مروری بر اخبار مهم روز؛ پشت پرده انتخاب شهردار و حذف محسن هاشمی/ حاشیه های یک بیانیه/ گردن افراشته روحانی به روایت یک اصولگرا/ رونمایی از پیشنهاد اروپایی ها با حضور ظریف/ مشخص شدن مالک ویلایی که تخریب شد

گروه سیاسی الف،   3970224185 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

پشت پرده انتخاب شهردار و حذف محسن هاشمی/ حاشیه های یک بیانیه/ گردن افراشته روحانی به روایت یک اصولگرا/ رونمایی از پیشنهاد اروپایی ها با حضور ظریف/ مشخص شدن مالک ویلایی که تخریب شد

نامه ظریف به گوترش

محمدجواد ظریف نامه‌ای را به دبیرکل سازمان ملل در ارتباط با نقض برجام از سوی آمریکا منتشر کرد. ظریف در این نامه از سازمان ملل خواسته که ایالات متحده را برای رفتار غیرمسئولانه و یکجانبه‌اش که تاثیر مخربی بر حاکمیت قانون، چندجانبه‌گرایی و بنیان‌های دیپلماسی داشته مسئول بداند.

جزییات نامه ظریف به دبیر کل سازمان ملل

 تور برجامی وزیر خارجه برای حفظ برجام ادامه دارد و ظریف امروز در روسیه گفت: تهران و مسکو معتقدند که همه اعضای جامعه بین المللی به ویژه ایران باید از مواهب برجام بهره‌مند شوند.

ظریف: هدف از مذاکرات دریافت تضمین برای بهره‌مندی از مواهب برجام است

ظریف: ۲۰ اردیبهشت درباره خروج آمریکا از برجام، به موگرینی نامه نوشتم

حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن با اشاره به تماس تلفنی ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا با حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در توئیتر نوشت: خانم ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به وی اطلاع داده است که بریتانیا، فرانسه و آلمان روز سه‌شنبه در بروکسل بسته‌ای از پیشنهادات را به ظریف ارائه خواهند داد برای حفاظت از اجرای برجام که این اطمینان را به ایران می‌دهد که از منافع اقتصادی توافق هسته‌ای بهره‌مند خواهد شد.

دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت هم به‌دنبال برخی موضع‌گیری‌ها درباره برجام اطلاعیه‌ای منتشر کرد. در این بیانیه انتقادی آمده است: «متاسفانه آنان که باید عذرخواه مواضع نادرست خود در گذشته باشند، طلبکارانه به دستاوردهای ملی می‌تازند و حاضر نیستند به این سوال پاسخ دهند که خسارت‌های تحریم ظالمانه بر ملت ایران چه‌میزان بوده و برای پیشگیری به‌موقع از آن خسارت‌ها چه کرده‌اند؟ آنها هیچ‌گاه حاضر نیستند از ناتوانی خود در ارائه راه‌های جایگزین  برجام سخن بگویند و صادقانه بابت رویکرد غلط و کارشکنی‌های خود در روند پیشرفت کشور‌، از ملت عذرخواهی کنند».

اطلاعیه دولت:آنان که باید عذرخواه مواضع نادرست خود در گذشته باشند،طلبکارانه به دستاوردهای ملی می‌تازند/ مدیریت مسئولانه کشور، عرصه تناقض گوئی نیست/ برجام یک دستاورد بی‌نظیر است

مصطفی کواکبیان، عضو فراکسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این پرسش که عده‌ای نگران پدید آمدن افرادی مثل بابک زنجانی و سوءاستفاده آنها از تحریم‌ها در شرایط فعلی هستند، گفت: اگر قرار بر این باشد که به طور جدی اتحادیه اروپا از برجام خارج شود، دولتمردان و نمایندگان نیاز به تجربه زیادی از گذشته دارند تا در دوران تحریم‌ها کشور به نفع منافع مردم اداره شود. بابک زنجانی یکی از این تجربه‌ها است که نباید از آن غافل شد و نباید در دوران تحریم‌ها اجازه سوءاستفاده افرادی مثل زنجانی به وجود بیاید... افرادی هم که مثل ترامپ از برهم خوردن این قرارداد بین‌المللی خوش‌حال باشند مثل ترامپ هستند.

عباس سلیمی نمین، تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: نباید از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام استفاده تبلیغاتی برای انتخابات آتی مجلس و ریاست‌جمهوری کرد چون این اتفاق به تاثیرگذاری بیشتر اقدام آمریکایی‌ها کمک می کند. سلیمی نمین در گفتگو با نامه نیوز معتقد است اینکه برخی اصولگرایان بگویند «حالا که آمریکا از برجام خارج شد، رئیس جمهور نباید سر بلند کند»، حرف غلطی است. امروز نیاز داریم رئیس‌جمهور گردنی افراشته در مقابل غرب داشته باشد بنابراین نباید دعواهای سیاسی خودمان را به این موضوع گره بزنیم.

 کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلان ولایی مجلس(حامیان دولت)، نیز گره زدن همه مشکلات کشور به برجام را اشتباه ارزیابی کرد.

نقد روزنامه اصلاح طلب به شریعتمداری و بن بست تئوری پردازی

امروز روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد نوشت: حسین شریعتمداری که بیش از یک سال و نیم دلیل می‌آورد که ترامپ از برجام خارج نمی‌شود یادداشتی نوشته و گفته چرا ترامپ از برجام خارج شد. او که برای بیش از ۱۸ ماه استدلال می‌آورد که راهبرد آمریکا ماندن در برجام است حالا می‌گوید یک جمله از حسن روحانی در شورای اداری مشهد استراتژی ایالات متحده را تغییر داده است! ... شریعتمداری در این باره گفته بود: متاسفانه آقای روحانی در سفر چند روز قبل خود به خراسان رضوی(ع) و در جلسه شورای اداری مشهد مقدس، اطمینانی را که آمریکا بی‌صبرانه در انتظار آن بود به ترامپ داد و اعلام کرد «اگر اهداف ما از برجام بدون آمریکا محقق شود چه بهتر»!

 شکاف بین نمایندگان درباره برجام

احد آزادی‌خواه نماینده مردم ملایر در پاسخ به سوالی درباره شوخی های لاریجانی هنگام آتش زدن برجام به خبرآنلاین می گوید: « آقای لاریجانی معمولا مزاح های موردی دارند و مزاح های رئیس مجلس ربطی به اصل موضوع ندارد. معمولا در موضعگیری ها و تندروی ها و کندروی هایی که نمایندگان می کنند، آقای لاریجانی بذله گویی هایی دارد و اتفاقا هم این کار برای طراوت فضای مجلس خوب است اما ربطی به موضع گیری اصلی رئیس مجلس ندارد... در مقابل این تهدید آمریکا عده ای که امید به برجام بسته بودند ترسیدند اما نمایندگان رسما برجام را به آتش کشیدند.

اما روزنامه اعتماد نوشت: علیرضا رحیمی، عضو اصلاح‌طلب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درنخستین نطق میان‌دستورش از ابتدای مجلس دهم تاکنون، در اقدام نمادینی ... متن نفیسی با عنوان «برجام» را تقدیم هیات رییسه مجلس کرد و از آنها خواست که از این توافق بین‌المللی محافظت کنند .

 بیانیه مجلس خبرگان اصلاح شد

دیروز بیانیه ای منتسب به مجلس خبرگان از رییس جمهور خواسته بود به خاطر برجام عذرخواهی کند. در پی واکنش ها و اظهار بی اطلاعی برخی اعضای خبرگان از این بیانیه، سایت مجلس خبرگان امروز تیتر بیانیه را تغییر داد و نوشت این بیانیه توسط رئیس مجلس خبرگان نوشته شده است.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس مجلس خبرگان نوشت: حقیقت این است که یکی از معضلات کشور ما دخالت نهادهای مختلف در کار یکدیگر است. وظیفه مجلس خبرگان رهبری طبق قانون اساسی، گذشته از انتخاب رهبر در زمان خاص، نظارت بر بقای شرط عدالت در مقام رهبری و نظارت بر دستگاه‌های زیرمجموعه رهبر است.

واکنش مطهری به نامه مجلس خبرگان رهبری درباره برجام

400 هزار نفر در اعتراضات دی ماه شرکت داشتند

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه با ایسنا گفت: بنا بر برآورد وزارت کشور، کسانی که در این تظاهرات( تظاهرات دی ماه)  در سراسر کشور شرکت کرده بودند، حدود 400 هزار نفر بودند. این شعار(اصلاح طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا) را همه آن‌ها ندادند، بلکه بخش اندکی از آن جمعیت این شعار را سر دادند... معنایش این است که باید هر دو جریان سیاسی کشور در مورد روش و رفتارشان پاسخگو باشند و تجدیدنظر کنند.

ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در مصاحبه با نامه نیوز می گوید: اتفاقات دی‌ 96 روی تحلیل همه گروه‌های سیاسی در کشور تاثیر گذاشته است... چیزی حدود 80 شهر کشور درگیر این نارضایتی عمومی نسبت به مسائل و اتفاقات شد. ما نمی‌توانیم بگوییم همه این اعتراضات برنامه‌ریزی‌شده بود، چون به‌هرحال در بسیاری از این شهرها شرکت‌کنندگان در اعتراض‌ها همان کسانی بودند که تا پیش‌ازاین هم معترض بودند اما مسئولان هیچ‌وقت اعتراض آن‌ها را ندیدند... جنبش دی‌ماه بی‌شک ضد نخبگان و اصلاح‌طلبی از بالابود. این اعتراضات یک نوع بن‌بست در اصلاح‌طلبی را نشان می‌داد و اشاره به این موضوع می‌کرد که ما انتظار داشتیم در کشور اتفاقاتی بیفتد اما این اتفاقات رخ نداد، پس در اصلاحات به بن‌بست رسیدیم.

حاشیه های انتخاب افشانی به عنوان شهردار تهران

19 رای موافق به محمدعلی افشانی تکلیف یکی از مهم‌ترین نهادها، یعنی شهرداری پایتخت را روشن کرد. به این ترتیب اعضای حزب اعتماد ملی موفق شدند با استفاده از لابی‌گری‌های داخل و بیرون از شورا گزینه مورد نظر خود را راهی بهشت کنند... اعتماد درباره او امروز نوشت: عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی است و سوابق اصلاح‌طلبی‌اش تا آنجاست که در سال 82 از تحصن و استعفای جمعی نمایندگان مجلس ششم دفاع کرد. دو سال بعد و از سید محمد خاتمی نشان دولتی «درجه دوم سازندگی» گرفت.

نامه نیوز درباره پشت پرده ماجرای انتخاب شهردار تهران نوشت: محمدعلی افشانی گزینه مورد حمایت اعتماد ملی است و بدون شک شهردار نمی شد اگر اتحاد ملتی ها نمی خواستند. در واقع این اعتماد ملی بود که بروز اختلاف میان اتحاد ملت و کارگزاران بیشترین بهره برداری را کرد.

فرهیختگان هم در تحلیلی نوشته است: شهرداری افشانی را باید نتیجه ائتلاف دو اقلیت حاضر در شورای شهر یعنی کارگزاران و اعتماد ملی دانست؛ ائتلافی که موفق شد در مرحله نیمه‌نهایی و پیش از رای‌گیری روز گذشته، اتحاد ملت را به کلی از گردونه رقابت خارج سازد و گزینه‌هایی را برای تصمیم‌گیری نهایی روی میز شورا گذارد که هیچ نسبتی با اتحاد ملت نداشتند.

امروز محمد قوچانی، نایب رئیس کمیته سیاسی حزب کارگزاران در مطلبی در روزنامه سازندگی نوشت: یکی از آسیب های جدی شورای پنجم برخوردی بود که با منتخب اول مردم تهران، محسن هاشمی رفسنجانی با بیش از یک میلیون هفتصد هزار رای صورت گرفت... متاسفانه تسری یک تئوری نادرست درباره راه‌یابی اقلیت مطلق اصولگرا (یک نفر) به شورای شهر تهران در ظاهر و نگرانی برخی احزاب رادیکال اصلاح‌طلب از درخشش محسن هاشمی به عنوان چهره تازه جبهه اصلاحات در باطن سبب شد این ظرفیت و موقعیت در اختیار جبهه اصلاحات قرار نگیرد. رفتار نادرستی که سران حزب دوست و برادر، حزب اتحاد ملت، در حذف نامزدهای رقیب و قرار دادن سه نامزد از یک حزب در فهرست یک‌چهارم نهایی انجام دادند به شدت ضدجبهه‌ای بود که در نهایت نتیجه منطقی این چپ‌روی و تک‌روی حذف هر سه نامزد – که در میان آنان افراد مناسبی هم بودند – شد...

فرارو نیز نوشت: گفته می‌شود مرتضی الویری به خاطر اختلافش با افشانی در شورای عالی استان‌ها به حسینی مکارم رای داده است.

  برخی افراد باید از تیم اقتصادی دولت حذف شوند

کاظم جلالی در گفت و گو با ایلنا درباره تغییرات احتمالی در کابینه دولت گفت: رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی دولت باید منسجم شوند علاوه براین تیم اقتصادی دولت نیاز به ترمیم دارد؛ چراکه نقاط ضعف بسیاری دارد و افرادی هم باید از آن حذف شوند. دولت باید به مردم پیام دهد و برنامه خود را ارائه دهد تا حجمی از نگرانی‌های مردم کاسته شود.

شرایط کشور خطرناک تر از دوره احمدی نژاد است

«عبدالله ناصری» مشاور عالی رئیس دولت اصلاحات در گفتگوی خود با روزنامه آرمان گفته است: شرایط فعلی کشور، حساس‌تر، پر ریسک‌تر و خطرآفرین‌تری حتی نسبت به دوره آقای احمدی‌نژاد است... اگر در پایان دولت نخست آقای روحانی به وی نمره 15 دادم امروز در طلیعه دومین سال از دولت دوم وی حتما نمره‌ای بالاتر از 12 نمی‌دهم.

نمایندگان مجلس قصد دارند اتاق جنگ آمریکا را در قلب تهران تاسیس کنند!

روزنامه کیهان امروز نوشت: در حالی که آمریکایی‌ها مرحله جدیدی از جنگ اقتصادی علیه کشورمان را با میانداری وزارت خزانه‌داری این کشور کلید زده اند، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اقدامی قابل تامل به تاسیس «مرکز اطلاعات مالی» رای دادند که باید آن را پایگاه اتاق جنگ آمریکا در قلب تهران نامید.

توضیحات جدید دادستان ساوجبلاغ درباره تخریب ویلای یک وزیر

پس از آن که برخی خبرها از تخریب ویلای یکی از وزیران در استان البرز توسط دادستانی ساوجبلاغ حکایت داشت، روز گذشته دادستان این شهر تایید کرد که این ویلا متعلق به رحمانی فضلی  بوده است. حیدر جعفری دادستان ساوجبلاغ این مطلب را روز گذشته به روزنامه خراسان اعلام کرد.

ویلای غیرمجاز تخریب شده در ساوجبلاغ متعلق به وزیر کشور بوده است؟

 او در پاسخ به این سوال خبرنگار خراسان که آیا ویلایی که به تازگی در شهرستان ساوجبلاغ تخریب شد متعلق به آقای رحمانی فضلی وزیر کشور بوده یا نه؟ گفت: «بله، بوده اما هرچه بوده گذشته و تمام شده است.»

 خبر دیدار کمال خرازی با جان کری تکذیب شد

در پی انتشار خبری به نقل از جیسون آزبورن مشاور سابق ترامپ مبنی بر ملاقات کمال خرازی با جان کری در پاریس، دفتر رئیس شورای راهبردی روابط خارجی آن را تکذیب کرد. 

