کارت قرمز به حکومت بارزانی/ تسلیحات غربی علیه معترضان اقلیم + تصاویر

گروه جهان الف،   3961001120

اگرچه از شدت اعتراضات و ناآرامی‌های مناطق مختلف اقلیم کردستان عراق کاسته شده است،اما خروج جنبش تغییر و جماعت اسلامی از کابینه اقلیم و همزمان تعلیق توافقنامه مشترک جنبش تغییر و اتحادیه میهنی، معادلات سیاسی اقلیم در آینده با تغییرات جدی روبرو خواهد شد.

کارت قرمز به حکومت بارزانی/ تسلیحات غربی علیه معترضان اقلیم + تصاویر

به گزارش تسنیم، تظاهرات اعتراضی ساکنین اقلیم کردستان در واکنش به سوء مدیریت و فساد گسترده اقتصادی هنوز به نتایج دلخواه معترضان نرسیده است، خواسته معترضان مبنی بر پرداخت حقوق معوقه کارمندان و بهبود وضعیت معیشتی مردم از سوی حکومت اقلیم مورد توجه واقع نشده است، کارشناسان مسائل اقلیم کردستان عراق بر این باورند حکومت اقلیم کردستان توان رسیدگی به مشکلات اقتصادی مردم را ندارد، عده‌ای دیگر معتقدند که چیزی به نام حکومت اقلیم وجود ندارد بلکه این خاندان بارزانی و طالبانی هستند که با سیطره اقتصادی و نظامی بر کردستان عراق بر مردم حکمرانی می‌کنند.

در حالی که ساکنین اقلیم کردستان عراق علیه طبقه حاکم و فساد گسترده اقتصادی آنها تظاهرات کرده‌اند در اکثر بیانیه‌های حزبی و نهادهای رسمی اقلیم کردستان مشاهده می‌شود که مسئولین نیز با اعلام حمایت از تظاهرات کنندگان خود را در کنار آنان می‌بینند، اینگونه است که در اقلیم گفته می‌شود پس تظاهرات مردم علیه چه کسانی است!

حزب حرکت اسلامی کردستان عراق در بیانیه‌ای درخواست کرده است احزاب اپوزیسیون رهبری حرکت اعتراضی مردم را بر عهده گیرند. یکی از مهمترین نقاط ضعف این اعتراضات، نبود رهبری واحد و عدم هدایت آن به سوی اهدافی است که معترضان را به خیابان‌ها کشانده است. حرکت اسلامی کردستان عراق از اینکه احزاب اپوزیسیون تنها در رسانه‌ها از حقوق مردم سخن می‌گویند، انتقاد کرده است و می‌گوید اپوزیسیون باید فعالیت بیشتری در رسیدن به حقوق مردم و تغییرات مورد انتظار آنها داشته باشند. این حزب اسلامی درخواست کرده است جبهه سیاسی مشترکی از سوی احزاب اپوزیسیون در راستای تحقق اهداف مردم تشکیل شود، اپوزیسیون رهبری اعتراضات مردمی را به صورت مستقیم و میدانی در اختیار داشته باشد، احزاب اپوزیسیون اعضاء و هواداران خود را به شرکت در این اعتراضات در شهرها و مناطق مختلف تشویق کنند.

گفته می‌شود نیروهای امنیتی شمار زیادی از فعالین موثر در این اعتراضات را در سلیمانیه و دیگر شهرها و مناطق دستگیر کرده‌اند، هنوز از سرنوشت شهسوار عبدالواحد چهره اقتصادی مشهور اقلیم و از منتقدین سرسخت رفراندوم برگزار شده مسعود بارزانی که جبهه سیاسی نسل جدید را تشکیل داده است، خبری نیست و خانواده وی اعلام کرده‌اند اطلاع ندارند که وی از طرف کدام جریان دستگیر و در کجا نگهداری می‌شود. همزمان یاسین عبداله فعال فرهنگی اقلیم کردستان که در اعتراضات معلمان کرد نقش بسزایی داشته است از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شده است.

از سوی دیگر خبرها در اربیل حاکی از آن است که نیروهای امنیتی وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق شماری از اعضاء و هواداران اتحادیه میهنی کردستان را دستگیر کرده‌اند. آنچنان که سایت کردی سپی میدیا اعلام کرده است فعالیت رسانه‌ای این افراد و انتشار مطالبی در خصوص نقش حکومت اقلیم در تداوم بحران‌ها و دعوت به اعتراضات در اربیل از عمده دلایل دستگیری آنها بوده است.

حزب دموکرات کردستان عراق با هدف حفاظت از اماکن و دفاتر حزبی خود در استان سلیمانیه شماری از نیروهای ویژه خود موسوم به زیره وانی را به سلیمانیه اعزام کرده است. ادهم بارزانی رئیس تشکیلات حزب دموکرات کردستان عراق در استان سلیمانیه و حلبچه با انتقاد از نیروهای امنیتی محلی گفته است نگرانی از ضعف نیروهای امنیتی سبب آن شده است که نیروهای خود را در سلیمانیه مستقر کنیم. این وضعیت یکی از موارد اختلافی حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی شده است.

فعالین و کابران شبکه‌های اجتماعی در اقلیم کردستان عراق با انتشار مطالب و تصاویری اعلام کرده‌اند که احزاب حاکم، بخشی از سلاح‌ها و خودروهای زرهی جنگ داعش را علیه معترضان کرد به کار گرفته‌اند. این سلاح‌ها بیشتر از سوی آمریکا و دولت‌های اروپایی با هدف رویارویی داعش به اقلیم داده شده است. شیرکو محمدامین عضو پارلمان اقلیم کردستان از فراکسیون جنبش تغییر هم گفته است سلاح‌های آلمانی علیه معترضان کرد به کارگیری شده اند. وی در پیامی به کنسولگری آلمان در اربیل گفته است سلاح‌های تحویلی شما با هدف سرکوب مردم کردستان عراق استفاده خواهند شد.

در مناطقی که شاهد اعتراضات مردمی بوده است شمار نیروهای امنیتی افزایش یافته است و یکی از شروط معترضان هم عقب نشینی این نیروها و عادی سازی اوضاع شهرها و مناطق دیگر اعلام شده است. بخش زیادی از این نیروها با ادوات سنگین در شهر رانیه و مناطق اطراف آن مستقر شده‌اند. این مناطق در اقلیم کردستان به مناطق راپرین (انتفاضه) شهرت یافته‌اند، مناطقی که جرقه اعتراضات مردمی در سال 1991 میلادی علیه حاکمیت بعثی صدام از آن زده شد و طی روزهای گذشته هم شاهد بیشترین اعتراضات مردمی علیه حکمرانی کردی بوده است، به همین دلیل است که حکام کرد با نگرانی ویژه‌ای به این مناطق می‌نگرند و از این واهمه دارند تجربه سال 1991 دوباره اما اینبار علیه آنها تکرار شود.

در حالی که اعتراضات مردمی و عدم اعتماد به حکومت اقلیم کردستان طی روزهای اخیر به اوج رسیده است عضو پارلمان عراق از فراکسیون جنبش تغییر اعلام کرده است که مسعود بارزانی هنوز قدرت اقلیم کردستان را در اختیار داشته و نچیروان بارزانی به عنوان نخست وزیر اقلیم توان حل و فصل مشکلات اربیل - بغداد را ندارد. امین بکر گفته است تاکنون اقلیم کردستان به صورت رسمی نتایج رفراندوم را که شرط اصلی حکومت بغداد است ابطال نکرده است که علت اصلی این امر به عدم رضایت مسعود بارزانی برمی‌گردد.

با اعلام آغاز گفتگوهای اربیل - بغداد در سال جدید میلادی از سوی فواد معصوم رئیس جمهوری عراق، حکومت اقلیم کردستان برنامه مشخصی برای توافق با مرکز نداشته و به اندک حمایت کشورهای غربی دل بسته است. این در حالی است که احزاب اپوزیسیون بر انحلال این حکومت اصرار داشته و معتقدند با وجود حکومت کنونی، اربیل و بغداد نه تنها به توافقی دست نخواهند یافت بلکه چیزی از وضعیت موجود هم تغییر نخواهد کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. فردا دیر است...

  6. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  7. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  8. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  9. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  11. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  12. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  13. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  14. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  15. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  16. تنوری که هنوز سرد است...

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  19. ایثارگران را بدنام نکنید !

  20. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  21. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  22. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  23. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  24. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  25. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

آخرین عناوین