حقیقتی که "رابرت مالی" فاش کرد!

گروه جهان الف،   4020505075 ۴۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

فایل صوتی افشا شده اخیر از "رابرت مالی" که در قالب آن تاکید می کند، مذاکره و حصول توافق تازه با ایران صرفا اهرمی جدید برای واشینگتن جهت اعمال فشارهای تازه بر ایران است، بار دیگر این واقعیت را پیش چشم همگان قرار داد که هدف اصلی غرب و به طور خاص دولت آمریکا از تعامل و مذاکره با ایران، چیزی جز وارد کردن خسارت و نابودی کشورمان نیست.

حقیقتی که "رابرت مالی"  فاش کرد!

به گزارش الف؛ در روزهای اخیر ماجرای برکناری رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در مساله ایران، جنجال‌ها و تحلیل و تفسیرهای مختلفی را هم در ایران و هم آمریکا برانگیخته است. در این راستا، منابع آمریکایی، عدم رعایت پروتکل های حفاظتی در رابطه با اطلاعات در دسترسِ رابرت مالی را علت اصلی برکناری وی عنوان می‌کنند و البته که با فشارهای جمهوری‌خواهان، تحقیقات گسترده ای نیز در این رابطه در جریان است. 

البته که برخی نیز به طرح این گمانه زنی پرداخته اند که فشار لابی های صهیونیستی در آمریکا سبب شده تا رابرت مالی به عنوان فردی حامی ایده تعامل با ایران، از تیم سیاست خارجی دولت بایدن کنار گذاشته شود. مساله‌ای ما به ازایِ آن، افزایش سطح فشار و تهدیدها علیه ایران از سوی دولت آمریکا خواهد بود. در این میان، برخی منابع خبری نیز به این نکته اشاره داشته اند که دلیل اصلی برکناری رابرت مالی، مذاکرات وی با نماینده ایران در سازمان ملل متحد بوده است. 

در این رابطه، برخی از جریان های رسانه‌ای غربی به این مساله اشاره کرده اند که دولت آمریکا به رابرت مالی مظنون شده و فکر می کند که او احتمالا اطلاعات حساسی را به طرفِ ایرانی منتقل کرده است. با این همه، فارغ از تمامی حدس و گمان های مذکور، به تازگی روزنامه تهران تایمزِ کشورمان، به فایل صوتی دست یافته که در قالب آن به نکته ای جالب و قابل تامل از سوی رابرت مالی اشاره می شود. 

وی در این فایل صوتی به صراحت تاکید می کند که ایده دستیابی به توافقی حداکثری از سوی آمریکا با ایران، چندان واقع بینانه نیست. با این حال، وی به دنبال آن است از مجرای احیای برجام و دستیابی به یک توافق تازه با ایران، بار دیگر زمینه تشدید فشارها علیه ایران را هموار کند. فشارهایی که می توانند با دست گذاشتن روی دیگر مسائل نظیر توان موشکی ایران، قدرت و نفوذ منطقه ای آن، قدرت پهپادی تهران و البته مسائل حقوق بشری دنبال شوند. بلافاصله پس از اننشار فایل مذکور، جنجال های گسترده ای مخصوصا در آمریکا به راه افتاد. 

در این رابطه حتی برخی خبرنگاران آمریکایی در سوال هایشان از مقام های دستگاه وزارت خارجه آمریکا به این نکته اشاره کردند که انگار در تهران اخباری وجود دارد که هیچکس اجازه دسترسی به آن ها در واشینگتن را ندارد. موضوعی که یک مساله ناامید کننده برای آمریکا است. با این همه، آنچه رابرت مالی در فایل صوتی افشا شده از وی می گوید، حامل دو نکته مهم است: 

