دوری عربستان سعودی از آمریکا تا کجا ادامه دارد؟

  4020423064

نیاز عربستان سعودی به آمریکا همچنان زیاد است ، به ویژه اینکه چین احتمالاً در آینده، تضمین‌های امنیتی به عربستان سعودی نخواهد داد، چرا که با ایران نیز شراکت راهبردی دارد. هیچ جایگزینی برای آمریکا برای سعودی به عنوان یک متحد استراتژیک وجود ندارد.

به گزارش تسنیم، زمینه‌های واگرایی عربستان سعودی از آمریکا را از سال 2019 همزمان با حمله پهپادی انصارلله یمن به آرامکو  به این سو با روندی رو به رشد رهگیری کرد، در این یادداشت تلاش می شود به بازخوانی برخی از  دلائل این تحول منطقه ای اشاره شود.

در مقدمه باید به 2 نکته اساسی توجه شود که:‌ اولا، پایه اصلی و دیرینه روابط واشنگتن و و ریاض، یعنی تامین امنیت در ازای عرضه مداوم نفت با بازگشایی و استخراج نفت شیل در آمریکا دیگر معنای خود را از دست داده است و دیگر به اندازه دهه 1970 به نفت خام عربستان وابسته نیست.این مسئله نه تنها برای عربستان سعودی بلکه برای کشورهایی مثل کویت و امارات نیز صادق است.به عبارت دیگر ذی نفع انرژی خلیج فارس دیگر واشنگتن نیست بلکه کشورهای شرقی از جمله چین و ژاپن است.

ثانیا عربستان سعودی با توجه به سند توسعه و چشم اندازی که برای خود طراحی کرده است تمایل شدیدی به سرمایه گذاری خارجی دارد، چین ‌از معدود بازیگران بین المللی است که می تواند در صنایع خلاق عربستان سرمایه گذاری کند. چین علاوه بر تامین امنیت انرژی خود می تواند به عنوان یک بازیگر فعال، نسبت به توسعه ی روابط میان کشورهای حاشیه خلیج فارس ابتکار عمل داشته باشد.

در ادامه به برخی از مهم ترین حوزه های همکاری میان ریاض و پکن می پردازیم که ابعاد همکاری این دو کشور تبیین شود:

تبادلات تجاری

چین که به دنبال ارتقای جایگاه خود در صحنه جهانی و مقابله با نفوذ غرب بوده است، در سال گذشته هنگامی که ریاست گروه بریکس را برعهده داشت، گفتگو در مورد توسعه این گروه را آغاز کرد و نگرانی سایر اعضا در مورد کاهش نفوذ آنها در این مجموعه را برانگیخت. به گفته آنیل سوکلال، سفیر آفریقای جنوبی، پیشنهاد اضافه شدن کشورهای دیگر به بریکس در اجلاس امسال به رأی گذاشته خواهد شد. وی در مصاحبه ای گفت که حداقل 19 کشور برای پیوستن به BRICS ابراز علاقه کرده اند و از این تعداد 13 کشور از جمله عربستان سعودی و ایران به طور رسمی درخواست پیوستن به این گروه را داشته اند. کشورهای دیگری که برای پیوستن به این گروه ابراز علاقه کرده اند عبارتند از: آرژانتین، امارات متحده عربی، الجزایر، مصر، بحرین و اندونزی، به همراه دو کشور از شرق آفریقا و یکی از غرب آفریقا که سوکلال آنها را معرفی نکرد. برای اعضای جدید عضویت در BRICS می تواند نفوذ دیپلماتیک آنها را گسترش دهد و فرصت های تجاری و سودآوری را ایجاد کند.[1]

یک موضوع مهم دیگر که کمتر مورد اشاره قرار گرفت اما همه منتظرش بودند، موضوع معامله نفت با یوان است. اگر دو کشور در این مورد به توافق دست یابند، این امر ضربه‌ای به دلار و گامی جدی در جهت بیرون راندن پول آمریکا از تجارت نفت خواهد بود. همزمان عربستان سعودی قادر به کار با بورس چین خواهد بود و سهام آن در بورس ملی نفت و گاز شانگهای عرضه خواهد شد. چین به تدریج در حال توسعه این سایت انرژی است، نفت در آنجا معادل یک مبادله است، یعنی در واقع در همان زمان تبدیل به پول می شود.

همچنین در سفر سال گذشته رئیس جمهور چین به ریاض عقد تفاهم نامه ای که شامل سالانه بیش از 400 میلیارد دلار درحوزه های مختلف از جمله نظامی، فناوری و..است، دلالتی مشخص برای فهم دقیق تر روند تحولات میان این دو کشور است. این تفاهم که خرداد امسال تبدیل به یک قرارداد 10 میلیارد دلاری در حوزه خودروهای برقی شد نشان دهنده عزم دو کشور در توسعه روابط دو جانبه است.

