واشنگتن‌پست: آمریکا پیشنهادی برای اصلاح ساختار شورای امنیت می‌دهد

  4020322114

یک روزنامه آمریکایی به نقل از منابع گمنام گزارش داده آمریکا در حال تدوین طرحی برای اصلاح ساختار شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

واشنگتن‌پست: آمریکا پیشنهادی برای اصلاح ساختار شورای امنیت می‌دهد

به گزارش فارس، یک روزنامه آمریکایی امروز دوشنبه گزارش داد دیپلمات‌ها در واشنگتن در حال تدوین طرحی برای تغییر دادن ساختار شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند. 

روزنامه واشنگتن‌پست‌ با استناد به منابعی که خواسته‌اند نام آنها فاش نشود گفت که این طرح ممکن است در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر ارائه شود.

این روزنامه نوشته لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دولت آمریکا در سازمان ملل هم‌اکنون در حال مشورت با کشورهای عضو «برای گرفتن بازخورد آنها در خصوص توسعه احتمالی این شورا است.»

مقام‌های آمریکایی امیدوارند این اقدام «با به رسمیت شناختن نقشه پراکنده قدرت‌های جهان در دنیای امروز باعث احیای اعتماد به این شورای حاکمیتی برجسته شود.»

 شورای امنیت در حال حاضر ۵ عضو دائم، شامل روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آمریکا و ۱۰ عضو غیر دائم دارد که توسط مجمع عمومی برای یک دوره دو ساله انتخاب می‌شوند. 

طبق قوانین فعلی، ۲ کرسی اعضای غیر دائم به آمریکای لاتین، ۵ کرسی به قاره آفریقا و آسیا، یک کرسی به شرق اروپا و ۲ کرسی به غرب اروپا و سایرین تعلق می‌گیرد. 

طرح آمریکا هنوز در حال تکمیل است اما انتظار می‌رود این طرح اضافه کردن ۶ عضو دائم به شورای امنیت بدون حق وتو را شامل شود. مقام‌های مورد استناد واشنگتن‌پست از آلمان، ژاپن و هند به عنوان نامزدهای احتمالی برای اضافه شدن نام برده‌اند. انگلیس و فرانسه خواستار اضافه شدن برزیل و دست‌کم یک کشور آفریقایی هستند. 

 «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در ماه سپتامبر پیشنهاد توسعه ساختار شورای امنیت و تبدیل شدن آن به سازمانی با فراگیری بیشتر را داده بود. بایدن همچنین پیشنهاد کرد که استفاده از حق وتو به «موقعیت‌های نادر و اضطراری» محدود شود.

«ولودیمیر زلنسکی»،رئیس‌جمهور اوکراین چند ماه پیش از قدرت‌های جهانی خواسته بود روسیه را به عنوان متجاوز شناخته و آن را از شورای امنیت اخراج کنند. آمریکا معتقد است که این پیشنهاد افراطی است. 

یک مقام آمریکایی به واشنگتن‌پست گفت: «ما می‌خواهیم این سازمان‌ها فعالیت بکنند تا بتوانیم در مسیر حل درگیری‌های بین‌المللی مباحثه کنیم.»

وی اضافه کرد: «لازم است درباره موفقیت‌ها و عدم موفقیت‌هایی که طی این سال‌ها داشته‌ایم هوشیار باشیم اما تردیدی وجود ندارد که با این سازمان‌ها در وضعیت بهتری خواهیم بود تا بدون آنها.»

روسیه نیز از جمله کشورهایی است که پیش از این بر ضرورت اصلاح شورای امنیت تأکید کرده است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در ماه آوریل گفته بود: «وضعیت فعلی که نماینده‌های کشورهای غربی در این ساختار حیاتی سازمان ملل بیشترین نماینده را دارند اصل چندجانبگی را تضعیف می‌کند.»

وزیر امور خارجه روسیه پیشنهاد داده بود شورای امنیت گسترده‌تر شود و نمایندگانی از کشورهای آسیایی، آفریقثایی و آمریکایی لاتین در آن حضور داشته باشند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز از جمله رهبرانی در دنیا است که بارها تأکید کرده که لازم است ساختار شورای امنیت اصلاح شود. 

با وجود این، واشنگتن‌پست خاطرنشان کرده که اصلاح شورای امنیت به تغییر دادن منشور ملل متحد نیاز دارد. انجام این امر نیازمند تأیید دست‌کم ۱۲۸ کشور از میان ۱۹۳ عضو سازمان ملل و همچنین تمامی ۵ عضو دائم شورای امنیت است. 

یک دیپلمات سازمان ملل به این روزنامه گفت: «هر گونه اصلاح در شورای امنیت ممکن است وزن غرب را کاهش دهد. این یک واقعیت است اما سوالی که وجود دارد این است که آیا ما واقعاً الان دنبال این هستیم؟ آیا اینکه می‌خواهیم این کار را انجام دهیم فقط سخنوری‌های زیبا است یا اینکه وقتی می‌گوییم قصد انجام آن را داریم قصدمان جدی است؟»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. من عجله ندارم!

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین