ماشه‌ پر یا خالی ؟!

صادق عادلیان، گروه سیاسی الف،   4040619089 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
ماشه‌ پر یا خالی ؟!

در سپهر دیپلماتیک پرتلاطم پیرامون برنامه هسته‌ای ایران، مفهوم «مکانیسم ماشه» یا «اسنپ‌بک» (Snapback)، بار دیگر به بحثی محوری و جنجالی تبدیل شده است. این سازوکار که در بطن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برای تضمین پایبندی به توافق هسته‌ای (برجام) تعبیه شده، به‌مثابه شمشیر داموکلس، همواره بر سر این توافق چندجانبه سایه افکنده است. با افزایش تنش‌ها و تهدید رسمی تروئیکای اروپایی (آلمان، فرانسه و بریتانیا) مبنی بر فعال‌سازی این مکانیسم، این پرسش بنیادین مطرح می‌شود که آیا این ماشه همچنان به مانند گذشته قدرتمند و مؤثر است یا در گذر زمان و با تغییر معادلات جهانی، به ابزاری کم‌اثر و نمادین بدل شده است؟

کالبدشکافی اسنپ‌بک: میراث حقوقی برجام

مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها، یکی از پیچیده‌ترین و در عین حال هوشمندانه‌ترین بخش‌های حقوقی برجام بود که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل (۲۰۱۵) رسمیت یافت. بر اساس بندهای ۱۰ تا ۱۳ این قطعنامه، هر یک از اعضای اصلی برجام (شامل اعضای دائمی شورای امنیت و آلمان) می‌توانند در صورت مشاهده «نقض فاحش» تعهدات از سوی ایران، فرآیند بازگشت تمامی تحریم‌های بین‌المللی که پیش از توافق وجود داشت را کلید بزنند. نکته کلیدی اینجاست که این فرآیند «وتوناپذیر» است؛ به این معنا که برای جلوگیری از بازگشت تحریم‌ها، نیاز به تصویب یک قطعنامه جدید در شورای امنیت است که طبیعتاً توسط کشور شاکی وتو خواهد شد.

اشاره به بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام نیز در این میان حائز اهمیت است. این بندها به ایران اجازه می‌دهند در صورت عدم پایبندی طرف مقابل، اجرای تعهدات خود را به‌صورت کلی یا جزئی متوقف کند؛ اقدامی که ایران در سال‌های اخیر در واکنش به خروج آمریکا از برجام و بی‌عملی اروپا، آن را در گام‌های مختلف به اجرا گذاشته است. حال، تروئیکای اروپایی با استناد به همین اقدامات جبرانی ایران، خواستار فعال‌سازی مکانیسمی شده‌اند که روزگاری برای جلوگیری از فروپاشی توافق طراحی شده بود.

پیامدهای فعال‌سازی: بازگشت به نقطه صفر؟

بر روی کاغذ، فعال‌سازی اسنپ‌بک به معنای بازگشت مجموعه‌ای از شدیدترین تحریم‌های چندجانبه علیه ایران است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

تحریم کامل تسلیحاتی: ممنوعیت هرگونه خرید و فروش جنگ‌افزارهای متعارف که می‌توانست به شکل‌گیری یک بحران امنیتی جدید در منطقه دامن بزند.

محدودیت‌های گسترده مالی و بانکی: قطع ارتباط بانک‌های ایرانی با سیستم جهانی و مسدودسازی دارایی‌ها که تجارت بین‌المللی را تقریباً غیرممکن می‌سازد.

ممنوعیت همکاری‌های هسته‌ای: توقف هرگونه همکاری صلح‌آمیز بین‌المللی با برنامه هسته‌ای ایران، حتی در حوزه‌هایی مانند پزشکی و انرژی.

بازگشت فهرست‌های تحریمی: قرار گرفتن مجدد نام ده‌ها نهاد و شخص حقیقی و حقوقی ایرانی در فهرست سیاه تحریم‌های سازمان ملل.

محدودیت‌های تردد و پرواز: اعمال ممنوعیت‌های خاص برای پروازهای بین‌المللی و تردد مقامات ایرانی.

در بُعد سیاسی، این اقدام به منزله اعلام رسمی مرگ برجام خواهد بود و آخرین روزنه‌های دیپلماسی را به تقابلی تمام‌عیار تبدیل خواهد کرد. همان‌طور که مقامات ایرانی، از جمله سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه در جریان مذاکرات هسته‌ای اخیر ایران و آمریکا، بارها هشدار داده بودند، استفاده از این مکانیسم به عنوان ابزار فشار، با «واکنشی سخت و جدی» از سوی ایران مواجه خواهد شد.

متغیرهای جدید در معادله: چرا این بار متفاوت است؟

با وجود تمامی مخاطرات ذکر شده، پاسخ به این سؤال که «آیا این تحریم‌ها مانند گذشته مؤثر هستند؟» نیازمند در نظر گرفتن تغییرات ژئوپلیتیک بنیادین در سال‌های اخیر است. جهان امروز با جهان سال ۲۰۱۵ تفاوت‌های معناداری دارد:

۱. حمایت صریح شرق: مهم‌ترین متغیر، موضع قاطع قدرت‌های جهانی مانند روسیه و چین است. این دو کشور که از اعضای دائم شورای امنیت هستند، بارها اقدام اروپا را فاقد وجاهت قانونی و سیاسی دانسته‌اند. اگرچه آن‌ها نمی‌توانند فرآیند اسنپ‌بک را وتو کنند، اما مخالفت سیاسی و عدم همراهی عملی آن‌ها با تحریم‌های بازگشتی، شکافی عمیق در اجماع جهانی ایجاد می‌کند و اثربخشی این تحریم‌ها را به‌شدت تضعیف می‌نماید.

۲. نقش سازمان‌های منطقه‌ای: حمایت تلویحی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، که ایران اکنون عضو کامل آن است، یک شبکه اقتصادی و سیاسی جایگزین را تقویت می‌کند که می‌تواند بخشی از فشارهای ناشی از تحریم‌ها را خنثی نماید.

۳. تجربه ایران در دوران تحریم: اقتصاد و ساختار سیاسی ایران در سال‌های گذشته، خود را با شرایط تحریمی تطبیق داده و سازوکارهای مقابله با فشار حداکثری را تا حدودی فرا گرفته است. این تجربه، اگرچه پرهزینه بوده، اما کشور را در برابر شوک‌های اولیه مقاوم‌تر کرده است.

جمع بندی: ماشه‌ای که گلوله‌اش 

مشروعیت‌بخشی به تهدید است

در نهایت، می‌توان این‌گونه جمع‌بندی کرد که مکانیسم اسنپ‌بک، دیگر آن «ماشه پر» و تعیین‌کننده‌ای که در سال ۲۰۱۵ طراحی شده بود، نیست. حمایت قدرت‌های بزرگ شرقی و تغییر ساختار نظام بین‌الملل از دقت و قدرت این سلاح کاسته است.

با این حال، تشبیه آن به «ماشه خالی» ساده‌انگارانه و به‌شدت خطرناک است. گلوله اصلی این ماشه، نه لزوماً بازگشت کامل تحریم‌های اقتصادی، بلکه اعطای مشروعیت حقوقی بین‌المللی به اقدامات خصمانه علیه ایران است. در شرایطی که منطقه آبستن حوادث است و هر لحظه امکان تهاجم نظامی از سوی رژیم اسرائیل وجود دارد، فعال‌سازی اسنپ‌بک می‌تواند بهانه‌ای طلایی و پوششی قانونی برای چنین اقدامی فراهم کند. در آن صورت، یک اقدام متجاوزانه می‌تواند تحت لوای اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت توجیه شود و این بزرگترین خطری است که از این سازوکار متوجه امنیت ملی ایران می‌شود.

بنابراین، اسنپ‌بک نه یک تهدید پوچ، بلکه یک چالش امنیتی جدی است که حتی اگر تأثیر اقتصادی آن به مانند گذشته نباشد، می‌تواند در بُعد سیاسی و نظامی، هزینه‌های جبران‌ناپذیری را به کشور تحمیل کند.

پی‌نوشت (منابع و ارجاعات)

۱. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد: این قطعنامه که در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵ به تصویب رسید، توافق برجام را تأیید کرد. بندهای ۱۰، ۱۱ و ۱۲ آن به تفصیل سازوکار بازگشت خودکار تحریم‌ها (Snapback) را تشریح می‌کنند.
۲. متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام): بندهای ۳۶ و ۳۷ این توافق، سازوکار حل‌وفصل اختلافات را مشخص کرده و به هر یک از طرفین اجازه می‌دهد در صورت «عدم پایبندی اساسی» طرف دیگر، اقدامات متقابل را در پیش گیرند. این همان مبنای حقوقی است که ایران برای کاهش تعهدات خود و اروپا برای تهدید به فعال‌سازی اسنپ‌بک به آن استناد می‌کنند.
۳. مواضع رسمی چین و روسیه: وزارتخانه‌های امور خارجه چین و روسیه در بیانیه‌های متعددی پس از خروج آمریکا از برجام و به‌ویژه در واکنش به تهدیدات اروپا، فعال‌سازی مکانیسم ماشه توسط طرف‌هایی که خود به تعهداتشان عمل نکرده‌اند را «غیرقانونی» و «غیرقابل قبول» خوانده‌اند.
۴. اظهارات سید عباس عراقچی: در طول مذاکرات هسته‌ای و پس از آن، ایشان و دیگر مقامات ایرانی بارها هشدار دادند که استفاده ابزاری از مکانیسم ماشه به معنای پایان توافق خواهد بود و ایران نیز متناسب با آن واکنش نشان خواهد داد. این اظهارات در آرشیو خبرگزاری‌های رسمی داخلی و خارجی موجود است. (به‌عنوان نمونه، مصاحبه‌ها و نشست‌های خبری در سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۹).

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۰۲۲۰۲۰۱۷:۲۵:۳۵ ۱۴۰۴/۶/۱۹
با چکانده شدن ماشه، چین برای خرید نفت ایران از این که الان هست بیشتر طلب تخفیف خواهد کرد.
ناشناس۴۰۲۲۱۹۶۲۳:۵۶:۳۱ ۱۴۰۴/۶/۱۹
ایران باید ضمن حمله به اسراییل تنگه هرمز را ناامن کند و برادران یمنی هم کابل های اینترنت جهانی را در باب المندب سویچ کنند تا اروپا و امریکا به عصر حجر بروند
ناشناس۴۰۲۲۳۴۱۱۱:۱۷:۲۵ ۱۴۰۴/۶/۲۰
با برجام قیمت جهانی نفت 30 دلار شد حالا اگر 20 درصد هم تخفیف بدهیم خیلی بیشتر از قیمت دوران برجام است.
علي هاشمي۴۰۲۲۰۳۷۱۸:۱۰:۴۰ ۱۴۰۴/۶/۱۹
اقاي محترم ، تمامي مفاد اسنب بك به ضرر ايران است . در شر اين موضوع كسي شك ندارد.. ماالان بلاتكليف هستيم. چون جنگ شده و احتمال حمله مجدد وجود دارد. موضوع مثل قبل نيست كه فقط تحريم باشيم. ايران بمباران شد . چين و روسيه بيانيه دادند. خدا به ايران نظري بكند ......
ناشناس۴۰۲۲۱۲۰۲۱:۲۴:۱۹ ۱۴۰۴/۶/۱۹
با مذاکره نمیتوان مانع از جنگ شد اگر اینگونه بود کشورهای دنیا میلیاردها دلار برای ساخت یا خرید تجهیزات نظامی و موشک و جنگنده و غیره هزینه نمی کردند.
ناشناس۴۰۲۲۲۲۷۰۷:۲۶:۱۳ ۱۴۰۴/۶/۲۰
با موشک تونستی جلو بمباران ۴ سایت هسته ی رو بگیری؟
ناشناس۴۰۲۲۵۹۹۲۲:۳۷:۳۹ ۱۴۰۴/۶/۲۰
اگر موشک نبود از جنگ خلاصی نداشتیم و غزه شده بودیم.
ناشناس۴۰۲۲۵۷۴۲۱:۲۶:۳۲ ۱۴۰۴/۶/۲۰
با موشک جلوی حمله دشمن گرفته شد بمب اتم ساخته شود خود جنگ فرسنگ ها دورتر می شود
ناشناس۴۰۲۲۱۳۸۲۱:۴۳:۱۵ ۱۴۰۴/۶/۱۹
متن توافق عراقچی با اژانس برای تنویر افکار عمومی باید منتشر بشود.
ناشناس۴۰۲۲۱۶۸۲۳:۱۷:۱۱ ۱۴۰۴/۶/۱۹
هیچ فرقی ندارد
ناشناس۴۰۲۲۵۷۶۲۱:۲۷:۲۶ ۱۴۰۴/۶/۲۰
هیچ فرقی ندارد همگی خیانت است
ناشناس۴۰۲۲۰۴۲۱۸:۲۳:۴۴ ۱۴۰۴/۶/۱۹
با چکانده شدن ماشه روابط سیاسی و اقتصادی ایران با همه کشورهای دنیا از این که الآن هست محدودتر می شود. پروازهای بین المللی به سوی ایران قطع، بنادر ایران تحریم و ناوگان کشتیرانی ایران هدف بازرسی قرار می گیرد
ناشناس۴۰۲۲۱۱۹۲۱:۲۱:۵۱ ۱۴۰۴/۶/۱۹
چطور قبل از برجام با وجود قطعنامه ها بنادر تحریم نبودند و بازرسی از کشتی ها و قطع پروازهای بین المللی بسوی ایران صورت نگرفت ؟!
ناشناس۴۰۲۲۵۷۵۲۱:۲۷:۰۶ ۱۴۰۴/۶/۲۰
اتفاق خاصی نمی افتد
ناشناس۴۰۲۲۰۵۳۱۸:۴۴:۲۷ ۱۴۰۴/۶/۱۹
دقیقا همینطور است. در برجام و اسنپ بک همه توجه ها به جنبه های اقتصادی و تحریمها بود که اهمیت کمتری نسبت به جنبه امنیتی موضوع دارد. درحالیکه اصل مطلب را بالاخره یکی گفت. اسنپ بک هزینه شرکای ایران را که خود شریک تصویب این تحریمها بودند نیز تا حد قطع رابطه با ایران بالا میبرد و این مطلبی است که اهمیت دارد.
ناشناس۴۰۲۲۳۱۴۱۰:۴۳:۰۸ ۱۴۰۴/۶/۲۰
هر کشور دیگری می بود همان سال‌های اولیه که آژانس دسیسه می کرد از آن نهاد خارج می شد!
ناشناس۴۰۲۲۰۵۷۱۸:۵۴:۵۳ ۱۴۰۴/۶/۱۹
ماشه تفنگ بی فشنگه زیرا تحریمهای امریکا و اتحادیه اروپا که بعد از برجام تصویب شدند از تحریمهای سازمان ملل بسیار شدیدتر است اسنپ بک چیز جدیدی ندارد.
ناشناس۴۰۲۲۲۰۸۰۱:۰۵:۳۲ ۱۴۰۴/۶/۲۰
فرقش اینجاست که تمام کشورهایی که تا به حال به نحوی داشتند همکاری می کردند مثل همان پیمان شانگهای هم دیگر قطع رابطه می کنند
ناشناس۴۰۲۲۲۶۲۰۹:۲۷:۱۴ ۱۴۰۴/۶/۲۰
لطفا مطلب را تا پایان بخونید پاسخ شما در پاراگراف آخر داده شده
ناشناس۴۰۲۲۰۶۰۱۸:۵۶:۲۳ ۱۴۰۴/۶/۱۹
تعلیق ماشه که در توافق اخیر عراقچی مطرح شده هیچ فایده ای ندارد ماشه یا باید لغو بشه یا چکانده بشه مرگ یکبار شیون یکبار !
ناشناس۴۰۲۲۰۶۳۱۸:۵۸:۳۷ ۱۴۰۴/۶/۱۹
ماشه از نظر تهاجم نظامی خطری ندارد بدلیل اینکه 3 ماه قبل بدون فعال سازی ماشه اسرائیل و امریکا به ایران حمله کردند لذا از این جهت فرقی نمیکنه.
ناشناس۴۰۲۲۰۶۹۱۹:۰۳:۵۸ ۱۴۰۴/۶/۱۹
باید دیدگاه چالش با غرب تغییر یافته و به سوی عادی سازی پیش برود. سالها چالش با غرب هزینه های سنگینی برای کشور ایجاد کرده که ناتوانی های امروز بخشی از آن است.
ناشناس۴۰۲۲۱۱۶۲۱:۱۷:۴۴ ۱۴۰۴/۶/۱۹
برجامیون پاسخگو باشند چرا برجام چالش هسته ای ایران با غرب را به چالش موشکی و نظامی و پهپادی تعمیم و گسترش داد ؟!
ناشناس۴۰۲۲۱۷۱۲۳:۲۲:۳۳ ۱۴۰۴/۶/۱۹
شما کلا از مرحله پرتی، غرب دنبال تجزیه ایران است
ناشناس۴۰۲۲۳۳۹۱۱:۱۵:۰۱ ۱۴۰۴/۶/۲۰
پارادایم غربگدایی شکست خورده و باید تغییر بکند.
ناشناس۴۰۲۲۰۷۲۱۹:۰۶:۲۷ ۱۴۰۴/۶/۱۹
انها اگر اراده حمله داشته باشند هیچ قطعنامه ای جلویشان را نخواهد گرفت ، انها اول محاصره می کنند بعد ضعیف می کنند و در اخر حمله می کنند
ناشناس۴۰۲۲۰۷۴۱۹:۰۸:۳۶ ۱۴۰۴/۶/۱۹
بنده از بس مقالات غیر واقع و افسانه ای و تخیلی خوانده ام ، فقط و فقط منتظر هستم این ماشه چکانده شود و ببینم چند سطر از هزاران مقاله که ماشه را بی اثر میخواند درست است . دیگر حوصله خواندن هم ندارم . سه هفته مانده والسلام .
ناشناس۴۰۲۲۱۴۰۲۱:۴۶:۴۴ ۱۴۰۴/۶/۱۹
حرف حق
ناشناس۴۰۲۲۱۳۹۲۱:۴۵:۳۰ ۱۴۰۴/۶/۱۹
از اسلحه خالی دو طرف می ترسند از اسلحه پر فقط یک طرف می ترسد .الان کدام طرف باید بترسد؟؟
ناشناس۴۰۲۲۲۱۶۰۲:۰۵:۳۷ ۱۴۰۴/۶/۲۰
چرا به جای اینکه همکاری با آژانس را مشرو بر حق غنی سازی و برداشتن تحریم ها بکنید بدونه هیچ درخواستی دوباره با آژانس توافق نامه امضا کردید؟ چرا از این مسئله برای فشار به طرف مقابل استفاده نمی کنید؟
ناشناس۴۰۲۲۲۴۲۰۸:۱۳:۰۹ ۱۴۰۴/۶/۲۰
اگر خالی بود حاکمیت اجازه مذاکره و توافق نمی داد
ناشناس۴۰۲۲۲۸۳۰۹:۴۷:۵۱ ۱۴۰۴/۶/۲۰
یک چیز مسلم است و آن این است که حتی تهدید چکاندن ماشه روی زندگی روزمره ی مردم ضعیف تاثیر مخرب گذاشته ، حالا اگر چکانده شود چه شود ؟
ناشناس۴۰۲۲۲۸۴۰۹:۵۰:۳۸ ۱۴۰۴/۶/۲۰
برای بعضی ها؟؟ فرقی ندارد که ماشه پر باشد یا خالی چون آنها پشت سنگر با لباس ضد گلوله پناه گرفته اند
ناشناس۴۰۲۳۰۲۸۰۶:۴۷:۱۲ ۱۴۰۴/۶/۲۲
نویسنده میگوید با اسنپ بک بدنبال مشروعیت بخشی به اقدامات خصمانه خود هستند سوال این است آیا امریکا و غرب اصولا برای اقدامات خصمانه خودشان به چیزی بنام مشروعیت بخشی معتقد هستند ؟ و اصولا تحریم های امریکا نیازی به مشروعیت بخشی داشتند؟ آیا مثلا برای حمله به ونزولا امریک بدنبال مشروعیت خواهد بود ؟
yektanetتریبون

آخرین عناوین