تبادلات امنیتی و نظامی

اگرچه بایدن رئیس جمهور آمریکا در اجلاسی که در شهر جده عربستان سعودی در ژوئیه 2022 برگزار کرد، خطاب به رهبران شش کشور شورای همکاری خلیج فارس (عربستان سعودی ، قطر ، امارات ، کویت ، عمان و بحرین) علاوه بر رهبران مصر و اردن و عراق ، تأکید کرد که ایالات متحده «از منطقه ی غرب آسیا خروج نخواهد کرد و فضا را برای اینکه چین، روسیه یا ایران آن را پر نمایند رها نخواهد نمود»، اما نفوذ چین در منطقه به واقعیت تبدیل شده است و مهار آن دشوار است. 5 ماه پس از اجلاس جده، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین وارد ریاض شد و در آنجا 3 ​​نشست با عربستان سعودی، سپس با کشورهای شورای همکاری و سپس با کشورهای عربی عضو اتحادیه کشورهای عربی به استثنای سوریه برگزار کرد و قراردادها و مشارکت هایی با کشورهای دیگر خلیج عربی امضا کرد که بیش از 50 میلیارد دلار برآورد شده است.[2]

همچنین قرارداد 4 میلیارد دلاری خرید تسلیحات چینی که شامل خریدپهپادهای شناسایی و برخی موشک های هواپایه ی مافوق صوت و...را شامل می شود نشان از تنوع بخشی عربستان سعودی به سبد تسلیحاتی خود است؛ لازم به ذکر است که تجربه منفی و شکست استفاده از تجهیزات و ادوات نظامی غربی خصوصا تجهیزات بریتانیایی از قرارداد یمامه 1985 و سپس قراردادهای متعدد با ایالات متحده که آخرین آنها در سال 2017 با رئیس جمهور وقت ترامپ منعقد شد می تواند از دلائل سرخوردگی ریاض از تکیه کامل به ایالات متحده باشد.

دغدغه های مشترک فرهنگی

از اصلی ترین دلائل همکاری میان عربستان و چین عدم مداخله ی چین در مسائل داخلی عربستان از جمله حقوق بشر، دموکراسی، مسائل مرتبط به زندانیان سیاسی یا زنان است و از طرفی سعودی ها نیز در قبال مسائل داخلی چین از جمله پرونده سین کیانگ و مسلمانان اویغور سکوت کرده اند و موضع گیری نداشتند. به عبارت روشن تر هر دو ملاحظات داخلی یکدیگر را فارغ از هنجارهای جهانی پذیرفته و رعایت می کنند.

هر دو این کشورها در خصوص سیاست های فرهنگی تا حد زیادی مشترک هستند، برای حفظ زبان مادری، سیاست های مرتبط به فضای مجازی و پالایش محتوای بیگانه و...حساسیت نشان می دهند. همگن بودن دغدغه های فرهنگی و سیاست های کلان اجتماعی این دو کشور از جمله ی دلائل برای نزدیکی و پیوند خوردن این دو کشور به همدیگر است.

گزارش سایت غیرانتفاعی Top10VPN برپایه داده های بیش از 100 کشور است که از 1 ژانویه تا 15 می 2023 توسط دیده بان Open Observatory of Network Interference مشاهده و تداخل شبکه ها جمع آوری شده است. این گزارش بر دسترسی به رایج ترین ابزار حفظ حریم خصوصی برای کاربران اینترنت متمرکز شده است.

در این رتبه بندی، چین در رتبه اول قرار گرفت و حدود 73 درصد از فعالیت ها برای دسترسی به ارائه دهندگان VPN را مسدود کرده است. VPN ها و سایر ابزارهای حفظ حریم خصوصی به کاربران اینترنت اجازه می دهند فایروال ها را دور بزنند، داده های خود را ایمن تر نگه دارند و آدرس های پروتکل اینترنت خود را که یک کد شناسایی آنلاین است را از سازمان های دولتی، شرکت ها و هکرها پنهان کنند. به عبارت دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، چین و ایران همگی بر مسائل حفظ حاکمیت بر فضای مجازی و پالایش آن  دغدغه مشترک دارند.[3]

جمع بندی

نیاز عربستان سعودی به آمریکا همچنان زیاد است، به ویژه اینکه چین احتمالاً در آینده، تضمین های امنیتی به عربستان سعودی نخواهد داد، چرا که با ایران نیز شراکت راهبردی دارد. هیچ جایگزینی برای واشنگتن به عنوان یک متحد استراتژیک برای ریاض وجود ندارد. با این حال، کشورهای منطقه از زمانی که در سال 2019 مشخص شد که آمریکا نمی تواند آینده حاکمیت ها را، به رغم تعهد خود به کشورها تضمین نماید، شروع به تنوع بخشیدن به روابط خود کردند.  از جمله اهداف این تنوع، فشار بر آمریکا برای جلب حمایت بیشتر و متعهدانه تر است.

به گفته ژنرال «الکسوس گرینکویچ»، فرمانده نیروی هوایی مرکزی ایالات متحده، آشفتگی در روابط (آمریکا و عربستان) در سطح سیاسی به هیچ وجه به سطح نظامی نمی رسد. با این حال، گرینکویچ بر لزوم نظارت آمریکا بر کشورهای منطقه خلیج فارس که از چین و روسیه تسلیحات می خرند و یا به دنبال تنوع بخشیدن به روابط دفاعی خود هستند، اشاره کرد و خاطرنشان کرد که واشنگتن در این زمینه از نظر کیفیت تجهیزات، آموزش و حمایتی که از آن کشورها می کند دارای مزیت است. بحران جانشینی که از مهمترین تحولات منطقه خلیج فارس است با ابتکار قطری ها آغاز شد و فرایند جابجایی قدرت به صورت مسالمت آمیز به اتمام رسید، امارات در وهله دوم با درگذشت زاید، حاکم امارات به ولیعهد این کشور منتقل شد و آخرین ایستگاه در کشورهای مهم حاشیه خلیج فارس به ملک سلمان رسیده است که تمام تلاش خود را انجام می دهد که این انتقال قدرت به پسرش به آرامی به تحقق برسد که این مسئله کلید اصلی ثبات در منطقه غرب آسیا خواهد بود و طرف چینی نیز به نظر می رسد با این انتقال قدرت همدلی کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  6. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  12. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  17. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین