مقاومت فردی چگونه تبدیل به استراتژی جوانان فلسطینی شد؟

گروه جهان الف،   4020127100

«مقاومت فردی» یک راهبرد ریشه‌دار در تاریخ رویارویی مردم فلسطین با اشغالگران صهیونیست بوده که امروز تبدیل به یکی از کابوس‌های بزرگ اسرائیل شده است.

مقاومت فردی چگونه تبدیل به استراتژی جوانان فلسطینی شد؟

به گزارش الف، عملیات‌های «فردی» یک استراتژی ریشه‌دار در تاریخ مقاومت فلسطین به شمار می‌رود که از زمان انتفاضه اول و دوم وجود داشت. اما این عملیات‌ها در مرحله جدید رویارویی با دشمن صهیونیستی در قالبی جدید و ابعادی گسترده‌تر نمایان شده و از جنگ سال 2014 با ارتش اسرائیل شاهد افزایش عملیات‌های فردی یا شهادت‌طلبانه فلسطینیان در سراسر اراضی اشغالی بوده‌ایم.

علت اصلی تقویت عملیات‌های فردی فلسطینیان و تبدیل شدن آن به یک راهبرد جدید در عرصه تقابل با رژیم اشغالگر، مربوط به تحولات جدید درباره پرونده فلسطین است. تا چند سال قبل مقاومت فلسطین عمدتا محدود به نوار غزه بود و عملیات‌های ضد اسرائیلی توسط گروه‌های مقاومت همچون حماس و جهاد اسلامی انجام می‌گرفت؛ چرا که فلسطینیان در سایر مناطق شرایط لازم برای سازماندهی و تشکیل جنبش‌های جهادی و مقاومتی نداشتند.

از سوی دیگر تحولات فلسطین به ویژه در 5 سال گذشته به سمت و سویی رفت که نیاز واقعی به یک وحدت همگانی میان مردم فلسطین احساس می‌شد؛ جایی که بعد از رونمایی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق ایالات متحده از طرح ضد فلسطینی «معامله قرن» و سپس عادی سازی چند کشور عربی با رژیم صهیونیستی، آرمان فلسطین در معرض خطر جدی قرار گرفت.

بعد از این تحولات فلسطینیان متوجه شدند توطئه بزرگی برای اخراج آنها از سرزمین مادریشان وجود دارد که یادآور روز نکبت و کشتار و آوارگی اجداد آنهاست. به ویژه اینکه فشارهای زیادی از جانب آمریکا و رژیم صهیونیستی برای گسترش اشغالگری این رژیم در اراضی فلسطین از سال 2017 تاکنون اعمال شده و بارزترین مورد در این زمینه تصویب طرح الحاق کرانه باختری بود.

از این روز «مقاومت فردی» که مرکز آن کرانه باختری است، تبدیل به نقشه راه نسل جدید فلسطین در مقابله با اشغالگری شد. قابل توجه است که عاملان عملیات‌های ضد صهیونیستیِ فردی، لزوما وابسته به گروه‌های مقاومت فلسطین نیستند و حتی برخی از آنها ایدئولوژی این گروه‌ها را دنبال نمی‌کنند. همین مسئله موجب شده تا پیش‌بینی این عملیات‌ها برای نهاد نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی دشوار باشد و در برخی موارد، عاملان عملیات‌ها نیز شناسایی نمی‌شوند.

همانطور که گفته شد استراتژی عملیات فردی از دهه‌های گذشته در فلسطین وجود داشت اما نکته جدید آن در مرحله کنونی مربوط به تقویت این عملیات‌ها-چه در سطح کمی و -چه کیفی است؛ به طوری که از 3 سال گذشته، تقریبا همه عملیات‌های فردی فلسطینیان، با تلفات جانی میان صهیونیست‌ها همراه بوده و توانسته موجی از وحشت را در میان شهرک‌نشینان ایجاد کند.

این عملیات‌ها شامل تیراندازی، حمله با سلاح سرد و زیرگرفتن با ماشین می‌شود. از سال 2021 و بعد از نبرد «شمشیر قدس» شاهد موج گسترده عملیات‌های شهادت‌طلبانه به ویژه در میان نسل جدید و جوانان فلسطینی بوده‌ایم. درحالی که پیشتر عملیات‌های فردی فلسطینیان اغلب منحصر به حمله با چاقو بود، اما در ماه‌های اخیر استفاده از سلاح گرم به این منظور به شکل قابل توجهی رواج یافته است.

 بر اساس آمار مندرج در گزارش سالانه دفتر رسانه‌ای حماس، کرانه باختری و قدس در سال 2021 شاهد 10 هزار و 850 عملیات استشهادی مسلحانه بوده‌اند که 441 مورد از این عملیات‌ها مؤثر بود، این عملیات‌ها چهار برابر تعداد عملیات‌های مؤثر در سال 2020 بودند.

یکی از برجسته‌ترین عملیات‌هایی که در سال 2022 شاهد آن بودیم، عملیات «بئرالسبع» بود که در آن 4 شهرک‌نشین صهیونیست در یک عملیات فردی با سلاح سرد زخمی شدند. عملیات الخضیره نیز در همین سال هم‌زمان با برگزاری اجلاس خائنانه النقب در جنوب فلسطین اشغالی با حضور کشورهای عربی سازشکار، توسط دو جوان فلسطینی انجام شد که در نتیجه آن 2 نظامی اسرائیل کشته شدند.

همچنین استفاده از سلاح‌های انفجاری و بمب‌های دست‌ساز نیز از دیگر ابزارهای جدید فلسطینیان برای انجام حملات فردی است. طبق آمار رسانه‌های صهیونیستی تنها در 4 ماه ابتدایی سال 2023، 21 اسرائیلی در عملیات‌های انفرادی فلسطینیان کشته و ده‌ها تن زخمی شدند.

بر این اساس تعداد تلفات رژیم صهیونیستی در عملیات‌های انفرادی فلسطینیان در چند ماه ابتدایی سال جاری میلادی، در مقایسه با زمان مشابه در 8 سال گذشته بسیار بیشتر است. علت این امر به تقویت کیفیت عملیات‌ها برمی‌گردد؛ به طوری که در هر عملیاتی هرچند کوچک، دست کم یک صهیونیست زخمی شده است.

همین امر موجب شده تا ارتش رژیم صهیونیستی و موسسه امنیتی این رژیم نتوانند نگرانی خود را درباره تلفات جانی و روانی این عملیات ها و نیز احتمال گسترش آنها پنهان کنند و درباره وقوع یک انتفاضه سخت هشدار می‌دهند. استقرار نیروهای ارتش در مناطق غیرنظامی، مسلح کردن شهرک‌نشینان، افزایش تعداد گشت‌های پلیس و ... از جمله اقداماتی است که ارتش اسرائیل برای مقابله با موج جدید عملیات‌های فردی فلسطینیان انجام داده است.

این عملیات‌ها علاوه بر تلفات جانی و روانی که به صهیونیست‌ها تحمیل می‌کند، موجب کاهش رونق گردشگری در شهرهای فلسطین اشغالی نیز شده است. رفتارهای وحشیانه و تروریستی نیروهای ارتش و پلیس اسرائیل بعد از این عملیات در خیابان‌ها، احساس ناامنی را در میان شهرک‌نشینان دوچندان می‌کند.

از سوی دیگر گسترش عملیات‌های فردی فلسطینیان در شرایطی است که اسرائیلی‌ها از یک شکاف و بحران داخلی عمیق رنج می‌برند و همین امر منجر به اتهام‌زنی متقابل بین مقامات نظامی و سیاسی این رژیم درباره مسئولیت این عملیات‌ها و ناتوانی در مقابله با آنها می‌شود. 

نقطه عطف عملیات‌های فردی فلسطینیان جدا از کمیت و کیفیت آنها، در این است که ثابت می‌کند سیاست رژیم صهیونیستی برای جدا کردن مولفه‌های مختلف فلسطینی از هم و تقسیم تاریخ و جغرافیای این سرزمین، شکست خورده و مقاومت در همه اشکال آن در میان همه گروه‌های مردمی فلسطین یک اصل مهم و پذیرفته شده برای ایستادگی مقابل اشغالگران است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. چرا این همه بد اخلاقی؟

  3. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  4. درباره توبه تتلو

  5. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  6. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  7. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  8. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  9. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  10. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  11. فردا دیر است...

  12. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  13. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  14. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  15. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  16. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

  17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  18. تنوری که هنوز سرد است...

  19. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  20. ایثارگران را بدنام نکنید !

  21. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  22. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  23. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  24. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  25. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

پربحث‌های هفته

  1. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  2. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  3. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  4. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

  5. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  6. چرا مکرون برای روس ها رجز می خواند؟!

  7. هیلاری کلینتون: دانشجویان معترض تاریخ نمی‌دانند!

  8. فرار ۳۰۰ هزار نظامی اوکراینی از جنگ با روسیه

  9. حماس با آتش‌بس در غزه موافقت کرد

  10. اعتماد به نفس مقاومت

  11. چرا صهیونیست ها چشم دیدن الجزیره را ندارند؟!

  12. بورل: همه از نتانیاهو می‌خواهند حمله نکند، اما حمله به رفح آغاز شده است

  13. واکنش ایران به پاسخ حماس به طرح سیاسی پایان جنگ علیه غزه

  14. جهان غرب و یک بازی عجیب با کشورهای در حال توسعه

  15. درخواست رئیس‌جمهور کلمبیا برای بازداشت نتانیاهو

  16. اوکراین: ترور زلنسکی را خنثی کردیم

  17. علی‌رغم اعلام قبلی، ترکیه اجازه صادرات کالا به اسرائیل را داد

  18. تجارت آمریکا و ایران ۲ برابر شد

  19. پوتین به عنوان رئیس جمهور روسیه سوگند خورد + فیلم

آخرین عناوین