بزرگ ترین عملیات فریب علیه اقتصاد ایران!

گروه تعاملی الف،   4020528008 ۷۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
بزرگ ترین عملیات فریب علیه اقتصاد ایران!

گروه تعاملی الف - حسین تاج احمدی:

بزرگترین تهاجم رسانه‌ای ادراکی پس از حملات به روسیه برای جنگ اوکراین اینک دارد بر علیه اقتصاد  ایران انجام می شود این بزرگترین تهاجم از نوع خودش است که همزمان با حملات برضد حجاب و حاکمیت فکری جمهوری اسلامی ایران انجام می‌گیرد.

متاسفانه حملات ترکبیی رسانه‌ای در مسئله حجاب بسیار علنی مطرح شده اما حملات ترکیبی بر علیه اقتصاد با چراغ خاموش و بطنی ادامه دارد. من آثار این حملات بر علیه اقتصاد را ویرانگر تر و مخرب تر از مسئله حجاب می‌دانم. در مسئله حجاب قشری تلفات خواهیم داشت اما در مسئله اقتصاد ستون فقرات کشور و پایه و اساس زندگی کشور مختل، مجروح مصدوم خواهد شد.

هدف اول این هجوم ایجاد توهم و اشتباه شناختی در مسئولین اقتصادی کشور است که تا حدود زیادی هم موفق بوده است. اشتباه شناخت و دریافت فرعی به جای مشکل اصلی هدف این تلقین شبانه روزی است. این حملات با همکاری همزمان رسانه‌های لندنی عربی ایرانی خارج از کشور و رسانه‌های داخلی کشور دارد انجام می‌شود. رسانه‌های اجتماعی موبایلی هم همین شیوه هجوم را در بعد شخصی، اخباری، داستانی، تصویری ، هنری و سلبریتی به موازات دولت‌های خارجی دنبال می‌کنند.

هدف ایجاد یک جو و راه حل اشتباه در ذهن مسئولان خودی برای درمان مشکلات اقتصادی کشور است. رسانه‌های داخلی همزمان همان اهداف را با کمک اقتصادانان ایرانی اروپایی در ذهن مسئولان بمباران می‌کنند. درست مانند کتاب "نیکوکاران نابکار" اثر هاچون چنگ دارند راهی را نشان مسئولان ایرانی می‌دهند که خود نرفته‌اند. درمانی را نشان می‌دهند که خود دام است! دام شکست، دام تسلیم، دام تضعیف، دام تکذیب، دام تحقیر، دام تحریف، دام تعویض شکست شان با پیروزی. به قول چامسکی پژوهشی هوشمندانه که نسخه درمان بدلی را تشریح و تبین می‌کند.

وقتی کشور نیاز به آرامش اقتصادی و گردش منظم کالا و پول دارد اینان نسخه های انقباضی جمع آوری پول را به عنوان راه حل ارائه می‌کنند و برای نسخه خود هزاران دلیل واهی می‌تراشند. هزاران مصاحبه اصلی و بدلی روی میز می‌گذارند اخبار دست چین خود را منعکس می‌کنند. اشخاص مورد وثوق خود را با عنوان استاد بین‌المللی اقتصاد پشت میز خود می‌ نشانند. در ذهن مدیران اقتصادی کشور این تصویر سازی اشتباه را جا می اندازند که برای جلوگیری از تورم باید جلو تزریق پول به اقتصاد را بست؛ حتی نه کنترل که باید مطلق جلو آن را بست. دقیقا همان کاری که دولت روحانی در پنج سال قبل از تحریم‌های همه جانبه انجام داد و اقتصاد کشور را به شدت ضعیف و آماده حملات تحریمی اقتصادی غرب کرد و دقیقا بازی در پازل زمین زدن اقتصاد ایران این حرکت را انجام داد. در حالیکه بسیاری از مسئولان وقت اقتصادی نمی‌دانستند دارند در زمین کی بازی می‌کنند. 

این دشمن بود که زمینه سازی کرد یک آتش تهیه بسیار سنگین بوسیله رسانه‌های خودی بر علیه تورم ایجاد شد که هرگز در کشور سابقه نداشت. تمام رسانه های اصلاح طلب در هجوم نقش اساسی داشتند متاسفانه کار به جای رسید که حتی رسانه های اصول گرا و ملی خودی هم گول خوردند و شروع کردند در همان پازل بازی کردن مقاله نوشتن حتی رادیو و تلویزیون هم عقب نماند و با برجسته سازی حرکت را تکمیل کردند. در سیاست انقباضی تا آنجا پیش رفتند که بیش از یکصد هزار شرکت واحد کسب کار و تولیدی ورشکست و از دور برای همیشه خارج شدند. فقط در بحث تولید 14800 واحد ورشکسته روی دست ملت باقی ماند. در عین اتخاذ سیاست اقتصادی انقباضی سیاست درب‌های باز اقتصادی برای همکاری بیشتر با غرب دنبال شد. این سیاست درب‌های باز باعث شد تمام سرمایه‌های ارزی کشور هم برای واردات اقلام مصرفی و تولیدی کشور از دست برود. در نتیجه به یک کشور بسیار آسیب پذیر از جهت اقتصادی وارد شدیم.

وقتی تحریم‌ها شروع شد بخش خصوصی بکلی زمین گیر و از کار افتاده بود. بخش دولتی هم با ارز 4500 تومانی و توزیع ارز مسافرتی وارداتی قریب 85 میلیارد دلار و 65 تن طلا را با اتخاذ سیاست‌های اشتباه نابود کرد. لذا کشور ثروتمندی مانند ایران برای واردات مواد غذایی خود محتاج ارز شد. مفهوم عملیات بالا مانند این است که شما تمام سه خاکریز دفاعی کشور را در یک پازل حساب شده در اختیار دشمن قرار دهید و نیروی خودی را خلع سلاح تحویل دشمن دهید. تعجب اینجا است که تمام این عملیات با همراهی و آتش تهیه رسانه‌های اصلاح طلب و تایید و تشویق رسانه‌های آن‌طرف آب انجام شد.

بیش از یکصد سند از روزنامه‌های داخلی را می‌توان به عنوان دلیل قطعی برای این عملیات فریب روی میز گذاشت. کافی است چند نسخه از روزنامه‌های آن روز را دنبال کنید خواهید دید این تهاجم چقدر اصولی و هماهنگ اجراء شده است. اما امروز هنوز هم پروژه "عقیم سازی" دشمن ادامه دارد اصطلاحی که اولین بار مورگان شوستر در کتاب "اختناق ایران" در مورد عقیم سازی دولت ایران توسط انگلیس و شوروی سابق بکار برد. امروز هم داستان به همان گونه است نه با تفنگ دو سرباز روسی برای ترور صنیع الدوله برای قتل بودجه استقلالی تاریخی ایران، که ترور فرهنگ و باور ملی با تفنگ رسانه ای غرب است. بدست سربازان فرهنگی گول خورده بی جیره مواجب اغفال شده ایرانی. امروز شدیدترین آتش تهیه بر باور دولت مردان ایرانی ریخته می‌شود که برای مقابله با تحریم و رکود به راه حالهای لیبرالی آنان پناه ببرند. برای مقابله با تورم بهره بانکی افزایش دهند برای مقابله با تورم جریان ورود پول را به اقتصاد ببندند آن هم فقط برای فقرا. برای مقابله با آمریکا به روسیه و چین باید پناه برد. برای مقابله با کمبود بودجه به مالیات‌گیری باید امید بست. برای مقابله با گرانی باید دست به واردات دولتی زد. برای مقابله با بیکاری باید آمار سازی کرد. برای مقابله با رسانه‌ها باید دست به صحنه سازی زد. برای هر مشکلی راه حلی در جیب دارند که سرمنشاء تمام آن به بدبختی بیشتر منجر خواهد شد. پس کجاست اتاق فکر جنگ چند بعدی ترکیبی اقتصادی فرهنگی سیاسی نظامی تدافعی کشور؟ نکند فکر می کنیم دولت چنین اتاق فکری دارد؟ دولت خود اولین قربانی چنین صحنه و باور سازی است. اینجاست که نقش اندیشمندان اقتصادی سیاسی داخلی و جهاد تبین بسیار اصولی می‌شود. متاسفانه رسانه ملی در این افشاگری نقش بسیار ضعیف و شاید گفت نزدیک به صفر ایفا کرده است. در بعد سیاسی صدا و سیما ده‌ها کارشناس دارد اما در نقش خنثی‌سازی حملات رسانه‌ای اقتصادی حتی یک برنامه روی آنتن نرفته است. من اسم این جنگ را می‌گذارم مادر جنگ‌ها. چرا مادر جنگ‌ها: چون تمام سرنوشت 150 سال حرکت مردم انقلابی ایران در این جنگ تعیین خواهد شد. شکست اقتصادی دولت زمینه شکست را در تمام جبهه های نظامی سیاسی دیپلماتیک و منطقه جهانی بدنبال خواهد داشت. گول خوردن وزیر اقتصاد گول خوردن رئیس بانک مرکزی گول خوردن وزیر کشاورزی گول خوردن وزیر صنعت معدن به منزله شکست امنیت روانی اقتصادی جمعی کشور است. نا امیدی از درست شدن وضع اقتصاد توان منهدم کردن همه چیز را دارد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۹۲۶۶۶۰۹:۵۳:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۲۸
اولین مخاطب این فرمایشات عریض وطویل دکترخاندوزی است .
ناشناس۳۱۹۲۸۵۳۱۲:۱۹:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۲۸
اصولا تورم بدلیل تخلفات بانکهاست نه تزریق پول. مستدل و بر اساس مستندات عرض میکنم
ناشناس۳۱۹۳۱۴۹۱۵:۱۴:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۲۸
تورم به دلیل بی تعهدی نسبت به ملت و فساد گستره در سیستم است! همه سیستم هایی که این ویژگی ها را با هم دارند اقتصادشان ورشکست می شود.
ناشناس۳۱۹۲۸۶۷۱۲:۲۶:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۲۸
جدای اینکه ایشان دنبال روش های منسوخ هست دنبال روش های نوین هم هست چیزی که در وزرای قبلی دیده نمی شد
ناشناس۳۱۹۲۹۳۵۱۳:۱۱:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۲۸
تا با دنیا سازش نکنید وتحریم باشیم کمر مردم زیر بار فقر میشکند.
۱۳۱۹۳۱۰۰۱۴:۴۱:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۲۸
منظور شما از سازش همان تسلیم است ؟! اگر منظورتان تسلیم است نتیجه تسلیم: بردگی و اسارت است و الا ما مصالحه و با زبان خوش صحبت کردن را با برجام امتحان کردیم ، اینها فقط زبان زور می فهمند و بس.
ناشناس۳۱۹۳۲۵۷۱۶:۱۲:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۲۸
منظور سازش نیست منظور اینه که مثل خیلی کشورها که مستقل هستند اما با دنیا و قدرتها‌ هم رابطه برقرار می کنند. مثل بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی مثل همین چین که هم با آمریکا رقابت داره هم با آمریکا به راحتی سر نیز مذاکره می شینه وحرفش رو رک می زنه.
ناشناس۳۱۹۳۴۴۷۱۸:۵۷:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۲۸
هر وقت آمریکا دنبال براندازی نبود بیا از این حرف ها بزن
ناشناس۳۱۹۳۵۴۱۲۰:۲۹:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۲۸
نه به این مطلقی که شما میگید ، آدم باید سیاست داشته باشه یه جایی باید مثل مختار با ابن زبیر هم بیعت کرد یه جا هم علیهشون جنگید ، اما آدم متعصب فقط میخواد بجنگه
ناشناس۳۱۹۳۰۷۲۱۴:۲۶:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۲۸
بابا اصلاحات مرد و پوسید و رفت پی کارش ، چرا دست از سرش بر نمی دارید ، خودتون مسبب و مشکل اصلی تمام مشکلات این مملکت هستید اما همیشه دنبال ساختن یک مقصر خیالی هستید.
ناشناس۳۱۹۳۱۳۴۱۵:۰۷:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۲۸
حالا شما چرا حرص می‌خوری که اینا گیر دادن به یه چیز پوسیده!؟
ناشناس۳۱۹۲۶۶۷۰۹:۵۵:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۲۸
برادر عزیز حسین آقای تاج این حرفها برای مردم نون و آب نمیشه. ستون فقرات ملت خرد شده زیر بار فشار اقتصادی. باید خیلی زود فکری بشه برای این شرایط وگرنه سیل هممونو میبره برادر
ناشناس۳۱۹۲۹۹۳۱۳:۳۳:۳۳ ۱۴۰۲/۵/۲۸
یکی از اون چیزهایی که صبح تا شب در ذهن مردم پمپاژ می‌شه همین خرد شدن ستون فقرات مردم زیر بار فشار اقتصادیه! نتیجه این خرد شدن رو می‌شه در میزان مسافرت‌های داخلی و خارجی و قفل شدن جاده‌های شمال برای دو روز تعطیلی و میزان شلوغی رستوران‌خا و مراکز تفریحی و بازارها دید!!!!!
ناشناس۳۱۹۳۲۲۷۱۵:۵۶:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۲۸
نتیجه اش شکاف طبقاتی شدید است.طبق آمارها تعداد میلیونرهای ایرانی زیاد شده اما از اون طرف ۳۰ درصد جامعه هم زیر خط مطلق فقر هستند. درسته که عده ای خرج سفرهای خارجی و رستوران براشون پول تو جیبی شده اما اکثریت در فقر گرفتار شدن.
ناشناس۳۱۹۳۲۶۳۱۶:۱۷:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۲۸
اگر جنابعالی اهل تحقیق بودی متوجه میشدی این جماعتی که مسافرت میرن و رستوران بخش کوچکی از ۸۰ ملیون ایرانین واکثرا هم ساکن شهرهای بزرگ که تازه همینا در شهرهای بزرگ جزء اقلیت هستن شخصا خیلی هنر کنم هر ۴ یا ۵ سال یه مسافرت مشهد می رم تازه به یک هتل ارزان و حداقل خرج! خیلیا مثل من زندگی می کنن اما شما فقط همون اقلیت در سفر رو می بینی!
بازنشسته خجل از خانواده۳۱۹۳۳۰۲۱۶:۴۱:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۲۸
عزیز دل برادر! وقتی من بازنشسته شکستن استخواتهایم را زیر بار گراتیهای شدید میشنوم، نیازی به پمپاژ دیگران نیست.
ناشناس۳۱۹۲۶۶۹۰۹:۵۵:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۲۸
خیلی جالب است که نویسنده‌ی محترم، همکاری کردن با روسیه و چین را منوط به همکاری کردن با آمریکا و اروپا می‌داند. یعنی حالا که غرب ایران را تحریم کرده، ایران هم باید شرق را تحریم کند وگرنه فریب خورده است!
ناشناس۳۱۹۲۶۷۱۰۹:۵۷:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۲۸
دولت شفاف کند نرخ دلار آزاد را می خواهد برای چند سال سرکوب کند یا می خواهد تورم تا چند ماه آینده کمتر کند تا وارد کانال 30 شود و همین سال دلار را با درصد کمتری وقتی تورم کمتر شده افزایش دهد؟
ناشناس۳۱۹۲۶۷۲۰۹:۵۸:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۲۸
مردم زیر بار گرونی نابود شدن بعد شما مقاله مینویسی در مورد فلان و بهمان. بما این چیزا ربطی نداره, چیزی که به من ربط داره اینه که امروز مرغ رو باید بخرم بالای صد بیارم سر سفره برا زن و بچم
ناشناس۳۱۹۲۷۶۱۱۱:۱۳:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۲۸
برای این هست روشن شوید هم شما و هم برای آقایان که ریشه کجاست
ناشناس۳۱۹۳۱۹۳۱۵:۳۹:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۲۸
ما ریشه همه مشکلات در بی لیاقتی و ناتوانی مسئولین میدانیم نه به شرق کاری داریم نه غرب، نه اصلاح طلب و نه اصول گرا، نه حرف از سازش میزنیم نه تسلیم، خواسته ما مدیریت درست و اصولی منابع و سرمایه های کشور عزیزمان است همین بس
ناشناس۳۱۹۳۲۸۵۱۶:۲۶:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۲۸
من نیازی نمیبینم اینطوری روشن شم. وقتی دخل و خرجم باهم خوند و شرمنده زن و بچه نباشم خود به خود روشن میشم نیازی هم به مقاله های عریض و طویل نیست
ناشناس۳۱۹۲۶۷۳۰۹:۵۹:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۲۸
این متن کامل در پازل دشمنان طراحی شده زیراکه بدون کنترل و مباره با فساد دوباره بخش عمده منابع کشور را به اسم تولید به سمت سوداگری می برد
ناشناس۳۱۹۲۷۸۴۱۱:۲۶:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۲۸
بیشتر فسادها از همین دستکاری ها و سرکوب در اقتصاد درست می شود .
محمد۳۱۹۲۸۶۳۱۲:۲۳:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۲۸
شما اگر صد کتاب در مورد مشکلات اقتصادی بنویسید ولی سوء مدیریت مدیران اقتصادی را به عنوان زیربنای همه مشکلات در نظر نگیرید هیچ کاری نکرده اید
ناشناس۳۱۹۲۶۷۴۰۹:۵۹:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۲۸
آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است. وضعیت اسفناک امروز جامعه ما بیان گر همه چیزه. نیازی به رسانه و غیره نداره
ناشناس۳۱۹۲۶۷۶۱۰:۰۲:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۲۸
مشکل اقتصاد ما کاملا واضح است ولی حلش منافع عده زیادی را به خطر می اندازه
ناشناس۳۱۹۳۱۹۶۱۵:۴۰:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۲۸
البته عده ای که صاحب قدرت و نفوذ در بدنه اصلی حکومت هستند
ناشناس۳۱۹۲۶۷۸۱۰:۰۳:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۲۸
چند جا درست گفتید چند جا اشتباه مثلا اشتباه این هست که نرخ بهره بالا نبرند این درحالی هست وقتی که تورم بالا هست باید نرخ بهره بالا باشد تا حدود نصف تورم که نه سیخ بسوزد و نه کباب نسخه های خاص دادن را هم درست گفتید مانند مشاوران صندوق بین المللی در دولت ها دارند نسخه می دهند اول سرکوب اقتصادی و بعد رها سازی به طوری که تورم و مشکلات اقتصاد را بیشتر هم خواهد کرد بعد رها سازی حتی اگر دستکاری ها نمی شد فکر می کنم به هیچ عنوان تحریم ها درست نمی شد و جالب هست در دو دولت قبل وقتی فنر آن سرکوب ها خوب جمع شده بود تحریم ها امد یعنی میز ایران در آمریکا خوب دارد مشاوره می‌دهد به سیاستمداران آن کشور
ناشناس۳۱۹۲۶۸۰۱۰:۰۶:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۲۸
البته وقعیت اینست که نیاز به هجمه تبلیغاتی علیه اقتصاد ایران نیست....خود مسئولان به اندازه کافی به اقتصاد لطمه زده اند...
مجتبی یارمحمدی۳۱۹۲۶۸۲۱۰:۰۷:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۲۸
کل مقاله رو با حوصله خوندم . در بنده تاثیر شگرفی نداشت . در پاسخ به مقاله این عزیز فقط دو جمله کوتاه می نویسم. گوشت گوسفندی با استخوان و چربی ، هر کیلو نزدیک ۴۰۰ هزار تومان . حقوق کارگر ( بدون اینکه چانه زنی وی با کارفرما مثمرثمر قرار گرفته باشد ) روزی ۲۵۰ هزار تومان .
ناشناس۳۱۹۲۶۸۵۱۰:۰۹:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۲۸
کشور کره جنوبی در عرض 30 سال افزایش نقدینگی داد ولی تورم 2الی 3 برابری یا چین هر سال 16 درصد افزایش نقدینگی اما تورم 3 درصدی اما ایران متوسط 30 سال 30 برابر افزایش نقدینگی اما تورم 20 برابری! هنوز هم نفهمیدن که افزایش نقدینگی از 40 به 20 باعث کنترل تورم نمی شود ولو مقداری درصد تورم پایین تر بیاید ولی هیچ وقت تک رقمی نمی شود بلکه باید نقدینگی هدایت به تولید شود و نه دلالی و برای همین هست بارها گفته شده مالیات بر دلالی عامل کنترل تورم بالا هست
ناشناس۳۱۹۲۸۵۰۱۲:۱۸:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۲۸
در عرض سال 30 سال 20 برابر رشد نقدینگی در کره جنوبی رخ داد که 20 برابر جا ماند
ناشناس۳۱۹۲۶۸۷۱۰:۱۰:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۲۸
با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود
خسرو۳۱۹۲۶۹۹۱۰:۱۶:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۲۸
موافقم که قسمتی از جریان غربگرا به همراه رسانه هاشون در زمین دشمن بازی میکنند و عامدانه قصد 2 قطبی سازی جامعه و ضربه زدن به کشور را دارند.
علی۳۱۹۲۷۰۱۱۰:۱۸:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۲۸
آقای دکتر بعد از این، مردم از این بازی های اصلاح طلب و اصول گرا، و انداختن گناه گردن این و آن خسته شده اند. این نوشته ها هم نه تنها دردی از معیشت مردم را حل نمی کند، بلکه مردم را عصبانی تر می کند. پس اگر بلد نیستید حرف حساب بزنید، لااقل یاد بگیرید که حرف ناحسابی نزنید.
ناشناس۳۱۹۲۷۱۲۱۰:۲۹:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۲۸
آقای نویسنده محترم به فرض که شما درست می فرمایید. دولت با تیم اقتصادی اش کجای این ماجرا جای دارد ؟
مهدی۳۱۹۲۷۲۵۱۰:۳۷:۳۳ ۱۴۰۲/۵/۲۸
شما هم یک واژه دشمن یاد گرفتید و هر بی کفایتی ای رو میندازید تقصیر دشمن؟؟ برادر من، اقتصاددان های همه جای دنیا همان علومی رو آموزش میبینن که شما هم قراره آموزش ببینید یا حداقل توصیه شده که آموزش ببینید!! حالا چطوریه که سایر دنیا با همین علم در کنترل تورم و بسیاری از مشکلات اقتصادی موفق هستند و شما نیستید؟؟؟
ناشناس۳۱۹۲۸۹۹۱۲:۴۹:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۲۸
خوب وقتی هست نگو نیست مانند صندوق بین المللی پول که هرکشوری دستورات آن را اجرا کرد بیچاره شد
ناشناس۳۱۹۳۲۰۷۱۵:۴۵:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۲۸
فقط ما دشمن داریم بقیه دشمن ندارند، هر مسئولی به فکر منافع کشور خودشه..............
ناشناس۳۱۹۳۲۵۸۱۶:۱۲:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۲۸
شما دشمن دارید که از رسانه بگیر تا تحریم و تروریست و.. که کمتر کشوری این را با هم دارد و همگی از آبشخور غرب آمدن
ناشناس۳۱۹۲۷۴۷۱۱:۰۰:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۲۸
متنی حماسی در کشفی بزرگ نوشته شده مدام هم از اصطلاحات جنگی و خاکریز و حمله و عملیات و .... استفاده شده و رقبای سیاسی داخلی و دشمن خارجی به عنوان علت و العلل مشکلات ذکر شده و هبچ راه حل منطقی هم ارایه نشده. این علم اقتصاد نیست برادر اینهایی که فرمودید شعارهایی است که چپگراها بهتر از شما بلد بودند و لیبرالها بیشتر عمل کردند
ناشناس۳۱۹۲۷۸۸۱۱:۲۸:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۲۸
بزرگترین مشکل کشور در درجه اول تحریم و عدم رابطه متعارف با کشورهای بدرد بخور دنیا یعنی همان‌ها که علوم و تکنولوژی و ساز و کار تمدن و دنیای جدید را اختراع و کشف کردند و ما بدون آنها نمی‌توانیم به زندگی خود در دنیای امروز ادامه دهیم .
ناشناس۳۱۹۲۷۹۶۱۱:۳۵:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۲۸
خداییش خودت فهمیدی چی گفتی؟؟؟!!ارز 4500 چیه؟؟تا جایی که ما یادمونه 4200 بود دوست عزیز!!!دقت شما در مسائل به همین اندازه هست متاسفانه
ناشناس۳۱۹۲۸۱۲۱۱:۵۱:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۲۸
مقاله جالبی بود .
ناشناس۳۱۹۲۸۳۷۱۲:۰۹:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۲۸
اینقدر آسمان را به ریسمان نبافید!!!!! دشمن اصلی کشور ما که باعث عدم پیشرفت و عقب افتادگی ماست، مسئولینی هستند که اکثرا در شغلی غیر از تخصص واقعی خود مشغول هستند و در عین حال فقط خودشان را قبول دارند و حاضر نیستند از متخصصان امور بهره ببرند. برای حل یک مشکل اول باید وجود مشکل را قبول کرد که اکثر مسئولین برای خود شیرینی و بعلت عدم درک مشکل، وجود آنرا انکار می‌کنند. در ثانی باید از خود بپرسیم که من چکار میتوانم انجام بدهم. سومین پرسش اینست که من چه اطلاعاتی برای حل مشکل و از کجا ( مثلا کتاب و مقاله) و از چه شخصی(مثلا دانایان امور و آنانی که متخصص در این امر خاص هستند) نیاز دارم.
ناشناس۳۱۹۲۸۵۴۱۲:۱۹:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۲۸
همین به اصطلاح شرکتها وام می گرفتند به جای تولید میرفتند مسکن و سکه و ارز می خریدند .
ناشناس۳۱۹۲۸۶۱۱۲:۲۱:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۲۸
کمر مردم زیر بار گرانی خم شده آقای رییسی کو ارزانی ای.
ناشناس۳۱۹۳۱۶۳۱۵:۲۳:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۲۸
شما متوجه نیستید که این مشکلات هیچکدام به دولت انقلابی مربوط نمیشود، اگر این مقاله ی خوب و وزین را با دقت مطالعه میکردید متوجه میشدید که تمامی مشکلات اقتصادی مقصرشان دقیقا دشمنان و غرب میباشند. با رئیسی تا ۱۴۰۸.
بازنشسته کسوری۳۱۹۳۳۱۹۱۶:۵۱:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۲۸
یعنی حقوق بازنشستگان را دشمنان و غرب لعنتی ۲۰ درصد افزایش داد که کمتر از نصف تورم است؟!
ناشناس۳۱۹۳۴۵۶۱۹:۰۴:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۲۸
هم نحوه افزایش حقوق و هم تورم بالا داشتن از غرب آمده از 60 الی 70 سال قبل به الان تورم که حل کردن در کشورهایشان ولی حقوق هنوز پا برجاست و کمتر از تورم افزایش می دهند
ناشناس۳۱۹۳۵۵۲۲۰:۳۸:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۲۸
اگر دولت انقلابی نتونه توطئه های دشمن خنثی کنه پس به چه دردی میخوره که تا 1408 هم بر مسند بمونه.
ناشناس۳۱۹۲۸۸۱۱۲:۳۷:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۲۸
جهت اطلاع مسئولین اقتصاد علم است.
پروفسور جدید۳۱۹۲۹۰۷۱۲:۵۳:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۲۸
این چیزها که شما مرقوم فرمودید و بسادگی به همه تاختید که تازه نیست اکثر اقتصاددانان و نخبگان میگویند، اما شما هیچ راه حلی ارائه نمیفرمائیدو دیگران هم همینطور. تخصص شما چیست؟ سیاست یا اقتصاد؟ به نظر بنده دید شما سیاسی است. اقتصاد و صنعت و مسائل اجتمائی متخصصان زبده خودش را میطلبد. وقتی ریاست های جمهور گذشته در هیچکدام از مقولات فوق تخصصی ندارند نتیجه اش همین است. چطور است که کشورهایی که شما آنها را کافر، استکباری و ... مینامید قادرند بر بزرگترین بحرانهای اقتصادی و صنعتی در اسرع وقت غلبه نمایند ولی ما نه؟ دلیلش نسبت بیشتر شایسته سالاری آنهاست. ضمنا آنجا یک طرح مسئله میشود راه حل هم ارائه مینمایند.
امید یاوری دارانی۳۱۹۲۹۱۵۱۲:۵۹:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۲۸
سالهاست فقط می گویید . تا کی ملت فقط با روش ازمون و خطای مسئولینی که هیچ وقت مسئولیت کارهای اشتباهشان را نمی پذیرند روزگارشان را پشت سر بگذارند؟ خطاب این بایدها و نبایدها کیست؟ ایا مردم هستند و یا مسئولین پشت میز نشین.
ناشناس۳۱۹۲۹۱۷۱۳:۰۱:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۲۸
وقتی دلار شد 50 هزار تومان! توقع ارزانی دارید ؟قیمت کالاها مثل طلا دیگر جهانی است .گوشت ، مرغ ، خرما ، پسته، گردو ، برنج ، گندم ، حبوبات و هزاران اقلام دیگر نمی شود قیمتش پایین تر از جهانی بماند چون این کالاها صرف قیمتی دارد که بجای داخل به خارج صادر یا قاچاق شود. جلوی گران شدن دلار را بگیرید، مساله حله .با ارزپاشی هم دلار ارزان نمی شود باید نقدینگی رشد نکند. یکی از راه های کاهش رشد نقدینگی این است که دولت مخارجش و پرداخت حقوق را از فروش دلار تامین نکند و ادارات هم دستشان تو جیب مردم نباشد و از محل کسب درآمد از مردم علاوه برحقوق پاداش به کارمندان ندهند .
علی۳۱۹۲۹۵۷۱۳:۱۹:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۲۸
فارغ از تحریم ، اصول گرا و اصلاح طلب مسئله چیز دیگری است ، تشکیلات عریض و طویل ، سازمان های دولتی با بودجه های هنگفت از جیب مردم و نفت را جمع کنید . کشور پول دارد منابع دارد،دولت در حال اسراف است
ناشناس۳۱۹۲۹۷۰۱۳:۲۳:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۲۸
اولا لطفا ادبیات نظامی و تئوری توطئه مثل دشمن، اتاق جنگ، گول خورد و ... را در تحلیل اقتصادی کنار بگذارید. زیرا نه فقط کمکی به حل مسائل اقتصادی نمیکند بلکه با نگاه ایدئولوژیک راه حل راه حل را هم گم میکند. ثانیا دشمن واقعی جهل است و انسان آگاه هم میداند چه میکند و هم میداند چه انتظاری از عملکردش باید داشته باشد. پس داعیه گول خوردن و ... فرافکنی است. اما برخی مطالب درست است و در دولتهای قبل هم بود، یعنی دوران رکود شدید و سرکوب قیمتها و سپس دوران تورم شدید و به قول مردم در رفتن فنر. اگر نگوییم چنین سیاستهایی نه فقط آگاهانه و جهت پر کردن جیب رانتی های خودی بوده حداقل خوراک تبلیغات انتخاباتی دور دوم بوده. عبور از چرخه باطل رکود تورم جز با رشد تولید میسر نیست و تولید در کشوری که عمق تولید صنعتی اش کم و عمیقا وابسته به واردات نهادهای تولید است جز در پناه رشد صادرات میسر نیست. صادرات هم جز در پناه سیاست خارجی متوازن و آرامش طلب ممکن نیست. اینکه مرتب دنبال فرمولهای جور واجور و نفی این مکتب اقتصادی و اون مکتب اقتصادی بروند هم بی نتیجه است. تجربه نشان داده پیاده سازی هر سیستم اقتصادی در کشور، در سیاستهای داخلی باید حداقل عدالت اجتماعی نسبی را تامین کند و مانع الیگارشی و رانت شود اما مانع کلی بازار و تجارت نشود در غیر صورت قطعا منافع ملی به تاراج میرود.
ناشناس۳۱۹۳۱۴۵۱۵:۱۲:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۲۸
از بهترین تحلیل‌های موجود. دست مریزاد
ناشناس۳۱۹۳۰۱۲۱۳:۴۸:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۲۸
چکار کردید که عالم آدم با شما مشکل دارن!
ناشناس۳۱۹۳۰۱۶۱۳:۴۹:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۲۸
یک اقتصاددان چینی ویااز کره جنوبی بیارید دوبرابر کشورش بهش حقوق بدهید تا درست کنه ،برای فوتبال که مربی خارجی میاورید که ضد استقلال ویا خودباوری نیست خب اقتصادادن وارد کنید درست که کرد بره کشورش ،بعد اقای حسین تاج احمدی یک مشورت به خاندوزی بده .
ناشناس۳۱۹۳۰۳۸۱۴:۰۴:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۲۸
الان دیگه وقتی خودرو خراب میشه دیگه نمیشه تعمیرش کرد بس که لوازم یدکی و مکانیکی گرون شده این دقیقا همون ماشینیه که زمان برجام باچهار ماه حقوقم خریدمش
ناشناس۳۱۹۳۰۳۹۱۴:۰۵:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۲۸
وقتی علل این همه بحران اجتماعی و سیاسی و اقتصادی رو صرفا جنگ رسانه ای غرب میدونید دارید دست به تقلیل گرایی شناختی میزنید که برای هیچ چهره علمی قابل قبول نخواهد بود
علی۳۱۹۳۰۶۳۱۴:۱۷:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۲۸
آقای دکتر مسئله خیلی خیلی ساده است ، دولت خدمتگزار برای جبران کسریها اقدام به چاپ پول و توزیع نقدینگی بدون پشتوانه میکنه واین نقدینگی چون در کشور ما اصولا چیزی به نام تولید واقعی و اقتصادی وجود نداره ،میره به طرف بازارهای جذاب و دلالی و ملت دوباره در یک چرخه تورم لجام گسیخته گرفتار میشه و تورم مجددا باعث کسری بودجه میشه و این چرخه همینطور داره میچرخه .
ناشناس۳۱۹۳۰۶۸۱۴:۲۱:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۲۸
اگر با پول پاشی اقتصاد رونق پیدا می کرد که تا حالا شده بود نه اینکه دلار ۱۰۰۰ تومانی یشود ۵۰۰۰۰ تومان رشد تولید است که معضل اقتصاد را حل می کند که آن هم نیاز به سرمایه واقعی دارد و دانش فنی بروز نه چاپ اسکناس کاغذی و دانش اختراع چرخ بدون ارتباط با شرکت های بزرگ جهانی و سرمایه جهانی شما فقط بجای جذب سزمایه اعداد اسکناس ها را روز بروز بزرگتر می کنید و بدون دانش فنی بروز هم فقط مواد اولیه را تبدیل به محصول بنجل می کنید لااقل از چین در ۳ دهه اخیر بیاموزید چه کرد که از تولید کپی های بنحل رسید به تولید کالای کیفی تر و این راه را ادامه می دهد
ناشناس۳۱۹۳۱۴۴۱۵:۱۱:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۲۸
کی دولت روحانی در را برای ورود اقلام مصرفی باز گذاشت ؟! بیشترین ورود اقلام خارجی مخصوصا چینی وکره ای زمان احمدی نژاد بود به حدی که شما در بازار تاریخی نقش جهانبه زحمت یک اثر هنری ایرانی پیدا می کردی !! همه شده بودند فروشنده آثار هنری چینی !! مردم فراموش نکرده اند‌ ورود سامسونگ وجومونگ را به همراه هم!! بازار پر بود از وسایل مصرفی، شخصا در زمان احمدی نژاد بودکه توانستم ماشین لباسشویی زیمنس فریزر ال جی کره ای و تلوزیون تری دی سونی با یک دی وی دی پلیر که اشانتیون بود را بخرم! باضافه کلی اقلام ریز و درشت‌ منزل و آشپزخانه !! اتفاقا برعکس نظر نویسنده که گمان می کنند مردم فراموش کارند در زمان روحانی بازار نقش جهان رونق قبل را پیدا کرد و کالاهای چینی کم شد ! شاید بخشی به سبب تحریمها بود اما اینکه روحانی را عامل ورود کالاهای مصرفی بدانید نهایت بی انصافی ست در ضمن همه ما می دانیم فروش نفت در زمان روحانی به دلیل سیاست های دولت قبل به کمترین سطح خود در طول تاریخ رسبده بود پس پولی برای بریز و بپاش نداشت که بخواهد در سطح جامعه پخش کند یا جمع کند !
ناشناس۳۱۹۳۱۵۲۱۵:۱۵:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۲۸
اکثر مطالب ذکرشده قابل فهم است خصوصا برای جامعه شناسان واقتصادیون ولی چنان جوی ایجاد شده توسط رسانه های آنچنانی که جرات مقابله ازانهاسلب شده.
ناشناس۳۱۹۳۳۰۹۱۶:۴۶:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۲۸
همین اضافه برداشتها بانکهای خصوصی......... باعث دلالی و تورم وگرانی و ایجاد بنگاههای تودر تو املاک و خودرو و غیره شده کجای کاری
ناشناس۳۱۹۳۳۱۸۱۶:۵۰:۴۲ ۱۴۰۲/۵/۲۸
باید به قوانین بین المللی پایبند بود وبه FETF پیوست هم چنان که در کشور همه باید به سامانه مودیان بپیوندند تا مرتکب جرم نشوند
ناشناس۳۱۹۴۳۴۲۱۱:۰۴:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۲۹
بابا دست بردارید از FATF . بدون آنهم مملکت می تواند روی خوش ببیند. می گفتند بدون آن کرونا مهار نمیشود و واکسن نمی توان خرید که دیدید واکسن هم آورده شد و کرونا نیز مهار شد گفتند بدون نمی توان نفت فروخت که می بینیم الان نفت را هم خیلی خوب می فروشیم بهتر از قبل. گفتند بدون نمی توان عضو شانگهای شد که عضو شانگهای هم شدیم. گفتند بدون با دنیا نمی توان مراوده کردالبته دنیا را فقط امریکا و چند کشور اروپائی می دانستندو بقیه دنیا جزو دنیا نمی دانستند که خدا را شکر الان با بقیه دنیا در حال دادو ستد هستیم باز هم بگوئیم تا توی مختان برود
کاوه۳۱۹۳۳۶۶۱۷:۲۹:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۲۸
تمام بیچارگی دولتهای پس از انقلاب بخاطر نداشتن نقشه راهی شفاف است که شروع و پایانش و نحوه اجرایش مشخص باشد . وقتی دائما تابع دستورات ضد و نقیض همدیگر باشیم مثل هواپیمایی می می ماند که از باند بلند شده ولی نمی داند از چه مسیری و با چه ارتفاعی پرواز کند تا سالم در مقصد به زمین بنشیند.
صمصام۳۱۹۳۳۷۷۱۷:۴۰:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۲۸
آقا برو اطلاعاتت رو بروز کن ارز 4500 تومانی رو دیگه چطوری خلق کردی آخه ؟؟؟!!!!
ناشناس۳۱۹۳۵۰۹۲۰:۰۴:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۲۸
بس کنید این تئوری‌های نخ نما را.
محمد۳۱۹۳۵۱۳۲۰:۰۷:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۲۸
می دونید کجا لو میرید ؟ اینکه شرایط فعلی کشور رو مطلبوب می بینید . یا حتی اگر مشکلی هم باشه این مشکلات رو عادی می دونید. اینجاست که می فهمیم نه از مردم عادی هستید و نه دلسوز مردم عادی . شما برای خوش آمد حزب و قبلیه خودتان (فارغ از بازی مسخره اصلاح طلب اصولگرا) چشم به حقایق بسته اید . فاجعه ای که در اون قرار داریم اسمش عملیات فریب نیست ، این بدترین دوره اقتصادی تاریخ مملکت ماست .
ناشناس۳۱۹۳۵۳۳۲۰:۲۳:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۲۸
مقاله رو وِلِش . مخبر گفته تا آخر سال وضعیت اقتصادی خیلی خوب میشه !!!
ناشناس۳۱۹۳۵۷۴۲۰:۵۵:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۲۸
شما که اینقدر واردید راه حل شما چیه؟ با تحریم و ساختارهای غلط اقتصادی چطور اقتصاد رو اصلاح کنیم؟!!!
ناشناس۳۱۹۳۶۸۷۲۲:۴۸:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۲۸
فقط باید افراد متخصص در راس کار باشند نه افراد بله قربان گو.
ناشناس۳۱۹۴۳۳۰۱۰:۵۹:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۲۹
اکثریت مردم با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  7. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. حضور حسن روحانی بر مزار والدین خود در سرخه

  17. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  18. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  19. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  20. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  21. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین