اتهام زنی کی‌یف به غرب درباره تحویل بسیار کند تسلیحات

  4020721027

بالاترین نرخ بیکاری جهانی در اوکراین، ابراز نگرانی زلنسکی از کاهش کمک نظامی غرب در نشست ناتو به دلیل اوضاع اسرائیل و انتقاد سفیر روسیه از مواضع فرانسه در قبال بحران اوکراین، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش  تسنیم،  میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، کشورهای غربی را به مقصر بودن در شکست ضد حمله ارتش این کشور، به دلیل انتقال بسیار آهسته تسلیحات متهم کرد که به عقیده او باعث «عقب‌ماندن کی‌یف از برنامه» شده است. 

وی شب گذشته در مصاحبه‌ای گفت: «من و شما شش تا نه ماه از برنامه عقب هستیم. زمانی که مقامات کی‌یف به طور فعال در پاییز سال 2022 از غرب التماس می‌کردند، شرکای غربی "هنوز می‌ترسیدند اعتراف کنند که ضروری است هر آنچه را که اوکراین به آن نیاز دارد در اسرع وقت فراهم کنند."

پودولیاک تأکید کرد: «تدارکات به کندی پیش رفت، مصوبات زیادی صورت گرفت و ما از برنامه تحویل عقب ماندیم. بر اساس توافقات، کی‌یف می‌بایست ظرف سه هفته و در نهایت تا سه ماه تسلیحات را تحویل بگیرد.»

در عین حال مشاور زلنسکی توضیح نداد که چرا رهبری اوکراین، با وجود چنین "سقوطی از برنامه"، باز هم شروع ضد حمله را اعلام کرد که منجر به کشته شدن ده‌ها هزار نیروی نظامی اوکراینی شد.

روز گذشته کریل بودانوف، رئیس بخش اصلی اطلاعات وزارت دفاع اوکراین نیز  اعتراف کرد که ارتش در برنامه‌های انجام عملیات نظامی خود «خارج از برنامه» بود و همه چیز طبق برنامه پیش نرفت. البته او درباره اینکه برنامه چه بود توضیحی نداد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و نود و هفتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

اوکراین در میان ده کشور با بالاترین نرخ بیکاری قرار دارد

اوکراین در فهرست 10 کشور دارای بالاترین نرخ بیکاری در جهان قرار دارد. یک پورتال تحلیلی اوکراینی با اشاره به داده‌های بانک مرکزی این کشور و موسسه بین المللی Trading Economics گزارش داد که اوکراین از لحاظ رتبه، در میان کشورهای دارای بالاترین نرخ بیکاری جهان قرار دارد که عمدتاً شامل کشورهای آفریقایی و خاورمیانه از جمله جمهوری کنگو و فلسطین می‌شود. آفریقای جنوبی با 32.6 درصد بیکاری در رتبه اول قرار دارد.

مشخص شده که در سال گذشته نرخ بیکاری در اوکراین 21.1 درصد بود که بعد از سال 2010 یک رکورد است. بر اساس پیش بینی بانک مرکزی، امسال این رقم حدود 19 درصد خواهد بود.

بیکاری بالا تنها مشکلی نیست که اوکراین اخیرا با آن مواجه شده است. بدین ترتیب که در اوایل ماه اکتبر گزارش شد که در نیمه نخست سال 2023، تنها حدود 93 هزار کودک در اوکراین متولد شده که این رقم 28 درصد کمتر از مدت مشابه در سال 2021 است. به گفته محققان، کاهش نرخ زاد و ولد، همراه با سیل مهاجرت اوکراینی‌ها و مرگ و میر آنها، می تواند جمعیت این کشور را از حدود 37 میلیون نفر به 26 میلیون نفر طی ده سال کاهش دهد.

طبق داده های رسمی در سال 1991، 55 میلیون نفر در اوکراین زندگی می‌کردند و در سال 2001 این رقم به 47 میلیون نفر کاهش یافت.

درخواست زلنسکی از ناتو برای جلب توجه بیشتر به تحویل تسلیحات به اوکراین 

روزنامه فایننشال تایمز در تحلیلی نوشته است که کی‌یف نگران کاهش حمایت کشورهای غربی در بحبوحه تشدید تنش بین فلسطین و اسرائیل است.

در این مقاله آمده است: «حضور رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی در نشست وزرای ناتو با درخواست تسلیحات بیشتر برای اوکراین، بر نگرانی جدی کی‌یف در رابطه با کاهش حمایت متحدان غربی، به خصوص به دلیل مخالفت جمهوری‌خواهان در واشنگتن و معطوف شدن توجه‌ها به سمت به اوضاع اسرائیل تأکید کرد».

پیش از این، روزنامه پولیتیکو نیز نوشت که زلنسکی به طور غیرمنتظره‌ای در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل شرکت کرد و حتی از عبارت "سفیر ناامیدی" استفاده کرد. اشاره شده که او حتی تلاش کرد دو درگیری را به یکدیگر مرتبط کند. به عقیده وی،  بروز اختلاف در ائتلاف به روسیه کمک خواهد کرد، روسیه‌ای که گویا روی "تشریک حمایت" توسط کشورهای غربی اسرائیل و اوکراین حساب باز کرده است.

در پاسخ، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا از توانایی کشورهای غربی برای حمایت همزمان از هر دو کشور صحبت کرد.

پولیتیکو همچنین یادآور شد که تصمیم رئیس جمهور اوکراین برای سفر به بروکسل گویای میزان نگرانی کی‌یف در مورد ادامه کمک‌های غرب است.

دفتر زلنسکی: اوکراین نمونه‌های اولیه موشک‌هایی با برد 1000 کیلومتر دارد

مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین، میخائیل پودولیاک ادعا کرده است که کی‌یف دارای نمونه‌های اولیه موشک‌هایی با برد پرواز تا یک هزار کیلومتر است.

وی شب گذشته در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: ما نه تنها به تولید پهپاد، بلکه به تولید موشک نیز نیاز داریم. و ما در حال حاضر مدل‌های آزمایش شده‌ای با برد 750 تا 1000 کیلومتر را در اختیار داریم.

پودولیاک مدعی شد که کی‌یف می خواهد به برابری در زمینه تسلیحات با روسیه دست یابد. البته برای دستیابی به این هدف، اوکراین قصد دارد با جذب سرمایه‌گذاری غربی، تولیدات نظامی جاری خود را گسترش دهد. به گفته وی، در حال حاضر اوکراین نمی تواند 1 تا 2 هزار موشک در شش ماه تولید کند.

پیش از این، در 30 سپتامبر، دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد که این کشور در حال تولید گلوله‌های کالیبر 155 میلی متری طبق استاندارد ناتو است.

آلکسی میشکوف، سفیر روسیه در پاریس در مصاحبه با ایزوستیا ابراز عقیده کرد که فرانسه از جمله کشورهایی است به طولانی تر شدن درگیری در اوکرلین علاقه مند هستند و به همین دلیل نمی‌تواند نقش میانجی را در حل و فصل این بحران ایفا کند. 

وی یادآور شد که مقامات پاریس در روند توافقات مینسک نشان دادند که خط مشی بسیار ضدروسی دارند و اکنون نیز از ادامه جنگ تا آخرین فرد اوکراینی حمایت می‌کنند تا مانع از پیروزی روسیه شوند.  

پیش از این، امانوئل ماکرون گفته بود که قصد دارد طرح صلحی پیشنهاد دهد که بتواند به آغاز مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین کمک کند. 

مخالفت مردم فرانسه با اعزام نیروی نظامی به اوکراین 

سفیر روسیه در این مصاحبه همچنین گفت که پاریس ماهانه تا 2 هزار گلوله کالیبر 155 میلی متری به اوکراین ارسال می‌کند. علاوه بر این، فرانسه حدود 150 هواپیمای بدون سرنشین شناسایی، 40 تانک مدل АМХ-10RС و 60 خودوری زرهی به کی‌یف تحویل داده است. 

آلکسی میشکوف یادآور شد، ضمن اینکه پاریس تاکید کرده که به همراه متحدانش اقدامات جدیدی برای تولید انواع سلاح در خاک اوکراین انجام داده است. این دیپلمات افزود، این در حالی است که نظرسنجی اخیر نشان داده که بیش از 50 درصد فرانسویها از نظریه اعزام نیروی نظامی به اوکراین حمایت نمی‌کنند. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  4. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  5. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  6. فردا دیر است...

  7. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  11. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  12. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  13. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  14. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  15. مأمور خاطی بازداشت شد

  16. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  17. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  18. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  19. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  20. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  21. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  22. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  23. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  24. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  25. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

آخرین عناوین