به مناسبت سفر دوردنیای ناوگروه ۸۶ ارتش جمهوری اسلامی سفیر فرهنگی ایران

حجت الاسلام والمسلمین عباس حیدری پور*،   4020231064 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
 سفیر فرهنگی ایران

 

دریانوردی و حضور فعال در عرصه تجارت و تعاملات دریایی و حتی فعالیت‌های نظامی دریانوردانه، در تمدن نوین غربی هم یک ضلع پررنگ است؛ آن‌چنان که سهمی عمیق و فراوان در تاریخ استعمار این تمدن دارد. اکنون نیز عرصه دریایی جهانی همچنان متأثر از تلاش امریکای روبه‌افول برای حفظ اقتدار خویش در عرصه دریاهاست و قدرت‌های رقیب نیز گردن‌فرازی دریایی و اقیانوسی را جدی گرفته‌اند. اما این‌ها همگی در عرصه‌ای است که حمل‌ونقل ۹۰ درصد کل تجارت جهانی در آن رخ می‌دهد. 

ایران اسلامی چندی است آهسته و پیوسته با درک راهبردی از اهمیت تجارت دریایی و سهم برجسته آن در اقتدار اقتصادی و امنیتی کشورها، حضور خویش را در آب‌های بین‌المللی افزایش داده است. 

حضور ایرانیان در آن‌سوی آب‌های فراسرزمینی و بردن آثار فرهنگی و تمدنی ایران و اسلام به کشورهای شرق آسیا با مباشرت ملوانان و تجار اهل جنوب ایران ازجمله اهالی شیراز، جزیی از تاریخ قطعی پیش‌رفت تمدن اسلامی است که آثار آن در کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا اکنون هم قابل اشاره است. بدین‌ترتیب درعمل شاهد بازگشت ایران به عرصه ویژه‌ای از حضور تمدنی هستیم که هم در پیشینه تاریخ تمدن ایرانی-اسلامی دارای عقبه است و هم در دنیای مدرن و پسامدرن امری جدی و شناخته‌شده است. 

سفر دوردنیای ناوگروه ۸۶ ارتش جمهوری اسلامی ایران را باید با چنین زمینه‌ای فهم نمود. 

نکته ویژه و برجسته‌ای که در گزارش‌های فرمانده نیروی دریایی ارتش -که خودِ فرماندهی او، جلوه‌ای از همگرایی امت اسلامی در ایران ماست- از سفر دوردنیای ناوگروه ۸۶ ارتش در این ایام شنیده شد، تعاملات فعال فرهنگی در این سفر بود؛ 

این ناوگروه درواقع سفیر فرهنگی ما بود؛ سفارتی که نه در کنش‌های تصنعی، بلکه در خود رفتارهای عادی سربازان و افسران وطن‌مان جلوه‌گری نموده بود؛ 

راهنماهای شیلیایی ویژه هدایت کشتی در سواحل این کشور که ۲۴ ساعت با ناوگروه همراه می‌شوند، از نوع رفتار مؤدبانه و متدینانه و توإم با احترام سربازان و افسران و مواجهه کریمانه ایشان در پذیرش شیوه‌نامه‌های جاری این کشور در مواجهه با عبور کشتی‌ها، تعجب می‌کنند و به‌خلاف انتظارات برساختی رسانه‌ای بوق‌های استکبار، ایرانیان را نه قومی متخاصم و با رفتاری مهاجم، که قومی اهل تعامل و رفق و لینت و از همه مهم‌تر سرشار از ادب می‌یابند. برای فهم این امر باید به خاطر آورد که دریانوردی طولانی‌مدت و بریدن از آشنایان و اقوام و تحمل سختی‌های یک سفر چندین ماهه و گاه بیش از یک‌سال، نوع دریانوردان در جهان را به رفتارهای لاابالی‌گرایانه می‌کشاند که در اوقات استراحت در کشتی‌ها و در حین بارگیری در بنادر و سواحل مختلف، خود را در قامت حضورشان در فراموش‌خانه‌هایی چون میخانه‌ و مراکز لهو و لعب و فساد آشکار می‌سازد. به لحاظ رویه‌ها نیز رفتارهای خشن و بدون ظرافت و تحمل، کمترین سطح  بازتاب این فشارهاست اما دریانوردی ایرانی آن‌چنان که در آینه چشمان شیلیایی‌ها در سفر این ناوگروه منعکس می‌شود به‌کلی به خلاف این فضاهاست. با اینکه گزارش فرمانده ارتش جزییات زیادی از این انعکاس را حکایت نمی‌کرد اما روح کلی آن تعجب نسبت به ادب و متانت و آرامش و ظرافت و دینداری تمامی نیروهای حاضر در این ناوگروه بود. 

در برزیل برنامه‌ریزی دقیق ناوگروه برای پهلوگیری در بنادر این کشور دقیقاً در سال‌روز امضای معاهده آغاز تعاملات سیاسی و تجاری ایران-برزیل تعجب‌ها را برمی‌انگیزد،و اقامه نماز جماعت در عرصه کشتی جلوه‎‌‌ای ویژه از دینداری پیش چشم برزیلی‌ها می‌آفریند.

در کیپ‌تاون افریقای جنوبی که همین جلوه دیانت و تقید به اقامه نماز به صورت جماعت در عرشه کشتی قبل از هر کار دیگر، اقلیت شیعیان این شهر را به خود جذب می‌کند و ارتباط فعال بین ایرانیان مسافر و شیعیان مستقر را برقرار می‌کند و ایرانیان را به مسجد شیعیان می‌کشاند، اما این همه ماجرا نیست بلکه؛

در روی دیگر سکه، مهارت ایرانیان در عبور از موج‌های کوه‌وار(Mountain Waves) طوفان‌های مهیب حین عبور ناوگروه از اقیانوس برای متخصصان افریقای جنوبی به خاطر دشواری فراوانش تا سرحد باورناپذیری جلو می‌رود، اما شواهد انکارناپذیر، چاره‌ای جز سرفرودآوردن و احترام به این مهارت برایشان باقی نمی‌گذارد؛ - اذعان و بلکه تعجب و تحسین متخصصان افریقای جنوبی و حتی برزیلی‌ها نسبت به برنامه‌ریزی دقیق و مهارت فوق‌العاده ایرانیان برای دریانوردی در شرائط و مسیرهای دشوار، بیش از اینکه یک امر فنی باشد، یک پدیده فرهنگی است؛ درک این معنا که ایرانیان در دریانوردی نوین بسیار ماهر و دقیق‌اند و مطاوعه احساس‌مند نسبت بدان یک معنای فرهنگی است و نتایجی جدی در حوزه ارتباط بینافرهنگی و نفوذ فرهنگی دارد.

اینکه فلان کشور منطقه خواهان پهلوگیری ناوگروه در مسیر بازگشت یا بهمان کشور منطقه خواهان حضور در مراسم استقبال بازگشت یا کشور ثالث به‌وضوح و درصمیمت تمام خطاب به فرماندهان نیروی دریایی ما بدون ایفای نقش برجسته یا فراوان در این مأموریت به‌صرف قدری همدلی خود را شریک در این مأموریت می‌داند؛

همگی و همگی نشان از نفوذیافتن بُعد فرهنگی رویکردهای تمدنی ایران در عرصه دریانوردی نوین دارد؛ و اینجا همان‌جایی است که مزیت نسبی ایران در کنش‌های تمدنی‌‌اش در آن نهفته است؛ روح فرهنگ ایرانی  کنش تمدنی ایرانی را متمایز و در جهان مادی و دنیازده به اصطلاح متمدن، درخششی آشکار خواهد بخشید.

این مزیت نسبی را مغتنم بدانیم و شاکرش باشیم.

*عضو گروه علمی مرکز مطالعات اجتماعی تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۵۶۷۷۹۰۷:۱۴:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۱
این جور کارها آن هم در این شرایط چه تاثیری به حال کشور و مردم دارد؟
ناشناس۳۰۵۶۸۶۸۰۸:۲۴:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۱
غلو، بزرگنمایی و تبلیغ بیش از اندازه در مورد یک موضوع نه تنها خریداری ندارد، بلکه باعث طرح پرسش های زیاد می شود.
ناشناس۳۰۵۷۰۰۸۰۹:۴۸:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۱
متاسفانه سطح آگاهی مردم دست کم گرفته می شود.
ناشناس۳۰۵۶۸۷۷۰۸:۲۷:۴۷ ۱۴۰۲/۳/۱
وقتی در داخل کشور هزار و یک مشکل ریز و درشت داریم، خبرهایی از این دست مورد استقبال قرار نمی گیرند.
ناشناس۳۰۵۶۸۷۸۰۸:۲۹:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۱
چرا با این اقتدار نظامی، جواب طالبان را نمی دهند؟
نیما۳۰۵۷۰۵۰۱۰:۰۹:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۱
خیلی تاثیر دارد. ایجاد بازدارندگی، تقویت نظامی. ارتش این وظیفه را دارد، وظیفه تامین گوشت و شکر و خودرو مال جای دیگری است.
ناشناس۳۰۵۷۶۹۷۱۶:۱۱:۲۹ ۱۴۰۲/۳/۱
آقا نیما! باید به تشکیلات بطور منسجم نگاه کرد نه یک بعدی و جزیره ای.
ایرانی۳۰۵۷۴۴۱۱۳:۴۸:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۱
خسته نباشید و خدا قوت به نیروهای محافظ این سرزمین -
مهدی۳۰۵۷۴۴۷۱۳:۵۰:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۱
رفاه و آسایش، رایگان و بی‌زحمت به دست نمی‌آید. راه دارد و‌ مسیر! اگر ملتزم به لوازمش نشویم نباید منتظر نتایجش شویم. اگر اثبات کنیم توان دفاع در دریا را داریم می‌توان امیدوار بود جای پایی در اقتصاد امنیتی دریا پیدا کرد و‌ برای کشور، بازار اقتصادی جدیدی تدارک دید. باید دید و فکر بلندتری داشت.
ناشناس۳۰۵۶۷۸۲۰۷:۱۶:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۱
آیا صرف یک مسافرت دریایی و حضور در چند نقطه جهان باعث افزایش اعتبار یک کشور می شود؟!
ناشناس۳۰۵۶۸۸۰۰۸:۳۲:۵۲ ۱۴۰۲/۳/۱
راه های دیگری هم برای مطرح شدن در عرصه بین المللی وجود دارند.
ناشناس۳۰۵۶۷۹۰۰۷:۲۰:۵۶ ۱۴۰۲/۳/۱
اگر بُعد مسافت و صرف حضور مطرح باشد، دهها فروند نفتکش و کشتی تجاری ایرانی هر هفته به آمریکای جنوبی و چین و مالزی و آفریقا سفر می کنند.
ناشناس۳۰۵۶۹۶۴۰۹:۱۹:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۱
عزیزم دور دنیا بوده و جز یکی دو کشور دیگران توان این کار را ندارند
ناشناس۳۰۵۷۴۲۴۱۳:۴۱:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۱
این ها از پیشرفت ایران ناراحت هستند - بیشترشون هم خارج نشین هستن که میان کامنت منفی میدن
مانی۳۰۵۷۵۶۰۱۴:۵۶:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۱
اینها در کشورهای میزبان چه کار فرهنگی تاثیرگذار انجام داده اند؟معمولا یک تشریفات رسمی در این امد و رفت ها هست،نه بیشتر.
ناشناس۳۰۵۶۷۹۵۰۷:۲۲:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۱
داشتن دوستان زیاد و دشمنان کم، بزرگترین تبلیغ برای یک کشور است.
ناشناس۳۰۵۶۸۸۶۰۸:۳۶:۲۳ ۱۴۰۲/۳/۱
اگر برزیل و آفریقای جنوبی اجازه لنگر انداختن به کشتی های نظامی ایران را نمی دادند، آیا این مسافرت میسر بود؟ اگر همین فردا این دو کشور پهلو گرفتن کشتی های ایران را ممنوع کنند، کدام کشور دیگری را می توان جایگزین کرد؟!
نیما۳۰۵۷۰۴۴۱۰:۰۸:۰۲ ۱۴۰۲/۳/۱
بله. اگر کمی مطالعه کنید ناوبندر مکران برای همین همراه ناو بود. مکران یک جزیره است با قابلیت پشتیبانی حتی تا ماه ها
ناشناس۳۰۵۶۹۶۵۰۹:۲۰:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۱
معلوم هست دارید زجر می کشید خود تحقیرها
ناشناس۳۰۵۷۷۷۷۱۶:۴۲:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۱
ما تو کشوری که مرد با مرد ازدواج کنه اسمشم نمیاریم اونجا جهنمه نه کشور
ناشناس۳۰۵۶۷۹۷۰۷:۲۵:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۱
اگر این کشتی های نظامی در وسط اقیانوس به مشکلی فنی بر خورد کرده و نیاز به تعمیرات اساسی پیدا کنند، آن وقت تکلیف چیست؟
نیما۳۰۵۷۰۶۰۱۰:۱۲:۱۹ ۱۴۰۲/۳/۱
نگران نباش. متخصصین نگهداری و تعمیر هم در این ناو مستقر هستند و هم در ناوبندر مکران که پشتیبان این ناو بود. راستی ماشین شما تو جاده خراب بشه، چیکار میکنی؟
ناشناس۳۰۵۶۸۰۰۰۷:۲۷:۰۲ ۱۴۰۲/۳/۱
چه مدت است که کشتی های ایرانی در بنادر آمریکا، کانادا، انگلیس، آلمان، فرانسه.... لنگر نیانداخته اند؟!
ناشناس۳۰۵۷۷۸۳۱۶:۴۴:۴۵ ۱۴۰۲/۳/۱
ما تو لنگرگاه های یانکی ها هچی نمیدازیم چه برسه لنگر
ناشناس۳۰۵۶۸۰۴۰۷:۳۲:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۱
کشتی های نظامی ایران فاقد پیشران هسته ای هستند. بنابر این با محدودیت سوخت و سوختگیری مواجه هستند. برای مسافرت یک کشتی نظامی به آبهای دور دست، باید حتماً یک کشتی لجستیکی حاوی سوخت هم آن را اسکورت کند.
ناشناس۳۰۵۶۸۰۷۰۷:۳۵:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۱
اقتدار یک کشور به میزان رفاه و آسایش مردم بستگی دارد.
ناشناس۳۰۵۷۳۲۲۱۲:۴۲:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۱
مثل ژاپن؟ نه؟ که آب خوردنش هم باید با آمریکا همراه کند، اقتصاد یکی از مولفه هست
ناشناس۳۰۵۶۸۰۸۰۷:۳۵:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۱
انجام کارهای تبلیغاتی چه فایده ای برای کشور می تواند داشته باشد؟
امیر۳۰۵۶۸۹۹۰۸:۴۳:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۱
حرکت یک نفت کش بزرگ پر از سوخت در کنار ناو جنگی فقط مصرف داخلی دارد و فاقد هرگونه ارزش نظامی یا استراتژیک میباشد! البته مباحث سوال برانگیز زیاد دیگری همچون استفاده از هواشناسی دقیق خارجی برای تعیین مسیر و دوری از طوفان و میزبانی بنادر کشورهای خارجی که به هیچ عنوان در شرایط جنگی همچین مهمانوازی را به ما نشان نخواهند داد و به قولی به سفر تفریحی رفتن هم مطرح است که هیچ گاه در شرایط جنگی قابل تکرار نیستند!
ناشناس۳۰۵۷۰۶۷۱۰:۱۵:۱۷ ۱۴۰۲/۳/۱
همین کار را چرا خیلی از کشورها نمی‌توانند انجام دهند؟ ارزش کار نیروهای خدوم ارتش را با این حرف‌ها زیر سوال نبرید.
ناشناس۳۰۵۷۲۴۸۱۱:۵۷:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۱
برای اینکه برای بودجه و سرمایه کشورشان اهمیت قایل می شوند.
ناشناس۳۰۵۷۳۹۱۱۳:۲۶:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۱
تازه آمریکا جانشان هم ناراحت هم شده آن هم در اوج تحریم ها
ناشناس۳۰۵۶۹۰۱۰۸:۴۵:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۱
نیت شما از این حرفها را می فهمم اما آن کشتی رانی برای مردم مهم است که به آنها خیر برساند . عزت این است که اجناس مورد نیاز ایران ابتدا در دبی تخلیه نشود و بعد به ایران بیاید . برکت آن است که طوری ضعیف نشویم که طالبان هم برای ما گردن کشی کند
ناشناس۳۰۵۶۹۵۸۰۹:۱۷:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۱
غرب گداها ناراحت شدن
ناشناس۳۰۵۷۶۰۷۱۵:۲۴:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۱
هیچ جای دنیا نظامیان سفیر فرهنگی نیستند . چرا جای عبارت ها را عوض می کنید. وقتی گروه نظامی مانور می دهند به معنی هشدار به دشمنان آن کشور است که در صورت حمله مقابله می شود هیچ صلحی پشت آن نیست.
بندری۳۰۵۸۰۲۸۱۸:۵۹:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۱
سلام. حرکت خوبی بود هدف و دستاورد آن به نظرم فقط یک تجربه دربانوردی نظامی است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  7. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

پربحث‌های هفته

  1. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  2. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  3. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  4. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  5. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

  6. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  7. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  8. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  9. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  10. التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد

  11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  12. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  13. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

  14. آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی

  15. ریزش قیمت دلار در روزهای آینده ادامه خواهد داشت

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  18. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  19. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

  20. سقوط قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان

آخرین عناوین