خطری که دستمزد پایین کارگران رقم زده است!

گروه اجتماعی الف،   4020515041 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

حرکت خزنده کارگران به‌سمت مشاغل کاذب و دلالی به‌دلیل دستمزدهای پایین آنان، موجب خواهد شد که مشاغل با کمبود نیروی کار مواجه شوند و این خطری است که چندان جدی گرفته نشده است.

خطری که دستمزد پایین کارگران رقم زده است!

به گزارش الف، همواره در مسئله تعیین دستمزد کارگران استدلال می‌شود که افزایش دستمزدها مطابق با نرخ تورم – که نص صریح قانون‌کار است – موجب افزایش نقدینگی و به‌تبع آن تورمی خواهد شد که همان افزایش دستمزدها را هم بی‌اثر خواهد کرد و  مضرات این کار بر فوایدش غلبه خواهد کرد؛ استدلالی که همواره در مسئله تعیین دستمزد دست برتر را داشته و به یاد نداریم که به جز سال 1401 که دستمزدها با افزایش 57 درصدی مواجه شد، مبالغی که بتواند کفاف ساده‌ترین نیازهای زندگی روزمره را دهد برای دریافتی کارگران تعیین شده باشد.  

اما مسئله سرکوب دستمزدی تبعات دیگری را به‌همراه داشته که چندان به آن پرداخته نمی‌شود و تداوم این امر می‌تواند کشور را با بحران نیروی کار مواجه کند.

تمایل کارگران به مشاغل کاذب به دلیل دستمزدهای پایین

در شرایطی که از نیمه‌دوم سال گذشته شیب تورم تندتر و آمارهای بی‌سابقه‌ای از افزایش هزینه‌های زندگی بر جای گذاشته شد، شورای‌عالی کار اقدام به افزایش 28 درصدی دستمزدها برای سال جاری کرد که هیچ‌گونه تناسبی با واقعیت‌های موجود نداشت و حالا بخشی از تبعات این سرکوب دستمزدی در حال نمایان شدن است. 

اکبر شوکت، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در این‌باره اظهار داشت: «مشکلات معیشتی کارگران را به سمت مشاغل کاذب و دلالی هدایت کرده است. بخش زیادی از درآمد کارگران صرف مسکن می شود و طبیعی است که کارگران تمایلی به سمت اشتغال با حقوق وزارت کار نداشته باشند.»

وی با اشاره به عدم همخوانی آمارهای تورم با واقعیت های جامعه گفت: «مشاهده می‌کنیم در برخی از فرصت های شغلی کار است اما نیروی کار نیست و علت آن بحث حقوق و دستمزد است.»

این فعال کارگری خاطرنشان کرد: «دستمزدی که وزارت کار برای کارگران تعیین کرد جوابگوی زندگی آنها نیست و به همین دلیل است که کارگران ترجیح می‌دهند به جای اینکه در یک واحد تولیدی مشغول کار شوند به سمت مشاغل کاذب و دلالی بروند, چرا که سود بیشتری دارد. مشاغل کاذب درآمد بیشتری از درآمد تعیین شده کارگران تحت پوشش قانون کار دارد. با هزینه‌هایی که کارگران برای بحث مسکن دارند بخشی از حقوقشان صرف تامین این نیاز می‌شود، بنابراین ترجیح می‌دهند مشاغل کاذب را انتخاب کنند.»

شوکت با اشاره به اینکه کارفرمایان به شرایط سخت و دشوار کارگران پی برده اند گفت: «دولت اگر امسال در مسائل کارگران دخالتی نکرده بود، روند تعیین دستمزد بسیار بهتر از شرایط فعلی می‌شد. دولت به خاطر مسائل و مشکلات خودش تصمیمات خود را به کارفرمایان هم تحمیل کرد.»

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی اظهار داشت: «با توجه به فشاری که بر معیشت کارگران وجود دارد، اولویت کارگران در شرایط فعلی درآمد است تا بیمه. سیاست های اقتصادی کشور در راستای کمک به مشاغل دلالی محور است. سود در سرمایه‌گذاری بر مسکن, بورس, سکه و ... است و طبیعی است که کارگران برای زندگی بهتر تلاش کنند و به ناچار به سمت مشاغل دلالی بروند.»

خطری که دستمزدهای پایین کارگران رقم زده است!

حرکت خزنده کارگران به‌سمت مشاغل کاذب به‌دلیل دستمزدهای پایین آنان، موجب خواهد شد که مشاغل با کمبود نیروی کار مواجه شوند و این خطری است که چندان جدی گرفته نشده است.

از آن‌جایی که طرفداران نظریه پولی دست برتر را در اقتصاد ایران داشته و منویات آن‌ها در حوزه‌های مختلف اجرایی شده، مسئله دستمزد هم از این قاعده مستثنی نبوده و بنا به توصیه‌های آنان برای مدیریت تقاضا و کنترل نقدینگی دستمزدها همواره پایین نگه داشته شده است؛ دو علتی که از نگاه مدافعین نظریه پولی در بروز تورم دخیل هستند.

اما واقعیت‌های اجتماعی بی‌اعتباری این نظریه را برملا کرده و سرکوب دستمزدی علاوه بر تعمیق فقر، موجب کمبود نیروی کار، افزایش مشاغل کاذب و دلالی شده است. شرایط موجود ایجاب می‌کند که دولت برای اصلاحات دستمزد کارگران شرایط مناسبی را مهیا کند، زیرا دستمزد مکفی مساوی است با افزایش نیروی کار و چرخیدن چرخ صنعت، افزایش تقاضا برای خرید کالاها و به‌تبع آن رونق‌گرفتن تولید. 

دیدگاه کاربران

احمد۳۱۷۷۶۴۳۰۶:۳۸:۳۳ ۱۴۰۲/۵/۱۶
در عوض بانک رفاه کارگران به کارمند خودش وام کلان بسیار ارزان قیمت پارسال داد امسال هم بیشتر میدهد و دیگر بانک های دولتی .
ناشناس۳۱۷۷۸۱۶۰۹:۴۶:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۱۶
کارگران نجابت به خرج داده اند .
ناشناس۳۱۷۷۹۶۷۱۱:۵۷:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۱۶
کارگران عزیز هم نجیب هستند وهم نه جیب ، یعنی دیگر پولی در جیب ندارند
ناشناس۳۱۷۷۶۴۴۰۶:۴۱:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۱۶
دولت برای کاهش هزینه های بسیار سنگین خود در بخش کارمندی باید از سازمان امور استخدامی بخواهد با ساز و کاری تمامی مدارک تحصیلی ضمن خدمت کارکنان دولت را مورد ارزیابی قرار دهد بسیاری از کارکنان دولت در ضمن خدمت با انواع روش ها اقدام به دریافت مدارک تحصیلی فاقد بار علمی و صرفا برای گرفتن افزایش حقوق کرده اند دولت نباید به این مدارک مانند کسانی مه مستقیما از مراکز دولتی با مدرک مشابه می آیند حقوق مساوی بدهد و اصلا نباید بعد از استخدام تغییری در مدرک تحصیلی لحاظ شود که هزینه های سازمان ها بالا رود
ناشناس۳۱۷۷۸۳۳۰۹:۵۶:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۱۶
احکام کارکنان دولت و بازنشستگان دولت را که در حین خدمت مدارک تحصیلی گرفته و هزینه های سازمان ها را بالا برده اند به حالت قبل از ارایه مدرک تحصیلی برگردانید
ناشناس۳۱۷۷۶۴۷۰۶:۴۵:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۱۶
دولت طبق مصوبه مجلس هر ساله مطابق تورم رسمی کشور باید به حقوق کارگران و کارمندان و بازنشستگان اضافه میکرده در دو سال گذشته یک رویه من در آوردی ایجاد شده و دولت شش ماه اول سال را مبالغ کمی به حقوق ها اضافه میکند و در شش ماهه دوم بر اثر فشار به این اقشار دوباره مبلغ دیگری اضافه میکند کلا با اینکار خود زجر زیادی به این اقشار وارد کرده است
ناشناس۳۱۷۷۸۳۵۰۹:۵۸:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۱۶
حقوق کارمند مستقیما از بودجه هست و بودجه هم اگر از محل چاپ پول و حتی فروش نفت باشد تورم را بالا می برد و آن افزایش حقوق را خنثی می کند و برعکس اما حقوق کارگران در حالت کلی مستقیما به بودجه مربوط نیست اگر با تورم افزایش یابد. تورم آنچنانی درست نمی کند
اکبر مرادی۳۱۷۸۷۵۸۲۲:۳۶:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۱۶
چاپ پول عین دزدی است.ولاعیر. ارزش کار کارگر کجا میرود که دولت دست به سرقت از جیب زحمت کشان میزند.
ناشناس۳۱۷۷۶۵۷۰۷:۰۰:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۱۶
طرف نگاه میکنه دستمزدش کفاف زندگی معمولی رو حتی نمیده اونوقت فلان مسئول که دم از ساده زیستی میزنه سیسمونی نوه اش رو از فلان کشور میاره. فکر میکنید با این حد فساد و تباهی مسئولین مملکت کارگر فقط رو به مشاغل کاذب میاره ؟
ناشناس۳۱۷۷۶۶۷۰۷:۱۴:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۱۶
دریابید وگرنه گارگران تولیدهای لباس در زیر زمین ها می آیند کف خیابان بساط پهن می کنند و جنس چینی می فروشند
محمد۳۱۷۷۶۷۳۰۷:۲۹:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۱۶
سلام دقیقا داره این اتفاق می افته ما برای شرکت درخواست نیرو به چندین کاریابی دادیم ولی گفتند هیچ نیرویی برای کار ندارند الان کارفرما ها برای تامین نیروی مورد نیازشون مجبور شده اند از کارگران افغانی استفاده کنند که کم کم باعث مهاجرت بیشتر اونها و جایگزین شدن با کارگر ایرانی خواهد شد .
رضا۳۱۸۰۹۸۵۱۳:۲۳:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۱۸
عزیزم چطوره برای افغانی که از ان سر دنیا امده و باید پولش را هم بفرستد ان سر دنیا می صرفد اما برای ایرانی نمی صرفد؟به نظر من بهتر است کل کارگران صنعتی را افغانی بکنند و ایرانی ها هم بروند دنبال دلالی و اسنپ
ناشناس۳۱۷۷۷۰۳۰۸:۲۱:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۱۶
نماینده کارگران اگر خیلی نگران کارگران هستند اول بروند دستمزد منطقه ای را قبول کنند
ناشناس۳۱۷۷۸۴۵۱۰:۰۲:۱۸ ۱۴۰۲/۵/۱۶
دستمزد منطقه ای سبب افزایش دستمزد میشه یا کاهش آن
علی۳۱۸۳۱۷۶۱۱:۱۰:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۲۰
نظریه پردازان حقوق منطقه ای برای کار در واقع طرفداران نظام بی رحم سرمایه داری و خان و خان بازی هستند ایا مشکلات کارگری بصورت مدون و کلاسیک کارشناسی شده است؟جامعه کارگری ایران بدلیل نداشتن سندیکا و تشکلات کارگری بدون وابستگی به حاکمیت در تصمیم گیری منفعل و بدون پشتوانه است در نهایت دستمزد منطقه ای به استثمار نیروی کار هر منطقه ختم خواهد شد
سعید۳۱۷۷۸۷۲۱۰:۲۰:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۱۶
یا بر اساس منطقه- یا بر اساس کوچیک و بزرگ بودن کارگاه- یا دسته بندی صنایع- بالأخره باید تفاوت گذاشتن توی دستمزد را یه جوری اجرا کنند. چون اون کارگاه کوچیک که فقط یه دلخوشیه براشون و چرخشون نمیچرخه، چه گناهی داره که دستمزدش اجباراً با کارخونه ها یکی باشه؟ گردش مالی کارخونه چه ربطی داره به کجدار و مریز کارگاه کوچیک؟ بنابراین، بیاین این تفاوت گذاشتن حداقل دستمزد را بخواهیم از مسئولان.
ناشناس۳۱۷۷۸۹۱۱۰:۴۸:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۱۶
دستمزد منطقه ای یعنی یک منطقه ای 10 میلیون هزینه زندگی هست حتی اگر 8 الی 9 میلیون بگیرند رفاه نسبی دارند اما در یک منطقه ای 20 میلیون هزینه زندگی باشد اگر تا 16 الی 17 میلیون هم بگیرند رفاه نسبی دارند، اما در حال حاضر برای کل کشور متوسط آن 8 الی 9 میلیون درنظر می گیرند آن وقت آن منطقه 20 میلیونی ضرر می کند و باعث مهاجرت به شهرهای بزرگ هم می شود چون کار بیشتر در آن مناطق هست که توسط کارفرما ایجاد شده به دلیل امکانات بیشتر آن مناطق
ناشناس۳۱۷۷۷۳۱۰۸:۵۲:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۱۶
با کمبود نیروی کار عملا کارخانجات و کارگاهها به سمت کارگران خارجی رفته اند . در نتیجه درآمد سازمان بیمه تامین اجتماعی کاهش خواهد داشت و عملا از پرداخت حقوق وخدمات بازنشستگی کاسته خواهد شد. چون کارگران کارهای دلالی و کاذب را خیلی قابل اتکا نمیدانند تشکیل خانواده و افزایش جمعیتی وجود نداشته و کشور در اثر کاهش جمعیت عملا بدست مهاجرین خارجی خواهد افتاد.
ناشناس۳۱۷۷۷۳۵۰۸:۵۴:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۱۶
اتباع خارجی که کشور را اشغال کرده اند بچه زیاد تولید می کنند بچه هم با هر دستمزدی تن به کار میده تا از منابع این کشور اموراتش را بگذرونه نتیجه کارفرما از نیرو‌ کار ارزان خارجی استفاده میکنه بعد هم کارفرما و هم کارگر خارجی سود خود را از کشور خارج می کنند این ضربه بزرگ ۱۰میلیون افغانی اوار شده بر سر ماست
ناشناس۳۱۷۸۵۸۶۱۹:۴۴:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۱۶
دقیقا درست فرمودید
sina۳۱۷۷۷۸۲۰۹:۲۲:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۱۶
چرا هیچ اتفاق مثبتی تو این مملکت نمیوفته؟ چرا از دست هیچ کس کاری بر نمیاد؟
ناشناس۳۱۷۷۸۰۷۰۹:۴۱:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۱۶
کارگر خارجی بیاد کار کنه دلار میگیره نه ریال ایران
ناشناس۳۱۷۷۸۰۹۰۹:۴۲:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۱۶
گوش اگر گوش تو ناله اگر ناله من انچه البته به جایی نرسد فریاد است!
ناشناس۳۱۷۷۸۵۱۱۰:۰۴:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۱۶
این دولت کمر همت به نابودی اقتصادی بسته .
ناشناس۳۱۷۸۲۶۱۱۶:۱۶:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۱۶
دولت خیلی خوب عملکرده و بسیاری از برجستگی های نظام رو نشون داده، با رئیسی تا ۱۴۰۸
ناشناس۳۱۷۸۸۸۵۰۰:۴۲:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۱۷
بله بابه کار گیری اتباع افغانیهای حالا کار به جای رسیدکه کارگر ایرانی باید التماس افغانها را بکند که شاید با خودش ببرد سر کار .چرا بعضیها کارو به افغانها میدن مثل کار های ساختمانی شرکتی و....کارگر ایرانی بیکار می ماند.
رضا۳۱۸۱۰۰۰۱۳:۳۱:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۱۸
چون ایرانی ها تنبل و پر توقع هستند و پول مفت نفت انها را خراب کرده است. یا باید حقوق های موجود را بپذیرند یا دنبال خویش فرمایی بروند نمیشه نیروی کار را بزور تحمیل کرد وقتی ارزان ترش و زرنگ ترش وجود دارد
ناشناس۳۱۷۷۸۶۰۱۰:۱۰:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۱۶
این خطر را چه کسی ایجاد کرده است؟
ناشناس۳۱۷۷۹۱۳۱۱:۰۹:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۱۶
امروز میتوان به راحتی ادعا کرد که کارگران ایرانی پایین ترین حقوق رو دارن و فاصله طبقاتی بیداد میکند ،و اینم به علت عدم برنامه ریزی دولت و بکار نبردن افراد متخصص و متعهد در خیلی زمینه ها است ،
ناشناس۳۱۷۷۹۳۹۱۱:۳۲:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۱۶
من کارگر شرکت بودم.دیدم دیگه صرف اقتصادی نداره توی شرکت کارکردن، زدم بیرون.الان دست فروشی میکنم خدارو شکر خیلی خیلی بهتر از کار توی شرکته .هم درآمدش بیشتره هم دیگه اسیر کارفرما نیستی که اگه یه ساعت کار اداری داشتی بیچارت میکرد مرخصی بهت بده و گیر شیفت شب بودی .اقای خودتی و نوکر خودت شب پیش زن و بچه خودتی.اگرچه دیر عقلم سر جاش اومد ولی خداروشکر که اومد.
ناشناس۳۱۷۷۹۷۶۱۲:۰۶:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۱۶
دولت فعلا مشغول نابود کردن قشر کارمند، بازنشسته و کارگر است و هیچ برنامه ای بر حل مشکلات این اقشار ضعیف جامعه ندارد.
ناشناس۳۱۸۴۱۱۹۱۰:۱۹:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۲۱
احسنت
کارمند ساده۳۱۷۸۰۰۴۱۲:۴۶:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۱۶
هر گاه براساس قانون برابر با نرخ تورم که توسط بانک مرکزی یا مرکز آمار داده می شود حقوق و دستمزد دادند یعنی برای جمهور ملت ایران کار شده است والا تو بگو هیچ ....
ناشناس۳۱۷۸۰۴۸۱۳:۱۷:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۱۶
چرا درکشوری مانند ترکیه به علت بالا بودن نرخ تورم چند بار حقوق حقوق بگیران اضافه میشود ولی در ایران اینکار امکان ندارد ؟ الان کارکردن در اسنپ و دستفروشی درآامدش بیشتر از کارگری است وکیل الدوله ها و وکیل الپولدارها هم که در مجلس دسته خودشان را نمیبرند لااقل به قانونی که خودتان وضع کرده اید عمل کنید افزایش حقوق مطابق نرخ تورم.
ناشناس۳۱۷۸۰۵۱۱۳:۲۰:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۱۶
مشاغل کاذب مشاغلی هستند که درامد کمی دارند مثل کارگری که با حداقل حقوق که حتی پاسخگوی اجاره خانه اش هم نیست کار می کند اسم این کار مشاغل کاذب هست. اتفاقا دلالی و این جور کارها اگر شرافتمندانه انجام شود هم درامد خوب و حلالی دارد و هم شغل شریفی هست.
ناشناس۳۱۷۸۱۱۵۱۴:۳۸:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۱۶
خب اگر کارگر کم شده، کارفرما سر کیسه رو شل کنه. مشکل از جایی ناشی میشه که کارفرما کارگر «کف گیر» با کف حقوق می خواد، خب طبیعیه که پیدا نشه
امید یاوری دارانی۳۱۷۸۱۹۳۱۵:۲۳:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۱۶
کارگران هیچ خطر مستقیمی ندارند .چون هیچ تشکل منسجمی ندارند که واقعا پیگیر حقوق مسلم انها باشند . اما یک خطر بالقوه دارند و انهم عدم تعلق خاطر به کار است که باعث کاهش بهره وری و راندمان و در نتیجه کاهش سود و زیان صنایع کوچک و بزرگ شده است.
حامد۳۱۷۸۵۸۴۱۹:۴۳:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۱۶
دخالت دولت در هر قسمت از مشکلات معیشت و کارگر ی و مسکن به دلیل عدم مدیریت کاربلد و دخالت سیاست ایده ای باعث ورشکستگی قشر های زحمت کش جامعه شده این روند سالهاست تکرار میشه
ناشناس۳۱۷۸۵۹۹۲۰:۰۱:۴۲ ۱۴۰۲/۵/۱۶
دولت از افزایش مناسب حقوق کارمندان خود ناتوان است و برای آرام نگه داشتن آنها هر سال در جلسات شورای عالی کار دست به سرکوب حقوق کارگران میزند و این بسیار ظالمانه است.دستمزد کارگران از محل ارزش افزوده ایست که آنها با تولید محصولات ایجاد میکنند و لذا تاثیری در تورم ندارد ولی حقوق کارمندان دولت با چاپ اسکناس بی پشتوانه تامین میگردد و مستقیما در رشد تورم اثرگذار است.
ناشناس۳۱۸۰۱۴۱۲۳:۱۸:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۱۷
هیچ چیز سر جای خوش نیست
ناشناس۳۱۸۲۱۵۷۱۳:۰۸:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۱۹
دولت یک کارفرمای بزرگ است که کارگر و کارمند زیاد داره مثلا اگه حقوق کارگر بخش خصوصی ۵۰ درصدزیاد شود باید حقوق آن کارگر و کارمند دولت هم ۵۰ درصد زیاد شود و درصورتی که در بوجه افزایش ۲۰ درصد را در بوجه دیده اند و حقوق تامین اجتمایی هم باید ۵۰ درصد اضافه می شد مشکل حقوق نیست مشکل طریقه مملکت داری است این تورم را درست کرده اند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  3. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. فردا دیر است...

  6. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  7. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  8. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  9. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  11. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  12. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  13. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  14. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  15. تنوری که هنوز سرد است...

  16. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  17. ایثارگران را بدنام نکنید !

  18. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  19. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  20. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  21. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  22. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  23. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  24. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  25. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

پربحث‌های هفته

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  3. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  4. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  5. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  6. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  7. درخواست ابطال افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران به دیوان عدالت اداری

  8. دستورالعمل دادستانی کل کشور درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

  9. واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران

  10. تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعت کاری ادارات همچنان بلاتکلیف ماند

  11. ورود بانوان به ورزشگاه تصمیم نظام بوده است

  12. انتشار پیام مهم و معنادار نسرین به نیکا شاکرمی/ آتش چرا در شب مرگ نیکا او را از خانه بیرون کرده بود؟!

  13. رادان: پلیس در امنیت ملی اثرگذار است

  14. یاسین رامین به ۳ سال حبس محکوم شد

  15. امیر تتلو آزاد می‌شود؟/ وکیل مدافع تتلو : موکلم توبه کرده/ نوجوانان برای آزادی اش دعا می کنند

  16. کارگاه بزرگ تولید سلاح جنگی و شکاری در اندیمشک منهدم شد

  17. وجود حدود ۱۸ میلیون « دختر» زیر۳۰ سال در کشور/ وضعیت «تجرد» زنان دهه ۵۰ و ۶۰

  18. ماجرای روغن‌های خام آفتابگردان/ خط قرمز سازمان غذا و دارو سلامت مردم است

  19. اینکه می‌گویند بچه نیاورید اشتباه است/ فرزند نمی‌آورند چون نگهداری سگ و گربه راحت‌تر است

  20. توقف آهنگ رشد مصرف موادمخدر بین دانش‌آموزان

  21. با حکم رئیس‌جمهور سرپرست سازمان ملّی سنجش منصوب شد

آخرین عناوین