۵۰ سال دفن زباله در "آرادکوه تهران" چه اتفاقی را رقم زده است؟

  4020315013 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آرادکوه تهران از ۵۰ سال قبل شروع به دریافت پسماند به صورت تلنباری کرده است، گفت: تغییر مکان این سایت به این معناست که مجدداً مکان جدیدی را آلوده کنیم لذا بهتر است همان مرکز ساماندهی و تجهیز شود.

 ۵۰ سال دفن زباله در "آرادکوه تهران" چه اتفاقی را رقم زده است؟

مهدی خادم ثامنی در گفت‌وگو با تسنیم درباره مشکل شیرابه‌های سایت‌های دفن زباله در پایتخت اظهار کرد: میزان تولید پسماند عادی در کشور روزانه 20 میلیون تن تخمین زده می‌شود که حدود 70 درصد از این پسماندها، تر و 30 درصد خشک هستند البته این میزان در شهرهای مختلف متفاوت است. بحث شیرابه حاصل از این پسماندها بسیار حائز اهمیت است چرا که شیرابه حاوی COD است و این COD حدود 40 هزار PPM باعث آلودگی خاک، آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی است.

وی ادامه داد: لندفیل‌هایی که به شکل لندفیل مهندسی ساخته می‌شوند، جمع‌آوری شیرابه را در سل‌های خود انجام می‌دهند  و آن را به سمت تصفیه‌خانه‌ها هدایت می‌کنند. در تصفیه‌خانه‌ با استفاده از روش‌های فیزیکی و شیمیایی پارمترهایی مانند BOD، COD و حجم آنیون‌ها و کاتیون‌ها کاهش پیدا می‌کند و به حدود استاندارد سازمان محیط زیست می‌رسد.

مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای بررسی دقیق‌تر مشکل شیرابه نیاز است که عقب‌تر بیاییم و به سراغ ماده 4 آیین‌نامه اجرایی قانون مدیریت اجرایی پسماندهای عادی برویم که مسئول جمع‌آوری این پسماندها را به تفکیک پسماند از مبدأ مکلف کرده است؛ اگر تفکیک در مبدأ انجام شود و پسماند کمتری به سمت مراکز دفن برود، شیرابه کمتری نیز تولید خواهد شد و نتیجتاً مشکل شیرابه تا حدودی حل خواهد شد.

خادم ثامنی با اشاره به لندفیل آرادکوه در تهران متذکر  شد: این سایت از حدود 50 سال قبل شروع به دریافت پسماند به صورت تلنباری کرده است. این لندفیل مهندسی نیست و تولید شیرابه و گاز متان در این سایت به حد بالایی رسیده است. در سال‌های اخیر شهرداری تهران اقدامات مفیدی از جمله راه‌اندازی استخرهای جمع‌آوری شیرابه را انجام داده البته این استخرها نیز باید ژئوممبران داشته باشند تا شیرابه به آب‌های زیرزمینی انتقال پیدا نکند.

وی افزود: مکان‌یابی که در گذشته برای سایت آرادکوه انجام شده بود، مکان‌یابی مناسبی است به طوری که بر روی گسل‌هایی ساخته شده که باعث می شود شیرابه به آب‌های زیرزمینی راه پیدا نکند اما در هر صورت باید با استفاده از چاه‌های گمانه بررسی کنیم که شیرابه به آب‌های زیرزمینی نرفته باشد همچنین نیاز به تصفیه‌خانه برای شیرابه‌ها داریم تا غلظت پارمترها را به استانداردهای تعیین شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست برسد.

مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست درباره تغییر مکان سایت آرادکوه توضیح داد:‌ تغییر مکان به این معناست که مجدداً مکان جدیدی را آلوده کنیم! لذا بهتر است همان مرکز، ساماندهی و تجهیز شود؛ خوشبختانه پسماندسوزهای آرادکوه را هم داریم و قرار است که پسماندسوز جدیدی هم در این مرکز راه‌اندازی شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۸۰۸۷۴۱۲:۰۰:۲۹ ۱۴۰۲/۳/۱۵
شهرداری تدبیری برای جمع آوری زباله های تر به صورت خشک شده ( خشک شده پوست میوه و سبزیجات) نماید. برخی افراد به صورت خودکار اینکار را میکنند که کار خیلی خوبی است. پس از چند سال این هم مثل زباله خشک تفکیک می شود
ناشناس۳۰۸۰۹۹۶۱۳:۵۸:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۱۵
دقیقا ۴ سال پیش با کلی تبلیغ و گزارش رسانه ای وسیع از ساحل محمود آباد بازدید نمودند و قول دادند حداکثر تا پایان همان سال دپوی زباله از کنار ساحل برچیده و پاکسازی شود . اما نتنها اینکار عملی شد بلکه به وسعت آن از اطراف هم اضافه شد .طوری که شیرابه ای که به دریا سرازیر هست رنگ آب را تغییر داده و هنگام وزش باد بوی نامطبوع آن بطور وسیع پراکنده میشود.
ناشناس۳۰۸۱۱۱۴۱۶:۱۱:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۱۵
جز سرطان و بدبختی چیزی برای مردم نداره
باهر۳۰۸۱۱۴۹۱۶:۵۷:۴۵ ۱۴۰۲/۳/۱۵
بنظر می‌رسد اکنون و‌بعداز پنجاه سال ،در این مرکز زباله ارادکوه ،گاز متان زیادی تولید میشود که می توان آنرا جمع آوری و استفاده کرد.
ناشناس۳۰۸۱۳۲۵۲۰:۴۲:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۱۵
با تبلیغ و تشویق تفکیک زباله و ساخت کمپوست به شیوه های مختلف در شهرها و روستاها، استفاده از دستگاه های تولید زباله تر به کمپوست و تسهیل دستیابی به این دستگاه ها میشه تا حد زیادی این معضل رو کنترل کرد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  6. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  7. فردا دیر است...

  8. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  9. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  10. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  11. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  12. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  14. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  15. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  16. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  17. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  18. مأمور خاطی بازداشت شد

  19. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  20. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  21. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  22. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  23. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

آخرین عناوین