قدرت اقتصادی شرق آفریقا از ایران چه می‌خواهد؟

  4020423068 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس‌جمهور کنیا، ویلیام سامویی روتو اظهار کرد که مشتاق افزایش حجم تجارت خود با ایران است همچنین ایران، به عنوان نقطه ورود کلیدی به کشورهای آسیای مرکزی عمل خواهد کرد.

قدرت اقتصادی شرق آفریقا از ایران چه می‌خواهد؟

به گزارش ایسنا به نقل از سی ان ان، سفر رئیسی به آفریقا، اوگاندا و زیمبابوه، اولین سفر رئیس‌جمهوری ایران در بیش از یک دهه گذشته به آفریقا و نشان دهنده تلاشی برای تنوع بخشیدن به روابط اقتصادی در مواجهه با تحریم‌های ایالات‌متحده است.

رئیس‌جمهور کنیا، ویلیام سامویی روتو، روز چهارشنبه گفت که وی با ابراهیم رئیسی، گفت‌وگوهای دوجانبه انجام داده که در آن ایران موافقت کرده است که فعالیت‌های کنیا در زمینه تولید، سلامت و اقتصاد آبی را از طریق تحقیق و فناوری تقویت کند.

کنیا مشتاق افزایش حجم تجارت خود با ایران است و روتو گفت که دولت وی در حال همکاری نزدیک با تهران برای تسهیل صادرات بیشتر چای، گوشت و سایر محصولات کشاورزی به ایران است همچنین ایران، به عنوان نقطه ورود کلیدی به کشورهای آسیای مرکزی عمل خواهد کرد.

ویدئویی که ریاست‌جمهوری کنیا در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است، نشان می‌دهد که رئیسی قبل از پیوستن به روتو و آغاز جلسه، توسط گارد افتخاری در کاخ ریاست جمهوری کنیا مورد استقبال قرار گرفت.

ایران پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸ توافق هسته‌ای را کنار گذاشت و تحریم‌ها را مجددا اعمال کرد، ارتباطات دیپلماتیک خود را با کشورهای در حال توسعه جهان افزایش داده است.

رئیسی در ماه ژوئن از سه کشور آمریکای لاتین بازدید کرد تا از متحدان تحت تحریم آمریکا حمایت کند همچنین وزارت امور خارجه ایران روز شنبه اعلام کرد که تجارت ایران با کشورهای آفریقایی در سال جاری به بیش از دو میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

وزارت امور خارجه کنیا روز سه‌شنبه اعلام کرد که سفر رئیسی به کنیا، قدرت اقتصادی شرق آفریقا، این فرصت را برای دو کشور فراهم می‌کند تا روابط دوجانبه خود را به‌طور متقابل به نفع مردم دو کشور بررسی و تقویت کنند.

صدای آمریکا نوشت: ویلیام سامویی روتو با بیان اینکه کنیا در سه ماهه نخست امسال ۲۸.۴ میلیون دلار یا حدود چهار میلیارد شیلینگ چای به تهران صادر کرده است نسبت به مدت مشابه سال گذشته این میزان هشت برابر شده است.

روتو گفت که همکاری قدرتمندتر با ایران برای اقتصاد کنیا مهم و حجم تجارت بین کشورهایشان افزایش یافته است.

وی در ادامه افزود: کنیا با توجه به علاقه زیادی که ایران به ترویج نوآوری‌های فناورانه و کارآفرینی در میان جوانان کنیایی دارد از طریق ترویج رشد استارتاپ‌ها و صنعت خلاق کنیا از طریق مرکز نوآوری و فناوری خانه ایران تشویق شد.

دو رهبر توافقنامه‌هایی را برای افزایش همکاری در زمینه اطلاعات و فناوری، شیلات، بهداشت حیوانات، محصولات دامی و ترویج سرمایه‌گذاری امضا کردند که به گفته رئیسی نقطه عطفی در توسعه روابط ایران و کنیا خواهد بود.

وی بیان کرد: با گفت‌وگوها و تبادلاتی که با رئیس‌جمهور ایران داشتیم، عزم دو کشور را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجاری، همکاری‌های سیاسی، فرهنگی بین دو کشور ثبت کردیم. امیدوارم مقامات و مسئولان ذیربط در دو کشور تلاش زیادی کنند تا زمینه همکاری‌های بیشتر دو کشور را فراهم کنند که می‌تواند به توسعه همکاری‌های منطقه‌ای نیز منجر شود.

با سفر رئیسی، ایران به چین، روسیه، آمریکا و دیگر کشورها در تلاش برای تقویت روابط دیپلماتیک و تجاری در قاره آفریقا می‌پیوندد.

دیدگاه کاربران

محمود۳۱۴۳۵۰۰۰۸:۰۷:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۲۴
کشورهای آفریقایی هیچ تاثیری در بهبود اوصاع کشور ندارند.
علی۳۱۴۳۹۶۴۱۳:۱۹:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۲۴
ببخشید ولی اگر مطالعه ای توی تاریخ مدرن داشته باشید به ویژه دوران پسا استعمار متوجه میشید فرانسوی ها از دوگل تا مکرون بارها یک کلید واژه وزرای اقتصادی ان ها داشتن که فرانسه با ثروت کشورهای غربی افریقا ساخته شد بعد جنگ جهانی دوم ساحل عاج بنین توگو غنا الجزایر هنوز که داریم حرف میزنیم در موردش همین شکلیه میتونید مطالعه کنید خیلی خوبه با مطالعه میتونید سطح دانشتون از جهان پیرامونتونو زیاد کنید و نظر شاز ندید افریقا قاره به شدت ثروتمندیه
ناشناس۳۱۴۴۲۵۴۱۶:۵۴:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۲۴
خدا کنه مثل سفرهای احمدی‌نژاد جنبه تبلیغاتی نداشته باشد
ناشناس۳۱۴۴۲۹۳۱۷:۳۸:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۲۴
اون کشور هایی که برشمردید در بلوک غرب جای می گیرند و گوش به فرمان آنها هستند
ناشناس۳۱۴۴۰۵۶۱۴:۱۲:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۲۴
برای فیلم و عکس گرفتن خوب هستن !
ناشناس۳۱۴۴۲۶۱۱۷:۰۰:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۲۴
آره برای ما بده ، هیچی نداره.... پس اروپایی‌ها سیصد سال تو آفریقا چی کار میکردن، فیلم و عکس میگرفتن. کسینجر سالها پیش گفته آفریقا آنقدر با ارزش است که نباید در اختیار سیاهپوستان باشد. زمینهای حاصل خیز، آب فراوان، جنگلهای انبوه ، معادن سرشار، نیروی انسانی ارزان ... فقط چینی‌ها بیش از ۹۰ میلیارد دلار تجارت با آفریقا دارند. شما غرب‌پرستان اگر به همه چیز ایراد نگیرید باز هم ما به منطق‌تان شک میکنیم، چه برسد به این همه .... گویی شما بععععد از برجام از اروپا خواهش کنید تجارت پرسود با شما داشته باشد ما هم به تماشا نشسته‌ایم.
ناشناس۳۱۴۴۰۹۲۱۴:۴۴:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۲۴
یعنی بقیه می‌روند آنجا برای الکی می روند و همکاری می کنند؟ بی خیال عمو اینقدر پرت نباشید
افقانی۳۱۴۳۵۰۹۰۸:۱۴:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۲۴
قدرت اقتصادی شرق آفریقا !.
ناشناس۳۱۴۳۶۰۰۰۹:۱۴:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۲۴
در مورد زیمباوه (منبع ویکی‌پدیا): - حدود ۹۰ درصد جمعیت زیمبابوه بیکار هستند و سه-چهارم مردم، درآمدی کمتر از ۵ و نیم دلار در روز دارند. ۶۸ درصد مردم زیمبابوه زیر خط فقر زندگی می‌کنند و نرخ تورم آن بیش از صد هزار درصد است. پس از انفجار تورم، دیگر از دلار زیمبابوه استفاده نمی‌شود. واحد پول رسمی دولت #دلار_آمریکا است و از ارزهای دیگری چون رند آفریقای جنوبی و بسیاری واحدهای پولی دیگر پولای بوتسوانا، یورو، روپیه هند، پوند استرلینگ، دلار استرالیا و سکه باند زیمبابوه نیز استفاده می شود.
ناشناس۳۱۴۳۶۶۸۰۹:۵۶:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۲۴
روسها و چینیها از ادعای امارات در مورد جزایر ایرانی خلیج فارس حمایت کردن، روابط با کشورهای آفریقایی سود چندان نداره،باید فکر اساسی کرد
ناشناس۳۱۴۴۰۹۹۱۴:۴۷:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۲۴
دوباره حرفی بی ربط زدید؟ ده ها کشور می‌روند در آن اجلاس این بیانیه هم هست چرا فقط از روسیه و چین حرف می زنید؟ چرا بقیه اعراب که عضو آن هستند حرف نمی زنید؟ در ضمن جهت اطلاع شما این بیانیه ها هم حرفی از مالکیت امارات نمی زند و هیچ کجای آن پیدا نمی کنید
ناشناس۳۱۴۳۷۷۲۱۱:۰۱:۱۵ ۱۴۰۲/۴/۲۴
تجارت وتوسعه روابط خوب است . براستی نقش این کشورها دراقتصاد کشور چنددرصداست پروپاگاندا اثر کوتاه مدت دارد ودردراز مدت نتیجه معکوس خواهد داد چون از رکود وتورم وعدم سرمایه گذاری وتشدید بیکاری مسئولان غافل شده و درنهایت بحرانهای جدید بوجود می آید ا
ناشناس۳۱۴۳۷۹۳۱۱:۲۲:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۲۴
ما در مقابل چای چی صادر میکنیم؟!
.۳۱۴۴۱۴۸۱۵:۳۱:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۲۴
قند ارسال میکنیم
صمصام۳۱۴۳۸۱۹۱۱:۴۸:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۲۴
شعار دوستان زمان انتخابات تبديل ايران به قطب صادرات محصولات كشاورزي و گوشت در منطقه بود الان شديم وارد كننده گوشت از كنيا
ناشناس۳۱۴۳۸۴۹۱۲:۰۵:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۲۴
آقای همتی به آقای رییسی ایراد گرفته چرا ایران رابطه با اروپا و امریکا را که ۴۳٪ تولید ناخالص دنیا را دادند ول کرده و به سراغ آفریقا که فقط ۳٪ تولید ناخالص دنیا را دارد رفته است . اولا داستان ما مانند آن جوانی است که به خواستگاری دختر زیبایی می رود و آن دختر کلی امتیاز از آن جوان می گیرد و در نهایت هم با او ازدواج نمی کند چون از اول هم نمی خواسته با او ازدواج کند و در نهایت این جوان با یک دختر معمولی ازدواج میکند ( حجم مراودات اقتصادی ایران و اروپا شاید در حد مراودات ایران و افغانستان باشد و چند برابر کمتر از ایران و عراق) . دوما چین سرمایه گذاری بزرگی در افریقا کرده است چین جایی بی خود سرمایه گزاری نمی کند.سوما اگر حجم اقتصاد اروپا و امریکا ۴۳ ٪ دنیا باشد لابد بقیه دنیا می شود ۵۷٪ . از این جهت متنوع کردن روابط تجاری و اقتصادی ایران با کشور های مختلف از جمله آفریقا کاملا درست است .
ناشناس۳۱۴۴۰۱۸۱۳:۵۱:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۲۴
شما همین گوشی یا کامپیوتری که باهاش میای اینترنت و نظرات مشعشع میدهی را از افریقا تهیه کن بقیه پیشکش ..
محسن۳۱۴۴۲۳۴۱۶:۴۰:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۲۴
مثل اینکه بگی ما از چین نفت وارد کنیم...هر کشوری ظرفیتهای خودش را دارد
ناشناس۳۱۴۴۰۸۰۱۴:۳۳:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۲۴
البته تحریمها جهانی و عام الشمولند و ضمناً با آن 57 درصد باقیمانده هم ارتباط خوبی نداریم. آرژانتین؟ ژاپن؟ کره جنوبی؟ همچنین سرمایه گذاری چین برای استفاده از منابع معدنی این کشورها و یافتن بازار مصرف است و این منطق که چون چینیها کاری انجام می دهند حتماً خوب است منطق ناصحیحی است. آنها طبق شرایط و امکانات و برنامه های خودشان جلو می روند و ما اصلاً برنامه ای نداریم که بخواهیم برایش ریل گذاری کنیم.
ناشناس۳۱۴۴۳۰۶۱۷:۴۶:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۲۴
احسنت بسیار عالی بوددرثانی اگر مابتوانیم از طریق کشت فرا سر زمینی دام وخوراک دام طیور را تهیه کنیم کشورمان بیمه خواهد شد نمیدانم چرا عده ایی فکر میکنند همه چیز اروپا وآمریکا هست واتفاقا همانها هم با کشت فرا سر زمینی دارن خودشان را تامین می‌کنند مثل گندم وغیره
ناشناس۳۱۴۳۹۵۸۱۳:۱۶:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۲۴
ما در تجارت با عراق که همسایمونه و دولتش هم پیاله است نمی تونیم بهره ای ببریم و عراق به جای گاز می خواد به ما که صادر کننده نفت هستیم ،نفت بدهد و بعد ما با هزینه ی انتقال و دادن تخفیف به طور پنهانی بفروشیم.بعد از شرق آفریقا انتظار گشایش اقتصادی دارید؟!
احمد۳۱۴۴۱۰۴۱۴:۵۴:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۲۴
دیدگاه کاملا متین وبه جایی هست ای کاش مسُولین واقعا رفاه مروم اولویتشون بود که نیست
ناشناس۳۱۴۳۹۸۰۱۳:۲۸:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۲۴
هرموقع ما قدرت اقتصادی غرب آسیا بودیم اوگاندا بدبخت تر از ما هم قدرت شرق افریقا هست.توهمی شدیم.کدوم قدرت
ناشناس۳۱۴۴۰۵۷۱۴:۱۳:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۲۴
به مبادله کالا به کالا رسیدیم !
اذرگون۳۱۴۴۰۶۵۱۴:۱۷:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۲۴
همه کشورها دارای ظرفیت هستند ومی توان از این ظرفیتها استفاده کرد علت اینکه ایران با اروپا وامریکا رابطه تجاری وصادرات وواردات نداره بخاطر تحریم هاست ویا بعضی بازارها رو بقیه کشورها گرفتن وگرنه ایران بدش نمی یاد رابطه داشته باشه لابد مانع خارجی هست ، ویا دلایل دیگه هست به هر حال ایران مجبوره از ظرفیت های دیگر کشورها استفا ده کنه
ناشناس۳۱۴۴۰۸۶۱۴:۳۸:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۲۴
یکی از ضعف ترین اینترنت دنیا را داریم حالا ما می‌خواهیم این فناوری را به آن کشورها ببریم ...
ناشناس۳۱۴۴۱۲۷۱۵:۱۵:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۲۴
بسیاری کالاهای صادراتی سنتی ایران در زمره کالاهای لوکس هستند مثل فرش دستباف، خاویار و ... آفریقا توان اقتصادی برای خرید همچین تولیداتی از ما نداره
ناشناس۳۱۴۴۱۵۳۱۵:۳۲:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۲۴
کشورهای بیچاره ومسکین که تمام منابع آنها را اروپا بغارت برد امروز کشور ماهم باهمین مشکل مواجه شده است
مرتضی۳۱۴۴۱۷۰۱۵:۴۶:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۲۴
دول استثماری کشورهای ضعیف را دوشیده وهمچنان میدوشند همه ی کشورها در داشتن منابع ونیازهای متفاوت غنی هستند در دنیا کشور فقیروجود ندارد ولی در بهره برداری یا ناتوان بوده و هستند ویا آنها را ناتوان نگه داشته و نگه می‌دارند
ایوان۳۱۴۴۲۶۷۱۷:۰۲:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۲۴
نوبتی هم باشه نوبت کشورهای آفریقاست . اون ها هم حق دارند . تبعیض درست نیست. نوبت آنهاست که نفت و گاز مایع و تولیدات پتروشیمی بخرن و میلیاردها دلار پولش رو پس ندن ! مگه اونها چی از کره و عراق و اندونزی و ... کم دارن ؟ ................................ اقا اوا رفع تحریم کنید
رضا۳۱۴۴۴۰۴۱۹:۳۳:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۲۴
انشالله به هدفش. که توسعه‌ تجارت هست برسد
دوستدار محیط زیست۳۱۴۴۴۰۸۱۹:۴۰:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۲۴
یواش یواش درست میشه
علی۳۱۴۴۴۵۲۲۰:۳۶:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۲۴
در آفریقایی‌ها مردانگی هست که در آمریکا واروپا دیده نشده
شاهرخ۳۱۴۴۵۰۰۲۱:۱۷:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۲۴
جای این همه ..... با آمریکا وارد مذاکره و رفع اختلافات بشید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  3. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. فردا دیر است...

  6. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  7. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  8. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  9. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  11. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  12. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  13. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  14. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  15. تنوری که هنوز سرد است...

  16. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  17. ایثارگران را بدنام نکنید !

  18. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  19. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  20. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  21. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  22. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  23. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  24. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  25. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  4. فردا دیر است...

  5. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  7. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  8. تنوری که هنوز سرد است...

  9. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  10. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  11. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  12. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  13. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  14. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  15. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

  16. رئیسی: برخی به‌دنبال معامله بر سر موشک‌هایمان بودند/ به‌بهانه دورکردن سایه‌جنگ،برجام‌های ۲ و ۳ را دنبال می‌کردند

  17. سفیدشویی جنایت!

  18. دستور محسنی اژه‌ای درباره پرونده‌های فولاد مبارکه و چای دبش

  19. ترکیه ای که من دیدم! 

  20. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  21. کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

  22. هر چقدر رأی بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر است/ مرحلهٔ دوم انتخابات به‌اندازهٔ مرحلهٔ اول اهمیت دارد

  23. درخواست نمایندگان از رئیس جمهور برای حذف ارز ترجیحی واردات برنج

  24. این حق مسلم را پایمال نکنید!

  25. شهادت یکی از پاسداران نیروی زمینی سپاه در جنوب‌شرق کشور

آخرین عناوین