ادعای مشاور سابق ترامپ‌ در مورد دیدار جان کری و کمال خرازی+عکس

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۵۳۰۳۲۲:۳۶:۵۷ ۱۳۹۷/۲/۲۴
هر چه بگندد نمکش میزنن وای به روزی که بگندد نمک ...وزیر کشور خودش ویلای غیر مجاز میسازه اون وقت چه انتظاری از بقیه باید داشت
ناشناس۳۴۵۳۱۰۲۲:۴۸:۰۵ ۱۳۹۷/۲/۲۴
از مسئولان دولتی انتظار می رود عزت ملی را زیرپا نگذارند و به این اروپایی‌های بدعهد اعتماد نکنند. اگر به دنبال عزت دنیا و آخرتند، گوش به فرمان ولی زمان خود باشند.
ناشناس۳۴۵۳۱۱۲۲:۴۹:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۲۴
دولت یازدهم و دوازدهم در طول 5 سال عمر خود را با 2 سال و نیم مذاکره، 2 سال و نیم انتظار اجرای برجام از سوی شیطان بزرگ سپری کرد و حالا 3 سال هم قرار است در انتظار تضمین اروپا برای رفع تحریم‌های ایران بگذراند!
ناشناس۳۴۵۳۱۲۲۲:۵۰:۱۷ ۱۳۹۷/۲/۲۴
آقای روحانی که منتقدان دلسوز و مردمی را کم‌عقل، بی‌سواد و... خطاب کرده بود دیگر فهمید که اهانت به منتقدان برجام کاملا اشتباه بوده است چون مردم از همان انتقادات برجامی ضربه خوردند که بارها نسبت به آن به دولت هشدار داده شده بود. آقای روحانی در کنار ضرورت جبران خسارت‌های برجام، تا پایان عمر عذرخواهی به مردم و منتقدان برجام بدهکار است.
ناشناس۳۴۵۳۱۴۲۲:۵۰:۵۹ ۱۳۹۷/۲/۲۴
متاسفانه کشور همچنان در حول وحوش برجام شکست خورده می‌چرخد و گویا دولت کار خاص دیگری ندارد و قرار است دیگران و از ما بهتران بیایند مشکل اقتصاد، اشتغال، رکود، بیکاری، ازدواج جوانان و ... را حل و فصل کنند.
مهران۳۴۵۳۳۵۲۳:۱۶:۰۵ ۱۳۹۷/۲/۲۴
پر رویی و از خودمتشکری خصلت اکثر دولتمردان با وجود کارنامه خالی سیاسی و برجامی و اقتصادیست
ناشناس۳۴۵۴۱۰۰۰:۳۲:۲۸ ۱۳۹۷/۲/۲۵
این مواهب برجام که میگید خندم میگیره.
ناشناس۳۴۵۵۹۴۰۸:۱۲:۴۲ ۱۳۹۷/۲/۲۵
ما نمی دونیم این وزرای دولت تدبیر و امید رو کجای دلمون جابدیم. یکی از یکی دیگه قانون مند تر!!!!!!!!!!!!
ناشناس۳۴۷۴۲۰۰۸:۵۵:۴۴ ۱۳۹۷/۲/۲۶
خصوصا وزیر علومش با این انتخاب روسای دانشگاه
ناشناس۳۴۵۶۳۷۰۸:۳۴:۳۹ ۱۳۹۷/۲/۲۵
آفرین بر علی مطهری
دلسوز وطنم ایران۳۴۵۶۶۲۰۸:۴۵:۱۰ ۱۳۹۷/۲/۲۵
واقعا جای تاسف داره به حال دولت روحانی باید گریست چقدر فرصت سوزی به فرموده رهبر انقلاب برای دولت یک روز هم مهم است
علی۳۴۵۸۸۴۱۰:۲۲:۰۶ ۱۳۹۷/۲/۲۵
آیا آقای فضلی نمی دانسته دارد غیر مجاز ویلا میسازد ؟ یا اینکه در دام سوداگران افتاده و به او بابت کاری هدیه دادند تا مجوز ساخت و ساز غیر مجاز بسیاری برای خود اخذ کنند ؟ خوب است وزیر کشور بایت این کار غیر مجاز خود از مردم عذر خواهی کند وگرنه مردم در مورد برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر و کالا و ارز نیز اعتماد خود را از دست میدهند و خواهند گفت خودشان در این موارد دست دارند یکی شان همین ویلا سازی غیر مجاز
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین