صندوق املاک و مستغلات چیست؟

گزارش بازرگانی، 217628،   4020716012

صندوق املاک و مستغلات (Real Estate Investment Trust) که به اختصار REIT نامیده می‌شود، یک گزینه تازه برای سرمایه‌گذاران بورس ایران است. البته این نوع صندوق در جهان سابقه بیشتر و طرفداران بسیاری دارد. این صندوق مزایای بازار ملک را ارائه می‌دهد و در عین حال، معایب و دشواری‌های این بازار را رفع کرده است. در ادامه مطلب، صندوق املاک و مستغلات را به شما معرفی می‌کنیم.

صندوق املاک چیست؟

قبل از هر چیز، باید بدانیم که این صندوق نیز ساختار و ساز و کاری مانند دیگر صندوق‌های بورسی دارد. یعنی نقدینگی را از سوی سرمایه‌گذاران تجمیع و در دارایی‌های مبتنی بر ملک سرمایه‌گذاری می‌کند. تمامی فعالیت‌های صندوق با تصمیم مدیر و تحت نظارت دقیق سازمان بورس انجام خواهد شد. اطلاعات دارایی‌ها و پرتفوی صندوق نیز در بازه‌های زمانی مشخص، در سایت صندوق به‌روزرسانی می‌شود. این ویژگی‌ها، باعث می‌شود افراد با خاطری آسوده‌تر برای سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

ترکیب دارایی صندوق املاک و مستغلات

همان طور که از نام این صندوق پیدا است، بیشترین بخش دارایی آن به املاک اختصاص می‌یابد. یعنی مدیر صندوق طبق قانون موظف است حداقل 70 درصد از دارایی‌های صندوق را به موارد زیر اختصاص دهد:

  • خرید و فروش و تملک دارایی‌های غیر منقول

  • اجاره‌دهی دارایی‌های در تملک یا اجاره کردن با هدف اجاره دادن

بخش باقی‌مانده دارایی‌ها به گواهی سپرده بانکی، اوراق رهنی، صندوق‌های درامد ثابت، تسهیلات و مواردی از این دست اختصاص می‌یابد.
البته صندوق در انتخاب ملک برای سرمایه‌گذاری نیز باید الزاماتی را رعایت کند. مثلا این که ملک باید در ایران واقع شده و سند رسمی داشته باشد، در رهن نباشد، گواهی پایان کار و کاربری مشخص داشته باشد و ... .

نحوه خرید و فروش صندوق املاک و مستغلات

صندوق‌های املاک در بازار بورس ایران به صورت etf یا قابل معامله فعالیت دارند. کافی است کد بورسی داشته باشید و در یک کارگزاری ثبت نام کرده باشید. می‌توانید وارد سامانه معاملاتی کارگزاری خود شوید و نماد صندوق مورد نظرتان را جست‌وجو کنید. به این ترتیب، بدون نیاز به مراجعه حضوری و تنها با چند کلیک، در املاک ارزنده سرمایه‌گذاری می‌کنید!

چرا در صندوق املاک سرمایه‌گذاری کنیم؟

بازار ملک همیشه در بلندمدت برای سرمایه‌گذاران سودآور بوده است. تا جایی که بسیاری افراد سرمایه‌گذاری در ملک را، بهترین گزینه برای تامین آینده فرزندان می‌دانند. یک بازار پرسود و کم‌ریسک که سرمایه‌گذاری در آن نسبت به بازارهای دیگر، حتی آرامش روانی بیشتری را هم به همراه دارد. مشکل این جا است که در اقتصاد تورمی امروز، قیمت ملک روز به روز بیشتر می‌شود و قدرت خرید مردم کمتر.

در حال حاضر، میانگین قیمت یک متر واحد مسکونی در تهران، بیش از 70 میلیون تومان است. این یعنی طیف وسیعی از افراد، توانایی سرمایه‌گذاری در ملک را نخواهند داشت و از مزایای این بازار بی‌بهره می‌مانند. صندوق املاک امکان سرمایه‌گذاری در ملک را برای همه اقشار درامدی فراهم می‌کند. هر کسی با هر میزان سرمایه‌ای (حداقل 100 هزار تومان) می‌تواند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کند.

صندوق املاک هم در میان فعالان بازار سرمایه طرفدار دارد و هم در میان کسانی که در این بازار فعالیتی ندارند. فعالان بازار از صندوق املاک به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری کم‌ریسک و باثبات استفاده می‌کنند و به واسطه آن، به پرتفوی خود تنوع می‌بخشند. دارایی این صندوق همبستگی پایینی با سایر گروه دارایی‌ها دارد و می‌تواند به عنوان ابزاری برای مدیریت ریسک در نظر گرفته شود.

افرادی که در بازار سرمایه فعالیت ندارند، از صندوق املاک به عنوان ابزاری برای محافظت از سرمایه در برابر تورم استفاده می‌کنند. همچنین آن را روشی می‌دانند که بدون محدودیت سرمایه و بدون نیاز به درگیر شدن در فرایندهای اجرایی، آن‌ها را از سود سرمایه‌گذاری در ملک بهره‌مند خواهد کرد.

بازدهی صندوق املاک چقدر است؟

به طور کلی نمی‌توان در مورد بازدهی هیچ گونه سرمایه‌گذاری (به جز درامد ثابت‌ها) عدد دقیقی اعلام کرد. بازدهی صندوق املاک به وضعیت قیمت ملک و اجاره‌ها بستگی دارد. با این حال، با بررسی و تحلیل بازار ملک می‌توان تصویری از بازدهی آینده صندوق به دست آورد. دقت داشته باشید که ماهیت سرمایه‌گذاری در مسکن بلندمدت است. آمارها نشان می‌دهد این بازار در بلندمدت و با عبور از دوره‌های رکود، همواره روندی صعودی داشته است.

در کدام صندوق سرمایه‌گذاری کنیم؟

در حال حاضر، تعداد صندوق‌های املاک در بازار بورس بسیار کم است و این صندوق‌ها نیز فعالیت گسترده‌ای ندارند. خبرها حاکی از این است که پذیره‌نویسی صندوق املاک و مستغلات آگاه به زودی آغاز خواهد شد. با توجه به سابقه و تجربه آگاه در بازار سرمایه و مدیریت دارایی، پیش‌بینی می‌کنیم این صندوق با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شود و زمینه بهره‌مندی از سود بازار ملک را برای طیف وسیعی از مردم فراهم کند.

سخن آخر

استفاده از راهکارهای نوین سرمایه‌گذاری، می‌تواند بسیاری از دغدغه‌های زندگی امروز را رفع کند. صندوق‌های املاک و مستغلات یکی از گزینه‌های جدید بازار سرمایه ایران هستند که امکان سرمایه‌گذاری در بازار ملک را برای همه افراد با هر میزان سرمایه‌ای فراهم می‌کنند؛ یک سرمایه‌گذاری کم‌نوسان و کم‌ریسک، شفاف و قانونمند و بدون نیاز به درگیر شدن در فرایند خرید و فروش ملک.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  3. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. فردا دیر است...

  6. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  7. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  8. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  9. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  11. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  12. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  13. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  14. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  15. تنوری که هنوز سرد است...

  16. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  17. ایثارگران را بدنام نکنید !

  18. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  19. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  20. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  21. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  24. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  25. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

آخرین عناوین