انقلاب در رشد اقتصادی

  4020225027 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته به لحاظ الگوهای برنامه‌ریزی اقتصادی شرایط متفاوتی را تجربه کرده است. از این مدت، هشت سال در دولت‌های پیش از انقلاب اسلامی از سر گذرانده شده است؛ دورانی که با برنامه‌ریزی دستوری دولت‌ها، قیمت‌گذاری دستوری دهه۴۰ و توسعه اجباری در برنامه‌های عمرانی همراه بود.

انقلاب در رشد اقتصادی

جام جم نوشت، به طوری که در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی، انقلابیون از جناح‌های مختلف و کارشناسان مستقل، بر سر این‌که توسعه عمرانی گزینشی، مرکز خواسته و فاقد ظرفیت‌های مدنی، نتوانست یک نظام سیاسی منعطف، بادوام و دموکراتیک ایجاد کند، اتفاق‌نظر داشتند. این عقب‌ماندگی تاریخی با کمک عناصر فرهنگی آن زمان، بازنمایی رسانه‌ای عصر حاضر و شبکه‌های اجتماعی، فارغ از آنچه که در قالب برنامه‌ریزی دستوری حاکم بود و در نهایت به فروپاشی نظام سیاسی منجر شد، به صنعت خاطره‌سازی تبدیل شده است.

اکنون رسانه‌های خارج‌نشین و معاند، در حال مقایسه دوران گذشته با امروز، در قالب بسته‌های فرهنگی خاطره‌ساز هستند؛ فارغ از این‌که سطح رفاه ایرانیان در آن زمان نسبت به امروز به جهت دسترسی به امکانات زیرساختی (درمان، آموزش و... )، مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد، تنوع بیشتر نسبت به اقتصاد تک‌محصولی، امکان مشارکت زنان در جامعه، اقتصاد و... قابل مقایسه نیست اما شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های خارج‌نشین در حال ارائه تصاویر مصنوع و «خوش‌لعاب» از گذشته هستند.
     
دلایل رشد اقتصادی ۵۷ تا ۱۴۰۲
 در این میان، آنچه در بازنمایی رسانه‌‌ای تصاویر خوش‌لعاب از گذشته، مهم نیست، حقیقت مشکلات اقتصادی و ریشه‌های آن است. آنچه به روشنگری از وضعیت اقتصادی کشور در ۵۳سال اخیر کمک می‌کند، پرداختن به گذشته با نگاه به آینده و پرهیز از تصمیم‌گیری مرکزی در قالب برنامه‌ریزی دستوری است. پس از انقلاب اسلامی، گروه‌های مختلف سیاسی و مدنی تلاش کردند که برای حل این موانع ساختاری، قدم بردارند و سایه سنگین برنامه‌ریزی مرکزی هشت ساله۴۹ تا ۵۷ را کنار بزنند. گشودگی نظام برنامه‌ریزی در قانون برنامه سوم توسعه، قانون سیاست‌های ابلاغی اصل۴۴ قانون اساسی، قانون بخش تعاون، قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، وضع مالیات بر درآمدهای خام‌فروشی در بودجه۱۴۰۲ و قانون رفع موانع تولید از جمله مهم‌ترین مواردی است که قطار اقتصاد را از برنامه‌ریزی مرکزی نجات داده ‌است. به طور مشخص به دنبال آغاز اجرای برنامه‌های اول، دوم و سوم توسعه، بیشترین رشد سرمایه‌گذاری در ایران پس از انقلاب اسلامی با ۲۴.۶درصد در سال۱۳۸۰ رقم خورد.
     
رشد بیش از صد درصدی 
جدا از میزان رشد سرمایه‌گذاری در سال یادشده، بررسی جام‌جم از داده‌های بانک جهانی، نشان می‌دهد که اقتصاد ایران از سال۱۳۶۱ تا سال۱۴۰۰، یعنی ۳۹ سال، مجموعا ۱۲۳.۶درصد رشد مثبت را تجربه کرده است. بیشترین رشد مثبت از سال ۱۳۵۵ در سال ۱۳۶۱ با ۲۳.۲درصد رقم خورد. در سال۱۳۵۵ بیشتر رقم رشد از سال ۱۳۴۰، ۱۸.۳درصد بود. با احتساب رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۲ که ۲ درصد بود و پیش‌بینی رشد ۲ درصدی در سال ۲۰۲۳، کل رشد اقتصادی ایران در ۴۱ سال گذشته به ۱۲۷.۶درصد می‌رسد. اگر این میزان رشد را به ۴۱سال تعمیم دهیم، به طور متوسط سالی ۳.۱۱درصد رشد در اقتصاد ایران به وجود آمده است. تحقق ۲۳.۲درصد رشد در سال۱۳۶۱ در شرایطی است که کشور در این دوره با تغییر فاز در جنگ با عراق مواجه شده بود. طرف عراقی که مورد حمایت ابرقدرت‌ها قرار داشت با دریافت حمایت‌های سنگین تسلیحاتی، دست به حمله به ایران زد. در هر حال، خسارت یک تریلیون و ۱۹۰میلیارد دلاری در نتیجه تحمیل جنگ به ایران از سوی متحدان عراق، برای هر دوطرف به‌بار آمد. نکته قابل توجه اینجا بود که ایران تحمیل را نپذیرفت و با دفاع‌مقدس مانع از تصرف خاک خود شد.

جهش توسعه‌ای در شاخص‌های کلان 
در کل، باید در نظر داشت آغاز فرآیندهای توسعه‌ای کشور، به معنایی که رشد سرمایه گذاری در آن محقق شود، از زمان شروع جنگ تحمیلی کمی کند شد و تازه از حدود سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۰ کلید خورد. با وجود عقب‌ماندگی به اندازه دو دهه در نتیجه جنگی تحمیلی، کشور توانست مولفه‌های مرتبط با رشد فرآیندهای تولید ناخالص داخلی را محقق کند. اندازه اقتصاد ایران به لحاظ تولید ناخالص داخلی در سال منتهی به انقلاب اسلامی یعنی ۱۹۷۸میلادی حدود ۸۰ میلیارد دلار بود اما در سال ۲۰۲۳ به لحاظ اسمی به ۳۶۷میلیارد و ۹۶۸میلیون دلار می‌رسد. در همین حال، شاهد بهبود سایر متغیرهای اقتصادی و اجتماعی نسبت به پیش از انقلاب هستیم. نرخ باسوادی پیش از انقلاب ۳۶.۵درصد بود که پس از پیروزی مردم در سال۵۷ به ۸۸.۷درصد رسید. سهم نفت از درآمدهای کشور از ۵۰درصد در یک دهه گذشته به ۲۵درصد در بودجه سال ۱۴۰۲ کاهش یافته و ۷۲درصد درآمدها به اتکای مالیات درآمده‌اند. این در شرایطی است که در بازه زمانی ۵۶ تا ۵۷، ۷۷درصد درآمدهای دولتی به نفت متکی بود. پس از انقلاب اسلامی به دلیل افزایش ۱۰۰برابری سرمایه گذاری در بهداشت و درمان و در نتیجه رشد ۴۰۰درصدی شاخص‌های اقتصادی این حوزه، سن امید به زندگی از ۵۵.۸سال در پیش از انقلاب به ۷۷.۳سال در پس از انقلاب افزایش یافت. همچنین مرگ و میر نوزادان از ۹۳.۳فوتی در هر ۱۰۰۰ تولد به ۱۰.۵مورد در همین میزان تولید کاهش یافت. در مجموع، اقتصاد ایران با وجود چالش‌های درآمدی ناشی از تحریم‌های دهه‌۹۰ توانسته نسبت به پیش از انقلاب اسلامی، عملکرد توسعه و درآمدی بهتری را ثبت کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۴۴۶۹۷۰۹:۲۸:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۲۵
اقتصاد یک علم است. رشته ای کاملاً تخصص. فردی که جمع و تفریق و شمردن اعداد بلد است، اقتصاددان نیست.
ناشناس۳۰۴۴۷۰۷۰۹:۳۴:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۲۵
بزرگترین فاکتوری که اقتصاد ایران را دگرگون کرده است، دو برابر شدن جمعیت ایران در 4 دهه اخیر است. همپای رشد جمعیت، اقتصاد ایران رشد نکرده است. به همین دلیل ساده مشکلات فراوانی در کشور به وجود آمده است.
ناشناس۳۰۴۴۷۱۱۰۹:۳۶:۲۴ ۱۴۰۲/۲/۲۵
کشوری که دائماً سرگرم درگیری و تقابل با کشورهای قدرتمند جهان است، نمی تواند و نباید به بهبود اقتصاد فکر کند.
ناشناس۳۰۴۵۱۶۲۱۴:۲۱:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۲۵
تفکر گدایی از دشمن خارج شود آن وقت می فهمی چه خبر هست
علی۳۰۴۴۷۹۶۱۰:۴۵:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۲۵
چرا باید خودمان را با ۵۰ سال پیش خودمان مقایسه کنیم
کبیری۳۰۴۴۸۳۶۱۱:۰۹:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۲۵
سلام علیکم اگر رشد در 41 سال 127 درصد بوده است، آنگاه سالی 3.11 درصد رشد نداشته ایم. چراکه در اثر رشد اقتصادی هر سال ، حجم اقتصاد بزرگتر می شود و برای رسیدن به عددی بزرگتر از حجم اقتصادی مانند سال قبل ، باید رشد کمتری داشت. بنابراین میانگین رشد سالیانه 41 ساله بمراتب کمتر از 3.11 درصد است. اگر حجم اقتصاد ایران در سال 55، 80 م د بوده والان به حدود 368 م د رسیده است، برای مقایسه باید در نظر گرفت که تورم سالیانه دلاری دنیا چقدر بوده و در سال 55 با 80 م د چه مقدار کالا می توانستیم خرید کنیم و الان برای همان مقدار کالا چه بهایی باید بپردازیم. فقط در اینصورت مقایسه منطقی خواهد بود. با احترام
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  6. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  12. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  17. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین