واقعیتی هولناک درباره کارگران کشور

یوسف مشفق، گروه اجتماعی الف،   4020418068 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
واقعیتی هولناک درباره کارگران کشور

رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفته: « امروز خط فقر در کشور ۱۵ میلیون تومان است و هرکسی که کمتر از این عدد درآمد داشته باشد، دچار مشکل است، لذا کارگران انتظار دارند که مجلس و دولت با تنظیم سیاست‌ها و درنظر گرفتن راهکارهای اجرایی نسبت به شرایط آنان چاره‌اندیشی کنند.امروز هم کارگران هم اقشار دیگری در سبد هزینه‌ خانواده دچار مشکلاتی هستند، هفت دهک از جامعه اکنون از دولت و نظام توقع دارند که به فکر آن‌ها باشند و این با توجه مشکلات اقتصادی و معیشتی که وجود دارد، انتظار به حقی است. به نظر من در حال حاضر حداقل کاری که دولت می‌تواند انجام دهد این است که با استفاده از قانونی که ما در مجلس مصوب کردیم، حدود ۱۵ قلم از کالاهای اساسی را به صورت کالابرگ الکترونیک، بن کالا یا حتی غیرالکترونیک با قیمت مصوب به دست کارگران برساند.»

هر چند این اظهارات در وهله اول و با توجه به فضای فعلی که از هر گوشه و کنار و تریبون رسمی و غیررسمی به معیشت مزدبگیران پرداخته می‌شود، چندان عجیب نیست اما در کنه و بطن خود دارای ابعادی است که وضعیت هولناک جامعه کارگری را فریاد می‌زند.

وقتی رئیس فراکسیون کارگری مجلس خط فقر را 15 میلیون ذکر می‌کند و دریافتی اکثر کارگران، حداقلی و مبالغی بین 8 تا 10 میلیون است است، چه واقعیتی مشخص می‌شود؟ اگرچه این رقم برای کارگران متاهل است و بسیاری از کارگران مجرد در بهترین حالت دریافتی‌شان به 7.5 میلیون تومان می‌رسد! یک فاجعه تمام‌عیار برای جامعه‌کارگری که با این وضعیت دستمزدی با بحران کالری روبروست و از تامین اقلام سر سفره خود و خانواده‌اش درمانده است.

هر چند با توجه به وضعیت مسکن و اجاره‌بها و دیگر مخارج زندگی، تعیین رقم 15 میلیون برای خط فقر، کمتر از واقعیت‌های موجود است اما اگر همین رقم اعلامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس را مدنظر قرار دهیم، یک شکاف دوبرابری بین دریافتی و رقم خط فقر وجود دارد و جالب اینکه نه‌تنها هیچ اقدامی برای پر کردن این شکاف انجام نمی‌شود، بلکه با گفتاردرمانی و اظهارات ناروا نمک روی زخم کارگران پاشیده می‌شود.

وقتی به‌جای تلاش برای ترمیم مزدی، اعطای بن کالا و کالابرگ راه‌حل کاستن از فشارهای معیشتی کارگران قلمداد می‌شود باید بر این وضعیت مزدبگیران گریست؛ آن هم کالابرگی که با هزار دردسر و منت و عبور از راه‌های پر پیچ و خم بروکراسی باید به دست کارگران برسد که معمولاً هم نرسیده و احتمالا نخواهد رسید!

واقعیت آن است کارگران نیاز به صدقه هیچ نهادی ندارند؛ آن‌ها خواستار دریافت حق و حقوق قانونی و انسانی خود و دستمزدی هستند که بتوانند شرمنده خانواده‌هایشان نباشند؛ برای یک زندگی عادی، برای گرفتار نبودن در تامین قوت خانواده و برای حیات.

گفتار درمانی کافی است و مجلس و فراکسیون کارگری به جای توصیه راه‌های غلط به دولت، در پی اصلاح و ترمیم مزدی کارگران باشد. آنان باید در کنار تشکل‌های کارگری، پیش‌قراول استیفای حقوق کارگران باشند نه اینکه به جای تکیه بر مسئله اصلی، بی‌راهه‌های این‌چنینی را تجویز کنند. 

 

 

دیدگاه کاربران

بازنشسته کشوری۳۱۳۲۱۲۰۱۵:۴۹:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۱۸
علاوه بر کارگران، کارمتدان و بازنشستگان دولتی و تامین اجتماعی هم اغلبشون دریافتی کمتر از ۱۵ میلیون دازند. بنده بازنشسته سال ۸۶ حکم حقوقی فعلی ام با گروه ۱۷، ۱۲.۶ میلیون است.
ناشناس۳۱۳۲۳۸۵۱۶:۴۳:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۱۸
یعنی واقعا جای تاسف است که مملکتی با اینهمه منابع و جوانی جمعیت اینجوری اداره بشه .
ناشناس۳۱۳۲۶۷۲۱۷:۵۱:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۱۸
وقتی می گویند کارگر یا حداقل حقوق یک عکس اینچنین هم زمیمه می کنند. در حالیکه تقریبا تمامی منشی ها، نفرات سازمانی، فروشندگان، صندوقداران و اپراتورهای تلفنی، کارگران آشپزخانه ها، نفرات خط تولید و غیره همین حداقل را دریافت می کنند! خیلی هایشان لباس فرم دارند و پشت میز می نشینند یا در پاساژ ها و رستوران های مجلل مشغولند. برای نمونه دخترخاله 28 ساله من با فوق لیسانس میکروبیولوژی از دانشگاه آزاد تهران جنوب، در یک طلافروشی زنجیره ای در تهران مشغول به فروشندگی است، ایشان قرارش ماهی 6.5 میلیون تومان است، ولی قرارداد حداقلی صوری امضا کرده، مدیر مجموعه فرموده اگر بخواهید بیمه برایتان رد کنیم باید دو میلیون و پانصد تومان ماهیانه بپردازید که دریافتی ایشان را می کند 5.3 میلیون تومان، و طبیعی است که همه خانم ها به دلیل نیاز روزانه پذیرفته اند که بیمه نشوند و درصورت حضور بازرس بیمه نقش دوست یا مشتری بازی کنند! یعنی کارفرمای محترم نه تنها کارمند را وادار می کند سهم بیمه وی را بپردازد، حتی سنوات رو نیز از وی کسر می کند، از طرفی با بالابردن صوری هزینه های حقوق مالیات کمتر می پردازد، تقریبا در اکثر پاساژهای لوکس تهران هم شعبه دارد!
ناشناس۳۱۳۲۴۱۷۱۶:۴۸:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۱۸
صاحبان انقلاب همون قشر ضعیف و کم درآمد جامعه بعد از چند دهه هیچ اتفاق مثبتی براشون نیفتاده برام سئواله آیا اینها توطئه خارجی هست که نمیخوان پیشرفتی تو این کشور اتفاق بیوفته یا خیانت داخلی
ناشناس۳۱۳۲۵۰۲۱۷:۰۶:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۱۸
ببخشید که برخی مسئولین سرمایه دارن و دوست ندارن به کارگران حقوق اضافه بدن
ناشناس۳۱۳۲۹۵۰۱۹:۲۰:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۱۸
فقط برخی؟؟؟؟
ناشناس۳۱۳۲۸۰۳۱۸:۳۴:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۱۸
میوفته نگران نباش نیوفتاد هم نیوفتاد جونت سلامت استاد
علي۳۱۳۳۰۳۵۱۹:۵۶:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۱۸
متوسط حقوق مردم، نشاندهنده وضعيت اقتصاد آن كشور و كارنامه اقتصادي حاكم بر آن كشور است. ربطي به اين دولت و آن دولت ندارد. نشاندهنده مسري است كه اقتصاد رفته و مسيري است كه در حال طي كردن است.
صمصام۳۱۳۲۱۸۱۱۶:۰۲:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۱۸
بدبخت کارگر
ناشناس۳۱۳۲۳۴۴۱۶:۳۳:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۱۸
از وزیر اقتصاد درخواست میشود به مسله پاداش های کلان و نجومی مدیران بانکی که هم از بانک خود و هم از بنگاه های خود می گیرند ورود فرمایید
ناشناس۳۱۳۲۴۸۹۱۷:۰۳:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۱۸
... به نظرم باید کل مدیران بانکها و کارشناسان و وزرای کار و اقتصاد و صمت و برنامه و بودجه حداقل وزارت کار بگیرن تا درک کنند زندگی کارگری یعنی چه
ناشناس۳۱۳۲۳۹۹۱۶:۴۵:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۱۸
جامعه مدیون کار و کارگر است
ناشناس۳۱۳۲۷۴۴۱۸:۱۵:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۱۸
وفتی بازار کار با زاد و ولدبچه بیسواد اموزش ندیده فراوان توسط اتباع اجنبی فرارقابتی شده بدیهی هست که دسمتزد کارگر این باشه موضوع کاملا مشخصه
حمید۳۱۳۲۲۳۲۱۶:۱۳:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۱۸
کارگران واقعا مظلوم ترین و بدبخت ترین قشر جامعه اند که هیچ کس به فکر انها نیست دولت که تنها منتظر سر ماه است تا از حقوقشان حق بیمه و مالیات کم کند هیچ وقت به فکر انها نبوده است .
ناشناس۳۱۳۲۴۲۶۱۶:۵۰:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۱۸
حقوق های نمایندگان مجلس وزرا و مدیران بانک ها و کلیه مدیران کشور را تقلیل داده و حق و حقوق کارگران را بدهید.
ناشناس۳۱۳۲۲۶۲۱۶:۱۹:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۱۸
بیچاره کارگر
ناشناس۳۱۳۲۲۷۱۱۶:۲۱:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۱۸
چه عجب در باره کارگر بدبخت تو این کشور هم یه مطلبی زدید !
ناشناس۳۱۳۲۶۸۹۱۷:۵۶:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۱۸
درود بر شما دقیقا ...
ناشناس۳۱۳۲۲۸۰۱۶:۲۳:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۱۸
اداره اقتصاد از زمان روحانی افتضاح تر شد. رژیم کثیف آمریکا هم با تحریم نقش بزرگی در فشار به مردم داره.
ناشناس۳۱۳۲۴۵۸۱۶:۵۵:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۱۸
نه اینکه قبل از روحانی گل و بلبل بود
تکبیر صلوات۳۱۳۲۲۸۷۱۶:۲۴:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۱۸
تنها راه نجات کشور و انقلاب و اقتصاد ملی کردن تمامی ثروت های حرام و نامشروع افسانه ای و گنج قارونی می باشد تا تعادل و توازن به اقتصاد کشور باز گردد
ناشناس۳۱۳۳۰۹۵۲۰:۱۸:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۱۸
مشکل اول این است که این کشور با این همه منابع درآمد ندارد.
ناشناس۳۱۳۲۳۲۷۱۶:۳۱:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۱۸
اساتید دانشگاه حقوقشان زیر ۱۵ ملیون است اگر مربی باشند حقوقشان ۱۲ ملیون است. قشری که نخبه بوده و تحقیق و مطالعه و پژوهش که رهبری به آن اشاره می کنند بر دوششان است.
ناشناس۳۱۳۲۳۷۱۱۶:۳۹:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۱۸
بحثی در مورد بنگاه های ضعیف نیست..‌‌.. ولی من تعداد زیادی بنگاه اقتصادی میشناسم که مجموع حقوق کارگران کمتر از 10 درصد از سود خالص بنگاه می باشد.
ناشناس۳۱۳۲۳۸۸۱۶:۴۳:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۱۸
محل کار بنده با حقوق اداره کار تا پانزدهم ماه بعد هم کارفرما با سود چند میلیاردی دلش نمیاد حقوق بده شاید شمردن و حساب پرتر لذت داره در حالی که مجموع حقوق 70 کارگرش هفتصد میلیون هم نمیشه . با اجاره خونه و هزینه های زندگی واقعا چه باید کرد؟
ناشناس۳۱۳۲۴۱۹۱۶:۴۸:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۱۸
آقای نماینده نمیدونه خیلی از کارگران یارانه نمیگیرن و حذف شدن به بهانه داشتن خودرو به بهانه گردش حساب که ناشی از کار دوم بوده و مجبور بودن به بهانه های مختلف
ناشناس۳۱۳۲۴۲۴۱۶:۴۹:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۱۸
فقط دعا میکنم که وزرا و کارشناسان وزارت اقتصاد و کار و سازمان برنامه و بودجه بهشون حقوق حداقلی بدن تا وضعیت کارگران درک کنند!!
مهرداد۳۱۳۲۷۱۵۱۸:۰۵:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۱۸
