مهمترین مراقبت های قبل و بعد از ایمپلنت دندان

گزارش بازرگانی،   4020808049

ایمپلنت دندان را می توان بهترین گزینه برای پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته درنظر گرفت. این روش محبوب از مزایا بسیاری همچون طول عمر بالای دندان، ظاهر و عملکرد مشابه به دندان های طبیعی و... برخوردار است. اما نکات مهمی را نیز باید قبل و بعد از ایمپلنت دندان مدنظر قرار داد تا از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری شود.

در این صفحه به تمامی نکات مراقبت قبل و بعد از ایمپلنت خواهیم پرداخت، اما برای درک اهمیت این نکات، بهتر است با نحوه انجام ایمپلنت نیز آشنا شوید؛ بنابراین ابتدا نحوه ایمپلنت و سپس نکات مراقبتی آن را بیان خواهیم کرد.

نحوه انجام ایمپلنت

کاشت ایمپلنت به روش های مختلفی صورت می گیرد که در برخی از آن ها ممکن است نحوه انجام ایمپلنت متفاوت باشد، اما در اکثر روش ها 3 قطعه اصلی فیکسچر، اباتمنت و پروتز دندانی یا همان تاج دندان مورد استفاده قرار می گیرند.

مراحل ایمپلنت دندان

  1. اولین جلسه مشاوره: در این جلسه، دندانپزشک سلامت عمومی و دهان و دندان های شما را ارزیابی می کند. همچنین دندانپزشک در این مرحله به شما در مورد مزایا، معایب و عوارض احتمالی ایمپلنت توضیح می دهد.

  2. بررسی اشعه ایکس: دندانپزشک ممکن است نیاز به انجام رادیوگرافی یا سی تی اسکن داشته باشد تا وضعیت استخوان فک شما را ارزیابی کند. این مرحله از مراحل ایمپلنت دندان، ممکن است برای همه افراد انجام نشود.

  3. جراحی ایمپلنت: در این مرحله، دندانپزشک شما یک پیچ فلزی را در استخوان فک شما قرار می دهد. این پیچ پس از گذشت چند ماه با استخوان فک شما ادغام می شود.

  4. قرار دادن اباتمنت: پس از این که ایمپلنت به طور کامل با استخوان فک شما ادغام شد، دندانپزشک یک قطعه به نام اباتمنت را روی فیکسچر ایمپلنت قرار می دهد. اباتمنت یک قطعه فلزی است که به عنوان پایه‌ای برای پروتز یا تاج دندانی عمل می کند.

  5. قرار دادن پروتز دندان: در این مرحله، دندانپزشک شما یک پروتز دندان را روی اباتمنت قرار می دهد. پروتز یا تاج دندان ظاهری طبیعی و هماهنگ با دندان های طبیعی شما خواهد داشت.

مدت زمان ایمپلنت دندان

مدت زمان ایمپلنت دندان به عوامل مختلفی مانند تعداد ایمپلنت های مورد نیاز، موقعیت ایمپلنت ها و نوع ایمپلنت بستگی دارد. به طور کلی، ایمپلنت دندان می ‌تواند از چند ماه تا یک سال طول بکشد تا کامل شود. (بجز در نوعی خاص از ایمپلنت که به آن ایمپلنت فوری گفته می شود)

مراقبت های قبل از ایمپلنت

مراقبت های قبل از ایمپلنت دندان می تواند از مشکلات احتمالی جلوگیری کند و همچنین سبب بهبود سریع تر و کاهش دوران نقاهت شود. در اینجا برخی از نکات مربوط به مراقبت قبل از ایمپلنت را بیان می کنیم.

مراجعه به دندان پزشک جهت معاینه

اولین قدم در مراقبت های قبل از کاشت ایمپلنت، مراجعه به دندانپزشک است. دندانپزشک سلامت عمومی و دهان و دندان های فرد را مورد بررسی قرار می دهد و تعیین می کند که آیا او شرایط لازم برای انجام ایمپلنت دندان را دارد یا خیر.

سیگار نکشیدن

سیگار کشیدن می تواند روند بهبودی بعد از جراحی ایمپلنت را کند و خطر عفونت را افزایش دهد. اگر سیگار می‌کشید، قبل از انجام ایمپلنت دندان، سیگار را ترک کنید.

اطمینان از سلامت لثه

اگر بیماری لثه دارید، باید قبل از انجام ایمپلنت، آن را درمان کنید. بیماری های لثه می توانند باعث تحلیل استخوان فک شوند و این امر می تواند درصد موفقیت ایمپلنت دندان را کاهش دهد.

مشورت با دندانپزشک درمورد داروهای مصرفی

اگر داروهایی مصرف می کنید که می توانند بر لخته شدن خون تأثیر بگذارند، باید با دندانپزشک خود در مورد نحوه مدیریت این داروها صحبت کنید.

افزایش بهداشت دهان و دندان

قبل از انجام ایمپلنت، باید مراقبت از دندان های خود را بهبود بخشید. این امر به بهبود سلامت دهان و دندان شما کمک می کند و روند بهبودی را سرعت می بخشد. دو مورد از مهمترین موارد مربوط به سلامت و بهداشت دهان دندان عبارت اند از:

  • دو بار در روز دندان های خود را به مدت دو دقیقه با مسواک نرم مسواک بزنید.

  • هر روز از نخ دندان استفاده کنید تا پلاک و باکتری ها را از بین دندان ها و لثه های خود پاک کنید.

مراقبت های بعد از ایمپلنت

همانند مواردی که قبل از انجام ایمپلنت باید به آن ها توجه کنید، نکاتی تحت عنوان مراقبت های بعد از ایمپلنت نیز وجود دارند که می توانند موجب تسریع روند بهبودی و افزایش درصد موفقیت عمل شوند که در ادامه آن ها را شرح خواهیم داد.

  • از مسواک نرم استفاده کنید: مسواک نرم به جلوگیری از آسیب به ایمپلنت های شما کمک می کند.

  • از نخ دندان استفاده کنید: نخ دندان به از بین بردن پلاک و باکتری هایی که مسواک نمی تواند به آن ها برسد، کمک می کند.

  • از دهان شویه ضد عفونی کننده استفاده کنید: دهان شویه ضد عفونی کننده سبب کاهش خطر عفونت در محل جراحی می شود.

  • حداقل سالی یک بار برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید: دندانپزشک شما می تواند دندان ها و ایمپلنت های شما را تمیز کند و هرگونه مشکل احتمالی را تشخیص دهد.

  • از جویدن غذاهای سفت و سخت خودداری کنید: تا زمانی که ایمپلنت‌های شما به طور کامل بهبود نیافته‌اند، باید از جویدن غذاهای سفت و سخت خودداری کنید. در غیر این صورت ممکن است به ایمپلنت ها آسیب برسد.

  • یخ درمانی: یخ درمانی می تواند به کاهش تورم و درد کمک کند. می توانید از یک کیسه یخ یا یک بسته یخ زده استفاده کنید. یخ را به مدت 20 دقیقه روی محل جراحی قرار دهید و سپس 20 دقیقه استراحت دهید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

  • داروهای تجویز شده را مصرف کنید: دندانپزشک شما ممکن است داروهای مسکن یا آنتی بیوتیک برای شما تجویز کند. این داروها به کاهش درد و عفونت کمک می کنند. بسیار مهم است که تمام داروهای تجویز شده خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

  • استراحت کافی داشته باشید: استراحت کافی به بدن شما کمک می کند تا بهبود یابد. سعی کنید حداقل 7-8 ساعت خواب در شب داشته باشید.

یکی از بهترین مراکز جهت انجام عمل ایمپلنت ندان، کلینیک دکتر شهرام اسعدی با سال ها تجربه تخصصی در زمینه ایمپلنت می باشد. در این مرکز انواع خدمات دندانپزشکی از جمله ایمپلنت دندان با بروز ترین روش ها و دستگاه های روز دنیا صورت می گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می توانید از وب سایت drshahram.com بازدید نمایید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. فردا دیر است...

  6. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  7. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  8. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  9. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  11. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  12. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  13. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  14. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  15. تنوری که هنوز سرد است...

  16. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  17. ایثارگران را بدنام نکنید !

  18. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  19. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  20. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  21. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  22. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  23. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

آخرین عناوین