ماجرای بی‌حجابی در مترو و حواشی آن؛ نظر مردم چیست؟

گروه اجتماعی الف،   3980520125 ۹۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

موضوع بدحجابی این روزهای مترو، نگران کننده است؛ نه از آن جهت که عده‌ای سهوا و تحت تأثیر جو، بی حجابی می کنند بلکه از این حیث که بعضی ها شیطنت کرده و از آب گل آلود ماهی می ‌گیرند.

ماجرای بی‌حجابی در مترو و حواشی آن؛ نظر مردم چیست؟

فارس در گزارشی نوشت: مانتو و شلوار مشکی بر تن دارد؛ شال پلیسه‌ فقط نیمی از موهایش را پوشانده است. روی صندلی مترو نشسته و منتظر آ‌مدن قطار؛ اسمش نگار است؛ 28 ساله لیسانسیه حسابداری، متاهل و شاغل. 

وقتی نزدیکش می‌نشینم تا با او حرف بزنم با تعجب نگاهم می‌کند. می‌ترسد و این ترس و اضطراب در چشمانش موج می‌زند؛ قبل از اینکه به خود گارد بگیرد خیلی راحت و صمیمی خودم را معرفی می‌کنم و می‌گویم: خبرنگارم،‌ وقتتان را نمی‌گیرم. فقط می‌خواهم بپرسم که نظرتان راجع به وضعیت حجاب در مترو چیست؟ 

این را که می‌شنود یواشکی آه می‌کشد. می‌فهمم خیالش راحت شده؛ به کنایه می‌گویم فکر کردی مامور گشت ارشادم و ترسیدی؟ خنده ریزی می‌کند؛ اما خود را نمی‌بازد و می‌گوید: دو دسته از زنان و دختران  در مترو حضور دارند؛ یک دسته که پوشش برایشان مهم است و دسته دیگر که راحت‌اند!

این روزها حجاب‌ها بازتر شده است؛ شاید به خاطر اینکه جامعه اینطور ایجاب می‌کند. وقتی که می‌بینی همه، حجابشان در این سطح است؛ خب چرا آدم باید خودش را بپوشاند؛ به نظر خودم هم نباید حجاب اجباری باشد. باید اجازه دهند مردم هر جوری که می‌خواهند بپوشند!

از او سوال می‌کنم می‌دانی کشف حجاب جرم است؟ فکر می‌کند و می‌گوید: نه؛‌ اما این را می‌دانم که مملکتمان اسلامی است و باید محجبه باشیم. 

آخرین دیالوگ گفت‌وگوی من با نگار در راهروی مترو به این ختم می‌شود که اگر وضعیت حجاب در مترو بازتر و راحت‌تر از الان شود نگار نیز حجابش را برمی‌دارد!

دهانم باز می‌ماند از این همه اظهارات راحت و بدون دغدغه. 

***

چادری‌ است. بدو بدو خود را به ایستگاه می‌رساند تا از قطار جا نماند. می‌گویم یک سوال دارم. اما سریع می‌گوید: وقت ندارم قطار می‌رود. می‌پرسم: وضعیت حجاب در مترو چگونه است؟ می‌ ایستد و می‌گوید: حجاب در مترو پنجاه پنجاه است.

تعجب می‌کنم. ادامه می‌دهد: نیمی محجبه‌اند و نیمی بی‌حجاب؛ چرا که برای خیلی‌ها اصلا حجاب، مطرح نیست.

می‌پرسم: به نظرتان چرا برخی جوانان به بدحجابی گرایش دارند؟  قاطع می‌گوید: برای جلب توجه.

با آنکه روی پاهایش بند نیست؛ سوال آخر را می‌پرسم تا سریعتر سوار قطار شود. سوال می‌کنم: به نظر شما حضور گشت ارشاد در مترو کمک کننده است؟ می‌گوید: نه؛ به نظرم اگر اعتقاد نباشد هیچ کاری نمی‌توان کرد. من خودم چند بار دیدم که چطور ماموران گشت ارشاد را همین دختران بدحجاب می‌زدند. این کار قطعا کارساز نیست. 

***

دختر بیست و چند ساله است. آخرین لباس مد روز را پوشیده؛ اما روسری‌اش کیپ کیپ است. از او می‌پرسم نظرت راجع‌به بدحجابی در مترو چیست؟ می‌گوید مگر حجاب هم مانده؟!

سؤالش را با سؤال جواب می‌دهم. چه چیزی در مترو می‌بینید؟ می‌گوید: بی‌حجابی، بدحجابی. 

لیسانس حقوق دارد. می‌گوید: من هم چادری نیستم اما اعتقاداتی دارم که به آنها وفادارم؛ لباس شیک می‌پوشم و در کنارش حجاب خود را رعایت می‌کنم؛ چرا که معتقدم حجاب مانع از شیک‌پوشی و به روز بودن نیست. 

***

مشغول حرف زدن هستیم که ناگاه سروصدا می‌آید. دو نفر دعوایشان شده. یک زن محجبه با دختری که اصلا چیزی بر سر ندارد. موهای افشان روی شانه‌‌اش خودنمایی می‌کند؛ لباسش بدن‌نماست و شلوارش به زور به زیر زانو می‌رسد؛ زنی که با او دعوایش شده، می‌گوید: من که چیزی به او نگفتم فقط گفتم شالت را بر سر بگذار که شروع کرد به داد و بیداد و فحش به ناموس و خانواده من. 

بقیه حاضرین در قطار مترو سعی می‌کنند زن را آرام کنند؛ اما دخترک بدحجاب ساکت نمی‌شود و با آنکه مردم آنها را از هم جدا کرده‌اند به طرف زن حمله‌ور می‌شود که حاضرین نمی‌گذارند؛ اما دهانش را باز می‌کند و کلمات زشت و رکیک را نثار زن می‌کند.

زن سکوت می‌کند؛ اما دخترک باز داد و بیداد می‌کند،‌ فحش می‌دهد و جوسازی می‌کند اما وقتی می‌بیند زن محلش نمی‌گذارد و نگاه‌های غالب در قطار مترو موافق بی‌ادبی او نیستند دست از پا درازتر از قطار خارج می‌شود. 

یکی از زنان که مانتویی است می‌گوید: آبروی ما را هم برده‌اند همه فکر می‌کنند ماها که چادری نیستیم بد دهانیم و بی... . درست است که هر کس عقیده خود را دارد اما این باعث نمی‌شود که دهان خود را باز کنیم و هر چه که لایق خود هست نثار دیگران کنیم. 

جملات این زن مانتویی مرهمی برآلام زن چادری می‌شود. زن چادری می‌گوید: دیدید که من بی‌احترامی نکردم فقط خواستم امر به معروف کرده باشم؛ آن هم خیلی آرام و بدون اینکه کسی بفهمد یواشکی به وی گفتم که شالش افتاده است اما او اینقدر قشقرق به پا کرد. 

دوباره که این حرف‌ها شروع می‌شود بقیه جمعیت حاضر در قطار مترو بدون آنکه در بحث وارد شوند فقط می‌شنوند و رد می‌شوند. 

***

به ایستگاه‌ که می‌رسیم قطار خالی و پر می‌شود. کنارم دختری مانتویی می‌نشیند.با او هم کلام می‌شوم. می‌گوید: همه چیز را که نباید تقصیر ما جوانها انداخت. باور کنید دو سه روز گشتم و مانتوی مناسب جلو بسته‌ای برای این فصل پیدا نکردم. همه مانتوها جلو باز،کوتاه، نازک و بدن‌نما بودند تازه قیمت‌ها نیز از 200 هزار تومان شروع می‌شد؛ مانتوهای جلو بسته نیز از  آن کرپ‌های کلفت بود که هیچ کس در این فصل نمی‌پوشد یا مانتوهای فرم اداری؛ خب من هم مثل بقیه این مانتو را خریدم.

 این بار با دقت بیشتری به لباسش نگاه می‌کنم. مانتویش جلو باز حریر است؛ زیر مانتو تاپی به تن کرده و شلواری تنگ پوشیده، می‌پرسم معذب نیستی؟ می‌گوید: اولش سخت بود اما خودتان مگر نمی‌بینید همه اینطوری می‌پوشند؛ من هم مثل آنها؛ اتفاقا اگر مثل جمع باشی خوب است؛ مگر نشنیده‌ای که می‌گویند خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو. 

تعجب در چشمانم موج می‌زند. می‌خندد و می‌گوید: چادری‌ها به اقلیت رسیده‌اندها. های او با های من یکی می‌شود. 

***

لیلا 28 ساله، روسری‌اش را مدل لبنانی بسته؛ خوش رو است و زیبا.از او می‌پرسم چطور روسری‌ات را بسته‌ای؟ خیلی راحت به من آموزش می‌دهد. سر صحبت که باز می‌شود می‌پرسم حجاب در مترو را چطور می‌بینی؟ می‌گوید: افتضاح؛ نه نظارتی هست و نه تذکری. هر کسی هر طوری که دلش می‌خواهد لباس می‌پوشد و می‌گردد و می‌چرخد؛ آرایش می‌کند،  انگار نه انگار که کشوری اسلامی هستیم.

ادامه می‌دهد و می‌گوید: متاسفانه عده‌ای همه چیز را در آرایش و پوشش جلف می‌دانند؛ انگار که با آن وضعیت دیده می‌شوند، خیلی از آنها فقط برای جلب توجه این گونه عمل می‌کنند وگرنه آ‌دم تحصیلکرده و متشخص، وقت این را ندارد که خود را برای دیگران بیاراید.

***

استاد دانشگاه است؛ تمام مسیر را به خواندن کتاب مشغول بوده، وقتی جا باز می‌شود و کنارش می‌نشیم سر صحبت را باز می‌کنم. از زیر عینک با گوشه چشم نگاهم می‌کند؛ با لبخندی بر لب جواب نگاهش را می‌دهم؛ کتاب را می‌بندد و به سمتم می‌چرخد و می‌گوید: از چه می‌پرسید از حجاب؟ دیگر چیزی به نام حجاب نمانده؛به اسم آزادی عقیده،‌ آزادی بیان و آزادی رفتار هرچه می‌خواهند می‌کنند. همین واگن را نگاه کن؛ مشت نمونه خروار است. توی دانشگاه که وضعیت بدتر است. صحنه‌هایی می‌بینیم که بعضی وقت‌ها شرم می‌کنیم حتی دوباره به آن فکر کنیم؛ چه برسد که در موردش حرف بزنیم.

می‌گوید : بعضی وقت‌ها دخترانی را با مادرانشان می‌بینم که مادران محجبه‌اند و دختران بی‌حجاب(!) و سوالم همیشه این است که چگونه مادران محجبه دختران بی‌حجابی را تربیت می‌کنند؟

یکی از آن طرف می‌گوید: لابد خودشان آرزوی بی‌حجابی‌داشتند که اینگونه دخترانشان را تربیت کرده‌اند.

زنی چادری که کنارمان نشسته، از این صحبت برمی‌تابد. می‌گوید: نه خانم من همین الان هم به حجابم افتخار می‌کنم اما دیگر حریف دخترم  نیستم. هر چه می‌خواهد می‌کند. می‌گوید امل که نیستم مثل شما لباس بپوشم ، من و پدرش اصلا حریفش نیستیم. شما که استاد دانشگاه هستید بگویید؛ شما که باید اینها را بیشتر بدانید. جامعه بچه‌های ما را خراب کرده است و گرنه تا قبل از آنکه پایش به دانشگاه برسد مثل خودم محجبه بودو چادری؛ از آن روز که پا به دانشگاه گذاشت کم کم چادرش را برداشت و الان به زور حتی شال سرش می‌کند.

دختری دانشجو که روبرویمان نشسته، وارد گفت‌وگو می‌شود. می‌گوید: تقصیر را بر گردن ما نیندازید. وقتی من دانشجو بیرون می‌آیم و همه همسن و سالانم را با این ریخت و شمایل می‌بینیم برای اینکه در جرگه دوستان وارد شوم باید مثل آنها شوم. وقتی هیچ برخورد قهری هم با اینگونه رفتار و پوشش نیست خب معلوم است که در جامعه پذیرفته شده است. پس چرا من که جوانم و دوست دارم زیبا باشم و زیبایی ام را نشان دهم، آن را پوشانده و کتمان کنم.

کنار در، دخترکی چادری ایستاده؛ می‌گوید: یعنی ما که چادر سرمان کرده‌ایم زیبایی نداریم،فقط شما زیبایی دارید که بریزید بیرون و نشان دهید؟!

کم کم صداها بلند می‌شود؛ افراد موافق و مخالف اظهارنظر می‌کنند... اما خدا را شکر، جمعیت حاضر اینقدر فهیم بودند که تنشی ایجاد نشد.

جو دوباره آرام می‌شود. با رسیدن به ایستگاه تئاتر شهر تعدادی پیاده می‌‌شوند؛ من هم پیاده می‌شوم و همراه با جمعیتی از افراد چه محجبه چه بدحجاب سوار بر پله‌های برقی به سمت خیابان می‌آیم. 

به چهارراه که می‌رسیم جمعیت کم کم متفرق می‌شود و هر کسی می‌رود به دنبال کار و بار خودش و من می‌مانم و این پرسش که مسوول بدحجابی زنان و دختران ما براستی کیست؟ 

***

وضعیت بدحجابی و کشف حجاب در مترو موضوع امروز نیست. چند وقتی است که مذهبیون به وضعیت موجود معترض‌اند؛‌ البته نباید از این امر غافل بود که در این بین برخی بدحجابی‌ها سهوی است و برخی عمدی؛ برخی‌ها هدفمند و با نمایش بدحجابی و کشف حجاب، سعی در تشویق جوانان و قبح شکنی در این خصوص دارند و در صددند دنباله چهارشنبه ‌های سفید را این بار در چند شنبه‌های مترو دنبال کنند؛ همان طور که سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت خبر از برخورد قاطع پلیس با این افراد داد و گفت: پلیس با افرادی که با حساب و کتاب و هدفمند هنجارشکنی کرده و بدحجابی را در مترو ترویج دهند؛ به شدت برخورد می‌کند.

رئیس پلیس پایتخت با تأکید براینکه بحث عفاف و حجاب و برخورد با هنجارشکنان از اولویت‌های ویژه پلیس است؛ اعلام کرد: برخورد پلیس با افراد متفاوت است؛ اگر احساس کنیم برخی افراد به واسطه آنکه در محیطی قرار گرفته، برخی موازین را رعایت نمی‌کنند برخوردمان ایجابی و آموزشی است اما با کسانی که هنجارشکنی کرده و هدفمند کشف حجاب کنند برخورد پلیس، قاطع و قانونی است. 

رئیس پلیس پایتخت با اعلام این مطلب که برخوردهای موردی با بدحجابی در مترو انجام شده است، اظهار داشت: برای متروی تهران طرح ویژه‌ای در دست اقدام است. 

***

این در حالی است که سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی درخصوص گلایه مردم مبنی بر کم‌کاری ناجا در برخورد با کشف حجاب و بدحجابی در مترو گفت: 26 دستگاه در حوزه عفاف و حجاب مسؤولیت داشته و باید از آنها نیز مطالبه‌گری داشت.

فرمانده نیروی انتظامی با تاکید بر این مطلب که نیروی انتظامی در این حوزه تنها است، گفت: ناجا براساس قانون و ضوابط حتی بیشتر از وظیفه‌اش در این حوزه اقدام کرده و باید دیگر دستگاه‌های مسؤول نیز پای کار بیایند. 

سردار اشتری گفت: پلیس در برخورد با قانون‌گریزان هیچ تفاوتی قائل نمی‌شود و برایش هیچ فرقی ندارد که متخلف مسؤول باشد یا مشهور یا یک فرد عادی. 

***

اما در سوی دیگر داستان فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه خبر از برنامه‌ریزی‌های لازم در برخورد با موضوع بدحجابی و بی‌حجابی در مترو داده و گفت: ارشاد بدحجابان و بی‌حجابان در مترو بزودی انجام می‌شود و اطلاعیه‌ای نیز در این زمینه تهیه شده و رهنمودهای لازم را در مورد حجاب در همه خطوط و واگن‌های مترو انجام می‌‌دهیم. 

وی با اعلام  این مطلب که در آینده‌ای نزدیک شاهد بهتر شدن روند حجاب در مترو خواهیم بود اظهار داشت: البته فعالیت ماموران مترو ارشادی و در راستای همکاری با پلیس است. 

***

اعضای شورای اسلامی شهر تهران هم این موضوع را مناسب ارزیابی نکرده اند به گونه ای که زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران، با اعلام اینکه در مترو نیز همچون سایر فضاهای عمومی، باید قوانین را  رعایت کرد، تصریح کرد: مترو نیز مانند اتوبوس، خیابان‌ها، فرودگاه و ... فضای عمومی به شمار می‌رود و طبق قانون جمهوری اسلامی ایران رعایت حجاب اسلامی زنان در این مکان‌ها باید رعایت شود و این مسأله مورد تأکید است و ما نیز تابع آن هستیم.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران خاطرنشان کرد:‌ مترو فضای اختصاصی نیست؛ محلی عمومی به شمار می‌رود و متعلق به همه مردم است، لذا رعایت حجاب اسلامی در آن ضرورت دارد.

اما کلام آخر!

هرچند نمی توان به طور دقیق و بدون انجام پژوهش های لازم درخصوص میزان گسترش بدحجابی و بی حجابی اظهار نظری کرد اما آنچه در متن جامعه می توان به وضوح دید این است که ویترین شهر ویترین زیبایی از جهت توجه به موضوع حجاب نیست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۴۴۷۴۲۱۴:۲۱:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۲۰
رفراندوم بذاریم که مردم تصمیم بگیرن
ناشناس۱۰۴۴۷۹۱۱۴:۳۹:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۲۰
آقا و خانم محترم همه چیز رفراندومی نیست.!!!!! مثلا اگر فردا اعلام کنند که یارانه هر نفر یک میلیون تومن را به رفراندوم بگذاریم به نظر شما رای نمی آورد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۰۴۴۹۴۹۱۵:۴۹:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۲۰
بله همه جیز رفراندومی نیست اتفاقا این هم جز رفراندومی ها نیست چون جز حقوق اولیه هر انسان هست که هر طور که دوست دارد لباس بپوشد.
ناشناس۱۰۴۵۳۲۰۱۹:۰۷:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۲۰
هیچ جای دنیا هر کس هرچی خواست نمیپوشه! فقط مرز پوشش با هم فرق داره!
ناشناس۱۰۴۵۴۶۲۲۱:۴۵:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۲۰
مثلاً یک نفر اگر دوست داشته باشد میتواند عریان به خیابان بیاید!!!!
ناشناس۱۰۴۵۵۲۸۲۲:۵۵:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۲۰
اگر مردم صلاح خودشونو می فهمیدن که به روحانی و این مجلس رای نمیدادن بابا بدبخت شدیم از نادانسته گی رای دهندگان محترم
ناشناس۱۰۴۴۹۵۸۱۵:۵۲:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۲۰
نباید کوچه و خیابان را با اتاق‌خواب و توالت اشتباه گرفت همه جای دنیا مردم به قوانین خودشون احترام میذارن ، بجز ایران اگه دولت و مجلس از اجرا و نظارت بر قانون شانه خالی میکنن ، قوه‌ قضائیه نباید هم‌سفره‌ی اینجماعت باشد
ناشناس۱۰۴۵۳۲۸۱۹:۱۳:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۲۰
در صورتی که به یک قانون یا مقررات توسط جمعیت نسبتا کثیری احترام گذاشته نمی شود باید مشکل را در قانون و قانون گذار جستجو کرد
ناشناس۱۰۴۴۹۹۶۱۶:۰۲:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۰
معلوم هست رای نمی آورد چون تاریخ نشان داده مردم از مقامات بهتر متوجه می شوند
ناشناس۱۰۴۵۵۲۹۲۲:۵۶:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۲۰
اگر مردم بهتر میفهمیدن یه مشت اختلاسگر رو نمیاوردن سر کار
ناشناس۱۰۴۵۰۶۷۱۶:۳۶:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۲۰
...! خودت جواب خودتو كه دادي!!! همه چيز رفراندمي نيست مخصوصا اينو كه شما گفتي، يك مليون كردن يارانه تابع عقل و جيب دولته اما بحث حجاب جز حقوق اوليه انسان و دين هست! لا اكراه في الدين!!!!!!!
ناشناس۱۰۴۵۲۲۴۱۸:۰۶:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۲۰
عزیز من بنده خودم همه خانواده ام چادری هستند و به این موضوع افتخار میکنم اما همه سال حجاب اجباری به نظرت وضع حجاب رو بهتر کرده؟ الان نسل جدید چقدر حجاب رو باور دارند؟ هیچ وقت هیچ وقت اجبار توی این چیزها جواب نداده و نخواهد داد.
ناشناس۱۰۴۴۸۰۸۱۴:۴۶:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۲۰
بزرگترین مخالفان اجباری بودن حجاب بایستی همان افراد محجبه و یا معتقد به حجاب باشند چرا که حجاب اجباری و با وضعیت فعلی بزرگترین توهین به ارزش حجاب و محجبین معتقد به آن است.
ناشناس۱۰۴۴۹۹۴۱۶:۰۲:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۲۰
حجاب الزامی هستش و نه اجباری.
؟؟؟۱۰۴۵۳۵۷۱۹:۴۱:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۲۰
الان الزام با اجبار چه فرقی میکنه؟؟؟؟
آریابان۱۰۴۵۱۱۹۱۷:۰۶:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۲۰
جناب ناشناس۱۰۴۴۸۰۸ ۱۴:۴۶:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۲۰ باید در نظر داشت که در جورچین و پازلی که یک جامعۀ "اسلامی"را عینیت می بخشد، موضوع حجاب زنان بعنوان تکه هائی ظاهری و نمادین و روبنایی از آن تفکر اسلامی، در زمانی موضوعیت و عینیت می یابد که همۀ تکه های زیر بنائی آن جامعه به درستی و بهنجار و انسانی ووو به نوبت !!!! در سر جا های خود مستقر شده و زیر بنا و روح و روان اسلامی در جای جای جامعه احساس شده باشد؛ حال در شرایطی که فساد ، هنجار شکنی ، بی قانونی ، تبعیض ، پارتی بازی ، بی رحمی و.. رایج .. باشد و از آن میان فقط و فقط دختران و زنان ملزم باشند به رعایت این بخش از "ظواهر !!!! اسلامی" ، در آنصورت ، شوربختانه چنین !!!! میشود که شاهدیم.
ناشناس۱۰۴۴۸۶۲۱۵:۱۳:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۲۰
رفراندم بی حجابی ؟ این جماعت جهان سوم عقل و شعور ندارند اگر داشتند که الزامات کشوری که در آن زندگی می کنند بایستی رعایت کنند. حجاب چادر نیست خوب پوشیدن است . بی حجاب بودن عیب است. حتی در کشورهای غیر مسلمان مثل ما بی حجاب و نخ نما نیستند
ناشناس۱۰۴۴۹۲۳۱۵:۴۱:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۲۰
کدوم کشور مثل ما بی حجاب نیست؟ فقط یک مورد نام ببر دانشمند
ناشناس۱۰۴۴۹۳۷۱۵:۴۶:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۲۰
در هیچ جای دنیا حجاب اجباری نیست خدا شفات بده اقلا حرف منطقی بزن
ناشناس۱۰۴۵۱۲۵۱۷:۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۲۰
در هیچ جای دنیا حجاب اجباری نیست؟ عزیزم حجاب اختیاری اصلا تعریف کن ببینم چی هست ؟ و بعد در دنیا مثال بیار که کسی بی حجاب کامل باشد و دستگیرش نکنند با شما بودم نظر اخری حرف می زنی با منطق بزن و نه از روی احساسات
ناشناس۱۰۴۵۰۶۱۱۶:۳۴:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۲۰
اینکه عقل و شعور اجتماعی درست و حسابی نداریم رو باهات موافقم. چون اگه داشتیم به تو و اربابانت اینمهمه سواری نمیدادیم.
ناشناس۱۰۴۵۵۱۱۲۲:۴۰:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۲۰
امیدوارم جملات مرا سانسور نکنید.من بیش از بیست سال هست که در خارج ایران و اروپا زندگی کرده ام. البته در غرب مردم بر اساس فرهنگ و اعتقادات خود و البته احترام به قانون زندگی می کنند. در فرهنگ و تمدن و اعتقادات غرب برهنگی ریشه دارد اما قانونمداری هم ریشه دارد. من فقط می دانم که مردم ایران قانون گریز و بی فرهنگ و اعتقاد به همه چیز هستند. تنها بحث حجاب نیست بلکه فقط در ایران می توان پلیسی را یافت که برای تذکر و جریمه و توقیف کتک می خورد و مردم هم موافق هستند و به آن افتخار می کنند و هورا می کشند. وقتی مردمی قانون گریز باشند هیچوقت در هیچ جایگاه و پست و مقام و شغل و رفتار اجتماعی و مدنی عمل مثبتی که جامعه ساز باشد نخواهند داشت. امیدوارم روزی کشور مردمی با فرهنگ و جامعی قانون مدار داشته باشد.
علوی۱۰۴۵۶۲۱۰۰:۳۶:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۲۱
دادا شما بغیر ایران به کشور دیگه هم رفتید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۰۴۴۸۶۹۱۵:۱۶:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۲۰
99 در صد مردم پایبند به حجاب هستن نیاز یه رفراندوم نیست مزدورکوچک
ناشناس۱۰۴۴۹۱۷۱۵:۳۹:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۲۰
علت اینهمه هراس و واهمه از برگزاری یک رفراندوم ساده چیست؟
ناشناس۱۰۴۵۰۴۸۱۶:۲۷:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۰
اگه 99% به حجاب پایبندن پس اینهمه بگیر و ببند برای چیست ؟! برای 1% !؟؟؟!!!
ناشناس۱۰۴۵۰۵۷۱۶:۳۱:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۲۰
پس اینهمه بگیر و ببند و تبلیغ و ارشاد و گشت و ..... برای همون یک درصده خائن بزرگ؟!
ناشناس۱۰۴۴۸۷۵۱۵:۱۸:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۲۰
رفراندوم برگزار شد و 98 درصد پاسخ آری به حجاب دادن
ناشناس۱۰۴۵۴۳۶۲۱:۰۸:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۲۰
اونا الان دیگه فوت شدن باید نظر نسل زنده رو پرسید
راه۱۰۴۴۹۲۲۱۵:۴۱:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۲۰
درست زمانیکه مردم غرب و پیروان ادیان و مذاهب دیگر مجذوب حجاب و عفاف و شرافت اسلامی میشوند و به دین مبین اسلام و مذهب حقه‌ی تشیُّع تشرف پیدا میکنند ، شیاطین غربی و صهیونیست و وهابیت اقدامات خود را برای انحراف جوانان تنها کشوری که حجاب و عفت و آزادگی را الزام قانونی میداند تشدید بخشیده ________________ امروزه دیگر ، شیاطین اهداف و اقداماتشان را مخفی نمیکنند ، بلکه تمام برنامه‌هاشان را به شکل هویدا بیان و بی‌پروا اعلام میکنند!! تنها دلیل گستاخی شیاطین ، وجود خیانت‌کاران در بدنه‌ی مدیریت و مسئولیت کشور است مسئولین خائنی که برای تامین منافع.. آلوده‌ی خود و نکبت‌زاده‌هاشان تاریخ تمدن و غیرت و تدیُّن و عفت و شرافت یک ملت را نابود میکنند
ناشناس۱۰۴۸۴۹۱۰۵:۱۲:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۲۳
عاقبتت بخیر هموطن
ناشناس۱۰۴۵۶۳۳۰۰:۵۳:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۲۱
رفراندوم گذاشتن ترسی نداره ولی اونایی که تو سال 88 فتنه ایجاد کردن قطعا نتیجه رفراندوم رو هم قبول نمیکنن و مملکت رو به یک آشوب جدید میکشونن
ناشناس۱۰۴۴۷۴۵۱۴:۲۲:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۲۰
احتیاج به فرهنگ سازی درست داره با گشت ارشاد بدتر نشه بهتر نمیشه!
ناشناس۱۰۴۴۸۰۱۱۴:۴۴:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۲۰
بیش از چهل ساله که هر سال بیشتر از سی نهاد فرهنگی- اسلامی میلیاردها تومان بودجه سالیانه گرفته اند و تا کنون یکبار هم حساب رسی نشده اند. وقتی متولی امری بیش از سی نهاد باشند نتیجه قطعا قاراشمیش میشه!
ناشناس۱۰۴۴۹۵۱۱۵:۵۰:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۲۰
اگه حجاب اجباری برای مردم چیزی جز تحقیر شدن و بگیر و ببند و جنگ اعصاب نداشته برای بعضی ها حسابی نان آور بوده !
ناشناس۱۰۴۵۱۳۱۱۷:۱۱:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۲۰
پس بگو چرا اختلاس و فساد و رانت زیاد شده چون گشت ارشاد داشتیم که نتیجه ان برعکس شده!!! هنوز نفهمیدی قانون در مورد حجاب و همین طور فساد و اختلاس ها رعایت نشده و کامل اجرا نمی کنند؟
ناشناس۱۰۴۴۷۴۸۱۴:۲۵:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۲۰
اگه واگن مخصوص خانم هاست پس چرا این همه قشقرق ؟؟؟؟؟
حامد۱۰۴۴۷۴۹۱۴:۲۵:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۲۰
با بی حجابی باید برخورد پلیسی کرد. پلیس باید زنانی که وضعیت زننده ای دارند را بازداشت کند. لازم نیست هر کس مقداری مویش بیرون باشد یا اندکی مانتویش کوتاه باشد را بازداشت کند اما آن زنی که مانتو نپوشیده 90 درصد یا کل مویش بیرون است شلوارک پوشیده نباید به حال خود رها شود. اگر رها کنند بعد از دو سال به کل حجاب از بین می رود و مثل ترکیه و دبی می شویم و دنبال کارهای دیگر هم را هم خواهند گرفت و فقط به آن راضی نخواهند شد و خواهند رقصید و در خیابان کارهای دیگری هم می کنند و همین الان در مترو گاهی می بینیم..
ناشناس۱۰۴۴۷۵۴۱۴:۲۶:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۲۰
در هیچ کشوری حجاب اجباری نیست
ناشناس۱۰۴۴۸۸۱۱۵:۲۱:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۲۰
حجاب همان عفت عمومی است که در همه کشورها اجباری است
ناشناس۱۰۴۵۰۵۵۱۶:۳۰:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۲۰
همان عفت عمومی مدنظر شما در کشور مسلمان ترکیه اجباری نیست
ناشناس۱۰۴۶۰۰۴۱۲:۳۳:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۲۱
تو قطعا منظورت از همه ی کشورها روستاهای اطراف روستاتونه
ناشناس۱۰۴۵۰۲۶۱۶:۱۷:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۲۰
حجاب درهرکشوری یه محدوده ایی داره که طبق قانونی که گذاشته میشه همه باید رعایت کنن .واینجاقانونش این شکلیه
ناشناس۱۰۴۵۱۷۱۱۷:۲۷:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۲۰
اوه یس پس اگر آن کشورها زن را تو گونی می کردن شما مدافع آن بودی اوه یس!!!! اوه یس الان در کشورهای الگوتون با گربه و سگ و پل ازدواج می کنند چرا عقب ماندی..
ناشناس۱۰۴۴۷۵۸۱۴:۲۷:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۲۰
تا می توانین سخت گیری بنمایین
ناشناس۱۰۴۴۷۶۴۱۴:۲۸:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۲۰
حجاب یک مسئله کاملا شخصی هست و ما با اجباری کردن حجاب در درجه اول توهین کردیم به کسایی که خودشون حجاب را اختیار کردن....
ناشناس۱۰۴۴۸۷۶۱۵:۱۸:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۲۰
حجاب به هیچ عنوان مسئله شخصی نیست
ناشناس۱۰۴۴۷۷۱۱۴:۳۰:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۲۰
یکبار فکر کنید که چرا توی بالغ بر 200 کشور فقط توی کشور ما حجاب اجباریه!!؟
ناشناس۱۰۴۵۱۵۵۱۷:۲۰:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۲۰
چون در ۲۰۰ تا کشور حجاب اجباری است ولی در کشور شدتش بیشتر است
ناشناس۱۰۴۴۷۷۸۱۴:۳۳:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۲۰
چنین گزارشی را هم از وضع زندگی آقازاده ها در خارج تهیه کنید. مردم واقعا ناراضی هستند. پلیس چه برنامه ای دارد؟!!!
محمد۱۰۴۴۷۸۴۱۴:۳۶:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۲۰
مشکل همین جاست که 26 دستگاه بودجه در رابطه با حجاب می گیرند اما هیچکدامشان پاسخگو نیستند. یک دستگاه را مسئول کنید و جواب بگیرید
ناشناس۱۰۴۴۷۹۵۱۴:۴۲:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۲۰
وضعیت حجاب افتضاحه... افتضاح.... آبروی زن باوقار و متشخص را برده اند.... کدام زن متین و با کلاسی حاضره که چنین لباس‌های مستهجن بپوشه، بجز عده ای که تربیت خانوادگی خودشون را هم زیر سوال برده اند و البته عده ای که اصلا اعتقادی ندارن و با عناد رفتار می‌کنند... بمیرم برای دل پدر و مادرهایی که از دست دخترها و پسرهاشون حرص میخورن و هرچی میگن هم فایده ای نداره... فقط خدا باید هدایتشون کنه
ناشناس۱۰۴۴۸۲۵۱۴:۵۳:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۲۰
چه اتفاق عجیبی همه مسافران کوپه دانشجو واستاد هستند
ناشناس۱۰۴۵۷۰۰۰۲:۵۰:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۲۱
اونم تابستون
ناشناس۱۰۴۴۸۵۱۱۵:۰۶:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۲۰
این ره اجبار که میروید به ترکستان هم نمیرسد
پیمان۱۰۴۵۳۱۴۱۹:۰۵:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۲۰
اصلا مثلا بخوان جلوی دزد رو بگیرن آیا راهی به جز اجبار میمونه؟ شما به دزد میخواهی بگی دزدی نکن اونم حتما گوش میکنه! آدم فاسد رو باید مجبور کرد.
ناشناس۱۰۴۴۸۶۳۱۵:۱۴:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۲۰
واقعا بی حجابی هم فرهنگ می خواهد که این جماعت ایرانی ندارند ؟ آدم شرم می کند این خانم های بی حجاب را می بیند
ناشناس۱۰۴۵۱۳۲۱۷:۱۲:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۲۰
چون خانواده درستی ندارن
ناشناس۱۰۴۶۹۳۷۰۷:۴۶:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۲۲
چشمات رو درویش کن .... سرت به کار خودت باشه ..
ناشناس۱۰۴۴۸۶۵۱۵:۱۵:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۲۰
این کارها کاملا سازماندهی شده است و بابتش پول خوبی می گیرن
ناشناس۱۰۴۴۸۷۱۱۵:۱۷:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۲۰
چطور از همه خانمهایی که طرفدار حجاب هستن سوال شده؟!!!!!!
ناشناس۱۰۴۵۶۲۶۰۰:۴۰:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۲۱
چون خانمهای بدحجاب نمیتونن از بد حجابیشون دفاع کنن و فقط فحاشی میکنن .شما خودت تشریف ببر تو خیابون و به یه خانم بد حجاب بگو از بد حجابی خوشت میاد تا ببینی چی جوابتو میده اگه بهت فحش نداد بیا منو فحش بده
ناشناس۱۰۴۴۸۹۲۱۵:۲۷:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۲۰
جالبه با هرکی مصاحبه کرد همه از بدحجابی گفتن چهارتا نظر مخالف هم مینوشتی تا باور کنیم
ناشناس۱۰۴۴۸۹۳۱۵:۲۷:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۲۰
این ارازل اوباش در کل 20 نفر هم نیستن باید برخورد چکشی کرد
ناشناس۱۰۴۵۵۹۳۰۰:۰۱:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۲۱
پس بیخود می کنید بودجه های چند 100 میلیاردی برای حجاب می گیرین
ناشناس۱۰۴۵۶۲۰۰۰:۳۵:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۲۱
غفلت مسئولین باعث شده همین 20 تا ارازل و اوباش کلی طرفدار واسه خودشون جمع کنن
ناشناس۱۰۴۵۶۶۰۰۱:۴۴:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۲۱
تو اوباش نیستی که می خوای‌چکشی برخورد کنی؟
به آفرید۱۰۴۴۹۱۱۱۵:۳۷:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۲۰
خدایی تو این مملکت جامعه شناس ندارین که برا این مشکلات نسخه بپیچه؟ اینهمه دادو بیداد میکنیین که ما بهترین دانشگاها در جهانو داریم
ناشناس۱۰۴۴۹۳۱۱۵:۴۴:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۲۰
با تهدید و لجبازی و کارهایی مثل پیامک حجاب فقط اوضاع بدتر میشه. این مسائل با زور و اجبار نتیجه نمیده و مردم را به لجبازی بیشتر تشویق میکنه و البته مطمئنان همه مسولین این مسائل را بهتر از بنده میدانند
ناشناس۱۰۴۵۱۴۵۱۷:۱۷:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۲۰
یک سوال چطور فهمیدی بدتر می شود؟ مگر تا الان این قانون حجاب که ۱۴ سال پیش تصویب شده اجرا کردن تا حالا؟ فقط پلیس بدبخت ۴ تا را بر حسب وظیفه اش می گیرد و نمی تواند تمام آن را بگیرد چون آن دستگاههای دیگر عمل نکردن تا حالا مانند دزد ها که چقدر می تواند بگیرد و آخرش هم می بینیم که اکثرا دوباره آزاد می شوند چون قانون درستی نداریم و پلیس هم آن دزد ها را رها کرده و برحسب شاکی دخالت می کند
م۱۰۴۴۹۵۴۱۵:۵۱:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۲۰
بیشتر شبیه خیالپردازی بود تا واقعیت.حجاب اجباری هیچ فایده ایی نداره و محکوم به شکسته.به زودی با این واقعیت کنار میایید.
پیمان۱۰۴۴۹۶۷۱۵:۵۴:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۲۰
لعنت به آدم فاسد. چه بخواد مالی باشه چه فساد اخلاقی باشه.
شايان سميعي۱۰۴۵۰۰۱۱۶:۰۶:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۲۰
وضعيت حجاب واقعا تاسف اوره. من بعنوان يك مرد مسلمان قادر به رفت و امد معمولي در سطح جامعه نيستم.
ناشناس۱۰۴۵۰۸۵۱۶:۵۰:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۲۰
شما بعنوانکیه مرد بهتره در آفتاب ظهر تابستان، مانتو و مقنعه و چادر سرت کنی تا خوب بتونی شرایط رو درک کنی
ناشناس۱۰۴۵۱۴۸۱۷:۱۸:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۲۰
فلسفه زن این است خدا گفته که بنشیند تو خانه که گرما نخورد
ناشناس۱۰۴۵۶۱۸۰۰:۳۴:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۲۱
مردم ژاپن حجاب ندارن پس چرا آفتاب زده میشن و میمیرن؟
ناشناس۱۰۴۵۶۷۷۰۲:۱۴:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۲۱
خداوند تبارك و تعالي به شما مرد مسلمان دو عدد چشم با قدرت چرخش حدود ١٥٠ درجه و دو عدد پلك واسه كنترل نگاه هم داده، از اين دو قسمت بيشتر استفاده كن تا بتوني راحتتر تو جامعه رفت و امد كني اخوي ( امضا: يك مرد مسلمان غير معتقد به حجاب اجباري)
سجاد۱۰۴۵۰۱۴۱۶:۱۰:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۲۰
در حیرتم از این بی توجهی به حجاب والله کتابهای تاریخی رو هم که میخونیم از زمان هخامنش و قبل از ان هم ایرانیها با حجاب بودند و اون رو ارزشمند میدونستند اما در الان در کشورهای غربی اجازه استفاده از حجاب کامل رو نمیدن و در بسیاری از اون کشورهای مدعی حقوق بشر کارمندان باید بدون حجاب باشنددر سوییس کودکان مسلمان رو به خاطر شنا نکردن با جنس مخالف از مدرسه اخراج میکنند و ما مردمی که قدر ارزشها رو نمیدونیم بحث از اجبار و اختیار حجاب میکنیم شک نکنید خانمهایی که فکر میکنند با بد حجابی جلو انحراف مردشون رو میگیرن بیشتر تباهش میکنن التماس تفکر و مطالعه دارم همین
مهدی۱۰۴۵۰۵۱۱۶:۲۹:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۲۰
مدافعین حجاب خیلی بد سلیقه عمل میکنند از قدیم گفتن هر کس رو میخواهید خراب کنید بد ازش دفاع کنید آمرین و ناهیان دقیقا همین کار را میکنند
ناشناس۱۰۴۵۱۲۳۱۷:۰۸:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۲۰
با افزایش بی‌حجابی و عرضه ی جنسی زن تو اجتماع ارزش زن کم میشه
ناشناس۱۰۴۵۲۴۴۱۸:۱۸:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۲۰
دلیل اصلی اش گرماست وگرنه که تو زمستون مردان هم حجاب دارند.
ناشناس۱۰۴۵۲۹۹۱۸:۵۶:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۲۰
حساس کردن مردها به موضوع حجاب اثرات بسیار بدتری داره و به مشکلات روحی و جنسی می انجامه. بابا وضعیت پوشش که از کشورهای غربی که دیگه بدتر نیست. اینقدر خودتون رو حساس نکنید
ناشناس۱۰۴۵۳۵۶۱۹:۳۹:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۲۰
عاقبت خود آرایی و هوسرانی تفاله شدن است .
میم۱۰۴۵۴۵۱۲۱:۲۴:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۲۰
سلام .بنده ساکن شهرستان هستم .گاها برای امور اداری سری به تهران میزنم و بیشتر سوار مترو میشوم واقعا از بدحجابی حالم به هم میخوره .
ناشناس۱۰۴۵۴۸۴۲۲:۰۸:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۲۰
به نظر من هر چیزی اجباری بشه بد میشه، کشف حجاب اجباری شد افتضاح شد، الانم حجاب اجباری شده بازم افتضاح شده باید حجاب اختیاری بشه تا اوضاع خوب بشه فقط همین
محسن۱۰۴۵۵۲۲۲۲:۵۰:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۲۰
خدا رو شکر دلار شده ۳۰۰۰ تومن گوشت شده ۵۰ هزار تومن پراید شده ۱۵ میلیون. همه چی حل شده ،فقط مشکل حجاب داریم. یکی میمرد ز درد بی نوایی یکی میگفت خانوم زردک میخواهی!!!
ناشناس۱۰۴۵۶۰۸۰۰:۲۱:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۲۱
ای نور عمودی بر شما تابان ۶ماهه که ماهی نخریدیم.سه ماهه گوشت قرمز و مرغ نخریدیم.حقوقمون فقط کفاف قسط و قبض ها رو میده.به کفش و لباس نمیرسه.اونوقت شما تحقیق میدانی میکنی در مورد حجاب؟
ناشناس۱۰۴۵۶۱۷۰۰:۳۲:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۲۱
آقا با بچه هات و خانمت میری بیرون وقتی اینهمه بی حجابی میبینی آیا معذب نمیشی؟
ناشناس۱۰۴۵۶۲۲۰۰:۳۷:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۲۱
نه به اون بگیر وببند های دهه شصت که حتی مردها هم حق نداشتن آستین کوتاه بپوشن نه به الان که خانمها نمیتونن تو بازار مانتو جلو بسته پیدا کنن واقعا مسئولین کجا تشریف دارن
ناشناس۱۰۴۵۶۸۳۰۲:۲۱:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۲۱
چهار تا رانت خوار و نجومی بگیر و اختلاسگر مشهور را بگیرید اعدام بکنید تا ما خجالت نکشیم به خانم بگیم حجابت را حفظ کن
ناشناس۱۰۴۵۷۱۰۰۴:۰۸:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۲۱
اگر فقط دو سه نفر از بی حجابها را بلافاصله به بهانه افساد فی الارض اعدام بکنید خود به خود بقیه زنان بی حجاب فتیله ها را پایین کشیده و علاوه بر چادر، گونی هم می پوشند! و تا 10سال بعد کسی بی حجاب نخواهد بود! دهه شصت را یادتان رفته! ..
محسن۱۰۴۵۷۷۸۰۹:۰۶:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۲۱
کم حجابی و بدحجابی ، عکس العمل جوانان در عدم مبارزه موثر با رانت ، رشوه ، اختلاس و ... است بزرگترین ضربه به دین و قانون را مفسدین اقتصادی وارد می کنند با مفاسد اقتصادی به صورت انقلابی و موثر مبارزه کنیم ، اعتماد ، شوق و شور مجدد برمیگردد و به تبع آن مشکل بدحجابی نیز تا درصد بسیار بالایی مرتفع می گردد و برای درصد ناچیز باقیمانده هم کار فرهنگی لازم است
علی اصغر همدانی۱۰۴۶۰۵۱۱۳:۰۴:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۲۱
برای این جماعتِ مسلمان ! تنها چیزی که مطرح نیست،رای خدای خالقِ حکیم است! قرآن را که جمهوری اسلامی نیاورده،آخرین پیامبر رحمت آورده و تا روز قیامت بر همگان حجّت است. ولیضربن بخمرهنّ علی جیوبهنّ خانم ها" باید" روپوش های خود را بر روی اندام خود بنهند. خواهر من طوری زندگی کن(فکر کن،عمل کن،کسب فضایل کن) که وقت مرگ آرزو خواهی کرد. عمر انسان خیلی کوتاه است،بویژه عمر(دوره)جوانی و جلب توجه. هو الذی خلق الموت و الحیات لیبلوکم ایّکم احسن عملا(آیه ۲سوره ملک) او کسی است که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید که کدامیک بهتر رفتار می کنید. اللهم قد بلّغتُ
ناشناس۱۰۴۶۰۵۲۱۳:۰۵:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۲۱
شما قبیله ای هستید که اگه نتیجه رفراندوم طبق میل شما نباشه میگید تلقب شده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  2. مأمور خاطی بازداشت شد

  3. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  4. اژه‌ای: توطئه دشمن در حوزه حجاب به جایی نمی‌رسد

  5. تحریم‌های جدید استرالیا علیه ایران

  6. مرده متحرک !

  7. شباهت های عجیبِ قیمت و قدرت!

  8. صدور "اعلان قرمز برای یاسین رامین" منتظر دستور قضایی

  9. جزئیات دستگیری صادق زیباکلام

  10. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  11. واکنش الناز شاکردوست به جنایات اسرائیل

  12. خاندوزی: نرخ رشد نقدینگی به ۲۴ درصد رسیده است

  13. آبروریزی اپوزیسیون در شبکه‌های فارسی زبان؛ این‌بار آنتن زنده اینترنشنال!

  14. واکنش آمریکا به توافق ایران و هند در چابهار

  15. واکنش فدراسیون فوتبال به پرونده رشوه و تبانی؛ اجازه مطرح کردن اسامی را نداریم

  16. محکومیت‌وزیر‌سابق جهادبه ۳ سال حبس/ احضار ۲ وزیر ‌در چای‌دبش 

  17. رئیسی: افزایش کیفیت اینترنت و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی در دستور کار قرار گیرد

  18. ارجاع پرونده تخلفات چهار دستگاه به قوه قضائیه 

  19. تحقیق و تفحص از بانک مرکزی باید انجام شود

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. فردا دیر است...

  6. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  7. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  10. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  12. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  13. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  14. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  15. مأمور خاطی بازداشت شد

  16. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  17. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  18. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  19. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  20. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  21. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  22. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  23. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  24. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  25. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

آخرین عناوین