پیام اصلی جنجالِ تعطیلی دولت در آمریکا چیست؟

  4020709119 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

«آنچه در بحبوحه جار و جنجال های فراوانِ چند وقت اخیر آمریکا با محوریت تعطیل شدن احتمالی دولت فدرال این کشور خودنمایی می کند این است که گویی مردم آمریکا، قربانی رقابت های سیاسی و انتخاباتی دموکرات ها و جمهوریخواهان شده اند و انگار بخش گمشده ماجرا در این میان، منافع آن ها است و هیچکس به آن ها و سرنوشتشان توجهی ندارد.»

پیام اصلی جنجالِ تعطیلی دولت در آمریکا چیست؟

به گزارش الف؛ در روزهای گذشته، جار و جنجال های فراوانی در آمریکا با محوریت تعطیلی احتمالی دولت این کشور به دلیل عدم تصویب لایحه بودجه توسط کنگره آمریکا به راه افتاده است. در این راستا، جمهوریخواهانِ تندرو که عمدتا دنباله رویِ دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و چهره جنجالی حزب جمهوریخواهِ این کشور هستند، بر تعطیلی دولت آمریکا تاکید دارند. 

این در حالی است که در نقطه مقابل، طیف هایی از دموکرات ها و به طور خاص شخص بایدن سعی دارند تا مانع از پیشبرد این دستورکار شوند. در این میان، به تازگی مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه گذشته، قانونی را تصویب کرده تا بر اساس آن، تامین بودجه سازمان های دولتی آمریکا برای 45 روز دیگر تمدید می شود. قانونی که در مجلس سنا نیز تصویب شده و عملا بحران تعطیلی دولت در آمریکا را به صورت موقت به تعویق انداخته است. 

در ماه های اخیر، طرح گمانه زنی های مشابه در مورد تعطیلی دولت فدرال در آمریکا، نگرانی های جدی را نیز در وال استریت ایجاد کرده و حتی آژانس های معتبر اعتبار سنجی اقتصادی در جهان نظیر موسسه اعتبار‌سنجی مودیز هشدار داده اند که تحولاتی از این دست می توانند بر رتبه اقتصادی آمریکا در عرصه بین المللی و در قالب شاخص های مختلف، تاثیرگذاری به شدت منفی را داشته باشند. 

با این همه، ناظران و تحلیلگران بر این باورند که جنجال های اخیر بر سر تعطیلی دولت در آمریکا، تا حد زیادی رنگ و بوی انتخاباتی دارند و به دنبال ارسال پالس های معناداری به افکار عمومی این کشور هستند. در این چهارچوب، پافشاری جمهوریخواهان متحد با ترامپ در کنگره آمریکا بر ضرورت تعطیلی دولت آمریکا سبب شده تا بسیاری به این نکته اشاره کنند که ترامپیست ها سعی دارند با این اقدام خود، بار دیگر به افکار عمومی آمریکا این نکته را گوشزد کنند که تدام حضور بایدن در قدرت، جز خسارت و بحران برای آن ها هیچ ندارد. 

به بیان ساده تر، این طیف سعی دارند تا بایدن و دولتش و هچنین مجموعه دموکرات ها را به غایت ناکارآمد و مخالف با منافع ملی آمریکا، نزد افکار عمومی این کشور نشان دهند. اهمیت این مساله زمانی بیش از پیش آشکار می شود که توجه داشته باشیم محبوبیت عمومی رئیس جمهور کنونی آمریکا بر اساس آمارها و نظرسنجی های مختلف، در بدترین وضعیت خود است و گزاره تعطیل شدن دولت فدرال در آمریکا، با توجه به آسیبهای جدی که به مردم این کشور از حیث اقتصادی و همچنین ارائه خدمات عمومی وارد می کند، می تواند بحرانی جدی را برای جو بایدن و حزب دموکرات ایجاد کند و البته که یک برگ برنده موثر را در دستان جمهوریخواهان آمریکایی قرار دهد. 

با این حال، در جبهه مقابل، طیف هایی نیز معتقدند که این معادله صرفا به ضرر دموکرات ها نیست و پافشاری جمهوریخواهان بر تعطیلی دولت فدرال با اهداف انتخاباتی، سبب خواهد شد تا جریان های رسانه ای متحد با دموکرات ها، جمهوریخواهان را عامل وضعیت اقتصادی نابسامان در آمریکا و تحمیل فشار به مردم این کشور معرفی کنند. 

معادله ای که خود می تواند بر بخت انتخاباتی جمهوریخواهان به صورت عام، و بخت انتخاباتی شخص دونالد ترامپ به عنوان نامزد بالقوه و اصلی حزب جمهوریخواه در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا به صورت خاص، تاثیرگذاری منفیِ مستقیمی داشته باشد. 

با این همه، آنچه در این میان بیش از همه خودنمایی می کند این است که گویی مردم آمریکا، قربانی رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی دموکرات ها و جمهوریخواهان شده اند و انگار بخش گمشده ماجرا در این میان، منافعِ آن ها است. 

مساله ای که در نوع خود می تواند مهمترین پیام جار و جنجال های اخیر در آمریکا با محوریت تعطیلی قریب‌الوقوع دولت این کشور باشد و البته که پیام های مهمی را نیز در مورد وضعیت نابسامان شکاف های سیاسی و متعاقبا اجتماعی در آمریکای کنونی و تبعات ناگوار این موضوع برای آینده آمریکا به همراه دارد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۴۵۸۷۶۱۵:۵۰:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۱۱
دقیقا درسته وضع امریکا بسیار نابسا مان است بیچاره ها.
ناشناس۳۲۴۵۹۳۹۱۷:۱۸:۰۲ ۱۴۰۲/۷/۱۱
امروزه آمريكا قبله آمال بسياري از مردم و جوانان و نخبگان و تحصيل كرده ها و حتي آقا زاده هاي كشورهاي دنياست است
ناشناس۳۲۴۶۴۳۹۰۹:۴۷:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۱۲
یکم سرتون رو بالا بیارید واقعیت رو ببینید
امیر۳۲۴۵۹۵۳۱۷:۳۱:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۱۱
الان شما نگران مردم آمریکایی؟
علی۳۲۴۵۹۷۲۱۷:۵۳:۲۶ ۱۴۰۲/۷/۱۱
اکثر مردم دنیا قربانی سیاست های حاکمناشان هستند
ناشناس۳۲۴۶۱۸۵۲۳:۱۴:۲۱ ۱۴۰۲/۷/۱۱
خط مشي سايت الف اينه كه خرما خرما بگيم تا دهان مون شيرين بشه !!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

آخرین عناوین