تک صدایی یا چند صدایی؟!

مهدی یمینی/روزنامه نگار، گروه سیاسی الف،   4020117087 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
تک صدایی یا چند صدایی؟!

 بعد از فرونشستن قائله  ۸۸ که به قول اهل نظر، "فتنه" زیر خاکستر خفه شد، در نشریه "پنجره" با عنوان "صف بندی های جدید" نوشتم حال که اصلاح طلبان، پروژه  خروج از نظام را که در دوره اصلاحات تئوریزه شده بود، در هشتاد و هشت اجرایی کردند، ادامه حضورشان در سپهر سیاست کشور، دیگر محلی از اعراب ندارد و لاجرم، این جریان، ناگزیر است از صحنه معادلات قدرت کنار برود. درغیر این صورت، نقض غرض کرده و با سیستمی همراهی کرده که مشروعش نمی داند، یا میتوان چنین تصور کرد که حاکمیت، با تمام جلال وجبروتش، اپوزیسیون خود را درآغوش گرم و نرم اش بپروراند تا جان بگیرد و جانش بستاند!

از نگاه دیگر، این سخن، در ابتدا  خطر تک صدایی و یکدست شدن قدرت را به ذهن متبادر می کرد. پس برای پیشگیری از خطر دیکتاتوری نیز درهمان مقاله نوشتم در شرایط اکنون درجبهه اصولگرایان، این ظرفیت وجود دارد که خلاء تنوع سلیقه ها را پر کند و با تقسیم شدن به دو جریان عمده سنتی و مدرن یا چند جریان چپ و راست و میانه، هم به تنوع اندیشه و تکثرگرایی ( پلورالیزم ) بعنوان یکی از اصول دموکراسی وفادار بماند و هم بخشی از بدنه  میانه رو جبهه  اصلاحات را که با پروژه خروج از نظام همراهی نکردند و به صراحت نیز اعلام کردند از نگاه آنها، اصلاح طلبی تنها در محدوده و دایره  نظام می تواند معنا داشته باشد و خارج از آن، انقلاب و براندازی تعریف می شود، درجریان این تکثیر و تقسیم، جذب کند.

از آن روزها و زمان نگارش آن مقاله، قریب چهارده سال، گذشته و همانطور که صاحب این قلم آن روزها پیش بینی کرده بود، اصلاح طلبانی که با ساختارشکنی، نشان دادند بنای همراهی با نظام را ندارند، طی فرآیندی طبیعی درطول یک دهه، از دایره  قدرت حذف شدند و احزاب، گروه ها و چهره های سیاسی که با مواضع و رفتار خود، از خطوط قرمز نظام عبور کرده بودند، به مرور زمان با اقناع افکارعمومی، جایگاه اجتماعی خود را در صحنه سیاست ورزی از دست دادند.

اما اتفاق دوم که می بایست به موازات آن می افتاد، رخ نداد و درجبهه  واحد ائتلاف اصولگرایان یا جبهه متحد نیروهای انقلاب اسلامی یا جبهه  پیروان خط امام و رهبری، یا جبهه  ائتلاف پایداری و نواصولگرایان یا با هر اسم بزرگ و عنوان درشت دیگری، شفاف شدن مواضع و نقطه نظرات متنوع، سلیقه های گوناگون که به تقسیم و تکثر وعده داده شده  جبهه  ائتلافی اصولگرایان بیانجامد که بطور طبیعی مورد انتظار و توقع همگانی _هم سیاسیون و هم توده مردم_ بود که درفضایی صمیمی و آرام، با تفاهم ، همدلی وحسن نیت، توسط احزاب، گروه ها و جریانهای معتقد و باورمند به اصول نظام و آرمانهای امام (ره) و رهبری، قانون اساسی و به ویژه اصل مترقی ولایت فقیه، تحقق پیدا کند، بنا به هر دلیل، محقق نشد و تنها اتفاقی که افتاد، این بود که محمد باقر قالیباف ، ترجیح داد، به جای ادامه ی ائتلاف با ابراهیم رئیسی و بسنده کردن به یکی_دو وزارتخانه  نه چندان مهم و اصلی، حساب خود را همچنان جدا نگهدارد و به عنوان لیدر جریان نواصولگرایان، تا انتخابات بعد، سنگر مجلس راحفظ کند و ریاست قوه مقننه را عهده دار باشد .

اگر نبود استقلال  نسبی قالیباف از رئیسی، که تا حدودی استقلال  مجلس از دولت را طی ۲۴ ماه گذشته به نمایش گذاشت، بدون شک  کشور از ناحیه  سوء مدیریت ها و تصمیمات اشتباه مدیران صفر کیلومتر کارنابلد دستگاههای دولتی خسارت های به مراتب بیشتری متحمل می شد.

لیکن تجربه دو ساله دولت سیزدهم نشان داد حاکمیت تکصدایی  و یکدست شدن قدرت ، شاید محاسنی داشته باشد، اما مضراتش بمراتب بیشتر است و وزارتخانه ها، نهادها و دستگاههای اجرایی در حوزه پاسخگویی، نظارت برعملکرد، تعارض منافع و دیگر ابعاد حکمرانی ، دچار ضعف و انحراف غیرقابل تصور خواهند شد.

هر چند رخوت و بی انگیزگی هولناکی بر فضای سیاسی کشور سایه انداخته ، اما در ناامیدی بسی امید است و انتخابات پیش رو ، فرصت مغتنمی است که اندیشه ها و سلیقه های سیاسی متنوع پا پیش بگذارند و نقطه نظرات خود را در سطوح و درحوزه های مختلف حکمرانی، مطرح و عرضه نمایند تا مردم با رغبت،  مجلسی در تراز انقلاب اسلامی شکل دهند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۹۸۲۳۷۰۰۹:۰۹:۱۱ ۱۴۰۲/۱/۱۸
فاصله قالیباف با رئیسی اون قدر نیست که بگیم تک صدایی حاکم نیست. در موضوعات حساس نگاه کنید تا ببینید چطور این تک صدایی مانع مهمی بر سر دیدن ایرادات کار شده.
ناشناس۲۹۸۲۳۸۱۰۹:۲۴:۲۳ ۱۴۰۲/۱/۱۸
اصلاح طلب و اصولگرا كه تموم شد ومردم از هردو خيري نديدن .
ارول۲۹۸۲۳۹۸۰۹:۴۴:۵۶ ۱۴۰۲/۱/۱۸
با این اوضاعی که امروز است فقط فکر و خیالی از تکرار دوباره انتخابات سال‌های گذشته در ذهن ها است!!!!!!
ناشناس۲۹۸۲۴۰۴۰۹:۴۹:۰۴ ۱۴۰۲/۱/۱۸
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما باعث تعجب است چنین تحلیلی نوشته شده هر کسی فضای جامعه را بداند اولا می داند که اصلاح طلبان را تایید صلاحیت نمی کنند ثانیا اگر هم تایید صلاحیت کنند دیگر از مردم رای نخواهند گرفت پس احتمال بازگشت اصلاح طلبان تقریبا صفر هست . تازه به نظر من در انتخابات امسال همین دو سه نماینده اصلاح طلب هم دیگه وارد مجلس نخواهند شد. به این نکته که تایید صلاحیت بشوند هم رای از مردم نمی گیرند دقت کنید دیگه طرفدرای اصلاح طلبها اونها را دور انداختن و اعتباری نزد پایگاه اجتماعی خود ندارند حکومت دست یک جناح هم باشه بهتره چون مشکلات را گردن جناح دیگه نمیندازه و باید جوابگو باشه چون قبلا بهانه ها این بود که ما اصولگراها هیچ وقت دولت دستمان نبوده و.. الان دیگه همه نهادها دستشون هست و باید جوابگو باشند اون بازی اصلاح طلب و اصولگرا و انداختن گردن همدیگه هم ول میشه طرف میاد جوابگو میشه نکته مهم دیگه هم اینه که اصلاح طلب جماعت می گفت من اختیاری ندارم و.. خب اگر اختیاری نداری دیگه چرا تلاش می کنید وارد مجلس بشید یا رئیس جمهور بشید؟ اینها همه تناقضات اصلاح طلبانه ولی اصولگرا میگه که من اختیار دارم و راه حل دارم خب حالا خود این عزیزام اصولگرا هم گیر افتادن و در تله پاستور هستند و باید جوابگو باشند و وضعیت تکصدایی کنونی به نظرم عالی است و بهانه ها گرفته شده یا علی
ناشناس۲۹۸۴۰۶۹۰۹:۱۸:۱۰ ۱۴۰۲/۱/۱۹
هزاران آفرین بر تو! هم اصلاح طلب و هم اصولگرا عملکردشان در بوته نقد قرار گرفت و ناکارامدیشون برای مردم آشکار شد. امیدوارم مردم خصوصا اونایی که به اصولگرا ها رای دادند این موضوع رو خوب درک کنند.
عمران۲۹۸۲۴۰۵۰۹:۴۹:۱۰ ۱۴۰۲/۱/۱۸
تمام این این مقاله بر مبنای این فرض نوشته شده که مدیریت کلان سیاسی امری از بالا به پایین و یک طرفه است. اینکه میگویید تکثر در جبهه اصولگرایی شکل بگیرد تا مورد اقبال مردم باشد، به نظر من کاملا اشتباه است. روند مدیریت کلان باید از سمت جامعه هدایت شود و نه بالعکس. جامعه ی ما تکثر ذاتی دارد، و خود جامعه احزاب و طرز فکرهای نمایندگی کننده ی تکثرش را ایجاد میکند نه اینکه گروهی از بالا برای جامعه تصمیم بگیرد. احزاب و گروه ها و حتی کل حکومت زیر مجموعه ی جامعه هستند. دانش و تجربه ی جمعی از کل جامعه نشأت میگیرد و هر گونه فیلتر سازی در روند طبیعی بالندگیِ جامعه اخلال ایجاد میکند. فکر میکنید چرا سیستمهای دموکراتیک در دنیا هم از لحاظ اقتصادی، هم توسعه ی انسانی از سیستمهای بسته بهتر عمل میکنند؟ مکانیسمشان همین بهره بردن از کل ظرفیت جامعه است.
ناشناس۲۹۸۲۴۱۰۰۹:۵۱:۵۸ ۱۴۰۲/۱/۱۸
شماها برای خودتون جامعه‌ای خیالی تصور کردید و همون جامعه خیالی از همه چیز راضی است فقط مسائل اقتصادی ظاهرا براش سخت ولی وفادار به نظام هستند. ( کلی سخنرانی مشابه همین برداشت وجود داره) مشکل شما این که در این کشور یک آمار دقیق از نظرات مردم وجود نداره. ( البته دلیلش مشخص چون با می‌ترسید نتیجه‌اش ضدیت با شما داشته باشه) چند در صد جامعه سیاست خارجی کشور رو تایید می‌کنه؟ چند در صد اصولگرایان رو می‌خواند؟
ابراهیم۲۹۸۲۴۵۴۱۰:۲۶:۰۸ ۱۴۰۲/۱/۱۸
هدف شما اصولگرایان از ایجاد چند صدایی کاذب فقط وفقط میتواند یک سپر باشد تا تمامی مشکلات وکمبودها وندانم کاری ها را در مملکت به گردن دیگران(ترجیحا اصلاح طلب ها) بیندازید، وخودتون رو پاک ومنزه نمایش بدهید، هرچند که اکثریت جامعه پی بردند که قدرت واقعی دست شماهاست واصلاح طلب ها هم این وسط از این وضعیت آشفته استفاده میکنند ویک چیزایی به جیب میزنند وفکر اصلاح واقعی امور نیستند.
ناشناس۲۹۸۲۴۵۹۱۰:۲۹:۳۱ ۱۴۰۲/۱/۱۸
این بازی اصلاح طلب اصول گرا دیگه واقعا قدیمی شده. همه اومدن و رفتن فقط جیب ما بود که هر روز خالی تر شد و ارزش پول ملی بود که هر روز پایین تر اومد ارزش پاسپورت بود که هر روز ضعیف تر شد
ناشناس۲۹۸۲۴۶۹۱۰:۴۱:۰۸ ۱۴۰۲/۱/۱۸
عملکرد مسئولان تا کنون برای مردم چه بوده است جز تورم، فقر، ناامیدی، دلسردی مردم و جوانان و مهاجرت گسترده نخبگان و... پس با این وجود چه اصراری است به ادامه وضع موجود؟
ناشناس۲۹۸۲۴۷۴۱۰:۴۵:۱۴ ۱۴۰۲/۱/۱۸
اقای یمینی نویسنده محترم مردم اصوگرا و اصلاح طلب ..... را دیگر قبول ندارند سرمایه اجتماعی به پائین ترین میزان رسیده است.
ناشناس۲۹۸۲۴۷۵۱۰:۴۵:۳۶ ۱۴۰۲/۱/۱۸
پیشنهاد داده بودند که خودمون بشینیم باهم دیگه حزب بازی کنیم .یکی بشه موافق یکی بشه مخالفت یکی بشه میانه ...
ناشناس۲۹۸۲۵۱۲۱۱:۰۸:۲۳ ۱۴۰۲/۱/۱۸
نگاه شما به حاکمیت است یا مردم؟ اگر به مردم است جناح اصولگرا هر چقدر هم متنوع شود تنها بخشی از مردم را پوشش می دهد. دموکراسی و احزاب واقعی از دل مردم بلند میشود.
ناشناس۲۹۸۲۵۱۴۱۱:۰۹:۴۹ ۱۴۰۲/۱/۱۸
نگران مشارکت شدید.دیگه مردم از اصلاح طلب ها هم عبور کردن.
ناشناس۲۹۸۲۵۲۴۱۱:۲۱:۲۱ ۱۴۰۲/۱/۱۸
مردم مدتهاست که از اصلاح طلب و اصولگرا ناامید شده و عبور کرده اند.مشارکت پایین مردم در انتخابات قبلی این موضوع را نشان داد.
ناشناس۲۹۸۲۵۲۶۱۱:۲۳:۰۴ ۱۴۰۲/۱/۱۸
اکثرمردم از اصول گرا و اصلاح طلب گذشتن دیگه اکثر مردم می دونن انتخابات تغییری رو ایجاد نخواهد کرد
ناشناس۲۹۸۲۵۲۹۱۱:۲۹:۲۳ ۱۴۰۲/۱/۱۸
فرض کنیم حرف شما درست و اصلاح طلبان بد، اما شما بگویید اصولگرایان چه دستاوردی داشته اند؟
ناشناس۲۹۸۲۵۴۶۱۱:۴۳:۵۳ ۱۴۰۲/۱/۱۸
اصل شنیده شدن صدای مردم توسط حکومت است که در دنیای مدرن راهکا رهای خوبی برای آن در نظر گرفته شده است ، مثلا در قالب احزاب قانونی شناسنامه دار و رسانه ها و مطبوعات آزاد مردم نظرات و دیدگاه های خود را بیان کنند
ناشناس۲۹۸۲۵۸۷۱۲:۱۵:۵۳ ۱۴۰۲/۱/۱۸
مردم از اصلاح طلب و اصولگرا عبور کردند زیرا این دو جریان بدنبال مطامع سیاسی خود هستن.
ناشناس۲۹۸۲۵۹۱۱۲:۱۷:۴۳ ۱۴۰۲/۱/۱۸
فتنه 88 کودتای باند قدرت و ثروت افساد طلب بود زیرا از سال 84 دست شون از پُست های مدیریتی و رانت و حقوق های نجومی کوتاه شده بود.
ناشناس۲۹۸۲۵۹۳۱۲:۲۳:۵۱ ۱۴۰۲/۱/۱۸
لازم است حاکمیت شرایط تشکیل احزاب مردمی واقعی را فراهم کند. متاسفانه سیاسیون حاضر در باندهای اصولگرا و اصلاح طلب تصور می کنند که کشور مال آنهاست و این رویه به فوریت با تشکیل احزاب مردمی باید خاتمه یابد.
ناشناس۲۹۸۲۶۰۲۱۲:۳۰:۲۵ ۱۴۰۲/۱/۱۸
اینکه اصلاح طلبان از سپهر سیاسی ایران حذف بشوند یا نه را فقط و فقط مردم ایران تعیین میکنند .همانطور که مشروعیت نهادهای فعلی قدرت نیز منوط به رای و نظر اکثریت جامعه ایران است .
ناشناس۲۹۸۲۶۰۹۱۲:۳۴:۵۸ ۱۴۰۲/۱/۱۸
یکدستی حاکمیت مبارکتون باشه . بعید می دونم مردم بازم فریب بخورن .
حمید‌۲۹۸۲۶۳۲۱۳:۰۲:۳۰ ۱۴۰۲/۱/۱۸
یک مقاله بسیار ضعیف که ناشی از عدم شناخت جامعه و جریان های سیاسی می باشد اصلاح طلبان در زیر مجموعه آقای خاتمی تعریف می شود و ایشون همیشه اصلاح طلبی رو در دایره نظام تعریف کردن‌ حذف این جریان توسط مردم نبود ، جریان بی تجربه اداره کشور را به دست گرفت که هیچ اعتقادی نه به اصلاح طلبی دارد و نه به اصول گرایی . در حال حاضر و بخاطر عملکرد ضعیف مدعیان اصول گرایی مردم هیچ کدام از جریانها رو قبول ندارند‌ در نهایت تنها‌راه‌نجات‌جامعه ایجاد احزاب مستقل که همه‌جریانهای سیاسی رو پوشش دهد‌می باشد
ناشناس۲۹۸۲۶۳۵۱۳:۰۷:۵۹ ۱۴۰۲/۱/۱۸
چه حق به جانب نوشتی و چه دیکتاتور مآبانه. مردم شما رو هیچی حساب نمی کنن.
امیر حسین سلطان/تهران۲۹۸۲۶۴۳۱۳:۱۷:۳۳ ۱۴۰۲/۱/۱۸
افکار بخش هایی از جامعه حتی اگر به فرض محال اکثریت هم نباشد با اینگونه تحلیل ها و توجیهات هیچگاه قابل حذف یا نادیده گرفتن نیستند. اصلاح طلبان و اصلاح طلبی ولو آنکه جاذبه های خلق حماسه دوم خرداد دیگری را در حال حاضر و انتخابات های پیش رو نداشته باشند اما قدر مسلم جناح های مقابل و حتی متفاوت با جناح اصلاحات نیز جاذبه لازم و کافی برای جذب آرای اکثریت جامعه را حائز نمی باشند. پس تا دیر نشده قدر شور و شوق برخاسته از حماسه های پرشور و پرشوق مردم در خلق حماسه هایی بسان انتخابات دوم خرداد سال 1376 را بیش از پیش بدانید و فکر نکنید با تضعیف یا تحقیر جریان های اصلاح طلب سهم طرف های مقابل افزوده می گردد! چنین نیست! حداقل تجربه برگزاری انتخابات مجلس یازدهم در 2 اسفند سال 1398 می توانست مورد توجه و تامل و دقت نظر به مراتب افزون تر از اینها در ذهن و اندیشه و تصورات نویسنده محترم این مطلب و سایر همفکران ایشان نقش می بست! والله اعلم.
ناشناس۲۹۸۲۶۴۹۱۳:۲۰:۴۱ ۱۴۰۲/۱/۱۸
قصه تعریف می کنی؟ حاکمیت تک صدایی بلحاظ تاریخی و جغرافیایی در این مملکت از ابتدا وجود داشته است.
روشن۲۹۸۲۶۶۱۱۳:۲۸:۳۹ ۱۴۰۲/۱/۱۸
چند صدایی در جامعه، پروژه نیست که با دستور و آرزو ایجاد شود.
ناشناس۲۹۸۲۶۶۸۱۳:۳۲:۴۶ ۱۴۰۲/۱/۱۸
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریمهای نفتی و بانکی و مشکلات اقتصادی برای کشور شد نتیجه فتنه و اشوب اصلاح طلبان در سال 88 بود بعد از اشوب سال 88 ملت روی اسایش و رفاه ندید و تاکنون قیمت ارز 50 برابر شده است.
ناشناس۲۹۸۲۶۸۴۱۳:۴۷:۱۰ ۱۴۰۲/۱/۱۸
این قدر قلم فرسایی کرده به قول خودش صاحب این قلم خوب چه نتیجه ای داشته ؟
عل۲۹۸۲۷۰۲۱۴:۰۰:۴۴ ۱۴۰۲/۱/۱۸
کشور در تسخیر دو گروه اصلاح طلب و اصولگرا است ۸سال این ۸سال اون یکی دعوا نه بر سر پیشرفت جامع کشور بلکه بر سر تقسیم غنایم ناشی از هزاران پست مدیریتی و رانتی در مجموعه شرکت‌های دولتی است .
ناشناس۲۹۸۲۷۳۸۱۴:۴۰:۵۱ ۱۴۰۲/۱/۱۸
تکثر گرایی یعنی همه گونه افکار اجازه فعالیت داشته باشند حتی در انتخابات کاندیدا داشته باشند تا پایگاه مردمی و وزن سیاسی‌ هرکدام مشخص شود اینکه در داخل یک جناح فقط به دو یا چند اسم بسنده کنیم تکثر گرایی نیست.
ناشناس۲۹۸۲۷۴۳۱۴:۴۵:۱۳ ۱۴۰۲/۱/۱۸
کار بلد های دولت روحانی به اصطلاح ژنرالها دیدیم چه بلایی سر کشور آوردند
ناشناس۲۹۸۲۷۵۰۱۴:۴۸:۴۷ ۱۴۰۲/۱/۱۸
این چند صدایی که شما ازش نام میبرید خیالی بیش نیست. جریان اصول گرایی نو و کهنه اش قابلیت رقابت و اداره کشور رو نداره.
ناشناس۲۹۸۲۷۸۸۱۵:۰۷:۴۸ ۱۴۰۲/۱/۱۸
بدون شک مردم با به فراموشی سپردن همه رخدادهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در دو دهه گذشته و صرفا با انگیزه به خاک مالیدن بینی دشمنان نظام، در انتخابات شرکت خواهند کرد و دوباره ثابت می کنند که هیچ چیز، مطلقا هیچ چیز، نمی تواند بین آنها و انقلاب فاصله بیاندازد.
ناشناس۲۹۸۲۸۲۷۱۵:۳۷:۴۸ ۱۴۰۲/۱/۱۸
متفکر عزیز از دید شما اگر کسی انتقادی داره از دایره خارجه و باید طرد بشه، اوج دمکراسی و ازادی انتخابتون هم برای مردم خلاصه میشه در انتخاب بین جلیلی قالیباف و یا ریسی ، که البته دو گزینه که توسط مردم منتخب نگردند در پست های دیگه بکار گرفته میشن .
ناشناس۲۹۸۲۸۵۷۱۵:۵۴:۴۱ ۱۴۰۲/۱/۱۸
شما اول شجاعت داشته باش و بگو به دموکراسی و چند صدایی اعتقاد داری یا نه،!! اینکه بگی هر کی با من همفکر بود بمونه و تقسیم قدرت کنیم که نشد استدلال .
ناشناس۲۹۸۲۸۹۲۱۶:۱۶:۲۳ ۱۴۰۲/۱/۱۸
پس چرا اینقدر ترسان هستید از کاهش مشارکت و اعتماد مردم. همین آقای قالیباف همین رو پریروز نفرمودند. چرا اینقدر عجیب و دور از واقعیت تحلیل می کنید
ناشناس۲۹۸۳۰۰۹۱۸:۰۷:۱۵ ۱۴۰۲/۱/۱۸
اندر حكايت « اصلاح طلبان » و نيز « اصولگرايان »! ---------------------------- ما كه برادر خدا را شاكريم كه يك قوه و بنيه اي پيدا كرديم و پيش از عيد يك خانه تكاني درست حسابي انجام داديم و دو روزي هم به تفكر و انديشه فرو رفتيم و به اين نتيجه رسيديم كه حالا گرچه لباس و كفش نو پوشيدن و خود را تر وتازه كردن در ايام عيد رايج است و بسيار عالي ! اما اين كافي نيست و همانطور كه طبيعت دگر گون مي شود ما هم بايد در افكار و عادات و رفتار و گفتار و كردار خودمان هم تغييراتي مثبت دهيم خلاصه آدمي شويم بهتر از سال و سال هاي قبل كه نو پوشيدن به خودي خود كافي نيست ....و با اين مقدمه اينك چه خوب است كه دو گروه « اصلاح طلبان » و « اصولگرايان » نيز از در اين ايام دست به يك خانه تكاني مفصلي بزنند و برخي از اصول خود را نو نوار كنند و يك دگر گوني هاي لازم و واجب در خود به وجود بياورند ، البته از نظر سياسي نظر بنده اين است كه : -- اصلاح طلبان هم تا حدودي اصولگرا بشوند به اين معني كه به اصول شان خيلي پايبند باشند و اصول خودشان را قبول داشته باشند !! -- وهمچنين نظر بنده اين است كه اصولگرايان نيز كمي تا حدودي اصلاح طلبي پيشه كنند ، به اين معني كه بايد برخي از اصول را مطابق با « زمانه » كرد و همگام با زمان پيش رفت !
ناشناس۲۹۸۳۱۶۱۲۰:۱۰:۵۶ ۱۴۰۲/۱/۱۸
مردم رفتار عملی نیاز دارند، رفتارهای فرای حرف و نمایش، کوچکترین رفتار همراه با تندروی عمق نفرت را بیشتر می کند.
سینا۲۹۸۳۲۸۵۲۱:۵۴:۳۵ ۱۴۰۲/۱/۱۸
در خوشبینانه ترین حالت هیچ کدام نه اصول گرا و نه اصلاح طلب نتوانستند خواسته های نامحسوس مافیای بنیان کن اقتصادی را درک کنند و در تله عنکبوتی آنان افتادند و فقط توی سر وکله هم میزنند و مردم این وسط له شدند.
ناشناس۲۹۸۳۴۵۶۲۳:۴۸:۰۶ ۱۴۰۲/۱/۱۸
اصلاح طلبان تنها نقطه امید بودند یاد دوران سید محمد خاتمی بخیر.
ناشناس۲۹۸۳۴۷۹۰۰:۰۵:۳۸ ۱۴۰۲/۱/۱۹
انتخابات نمایشی عبور از جمهوریت است ، این اصلاح طلبان نیستند که از نظام عبور کردند این اصولگرایانند که از جمهوریت نظام عبور کرده اند ، درصد مشارکت در آخرین انتخابات ریاست جمهوری را بنگرید 49 درصد و آخرین انتخابات مجلس 32 درصد ، آیا نظر امام خمینی این نبود که میزان رای ملت است ، آیا وقت آن نرسیده که در سیاست دفع حدااکثری تجدید نظر کرد .
ناشناس۲۹۸۳۸۳۵۰۵:۵۴:۱۵ ۱۴۰۲/۱/۱۹
بزگترین خطای اصولگرایان در پروژه کنار گذاشتن اصلاح طلبان این بود که خیال میکردین که بدنه مردمی اطلاح طلبان با پشت کردن به آنها به سوی شما اصولگرایان خواهند آمد.
ناشناس۲۹۸۴۰۵۲۰۹:۰۶:۵۰ ۱۴۰۲/۱/۱۹
الان دو سال است که مشکلات اقتصادی را گردن روحانی می اندازید خب در دوسال آینده چه کاری می خواهید انجام بدهید؟ تا زمانی که تحریم ها هست اقتصاد سامان نمی یابد. رشد اقتصادی در گرو تعامل و توافق با امریکا است. همین الان عراق بر خلاف ادعای شما می گوید بدهی اش را بصورد غذا و دارو می پردازد.
ناشناس۲۹۸۴۰۸۱۰۹:۲۲:۰۳ ۱۴۰۲/۱/۱۹
مشخصه نویسنده محترم مثل عموم اصواگراها فکر میکنه جامعه را باید از بالا مهندسی کرد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. من عجله ندارم!

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  6. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  7. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  8. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  16. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  17. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  22. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  23. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

آخرین عناوین