کدام مدرسه درس خوانده اید، آقای کوشکی؟!

حسین علی زاده، گروه سیاسی الف،   4020530072 ۹۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
کدام مدرسه درس خوانده اید، آقای کوشکی؟!

«تلقی این بود که حالا یک اتفاقی افتاده است و عذرخواهی می‌کنیم؛ که عذرخواهی مقامات به خاطر این قضیه کار غلطی بود. چرا باید عذرخواهی می کردند؟ عمدی که نبوده است! یکی از دلایلی که ناخواسته به این آتش دمید این بود که دو رئیس قوا دلجویی و عذرخواهی کردند »

این اظهارات آقای صادق کوشکی کارشناس سیاسی  که چند روز پیش در گفتگو با یک برنامه در شبکه افق درباره فوت مرحوم مهسا امینی مطرح شد، به خوبی عمق انحراف در باورهای مربوط به شیوه حکمرانی مطلوب و موثر را نشان می دهد . 

در عرف ما ایرانیان باوری وجود دارد که می گوید « آدم از کار کرده عذرخواهی می کند نه از کار نکرده» . این باور ریشه در عقل و اخلاق و منطق دارد.  روایتی از امام علی (ع) نقل شده که هر کس برای کار نکرده عذر بخواهد یعنی گناهی را گردن گرفته است. اما مانند هر سخن و تکلیف اخلاقی و درست، این زمینه و موقعیت یا شرایط ویژه ماست که معنای حقیقی و ماهیت اخلاقی یک فعل را روشن می کند و نه استناد و اکتفای انتزاعی به آن. چنانکه حتی در مورد « دروغ» این بزرگترین فعل ناپسند اخلاقی که همگان همه وقت از آن منع شده اند، در باور حکیمانه دیگری از ما ایرانیان چنین ثبت شده که : «دروغ مصلحت آمیز به از راست فتنه انگیز! »

یکی از موقعیت ها و زمینه هایی که در آن عذرخواهی کردن بی آنکه به ظاهر جرم یا اشتباه آشکار و مشخصی هم متوجه فرد یا اشخاص عذرخواهی کننده باشد موضوعیت می یابد هنگامی است که این فرد یا افراد در سمت « قدرت» و « حکمرانی» باشند. 

در عرف دنیای امروز نیز این استثنای حکمیانه بر یک اصل کلی اخلاقی و عقلانی و منطقی  (عذرخواهی نکردن برای کار نکرده) در حوزه رفتار حاکمان پذیرفته شده و این انتظار مصلحت آمیز وجود دارد که در مواقعی که حتی به سختی می توان کسی یا کسانی را مسئول اتفاق ناخوشایندی دانست که در حوزه فعالیت آنان رخ داده خود آنان پیشقدم شده و مسئولیت آن را بپذیرند، (چه رسد به اینکه در زمینه مسئولیت و وظیفه این کسان اختلاف نظر وجود داشته باشد و برخی آنان را مسئول مستقیم آن اتفاق ناخوشایند بدانند) در این حالت این عذرخواهی مصلحت آمیز معنای حقوقی و منطقی خاص پیش گفته را ندارد و بیشتر نوعی فرهنگ سازی برای دقت و تلاش در انجام وظیفه و البته پاسخی مصلحت آمیز به جریحه دار شدن احساسات و افکار عمومی است که هیچ حکمرانی نمی تواند به آن بی اعتنا باشد.

روایت عجیب دیگری از امام صادق (ع) نقل شده که به خوبی نشان دهنده ظرایف و اهمیت «اخلاق قدرت» است آن هم از سوی خداوند بزرگ به عنوان « قادر مطلق»! . در این روایت امام صادق(ع) فرموده است: 

«همانا روز قیامت خداوند از بنده مؤمن که در دنیا فقیر و محتاج بوده دلجویی می‌کند چنان که برادری از برادرش عذر می‌خواهد! 
خداوند به او می‌فرماید: به عزت و جلالم سوگند! تو را به خاطر اهانت و خواری‌ات در نظرم محتاج کردم؛ پس پرده‌ها را بردار و ببین به جای دنیا چه چیزها به تو داده‌ام! »

معلوم است که تعبیر عذرخواهی در اینحا بابت گناه و تقصیر سرزده از سوی خداوند نیست به خصوص اینکه فقر نیازمندان در آموزه های اسلامی ما متوجه  ثروتمندان است و خداوند حق آنان را در ثروت ثروتمندان قرار داده.  در تفسیر این روایت گفته اند:

«تعبیر به معذرت و عذرخواهی خداوند از مؤمنان، به معنای دل‌جویی از آنان در قبال سختی‌ها و مشکلاتی است که بر اساس مصالحی در دنیا تحمل نموده‌اند. و این دل‌جویی در واقع شبیه به عذر آوردن است.
توضیح بیشتر آن‌که یک فرد ممکن است از یک اشتباه خود عذرخواهی کند، که این نوع از عذرخواهی در مورد خداوند متصور نیست. و یا آن‌که ممکن است رفتار و کردار مصلحت‌آمیزی نسبت به طرف مقابل داشته که اتفاقاً دشواری‌هایی را نیز برای او بوجود آورده است. اگر همین رفتار و دشواری‌های بعدی، طرف مقابل را به برداشت نادرستی رهنمون گردد، شاید لازم باشد که برای او توضیحاتی ارائه شده و ابهامش برطرف شود. این توضیحات نیز در عرف، نوعی عذرخواهی به شمار می‌آید، با آن‌که در واقع هیچ اشتباهی رخ نداده است.«

 با این مقدمه نسبتا طولانی باید از آقای «کوشکی» پرسید این ادعا که عذرخواهی سران قوا درماجرای حادثه مرحوم مهسا امینی وجهی نداشت از کدام منطق و مدرسه اخلاقی یا سیاسی استخراج شده؟! از آن هم مهمتر ایشان باید بتواند توضیح دهد این ادعا که عذرخواهی سران قوا به اعتراض و نارضایتی بیشتر مردم دامن زده بر اساس چه مستنداتی مطرح شده در حالی که تمام شواهد قبلی حاکی از نارضایتی عمومی و حتی بخش هایی از حاکمیت از گشت ارشاد بود؟! 

متاسفانه برخی واقعیت های دنیای سیاست و دشمنی های آشکار سیاسی قدرتمندان دنیا با نظام سیاسی مستقر در ایران، برخی را به این نظر سوق داده که هر پدیده و کاستی را که ریشه در حکمرانی خودمان دارد با انکار به دشمن نسبت بدهیم و بعضا مانند مورد آقای کوشکی طلبکارانه از یک اقدام مصلحت آمیز و حکیمانه نیز انتقاد کنیم. 

آقای کوشکی و دیگرانی که معمولا زبان تند و تیزی علیه هر کس و هر چیزی دارند باید بدانند که حکمرانی و قدرت هم نزد عقل و هم نزد اخلاق و هم نزد شرع و دین که ایشان معمولا مدعی این فقره آخرند بایسته هایی دارد که یکی از مهمترین آنان تحمل و مداراست حتی در مواردی که حاکمان حقی برگردن اتباع داشته باشند چه رسد به اینکه سخن از حقوق اتباع نزد حاکم باشد.

دیدگاه کاربران

حسن۳۱۹۷۲۳۲۰۹:۱۰:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۳۱
آقای کوشکی و امثال او مصداق بارز گل به خودی های جبهه انقلاب هستند معلوم نیست چرا اینقدر تریبون در اختیار اینها قرار میدهند‌. واقعا شاعر چه زیبا گفت دشمن دانا بلندت می کند بر زمینت می زند نادان دوست
ناشناس۳۱۹۷۳۲۷۰۹:۵۴:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۳۱
این حرف دل بسیاری از سیاسیون است که تعداد کمی آنرا بر زبان آوردند
ناشناس۳۱۹۷۳۷۶۱۰:۲۶:۱۸ ۱۴۰۲/۵/۳۱
ايشان از تعداد افراد معدودي است كه جرئت حرف زدن را دارد وكاملا درست مي گويند عدم مديريت كار را به اينجا رساند نويسنده تاب حرف هاي مخالف گروه خودش را ندارد و موضع گيري بي طرفانه نداشته و مرتب عليه اصلاح طلب ها مطلب مي نويسد اگر يك اصولگرا همين مطلب را مي نوشت همه به به و چه چه مي زدن
ناشناس۳۱۹۷۵۱۴۱۲:۰۵:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۳۱
در موضوع فوت مهسا نحوه‌ی اطلاع رسانی بسیار فشل و بد بود تا حدی که باعث ویران کردن اعتماد عمومی به پلیس شد
ناشناس۳۱۹۸۱۵۳۲۲:۱۵:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۳۱
این را جرئت نمی گویند، جسارت و اهانت به ملت است .
ناشناس۳۱۹۸۷۷۴۱۳:۳۳:۵۵ ۱۴۰۲/۶/۱
ملت فقط نجبا و شرافتمندانی هستند که از حق پیروی می کنندو بس
ناشناس۳۱۹۷۳۷۷۱۰:۲۷:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۳۱
آيا معلوم است كه چرا هر روز و هر شب تريبون ملي كشور دست اصولگرا ها است و هر روز به اصلاح طلب ها مي تازند؟
ناشناس۳۱۹۷۴۴۶۱۱:۱۰:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۳۱
مگه شما صدا و سیما هم می‌بینی!؟
ناشناس۳۱۹۷۶۳۶۱۳:۰۹:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۳۱
اولا بله می بینیم چون انسان با شعور باید از همه خبرا و حوادث اطرافش با خبر باشد . دوما تنها منبع اطلاع رسانی که فقط صدا سیما نیست مجلات ،روزنامه ها، شبکه های خارج نشین و از همه مهمتر نظرات و تحلیل های مردم است که نشان می دهد تریبون‌ها در حد بسیار وسیع دست یک جناح فکری قرار دارد !!
ناشناس۳۱۹۷۷۴۷۱۴:۱۹:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۳۱
همین که خارج نشین گفتی مشخص می کند....!!
ناشناس۳۱۹۷۴۴۷۱۱:۱۱:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۳۱
از عامل دشمن در ایران باید بارها گفت تا از تبلیغات شوم آنان در رسانه های دیگر کاسته شود!
ناشناس۳۱۹۷۴۷۴۱۱:۳۳:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۳۱
اصولگرا و اصلاح طلب دو روی یک سکه اند و تفاوتی باهم ندارند.
ناشناس۳۱۹۷۷۵۸۱۴:۲۶:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۳۱
نه که اصلاح طلبا بخاطر منافع ملی ونه سودای قدرت زبان به کام گرفتن. چیزی که مشخصه اکثریت دوطرف کاسب قدرت اند
ناشناس۳۱۹۷۴۲۷۱۰:۵۹:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۳۱
حالا خودمونیم !چرا باید عذرخواهی می‌شد ؟ بابت کدام سهل‌انگاری و مماشات و یا ترک فعل و فعل اشتباه ؟
ناشناس۳۱۹۷۶۲۱۱۳:۰۴:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۳۱
بابت اینکه اگر گشت ارشاد این دختر را با خود به مقر مربوطه نمی برد وفقط به یک تذکر و نصیحت بسنده می کرد آن روز این دختر جان خود را از دست نمیداد !! گیرم اصلا این دختر بیمار ، بفرمایید آنچه باعث وخامت حال او شد چه بود ؟!!
ناشناس۳۱۹۷۷۵۴۱۴:۲۴:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۳۱
با این حساب جناب پلیس لطفا برای سایر جرایم فقط تذکر بده چون ممکن است بیماری داشته باشد و در حین بردن یا در کلانتری یا زندان فوت کند!
ناشناس۳۱۹۷۹۸۹۱۸:۰۱:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۳۱
جرم!!! خوب مشکل همین هست که تا در مورد حجاب صحبت میشود شما آن را مثلا با دزدی مسلحانه و قتل مقایسه میکنید.
ناشناس۳۱۹۸۱۴۵۲۲:۰۲:۳۳ ۱۴۰۲/۵/۳۱
دوست عزیز نیروی انتظامی موظف است در ابتدای دستگیری هر کسی شرح حال متهم را جویا شود تا به نسبت شرح حال و یا داشتن بیماری زمینه ای متناسب با فرد اقدام نماید. این مهم انجام نشد و نمی شود. چه بسا اگر شرح حال خانم امینی توسط پلیس اخذ می شد پلیس به گونه ای دیگر برخورد می کرد.
ناشناس۳۱۹۷۴۶۵۱۱:۲۶:۱۲ ۱۴۰۲/۵/۳۱
اصرار بر رفتارها و‌گفتارهایی که فقط باعث عصبانیت مردم میشود را می‌توان برایش دو دلیل کلی در نظر گرفت: اول : یا اینکه این افراد عامدانه و از موضع قدرت اینگونه صحبتها را میکنند و میخواهند به مردم بگویند ؛بله ما این هستیم و هر چه دلمان بخواهد میگوییم و انجام میدهیم و کسی هم نه می‌تواند مخالفت کند و نه اینکه جرأت این کار را دارد، دوم :یا اینکه از روی نابخردی و عدم سواد و علم کافی این صحبتها را میکنند.
ناشناس۳۱۹۷۴۶۹۱۱:۲۸:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۳۱
آقاي عليزاده هم مانند آقاي كوشكي با تعبير عذرخواهي مصلحت آميز عذر بدتر از گناه آورده اند ديدگاه اين دو نفر راجع به اصل موضوع خيلي به هم نزديك است
ناشناس۳۱۹۷۴۷۹۱۱:۳۷:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۳۱
برای گناه نکرده که توبه و عذرخواهی نمی کنند.
1۳۱۹۷۵۵۰۱۲:۲۷:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۳۱
عذر خواهی با دلجویی فرق می کند .با سایت الف در این مورد مخالفم . مسئولین باید دلجویی می کردند نه عذرخواهی . مرگ مهسا امینی امری عادی و اتفاقی بود ، نمی شود بخاطر ترس از هر اتفاقی از برخورد با تخلف پرهیز کرد و چنانچه اتفاقی افتاد عذرخواهی کرد .
ناشناس۳۱۹۷۷۳۸۱۴:۱۳:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۳۱
به نظرم این افراد با نگاهشان باید تطهیر شود و در اوج خداحافظی کنند. فرض را بر این بگزاریم که همه افرادی که در انقلاب بوده اند با نیت خیر و از روی خیر خواهی در همه زمینه های شرعی و اخلاقی و انسانی اقتصادی فرهنگی سیاسی و.... وارد گود شده اند . ضمن احترام به نیت خیرشان وقتش است که با آنها خداحافظی کنیم و افراد متخصص که آنها هم قطعا نیتشان خیر است زمام امور را به دست بگیرند. تا افراد جدید بتوانند کشور را با سیستم تفکری جدیدی اداره کرده و قول بدهند که از تجربه همه آقایان و خانمها دراداره امور استفاده بهینه کنند.
ناشناس۳۱۹۷۸۱۴۱۴:۵۶:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۳۱
دختره داشت راه میرفت ، افتاد زمین و مرد ، بعد هم معلوم شد از بچگی مریض بوده این موضوع احتیاج به عذرخواهی داشته ؟ اونوقت کی برای قتل فجیع و وحشیانه آرمان و روح الله ، که به دست آشوبگران به شهادت رسیدن ، عذرخواهی میکنه ؟
ناشناس۳۱۹۸۰۳۰۱۹:۱۷:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۳۱
خون شهدای آشوب زن زندگی آزادی به عهده‌ی پدر و مادر مهسا و سلبریتی‌های وطنفروش و ولنگاران بی حیاست
ناشناس۳۱۹۷۲۳۳۰۹:۱۰:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۳۱
عجیبتر اینه که این آقا، استاد دانشگاه تهرانه! قبلا هم سابقه اهانت به یک خانم کارگردان رو داره که توی برنامه تلویزیونی مطرح کرد! واقعا ایشون چطور و طی چه مراحلی، الان جزو هیئت علمی معتبرترین دانشگاه کشوره؟
ناشناس۳۱۹۷۳۷۱۱۰:۲۲:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۳۱
ايشان كاملا درست مي گويند و گوينده ملغطه كاري مي كند اين عمل كه باعث بحران در كشور و كشته شدن ده ها نفر از ايرانيان عزيز شد.
ناشناس۳۱۹۷۴۱۷۱۰:۵۴:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۳۱
اون خانم کارگردان حرف غلطی زده بود و ایشان جوابش را داد.
ناشناس۳۱۹۷۲۳۴۰۹:۱۱:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۳۱
حرف ایشان کاملا درست بوده
ناشناس۳۱۹۷۴۴۵۱۱:۱۰:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۳۱
به چه دلیلی باید سران قوا عذرخواهی کنند؟داستان مهسا امینی یک برنامه بود. یعنی اگر ایشون هم فوت نمیکرد یک ماجرای دیگه بهونه میشد تا کشور شلوغ بشه.
ناشناس۳۱۹۷۶۷۱۱۳:۲۰:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۳۱
یعنی چی برنامه بود ؟! چه برنامه ای بوده؟
علی۳۱۹۷۲۳۷۰۹:۱۳:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۳۱
از آقای کوشکی بیش از این انتظار نمی رود، زیرا که _ ایشان فکر می کنند که بیشتر از سران مملکتی می فهمند و می خواهند خود را مطرح نمایند. _ و اینکه استاد ایشان آقای حسین شریعتمداری بوده و همیشه می خواهند گره ها را با دندان باز کنند و نه با دست. و در آخر همه باید به قانون پای بند باشند، همانگونه که حضرت امیر در قضیه ی زره تن به رای حاکم شرع داد و ناراحت هم نشد.
آریابان۳۱۹۷۲۳۸۰۹:۱۳:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۳۱
ای کاش باورشان می بود که : هر سخن !!!!!! جایی و هر نکته مکانی دارد
ناشناس۳۱۹۷۲۴۰۰۹:۱۳:۴۲ ۱۴۰۲/۵/۳۱
اولا که ما عذرخواهی ندیدیم پس الکی نگید عذرخواهی انجام شد دوما ابشخوار فکری آقای کوشکی همان تفکر قجری فلک کردن رعیت است.
ناشناس۳۱۹۷۲۴۱۰۹:۱۳:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۳۱
دشمنان از این موضوع دارند استفاده می کنند و با شعار زن زندگی آزادی هرزگی ولنگاری بی بند و باری را رواج می دهند از یکسال گذشته که مماشات زیادی با منحرفین صورت گرفت که نمی بایست می گرفت جامعه بطور کل یله رها و افسار گسیخته گردید به هر حال چاره ای جز برخورد قانونی با عوامل بی حجابی نیست.
ناشناس۳۱۹۷۴۲۹۱۱:۰۰:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۳۱
مشکل امثال تو اینست که همه وقایع را با دور و بری های خودت می سنجی ،مردم خواسته هایی دارند که با اهانت و توهین و هرزه گویی تنها آتش آنها را تیز میکنید پس آرام باش و اگر نمیتوانی درست سخن بگویی ساکت شو!
ناشناس۳۱۹۷۴۳۹۱۱:۰۷:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۳۱
اتفاقا مشکل تو و امثال تو هم دقیقا همینه،
ناشناس۳۱۹۷۴۵۵۱۱:۲۰:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۳۱
تو و امثال تو نمی توانید با اشاعه بی حجابی و برهنگی و هرزگی و ولنگاری به خواسته های نامشروع دیگر خود برسی .
ناشناس۳۱۹۷۷۶۸۱۴:۳۷:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۳۱
متاسفانه افراد تند رو دارن مملکت رو به آشوب می کشن! باید از سیره پیامبر در ارتباط حتی با دشمنان خدا واسلام پیروی کنیم که برای جلب مردم به سمت آموزه‌های اسلامی چیزی که لازمه زبان نرم و مداراست نه فشار و توهین و بد دهنی که اگر به این بود هرگز اسلام پا نمی گرفت !!
ناشناس۳۱۹۷۹۷۱۱۷:۲۱:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۳۱
لطفا اول یاد بگیرید درست نوشتن و درست صحبت کردن را و سپس در پی نصیحت و تذکر به دیگران باشید! تو یعنی چه؟! ضمیر شما را برای این مواقع باید به کار برد. شما و امثال شما.
ناشناس۳۱۹۷۴۷۷۱۱:۳۵:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۳۱
زن زندگی ازادی ! اشوب ترور ناامنی
ناشناس۳۱۹۷۵۵۳۱۲:۲۸:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۳۱
جمهوری اسلامی با صدها هزار شهید و صدها هزار جانباز که وصیت همه آنها توصیه به جامعه پاک از هر حیث بوده است جایی برای جولان بی حجابی نیست
ناشناس۳۱۹۷۴۶۰۱۱:۲۳:۴۲ ۱۴۰۲/۵/۳۱
سلام واقعا جای تعجب داره که امثال شما جامعه را همچون کودکی می دانید که نباید یله به قول شما رها شود و همیشه نیاز به پدری سخت گیر دارد!!! جامعه همچون بزرگسال عاقلی هست که خودش فکر می کند و خودش صلاح خود را انتخاب می کند و خوبی و بدی را بسیار بهتر از هر کسی درک می کند و نیاز به پدر سخت گیر بالای سر خود ندارد
ناشناس۳۱۹۷۲۴۶۰۹:۱۹:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۳۱
مشکل اساسا ادبیات و رویکرد کوشکی هاست
ناشناس۳۱۹۷۲۴۹۰۹:۱۹:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۳۱
آدرس غلط ندهید اولا به صورت کلی عذرخواهی برای جایی هست که کار اشتباه انجام شده باشد و نه این مورد دوم هم عذرخواهی برای جایی هست که دنبال بهانه و ماهی گیری از آب گل آلود نباشند که عذرخواهی کنی اتفاقا فکر می کند باید بیشتر بر رفتارش ادامه بدهد و فکر می کند آن عذرخواهی کننده عقب نشینی کرده
ناشناس۳۱۹۷۳۶۳۱۰:۱۷:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۳۱
ایشان از حدیث امام صادق(ع) درمورد فقر که خدا از بنده فقیر دلجویی می‌کند برداشت عذرخواهی دارند درحالی که دلجویی کردن کاملا متفاوت از عذرخواهی کردن است مانند پدری که فرزندش زمین می‌خورد و با نوازش او درد او را کاهش می‌دهد اما طبیعتا از فرزندش بخاطر زمین خوردن عذرخواهی نمی‌کند. با این مقدمه نسبتا طولانی وظیفه مسئولین کشور دلجویی از اتفاق افتاده بود نه عذرخواهی!
ناشناس۳۱۹۷۴۶۴۱۱:۲۶:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۳۱
عذرخواهی و جبران و برخورد باید درجایی باشد که قصوری رخ داده، دلجویی در حالت عادی بله و نه در جایی که دوقطبی سازی شدید و تخریبی وجود دارد علیه قوانین کشور
ناشناس۳۱۹۷۷۸۰۱۴:۴۳:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۳۱
خودت داری می گی قوانین کشور ! خب قانون گشت را مگر مجلس نگذاشته ؟! پس عذرخواهی قالیباف کاملا درست بوده ودر حیطه وظیفه اش که مجلس چنین قانون خطرناکی را نباید می گذاشت !
ناشناس۳۱۹۸۰۴۱۱۹:۳۲:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۳۱
مجلس قانون گشت گذاشته؟!!! مجلس قانون گذاشته بی حجابی جرم هست و مانند سایر بخش‌های کلانتری ها پلیس بخش بخش می کند، خطرناک؟!!!! این را از کجا آوردی آن وقت؟!!! در ضمن وقتی مجموعه اشتباهی نکرده کسی عذرخواهی نمی کند!
ناشناس۳۱۹۷۷۷۱۱۴:۴۰:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۳۱
اتفاقا وظیفه همان عذرخواهی بود چرا که گشت ارشاد تابع همان قوانینی است که مجلس وضع کرده وکلا گشت ارشاد از بدنه حکومت جدا نیست !!
ناشناس۳۱۹۷۲۵۰۰۹:۲۰:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۳۱
قیمت های اقلام خوراکی یعنی اصلی ترین نیاز انسان سر به فلک کشیده اما دعوای زرگری حاکمیت سر حجاب است. اینهمه وقت و انرژی که نمایندگان مجلس برای حجاب گذاشتند اگر برای حل کردن مشکلی از مردم می گذاشتند آدم دلش نمی سوخت. اینهمه بگیر و ببند که برای حجاب کردند اگر برای برخورد با مدیران فاسد و ناکارآمد نظام می کردند وضع مملکت تا این حد بد و اسفبار نبود.
ناشناس۳۱۹۷۴۷۰۱۱:۳۰:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۳۱
اگر دنبال بهانه نیستی و حتی می دانی کمترین وقت مجلس و دولت و پلیس مربوط به حجاب هست برخلاف تبلیغات رسانه ای
ناشناس۳۱۹۷۲۵۴۰۹:۲۲:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۳۱
سخنان امثال کوشکی ریشه در تفرعنی دارد که مردم را رعیت و اصولا فاقد حق میداند .
ناشناس۳۱۹۷۷۸۶۱۴:۴۶:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۳۱
امام فرمود جمهوری اسلامی اما تفکر حاکم بر امثال کوشکی که اتفاقا امام آشکارا با نظر آنها مخالف بود حکومت اسلامی است!!
ناشناس۳۱۹۷۲۶۳۰۹:۲۶:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۳۱
عاقبت احساس یک دستی در حاکمیت همینه!
ناشناس۳۱۹۷۲۶۹۰۹:۲۹:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۳۱
مگر از ایشان توقع بیشتری داشتید ! بگذارید خودشان را به مردم معرفی کنند.
ناشناس۳۱۹۷۲۷۹۰۹:۳۳:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۳۱
من که تا حالا ندیدم دوستان محترم چیزی را گردن بگیرند اعتقاد دارند که هیچ خطایی نداشته اند( اون هم با این وضعیت بد اقتصادی اجتماعی فرهنگی که دوستان و بزرگوران درست کرده اند) اون عذرخواهی هم برا ارام کردن بود.
عمران۳۱۹۷۲۹۰۰۹:۳۸:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۳۱
آقا اصلا اساس ادعای آقای کوشکی غیر واقعی است. مگر واقعا دو نفر از سران قوا عذرخواهی کردند؟ کجا و کی دقیقا عذر خواهی کردند که ما ندیدیم؟ آقای قالیباف در یک برنامه ی تلویزیونی در جواب مجری که گفته بود «ما ناراحت شدیم» گفتند «علاوه بر ناراحتی عذرخواهی هم میکردیم». بعد ایشان میگویند در کمیسیونی به نیروی انتظامی گفتند عذرخواهی کند. وگرنه ما مستقیما از آقای قالیباف عذرخواهی نشنیدیم. از آقایان اژه ای و رئیسی هم عذرخواهی یا پذیرش اشتباه در شیوه فعالیت گشت ارشاد نشنیدیم. آقای رئیسی یکیار در مصاحبه تلویزیونی گفتند که ما روی کار فرهنگی تاکید میکنیم نه پلیسی، ولی نگفتند شیوه گشت ارشاد اشتباه بوده. بنابراین اصلا عذرخواهی در کار نبود. آقای کوشکی آنقدر تندرو هستند که همین چند کلمه را هم مانند عذرخواهی میبینند و برآشفته میشوند. اتفاقا اگر واقعا عذرخواهی میکردند الان دوباره شاهد بازگشت ون های پلیس به خیابان و دمیدن در آتش نمیبودیم.
ناشناس۳۱۹۷۵۹۹۱۲:۵۳:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۳۱
شخصا رئیس جمهور با خانواده آن مرحوم تماس گرفت
ناشناس۳۱۹۷۸۲۶۱۵:۰۲:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۳۱
ایا در تماسشون عذرخواهی کردند؟ ایا اشتباهشان را پذیرفتن و رویه را اصلاح کردند ؟
ناشناس۳۱۹۷۸۵۱۱۵:۲۶:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۳۱
مثبت دادم برای صحت حرف شما ویک منفی دادم برای اینکه وقتی احساسات عمومی جریحه دار میشه عذر خواهی باید عمومی هم باشه چون مردم نه فقط برای مهسا امینی بلکه برای فرزندان خودشان هم احساس نا امنی کردند و نیاز به دلجویی و اطمینان از عدم تکرار این حادثه توسط مسئولین داشتند!
ناشناس۳۱۹۷۲۹۶۰۹:۴۱:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۳۱
راست می‌گویی در مدرسه ای یاد ندادن وقتی هدفی وجود دارد عذرخواهی معنا ندارد بلکه انجام هم شود هیزمی بر آتش هست!
ناشناس۳۱۹۷۴۰۳۱۰:۴۴:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۳۱
وقتي يك زيردست كاراشتباهي مرتكب مي شود عرف است كه رئيس او از مردم عذرخواهي كند چرا در كشورهاي پيشرفته دنيا وقتي اتفاق خيلي كوچكي مي افتد وزير استعفاء مي دهد ؟ عذرخواهي بزرگي مي اورد نه كوچكي
ناشناس۳۱۹۷۵۶۰۱۲:۳۲:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۳۱
الان در جزیره هاوایی تعدادی زیادی آدم جون خودشون رو از دست دادن و تعداد زیادی خانه سوخت و ویران شد، چون مسئواین اونجا اخطار قبلی نداده بودن، شما از کسی عذرخواهی شنیدی یا کسی استعفا داد!؟!؟
ناشناس۳۱۹۷۸۶۵۱۵:۳۸:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۳۱
اولا آتش سوزی یک حادثه طبیعی بود و طبق نظر کارشناسان تصور چنین وسعتی را نداشته اند. در ثانی مگر الگوی ما مقامات آمریکایی هستند که شما از آنها مثال میزنی ظاهرا دروغی که به مخالفان یا منتقدان می بندید باورتان شده که آنها غرب پرستند !! نه عزیز مردم ما هیچ علاقه ای به آنها ندارند ما با خودمان مشکل داریم ومی خواهیم حل شود. در ضمن ما باید الگوی آنها باشیم !
ناشناس۳۱۹۷۵۶۱۱۲:۳۴:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۳۱
شما بفرمایید سال گذشته اشتباهی که زیردستان مرتکب شدن چی بوده!؟
ناشناس۳۱۹۷۶۵۴۱۳:۱۴:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۳۱
لطف کن یک نمونه از کار اشتباه حتی سهوی در مرگ آن دختر را نام ببرید
ناشناس۳۱۹۷۳۰۱۰۹:۴۴:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۳۱
« ًكدام مدرسه درس خوانده ايد .... » « مدرسه » كه مال عهد قديم است برادر ! ... در جهان امروزي كه ما شرف حضور داريم ، اگر لازم شد اين سؤال را از كسي بپرسيم بايد گفت :كه « كدام دانشگاه درس خوانده ايد ؟
ناشناس۳۱۹۷۳۰۶۰۹:۴۷:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۳۱
این همان تفکر و نگاه قیم مآبانه به مردم است که افکار عمومی و خواسته مردم برای آنها اصلا مهم نیست و در واقع حقی برای آن قائل نيستند. بنابراین از دیدگاه ایشان مردم باید مطیع محض آنان باشند اگر هم نظر دیگری بود اصلا مهم نیست و آنها را جزو مردم به حساب نمی آورند پس خود را بی نیاز از پاسخگویی می دانند و برای مردم حق سوال و مطالبه قائل نیستند .
ناشناس۳۱۹۷۳۱۸۰۹:۵۰:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۳۱
مسأله مهسا امینی و موارد مشابه آن ربطی به عذر خواهی مصلحتی ندارد، حالا پیرو حدیث شریف امام صادق علیه السلام پرده ها را کنار بزنید تا ببینیم چه بهشتی در مقابل دروغ مصلحتی به مردم تحویل داده اید‌.
ناشناس۳۱۹۷۳۲۶۰۹:۵۴:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۳۱
آقای علی زاده دروغهای پدر مهسا را ندیدی برنامه از قبل طراحی شده با آدمهای به اصطلاح خبرنگار سیا را ندیدی
محمد۳۱۹۷۳۳۱۰۹:۵۵:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۳۱
شما که فکر میکنی مطالبت درسته حالا چرا مدرسه این بابا رو زیر سوال میبری!!!1
ناشناس۳۱۹۷۳۳۳۰۹:۵۵:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۳۱
زنده باد کوشکی
ناشناس۳۱۹۷۳۳۷۰۹:۵۷:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۳۱
همین ها مملکت را به فلاکت رسانده و جامعه را ناامید کرده اند !مصاحبه با رتبه‌ های برتر کنکور امسال را بخوانید !
ناشناس۳۱۹۷۳۴۴۱۰:۰۲:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۳۱
به نظر من یک عده ای مثل این آقا و امثال این اگه کمتر حرف بزنند و اظهارات نسجیده تحویل جامعه بدهند برای دین و دنیا بهتر است.
ناشناس۳۱۹۷۸۱۸۱۴:۵۸:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۳۱
اتفاقا بگذارید حرف بزنند تا ماهیت واقعیشان بر همگان روشن شود و انها که خام شعار هایشان شده اند اگاه شوند
هادی توکلی۳۱۹۷۳۷۳۱۰:۲۳:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۳۱
این همه آسمان و ریسمان کردن برای کوبیدن فردی که نظرش را ابراز کرده آن هم با این تیتر،،؟! مطلب آقای کوشکی محافظه کارانه است چون ظاهراً سران قوا عذر خواهی نکردند بلکه دلجویی کردند؟ راهبرد عمومی دشمن بعد از فتنه ۸۸ بحران سازی از هر اتفاق ساده بود و این راهبرد از آغازین لحظات اتفاق مهسا مثل روز روشن بود. ورود پر سر و صدا و غیر ضروری آقای رییسی به ماجرا در حقیقت دیگر سران را مجبور کرد برای عقب نماندن از قافله ورود کنند.
ناشناس۳۱۹۷۴۰۱۱۰:۴۳:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۳۱
اتفاقا خوب است حرف بزند ونظر بدهد تا هویتش مشخص شود ومردم بدانند که هیچ در چنته ندارد
ناشناس۳۱۹۷۴۰۴۱۰:۴۵:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۳۱
جناب علی زاده شما سال قبل وقتی آن دو زن جلوی اعمال قانون را می خواستند بگیرند و در کمال تعجب پلیس به جای اینکه نباید چیزی نمی گفت یا حداقل از آنان تعهد بگیرد که تکرار نکنند ولی عذرخواهی کرد و اقتدارش را شکست چیزی گفتی؟یا فکر کردی این عذرخواهی پلیس درست بود؟
ناشناس۳۱۹۷۴۲۶۱۰:۵۹:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۳۱
مسئولان باید بخاطر مدیران فاسد و ناکارآمد و وضع اسفبار اقتصادی عذر خواهی کنند.
ناشناس۳۱۹۷۴۳۶۱۱:۰۶:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۳۱
جناب كوشكي مگر ملت رعيت شما هستند و شما خان وارباب شما هم مي گوييد مردم چه حقي دارند .
صمصام۳۱۹۷۴۶۷۱۱:۲۶:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۳۱
آقای کوشکی چون اعتقادی به حکمرانی مردم محور ندارند طبیعتا درک و شناختی از حکمرانی مردم سالارانه ندارند و اگر این عذرخواهی اگر همان یکی دو روز اول از خانواده آن مرحومه انجام میشد قطعا میتوانست اتش اعتراضات و خشم مردم را خاموش کند و هم مرهمی بر داغ خانواده ان مرحومه بود
ناشناس۳۱۹۷۴۷۳۱۱:۳۳:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۳۱
متکلم وحده بودن مشخصه مجالس اظهار نظرات آقای کوشکی و همفکرانش است.
علی۳۱۹۷۴۸۲۱۱:۴۰:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۳۱
غائله های زیادی را میشناسم که فقط با یک عذرخواهی ختم به خیر می شد
ناشناس۳۱۹۷۵۵۷۱۲:۳۱:۲۹ ۱۴۰۲/۵/۳۱
آقای کوشکی حرف درستی زده چرا عذرخواهی
ناشناس۳۱۹۷۶۳۸۱۳:۱۰:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۳۱
میدونی چرا؟ چون به قول خودتون بدحجابهای زیادی در انتخابات و راهپیمایی شرکت میکنند و رسانه ها و صدا و سیماتون با افتخار آنها را پخش میکنند.
سعید۳۱۹۷۶۲۰۱۳:۰۳:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۳۱
از آبان 98 به بعد کلا رابطه مردم و حاکمیت وارد فاز جدیدی شده. امثال کوشکی فقط اسم هیات علمی روشونه کمترین مطالعه و دانشی در مورد مسائل سیاسی اجتماعی ندارن.
ناشناس۳۱۹۷۷۸۹۱۴:۴۷:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۳۱
مشکل این است که حاکمیت وطرفداران آن (امثال آقای کوشکی)درجامعه ماحقی برای افرادی که مانندخودشان نیستند قائل نیستند.این است که حتی سرزنش می کنند که چرابابت مرگ دخترشهرستانی دراداره منکرات مسئولی عذرخواهی کرده .
ناشناس۳۱۹۷۷۹۸۱۴:۵۰:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۳۱
سران کار درستی کردند چون مسئول مملکت هستند باید باصلاحدید اموررا مدیریت کنند کوشکی چه کاره است
ناشناس۳۱۹۷۸۵۰۱۵:۲۴:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۳۱
سلام اولا ، باید از کلیه مسئولینی که با خانواده داغدار ابراز همدردی کردند و باعث کاهش آلام آنان شد قدردان بود . ثانیا ، انتظار از هرسیاست مدار و نظریه پردازی این است که در راستای آرامش این خانواده و حتی جامعه سخن بگویند . ثالثا ، سخن آن بزرگوار و همه ی کامنت هایی که گذاشته شده را در یک کفه ترازو و داغ آن خانواده را در یک کفه ترازو بگذاریم و بعد قضاوت کنیم. آیا اگر هر کدام از ماها جای آن خانواده داغدار بودیم چه نظری می دادیم ..... خداوند عالم است .
حسام۳۱۹۷۹۱۷۱۶:۲۰:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۳۱
آقای کوشکی کجا و کی سران دو قوه از خانواده مرحوم مهسا امینی دلجویی کردند ؟
ناشناس۳۱۹۷۹۵۲۱۶:۵۴:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۳۱
نحوه اطلاع رسانی و برخورد پلیس با ماجرای مرحوم امینی کاملا اماتوری و اشتباه بود متاسفانه هنوز پلیس همان را را می رود .
ناشناس۳۱۹۸۶۳۲۱۱:۲۰:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۱
تمام مشکلاتی که الان گریبان مسئولان را گرفته از همین افراد تندرو است . کسانی که وجهی برای جمهوریت نظام قائل نیستند و علناً بجای «جمهوری اسلامی» واژه «حکومت اسلامی» را بکار می برند . مثالهای فراوانی در این مورد وجود دارد منجمله اینکه ایشان حقی برای مردم در تعیین سرنوشت و اظهار نظر و انتقاد قائل نیستند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  4. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  5. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  6. فردا دیر است...

  7. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  11. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  12. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  13. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  14. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  15. مأمور خاطی بازداشت شد

  16. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  17. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  18. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  19. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  20. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  21. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  22. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  23. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  24. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  25. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

آخرین عناوین