اولا، دولت آمریکا به هیچ عنوان خود را در واجد قدرت برای توقف توسعه برنامه و پیشرفت های هسته ای کشورمان با استفاده از ابزارهای قهری و متکی بر زور نمی بیند و اساسا توانایی در این رابطه ندارد. درست به همین دلیل سعی دارد تا با چنگ زدن به ریسمان توافق برجام، بار دیگر ایران را گرفتار کند و محدودیت های گسترده ای را در عین بدعهدی های خود بر تهران تحمیل کند. موضوعی که نمود عینی آن را در زمان انعقاد اولیه توافق برجام نیز مشاهده کردیم و عجیب است که مقام های آمریکایی فکر می کنند ایران بار دیگر در دام فریب ها و بدعهدی های آن ها گرفتار خواهد شد. 

نکته دوم که البته از چشم اندازی کلی بسیار هم اهمیت دارد این است که بار دیگر این مساله روشن شده که اساسا قدرت های غربی و مخصوصا آمریکا، ابزار مذاکره با ایران را به مثابه مساله ای جهت رفع اختلافات و کاهش تنش ها با کشورمان نمی بینند. بلکه برعکس آن ها مذاکره را عامل تداوم خصومت ورزی هایشان با ایران ارزیابی می کنند و سعی در وارد کردن خسارات و ضربات سنگین به کشورمان دارند و به بیان ساده تر، به دنبال نابودی ایران از مجرای مذاکرات سیاسی هستند. منطقی که البته از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تاکنون، بارها و بارها نمودهای عینی و عملی خود را به نمایش گذاشته و نکته قابل تامل این است که در تمامی موارد نیز، آمریکا به عنوان کشوری که بایستی در مقام بدهکار و پاسخگو ظاهر شود، با استفاده از امپراطوری رسانه ای و تبلیغاتی خود، در مقام طلبکار ظاهر شده و ارائه امتیازات بیشتر از سوی ایران را به عنوان کلید اصلی حل مشکلات و چالش ها معرفی کرده است. معادله ای که در کلیت خود نشان می دهد تا چه اندازه جهان غرب در تعامل با دیگر بخش های جهان، غیرمنطقی و حتی نامعقول می اندیشد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۶۳۶۴۱۱۳:۱۵:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۶
اما غرب گداهای ایرانی همچنان به کدخدایشان اعتقاد دارند!
ناشناس۳۱۶۳۹۳۰۱۹:۰۴:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۶
کاسبان تحریم هم سخت مشغول‌ کارند
ناشناس۳۱۶۴۱۱۱۲۲:۳۸:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۶
کاسبان تحریم همان کاسبان برجام هستند
ناشناس۳۱۶۴۰۸۹۲۲:۰۲:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۶
شما غیرغربگرا. لطفا بدون شعار، بفرمایید برای بهبود وضعیت اقتصاد چه کاری میشه انجام داد؟ از این وضعیت موجود، مردم ایران ضرر میکنن یا مردم آمریکا؟
ناشناس۳۱۶۴۳۲۷۰۷:۴۵:۴۲ ۱۴۰۲/۵/۷
ایشان می توانند روضه بخوانند برای بدبختی مردم و همینطور منتظر سقوط امریکا باشند
ناشناس۳۱۶۴۴۰۱۰۸:۵۳:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۷
ما منتظر نیستیم انجام دادیم در ایجاد افول آمریکا در ضمن اگر تفکر غرب گدایی در کار نبود اوضاع اقتصادی مملکت هم این نبود
ناشناس۳۱۶۳۶۴۲۱۳:۱۶:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۶
اگر درس عبرتی می بود که سعد اباد هم در کار نمی بود چه برسد به برجام
ناشناس۳۱۶۳۶۴۳۱۳:۱۷:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۶
فاش کردن این حقیقت توسط مالی به نفع آمریکاست یا ایران؟!
ناشناس۳۱۶۳۶۵۳۱۳:۲۸:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۶
باز هم امریکا مقصر است ...
ناشناس۳۱۶۳۹۶۰۱۹:۵۹:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۶
نه پس ایران می‌رود در ناف آمریکا می‌گوید بتن بریز و لشکر کشی می کند به انجا
ناشناس۳۱۶۳۶۷۲۱۳:۴۴:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۶
اگه توافق اینقدر بده ، چرا امیر عبدالهیان هر دفعه به عنوان یک دستاورد میگه از طرف آمریکایی پیام دریافت کردیم؟؟ ...
ناشناس۳۱۶۳۶۸۹۱۴:۱۳:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۶
از دولت قبل ملولیم که با مذاکره کشور رو در گرداب انداختن.
ناشناس۳۱۶۴۸۲۴۱۳:۵۴:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۷
خدا رو شکر دستاوردهای دولت فعلی رو هم دیدیم
ناشناس۳۱۶۳۷۶۳۱۵:۵۴:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۶
در جایی رابرت مالی در جمع منتقدان بازگشت به برجام می‌گوید با پیوستن مجدد به برجام ما ابزارهای دیگری هم برای اعمال فشار به ایران داریم و تمامی تحریم‌ها برداشته نخواهد شد.
ناشناس۳۱۶۳۷۶۷۱۵:۵۷:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۶
اونوقت برا این افشاگری هست که از کار برکنارش کردن ؟!
ناشناس۳۱۶۳۷۷۴۱۶:۰۶:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۶
این حرف های رابرت مالی حرفای عجیبی نیست مگه خود ما بعد از توافق برجام ادعا کردیم دیگه می خوایم با آمریکا روابط صمیمانه بر قرار کنیم ؟! یا دشمنی ما با آنها تمام شده!! خیر مسئولین ما هم در جمع های خودی گفتند برجام دلیل بر اعتماد به آمریکا نیست حتی رهبری هم صریحا فرمودند برجام نشانه برقراری روابط اقتصادی با آمریکا نیست و آمریکا قابل اعتماد نیست. معلومه اونا هم در برابر طیف مخالف برجام در آمریکا همچنان بر دشمنی با ایران اصرار کرده باشند .
ناشناس۳۱۶۳۹۶۱۲۰:۰۱:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۶
چه ربطی داشت آن وقت؟ اساس این قرارداد بر مبنای تجزیه ایران هست!!!
ناشناس۳۱۶۴۴۵۵۰۹:۴۱:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۷
آخه برجام چه ربطی به تجزیه داره ؟!
ناشناس۳۱۶۴۶۰۲۱۱:۱۶:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۷
هر وقت فهمیدی از برجام 1 به برجام 2 و 3 دنبال می کردن که خالی کردن دست ایران از ابزار قدرت و.. مانند لیبی عراق اوکراین
ناشناس۳۱۶۵۰۷۹۱۶:۵۶:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۷
اقای محترم فعلا چین وروسیه هستن که دارن ایران را تجزیه میکنن .
ناشناس۳۱۶۳۸۲۷۱۷:۱۷:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۶
قطعاً هر مذاکره ای با امریکا به نفع اوست و حتماً نفع بیشتری نسبت به ما خواهد برد؛ پس دلیلی وجود ندارد که با دشمن مذاکره کنیم. ۷۰ سال تجربه (از ۲۸ مرداد ۳۲) کافی نیست؟ ۲۲۰,۰۰۰ شهید جنگ تحمیلی فراموش شده؟ ۲۹۰ شهید سرنگون سازی پرواز ۶۵۵ توسط دولت جنایتکار امریکا از خاطره‌ها رفته است؟ *فقط نه به مذاکره با امریکا*
ناشناس۳۱۶۴۰۷۵۲۱:۴۰:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۶
متحد اصلی عراق در جنگ روسیه بود
ناشناس۳۱۶۴۴۵۹۰۹:۴۲:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۷
جدا کننده بخشهایی از شمال ایران روسیه بود !
مهدی۳۱۶۳۸۷۶۱۸:۰۶:۱۲ ۱۴۰۲/۵/۶
قطعاً هر مذاکره ای با امریکا به نفع اوست و حتماً نفع بیشتری نسبت به ما خواهد برد؛ پس دلیلی وجود ندارد که با دشمن مذاکره کنیم. ۷۰ سال تجربه (از ۲۸ مرداد ۳۲) کافی نیست؟ ۲۲۰,۰۰۰ شهید جنگ تحمیلی فراموش شده؟ ۲۹۰ شهید سرنگون سازی پرواز ۶۵۵ توسط دولت جنایتکار امریکا از خاطره‌ها رفته است؟ *فقط نه به مذاکره با امریکا*
ناشناس۳۱۶۴۴۶۲۰۹:۴۳:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۷
حرم امام رضا را روسیه به توپ بست !
ناشناس۳۱۶۵۱۳۱۱۷:۳۹:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۷
و ایضا به توپ بستن مجلس
ناشناس۳۱۶۴۴۶۶۰۹:۴۶:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۷
کشوری که سالها برای دستیابی به آبهای گرم خلیج فارس کشور ما را مورد جاسوسی و تهدید و تجاوز و ...قرار داد روسیه بود !
Abdi۳۱۶۳۸۹۷۱۸:۳۵:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۶
اگر به منافع ملی و شرایط اقتصاد مردم نگاه کنید مسلما نتیجه بهتری میگیرید
ناشناس۳۱۶۳۹۱۱۱۸:۴۶:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۶
انتشار این فایل صوتی آن هم از طرف آمریکایی خود نشان از وجود کاسه ای زیر نیم کاسه دارد.
ناشناس۳۱۶۴۰۱۶۲۰:۵۷:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۶
چرا از برجام خارج نمی شوید؟
ناشناس۳۱۶۴۷۳۸۱۲:۵۸:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۷
ظریف کاری کرده که خارج شدن از برجام برای ایران تاوان سنگینی داره
عباس۳۱۶۴۰۱۸۲۰:۵۸:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۶
کافیست خردمندانه از دکتر ظریف و آقای عراقچی و آقای کمال خرازی استفاده شود.
ناشناس۳۱۶۴۱۱۵۲۲:۴۰:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۶
اگر خردی باشد باید به تاریخ بپیوندن با ضرری که زدن
ناشناس۳۱۶۴۰۲۶۲۱:۱۰:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۶
اگر رابرت مالی به نفع ما اطلاعاتی داده مطمئنا برخی گرای انرا به امریکا داده اند.
ناشناس۳۱۶۴۱۲۳۲۲:۴۶:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۶
تلویزیون ایران اینتر عربستان نشنال دائم دنبال راپورت به قول اونا ملی بود وراپورت دیدار مالی با ایروانی نماینده ایران درسازمان ملل را دادند اسمشون خبرنگاره ولی دائم دارن جاسوسی میکنن
ناشناس۳۱۶۴۴۷۳۰۹:۵۰:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۷
کار خبرنگار فضولیه اونوقت فکر می کنی آمریکا با اون دستگاه عریض و طویل جاسوسی وامنیتی که داره منتظر افشا گری یه خبرنگار می شینه ؟!
ناشناس۳۱۶۴۳۲۹۰۷:۴۹:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۷
آنچه ضروری است بدانیم این است که با وجود تحریم هرگز امکان رشد اقتصادی فراهم نیست نمونه بارز آن این است که به عراق صادرات می کنیم اما امریکا اجازه پرداخت پولش را نمی دهد وقتی هم قبول می کند پرداخت شود آن را مشروط به واردات محصولات غذایی و دارویی می کند. دولت روحانی راه برجام را در پیش گرفت دولت اصولگراها که مخالف برجام بود بعد از به قدرت رسیدن 2 سال مذاکره کردند که همان برجام را بازگردانند که نتوانستند. حال سوال این است که اگر برجام بد است چگونه می خواهید تحریم های امریکا را بردارید؟ حداقل برنامه تان را به مردم بگویید.
ناشناس۳۱۶۴۴۱۲۰۹:۰۳:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۷
آیا میدانی در برجام هم فروش دلاری دولت مانند نفت هم با مجوز امریکا لازم بود حتی پول آن به داخل ایران نمی آمد؟ آیا میدانی بخش خصوصی خیلی راحت تر حتی با دلار کار می کنند با همین عراق؟ دولت باید ارز مبنا که دلار هست را کنار بگذارد و از ارز غیر تحریمی استفاده کند برای مبادلات
ناشناس۳۱۶۴۴۷۹۰۹:۵۴:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۷
با رابطه اقتصادی با ونزوئلا !!!!! این رو یه بار تو برنامه ثریا یکی از حامیان دولت احمدی نژاد داشت جا مینداخت که ما دچار مشکل اقتصادی شدیم چون دولت روحانی دیگه اجازه نداد ما با ونزوئلا برنامه های اقتصادیمون رو دنبال کنیم !!
امید یاوری دارانی۳۱۶۴۴۳۰۰۹:۱۷:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۷
انچه که واضح است اینکه برجام خواست نظام بود و اکنون نیز هست. تصویب دولت تصویب 20 دقیقه ای مجلس اصولگرا تصویب فوری شورای نگهبان تصویب مجمع تضخیص مصلحت نظام و بالاتر از همه تصویب شورایعالی امنیت ملی .
مهدی۳۱۶۴۴۵۲۰۹:۴۰:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۷
برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پامال است
امیر۳۱۶۴۷۵۸۱۳:۱۰:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۷
هر روز وضعیت بدتر از دیروز.اگر کشور تحریم هست و فشار اقتصادی هست باید برای همه یکسان باشد نه که تورم و تحریم برای مردم عادی باشد..
خلج۳۱۶۵۱۵۹۱۸:۰۴:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۷
رابرت مالی همه چیز رو به نفع دیگری ماس مالی میکرد !!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. فردا دیر است...

  2. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  3. صوت افشا شده مدیرعامل ایران خودرو: اگر پارس تا امروز آدم کشته بگذارید ۶ ماه دیگه هم بکشد!

  4. فراریان بزرگ مالیاتی را بشناسید

  5. توقف روند کاهش جمعیت در ایران

  6. واکنش کنعانی به اقدام ضد ایرانی کانادا

  7. وزیر کشور: مردم با حضور در انتخابات برگ زرین دیگری بر افتخارات این کشور افزودند

  8. هیلاری کلینتون: دانشجویان معترض تاریخ نمی‌دانند!

  9. تکلیف ۳۰ منتخب تهران در مجلس تعیین شد + گرایش سیاسی

  10. نتایج مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم

  11. چرا قیمت مسکن در تهران گران‌تر از بعضی شهر‌های بزرگ دنیاست؟

  12. اعتماد به نفس مقاومت

  13. ترکیب سیاسی مجلس دوازدهم به کدام سمت و سو می‌رود؟

  14. واکنش محسن رضایی به توهین نماینده صهیونیست‌ها به منشور ملل متحد

  15. درخواست رئیس‌جمهور کلمبیا برای بازداشت نتانیاهو

  16. دهه «رکود، عبرت، تجربه»/ ۱۰ میلیون فقیر حاصل ۱ دهه اقدام غلط

  17. مشارکت نصف شد!

پربحث‌های هفته

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. چرا این همه بد اخلاقی؟

  3. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  4. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  5. درباره توبه تتلو

  6. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  7. فردا دیر است...

  8. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  9. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  10. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  11. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  12. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  14. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  15. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  16. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  17. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

  18. تنوری که هنوز سرد است...

  19. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  20. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  21. ایثارگران را بدنام نکنید !

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  24. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  25. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

آخرین عناوین