۳ چالش اصلی بحران گرم‌شدن کره زمین برای مردم جهان چیست؟

گروه جهان الف،   4020503130 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

«گرم شدن کره زمین سبب می شود تا الگوی بارش در جهان دستخوش تغییر شود. مساله ای که خود عارضه جانبیِ بحران تغییرات اقلیمی است و باعث می شود که دوره های زمانی ریزش نزولات جوی با فاصله بیشتری از یکدیگر باشد اما شدت این ریزش ها چند برابر شود. مساله ای که خود را در قالب تناوب بالای وقوع سیل‌های مرگبار در اقصی نقاط جهان نشان می دهد.»

۳ چالش اصلی بحران گرم‌شدن کره زمین برای مردم جهان چیست؟

به گزارش الف؛ در روزهای اخیر، انتشار آمارهای خیره کننده از افزایش دمای آب و هوا در اقصی نقاط جهان، شگفتی بسیاری را به همراه داشته است. در این راستا، سازمان ناسا نیز به تازگی در پیش بینی اعلام کرده که ماه آتی میلادی می تواند گرم ترین دوره زمانی باشد که بشر در طی صدها و حتی هزاران سال اخیر تجربه کرده است. در این چهارچوب، بسیاری از کشورها نسبت به امواج شدید گرمایش جهانی در روزهای آتی ابراز نگرانی کرده اند و البته که برخی کشورها نیز از آماده باشِ کلیه امکانات خود در حوزه های مختلف به ویژه عرصه بهداشت و درمان جهت مقابله با تبعات گرم شدن عجیب و غریب هوای کره زمین خبر داده اند. با این همه، بحران مذکور حداقل از سه منظر، بر زندگی بشر اثرگذاری منفی قابل توجهی را دارد. 

اول اینکه گرم شدن کره زمین سبب می شود تا الگوی بارش در جهان دستخوش تغییر شود. مساله ای که خود عارضه جانبی بحران تغییرات اقلیمی است و سبب می شود که دوره های زمانی ریزش نزولات جوی با فاصله بیشتری از یکدیگر باشد، اما شدت این ریزش ها چند برابر شود. موضوعی که خود را در قالب تناوب بالای وقوع سیل های مرگبار در اقصی نقاط جهان نشان می دهد و البته که پیشتر نیز بسیاری از تحلیلگران مسائل اقلیمی، وقوع سیل های ویرانگر در آلمان و پاکستان را که در سال گذشته شاهد آن بودیم، نمودهای عینی از این مساله دانسته اند. مساله ای که تبعات جانی، اقتصادی و اجتماعی منفی گسترده ای را برای مردم در اقصی نقاط جهان دارد. 

نکته دوم این است که بحران گرم شدن کره زمین تا حد زیادی از این قابلیت برخوردار است که به زمین های زراعی و محصولات کشاروزی آسیب های جدی را وارد کند. مساله ای که عملا امنیت غذایی انسان ها را آن هم در بحبوحه وقوع بحران های بزرگ در جهان نظیر جنگ اوکراین که خود تا حد زیادی روند تولید و عرضه غله در دنیا را با اختلال رو به رو کرده، به خطر می اندازد(روسیه و اوکراین هر دو جز اصلی ترین تولیدکنندگان غله در جهان هستند). از این رو، نه تنها امنیت غذایی انسان ها به خطر می افتد بلکه قیمت مواد غذایی تولید شده موجود نیز به نحو قابل توجهی بالا می رود. موضوعی که مخصوصا درکشورهای در حال توسعه ای نظیر مصر که حتی همین حالا هم با افزایش شدید مواد غذایی و مخصوصا گندم به دلیل جنگ اوکراین رو به رو شده اند، آثار وخیم‌تری را از خود برجا خواهد گذاشت. 

و در نهایت سوم اینکه بحران گرم شدن کره زمین تا حد زیادی سلامت انسان ها در اقصی نقاط جهان را نیز به خطر می اندازد. در این راستا، باید توجه داشت که کشورهای در حال توسعه و فقیر، متحمل خسارت های جدی‌تری می شوند زیرا چه از حیث سازوکارهای مرتبط با رفاه عمومی و چه شاخص های اقتصادی عمومی در این کشورها که ضعیف هستند، مردم و دولت ها توانایی تقابل با بحران تغییرات اقلیمی و گرم شدن کره زمین را ندارند و این مساله آسیب های سلامتی جدی را به آنها وارد می کند. در این چهارچوب، عدم وجود قوانین حمایتی از افراد در محیط های کار و در نظر نگرفتن ساعات کاری مناسب و متناسب با شرایط نامساعد آب و هوایی و در عین حال نیاز افراد به تامین معاش خود و ناتوانی در فراهم کردن امکانات لازم برای خنک کردن و حراست از سلامتی‌شان، همه و همه دست به دست هم می دهند تا تلفات بحران گرم شدن هوای کره زمین در کشورهای در حال توسعه بسیار بالا باشد. البته که با توجه به بی سابقه بودن افزایش درجه حرارت هوا در شرایط کنونی، امکان دارد که سطح آسیب ها برای این دسته از کشورها، از چالش به فاجعه تغییر جهت دهد. از این رو نیاز است که سازمان های بین المللی مسوول نیز جهت کمک به کشورهای فقیر و ضعیف در امر مواجهه با بحران گرم شدن کره زمین به نحوی جدی وارد میدان شوند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۶۱۴۸۵۰۷:۱۴:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۴
ما یه سری مشکلاتی داریم که مسئولان درست کردن از جمله تورم و مشکلات اقتصادی محدود کردن اینترنت و.. اینها را شما حل کنید نگران گرم شدن جهان نمیخاد باشید .
ناشناس۳۱۶۲۱۵۳۱۷:۳۲:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۴
دوست عزیز؛ تا زمانیکه افرادی مثل شما داریم که ناآگاه هستند؛ اما اصرار به اعمال نظر دارند؛ وضعیت ما همین هست ...
ناشناس۳۱۶۱۵۴۳۰۸:۲۴:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۴
هدف کاهش جمعیت زمین است کرونا نشد قحطی و جنگ
ناشناس۳۱۶۱۶۲۶۰۹:۵۲:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۴
گرمایش زمین تنها محصول انتشار گازهای گلخانه ای نیست این یک امر اجتناب ناپذیر است و با گذشت زمان، زمین گرمتر و گرمتر خواهد شد. لذا بحران کم آبی در کشورهای خشکی مثل ایران بسیار عمیقتر احساس شده است. راهکارهای موجود، اصلاح الگوهای مصرف و ابداع روشهای جدید استحصال آب بدون برداشت وسیع از سفره های زیر زمینی و در یک کلام اقدامات علمی و تکنولوژیک است. جداسازی منابع آب شرب از آب مصرفی روزانه شهروندان و حرکت بسوی ایجاد تاسیسات لوله کشی مجزا برای مصرف کنندگان، اصلاح الگوهای آبیاری زمینهای زراعی و استفاده از روشهای روز دنیا، احداث تصفیه خانه های فاضلاب در شهرها، ممانعت از حفر چاه های عمیق غیرمجاز در روستاها، احداث واحدهای بزرگ آب شیرین کن در سواحل دریاها و استفاده از تجربیات و موفقیتهای سایر کشورها بسیار ضروری است. بحران آب اگر عاجلتر و مهمتر از بحران توسعه و اقتصاد و سیاست کشور نباشد کمتر هم نیست و همین الان امنیتی شدن موضوع در سیستان و بلوچستان و در قضیه هیرمند با طالبان را شاهدیم و گه گداری نیز اختلافات بین استانی در این حوزه آشکار میشود. سیاست بر این حوزه هم تاثیرات مخرب خود را گذاشته است.
خاصی۳۱۶۱۹۸۹۱۵:۰۲:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۴
مهم تعطیلی برخی کارخانه هاست
ناشناس۳۱۶۲۱۴۳۱۷:۱۵:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۴
بینید برا یه مقاله علمی فقط 2 کامنت گذاشته شده ولی برا یه مطلب سیاسی ببینید چه خبر میشه این نشونه چی میتونه باشه
اذرگون۳۱۶۲۱۷۸۱۸:۱۵:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۴
برای جلو گیری از گرمایش زمین کارهای مختلفی میشه انجام داد ،در خت کاری ، استفاده از خودروهای متناسب با محیط زیست ، استفاده کمتر از سوختهای فسیلی ، وچندین کار دیگه ، همه ی اینا رو باهم انجام بدن مشکلات گرمایش زمین کمتر میشه اگر انجام بدن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. فردا دیر است...

  2. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  3. صوت افشا شده مدیرعامل ایران خودرو: اگر پارس تا امروز آدم کشته بگذارید ۶ ماه دیگه هم بکشد!

  4. فراریان بزرگ مالیاتی را بشناسید

  5. توقف روند کاهش جمعیت در ایران

  6. واکنش کنعانی به اقدام ضد ایرانی کانادا

  7. وزیر کشور: مردم با حضور در انتخابات برگ زرین دیگری بر افتخارات این کشور افزودند

  8. هیلاری کلینتون: دانشجویان معترض تاریخ نمی‌دانند!

  9. تکلیف ۳۰ منتخب تهران در مجلس تعیین شد + گرایش سیاسی

  10. نتایج مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم

  11. چرا قیمت مسکن در تهران گران‌تر از بعضی شهر‌های بزرگ دنیاست؟

  12. اعتماد به نفس مقاومت

  13. ترکیب سیاسی مجلس دوازدهم به کدام سمت و سو می‌رود؟

  14. واکنش محسن رضایی به توهین نماینده صهیونیست‌ها به منشور ملل متحد

  15. درخواست رئیس‌جمهور کلمبیا برای بازداشت نتانیاهو

  16. دهه «رکود، عبرت، تجربه»/ ۱۰ میلیون فقیر حاصل ۱ دهه اقدام غلط

  17. مشارکت نصف شد!

پربحث‌های هفته

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. چرا این همه بد اخلاقی؟

  3. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  4. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  5. درباره توبه تتلو

  6. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  7. فردا دیر است...

  8. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  9. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  10. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  11. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  12. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  14. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  15. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  16. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  17. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

  18. تنوری که هنوز سرد است...

  19. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  20. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  21. ایثارگران را بدنام نکنید !

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  24. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  25. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

آخرین عناوین