رؤسای‌جمهور استانی؟؛ شوخی اش هم جالب نیست!

محسن سلگی، گروه سیاسی الف،   4040620004 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
رؤسای‌جمهور استانی؟؛ شوخی اش هم جالب نیست!

 وقتی از جمهوری‌های استانی در زبان مقام رسمی یا اتحاد جماهیر ایران در زبان مطایبه برخی شهروندان سخن گفته می‌شود، ناخودآگاه تاریخ شوروی یادآوری می‌شود، همان فرسایش آرام که در ظاهر پرچم و شعار پابرجا بود، اما در باطن، شکاف هویتی ایجاد می‌کرد.

شوخی‌هایی که جدی‌اند

این روزها زمزمه است، هر استاندار یک رئیس‌جمهور. شاید در قالب شعار یا حتی شوخی گفته شود، اما چنانکه زیگموند فروید هشدار داده، شوخی‌ها نیمه‌ای جدی دارند. بنابراین باید از برخی شوخی‌ها پرهیز کرد. حتی اگر در ابتدا شوخی باشند، می‌توانند به هشداری واقعی بدل شوند و پایه فرسایش ملی را بسازند. در امر ملی و اجتماعی ببش از امر فردی، باید مراقب شوخی‌ها بود؛ آنها می‌توانند نتایج تلخ و ناراحتی ملی را در پی داشته باشند.

خطای پزشکی در سیاست

تجربه پزشکیان در اوایل انقلاب در تبریز و دوران وزارت بهداشت باعث شده است که منطق درمان پزشکی به سیاست و استانداری تعمیم داده شود؛ در پزشکی، تفویض اختیار به سطوح پایین‌تر بخشی از فرایند درمان است، اما سیاست، فراتر از نسخه درمانی و پزشکی است؛ سیاست، یک هستی‌شناسی به نام "حاکمیت" دارد و حاکمیت تقسیم‌پذیر نیست. در منطق جمهوری اسلامی، استاندار نماد حاکمیت در بُعد محلی است، نه پزشک یک بیمارستان. این خطای تعمیم، اگر عملی شود، می‌تواند فرسایش ملی و تضعیف حاکمیت را به دنبال داشته باشد.

ماکروسفالی تهران و تکثیر بیماری

تهران سال‌هاست به بیماری ماکروسفالی گرفتار است، مرکزیتی که بیش از ظرفیت طبیعی‌اش متورم شده است. درمان این بیماری، انتقال صوری پایتخت یا ساختن تهران‌های کوچک در استان‌ها نیست، اگر هر مرکز استان بدل به یک تهران سیاسی شود، بیماری فقط تکثیر می‌شود، هر استاندار به‌مثابه رئیس‌جمهور، بازتولید همان تمرکز بیمار در مقیاسی خردتر است و کشور چندپارگی نهادی پیدا می‌کند. چنین است که بی‌شک حتی از منظر درمانی، انتقال اختیارات بدون ملاحظات دقیق، خطاست. 

فدرالیسم و بومی‌گرایی افراطی، توهم عدالت

عدالت برابری فرصت‌هاست، نه تقسیم صوری مقام‌ها. تجربه نشان داده است که مدیران بومی گاه روابط قومی و طایفه‌ای را جایگزین شایستگی کرده‌اند. نتیجه، بسته‌تر شدن فضا و تشدید رقابت‌های محلی است. بوم‌گرایی افراطی در عمل نه عدالت می‌آورد، نه توسعه، بلکه امر جمعی را تضعیف می‌کند و تحرک جمعیتی و اراده ملی برای توسعه را محدود می‌سازد.

هرچند استفاده از مدیران بومی لزوماً مشکل‌زا نیست و حتی می‌تواند امر ملی را تحکیم کند، اما نباید به قانون تبدیل شود و ژن یا محل تولد بر شایستگی و تخصص ارجحیت پیدا کند. اگر مدیری در یک استان توانایی بالایی دارد و نمره عالی کسب کرده است، او باید در اولویت قرار گیرد، حتی اگر غیربومی باشد.

این‌که تمرکز ساده‌انگارانه دولت چهاردهم بر تفویض اختیار بدون طراحی سازوکارهای پاسخگویی و شفافیت، در عمل، انتقال مشکلات از مرکز به استان‌هاست، درست مانند آنکه آشغال‌ها را از خانه به زیر فرش منتقل کنیم. 

همچنین، ضعف نظارت اجتماعی و رسانه‌ای در مقیاس استانی باعث می‌شود ناکارآمدی و رانت شدیدتر از سطح ملی ظاهر شود و بحران‌ها در استان‌ها عمیق‌تر و پیامدهای آن طولانی‌تر شود.

خوزستان، آزمایشگاه یک بحران

شاید هیچ‌گاه خوزستان تا این اندازه در معرض خطر  خاموش و تدریجی نبوده است. قوم‌گرایی عربی در قالب‌های فرهنگی و اقتصادی رشد کرده است، از معماری‌های وارداتی تا رستوران‌ها و نمادهای خلیجی، اینها فقط سبک زندگی نیستند، حامل پیام هویتی‌اند. وقتی مدیریت استانی نیز بر مدار قوم‌گرایی بچرخد، پیوند ملی سست‌تر می‌شود.

تلاقی تهدید خارجی و خطای داخلی

برخی محافل در اسرائیل و متحدانشان بیش از هر زمان پروژه تجزیه ایران را پیگیری می‌کنند. در چنین فضایی، هر زمزمه جمهوری استانی یا اتحاد جماهیر، همان تصویری را القا می‌کند که دشمن سال‌ها تبلیغ کرده است: ایران شوروی بعدی.

فرسایش هویت ملی و ترامپیسم محلی

در بلندمدت، حس ایرانی بودن و تصویر یک ایرانی از ایرانی بودنش تضعیف می‌شود؛ به بهانه عدالت بیشتر که تحقق نخواهد یافت، هویت ملی و موتور پیشرفت ایران از کار می‌افتد. چنانکه پیش‌تر نیز اشاره شد، بوم‌گرایی افراطی تحرک جمعیتی را می‌بندد و امر جمعی را ضعیف می‌کند. این مسیر نه تنها به سود اجتماعات محلی و استان‌ها نیست، بلکه بازتولید همان تمرکز و شکاف در شهرستان‌ها را هم به همراه دارد. مردم خواهند پرسید چرا همه چیز در مرکز استان متمرکز است و این رویه تثبیت می‌شود. فردا حتی روستاها هم به دنبال استقلال خواهند بود، با این منطق ضدملی و ضدانسانی که فرد غیربومی را راه ندهید. نتیجه، یک ترامپیسم محلی و نسخه‌ای مبتذل‌تر از آن است.

سیاست ملی‌گرایی رایج در دنیا، به ویژه در راست افراطی، گاهی به ترجمه وارونه عمل می‌کند: ملت شدن قومیت‌ها و رنگ باختن ملیت. وقتی دقایق به دقت رعایت نشوند، ترجیح قومیت سرعت می‌گیرد و نوعی قومیت‌گرایی خطرناک شکل می‌گیرد. 

ناخودآگاه جمعی ایرانیان

در روانشناسی تحلیلی یونگ، کهن‌الگوها ساختارهای ناخودآگاه هستند که رفتار جمعی و هویت ملی را شکل می‌دهند. برای ایرانیان، کهن‌الگوی وحدت و یکپارچگی سرزمینی عمیق و پایدار است، حتی در زمان بحران‌ها و اختلافات قومی. این وحدت تاریخی و ناخودآگاه، میراث جمعی است که با سیاست‌های نابجا و تمرکززدایی شتاب‌زده تهدید می‌شود. دست‌کاری این ساختار ناخودآگاه می‌تواند منجر به شکاف هویتی، کاهش اعتماد ملی و فرسایش حس تعلق به ایران شود؛ پیامدهایی که حتی به نسل‌های بعد منتقل می‌شوند.

تاریخ ایران، پیام وحدت را به ما می‌دهد؛ از نامه اردشیر که شاهان ساسانی بر وحدت دین، سرزمین و حکومت تأکید می‌کردند تا نامه تنسر که استقرار عدل و مراقبت از استانداران را بر اساس هماهنگی با مرکز توصیه می‌کرد. در دوران اسلامی ایران نیز متون سیاست‌نامه مانند «سیاست‌نامه خواجه نظام‌الملک» و «قواعد‌الملک» بر همان انگاره‌ها تاکید داشتند: هماهنگی میان مرکز و استان‌ها، وحدت سرزمین، حفظ مشروعیت حکومت و مراقبت از مصالح جمعی و ملی. تجربه تاریخی نشان می‌دهد تمرکززدایی شتاب‌زده یا اختیارات بی‌حد و حصر محلی، بدون کنترل و پاسخگویی، خطرناک است و پیامدهای ناخودآگاه جمعی و هویتی به همراه دارد.

قابل اشاره است تنسر در نامه مذکور، ملوک‌الطوایفی شدت ایران را توطئه‌ و نتیجه توصیه‌های ارسطو به اسکندر برای آسان شدن تسلط بر ایرانیان می‌داند. قیام اردشیر بابکان علیه اشکانیان مبتنی بر ملوک‌الطوایفی(شبیه فدرالیسم) در دولت اشکانیان بود. او در "نامه وحدت" از خدای واحد، سرزمین واحد، دین واحد و حکومت واحد (احیای هخامنشیان) سخن گفت .

توصیه‌های سیاستی

بازنگری در منطق سیاست‌ورزی؛ سیاست درمان پزشکی نیست، هستی سیاست، حاکمیت است. حاکمیت قابل تجزیه نیست و نباید تعمیم ساده درمان پزشکی به استانداری را جایگزین حکمرانی کرد. 

تصمیمات سیاسی باید ریشه در تاریخ ایران داشته باشد، کشوری که همیشه با انگاره خدای واحد، سرزمین واحد، دین واحد و حکومت واحد هویت یافته است.

توزیع امکانات به جای القاب؛ عدالت واقعی در زیرساخت‌ها و خدمات است، نه در واگذاری عناوین و القاب. توانمندسازی استان‌ها باید با منابع و امکانات واقعی باشد، نه فقط با نام و مقام. این رویکرد، همسو با تاریخ ایران و تمرکز بر وحدت سرزمینی و دینی است و زمینه شکاف قومی یا محلی را کاهش می‌دهد.

تمرکز بر بحران‌های واقعی؛ به جای صرف وقت و انرژی روی شعارها و تقسیم قدرت، مشکلات ملموس و فوری مانند فرونشست، آب و زیرساخت‌ها باید اولویت باشند. توجه به این بحران‌ها همسو با حفظ سرزمین واحد است.

دولت در امور اجرایی، اختیارات بیشتری به استانداران بدهد، اما از نظارت دقیق بر آن‌ها، عزل نظر نکند. و در هر حال، از گفتن شعارهای شائبه‌برانگیزی مانند این که هر استان یک رئیس‌جمهور داشته باشد، ضرورتاً پرهیز کند.

پ.ن

۹ شهریور ۱۴۰۴، رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، مصوبه دولت مبنی بر واگذاری اختیارات هیئت وزیران به وزرا و استانداران را خلاف قانون اساسی و قوانین عادی دانست.

۹ شهریور ۱۴۰۴، مشاور رئیس جمهور در امور تشکل‌ها و احزاب گفت: "مرزها نه تهدید بلکه فرصت هستند و برای پیشرفت کشور لازم است به استان‌های مرزی از جمله خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی و سایر استان‌ها اختیارات ویژه داده شود تا طرح‌های توسعه‌ای متناسب با توانمندی‌های بومی اجرا شود."
تأکید مشارالیه بر مرزها و نه بر همه استان‌ها، نگرانی درباره رویکرد دولت و استعداد القای تجزیه را بیشتر می‌کند. باید پرسید در دوره هخامنشی هم با چاپارخانه که محل استراحت پیک‌ها و تعویض اسب‌ها بود، مشکل مسافت را حل می‌کردند،  بنابراین، نگرانی برای استانهای مرزی چه دلیلی دارد؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۰۲۲۲۷۳۰۹:۳۷:۵۷ ۱۴۰۴/۶/۲۰
هر استاندار یک رئیس جمهور یعنی پیش بسوی تجزیه .....
ناشناس۴۰۲۲۴۴۲۱۵:۰۹:۳۷ ۱۴۰۴/۶/۲۰
چرا باید استان خوزستان که بیشتر درآمد ارزی ایران از آنجاست این همه نقاط محروم داشته باشد؟ چرا عمده بودجه آبادانی در استان تهران مصروف می شود؟ در مورد همه استانها چنین سوالاتی وجود دارد. دادن اختیارات بیشتر به استاندارها موجب عدالت بیشتر بین آستانه می شود.
ناشناس۴۰۲۲۷۸۷۱۲:۴۴:۲۹ ۱۴۰۴/۶/۲۱
باید دیدگاه چالش با غرب تغییر یافته و به سوی عادی سازی پیش برود. سالها چالش با غرب هزینه های سنگینی برای کشور ایجاد کرده که ناتوانی های امروز بخشی از آن است.
ایرانی۴۰۲۲۸۱۳۱۴:۰۶:۴۳ ۱۴۰۴/۶/۲۱
کجا همه بودجه آبادانی در تهران مصرف می شود؟ تهران بیشترین مدارس و بیمارستان‌های فرسوده را دارد اداره شهر تهران بر عهده شهرداری است که پولش را از مردم می گیرد دولت به اعتراف دولتیان مختلف و اعتراض شهرداران متعددش هزینه حضور در تهران را نمی دهد هزینه توسعه شهری منجمله بهبود حمل ونقل شهری هیچگاه به کفایت از سوی دولت به تهران داده نشده و اتوبوس‌های ناکافی و فرسوده و همچنین متروی فرسوده و ناکافی نشانه عدم پرداخت سهم دولت در بهره برداری از تهران است بله تمرکز اداری در تهران منجر به تمرکز شرکت‌هاو بانک‌ها و بازار و گردش مالی در تهران شده که سهم مردم تهران همان است که یا پولش را می دهند یا با کار در این شرکت‌ها و کارخانه ها و بازار بدست می آورند
ناشناس۴۰۲۳۰۸۵۰۹:۲۰:۲۲ ۱۴۰۴/۶/۲۲
البته اين مشكل فقط مربوط به خوزستان نيست، بوشهر و هرمزگان و سيستان هم دچار وضعيت مشابهي هستند كه علت اصلي ان حذف مديران توانمند به بهانه غير بومي بودن و انتصاب مديران ضعيف بومي است .
ناشناس۴۰۲۲۷۳۱۱۰:۰۶:۵۹ ۱۴۰۴/۶/۲۱
وزارت اطلاعات باید با کسانی که اینگونه در راستای تجزیه ایران توصیه میکنند برخورد قاطع کند
ناشناس۴۰۲۲۲۹۵۱۰:۱۱:۵۷ ۱۴۰۴/۶/۲۰
بسیار طرح خوبی است. نباید امور استان‌ها در راهروهای بروکراسی معطل بماند.
ناشناس۴۰۲۲۷۲۶۱۰:۰۰:۳۲ ۱۴۰۴/۶/۲۱
اماده سازی برای تجزیه کشور است
ناشناس۴۰۲۲۲۹۶۱۰:۱۲:۴۲ ۱۴۰۴/۶/۲۰
فدرالیسم مدل پیشرفته حکمرانی است.
ناشناس۴۰۲۲۴۱۵۱۴:۰۹:۲۷ ۱۴۰۴/۶/۲۰
ایالات به اصطلاح متحده‌ی آمریکا در حال اضمحلال و فروپاشیه کمی مطالعه کنید لطفاً
ناشناس۴۰۲۲۲۹۷۱۰:۱۴:۴۸ ۱۴۰۴/۶/۲۰
در هیچ کشوری در دنیا به جز ایران، رئیس جمهور آن قدر وقتش پر است که به سفر های استانی دوره ای نمی رود.
ناشناس۴۰۲۲۶۱۰۲۲:۵۸:۵۷ ۱۴۰۴/۶/۲۰
ربطی ندارد
ناشناس۴۰۲۲۲۹۹۱۰:۱۷:۳۳ ۱۴۰۴/۶/۲۰
چطور که یک ایده سیاسی که در دنیا اجرا می شود و از سوی رئیس جمهور پزشکیان برای اجرا در ایران مطرح شده را با شوخی مقایسه می کند؟
ناشناس۴۰۲۲۵۸۴۲۱:۴۸:۲۹ ۱۴۰۴/۶/۲۰
کجای دنیا؟
ناشناس۴۰۲۲۶۷۴۰۷:۱۱:۱۱ ۱۴۰۴/۶/۲۱
آلمان، آمریکا، امارات......
ناشناس۴۰۲۲۶۱۸۲۳:۱۴:۳۴ ۱۴۰۴/۶/۲۰
اگر مسئولین استانها فقط و فقط بر اساس شایستگی و لیاقت و دانش و کارآمدی انتصاب و یا توسط مردم انتخاب شوند ، می توان امید داشت که اوضاع استانها بهتر از الان شود. بشرطی که مسئولین دانا و فهمیده و پاکدست و دانشمند و وطن پرست بر کرسیهای قدرت بنشینند. سیاست کلی استانها همان سیاست نظلم و پایتخت میباشد، ولی برنامه ریزی و اجرا بر عهده مسئولین محلی و بدون دخالت دولت مرکزی میباشد.
ناشناس۴۰۲۲۳۰۷۱۰:۲۶:۲۲ ۱۴۰۴/۶/۲۰
خیلی از کارهای اجرائی بر اساس نیاز وموقعیت استانی برای مسئولین استان اختیار می خواهد مثل برنامه کشت و دامداری و سیاست تامین و مصرف آب و نیاز های آموزشی مثل مدرسه و بهداشت و.. البته نظارت عالیه مرکزی در کلیه امور باید باشد تا استانها بر اساس عملکرداجرائی ارزیابی شوند
ناشناس۴۰۲۲۹۵۶۲۳:۲۹:۱۰ ۱۴۰۴/۶/۲۱
استراتژی کلان حکمرانی با حکمرانی بخشی دچار ویرانی میشود
ناشناس۴۰۲۲۳۱۳۱۰:۴۱:۴۴ ۱۴۰۴/۶/۲۰
امام خمینی ره انقلاب را به دست نامحرمان و نااهلان نسپارید
ناشناس۴۰۲۲۳۲۳۱۰:۵۲:۲۱ ۱۴۰۴/۶/۲۰
اول مشکل می سازند و سپس برای رفع آن آدرسهای غلط می دهند
ناشناس۴۰۲۲۳۲۵۱۰:۵۹:۳۲ ۱۴۰۴/۶/۲۰
از قديم و نديم گفته اند : « يك ده آباد بهتر از صد شهر خراب » !! -- برادر ما چند تا استان داريم ؟ -- اگر اشتباه نكنم 32 استان ! -- بسيار خوب ! پس بر اساس اين ضرب المثل ، يك رئيس جمهور متخصص ، دلسوز به حال مُلك و ملت كاردان ، سياستمدار ، مطلع ، خوش فكر ، بهتر است از اين است كه 32 رئيس جمهور داشته باشيم كه هر كس بخواهد ساز خود را بنوازد !
ناشناس۴۰۲۲۳۴۲۱۱:۱۸:۳۳ ۱۴۰۴/۶/۲۰
یک نگاه به آلمان بنداز. تو ملی گرایی رو دست آلمان نداریم
ناشناس۴۰۲۲۳۵۴۱۱:۴۵:۱۴ ۱۴۰۴/۶/۲۰
چرا شوخی اش هم جالب نیست؟! اگر زمانیکه حیدر علیف درخواست بازگشت به وطن را کرده بود رفسنجانی می پذیرفت که بعنوان یک جمهوری با استانداری حیدر علیف به ایران برگردد مشکلات امروز را نداشتیم. الآن خود استان باکو یک جمهوری دارد بنام نخجوان.
ناشناس۴۰۲۲۳۵۸۱۱:۵۹:۰۵ ۱۴۰۴/۶/۲۰
خیلی هم خوب و مفیده ولی فقط یک مشکل وجود داره. ما در کشوری هستیم که حتی نتوانسته طرح تفکیک زباله را درست عملیاتی کند بقیه کارها پیشگش. اول چندتا کار درست و حسابی انجام بشه بعد مردم به بقیه طرها و پیاده سازی آنها اعتماد خواهند کرد. نکته اول قطع دست مافیاها و رانتخوارهاست
ناشناس۴۰۲۲۳۸۱۱۲:۳۵:۳۹ ۱۴۰۴/۶/۲۰
واقعا الف ممنون که هنوز خلاقیت و ریشه داری عزیزم
ناشناس۴۰۲۲۳۸۲۱۲:۳۸:۳۴ ۱۴۰۴/۶/۲۰
ناتوانی و ناترازی و بی کفایتی دولت ها میتونه منجر به تجزیه‌ی ایران بشه
ناشناس۴۰۲۲۴۰۵۱۳:۳۲:۵۱ ۱۴۰۴/۶/۲۰
با حمله نتوانستند ایران را تجزیه کنند حالا با عوامل موساد داخلی دنبال تجزیه با این اعمال هستند ...برای هر استان یک ریاست جمهوری و بعد از آن هر چند مدت یک استان اعلام خودمختاری و غرب هم آن را به رسمیت بشناسد و نیروی نظامی در آن مستقر کند
ناشناس۴۰۲۲۴۱۴۱۳:۵۹:۳۵ ۱۴۰۴/۶/۲۰
این طرح به شرط تعیین چهارچوب کاملا حساب شده و قانونی بسیار مفید خواهد بود. نیاز نیست بدترین احتمال برای هر برنامه‌ای دلیل رد آن برنامه بشود.
ناشناس۴۰۲۲۴۳۷۱۴:۵۸:۳۲ ۱۴۰۴/۶/۲۰
با تشکر از نویسنده نوشته ای بسیار ارزشمند و قابل تامل بود . به نظرم اینکه امور با تفویض اختیار در استان‌ها بهتر می‌شود هم یک حدس و گمان ذهنی بدون کار کارشناسی شده است که همیشه مورد تاکید جناب رئیس جمهور محترم بود ‌ توجه به نقش فرهنگ اجتماعی و خلقیات روانی هر جامعه مستلزم کار عمیق مطالعاتی توسط مرکز پژوهش‌های مجلس و یا موسسات علمی معتبر است تا مدل حکمرانی مطلوب بر مبنای تحلیل هزینه و منافع ملی سنجیده و ارائه راهکار شود و بعد از طرح و تصویب در مجلس و سران قوا . وحدت و اتفاق نظر حاصله عملیاتی شود .
ناشناس۴۰۲۲۵۴۵۲۰:۰۹:۱۷ ۱۴۰۴/۶/۲۰
اتفاقا فدرالیسم بهترین سیستم حکومتی برای جامعه متکثر ایرانه
ناشناس۴۰۲۲۵۸۲۲۱:۴۶:۴۹ ۱۴۰۴/۶/۲۰
ایران ناموس ماست
علی۴۰۲۲۵۹۵۲۲:۲۵:۲۷ ۱۴۰۴/۶/۲۰
اولا در عصر ارتباطات اینکه گفته شود ارتباط با مرکز برای استانها سخت است قابل فهم نیست... دوما فردا روزی استاندار لرستان تصمیم بگیره هیچ ابی به خوزستان نده اونوقت جز درگیری و نا امنی چیزی دارد؟؟؟ مشکل دریاچه ارومیه فقط مشکل اذربایجان غربی هستش؟؟؟؟ مجلس جلوی این طرحهای نابخردانه که هیچ مزیتی ندارد رابگیرد................
ناشناس۴۰۲۲۶۵۶۰۳:۲۸:۳۲ ۱۴۰۴/۶/۲۱
عراق پاکستان و افغانستان فدرالیسم وضعیت رو ببینید جنگ قوم و قبیله ای و سرزمین های سوخته هستند یا لبنان که درگیری قومی قبیله ای بیداد میکنه مشاغل حساس رو هم تقسیم کردند وضعیت کشورشون مشخصه فدرالییم یعنی نابودی .
ناشناس۴۰۲۲۶۷۷۰۸:۰۵:۵۶ ۱۴۰۴/۶/۲۱
چه مشکلی داره. خیلی هم خوبه. مدیری که تو تهران نشسته و از همه امکانات برخورداره نمی تونه مشکلات استان ها رو درک کنه. عاقبت سفرهای استانی رو هم به اندازه کافی دیدیم. استاندار باید اختیارات و بودجه داشته باشه نه اینکه واسه هر کاری از تهران کسب تکلیف کنه.
ناشناس۴۰۲۲۷۶۳۱۲:۰۱:۳۰ ۱۴۰۴/۶/۲۱
حتی مطرح کردن چنین نظراتی به شوخی به مرور سبب عادی شدن این تفکرات خائنانه می گردد
ناشناس۴۰۲۲۸۲۰۱۴:۴۲:۰۲ ۱۴۰۴/۶/۲۱
این نشان دهنده جدی نبودن سران مجلس و قوه قضاییه است که دولتی ها ساز کار خودشان می زنند و دیگر سران فقط به خاطر وفاق در عملکردشان جدی نیستند، متاسفیم از سران قوا. مر دم باید در انتخاب آینده خودشان جدی تر باشند.
yektanetتریبون

آخرین عناوین