برنامۀ هفتم و سقوط ارزش نیروی کار

گروه تعاملی الف،   4020419011 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

مرور لایحه برنامه هفتم توسعه در بخش بازنشستگی نشان دهنده شرایط سخت و نگران کننده پیش‌روی بازنشستگان و کارمندان فعلی است.

برنامۀ هفتم و سقوط ارزش نیروی کار

گروه تعاملی الف - رئوف پیشدار - استاد دانشگاه:

بر اساس برنامه هفتم توسعه، سن بازنشستگی ۵ سال افزایش یافته - افزايش سن بازنشستگی در کمیسیون رد شده ولی باید صبر کرد تا خروجی نهایی را دید - و اما مهم‌تر در کنار افزایش سهم حق بیمه پرداختی توسط کارگران، کارفرما دیگر هیچ تعهدی برای پرداخت حق بیمه افراد دارای بیش از ۳۰ سال سابقه کار نخواهد داشت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که لایحه برنامه هفتم توسعه بطور واضح بر معافیت کارفرما از پرداخت کسورات بازنشستگی افرادی که سابقه بیمه بیشتر از سی سال دارند؛ تاکید کرده است. در این برنامه همچنین تغییراتی در حق بیمه پرداختی کارگران ایجاد شده و دولت مقرر کرده که سهم کارگران از حق بیمه به ۸ درصد افزایش پیدا کند. بر همین اساس سهم کارفرما از ۲۳ درصد به ۲۰ درصد و سهم دولت نیز به ۲ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

نکته قابل توجه در این برنامه توسعه‌ای که توسط تیم اقتصادی دولت به نگارش در‌آمده، موضوع ادغام صندوق‌های بازنشستگی تا پایان برنامه هفتم توسعه است. در متن لایحه پیشنهادی به مجلس آمده است که دولت مکلف است ظرف یکسال پس از ابلاغ برنامه نسبت به انحلال و ادغام صندوق‌ها اقدامات لازم را انجام دهد. ورود دولت به حوزه بازنشستگان به نظر می‌رسد تبعات بسیاری به دنبال داشته باشد که تشدید اعتراضات مدنی از آن جمله خواهد بود.

هرچند در سالیان اخیر، مقام‌های دولتی بارها از وجود بحران ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی سخن گفته‌اند، اما کمتر به نقش حکومت در مشکلات این صندوق‌ها اشاره شده است. این در حالی است که به باور بسیاری از کارشناسان عامل اصلی ورشکستگی صندوق‌ها مدیران دولتی و نوع عمل‌کرد و مواجهه دولت با این صندوق‌ها است. در همین رابطه نیز کمیته فنی پیگیری مطالبات صنفی بازنشستگان کشوری و لشکری تاکید کرده است که وضعیت این صندوق‌ها ریشه در«مشکلات اقتصادی کلان کشور» و ‌گردش و «توزیع ناعادلانه منابع و ثروت » این مرز و بوم دارد.

یکی از نکات قابل توجهی که بسیاری از منتقدان به آن تاکید دارند این است که ادغام صندوق‌های بازنشستگی در نهایت به زیان بیمه‌شدگان تامین اجتماعی خواهد بود و زیان‌های انباشته شده در این صندوق‌ها از محل صندوق تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد تا از این رهگذر دولت بتواند با دست‌درازی به اندوخته مردم از بحران ایجاد شده عبور کند. موضوعی که در لایجه برنامه هفتم توسعه هم به چشم می‌خورد و دولت موظف به تسویه و پرداخت تمام هزینه‌های مرتبط با ادغام به صندوق‌های مختلف شده است و در نهایت این هزینه را از بدهی خود به تامین اجتماعی کسر خواهد کرد.

نتایج بررسی‌های تخصصی نشان می‌دهد که ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی، تهدیدی بزرگ و بی‌سابقه برای اقتصاد و جامعه ایران است. پیش‌بینی می‌شود که طی سال‌های نه‌چندان دور، صندوق سازمان تامین اجتماعی نیز که به تنهایی حدود ۷۵ درصد بازنشستگان را تحت پوشش دارد، به بودجه عمومی تحمیل شود.

از نگاه کارشناسان ریشه‌ این تصمیم دولت را باید در بحران خاموش زیر پوست این حوزه جستجو کرد جایی‌که ۱۳ اردیبهشت سال جاری «سجاد پادام» مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اظهاراتی که واکنش برانگیز هم شد با اشاره به کمبود منابع تامین حقوق بازنشستگان در ایران گفته بود «۳۰۰ هزار شهید دادیم که یک وجب خاک از دست ندهیم، اما ممکن است به جایی برسیم که مجبور شویم کیش، قشم و خوزستان را بفروشیم تا بتوانیم حقوق بازنشستگان را بدهیم.»

هرچند سجاد پادام پس از این سخنان از سمت خود برکنار شد، اما به باور بسیاری از کارشناسان این برکناری دلیلی بر «اشتباه بودن» اصل موضوع هشدار در مورد وضعیت صندوق‌های بازنشستگان نبود.

نتایج بررسی‌های تخصصی نشان می‌دهد که ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی، تهدیدی بزرگ و بی‌سابقه برای اقتصاد و جامعه ایران است. پیش‌بینی می‌شود که طی سال‌های نه‌چندان دور، صندوق سازمان تامین اجتماعی نیز که به تنهایی حدود ۷۵ درصد بازنشستگان را تحت پوشش دارد، به بودجه عمومی تحمیل شود.

تاکنون شش برنامه توسعه تصویب و به اجرا گذاشته شده است. خروجی این برنامه ها نشان می‌دهد که برخلاف انتظارات، مردم و در میان آن‌ها بازنشستگان از جمله، نه تنها گشایش و توسعه‌ای در زندگی‌شان ندیدند، بلکه برعکس، هر سال شرایط زندگی و فشارهای معیشتی و سیاسی را بدتر از سال قبل تجربه کرده‌اند و برنامه هفتم با تصویری که می‌توان از آن داشت؛ بدتر از برنامه‌های قبلی سیمای تمام و کمالی از توسعه فقر و ریاضت و محدودیت برای اکثریت مردم و سقوط ارزش نیروی کار است.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۳۴۳۹۷۱۰:۵۹:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۱۹
ایرن برنامه نیست بلکه یک تفاهم نامه میان ابرسرمایه داران برای برده داری نوین است.
ناشناس۳۱۳۴۴۳۵۱۱:۲۷:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۱۹
کشور مملو از افغانی شده است. در دولت آقای رئیسی ورود و اشتغال افغانها بسیار راحت شده است. انتقاد مردم هم به گوش دولت رسانده نمیشود‌ مردم بسیار ناراحت و نگرانند
ناشناس۳۱۳۴۵۶۶۱۲:۵۷:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۱۹
وقتی ایرانی ها با حقوق های معمولی تن به کار نمی دهند و با گرفتن یک برگ کاغذ بعنوان مدرک ادعا و مطالبه شغل مدیریتی می کنند ، نیروی افغانستانی هم اخراج شود آنوقت با اینهمه مدیر کی میخواد کارگری کند؟؟؟؟
ناشناس۳۱۳۴۶۲۶۱۳:۳۲:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۱۹
نکران اونش نباش. شما افغانها رو بیرون کن تامین کارگر ایرانی مشکلی ندارد!
ناشناس۳۱۳۴۷۹۷۱۵:۰۱:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۱۹
شما اگر واقعا کارکن هستید بیا من خودم کار دارم برات روزی ۴۰۰ هزار تومان هم حقوق کارمون هم بتن ریزی سقف است
ناشناس۳۱۳۵۴۳۴۲۳:۱۳:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۱۹
منظورت از حقوق معمولی چیه؟
ناشناس۳۱۳۴۴۳۷۱۱:۲۹:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۱۹
هر جا را نگاه می کنید افغانی دارد کار می‌کند خیلی از محلات افغانی نشین شده است. چرا رئیسی و دولتش اصرار دارند روز به روز تعداد افغانی ها بیشتر شود . به تنگ آمده ایم
ناشناس۳۱۳۴۴۵۹۱۱:۵۰:۱۵ ۱۴۰۲/۴/۱۹
تمام کسانی که برای کارگران تصمیم میگیرند خودشان کارمند و حقوق بگیر دولت هستند پس نباید امید بهبود داشت. نتیجه از حالا قابل پیش بینی است
صدای ملت۳۱۳۴۵۰۸۱۲:۲۳:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۱۹
با سلام واحترام تحلیل درست و کارشناسی بودوالبته بی طرفانه نکته ای که کمتر دراین سالها شاهد آن بودیم. متاسفانه بیشتر تحلیل ها با نگاه سیاسی تهیه میشود (بویژه در صدا وسیما). جامعه کارگری ایران امیدوار است که گوش شنوایی در بین مقامات باشد وبیش از این بر ضعیف ترین قشر جامعه یعنی کارگران فشار وارد نکنند. وبرنامه هفتم را باهدف جلوگیری از سقوط ارزش کار اصلاح کنند.
علی۳۱۳۴۵۱۶۱۲:۲۸:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۱۹
ازنظردولت ، کارگران حق حیات آبرومندانه رو ندارند،کارگران باید همیشه گشنه باشند.
ناشناس۳۱۳۴۵۵۷۱۲:۵۴:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۱۹
دولت آقای رئیسی به فکر کارگرهای ایرانی نیست
ناشناس۳۱۳۴۶۰۶۱۳:۱۸:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۱۹
وقتی فرزند آوری کم شود خود به خود سن بازنشستگی افزایش می یابد چرا فرزنداوری کم شده؟ می رسیم به همان حرف همیشگی که زن مانند مرد کردید و آوردید در محیط مردان تا مانند آنان کار کنند و اولویت خانواده و فرزند کمرنگ می شود و در نتیجه همانند کشورهایی که از آنها تقلید کردید کاهش فرزند آوری و ادامه ماجراها
صدای ملت۳۱۳۴۷۴۷۱۴:۴۰:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۱۹
با سلام.دوست گرامی، دلیل کاهش رشدجمعیت،کار کردن خانم ها نیست.تقریبا همه این را میدانند که مشکلات اقتصادی ، بیکاری وگرانی مسکن،از دلایل اصلی کاهش جمعیت است. شما این مشکلات را حل کنید جمعیت خودبخود افزایش می یابد.
ناشناس۳۱۳۵۴۷۱۲۳:۵۶:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۱۹
این مشکل جمعیت جوان پدیده جهانی هست و مشکل اقتصادی و غیر اقتصادی هم ندارد بلکه هر کشوری نهاد خانوده را تخریب کرد به این وضع دچار شد
ناشناس۳۱۳۵۱۷۲۱۸:۱۵:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۱۹
