نظرات برگزیده مخاطبان الف: آزادسازی واردات خودرو راه‌حل اصلی گرانی خودرو در بازار است/ رئیس بانک مرکزی می‌تواند با حقوق کارگری زندگی کند؟/ نباید به اظهارنظرهای سیاسی فرخ‌نژاد اهمیت داد

  4010930051 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبان «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبان الف: آزادسازی واردات خودرو راه‌حل اصلی گرانی خودرو در بازار است/ رئیس بانک مرکزی می‌تواند با حقوق کارگری زندگی کند؟/ نباید به اظهارنظرهای سیاسی فرخ‌نژاد اهمیت داد

یادداشتی با عنوان «شناسایی متهم اصلی افزایش قیمت خودرو!» با نظرات متعدد کاربران همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

*مشکل کمبود تولید خودرو نیست ، بلکه مشکل در دلالی در بازار خودرو است.

*فعلا در حال حاضرقربانی اصلی مصرف کننده بدبخته که هیچ گونه نظارت بر بازار و اقتصاد نیست اکثر دست اندرکاران اصلی ناضربر با زار واقتصاد از عزیزان وزحمتکشان خودرو ساز حمایت میکنندکه بهتر بر جنبره خودرو مسلط شوند

*چندسال پیش قیمت بازار چندمیلیون ازقیمت کارخانه پایین بود حتی موقع خرید خودرو ازکارخانه باید چندمیلیون پایین تر از بازار فروخته میشد متاسفانه الآن برعکس کردند قیمت بازار توسط اتحادیه ها چندین برابر کارخانه شده است.

*اگردولت واقعا می خواهدماشین ارزان شود می تواند. اگرماشین ازدولت خریداری شود یک تبصره به ان اضافه کنند تاپنج سال حق واگذاری نداشته باشند ببینیم چه اتفاقی دربازار می افتد دیگرهیچ کس دربازار ماشین سرمایه گذاری نمی کند.

*من نمیدونم این خودروها کجا و به کیا فروخته میشه ولی این. میدونم .بعضی از مردم هم مقصرند.هر کی یه گواهی نامه گرفته ومیره خودرو ثبت نام میکنه فورا تو برنامه دیوار دلال آماده نشسته حواله را با چند ملیون گرانتر میفروشن. بخاطر اینکه سودی کنند.و این باعث میشه مصرف کننده سالها منتظر یه خودرو باشد.

*اوضاع بسیار خطرناک شده.تعزیرات حکومتی الان کجاست.شورای رقابت کو،سازمان حمایت کجاست.برسید به داد این ملت مظلوم و رها شده.

*تنها دو راه وجود دارد اولین راه واردات خودرو بدون شرط و شروط ازاد شود و از ان طرف خودروساز ایرانی ازاد باشد هرچه دلش میخواهد خودروی تولیدی را قیمت بگذارد ببینیم ایا کسی خودرو یا همان گاری ایرانی را می خرد دوم بمدت 2 سال کسی خودروی ایرانی نخرد حتی با وام بدون سود

*وقتی سیاست سیاست گزاران مملکت طوری برنامه ریزی میشود .که تحریم وگرانی وبالارفتن نرخ ارزوآشفتگی وناامیدی جامعه رابه دنبال دارد.دولت باید اگرکسی هرمقدارپولی پس انداز میکند باید برابرتورم به اوسودبدهد .تاکسی فکرنکنداگرپولش رابه طلایامسکن یاارزیازمین یاماشین تبدیل نکند باخته است.ودولت این پولهارادراختیاردانش بنیانها یاتولیدوشرکتها بعنوان تامین سرمایه قراردهد

*با آوردن خودروها در بورس کالا خودروها با قیمت منطقی معامله نمیشن و طبق قیمت گذاری که خود خودروساز در بورس کالا ثبت میکنه انجام میشه و نهایتا ، سودهای کلان نصیبشون میشه

*تا زمانی که واردات خودرو آزاد نشود این وضع ادامه خواهد داشت.تمام.. ماشین های بی کیفیت پر مصرف و مونتاژ ایران خودرو و سایپا به خودشون افتخار هم میکنن.واردات رو آزاد کنید تا مردم یه نفس راحتی بکشن

*افزایش عرضه خودرو در ایران جواب نمیدهد تا زمانی که فکری برای اقتصاد کشور که هیچ منطقی درآن نیست نشود و تورم کنترل نشود انتظار هیچ بهبودی را نداشته باشید

*اگر ورود خودرو به کشور آسان گردد و رقابت در کیفیت و قیمت بوجود بیاید احتمال کاهش قیمت‌های خودروها وجود دارد .

*خودرو سازها با ارائه قطره چکانی به بورس کالا و البته عرضه خودروهای لوکس و گران باعث ایجاد رقابت صوری و افزایش قیمت میشوند تا بورس را ناکارآمد نشان بدهند. با ارائه تعداد بالای خودرو در بورس مثلا چند هزار تایی شاهد کارایی بورس خواهیم بود نه با ارائه چند ده تایی. هدف خودروساز برگشت به روال سابق و عدم ارائه در بورس کالا است

*فکر نمی‌کنید دو شرکت بزرگ سایپا و ایران خودرو متهم اصلی هستند

*با توجه به مالکیت دولتی شرکتهای بزرگ خودروسازی و شیوه اداره آنها و‌ ارادت خاصی که در وزارت صمت و نهادهای نظارتی به این شرکتها وجود دارد اصلاح وضعیت خودرو در این کشور از محالات است. کما اینکه در ده ها سال گذشته همواره وضع بدتر شده است.

*یک تعادلی باید باشد بین تولید خودرو کشور وسطح درآمد یک کارگر ویا کارمندباشدتا بتواند خرید کند که متاسفانه نیست..و من نمی‌فهمم که این همه تولید واحتکارخودروبعد دلال بازی به دست چه کسانی می‌رسد و چه کسانی آنرا مصرف میکنندما که نمی توانیم..بقول حافظ دست ما کوتاه و خرما برنخیل

*مقصر اول وآخر سیاستگذار کلان اقتصاداست که تکلیف خودش را نه با سیاست خارجی روشن کرده نه با اقتصاد بازار. در مملکت را باز کنید همه خودرو سازها باشند بدون تعرفه. دلار هم تک نرخی با نرخ بازار. ببینیم وضه چیه!!

*درد ملت معیشت واقتصادو تبعیض هست .

*همه این صحبت ها برای این است که حواس مردم را از مقصر اصلی گرانی پرت کنید. دلیل اصلی تورم در همه بازارها در حال حاضر افزایش قیمت دلار است که آن هم معلول سیاست های اشتباه اقتصادی و خلق نقدینگی است .

***

مخاطبین الف درباره مطلب «تدبیر متولیان دلار برای سفره‌های کارگران!» نظرات متعددی ارسال کردند که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*مبنای افزایش دستمزد کارگر به عنوان موتور محرک جریان تولید،خوداتکایی وخودکفایی کشور،ارقام واقعی تورم ونه آمارهای رسمی تورم بانک مرکزی که همیشه با واقعیت موجود فاصله دارد باید باشد. بایک حساب سرانگشتی وساده با محاسبه هزینه هایی همچون: اجاره بها وسایر نیازهای بدیهی واولیه یک خانواده ۳یا۴نفره ،زندگی با دستمزد کمتر از ۱۵ میلیون تومان برای سال ۱۴۰۲ قابل تصور نیست.

*هر چیزی که در تورم صورت گیرد بخش عمده آن به دولت برمیگردد تا وقتی دولت در همه جا هست و دست دارد و برای بهرمندی بیشتر خودش از سود حاصله این چنین میشود دولت نمی‌تواند برای بازار کاری کند فقط دستور میدهد باید بازار در دست تجار و بازرگانان باشند در هر جا رد پای دولت دیده شده آنجا با مشکلات زیادی روبرو شده متاسفانه نمیخواهند این موضوع را بدانند و کارها را به کاردانها واگذار کنند

*خلق اعتبار کم پشتوانه و سریع، انتقال اعتبار حساب های پر پول نهادهای دولتی به اسم وام به ...، تولید پول مجازی و خرید بیت کوین ، قانونی شدن سفته بازی در بازار طلا و خودرو، وابسته کردن بخش عمده ای از مردم به ارتزاق از طریق اقسام دلالی(به عنوان یک شغل کاذب ، مخرب و زود بازده) ، اینا اصلا نقشی ندارد! مقصر فقط کارگران و کارمندان هستن؟!

*در خصوص اینکه حقوق کارگران پایین است شکی نیست اما افزایش حقوق کارگر فقط موجب افزایش قیمت ها می شود و قطعا این افزایش از نرخ تورم ایجاد شده کمتر خواهد شد. نقش دستمزد کارگری در افزایش قیمت تمام شده محصول مستقیم و پلکانی است و کمک به کارگر از طریق حفظ ارزش پول ملی و تقویت آن است وگرنه افزایش دستمزد بدون حفظ ارزش پول ملی فاجعه است

*یکی نیست به رییس بانگ مرکزی بگه تویک ماه حقوقت مثل کارگرا باشه اونوقت معلوم میشه که چطورزندگیت میگذره

*نهادهای غیرضرور را حذف کنن با فساد مالی سیستماتیک مبارزه وشایسته سالاری در اولويت قرار گیرد عدالت اجتماعی برقرار شود سیاست خارجی متوازنی ایجاد و تمرکز خود را به حل مشکلات کشور معطوف کنن ان وقت کشورما گلستان می شود

*مگر آدمی فقط به خورد و خوراک نیاز دارد.دیگر ازدواج و مسکن و پس اندازو خودرو و......همش شده ارزو .

*به دلیل مسدود شدن راههای درآمد زایی دولت آنها برای اینکه بتوانند هزینه های جاری را تامین کنند اقدام به تولید پول بی پشتوانه می کنند و این پول بی ارزش اثر خود را در تمام زندگی مردم می گذارد. وقتی دولت پول ندارد باید هزینه هایش را کاهش بدهد ، نه این که اسکناس خلق کند

*افزایش صد در صدی حقوق کارگران باید محقق شود تا به تورم امسال برسد دولت با مالیاتی که از تولید کننده میگیرد کمر تولید را شکسته و از آن طرف بر طبل کم کردن حقوق میکوبد.

*مشکل اقتصاد کشور ما اینه که به شدت دولتی هست و با اینهمه حقوق بگیر و تحریمهای اقتصادی، دولت مجبوره برای اینکه حقوق اینهمه حقوق بگیر رو بده پول چاپ کنه عامل اصلی کم ارزش شدن پول خود دولته و البته چاره ای نداره جراحی اقتصادی فقط اینه که اقتصاد رو به دست مردم بسپره و خودشو از اقتصاد بزاره کنار ولی هیچوقت اینکار رو نمیکنه

*حقوق کارگران ناشی از ارزش افزوده ای است که با تولید محصولات ایجاد میکنند و نیازی به چاپ پول بی پشتوانه نداره.اون افزایش حقوق کارمندان پشت میز نشین دولت و نهادهای حکومتی است که نیاز به چاپ پول داره و در نتیجه تورم زاست.

*کارگر باید زندگی کند وقتی تورم ۴۰ درصد هست اگر ۴۰ درصد به حقوق کارگر اضافه شود تازه قدرت خرید خود را برای زندگی بخور نمیر حفظ کرده است بهتر است دولت هزینه های بی حساب و کتاب خود را کاهش دهد.

***

یادداشتی با عنوان «با زرنگ‌ها، زرنگ‌تر باشید!» با نظرات متعدد کاربران الف همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

*بنظر اگر مقداری منطقی باشیم با بپذیریرم که در وهله اول ایشون نظر خودش رو عنوان کرده .پس بنظر نباید به افراد در مورد اظهار نظرشون سخت گرفت ما باید ظرفیت پذیرش نقد های تند و سخت را نیز داشته باشیم

*کاش میشد به زبان قابل فهم برای کسانی که استعداد هنری شان در این مملکت شکوفا شده فهماند که: بلوغ هنری و اجتماعی مردم انقدر شده که بین شخصیت فردی سلبریتی و کار بازیگری و نقش او در فیلمها تفاوت قائل میشوند. البته متاسفانه عده ای هستند که نقش را با شخص در هم امیخته و طرفدار شخص بازیگر میشوند ( و نه صرفا بازی او) و اینگونه برای بازیگر توهم ایجاد میکنند که مردم خودِ شخصِِ بازیگر را دوست دارند. درحالیکه واقعا چنین نیست. کاش میشد این را به انها فهماند که باور کنند رفتن و بودنشان فرقی ندارد.اما همیشه بدهکار مردمی خواهند بود که انها را دیده اند.

*عزیزان باز یگری هم یک حرفه است مثل لوله کشی، برق کشی، رانندگی... پس شما هم سخت نگیرید وبیش از چیزی که هستن بها ندید... مثلا تا حالا شده از گاز کش خونه تون به دلیل اینکه حرف های کاملا مخالف عقیده شما میزنه ولی کار حرفه ای ش را خوب انجام میده برا انجام کار خونه تون دعوت نکنید؟ بازی گری هم در همین بها بدید مشکلتون حل میشه...

*توقیف یا حذف اثرهای تولیدشده و در نوبت پخش بیشتر از عدم توقیف آن هزینه ساز است هم برای عوامل و هم بدنه اجتماعی دولت.

*اگر این حد از دانش و درایت در مسئولان مربوطه در هر رده ای وجود می داشت دیگر چه نیازی به اعتراض؟ تمام اعتراض سر همین مساله است که کار به دست کسانی سپرده شده که دانش و توانایی کافی برای انجام آن کار ندارند و بیش از آنکه گره از کار خلق ا... باز کنند و سود برسانند و قاتق نان باشند، هزینه می تراشند و قاتل جان می شوند.

*کلا از پول بیت المال نباید سریال ساخته شود اینها باید به بخش خصوصی داده شود.

*سلبریتی ها با گفتن این حرفها می خواهند تعداد لایکهایی که پای پستهایشان زده می شود و یا فالوئرهایشان را زیاد کنند .

*خودسانسوری رو حذف کنید همه چیز درست میشه. به خاطر یک نفر می خواهید یک سریال با حضور چند صد نفر رو حذف کنید. واقعا جای تفکر داره

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۱۲۹۵۱۱۷:۱۵:۱۸ ۱۴۰۱/۱۰/۲
75درصد بازنشستگان ومستمری بگیران بدبخت تامین اجتماعی حداقل بگیرن مستمری 5580.حداقل حقوق بازنشستگان کشوری ولشکری 6500.چه فرقی هست بین بازنشستگان کارگر بابقیه بازنشستگان ،ما هم 30سال حق بیمه پرداخت کردیم.تازه 25درصد متناسب سازی از سال 1400طلبکاریم 2سال گذشته وارد سال سوم شدیم .پس دیگه کی این 25درصد اجرایی میشه .تا حالا حقوق بازنشستگان کشوری ولشکری همسان سازی شد چندین بار حقوق بازنشستگان نفت همسان سازی شد فقط زورتون می یاد حق کارگر بازنشسته رو بدید با چندین فرزند بیکار با حقوق 5600با زور وزجر زنده ایم حق ما رو بدید الف مدیونی چاپ نکنی
کارشناس اقتصادی۲۸۱۳۶۲۵۱۰:۰۰:۳۳ ۱۴۰۱/۱۰/۳
افزایش نرخ سود بانکی که چندین بار قبلا تجربه شده حالت مسکن موقتی دارد و ضمن خلق نقدینگی زیاد باعث میشود در اصل بانک ها ورشکسته تر شوند و به تولید اشتغال هم که نرخ تسهیلات بالا میرود ضربه زده میشود تنها چاره کار دولت با تضمین محکم اصل ورودی پول مردم به بازار سرمایه باعث شود سیل نقدینگی بزای تامین واحدهای تولیدی بکار گرفته شود و ضمن رونق بورس از مالیات خرید و فروش هم سود سرشاری نصیب دولت میشود
ناشناس۲۸۱۲۹۷۴۱۷:۴۹:۱۹ ۱۴۰۱/۱۰/۲
حال که کشور کره پول های نقد ایران را پس نمی دهد بهترین کار واردات خودرو های کوچک با کیفیت و لوازم خانگی از این کشور است تا وضعیت خانواده‌ها کمی بهبود یابد و پوزه تولید کنندگان داخلی که وقت گیر آورده و بنجل های خود را به قیمت گزاف میفروشند زده شود از طرفی دلار های موجود در کشور صرف واردات از کشورهای دیگر نشود تا انشالله در سال های آتی جواب دندان شکنی به مقامات کره بخاطر بلوکه کردن پول های ایران بدهیم.
ناشناس۲۸۱۲۹۷۷۱۷:۵۳:۱۶ ۱۴۰۱/۱۰/۲
ظاهرا دولت تصمیم گرفته اشتباه چند باره افزایش نرخ سود سپرده های بانکی که ممکن است در کوتاه مدت یک اثر ناچیزی برای کنترل بازار بگذارد و در عوض در جای دیگر اقتصاد را از هم بپاشد تکرار نماید هنر این دولت باید این باشد که با تضمین محکم اصل پول ورودی به بازار سرمایه با توان مالی خود تضمین کند تا سیل مخرب نقدینگی به بازار سرمایه هدایت و تامین مالی بصورت هدفمند در جهت تولید و اشتغال بکار گرفته شود
امیر۲۸۱۳۰۳۴۲۰:۱۳:۲۶ ۱۴۰۱/۱۰/۲
مشکل از نوع نگاه ما به حکمرانی هست ما باید با تمام دنیا رابطه داشته باشیم نه با چین و روسیه که ما رو دور بزنند
مجتبی۲۸۱۳۰۳۵۲۰:۱۴:۳۴ ۱۴۰۱/۱۰/۲
با سلام ....سال 99به دعوت شما پس‌اندازمون گذاشتیم توبورس..پولمون رفت که رفت الان بعد از چند سال با پسندازی که داشتیم خواستیم یه سمند یا سورن بگیرم الان شده دو سه برابر اخه چرا..چرا باید ما اینقد سختی بکشیم
مجید۲۸۱۳۰۵۹۲۰:۴۰:۴۶ ۱۴۰۱/۱۰/۲
چهل و اندی سال هست به بهانه حمایت از تولید داخلی جلوی واردات خودرو رو گرفتن اگه در مقطعی هم واردات آزاد شده برای مردم عادی نبوده یا اگه هم بوده با مالیات و حق گمرکات بسیار بالا که بازم حق مصرف کننده خورده شده در هیچ کجای دنیا اینقدرکه در ایران برای مصرف کننده خودرو ظلم شده در دنیا نشده .
محمد۲۸۱۳۰۸۹۲۱:۰۹:۲۰ ۱۴۰۱/۱۰/۲
به قانون کار باید 5 تا 9 پارامتر اضافه بشود تا هر ساله فقط 20 الی 30 درصد به حقوق اضافه بشه تا کارگر از خط فقر نجات پیدا کنه(ماندگاری شغل14.حق جذب 14.شرایط کارگاهی 7.دوری از خانواده 12.کمک هزینه فصلی 40 درصد پایه حقوق.پاداش ماهانه تولید 60 درصد. خودرو تنها راهه حل فقط واردات بدون حق گمرگی و قیمت همان کشور و به هر خانواده یک خودرو اون هم خودروهای زیر 14 هزار دلار
علی۲۸۱۳۱۰۳۲۱:۱۹:۵۶ ۱۴۰۱/۱۰/۲
فکر بحال ما بیجاره ها کنید ۳۰,سال خدمت وپاداش خدمتی را الان به ما دادن حالامن چکارش کنم .روزبروز ارزش کم میشه دلار هم ۴۰هزارتومن .دولت هر روز میگه دلار طلا پایین می آید .خدایا چکار کنم .بچه هام بدبخت شدن.همش مقصر دولت مردان است
ولی اله عسگری۲۸۱۳۱۲۹۲۱:۴۰:۵۵ ۱۴۰۱/۱۰/۲
در موضوع گرانی خودرو .این خوددولت هست که سود کلان میبره .مسبب کل گرانی خوده دولت هست .به نظر من هر کسی که بخواهد برای مردم مشکل درست کند . انقلاب را ضعیف میکند.
نظری علی۲۸۱۳۱۹۷۲۲:۴۱:۵۵ ۱۴۰۱/۱۰/۲
تمام این گرانی ها زیر سر دولت هست با گران کردن میتونند این تابو ت ها را بفروشند والا اگر قیمت‌ها ثابت بشود کسی خریدار نیست
ناشناس۲۸۱۳۲۰۵۲۲:۴۳:۳۳ ۱۴۰۱/۱۰/۲
مسئولین تا دیرتر نشده کاری بکنید برای این مردم ناراضی.
ناشناس۲۸۱۳۲۶۸۲۳:۲۶:۴۱ ۱۴۰۱/۱۰/۲
تمام مشکلات کشور فقط به دلیل اینکه یک عده که تخصص کاری که انجام میدهدرا ندارد.از طرفی طمع پولدار شدن در سر دارد واز طرفی هم شهامت اینکه بگوید کار من نیست را ندارد.
هادی هستم۲۸۱۳۲۸۴۲۳:۳۶:۰۹ ۱۴۰۱/۱۰/۲
حالا که با کد ملی راحت میتونه دولت در بیاره .واقعا نمیتونن برا هر سرپرست خانوار براساس سن وسال پیری وجوانی ونیاز..درخواست یدونه رو به قیمت تمام شده حالا یه سود جزئی در نظر بگیرن و در اختیار مردم بزارن.ماشین هم که میخان بدن افراد بالای ۶۰ سال از بهترین برند ها یدونه بدن.و افراد ۴۰ تا ۶۰ هم یه دستگاه پژو یا اونی که سرپرست خانوار هست و زیر این سنین هم سایپا خدمت دهی بده..شرط هم فقط اول افرادی که ماشین ندارن وبعد بقیه هم به ترتیب واگذاری کنن.هر کس هم فروخت باهاش اتمام حجت کنن...عین صاحب خونه شدن برا افرادی که میخان بفروشن وسود کنن...هیچ تعهدی دیگه ندن برا صاحب ماشین خوب وخوبتر شدن..
علی رضا حقیقی۲۸۱۳۲۸۷۲۳:۳۷:۴۱ ۱۴۰۱/۱۰/۲
نه بورس و نه قرعه‌کشی و واگذاری خودرو میتونه قیمت را در بازار خودرو متعادل کنه تنها راه سقوط قیمت خودرو واردات آزاد خودرو برای هر ایرانی بدون دلال بازی وکاغذ بازی ورانت این هست که تا پنج مدل پایین تر از سال را آزاد بگذارید برای سبک و سنگین و راهسازی و یک عوارض وگمرک عادلانه و عاقلانه و منصفانه بگیرید مثلاً مدل سال با کمترین عوارض ومدل پایین هم به ترتیب بیشتر و هرکسی هم که کد ملی ش ثبت واردات خودرو خورد یارانه ومعیشتی ش را قطع کنید بعداً خواهید دید که مردم پراید و پژو پارس سوار میشن یا تویوتا و بنز و فقیرانه هم هیوندای دیگه چینی ‌هم تعطیل میشه !!!
ناشناس۲۸۱۳۲۹۳۲۳:۳۸:۵۵ ۱۴۰۱/۱۰/۲
دوکارخانه سایپا وایران خودرو و زیر مجموعه های ان حدود ۱۶۰۰۰هزار نفر کارگر و کارمند و...دارد اگر ۸۵ میلیون ایرانی ماهیانه دو میلیون پرداخت کنند و حقوق این پرسنل را پرداخت کنند و پرسنل متخصص ودلسوز خودرو سازی درمنزل استراحت کنند ودیگر زحمت تولید را متحمل نشوند مشکل حل خواهد شد ضمنا تجهیزات..مکان‌ها..وهزینه های تولید را درصندوقی که کسی به آن نفوذ نکند را برای محصولاتی که توان وتخصصی تولید ان را داریم بکار بگیرند و از سود حاصل از تولیدات دیگر خودرو وارد کنیم هم مردم از ارابه مرگ و درشکه های ایرانی خلاص می‌شوند هم خودرو باکیفیت وارد می‌شود وهم مافیای خودرو نابود و مضمحل خواهد شد ان شاءالله...
ناشناس۲۸۱۳۲۹۶۲۳:۳۹:۲۰ ۱۴۰۱/۱۰/۲
امیدوارم که سال بعد حقوق کارگران صددرصد افزایش پیدا کند چون واقعا حق کارگران است که زندگی کاملا عادی داشته باشند
محسن زعیم۲۸۱۳۲۹۸۲۳:۴۱:۴۲ ۱۴۰۱/۱۰/۲
ازاد شدن واردات خودرو ولی نه توسط خودرو سازان و رانت خوران قطعا بهترین راه حل هست
ناشناس۲۸۱۳۳۰۹۲۳:۴۶:۲۴ ۱۴۰۱/۱۰/۲
چطور چند سال پیش که ماشین مشتری نداشت دولت به خریدار وام میداد حرفی نمیزدید الان که دولت از بازار آزاد خودرو سود نمی‌برد صداتون در اومده مگه اون پولا پولای بیت المال نبود که بریز بپاش میشد.
رضا۲۸۱۳۴۴۶۰۷:۵۴:۰۰ ۱۴۰۱/۱۰/۳
کشور ایران نه بخارج احتیاج داره نه به برجام همه چیز رو گره زدن به خارج ومردم رو بیست ساله معطل این بازی کردن وهمه چیز رو به حدی گران کردن که دیگه تحمل کردنش ممکن نیست .
ناشناس۲۸۱۳۵۰۳۰۸:۵۱:۱۳ ۱۴۰۱/۱۰/۳
مردم عقل ندارن هی میرن آشغالهای اینا رو میخرن چه ایرانی چه چینی آقا نخرید ببینید التماستون رو میکنن بخدا تقصیر خودمونه یارو میره پول میزاره با التماس اونم چند ماه پولش میخابه بعد اشغال سوار میشه . ماشین پراید باید چند مدل داشته باشه تیبا چند مدل داره برلیانس چی همون موتور همون بی کیفیتی بازم ملیون ملیون گرون تر بسه دیگه
رامین۲۸۱۳۵۰۴۰۸:۵۱:۳۸ ۱۴۰۱/۱۰/۳
من موندم چرا وارد کننده معمولی نشد که با سایپا وایرانخودرو رقابت کنن همه شرکتای ثبت شده چطور شد ماله سایپا وایرانخودرو در اومد کجاس این قانون
ناشناس۲۸۱۳۶۸۴۱۰:۳۴:۴۹ ۱۴۰۱/۱۰/۳
خلق پول عامل اصلی تورم است.
ناشناس۲۸۱۳۷۵۲۱۱:۱۷:۳۱ ۱۴۰۱/۱۰/۳
وضعیت بد اقتصادی مردم را بسوی خرید هر اشغالی سوق میدهد تا بیش از پیش سرمایه اشان با بی ارزش شدن پول ملی از بین نرود وگرنه همین مردم چند وقت پیش خودروهای با اپشن های متعدد از دم قسط و باشرایط متعدد را نمیخواستند. الان با این روند افزایش دلار این هم شده راهی برای تبدیل سرمایه های مردم مظلوم و سرگردان. اقتصاد را درست کنید و به داد مردم برسید. این شرایط فقط بهشت سرمایه داران متصل به رانت است
ناشناس۲۸۱۳۷۵۸۱۱:۲۱:۴۷ ۱۴۰۱/۱۰/۳
وقتی امکان وارد کردن خودرویی با مصرف 4 لیتر در 100 کیلومتر و کیفیت بالا و آلایندگی بسیار پایین را کنار می گذاریم و خودرویی سرهم می کنیم که زیاد مصرف می کند. نا ایمن است و درصد خرابی بسیار بالاتر است. البته نیازی به کارشناس بودن نیست که متوجه شوید چرا به جای خودروسازی داخلی قطعه سازی را تقویت نمی کنیم تا هم صادرات تقویت شود هم دانش فنی شرکت ها کوچک بالا برود در مقابل هم خودروهای با کیفیت وارد شود.
yektanetتریبون

آخرین عناوین