خیلی راحت مشکل کارگران حل میشه ولی نمیخان ، این بودجه کجاها تقسیم میشه ،شماره حساب‌های تیلیاردی ،بایکی از این شماره حسابها میشه ۱۰۰۰ تا کارگر خونه دار بکنند ،
ناشناس۳۱۳۳۱۰۸۲۰:۲۱:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۱۸
هیچ مشکلی با این اقتصاد رو به افول حل نخواهد شد.
ناشناس۳۱۳۲۴۳۳۱۶:۵۱:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۱۸
واقعیت اینه مسئولین کشور بر خلاف ادعاهای زیادشون سرمایه دارن و دنبال منافع قشر سرمایه دار و آقازادگان کارخانه دارشدن هستند معلومه اجازه نمیدن دستمزد افزایش پیدا کنه
حسین۳۱۳۲۷۱۱۱۸:۰۴:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۱۸
درآمد خیلی کمتر از مخارج یعنی فقر، بزه، تخلف، گناه، فساد، فحشا و جنایت...بی برو برگرد ..
محمد۳۱۳۲۸۵۳۱۸:۵۴:۱۵ ۱۴۰۲/۴/۱۸
متاسفانه چیزی شبیه برده داریست به خصوص با این قراردادهای پیمانی.... ولی اندکی صبر سحر نزدیک است! سال به سال بر تعداد نیروی کار دهه هشتادی (متولدین 75 و بالاتر) افزوده میشه. این نسل اساساً علاقه ای به کار کارگری ندارند اگر هم داشته باشند زیر بار هر زور و ستمی نمیروند! سناریو مشخصه: از چند سال اینده کمبود شدید نیروی کار و اعتصابات و اعتراضات متعدد کارگری
ناشناس۳۱۳۳۴۷۱۲۲:۵۶:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۱۸
اتباع اجنبی زاد و ولد فراوان دارند نیروی کار تامینه
ناشناس۳۱۳۲۸۵۷۱۸:۵۵:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۱۸
وقتی دولت به کارفرما میگه کم کارگر کم پول بده ولی مالیات منو بده ، از کارفرما چه انتظاری دارید ؟
ابراهیم۳۱۳۳۰۳۱۱۹:۵۵:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۱۸
همین مقاله کسانی رو مخاطب قرارداده که ربطی به موضوع ندارند. طبق قانون شورای عالی کار متشکل از نمایندگان کارگری و کارفرمایی و وزیر کار می‌باشد وقتی دولت به قانون عمل نمیکند فلان فراکسیون چه کاری از دستش برمیاد!
ناشناس۳۱۳۳۵۷۷۲۳:۴۳:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۱۸
ما بهتره که بمیریم چون هیچ ارزشی نداریم
ناشناس۳۱۳۳۹۲۸۰۳:۵۱:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۱۹
رییسی که فقط شعار میده خودش چون خقوقش چند برابر کارگر درد کارگر را نمیفهمه اون وزیر حامی اشرافش وقتی نمایندگان کارگر رو به مسائل امنیتی تهدید میکنه و حقوق امسال کارگران که واقعا ظلم بود وقتی تصویب شد و همه جا هم تایید شد و صدایی درنیومد
محمد۳۱۳۳۹۹۸۰۶:۲۱:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۱۹
واقعیت هولناک دیگر این است که شبکه خبر دیروز مستندی درباره برده داری مدرن در کشور سرمایه داری انگلستان پخش می کرد...
ناشناس۳۱۳۴۵۲۸۱۲:۳۶:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۱۹
برده داری داخلی را رها کرده اند و از برده داری انگلیس حرف میزنند!
ناشناس۳۱۳۴۳۷۱۱۰:۳۸:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۱۹
خوبه یه نقبی هم به حقوق کارمندان بزنید. کارمندان هم مشابه همین وضعیت را دارند. بی انصافی است که از آنها ذکری به میان نیاد.کارمند با مدرک کارشناسی ارشد و سی سال سابقه، زیر حکمش به 16 میلیون نمی رسه!!! حالا کسورات رو هم در نظر بگیرید!!!
ناشناس۳۱۳۵۶۸۳۰۸:۵۱:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۲۰
در این دولت کارمندان، بازنشستگان و کارگران با عدم افزایش حقوق با تورم شدید ، کاملا به فنا رفتند و فریادرسی ندارند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  6. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  12. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین