چرا صنعت داروسازی کشور باید «نو نوار» شود؟  

  4020819005

عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان دارو درباره وضعیت خطوط تولید دارو در کشور گفت: بسیاری از دستگاه‌های خط تولید دارو، نزدیک به ۴۰ سال کار کرده‌اند. کم کم دارند از رده خارج می‌شوند و نیاز به نوسازی دارند .  

 به گزارش فارس، چند روز قبل، در یکی از مهم‌ترین مصوبات مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مردم تصمیمات مهمی را در حوزه سلامت گرفتند. یکی از تصمیمات مهم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مربوط به صنعت داروسازی کشور بود. به طوری که دولت مکلف است حداکثر شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن قانون برنامه هفتم توسعه، نسبت به تدوین برنامه نوسازی و بازسازی صنایع دارو، فرآورده‌های سلامت، تجهیزات و ملزومات پزشکی و واکسن که توسط وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، بهداشت و تعاون، با هدف افزایش بازدهی و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و رقابت پذیر آن و نیز تقویت توان تولید داخل و صادرات کشور و خوداتکایی ۹۰ درصدی و افزایش سهم از بازار منطقه و تأمین تسهیلات مورد نیاز انجام می‌گیرد، اقدام قانونی به عمل آورد.

در همین راستا مرتضی خیرآبادی عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان دارو در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره این تصمیم نمایندگان توضیح داد: در حال حاضر در صنعت دارو حدود ۴۴۰ شرکت دارویی وجود دارد که داروهای شیمیایی، بیولوژیک و مکمل را تولید می‌کنند. شرکت‌های اصلی ما متعلق به تأمین اجتماعی، برکت و بانک ملی است که تقریباً عمر مفید اکثر آنها گذشته است.

وی در ادامه بیان کرد: ما در مجموعه کل کارخانجات کشور حدود ۱.۱ درصد داروی دنیا را تولید می‌کنیم. اما ارزش این داروها در بازار ۲۹ صدم قیمت دنیاست. اگر این کارخانه‌ها نبودند و می‌خواستیم در کشور دارو تولید کنیم، باید چهار برابر قیمت فعلی خرید می‌کردیم. امروزه ما در صنعت دارویی کشور با سرکوب قیمت مواجه هستیم. قیمتی که دولت تعیین می‌کند و دولت‌هم همیشه پایین ترین حد قیمت را انتخاب می‌کند.

خیرآبادی در خصوص نوسازی صنعت دارو در کشور توضیح داد: با این قیمت  دارو امکان نوسازی صنعت دارو وجود ندارد. نمی‌توان با دلار ۵۴ هزار تومان دستگاه خرید و با دلار ۲۸ هزار تومانی دارو فروخت.

وی درباره ارزش بازار دارو گفت: این بازار حدود چهار میلیارد دلار است. یا باید اجازه بدهیم  این چهار میلیارد دلار از بین برود یا یک مقدار بالاتر از حد نیاز اعضای این صنعت، به آنها پول بدهیم؟ تا در عرض هفت الی هشت سال بتوانیم این صنعت را تجهیز کنیم. زمانی که برای بازسازی صنعت دارو پولی داده نمی‌شود مانند امروز با داروهای جدید مواجه می‌شویم.

وی درباره رویکر دولت در این صنعت بیان کرد: دولت در این زمینه دو رویکرد دارد. یا صنعت دارو در این وضعیت بماند و کارخانجات نابود شود یا پول ندهد و داروی جدید تولید نکند. تولید داروی جدید، دستگاه جدید می‌خواهد. امروزه تکنولوژِی تولید قرص‌ها بسیار تغییر کرده است و زمانی که پول و دستگاه نداشته باشیم مجبور می‌شویم کار جدید انجام ندهیم. 

عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان دارو درباره تولید داروهای سرطانی گفت: داروهای سرطانی یک نسل عوض شده و نسل‌های جدید آن وارد بازار شده است. در نسل‌های جدید این داروها امکان تولید نداریم و خرید از خارج از کشور هم بسیار گران هست. دولت نه میگذارد دارو در داخل کشور تولید شود و نه می‌تواند از خارج بخرد.  پس ما نیاز داریم تا بازسازی صنعت دارو انجام شود.

وی درباره وظیفه دولت در روند تولید دارو در کشور گفت: دولت وظیفه دارد تسهیلات ارزی و ریالی بدهد. با توجه به تغییرات ناگهانی بازار ارز، شرکت‌های ما نقدینگی نداشتند و امروزه دچار کمبود بسیاری از اقلام دارویی هستیم که این کمبود فقط بخاطر ریال است.

خیرآبادی در خصوص افراد فعال در این عرصه اظهار کرد: در حال حاضر ۲۸هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند. اگر نوسازی صورت نگیرد چه می‌شود؟ ما تا پارسال مهاجرت نداشتیم. اما از پارسال تاحالا مهاجرت‌ها در این صنعت شروع شده است. متخصصان ما به دلیل اینکه در اینجا کار نو ندارند، از کشور خارج می‌شوند.

وی درباره فارغ‌التحصیلان دانشکده داروسازی در ایران اظهار کرد: با توجه به اینکه در کشور این همه دانشکده داروسازی و تعداد زیادی فارغ التحصیل جوانی که می‌توانند خدمت کنند، وجود دارد؛ راه خدمتشان را می‌بندیم. بنابراین آن‌ها را وارد بازار خارج می‌کنیم و آنها را وارد بازر خارج از کشور می‌کنیم.

وی درخصوص ظرفیت تولید شرکت‌های داروسازی کشورهای همسایه ایران مدعی شد: هیچ کدام از شرکت‌های موجود در کشورهای همسایه  از جمله ترکیه، عراق، روسیه و... حتی ۱۰ درصد از توان ایران را ندارند. ما امکانات خوبی داریم که  باید تمام تلاشمان بگذاریم تا این امکانات از بین نرود.

خیرآبادی در ادامه توضیح داد: سیستم گسترده بسیار خوبی در قسمت پخش‌ها که می‌توانیم در عرض ۲۴ ساعت شبانه روز به هر نقطه از کشور هردارویی بخواهیم ارسال کنیم. ما امروز می‌توانیم درباره تعداد بسیار زیادی از داروها بگوییم که یک بیمار چقدر در سال آن دارو را مصرف کرده است. بنابراین دولت چاره‌ای جز ارائه تسهیلات به این صنعت ندارد و باید داروهای جدید وارد و از مهاجرت متخصصان جلوگیری کند.  با توجه به شرایط تحریمی امروز که امکان انتقال پول نیست، بالاترین عنصر در نظام سلامت،  نظام دارو است که باید آن را حفظ کرد.

وی درخصوص عواقب عدم بازسازی تسهیلات صنعت داروسازی بیان کرد: درحال حاضر بسیاری از خطوط تولید ما دارند از رده خارج می‌شوند و نفس‌های آخر را می‌کشند. بسیاری از دستگاه‌های خط تولید نزدیک به ۴۰ سال کار کرده‌اند.

وی در آخر درباره وضعیت تأمین قطعات برای نوسازی توضیح داد: فعلاً تا به امروز در تأمین قطعات بازسازی مشکلی نداشته‌ایم. اگر امسال که ما ۳.۵ میلیارد دلار پول دارو دادیم بازسازی صورت نگیرد، درسال‌های آینده این مبلغ افزایش پیدا خواهد کرد و به ۱۷ میلیارد دلار هم خواهد رسید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. من عجله ندارم!

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین