شناسایی متهم اصلی افزایش قیمت خودرو!

سعید ونکی، گروه اقتصادی الف،   4010923105 ۵۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

با وجود تبلیغاتی که در خصوص مزایای عرضه خودروها در بورس صورت می‌گرفت، به گفته برخی کارشناسان، بورس کالا و عرضه خودرو در آن، یکی از دلایل اصلی و از متهمین افزایش قیمت‌ها در هفته‌های اخیر باشد.

شناسایی متهم اصلی افزایش قیمت خودرو!

به گزارش الف، خبر افزایش قیمت خودرو در سال‌های اخیر برای مردم ایران که با تورم دست‌وپنجه نرم کرده و هر شکلی از گرانی‌های سرسام‌آور را دیده‌اند شاید چندان تعجب‌آور نباشد اما افسارگسیختگی قیمت‌ها در بازه زمانی کوتاه آن‌هم به شکل سرسام‌آور، مصرف‌کنندگان واقعی خودرو را در شوک فرو برده است؛ آن‌هم در مقطعی که دیگر بازارها نظیر ارز و سکه هم در تلاطم به سر برده و هر روز رکوردهایی جدید در آن خلق می‌شود و این همزمانی افزایش قیمت‌ها شوک روانی بی‌سابقه‌ای به مصرف‌کنندگان وارد کرده است. گزارش‌ها حکایت از این دارد که در طی یک بازه 8 روزه، قیمت خودروها به طور میانگین 40 تا 45 میلیون تومان افزایش داشته. در نظر بگیریم که این میانگین قیمتی است و برخی خودروها رشدی بیش از این را تجربه کرده‌اند!

خلق رکورد در آذرماه

مقایسه قیمت‌ها در آبان و آذر، خود موید فاجعه‌ای است که در بازار خودرو خلق شده. پژو 206 تیپ 2 که در ماه گذشته 329 میلیون به فروش می‌رفت، اکنون به 375 میلیون رسیده است! پژو 207 پانوراما از 635 به 700 میلیون رسیده، دنا اتوماتیک توربوپلاس که در آبان‌ماه 580 میلیون بود در حال حاضر سقف قیمتی 640 میلیون را تجربه کرده و دیگر خودروها که همگی حاکی از رشد قیمتی بی‌سابقه در این بازار است. با وضعیت کنونی و در این میان، تنها مصرف کننده است که متضرر می‌شود و تلاطم این بازار بیشتر به سود واسطه‌گران و دلالانی است که از نوسان‌های قیمتی کسب سود می‌کنند. 

افزایش عرضه‌ای که اثرگذار نیست

اگرچه غالب اقتصاددانان یکی از راهکارهای کاهش قیمت کالاها در بازار و رسیدن به نقطه تعادل را افزایش عرضه ذکر می‌کنند اما حداقل تاکنون این سیاست در بازار خودروی ایران اثرگذار نبوده و افزایش عرضه‌ای که در این بازار رخ داده نتوانسته کمکی به کاهش قیمت کند که البته این موضوع دلایل مختلفی دارد. رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت اخیراً در جلسه علنی مجلس با اشاره به افزایش تولید و عرضه خودروهای سبک اظهار داشت:« اگر به دنبال تعادل در بازار خودرو هستیم باید عرضه و تقاضا را به هم نزدیک کرده و هر چقدر شکاف عرضه و تقاضا بیشتر باشد بازار متلاطم‌تر و تحت تأثیر نرخ ارز خواهد بود. 8 ماهه اول سال جاری نسبت به 8 ماهه سال گذشته 32 درصد عرضه خودروی سواری افزایش پیدا کرد و همچنین در آبان ماه 122 هزار دستگاه انواع خودروهای سبک و سنگین تولید شده که تولید آبان ماه سال جاری رکورد 5 ساله را شکست. همچنین خودروهای سنگین نیز 176 درصد افزایش پیدا کرد و بر روی توازن تولید کنندگان متمرکز شدیم».

هر چند خودروسازان در سال‌جاری تولید بیشتر را را تجربه کرده اما این افزایش میزان تولید و عرضه بیشتر تناسبی با تقاضای موجود در بازار ندارد که از مهم‌ترین دلایل آن، تبدیل شدن خودرو به کالایی سرمایه‌ای است. در شرایط کنونی که ریال در حال از دست دادن ارزش خود است بهترین وسیله برای حفظ ارزش سرمایه افراد، تبدیل کردن پول‌های نقد خود به دارایی‌هایی نظیر خودرو، مسکن، سکه و ارز است و همین امر به افزایش تقاضا در بازار خودرو دامن زده است که البته حاکم شدن این شرایط، معلول تحریم‌ها و ضرباتی است که به ریال وارد می‌شود. به علاوه اینکه حضور و فعالیت در بازار خودرو، پیچیدگی‌ها، محدودیت‌ها و حتی خطرات دیگر بازارها نظیر ارز و مسکن را ندارد و به نوعی دم‌دست‌ترین بازاری است که برای افراد وجود دارد و همین امر به تحریک تقاضا دامن می‌زند. 

بورس؛ حربه‌ای برای آزادسازی قیمت‌ها!

با وجود اینکه تبلیغات وسیعی برای عرضه خودروها در بورس کالا و مزایای آن از جمله کشف قیمت‌های حقیقی صورت می‌گرفت اما شواهد حکایت از این دارد که این روش و عرضه خودروها در بورس، حربه‌ای برای آزادسازی قیمت‌هاست. زیرا دولت‌ به دلیل مالکیت دو شرکت اصلی خودروسازی کشور مخالفت‌های علنی خود را با آزادسازی یک‌باره قیمت‌ها، بارها اعلام کرده بود و خودروسازان مجوزی برای این امر نداشتند و حالا بورس فرصتی برای رهایی از قیمت‌گذاری دستوری و حرکت به سمت آزادسازی تلقی می‌شود. 

کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد ایران در این باره به فارس گفت: «از ابتدای عرضه محصولات خودرویی در بورس کالا، گرچه از این راه به عنوان مسیری موقت یاد می‌شد، ولی به نظر می‌رسد سیاست‌گذار دیگر نگاه موقتی به این شیوه ندارد و برنامه ‌ریزی کلانی برای ورود بیشتر محصولات، حتی پرتقاضا‌ها به تالار بورس دارد.

وی ادامه داد: با توجه به حاشیه‌های فراوانی که آزادسازی قیمت‌ها داشت، برنامه عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان راهکاری بی سر و صدا برای افزایش قیمت‌ها و تا حدودی جبران زیان خودروسازان در نظر گرفته شد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: صنعت خودرو در شرایط مساعدی نیست، عرضه خودرو در بورس نمی‌تواند برای مصرف کننده مفید باشد، عرضه کم خودروها سبب شده است تقاضا بازهم موجب افزایش قیمت خودرو نزدیک به بازار آزاد شود.

رحیمی افزود: از طرفی اختلاف کم قیمت خودرو میان بازار آزاد و بورس کالا، به ‌اندازه خواب پول است و با بررسی قیمت‌ها می توان گفت تنها خودروسازان برنده این موضوع هستند. به نظر می رسد این شیوه فروش تأثیری بر کاهش قیمت خودرو ندارد، چراکه بورس کالا صرفاً یک پلتفرم است و به‌طور مستقیم بر روند بازار خودرو تأثیری نخواهد داشت. به عبارت دیگر، هرچند هنوز بخش قابل توجهی از خودرو‌ها وارد بورس کالا نشده اند، اما به همین میزان هم تنها سود این اقدام به جیب تولیدکنندگان رفته است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: آن موضوعی که در واقع بر کاهش قیمت خودرو تاثیرگذار است، تداوم این عرضه ‌هاست، زیرا میزان زیان شرکت ‌ها کم می ‌شود و می‌ توانیم امیدوار باشیم که بدهی بانکی آن ‌ها کمتر شود، همچنین از این‌ جهت حداقل تورم جدیدی به کشور وارد نشود».

مصرف‌کننده حقیقی، بازنده شرایط کنونی

شرایط کنونی بازار خودرو و افزایش قیمتی که به صورت روزانه در آن رخ می‌دهد، مصرف‌کنندگان حقیقی را به بازندگان اصلی تبدیل کرده است. تصور کنیم فردی که در این تلاطم اقتصادی کشور، با مشقت زیاد سرمایه‌ای را اندوخته که بتواند مالک خودرو شود حال با این افزایش قیمت‌ها چگونه توانایی جبران این شکاف قیمتی را دارد؟ در نقطه مقابل، برندگان واقعی خودروسازان، سفته‌بازان و دلالان اند که از این آشفتگی سودهای کلانی را صاحب شده و می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که تداوم وضعیت کنونی به سود آنهاست.

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۰۱۲۵۷۰۱:۳۳:۵۶ ۱۴۰۱/۹/۲۴
فرآیند خرید در بورس کالا آنقدر پیچیده است که فرد را خسته می کند .
ناشناس۲۸۰۱۲۹۰۰۷:۲۴:۲۶ ۱۴۰۱/۹/۲۴
تا حالا که سود تو جیب دلال میرفت مشکلی نداشت؟ تو قیمت گذاری دستوری ۱۰۰ هزار میلیارد تومن رفت تو جیب دلال. من که شش ساله سهامدار خودروساز هستم یک ریال سود نگرفتم. قیمت گذاری دستوری فقط برای دلال‌ها سودآوره چون خودرو دست مردم عادی نمیرسه
ناشناس۲۸۰۱۷۸۸۱۲:۳۳:۱۱ ۱۴۰۱/۹/۲۴
شما واردات رو آزاد کن حتی با گمرکی صد درصدی ببین چطور هم قیمت پایین میآد هم دلالی حذف میشه.
امیر۲۸۰۱۲۹۱۰۷:۲۴:۴۲ ۱۴۰۱/۹/۲۴
اصلی ترین متهم گرانی خودرو مصرف کننده ای هست که با وجود کیقیت پایین و قیمت بالا خودرو می خره چه از طریق قرعه کشی ، چه از طریق بورس ، چه از طریق بازار آزاد ، چه قسطی ... این مطلب کار فرهنگی اساسی می خواد...
آشنا۲۸۰۱۵۹۱۱۰:۳۳:۴۴ ۱۴۰۱/۹/۲۴
باور کنید مردم دیگه پول ندارند که بخرند. اینها کار گروهی است که قیمت را بالا می برند. حالا ببینید از بالا رفتن قیمت کی ذینفعه؟؟!!!
ناشناس۲۸۰۲۱۱۹۱۵:۴۳:۲۳ ۱۴۰۱/۹/۲۴
اگه پول ندارند پس چرا انقدر ترافیک زیاده خیابان ها جای پارک نیست،اون موقعی که پراید ۷میلیون بود کسی نمیخرید اما الان که انقدر گرونه همه واسش صف میکشند،پس دارند که میخرند.خودرو مثل اسباب‌بازی دست مردمه
رها۲۸۰۱۲۹۲۰۷:۲۵:۲۸ ۱۴۰۱/۹/۲۴
از ماست که بر ماست.. مردم تو قیمت های قبلی مانده بودن.. و قابل قبول نبود براشون..
ناشناس۲۸۰۱۲۹۴۰۷:۲۸:۳۵ ۱۴۰۱/۹/۲۴
الان وقتشه قیمت ها را آزاد.کنند چون خودرو کم هست هر اشغالی قیمت را بالا وبالا تر میبره .....
ناشناس۲۸۰۱۲۹۵۰۷:۲۹:۲۲ ۱۴۰۱/۹/۲۴
درود گل گفتید
رضا۲۸۰۱۳۰۳۰۷:۴۴:۵۷ ۱۴۰۱/۹/۲۴
با آوردن خودروها در بورس کالا خودروها با قیمت منطقی معامله نمیشن و طبق قیمت گذاری که خود خودروساز در بورس کالا ثبت میکنه انجام میشه و نهایتا ، سودهای کلان نصیبشون میشه
ناشناس۲۸۰۱۳۰۸۰۷:۴۹:۲۵ ۱۴۰۱/۹/۲۴
اصلا یکی از عواملی که باعث بیشتر گران شدن خودرو بورس است خیلی ها اصلا سواد بورسی نداند که شرکت کنند واگر هم بتونند یک حالت مزایده میباشد دلال بازی زیاد چرا مثل سابق از خود کارخانه فروش وبه قیمت تعین شده تحویل خریدار نمیکنند وبا نظارت دقیق مسولان
ناشناس۲۸۰۱۳۱۱۰۷:۴۹:۵۶ ۱۴۰۱/۹/۲۴
تمام تصمیمات اقتصادی فقط در حد مسکن هستند و زیربنای مشکلات اقتصادی تغییر در سیاست خارجی است.
Ali۲۸۰۱۳۱۸۰۷:۵۳:۲۵ ۱۴۰۱/۹/۲۴
اینهاخودروسازنیستند مونتاژکارند.
وحید۲۸۰۱۳۳۵۰۸:۰۲:۵۹ ۱۴۰۱/۹/۲۴
ایران را شرکت‌های سرمایه گزاری و بانک‌ها از زمان خصوصی سازی صنایع به گرو گرفته‌اند واثرات سودخواهی آنها از تحریم‌ها به مراتب بیشتر است
ناشناس۲۸۰۱۳۳۷۰۸:۰۳:۲۸ ۱۴۰۱/۹/۲۴
آقای عزیز همه چیز بر می گرده به افزایش قیمت ارز . بقیه چیزا رفتن تو بورس که سی درصد گرون شدن
ناشناس۲۸۰۱۳۴۷۰۸:۱۳:۰۳ ۱۴۰۱/۹/۲۴
شما وقتی در بورس قیمت خودرو را به رقابت گذاشته اید معلوم که قیمت خودرو در بازار بالا میره
ناشناس۲۸۰۱۳۵۸۰۸:۲۱:۱۱ ۱۴۰۱/۹/۲۴
تا کی مردم باید تاوان آزمون و خطا و ندانم کاری های تیم اقتصادی را بدهند؟
امین۲۸۰۱۳۶۲۰۸:۲۲:۰۴ ۱۴۰۱/۹/۲۴
احسنت تحلیل خوبی از افزایش افسار گسیخته خودرو ارائه گردید. انشاالله راهکار مناسبی جهت کاهش قیمت خودرو ارائه گردد.
ناشناس۲۸۰۱۳۶۳۰۸:۲۳:۰۳ ۱۴۰۱/۹/۲۴
خیلی واضح و مشخص بود که با وارد کردن فروش خودرو در بورس قیمت آن افزایش پیدا خواهد کرد و این حقه‌ای بود که کارخانجات به مردم زدند .
ناشناس۲۸۰۱۳۶۴۰۸:۲۳:۲۲ ۱۴۰۱/۹/۲۴
وضعیت کشور الان طوری شده که هرکس ساز خودش را میزند و هر ارگان و سازمانی خودش تشویق و تعریف میکند و به خودش هم پاداش میدهد غافل از اینکه میزان اصلی نظر مردم است نه خود شیفتگی...یک بار هم شده نظر مردم را جویا شوید.
ناشناس۲۸۰۱۳۷۹۰۸:۳۲:۱۶ ۱۴۰۱/۹/۲۴
همه این صحبت ها برای این است که حواس مردم را از مقصر اصلی گرانی پرت کنید. دلیل اصلی تورم در همه بازارها در حال حاضر افزایش قیمت دلار است که آن هم معلول سیاست های اشتباه اقتصادی و خلق نقدینگی است .
محمد۲۸۰۱۳۹۲۰۸:۳۶:۰۵ ۱۴۰۱/۹/۲۴
سلام دوستان دست اندر کار قیمت خودرو بنده یه وام گرفتم اونم با هزار مشقت متاسفانه حدود ۱۰ روزه میخوام یه خودرو سمند بخرم کسی حاضر به فروش نیست میگن وقتی قیمت فردا ۱۰ تومن بالاتر میره چرا ماشینمونو بفروشیم هر روز داره بدون هیچ دلیلی قیمتها بالا میره این رسم انسانیت نیست خیلی ها مثل من پولشون داره بی دلیل بی ارزش میشه خدا شاهده کاری کنید خودرویی که قیمت صفرش ۲۱۵ میلیونه چرا قیمت کار کرده شده ۳۴۰ میلیون به نظر بنده همبن برنامه دیوار که هر کس واسه مالش بصورت دیمی قیمتی میزاره یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو است و فروش خودرو از طریق بورس کالا نیز دلیل دیگه این افزایش قیمت هستش .تو رو خدا به داد مردم برسید
ناشناس۲۸۰۱۳۹۹۰۸:۳۷:۴۵ ۱۴۰۱/۹/۲۴
درد ملت معیشت واقتصادو تبعیض هست .
ناشناس۲۸۰۱۴۰۱۰۸:۳۹:۰۹ ۱۴۰۱/۹/۲۴
من موندم نقش دولت و حکومت پس این وسط چیه؟هر روز همه چیز داره قیمتش می‌ره بالا.
رحمان حاجی آقایاری۲۸۰۱۴۰۲۰۸:۳۹:۱۰ ۱۴۰۱/۹/۲۴
باسلام کار را باید سپرد به کار دان
صمصام۲۸۰۱۴۱۴۰۸:۴۵:۰۵ ۱۴۰۱/۹/۲۴
اقتصاد ایران در هر بخشی که تصور کنید چه مسکن چه بورس و چه خودروسازی از هیچ فرمول و قاعده و منطق اقتصادی پیروی نمیکنه در حال حاصر طراح و مجری اقتصاد ایران تیم اقتصادی دولت است که خودشان هم‌نمیدانند چه میکنند !
جوان۲۸۰۱۴۳۳۰۹:۰۰:۵۵ ۱۴۰۱/۹/۲۴
سلام بنظرتون منه جوان با حقوق ۶ میلیون چندسال باید کار کنم و هیچی نخورم تا یه خودرو ملی بخرم اونم اگه مجدد گرون نشده باشه.مگه نگفتن قرعه کشی سایپا حذف شده پس چرا نمیشه ثبت نام کرد؟؟
ناشناس۲۸۰۱۴۵۲۰۹:۱۶:۳۵ ۱۴۰۱/۹/۲۴
هیچوقت به فکر مصرف کننده نبوده و نیستند.با سه ماه خواب پول تا تحویل خودرو گذشته از ریسک این کار چیزی دست خریدار خودرو از بورس رو نمی گیره
ناشناس۲۸۰۱۴۶۴۰۹:۲۶:۲۸ ۱۴۰۱/۹/۲۴
مقصر اول وآخر سیاستگذار کلان اقتصاداست که تکلیف خودش را نه با سیاست خارجی روشن کرده نه با اقتصاد بازار. در مملکت را باز کنید همه خودرو سازها باشند بدون تعرفه. دلار هم تک نرخی با نرخ بازار. ببینیم وضه چیه!!
ناشناس۲۸۰۱۴۶۷۰۹:۲۸:۳۹ ۱۴۰۱/۹/۲۴
یک تعادلی باید باشد بین تولید خودرو کشور وسطح درآمد یک کارگر ویا کارمندباشدتا بتواند خرید کند که متاسفانه نیست..و من نمی‌فهمم که این همه تولید واحتکارخودروبعد دلال بازی به دست چه کسانی می‌رسد و چه کسانی آنرا مصرف میکنندما که نمی توانیم..بقول حافظ دست ما کوتاه و خرما برنخیل
ناشناس۲۸۰۱۴۷۱۰۹:۳۰:۵۲ ۱۴۰۱/۹/۲۴
با توجه به مالکیت دولتی شرکتهای بزرگ خودروسازی و شیوه اداره آنها و‌ ارادت خاصی که در وزارت صمت و نهادهای نظارتی به این شرکتها وجود دارد اصلاح وضعیت خودرو در این کشور از محالات است. کما اینکه در ده ها سال گذشته همواره وضع بدتر شده است.
کاظم۲۸۰۱۴۸۰۰۹:۳۳:۲۳ ۱۴۰۱/۹/۲۴
دوراهکار داره ،یکی واردات بدون گمرک ،دوم نخریدن مردم ،مقصراصلی مردمن که حرص میدن برای گران خریدن ولذت میبرن .
ناشناس۲۸۰۱۵۰۹۰۹:۴۸:۵۲ ۱۴۰۱/۹/۲۴
خودرو سازها با ارائه قطره چکانی به بورس کالا و البته عرضه خودروهای لوکس و گران باعث ایجاد رقابت صوری و افزایش قیمت میشوند تا بورس را ناکارآمد نشان بدهند. با ارائه تعداد بالای خودرو در بورس مثلا چند هزار تایی شاهد کارایی بورس خواهیم بود نه با ارائه چند ده تایی. هدف خودروساز برگشت به روال سابق و عدم ارائه در بورس کالا است
حامد۲۸۰۱۵۴۰۱۰:۱۰:۲۸ ۱۴۰۱/۹/۲۴
فکر نمی‌کنید دو شرکت بزرگ سایپا و ایران خودرو متهم اصلی هستند
صادق۲۸۰۱۵۶۴۱۰:۲۱:۳۹ ۱۴۰۱/۹/۲۴
تأسف برانگیزه که کارگرایی مثل ما باید همیشه حسرت یه ماشین درست و درمون داشته باشیم پول بنز بدیم سمند و سایناو پژو پارس بگیریم.
ناشناس۲۸۰۱۵۷۰۱۰:۲۵:۲۵ ۱۴۰۱/۹/۲۴
اگر ورود خودرو به کشور آسان گردد و رقابت در کیفیت و قیمت بوجود بیاید احتمال کاهش قیمت‌های خودروها وجود دارد .
ناشناس۲۸۰۱۵۷۶۱۰:۲۸:۴۰ ۱۴۰۱/۹/۲۴
سلام مقاله شمارو خوندم خب ماشین هم مثله همه نیازهای زندگی الان ملت بخوان به این وضع اعتراض کنن چه کار باید بکنن؟
سعید۲۸۰۱۵۷۸۱۰:۲۸:۴۷ ۱۴۰۱/۹/۲۴
متهم اصلی گرانی،مفسدین،رانت خواران،لابی های قدرت و ثروت که در آشفته کردن بازار تبحر دارند،طرفداران عرضه خودرو کوپنی و همین اقتصاد دانانی که مخالف عرضه خودرو در بورس کالا هستند، است.سالم کار کنید و برای خدا کار کنید و گر نه خدا از حلقومتان میکشه بیرون .
حمید۲۸۰۱۵۸۳۱۰:۳۱:۳۷ ۱۴۰۱/۹/۲۴
وقتی برای واردات خودرو مالیات سنگین وبا هزار دلیل سخت گیری می شود و اغلب خودرو های لاکچری ونه با قیمت مناسب وارد می شود همین آش و همین کاسه و دلالان کارشان رونق دارد
حسین۲۸۰۱۶۰۶۱۰:۴۱:۳۲ ۱۴۰۱/۹/۲۴
تازه بعد چندین سال وام گرفتم و پول جمع کردن خواستم خودرو بگیرم که یه شبه قیمتها به طرز عجیبی رفت بالا حالا من ماندم و قسط وامها و بهره های آنها ،و بی ماشینی و شرمندگی پیش زن و بچه الان من چکار کنم .
Mohamad۲۸۰۱۶۱۱۱۰:۴۵:۲۰ ۱۴۰۱/۹/۲۴
قیمت خودرو اگر هرساعت هم گران شود جای تعجب ندارد از وقتی واردات آزاد شد همه دیدیم که دقیقا امتیاز واردات بازهم به دو غول خودرو سازی ایران سپرده شد این یعنی هیچ کس نمی تواند بر مافیای خودرو تاثیر بگذارد
بهزاد۲۸۰۱۶۳۱۱۰:۵۳:۱۳ ۱۴۰۱/۹/۲۴
افزایش عرضه خودرو در ایران جواب نمیدهد تا زمانی که فکری برای اقتصاد کشور که هیچ منطقی درآن نیست نشود و تورم کنترل نشود انتظار هیچ بهبودی را نداشته باشید
ناشناس۲۸۰۱۶۳۸۱۰:۵۵:۱۴ ۱۴۰۱/۹/۲۴
چرا اینقدر سیاسی کاری می کنید؟ نفهمیدید که علتش افزایش قیمت دلاره؟
روزبه۲۸۰۱۶۴۰۱۰:۵۶:۰۱ ۱۴۰۱/۹/۲۴
تا شرکتهای خارجی وارد بازار نشوند و خودرو مستقیم دست مصرف کننده نرسد همین است که هست برای مثال خودرو چینی ماشینش ۵۰۰ تومان هست توی ایران با باند بازی یک ملیاردو پانصد یعنی ۳ برابر اگر مثل کشورهای دیگر با مردمانش رفتار شود واین باند بازیها برداشته شود مشکل حل شدنی.
ایرانی۲۸۰۱۶۵۱۱۱:۰۳:۴۸ ۱۴۰۱/۹/۲۴
تا زمانی که واردات خودرو آزاد نشود این وضع ادامه خواهد داشت.تمام.. ماشین های بی کیفیت پر مصرف و مونتاژ ایران خودرو و سایپا به خودشون افتخار هم میکنن.واردات رو آزاد کنید تا مردم یه نفس راحتی بکشن
فرهاد۲۸۰۱۶۶۲۱۱:۰۸:۵۲ ۱۴۰۱/۹/۲۴
باسلام وقتی سیاست سیاست گزاران مملکت طوری برنامه ریزی میشود .که تحریم وگرانی وبالارفتن نرخ ارزوآشفتگی وناامیدی جامعه رابه دنبال دارد.دولت باید اگرکسی هرمقدارپولی پس انداز میکند باید برابرتورم به اوسودبدهد .تاکسی فکرنکنداگرپولش رابه طلایامسکن یاارزیازمین یاماشین تبدیل نکند باخته است.ودولت این پولهارادراختیاردانش بنیانها یاتولیدوشرکتها بعنوان تامین سرمایه قراردهد.
بهرام۲۸۰۱۶۷۷۱۱:۱۹:۳۰ ۱۴۰۱/۹/۲۴
تنها دو راه وجود دارد اولین راه واردات خودرو بدون شرط و شروط ازاد شود و از ان طرف خودروساز ایرانی ازاد باشد هرچه دلش میخواهد خودروی تولیدی را قیمت بگذارد ببینیم ایا کسی خودرو یا همان گاری ایرانی را می خرد دوم بمدت 2 سال کسی خودروی ایرانی نخرد حتی با وام بدون سود
جمال۲۸۰۱۶۹۵۱۱:۲۸:۱۳ ۱۴۰۱/۹/۲۴
به نظر من با وضعیت کنونی اقتصای تورم و افزایش قیمت دلار و تحریم و تولید محدود اتومبیل در کشور که از قاعده و قانون کم بفروش ولی گران و گرانتر بفروش به هر دلیل.دو خودرو ساز باید برای قشر ضعیف فقط قطعات منفصله خودرو را در مدت یک سال بفروشند و بعد شرکتهایی قطعات رامونتاژ کنندبه این ترتیب هزینه مونتاژ از قیمت تمام شده کسر و به عهده مصرف کننده خواهد بود موتور گیربکس اتاق شاسی و...در طی یک سال به مردم فروخته شود مردم فکری برای مونتاژ ان خواهند کرد
حسینی۲۸۰۱۷۰۷۱۱:۳۳:۲۰ ۱۴۰۱/۹/۲۴
نا زمانی که سیاست خارجی درست نشود و انحصار برداشته نشود هر روزمان بدتر از دیروز هست مانند این چند دهه گذشته .
محمد۲۸۰۱۷۲۵۱۱:۴۳:۲۵ ۱۴۰۱/۹/۲۴
اوضاع بسیار خطرناک شده.تعزیرات حکومتی الان کجاست.شورای رقابت کو،سازمان حمایت کجاست.برسید به داد این ملت مظلوم و رها شده.
ناشناس۲۸۰۱۸۰۹۱۲:۴۴:۰۴ ۱۴۰۱/۹/۲۴
من نمیدونم این خودروها کجا و به کیا فروخته میشه ولی این. میدونم .بعضی از مردم هم مقصرند.هر کی یه گواهی نامه گرفته ومیره خودرو ثبت نام میکنه فورا تو برنامه دیوار دلال آماده نشسته حواله را با چند ملیون گرانتر میفروشن. بخاطر اینکه سودی کنند.و این باعث میشه مصرف کننده سالها منتظر یه خودرو باشد.
ناشناس۲۸۰۱۸۳۴۱۳:۰۱:۴۹ ۱۴۰۱/۹/۲۴
سلام وعرض ادب اگردولت واقعا می خواهدماشین ارزان شود می تواند. اگرماشین ازدولت خریداری شود یک تبصره به ان اضافه کنند تاپنج سال حق واگذاری نداشته باشند ببینیم چه اتفاقی دربازار می افتد دیگرهیچ کس دربازار ماشین سرمایه گذاری نمی کند.
محمد رضا۲۸۰۱۹۷۹۱۴:۲۲:۱۵ ۱۴۰۱/۹/۲۴
از ماست که بر ماست دولتی که دم از حمایت مردم میزد کجا رفت چند بار لایحه واردات خودرو به مجلس رفت چرا اجرایی نمیشه تا کمبود تقاضا را جبران کنه . معلومه همه دستشان توی یک کاسه هست کجا به فکر مردم هستند
ناشناس۲۸۰۱۹۸۷۱۴:۲۸:۰۸ ۱۴۰۱/۹/۲۴
چندسال پیش قیمت بازار چندمیلیون ازقیمت کارخانه پایین بود حتی موقع خرید خودرو ازکارخانه باید چندمیلیون پایین تر از بازار فروخته میشد متاسفانه الآن برعکس کردند قیمت بازار توسط اتحادیه ها چندین برابر کارخانه شده است.
ناشناس۲۸۰۲۱۶۶۱۶:۳۳:۴۶ ۱۴۰۱/۹/۲۴
فعلا در حال حاضرقربانی اصلی مصرف کننده بدبخته که هیچ گونه نظارت بر بازار و اقتصاد نیست اکثر دست اندرکاران اصلی ناضربر با زار واقتصاد از عزیزان وزحمتکشان خودرو ساز حمایت میکنندکه بهتر بر جنبره خودرو مسلط شوند
ناشناس۲۸۰۲۲۲۲۱۷:۱۵:۰۳ ۱۴۰۱/۹/۲۴
مشکل کمبود تولید خودرو نیست ، بلکه مشکل در دلالی در بازار خودرو است.
زهرا۲۸۰۲۲۵۷۱۷:۵۳:۴۳ ۱۴۰۱/۹/۲۴
والله به بدبختی یک خودرو گرفتیم فکر کردیم بفروشیم کمی پولش وروی پول پیش خونمون بگذاریم ویک خودرو از سایپا بگیریم هرجا پرسیدیم گفتن قیمتش همینه مگه چقدر تغییر میکنه ۲۳ آبان فروختم از ۲۵ آبان شروع شد به گران شدن تا الان ۱۰۰ میلیون گران شده کی ضرر کرد من مصرف کننده چرا دولت روی کار این دلال ها نظارت نمیکنه دیگه نمیتونم ماشین بخرم چرا تو یکماه اینقدر نوسان قیمت پس وزیر صنعت کجاست مجلس چرا دخالت نمیکنه به این بازار سروسامان بده
yektanetتریبون

آخرین عناوین