اظهارات گمراه‌کننده «پزشکیان» درباره درآمد پزشکان

  4020804066 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

مقایسه دلاری درآمد‌ها و هزینه‌های اقشار مختلف مردم با مردم کشور‌های دیگر، در سال‌های اخیر با کاهش قدرت پول ملی، حسابی طرف‌دار پیدا کرده است. اما این مقایسه معمولاً به صورتی گمراه‌کننده انجام می‌شود.

اظهارات گمراه‌کننده «پزشکیان» درباره درآمد پزشکان

فارس نوشت: امکان مقایسه مؤلفه‌های اقتصادی در کشور‌های مختلف در شرایطی عادلانه، یکی از دغدغه‌های مراکز و نهاد‌های بین‌المللی اقتصادی جهان است. این مراکز معمولاً جهت مقایسه اقتصاد‌های جهان و شرایط معیشتی و رفاهی مردم کشور‌های جهان از شاخص‌های تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه استفاده می‌کند.

اما این شاخص‌ها، نمی‌تواند بیانگر تمام ابعاد یک اقتصاد و قدرت خرید مردم آن کشور باشد، به همین جهت از شاخص سرانه تولید ناخالص داخلی بر اساس قدرت برابری خرید، جهت مقایسه‎‌ای عادلانه از شرایط اقتصادی، رفاهی و معیشتی مردم کشور‌های مختلف استفاده می‌شود. این شاخص، قدرت خرید پول رایج هر کشور را با درنظرگرفتن یک سبد کالایی مشخص، در نظر می‌گیرد، در این شرایط ارز‌های مختلف در شرایط تعادل قرار می‌گیرند و می‌توان از یک ارز شاخص به‌عنوان معیار مقایسه استفاده کرد.

ولی مقایسه ناقص از این روش و صرفاً درنظرگرفتن یک هزینه یا درآمد مشخص و تبدیل آن به نرخ ارز شاخصی مانند دلار، نه‌تنها نتایج کارشناسی نخواهد داشت، بلکه کاملاً گمراه‌کننده است و مخاطبان را به‌اشتباه می‌اندازد. مسئله‌ای که در اظهارات اخیر مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس به چشم می‌خورد.

پزشکیان: آن طرف مرز 40 برابر اینجا به پزشکان پول می‌دهند

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در اظهاراتی گفته است: «با مکانیزم پرداختی که ما در مملکت درست کردیم و قوانینی که گذاشتیم طبیعتاً مهاجرت پزشکان روزبه‌روز بدتر می‌شود. مدیرانی را سرکار آورده‌ایم که ممکن است از نظر رتبه علمی خیلی از پایین‌تر از کسانی باشند  که در دانشگاه تدریس می‌کنند. حق ویزیت مطب، یک و نیم دلار است این در حالی است در خارج باید یک دلار بدهید که  دستشویی بروید. آن طرف مرز چهل برابر اینجا پول می‌دهند. این فشارها را هم ندارند، بار کاری‌شان نیز کمتر است. طبیعتاً وقتی این‌طوری باشد پزشکان ترجیح می‌دهند مهاجرت کنند نه‌تنها پزشکان بلکه پرستاران هم ترجیح می‌دهند بروند.»

پزشکیان در اظهارات خود اعلام نکرده که ۱.۵ دلار ویزیت مربوط به چه نوع پزشک (خصوصی و یا دولتی) است؛ اما رقم مورد اشاره نشان می‌دهد، منظور وی احتمالا پزشکان عمومی با در نظر گرفتن حمایت بیمه‌ای پایه است. زیرا بر اساس ابلاغیه هیئت وزیران مصوب ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ در بخش خصوصی ویزیت پزشکان عمومی ۹۰ هزار تومان، ویزیت پزشک متخصص ۱۳۵ هزار تومان، ویزیت پزشک فوق‌تخصص ۱۷۲ هزار تومان، ویزیت متخصص روانپزشکی ۱۷۹ هزار تومان و ویزیت فوق تخصص روانپزشکی ۲۰۴ هزار تومان تعیین شد. یعنی اگر نرخ دلار بازار آزاد هم مدنظر قرار بگیرد، پزشک عمومی معادل دو دلار حق ویزیت دریافت می‌کند و فوق تخصص‌ها حدود چهار دلار برای هر ویزیت دریافتی دارند.

مقایسه دلاری میزان ویزیت پزشکان چه زمانی معتبر است؟

اما باید در نظر داشت، اولاً مقایسه دلاری درآمد همه مشاغل به‌صورت دلاری محاسبه و مقایسه شود. ثانیاً اگر درآمد را به‌صورت دلاری در نظر بگیریم، باید سایر هزینه‌های زندگی مانند: سوخت، انرژی و... که در ایران یارانه قابل‌توجهی دریافت می‌کند، را نیز با قیمت‌های جهانی در نظر گرفت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، ویزیت پزشکان عمومی در کشور‌ی مانند آلمان با پوشش بیمه حدود ۱۰ تا ۲۰ یورو است. البته این میزان به دلیل تنوع پوشش‌های بیمه‌ای می‌تواند متغیر یا حتی رایگان باشد. اما ویزیت پزشک عمومی بدون پوشش بیمه در این کشور ۳۰ تا ۱۰۰ یورو اعلام شده، در این شرایطی است که حداقل دستمزد در این کشور حدود ۲۰۰۰ یورو در ماه است.

براین‌اساس، باتوجه‌به حداقل دستمزد در ایران که حدود ۱۵۰ دلار است، انتظار ویزیت ۳۰-۴۰ دلاری که تقریبا یک سوم دستمزد ماهانه کارگران در ایران اعلام شده، مصداق بی عدالتی است. علاوه بر این همانطور که گفته شد، منطق چنین مقایسه‌ای از اساس ایراد دارد.

اما باید توجه داشت، بسیاری از پزشکان که در سیستم بهداشت و درمان دولتی کشور فعالیت دارند، حقوق پایه‌ای بین ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان دریافت می‌کنند. همچنین مشکلات زیادی در پرداخت سهم ویزیت بیماران از سوی دولت وجود دارد که مشکلاتی را برای پزشکان ایجاد کرده است. با این وجود تقریبا در تمام کشور‌های دنیا، پزشکان از اقشار پر درآمد جامعه محسوب می‌شوند.

آیا درآمد تنها دلیل مهاجرت پزشکان است؟

لازم به توضیح است، نمی‌توان مسئله مهاجرت پزشکان و پرستاران را به‌صورت سطحی بررسی کرد و آن‌ را به وضعیت معیشت و مسائل اقتصادی محدود کرد، مخصوصاً برای پزشکان متخصص و فوق‌تخصص. برای اقشاری که معمولاً از درآمد قابل‌توجهی برخوردار هستند، شاید مسائل اجتماعی اهمیت بیشتری داشته باشد. در بیان کلی، کاهش قدرت خرید مردم در دهه گذشته، مشکلات اقتصادی برای تمام اقشار و مشاغل ایجاد کرده و مختص پزشکان نیست. اما مقایسه انجام شده از سوی این نماینده مجلس، فاقد ارزش کارشناسی است.

دیدگاه کاربران

رسول۳۲۷۳۱۹۶۲۲:۱۲:۲۶ ۱۴۰۲/۸/۴
برای پزشکان فوق تخصص هم درامد کمه طرف ۱۲ سال درس میخونه شبانه روز بعد باید باتری ولرز زیرمیزی بگیره تحت فشار واسترس مداوم باشه بعد بگیم قشر مرفه مسایل اجتماعی فرهنگی که جای خودش داره برای پرستارها هم که با حقوق ۱۲ ملیونی هیچکس حاضر نیست بارغبت کار کنه بخصوص که زیر ده سال سابقه حدود ۲۰ هزار تومن ساعت اضافه کاره
ناشناس۳۲۷۳۲۸۶۰۱:۰۲:۵۴ ۱۴۰۲/۸/۵
کل مجموعه پارس جنوبی را به قشر آسیب پذیر پزشکان بدهند راضی میشوند یا باز برای امرار معاش مشکل دارند. بس کنید مگر بقیه درس نخواندن مگر حقوق ودرامد یک خلبان یک افسر یک معلم یک کارمند و..... چقدر هست . چرافقط پزشکان معترض هستند درامد یکسال یک پرستار یا یک خلبان ودیگر اقشار زحمت کش به اندازه فقط کارانه یکماه یک پزشک هم نمیباشد.
ناشناس۳۲۷۳۳۶۷۰۸:۰۸:۳۶ ۱۴۰۲/۸/۵
آنهایی که دوست ندارند بمانند میروند . تمام
ناشناس۳۲۷۳۴۱۶۰۹:۲۷:۲۴ ۱۴۰۲/۸/۵
اساتید دانشگاه هم همین قدر یا بیشتر درس خوانده اند و تحت هزار جور فشار روحی برای ارتقا و .. هستند اما 20% پزشکان هم درآدمد ندارند. هفت روز هفته هم دارند کار می کنند.
ناشناس۳۲۷۳۲۰۷۲۲:۲۴:۵۴ ۱۴۰۲/۸/۴
انجا هم چند برابر مالیات می دهند که پزشکان ما از دادن ان طفره می روند
ناشناس۳۲۷۳۲۱۳۲۲:۳۳:۱۶ ۱۴۰۲/۸/۴
زیاد جدی نگیرید
ناشناس۳۲۷۳۲۱۶۲۲:۳۵:۵۴ ۱۴۰۲/۸/۴
درآمدی که پزشکان ایرانی دارند نسبت به قدرت خرید در ایران خیلی بالاتر از درآمد پزشکان خارجی هست نسبت به قدرت خرید در کشورشان.
ناشناس۳۲۷۳۴۱۵۰۹:۲۵:۲۶ ۱۴۰۲/۸/۵
دقیقا. اینجا واقعا نجومی درمیارند و با مقایسه ناقص با خارج مظلوم نمایی هم می کنند
ناشناس۳۲۷۳۲۱۹۲۲:۴۶:۴۸ ۱۴۰۲/۸/۴
درامد پزشکا خصوصا جراحی های زیبایی در ایران میلیاردی است هیچ نطارتی هم بر دستمزد نیست تا پارسال ۱۵ میلیون میگرفته الان کرده ۵۰ میلبون مالیات هم نمیدن معلومه وقتی خیلی پولدار میشن دیگه ایران نمی مونن مهاجرت می کنن
ناشناس۳۲۷۳۳۵۸۰۷:۵۸:۳۲ ۱۴۰۲/۸/۵
آفرین. در ضمن پزشکان متخصص و فوق متخصص و دندانپزشکان، تعرفه اعلامی رو هم رعایت نمیکنن و برای ویزیت بیشتر هم مگیرن، تقریبا صد در صد اونها.
هادی۳۲۷۳۲۷۲۰۰:۲۳:۴۶ ۱۴۰۲/۸/۵
سلامت مردم چیزی نیست که باهاش تجارت و درآمدزایی کرد
ناشناس۳۲۷۳۵۰۱۱۱:۱۲:۲۰ ۱۴۰۲/۸/۵
عجب ... پزشکان باید فتوسنتز کنند ؟
نیما۳۲۷۳۲۸۱۰۰:۵۳:۴۰ ۱۴۰۲/۸/۵
کاش برن تحت پوشش کمیته امداد که از گرسنگی نمیرند این قشر آسیب پذیر؟؟؟؟
ناشناس۳۲۷۳۳۰۵۰۱:۴۷:۰۸ ۱۴۰۲/۸/۵
فقط,من نمی دونم.چطور با درآمد کم همشون ماشین مدل بالا دارند, مسافرت زیاد می روند , خانه و باغ و ویلا دارند ? یعنی حتما حسابی صرفه جویی می کنند تا به اینها برسند
ناشناس۳۲۷۳۳۸۵۰۸:۴۴:۴۸ ۱۴۰۲/۸/۵
وقتی درآمد پزشک را با خارج از کشور مقایسه می کنی باید مخارج زندگی را هم مقایسه کنی و نهایتا ببینی چقدر می ماند. من 10 سال خارج بودم. اگرچه در آمد پزشک آنجا هم بالا است اما به گرد پای ایران اصلا نمی رسد. اینجا برخی آقایون پزشکان مالیات نمی دهند و تقاضای کارت به کارت می کنند. کسی هم زورش به اینها نمی رسد و خدایی میکنند. از طرفی اساتید هیئت علمی دانشگاه هم همان قدر درس خوانده اند که پزشکان خوانده اند و فشار کاریشان به مراتب بیشتر است اما 20 درصد پزشکان هم حقوق نمی گیرند
ناشناس۳۲۷۳۳۹۶۰۹:۰۴:۱۵ ۱۴۰۲/۸/۵
موردی که تعریف می کنم مربوط به سال 1385 در فرانسه است. یک دندانپزشک ایرانی می شناختم که آنجا مطب داشت، می گفت پدرش نیز در ایران پزشک متخصص است. از میزان بالای مالیات در فرانسه گله داشت که در مواردی حتی تا 40 درصد درآمدش هم می شد. اما می گفت پدرم در ایران فقط سالانه 200 هزار تومن پرداخت می کند. در مجموع وضعیت اقتصادی تمام مردم بد شده و فقر گسترش یافته
ناشناس۳۲۷۳۳۹۹۰۹:۰۷:۲۳ ۱۴۰۲/۸/۵
دولت مقایسه کنه بنزین رو با فوب خلیج فارس درسته ولی ملت مقایسه کنند اشتباهه...؟
ناشناس۳۲۷۳۴۰۱۰۹:۰۸:۱۹ ۱۴۰۲/۸/۵
به ازای هر پزشکی که مهاجرت میکنه، ۳۰۰ مهندس دارند مهاجرت میکنند، ضمنا در اروپا درآمد پزشک و مهندس یکی است، البته استثناهایی مثل پزشکان متخصص حرفه ای و مهندسان متخصص طراح حرفه ای درآمدشان بالاتر است. ولی در ایران سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت و کمیسیون پزشکی مجلس با جلوگیری از افزایش صندلی های دانشگاه، یک انحصار ایجاد کردند تا درآمد پزشکان نامتعارف گردد و این موضوع برای پزشکان جا افتاده است که باید بیش از دیگران درآمد داشته باشند متاسفانه، ولی قبلا اینگونه نبود. در دهه هفتاد که درآمد مهندسان بسیار بالاتر از پزشكان بود برای همین همه رشته ریاضی انتخاب میکردند ‌
ناشناس۳۲۷۳۴۳۲۰۹:۴۶:۵۷ ۱۴۰۲/۸/۵
حالا چند سال دیگه مشخص میشه که کی نظر کارشناسی داده این کشور به جز جراح زیبایی به تخصص دیگه ای نیاز نداره چون مردم حاضرن کلا زندگی شونو بدن واسه یه عمل زیبایی ولی بحث سایر حوزه ها که بشه میگن درامد پزشکا زیاده
علی۳۲۷۳۴۵۲۱۰:۱۲:۴۱ ۱۴۰۲/۸/۵
این طرح وتبلیغات انتخاباتی است، در ایران پزشکان ازهمه ی اقشار واصناف جامعه درآمد بیشتری دارند.
فهیمه۳۲۷۳۴۹۵۱۱:۰۷:۰۴ ۱۴۰۲/۸/۵
دکتر مسعود پزشکیان محبوب دل دلسوز جوانان ایران است.❤️❤️❤️❤️
ناشناس۳۲۷۳۶۸۹۱۵:۴۳:۴۵ ۱۴۰۲/۸/۵
چرا خبرگزاری فارس در مورد قدرت خرید اکثریت بازنشستگان خبر یا تحلیلی منتشر نمیکند؟!
ناشناس۳۲۷۳۷۱۰۱۶:۳۲:۳۶ ۱۴۰۲/۸/۵
بسیار جالبه که وقتی از حقوق پزشک گفته میشه میگن بقیه مخارج در خارج کشور رو هم ببینین ولی وقتی صحبت قیمت بنزین میشه توتلوزیون به قیمت کشورای خارجی اشاره میشه بدون اشاره به درامدشون
ناشناس۳۲۷۳۷۶۸۱۸:۰۸:۵۸ ۱۴۰۲/۸/۵
بقیه حرفاش نه ولی در مورد مدیران درست گفته
حاج۳۲۷۳۷۹۱۱۸:۵۱:۱۸ ۱۴۰۲/۸/۵
بدبختی ما این است که همه کارشناس و .....همه دکترها در آمد بالا ندارند هستند از این قشر زحمتکش حتی منزل شخصی و حتی اتومبیل ندارند..در آمد بالا هم باعث خوشبختی نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. من عجله ندارم!

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  6. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  7. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  8. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  16. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  17. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  22. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  23. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

آخرین عناوین