با این منطق شما برای باثبات ماندن هر صندوق بازنشستگی باید جمعیت به طور مداوم افزایش یابد که این موضوع از لحاظ عقلانی غیرممکن است. قرار نیست حقوق بازنشستگی فرد بازنشسته با پرداخت‌های فرد شاغل پرداخت شود. پرداخت‌های فرد شاغل طی ۳۰ سال باید در فعالیت‌های درآمدزا اقتصادی سرمایه‌گذاری شود و حقوق فرد بازنشسته در سالهای بازنشستگی از این قبل تأمین شود. وظیفه اصلی صندوق همین هست. ضمن اینکه بحث کاهش جمعیت ربطی به وضعیت فعلی صندوق‌ها ندارد‌‌. چراکه امروز، پیک جمعیتی ایران، متولدین دهه ۵۰ و ۶۰ در بازار کار حضور دارند و از حیث نیروی کار، از اساس کسری وجود ندارد.
ناشناس۳۱۳۵۴۷۵۰۰:۰۰:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۲۰
وقتی نیروی جوانی کم یا کلا نیروی کار می شود و سن بازنشستگی هم ثابت باشد به نظرت کارها همینطوری انجام می شود؟!!! فقط یک چیز هست آن هم ربات که بتوان جایگزین کرد ایا هنوز به این مرحله رسیده اید؟!!
ناشناس۳۱۳۵۲۳۶۱۹:۰۱:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۱۹
عزیز دل، همین الان کلی جوان بیکار داریم. کلی هم مهاجرت کردن.
ناشناس۳۱۳۵۴۷۷۰۰:۰۲:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۲۰
برای همه کار هست ولی درخواست کار نامتوازن هست چون وقتی اشباع شود در رشته ای...
ناشناس۳۱۳۴۷۰۸۱۴:۱۹:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۱۹
آموزش عالی و قبولی دانشگاه‌های معتبر و رشته های مهندسی و پزشکی در انحصار بچه پولدار هایی است که در مدارس غیر انتفاعی و غیر دولتی با شهریه های نجومی درس خوانده اند. بانک ها و گردش پول و سرمایه و ثروت و بهترین امکانات جامعه در اختیار مطلق سه دهک بالای جامعه است. قانون کار در برنامه هفتم توسعه به نفع صاحبان قدرت و سرمایه است. در جریان انقلاب اسلامی و نیز جنگ تحمیلی بچه های طبقات پایین و غیر برخوردار جامعه در صف اول بودند. 32 هزار شهید دانش آموز از طبقات ضعیف جامعه بودند. دولت مردمی و مجلس انقلابی همه این ها را فراموش کرده اند؟! اشکال این است که دولت نباید برنامه توسعه بنویسد بلکه یک نهاد بی طرف بالا دستی باید بر اساس عدالت برنامه های توسعه و قوانین و مقررات مربوط به آن را تهیه و ابلاغ کند و دولت فقط مجری برنامه باشد.
ناشناس۳۱۳۴۸۰۳۱۵:۰۳:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۱۹
به نظرم باید بندی گنجانده بشه که حقوق کارشناسان سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و وزارت کار و صمت به اندازه حداقل حقوق باشن هیچ مزایا رفاهی نداشته باشن قرارداد سه ماهه ببندن بعد هم بیمه تامین اجتماعی بشن و بیمه تکمیلی نباشن
ناشناس۳۱۳۴۸۳۲۱۵:۱۳:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۱۹
سخت؟! وضعتون خوبه ها!
ناشناس۳۱۳۴۸۷۴۱۵:۳۲:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۱۹
چرابایدکارگربدبخت تاوان ندانم کاریهای دولتهارابده کسانی که باندانم کاری کشورراباتحریم وبه بن بست کشیده ان یکی دیگربایدتاوان کارهای اشتباه انهارابدهد کسانی که دائم باسیاست های اشتباه وبادشمنی بادنیاوبی تاثیرخواندن تحریم ها وبامخالفت باپیوستن به اف ای تی اف که دنیادارد برای مبارزه باپول شویی باان کارمیکند باعث شدن حتی پول نفت گازوکالاهای که صادرمیشودهم هم به مملکت برنگردد . حالابایدتاوان این اشتباهات راکارگرها که ضعیف ترین قشرجامعه هستن بدن.
ناشناس۳۱۳۵۱۰۷۱۷:۴۲:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۱۹
بفکر زحمت کشان جامعه باشید.
ناشناس۳۱۳۵۳۵۵۲۱:۲۳:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۱۹
این برنامه نیست استثمار کارگران وکارمندانه
ناشناس۳۱۳۵۳۵۶۲۱:۲۵:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۱۹
دولت رئیسی فشار اقتصادی و روانی رو در اکثریت ملت به حداکثر رسونده و ادامه این وضعیت عواقب خطرناکی در پی خواهد داشت
ناشناس۳۱۳۵۳۵۸۲۱:۲۸:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۱۹
متاسفانه دولت رئیسی بر مبنای اطلاعات نادرست و اشتباه برنامه ریزی می کنه
ناشناس۳۱۳۵۳۵۹۲۱:۲۹:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۱۹
بهتره بگیم برنامه هفتم وسقوط یک ملت
ناشناس۳۱۳۵۶۰۱۰۷:۴۱:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۲۰
اکثر نیروی کار در ایران چه کارمند چه کارگر یک دهم حقوق واقعی خود را میگیرند و با هزینه های برابر و گاها بالاتر از یک انگلیسی یا اروپایی یا.‌. زندگی میکنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  7. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین