روایت "میدل ایست مانیتور" از انتخابات سرنوشت ساز ترکیه

گروه جهان الف،   4020215041

پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزارشی می نویسد: «اگر اردوغان نتیجه انتخابات را واگذار کند، چشم انداز سیاسی ترکیه به نحو قابل توجهی تغییر خواهد کرد. در عین حال، کاملا محتمل است که دولت احتمالی جدید آتی در ترکیه رویکرد متفاوتی را در عرصه سیاست خارجی این کشور به ویژه در رابطه با جنگ سوریه و روابط با غرب نیز در پیش گیرد».

روایت "میدل ایست مانیتور" از انتخابات سرنوشت ساز ترکیه

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی با اشاره به نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، به طور خاص به این نکته می پردازد که طرح برخی گمانه زنی ها و البته ظهور برخی شواهد میدانی مبنی بر این مساله که احتمال شکست اردوغان در انتخابات پیش رو کاملا وجود دارد سبب شده تا ناظران و تحلیلگران مختلف، سناریو پردازی های مختلفی را در مورد آینده سیاسی ترکیه در صورت روی کار آمدن یک رئیس جمهور جدید در این کشور و خروج اردوغان از صحنه قدرت این کشور مطرح کنند.

میدل ایست مانیتور بر این باور است که شکست اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، جدای از تبعات داخلی، حامل تبعات منطقه ای و بین المللی قابل توجهی نیز است. 

پایگاه خبری میدل ایست مانیتور درگزارش خود می نویسد: «این احتمال که شاید رجب طیب اردوغان و حزب متبوعش "عدالت و توسعه"، در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در تاریخ 14 مِی سال جاری میلادی شکست بخورند، مناظرات و مباحثات گسترده ای در مورد مورد آینده ترکیه جرقه زده است. اردوغان به مدت چیزی بیش از 20 سال در صحنه قدرت سیاسی ترکیه بوده و اکنون با سخت ترین چالش های کل حیات سیاسی خود در آستانه انتخابات آتی ترکیه رو به رو است. 

اگر اردوغان نتیجه انتخابات را واگذار کند، چشم انداز سیاسی ترکیه به نحو قابل توجهی تغییر خواهد کرد. دولت احتمالی جدید ترکیه بایستی چرخ های کشور را در شرایطی که با موانع گسترده ای نظیر ناامنی اقتصادی، قطبی گرایی سیاسی و منازعات منطقه ای رو به رو است بچرخاند. در عین حال، کاملا محتمل است که دولت احتمالی جدید آتی در ترکیه رویکرد متفاوتی را در عرصه سیاست خارجی این کشور به ویژه در رابطه با جنگ سوریه و روابط با غرب نیز در پیش گیرد.  

دولت اردوغان به نحو گستره ای در جنگ سوریه درگیر بوده است و از گروه های مسلح خاصی نیز در سوریه حمایت کرده و می کند و قویا آن ها را از منظر نظامی تقویت و تسلیح می کند. البته که ترکیه اکنون به واسطه سیاست های خود در قبال سوریه و ناامنی های چند ساله اخیر این کشور، میزبان چیزی بیش از 4 میلیون پناهجوی سوری است. 

با این حال، مقیاسِ تغییرات احتمالی در سیاست ترکیه در قبال سوریه و تاثیر این مساله بر وضعیت کشور سوریه چندان مشخص نیست و توسط سیاست ها و اقدامات دولت احتمالی آتی ترکیه(دولتی که فردی غیر از اردوغان را در راس قدرت داشته باشد) مشخص خواهد شد. 

مهمترین مولفه هایی که بر سرنوشت انتخاباتی اردوغان اثرگذار هستند شامل موارد زیر می شود: 

1: جوانانی که با برنامه های اردوغان مخالفت دارند

2: وضعیت اقتصادی ضعیف ترکیه

3: پناهجویان سوری و استفاده سیاسی جریان اپوزیسیون ترکیه از این مساله

4: ائتلاف علوی-کُردی شکل گرفته در ترکیه علیه اردوغان

اردوغان در جریان جنگ داخلی سوریه، یک کنشگر کلیدی بوده است و ترکیه در این منازعه، هم در قالب نظامی و هم دیپلماتیک، قویا درگیر بوده است. از این رو، حضور یک رهبر سیاسی جدید به جای اردوغان در صدر نظام سیاسی ترکیه به معنای این است که ترکیه یک سیاست خارجی تازه را رونمایی خواهد کرد و از این رو، در توازن قدرت منطقه ای نیز شاهد تغییراتی خواهیم بود. اردوغان همچنین یک حامی پر سر و صدا برای برخی گروه های مخالف و اپوزیسیون سوری نیز بوده است. از این منظر اگر وی کرسی ریاست جمهوری و قدرت در ترکیه را ترک کند، این حمایت ها نیز تا حد زیادی به نقطه پایان خود خواهند رسید. 

باید این نکته را در ذهن داشت که جنگ سوریه یک موضوع پیچیده است و بازیگران مختلفی را در بر می‌گیرد(هم بازیگران منطقه ای و هم بین المللی). از این رو، هرگونه تغییر در رهبری سیاسی ترکیه تنها یکی از مولفه های فراوانی خواهد بود که می تواند بر وضعیت سوریه اثرگذاری داشته باشد. 

روابط با روسیه

دولت اردوغان همچنین روابط پیچیده ای را نیز با دولت روسیه داشته است. روسیه و ترکیه سال هاست که از طرف های مخالف در قالب جنگ سوریه حمایت می کنند. با این حال، در سال های اخیر، این دو کشور تلاش‌های زیادی را انجام داده اند تا پیوندها میان خود را تقویت کنند. موضوعی که به طور خاص در حوزه همکاری های اقتصادی و نظامی معنا و مفهوم عینی تری را به خود گرفته است. آن ها همچنین همکاری های گسترده ای را با ایران و سوریه جهت خاتمه دادن به وضعیت جنگ در سوریه، از خود نشان داده اند. 

استقرار هر دولت جدیدی در ترکیه، می تواند رویکرد ترکیه نسبت به روسیه را تغییر دهد و کاملا متحمل است که یک دولت جدید در ترکیه بیش از هر زمان دیگری، گرایش به حمایت از سیاست های غرب نسبت به روسیه داشته باشد و پیوندهای آنکارا با کرملین را کاهش دهد. با این حال، همچون بسیاری از سیاست های دیگر که هر دولتی می تواند در پیش گیرد، این مساله به شرایط زمانی و مکانی خاص چه از حیث سیاسی و چه اقتصادی و چه پویایی های ژئوپلیتیکی منطقه ای و همچنین نقش و نفوذ آمریکا در ترکیه بستگی دارد».

 

لینک: 

https://www.middleeastmonitor.com/20230502-the-turkish-elections-a-turning-point-for-the-nation

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. من عجله ندارم!

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین