یک جنجال بی ثمر در تایوان!

گروه جهان الف،   4010514048 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

«سفر "نانسی پلوسی" به تایوان، نَه با هدف قدرت نمایی آمریکا بلکه از سرِ تضعیف قابل توجه اعتبار آن نزد متحدان بین المللی‌اش و تلاش جهت احیای آن بویژه در قالب جنگ این کشور با روسیه صورت گرفته است.»

یک جنجال بی ثمر در تایوان!

 به گزارش الف؛ در عین حال، این سفر که در تناقضِ آشکار با سیاست پذیرفته شده "چین واحد" از سوی دولت آمریکا انجام گرفت، بار دیگر نشان داد که تا چه اندازه آمریکایی ها در عمل به تعهدات خود، رویکردهای غیرمسوولانه‌ای را در پیش می گیرند.

 "نانسی پلوسی" رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی و در اقدامی جنجالی، به تایوان سفر کرد. سفری که از چندین روز قبل از انجامِ آن، با اما و اگرها و تنش های خاصی همراه بود. در این راستا، مقام‌های دولت چین که سال‌هاست تاکید دارند تایوان بخشی از خاک این کشور است و پس از وقوع انقلاب کمونیستی در چین(در سال 1949)، از آن جدا افتاده، تاکید داشتند که انجام گرفتنِ این سفر با تبعات جدی برای آمریکا و تایوان همراه خواهد بود. 

چینی ها مدت هاست که آمریکا را به انجام اقدامات تحریک کننده در محیط پیرامونی خود بویژه در تایوان متهم می کنند و به طور خاص با اشاره به روابط نزدیک تایوان و آمریکا در حوزه نظامی، به این نکته اشاره می کنند که واشینگتن در پی تنش زایی علیه چین و تعرض به تمامیت ارضی این کشور است. در این راستا، شاهد بودیم که "نانسی پلوسی" علی رغم تمامی تهدیدها و تنش های ایجاد شده، به تایوان سفر کرد و متعاقبا دولت چین اقدام به اعزام موشک های قاره پیمای خود به مناطق نزدیک به تایوان کرد و در عین حال از برگزاری یک مانور نظامی در محیط پیرامون جزیره تایوان خبر داد. 

البته که جنگنده های چینی نیز در چندین نوبت بر فراز تنگه تایوان به پرواز درآمدند و پیامی روشن را به تایوان و دولت آمریکا رساندند. پلوسی نیز پس از توقفی کوتاه در تایوان، از آن خارج شد. با این همه، سفر نانسی پلوسی به تایوان، حامل دو پیام عمده است که توجه به آن ها کاملا ضروری است و بی توجهی به آن ها می تواند خوانشی غلط را از این رویداد ایجاد کند. 

1: سفر پلوسی به تایوان و تلاش جهت بازیابیِ اعتبار از دست رفته آمریکا
یکی از نکاتی که به طور خاص در مورد سفر نانسی پلوسی به تایوان از سوی جریان های سیاسی و رسانه ای غربی تبلیغ و ترویج می شد، برسازیِ این سفر به مثابه جلوه ای عینی از قدرت هژمونیک آمریکا در عرصه معادلات بین‌المللی بود. با این حال، اینطور به نظر می رسد که ارائه یکچنین تفسیری در مورد این سفر، تا حد زیادی نوعی فرار رو به جلو است. معنای حقیقی این موضوع هم زمانی مشخص می شود که سفر پلوسی به تایوان را در چهارچوبِ گسترده ترِ تحولات چند ماهه اخیر بین المللی درک کنیم. 

پس از خروج خفت بار نیروهای آمریکایی از افغانستان و سپس عدم حمایت موثر دولت آمریکا به صورت میدانی از اوکراین در چهارچوب جنگ این کشور با روسیه، عملا این سیگنال به متحدان بین المللیِ آمریکا رسید که اساسا واشینگتن متحدی نیست که بتوان در برهه های حساس و بحرانی روی آن حساب کرد. مساله ای که در نوع خود به جلوه ای از "بحرانِ اعتبار" برای دولت آمریکا تبدیل شده است. در این راستا، سفر نانسی پلوسی به تایوان را نَه به مثابه اقدام و کنشی فعال، بلکه به مثابه تحرکی که از سرِ تضعیف موضع و اعتبار آمریکا نزد متحدانش و تلاش جهت بازیابی آن ارزیابی می شود، بایستی در نظر گرفت. 

جدای از این ها، اینطور به نظر می رسد که دموکرات ها با توجه به کارنامه ضعیف خود چه در قالب کنترل بر کنگره آمریکا و چه کاخ سفید، در روزهای اخیر تحرکات گسترده ای را شروع کرده اند تا با در پیش گرفتن برخی اقدامات جنجالی، نوعی پروژه "دستاوردسازی" را برای خودشان در آستانه برگزاری انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا به پیش برند تا شاید از این طریق بتوانند روند نزولیِ محبوبیت خود نزد افکار عمومی آمریکا را متوقف و معکوس سازند. در این راستا شاهدِ سفر نانسی پلوسی به تایوان و یا تحرکات اخیر بایدن در سفر به اراضی اشغالی و عربستان سعودی با هدف جلب نظر متحدان آمریکا و بعضا لابی های قدرتمند آن ها در عرصه سیاست داخلی آمریکا بوده ایم. 

در این چهارچوب، سفر اخیر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، بیش از آنکه جلوه ای از قدرت‌نمایی آمریکا در عرصه معادلات بین المللی باشد، نوعی تلاشِ حزب دموکرات و مقام های آمریکایی در حوزه سیاست داخلی و خارجی، جهت بازیافتن اعتبار از دست رفته آن ها است که در ماه های اخیر شدیدا به مخاطره افتاده است. 

2: سفر پلوسی به تایوان؛ مُهر تایید دیگری بر مهم نبودنِ تعهدات آمریکا برای مقام های این کشور
یکی دیگر از پیام های عینی سفر اخیر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تایید چند باره این گزاره بود که اساسا تعهدات پذیرفته شده دولت آمریکا برای مقام های این کشور هیچ اعتباری ندارد و آن ها هر زمان لازم ببیند، بر خلاف تعهدات پذیرفته شده خود، هر کاری را انجام می دهند. 

در این راستا شاهدیم که علی رغم اینکه دولت آمریکا سیاستِ "چین واحد" را پذیرفته(در این چهارچوب، تایوان به مثابه بخشی از خاک چین تلقی می شود و اساسا استقلالِ تایوان بی معناست)، باز به گونه ای رفتار می کند که کاملا در تناقض با این سیاستِ اعلامی آن است. از این منظر، مناسبات گسترده نظامی آمریکا با تایوان و یا سفر اخیر نانسی پلوسی به تایوان که کاملا به صورت مستقل برنامه ریزی شده و در تضاد آشکار با سیاست "چینِ واحد" دولت آمریکا است، کاملا تایید می کند که پذیرفتن تعهدات برای دولت آمریکا در عرصه بین المللی، امری بی معنی است و این دولت هر زمان صلاح بداند، هر آنچه که بخواهد در نقضِ تعهدات پذیرفته شده اش انجام می‌دهد.  مساله ای که در موارد مختلفی به ویژه در قالب توافق اتمی ایران موسوم به "برجام" و ده ها نمونه دیگر نیز به وضوح قابل مشاهده بوده و مهر تاییدی بر این گزاره است که اساسا نباید به دولت آمریکا و وعده ها و تعهداتِ به ظاهر پذیرفته شده آن اعتماد کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۶۰۹۳۸۰۰۰:۳۲:۴۹ ۱۴۰۱/۵/۱۵
کاری بر سر آمریکا آورده ایم که کم کم دارد به یک کشور عادی تبدیل می شود و دیگر کشورها را هم برایشان راه باز کردیم تا این روند سرعت داده شود و این بازی ها هم راه به جایی نمی برد
ناشناس۲۶۰۹۵۸۳۱۰:۰۱:۱۶ ۱۴۰۱/۵/۱۵
دقیقا از وقتی عین الجسد رو زدیم با خاک کشیدیم آمریکا دیگه آمریکا نشد
ناشناس۲۶۰۹۷۶۳۱۳:۰۶:۵۵ ۱۴۰۱/۵/۱۵
تا وقتی دخالت‌های آمریکا به مرزهای خودی محدود نشده وضعیت پنیا همین آش و همین کاسه‌ست!!
ناشناس۲۶۰۹۳۹۴۰۰:۴۵:۳۵ ۱۴۰۱/۵/۱۵
این که نمیشه اگر چین واحد خوبه پس ماهم باید بریم به دنبال ایران واحد و به اکثر کشورهای همسایمون حمله کنیم اولیش هم از اذربایجان شروع کنیم
ناشناس۲۶۰۹۷۳۶۱۲:۵۲:۱۷ ۱۴۰۱/۵/۱۵
مگه چین به تایوان حمله کرده!؟
ناشناس۲۶۰۹۷۴۶۱۲:۵۷:۲۸ ۱۴۰۱/۵/۱۵
چرا همش عادت داری ماست‌ها رو بریزی توی قیمه‌ها!؟ اصلا خوشمزه نمیشه ها!!
ناشناس۲۶۰۹۸۲۲۱۴:۰۹:۱۹ ۱۴۰۱/۵/۱۵
معلومه که آذربایجان واس ماس و باید به مام میهن برگرده
ناشناس۲۶۰۹۴۴۹۰۳:۰۴:۲۷ ۱۴۰۱/۵/۱۵
بحرین هم جزو خاک کشور ماست چرا اجازه دادین امریکا اونجا پایگاه نظامی داشته باشه بحرین و بی خیال شدین نگران چین هستین که چرا تایوان ازش پیروی نمیکنه؟؟؟؟
ناشناس۲۶۰۹۵۸۶۱۰:۰۵:۰۶ ۱۴۰۱/۵/۱۵
از جناب پهلوی سوال کن
ناشناس۲۶۰۹۷۴۰۱۲:۵۳:۴۱ ۱۴۰۱/۵/۱۵
داداش این فقط یه خبر بود! از کجای اون نگرانی ما درباره تایوان رو برداشت کردی!؟
ناشناس۲۶۰۹۸۲۵۱۴:۱۰:۱۰ ۱۴۰۱/۵/۱۵
چی میگی بحرین رو که پهلوی شوهر داد چه ربطی به امپراطوری فعلی ایران داره؟
ناشناس۲۶۰۹۴۷۳۰۶:۵۲:۰۸ ۱۴۰۱/۵/۱۵
سفر پلوسی به تایوان، حمایت از استقلال یک کشور بود.
ناشناس۲۶۰۹۵۸۴۱۰:۰۳:۱۳ ۱۴۰۱/۵/۱۵
کدوم کشور کدوم استقلال؟ اطلاعاتی داری یا فقط میخواهی از ارباب دفاع کنی؟
عمران۲۶۰۹۶۷۷۱۲:۰۲:۴۲ ۱۴۰۱/۵/۱۵
عزیزم، بنده هم همکار تایوانی داشتم هم همکار چینی. چیزهایی که از تفاوت این دو کشور از آنها شنیده ام شک باقی نمیگذارد که مردم تایوان به هیچ وجه زیر بار حکومت حزب کمونیستِ چین نمیروند ولی با اتحاد با چین مشکلی ندارند. جدا شدن تایوان سابقه ی بیش از ۷۰ ساله دارد ولی ریشه ی تجزیه طلبانه ندارد بلکه از یک تفاوت سیاسی آغاز شده است. در واقع حکومت جمهوری - ملی گرا ی چین در جنگ داخلی با ارتش آزادیبخشِ حزبِ کمونیست شکست خورد ولی تایوان به عنوان آخرین سنگرِ این حکومتِ جمهوری حفظ شد. تا اویل دهه ۷۰ میلادی (۵۰ شمسی) کرسی تایوان عنوان رسمی‌ِ کشور چین را در سازمان ملل داشت چون حکومتی قانونی بود و حزب کمونیست با جنگ و به زور در چین حاکم شده بود. در زمینه های فناوری، رفاه و سرانه های اقتصادی، تایوان پیشرفت بیشتری از سایر نقاط چین داشته است. حزب کمونیست اگر میخواهد دوباره چینِ واحد برقرار شود باید درهای بسته ی مدلِ کمونیستی خودش را به روی حکومت جمهوری باز کند نه اینکه این جزیره ی کوچک را در خود هضم کند.
ناشناس۲۶۰۹۷۱۵۱۲:۴۲:۱۳ ۱۴۰۱/۵/۱۵
خوب اثرات شبکه های معاند دیدن همین می شود
ناشناس۲۶۰۹۴۷۴۰۶:۵۴:۰۰ ۱۴۰۱/۵/۱۵
همچینم بی ثمر نبود! آمریکا با اینکار به چین پیام داد که روی موضعش بر سر تایوان کاملا جدیه
نجیب۲۶۰۹۶۲۵۱۱:۱۱:۵۷ ۱۴۰۱/۵/۱۵
شما بهتر از قضایای آمریکا و چین خبر داری یا ترامپ؟ ترامپ گفت این دیوانه (پلوسی) چرا رفته تایوان...
ناشناس۲۶۰۹۸۵۶۱۴:۳۴:۵۱ ۱۴۰۱/۵/۱۵
همانطور که در افغانستان بود / یه کشور شکست خورده که مفتضحانه فرار کرد
ناشناس۲۶۰۹۴۷۸۰۷:۰۲:۱۲ ۱۴۰۱/۵/۱۵
چین هم مانند روسیه یک ابرقدرت کاغذی است. با وجود سر و صدا کردن و تهدیدات بسیار، پلوسی به تایوان سفر کرد و چین کاری از دستش بر نیامد.
ناشناس۲۶۰۹۷۴۲۱۲:۵۵:۴۴ ۱۴۰۱/۵/۱۵
فعلا که اروپا و آمریکا از ترس این ابرقدرتهای کاغذی افتادن به التماس ایران، بلکه زمستون از سرما نمیرن!!
ناشناس۲۶۰۹۸۵۸۱۴:۳۵:۳۸ ۱۴۰۱/۵/۱۵
خیلی خوشحالی ؟
اصل ماجرا:۲۶۰۹۴۸۰۰۷:۰۹:۰۰ ۱۴۰۱/۵/۱۵
آمریکا قصد دارد صنعت ساخت میکروچیپ را در تایوان گسترش داده و خود تایوان هم در این زمینه سرمایه گذاری عظیمی کرده است. این امر به سلطه چین بر صنعت میکرو تراشه در جهان خاتمه داده و ضرر هنگفتی را به این کشور هم از بعد اقتصادی و هم سیاسی تحمیل خواهد کرد.
ناشناس۲۶۰۹۷۶۲۱۳:۰۵:۴۱ ۱۴۰۱/۵/۱۵
حالا چرا نمی‌ره توی خود آمریکا اینکار رو بکنه که اینهمه بیکار تو آمریکا نباشه!؟
ناشناس۲۶۰۹۴۸۶۰۷:۳۰:۲۶ ۱۴۰۱/۵/۱۵
قیمت نفت در بازارهای جهانی به پیش از جنگ اوکراین سقوط کرد!
ناشناس۲۶۰۹۷۵۸۱۳:۰۲:۱۷ ۱۴۰۱/۵/۱۵
از سقوط میزان ذخایر استراتژیک نفت آمریکا هم برامون صحبت کن!
ناشناس۲۶۰۹۷۵۹۱۳:۰۲:۴۵ ۱۴۰۱/۵/۱۵
زمستان نزدیک است!
ناشناس۲۶۰۹۵۱۳۰۸:۲۰:۲۹ ۱۴۰۱/۵/۱۵
چرا بی ثمر؟!! میزان حساسیت چین بررسی شد، توان نظامی وتسلیحاتی چین ارزیابی شد، با ارسال ناوجنگی واسکورت هوایی پلوسی به چین هشدار دادند که تایوان مثل اوکراین نیست. در ضمن چین هرگز بزرگترین بازار تجاری خود را سر یک شاخ و شانه کشیدن زنانه از دست نمی دهد !
ناشناس۲۶۰۹۶۱۱۱۰:۴۷:۵۵ ۱۴۰۱/۵/۱۵
من فقط شکست چین را نظاره کردم.
ناشناس۲۶۰۹۷۴۹۱۲:۵۸:۳۵ ۱۴۰۱/۵/۱۵
یه کم بیا اینورتر، اون درخته نمی‌ذاره درست ببینی!!
ناشناس۲۶۰۹۷۵۳۱۲:۵۹:۱۹ ۱۴۰۱/۵/۱۵
البته بی‌بی‌سی و ... قرار نیست چیز دیگه‌ای به شما نشون بدن!!!
ناشناس۲۶۰۹۷۵۶۱۳:۰۰:۴۱ ۱۴۰۱/۵/۱۵
من فکر کنم با این کار آمریکا و این شکست مفتضحانه چین، صادرات چین به نصف کاهش پیدا کنه و تمام اعراب رابطه‌شون رو با چین قطع کنن!!!
ناشناس۲۶۰۹۶۲۲۱۱:۰۷:۵۹ ۱۴۰۱/۵/۱۵
البته درستش اینه که چین از تایوان جدا شد نه تایوان از چین!
ناشناس۲۶۰۹۸۵۹۱۴:۳۷:۱۸ ۱۴۰۱/۵/۱۵
شکست مفتضحانه آمریکا در افغانستان رو چی ؟ اون رو هم نظاره کردی یا چشماتو بستی - همون بهتر که میبستی - خیلی خوار شدند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. من عجله ندارم!

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین