خاطی بازداشت شد

    16. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

    17. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

    18. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

    19. صادق زیباکلام روانه زندان شد

    20. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

    21. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

    22. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

    23. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

    24. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

    25. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

    آخرین عناوین