بازی با طرح فاصله‌گذاری در وضعیت قرمز !

گروه اجتماعی الف،   3990119121 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
بازی با طرح فاصله‌گذاری در وضعیت قرمز !

با شیوع ویروس کرونا در جهان، دولت‌ها رویکرد یکسان با سیاست‌های متفاوت برای مهار این بیماری در پیش گرفتند. با توجه به قدرت سرایت بالای این ویروس، عمده تمرکز دولت‌ها در وهله اول جلوگیری از انتشار این ویروس با محدودیت حضور افراد در جامعه بود. اما این رویکرد مشترک با سیاست‌های متفاوتی اجرا شد.

دولت‌های مختلف در یک طیف وسیع برای رسیدن به این هدف سیاستگذاری کردند. برخی مانند چین با اعمال قرنطینه شدید در کانون بیماری و برخی دیگر از کشورها با محدودیت‌های کمتر تلاش کردند مانع حضور افراد در جامعه و به‌تبع آن انتشار کرونا شوند.

دولت ایران از ابتدا با قرنطینه مخالفت کرد و در هفته‌های اول فقط مدارس، دانشگاه‌ها و بعدتر مراکز خرید و اماکن مذهبی را تعطیل کرد. در ادامه با صعود آمار ابتلا در روزهای اول فروردین طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از ۸ فروردین اجرا شد و اعلام شداجرای  این طرح تا ۲۰ فروردین ادامه خواهد یافت. با اجرای این طرح، محدودیت‌ها بیشتر شد. ممنوعیت تردد بین‌شهری و ممنوعیت فعالیت مشاغل و اصناف از جمله محدودیت‌های اعمال‌شده در این طرح بود.

اما با پایان یافتن تعطیلات نوروزی وضعیت تردد و حضور مردم در محیط‌های عمومی شکل دیگری به‌خود گرفت. تصاویر، ویدئوها و مشاهدات عینی نشان می‌دهد علی‌رغم ادامه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، خیابان‌های شهرهای بزرگ به‌خصوص تهران شلوغ است.

این اتفاق باعث شد دکتر علیرضا زالی، فرمانده مقابله با کرونا در تهران به این وضعیت اعتراض کند. زالی در شامگاه ۱۷ فروردین به رسانه‌ها گفت:‌ با وجود همه همراهی‌هایی که مردم در روز طبیعت داشتند، اما در بیشتر استان‌های کشور به ویژه در استان تهران شاهد تغییر بسیار جدی در حضور و تردد افراد در شهرها بودیم و متأسفانه در زمانی شاهد این افزایش ترددها هستیم که آمارها در بیمارستان‌های تهران کماکان رو به افزایش است.

وی گفت: در بخش بستری عادی در مقایسه با روز گذشته ۲۵ درصد افزایش و در بخش مراقبت‌های ویژه با ۱۵ درصد افزایش روبرو بودیم و مراجعان عمومی به بیمارستان‌ها در مقایسه با روز گذشته ۲۸ درصد افزایش داشته است و در نهایت همه آمارهای ما در مقایسه با دیروز افزایش داشت.

بیشتر بخوانید:

زالی؛ هشدار می دهم وضع تهران به لحاظ کنترل کرونا مطلوب نیست

اما ظاهرا دولت چندان با سخنان زالی موافق نبود. چراکه در جلسه روز ۱۷ فروردین ستاد کلی مقابله با کرونا تصویب شد طرح فاصله‌گذاری اجتماعی دیگر اجرا نشود و به‌جای آن فاصله‌گذاری هوشمند اجرا شود. در طرح فاصله‌گذاری هوشمند محدودیت‌ها کمتر شد.

رئیس‌جمهور درباره این طرح در همان جلسه گفت: « از ۲۳ فروردین، استان‌های کشور می توانند کسب و کارها را آغاز کنند. کسب و کارهای متوسط و کم‌ریسک، اما کسب و کارهای پرریسک فعلاً تا پایان فرودین همچنان ممنوع باقی می‌ماند تا بعداً برایش تصمیم‌گیری کنیم.»

کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مبارزه با کرونا هم در اطلاعیه‌ای همه جوانب این طرح جدید را توضیح داد که مطابق آن علاوه بر فعالیت مشاغل «غیر پر ریسک»، ادارات دولتی هم با دو سوم کارمندان به کار خود ادامه خواهند داد که در طرح قبلی یک‌سوم بود.

به نظر می‌رسد مهمترین دلیل دولت برای فعالیت مجدد مشاغل و اصناف، جلوگیری از ضرر اقتصادی بیشتر به کشور است. با دقت در سخنان دولتمردان می‌فهمیم دغدغه ایشان علاوه بر سلامت مردم جلوگیری از ضربه به اقتصاد کشور است.

روحانی در ۱۷ فروردین گفته است: «هم فعالیت اقتصادی و هم پروتکل‌های بهداشتی هر دو در کنار هم قابل اجرا و قابل پیاده کردن است. هم فعالیت اداری، هم فعالیت تولیدی و بقیه فعالیت های اقتصادی همه باید برقرار باشد، منتها همه اصول و پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌کند نیز باید مراعات شود.»

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری گفت: «کانون سیاست‌گذاری ما سلامت و حفظ جان مردم و در کنار آن جاری کردن زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم با رعایت پروتکل‌ و توصیه های بهداشت محور است. تناقض بین سلامت و تصمیمات نداریم، اساس تصمیمات بحث سلامت است و لذا دوگانه‌ای در این تصمیمات وجود ندارد.»

ربیعی یک جمله کلیدی در این نشست بیان کرد: «اگر اقتصاد رها شود و تولید و درآمدی نباشد زندگی نیست و جان مردم به خطر می‌افتد بنابراین ما هنوز آثار ثانوی این تعطیلی‌ها را بررسی نکردیم.»

سعید نمکی، وزیر بهداشت در جلسه علنی مجلس هم با ادبیاتی مشابه گفت: « نکته قابل توجه دیگر آن است که ما با جنگ اقتصادی روبرو هستیم و بر این اساس نمی‌توانیم تولید و صنعت را تعطیل کنیم و به همین دلیل فاصله‌گذاری هوشمند را تدوین و به همه دستگاه‌ها ابلاغ کردیم تا هم کرونا مدیریت شود و هم از لحاظ اقتصادی دچار فروپاشی نشویم.»

با همه این احوال به نظر می‌رسد در هر دوگانه‌ای که یک سر آن جان مردم باشد، باید حیات مردم در اولویت قرار گیرد. به‌علاوه ممکن است با شیوع بیشتر کرونا هزینه‌هایی که به نظام سلامت کشور وارد می‌شود بیشتر از ضرری باشد که با تعطیلی مشاغل متحمل می‌شویم.

نکته‌ای که دکتر زالی هم در جلسه شورای شهر به آن اشاره کرده و گفته است: «زمان ریشه کن شدن این ویروس متناسب با مداخلات سخت گیرانه تصمیم گیران خواهد بود اینکه مداخلات کم، متوسط یا سخت گیرانه باشد و سرعت عمل در کنار آن می‌تواند به ریشه کن کردن سریع‌تر این بیماری در کشور کمک کند. تاکنون میزان مداخلات در کشور متوسط بوده و نتوانستیم تصمیمات سختگیرانه ای بگیریم. برخی دلیل آن را نگرانی‌های اقتصادی و اجتماعی عنوان کردند اما پاسخ آن روشن است، هر چه زمان این بیماری در تهران طولانی‌تر شود وضعیت فعلی که در اقتصاد تأثیر زیادی دارد نیز ادامه دار خواهد شد.»

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۰۶۰۴۸۰۷:۱۷:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۲۰
آقای زالی ؛ هشدار کافی نیست . در برابر اقدام نابخردانه دولت ؛ استعفاء نمائید تا روحانی متوجه عواقب وخیم اقدامش شود
ناشناس۱۴۰۶۱۶۵۰۹:۳۷:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۲۰
دیدگاه روحانی به کرونا این است که دیر یا زود اکثر مردم این ویروس را خواهند گرفت پس چه بهتر که کاری کنیم که مردم بتدریج ایت ویروس را بگیرند تا به یکباره فشاری به نظام سلامت کشور نیاید و چرخ تولید و اشتغال هم بچرخد و دچار قحطی و بحران خورد و خوراک هم نشویم
ناشناس۱۴۰۶۱۹۵۱۰:۰۱:۲۵ ۱۳۹۹/۱/۲۰
دیدگاه من : روحانی نیز جزء کوچکی است از همین مردم که باید دیر یا زود این ویروس رو بگیرند . روحانی هم باید ( طبق نظر خودش ) این بیماری رو بگیره . پس چه بهتر که سریعتر این بیماری رو بگیره بنده از ابتلای زودتر ایشان به این بیماری حمایت قاطعانه میکنم .
مهدوی۱۴۰۶۲۰۹۱۰:۰۷:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۲۰
بدترین دولت تاریخ ایران را شاهدیم چرا با جان مردم بازی میکند؟ چرا از ۱۵اسفند تا ۱۵فروردین طرح را اجرا نکرد تا کار کرونا تمام شود؟ اینها خیانت و جرم نیست؟
ناشناس۱۴۰۶۴۱۸۱۲:۳۶:۰۵ ۱۳۹۹/۱/۲۰
بدترین و بی خیال ترین دولت تاریخ جهان در قبال مردم کشورش رو امروز در ایران شاهدیم .
ناشناس۱۴۰۶۶۴۶۱۵:۱۹:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۲۰
مردم چوب انتخاب غلط خودشون در انتخابات 92 و 96 رو می خورند خود کرده را تدبیر نیست.
ناشناس۱۴۰۶۱۶۷۰۹:۴۰:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۲۰
آقای زالی شما یک پزشکی و قسم خورده ای که خودت را در برابر جان انسان ها مسئول بدانی به قسمی که خورده ای پایبند باش . این مسئولیت ها و پست ها و مقام ها زودگذر و فانی است . تو مسئول جان مردم کشورت ، ایران ، هستی . اقدام امروز تو در تاریخ ثبت خواهد شد . به اقدام اشتباه روحانی اعتراض فوری کن .
ناشناس۱۴۰۶۲۱۵۱۰:۱۱:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۲۰
آقای زالی حصرتعالی برای همیشه عنوان پرطمطراق رئیس ستاد مبارزه با کرونا در کلانشهر تهران را نداری . برای مردم کار کن برای سلامتی مردم کشورت از سیاسی کاری پرهیز کن
ناشناس۱۴۰۶۲۲۵۱۰:۱۶:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۲۰
دکتر زالی سکوت امروز شما در برابر کار غیر کارشناسی دولت به هیچوجه جایز و قابل دفاع نیست . فراموش نکنید که شما پزشک هستید و مسئول حفاظت از جان انسان ها
ناشناس۱۴۰۶۳۳۵۱۱:۳۰:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۲۰
قسم خورده ولی در مطب هم از پشت میز تکون نمیخورد.
ناشناس۱۴۰۶۵۸۳۱۴:۳۱:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۲۰
قسم برا فیلم هندیه. دلت خوشه بنده ی خدا
m۱۴۰۶۳۵۱۱۱:۴۷:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۲۰
اگر با بگیر ببند .و قرنطینه قضیه تمام میشد پس چرا در چین با ۷۶ روزقرنطینه شدن شهر وهان بازهم امروز ۶۴ نفر بیمار شدن .طبقه گفته خود کشور چین که حکومت نظامی دارن.
ناشناس۱۴۰۶۶۴۳۱۵:۱۶:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۲۰
64 نفر مبتلا در جمعیت 1/5 میلیارد نفری چین رقمی نیست.
زهرا۱۴۰۶۷۶۲۱۷:۰۱:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۲۰
استعفا بدهد تا دیگری که بله چشم گو باشد استخدام شود؟ مردم خود باید دنبال حق خود باشند.
ناشناس۱۴۰۶۷۹۷۱۷:۲۲:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۲۰
خیال میکنی اگه استعفا بده چی میشه؟ یکی دیگه از آشناهای واعظی می یاد به جاش
ناشناس۱۴۰۶۰۵۰۰۷:۲۲:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۲۰
روحانی و تمام وزرا باید با BRT و مترو به محل پاستور منتقل شوند . نباید تبعیضی بین اینا و مردم قائل شد
ناشناس۱۴۰۶۲۱۱۱۰:۰۷:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۲۰
یک پیشنهاد ؛ تصاویر مستقیم و زنده انتقال روحانی و وزرا بوسیله ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری به پاستور ، باید هر روز بصورت تصویری زنده از شبکه های اول سیما و شبکه خبر و شبکه العالم و پرس تی وی به صورت مستقیم پخش شود . تا اعتماد مردم به دستور روحانی مبنی بر ادامه فعالیت عادی مردم جلب شود .
ناشناس۱۴۰۶۴۴۸۱۲:۵۳:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۲۰
روحانی در همان حالتی که سایر مردم بین درب نیمه بسته اتوبوس به زور و فشار قرار میگیرند ؛ سوار بر اتوبوس شود . ( تصاویری که متعلق به دیروز و هجوم مردم ماسک زده برای سوار شدن به BRT بود )
ناشناس۱۴۰۶۴۴۰۱۲:۵۰:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۲۰
دقت کردین از وقتیکه طرح فاصله گذاری اجتماعی لغو و ادارات باز شد آمار مبتلایان کرونا همینطور داره کم و کمتر میشه؟!... انگار مردم هرچی بیشتر تو شهر در تماس باهم باشن واکسینه و بدنشون در مقابل ویروس مقاومتر میشه!
ناشناس۱۴۰۶۸۰۲۱۷:۲۶:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۲۰
مثل اینکه شما نمی دونی که اگر کسی امروز آلوده بشه دو هفته بعدش بیمار میشه :اهش آمار امروز ناشی از محدودیت های رفت آمد و در خانه ماندن اکثر مردم در ایام نوروزه عواقب کار آقای روحانی در هفته اول اردیبهشت معلوم میشه
ناشناس۱۴۰۶۰۵۴۰۷:۲۵:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۲۰
حقوق دانهای عزیز کشورمون از دولت به علت کوتاهی و سهل انگاری در مبارزه با شیوع کرونا و انتشار گسترده این ویروس و کشته شدن جمعی از مردم بیگناه کشورمون در مجامع بین المللی اقامه دعوا کنند .
ناشناس۱۴۰۶۱۷۶۰۹:۴۸:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۲۰
وزارت بهداشت بطور رسمی موضع خود را در مورد شکستن قرنطینه عنوان کند تا اگر بحرانی پیش آمد دولت نتواتد تقصیرها را گردن مردم و نظان سلامت بیندازد
ناشناس۱۴۰۶۰۷۶۰۸:۱۷:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۲۰
فاصله گذارم به هیچ وجه جواب نمی دهد هیچ راهی بجز قرنطینه کامل وجود ندارد دولت می خواهد مردم را بصورت دسته جمعی نابود کند و آمار یارانه بگیرین و نان خوران را کم کند
ناشناس۱۴۰۶۰۷۷۰۸:۲۴:۰۵ ۱۳۹۹/۱/۲۰
دولت با شکستن قرنطینه قصد به قتل عام خاموش مردم دارد
ناشناس۱۴۰۶۰۸۳۰۸:۳۷:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۲۰
کرونا برکاتی هم داشته از جمله آزادی مفسدین اقتصادی همشون الان دارن ملق میزنند کف کاخ هاشون و در فکر فرار و مخفی شدن
ناشناس۱۴۰۶۰۸۵۰۸:۳۸:۳۲ ۱۳۹۹/۱/۲۰
بازی با جان مردم بازی با جان مردم بازی با جان مردم
ناشناس۱۴۰۶۴۰۴۱۲:۲۷:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۲۰
بازي با جان مردم --------- هر چه كنيم به خود كنيم گر همه نيك و بد كنيم !!
ناشناس۱۴۰۶۰۹۱۰۸:۴۶:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۲۰
کرونای بنفش در حال تباه کردن و نابودی زندگی همه مردم است
ناشناس۱۴۰۶۱۰۲۰۸:۵۳:۴۰ ۱۳۹۹/۱/۲۰
اشتباه تاریخی بنزینی در قالبی دیگر تکرار میشود
ناشناس۱۴۰۶۱۰۵۰۸:۵۹:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۲۰
روحانی مسئول بروز این فاجعه در کشور است
ناشناس۱۴۰۶۱۰۸۰۹:۰۴:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۲۰
شکایت از روحانی ؛ حق مسلم ماست
مصطفي۱۴۰۶۱۰۹۰۹:۰۴:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۲۰
تيتر را درست كنيم در واقع بازي با جان مردم ، انهم از سر ناچاري و انهم بخاطر اقتصاد نه راه پس داريم نه راه پيش
ناشناس۱۴۰۶۱۸۲۰۹:۵۲:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۲۰
ایکاش دستکم شهرداری و راهور تا پایان ماه مبارک رمضان حلقه دوم طرح ترافیک که دست بر قضا بخش زیادی از ادارات در پایتخت در بر میگیره رو ملغی کنند تا ازدحام در مترو و اتوبوس به حداقل برسه
حسن۱۴۰۶۱۸۸۰۹:۵۶:۳۲ ۱۳۹۹/۱/۲۰
با این وضع مطمئنا ما در جهان رکورد تلفات کرونا را خواهیم زد.
ناشناس۱۴۰۶۲۲۲۱۰:۱۵:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۲۰
کاش من هم یک معلم بودم.....! سه ماه تعطیلی با حقوق انصافا آپشن کمی نیست
ناشناس۱۴۰۶۲۵۱۱۰:۳۴:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۲۰
کاش من روحانی بودم و کلا تعطیل بودم .
ناشناس۱۴۰۶۲۸۱۱۰:۵۰:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۲۰
جالبه مرتب میگن اگر مردم رعایت نکنند وضع بدتر میشه و هیچ مسئولیتی رو بر عهده نمیگیرن.اگر قراره ادارات باز باشه و مردم هم مراجعه کنن پس چجوری توصیه به ماندن مردم در خانه می کنید.
ناشناس۱۴۰۶۳۳۲۱۱:۲۶:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۲۰
فقط حرف حرف حرف .حیف این همه خونه نشینی و تعطیلاتی که تکون نخوردیم.
ناشناس۱۴۰۶۵۸۵۱۴:۳۲:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۲۰
دکتر زالی متاسفانه فقط حرف میزند خودش هم میداند وزارت بهداشت یکی به نعل میزند یکی به میخ خودشان هم میدانند در زمینه دیر کشف شدن بیماری در ایران وزارت بهداشت مقصر است
ناشناس۱۴۰۶۸۴۹۱۸:۱۰:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۲۰
چرا مردم را مقصر جلوه میدهند در حالی که بی کفایتی دولت اظهر من الشمس است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

آخرین عناوین