مدرسه‌سازی، فراتر از ساختن‌ بنای یک مدرسه

گروه تعاملی الف،   4040513069 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
 مدرسه‌سازی، فراتر از ساختن‌ بنای یک مدرسه

فریبا بازگیر - گروه تعاملی

مدرسه‌سازی، فراتر از ساختن‌ بنای یک مدرسه است، بلکه سرمایه‌گذاری در تار و پود جامعه و تضمین فردای روشن‌تر است. در عصری که دانش، محور توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود، فراهم کردن فضاهای آموزشی استاندارد و ایمن، مسئولیتی صرفاً دولتی نیست، بلکه رسالتی همگانی است که حضور پررنگ و مؤثر آحاد جامعه را می‌طلبد، و در این میان، آموزش و پرورش به عنوان ستون فقرات نظام تعلیم و تربیت، نقشی محوری و راهبردی ایفا می‌کند.

آموزش و پرورش، باید به عنوان پیشران اصلی در توسعه ظرفیت‌های مردمی برای مدرسه‌سازی عمل کند. این نقش از چند جنبه قابل بررسی است:

۱. شناسایی نیازها و اولویت‌بندی: آموزش و پرورش، با اشراف کامل بر وضعیت مدارس در سراسر کشور، قادر است نیازهای واقعی، اولویت‌های منطقه‌ای، و پروژه‌های اولویت‌دار در حوزه مدرسه‌سازی را شناسایی و اولویت‌بندی کند. این اطلاعات دقیق، مبنای مؤثری برای هدایت مشارکت‌های مردمی خواهد بود.

۲. هدایت و مدیریت مشارکت‌های مردمی: آموزش و پرورش می‌تواند با ایجاد سازوکارهای شفاف و کارآمد، هدایت کمک‌های مردمی را به سمت پروژه‌های اولویت‌دار و مناطق محروم هدایت کند.

۳. نظارت بر کیفیت و استانداردسازی: آموزش و پرورش مسئولیت نظارت بر کیفیت ساخت و ساز، رعایت استانداردهای آموزشی و ایمنی در مدارس جدید و بازسازی شده را بر عهده دارد. این نظارت، تضمین می‌کند که سرمایه‌های مردمی در بهترین و مفیدترین مسیر هزینه شوند.

۴. ترویج فرهنگ مدرسه‌سازی: این وزارتخانه می‌تواند از طریق برنامه‌های آموزشی، فرهنگی، و رسانه‌ای خود، فرهنگ مشارکت در امر مقدس مدرسه‌سازی را در میان دانش‌آموزان، اولیا، و کارکنان خود ترویج دهد.دانش‌آموزان امروز، خیرین و سازندگان فردای جامعه هستند.

۵. همکاری با نهادهای دولتی و غیردولتی: آموزش و پرورش باید به عنوان هماهنگ‌کننده اصلی، با سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین، ارتباط فعال و سازنده‌ای برقرار کند تا از هم‌افزایی ظرفیت‌ها نهایت استفاده را ببرد. اما واقعیت امر آن است که آموزش و پرورش به تنهایی از پس این بار سنگین بر نمی آید لذا پاسخ به این پرسش که چرا حضور مردم در عرصه مدرسه سازی حیاتی است. امری ضروری است:

پر کردن خلاهای موجود: مشارکت مردمی، با ظرفیت‌های داوطلبانه، کمک‌های مالی خرد و کلان، و ارائه تخصص‌های مختلف، می‌تواند خلأهای موجود را به‌طور مؤثری پر کند.

ایجاد حس تعلق و مسئولیت‌پذیری: وقتی مردم در ساخت و ساز مدارس مشارکت می‌کنند، حس تعلق خاطر و مسئولیت‌پذیری نسبت به آن فضا در آن‌ها تقویت می‌شود. این حس، منجر به مراقبت بهتر از امکانات، مشارکت فعال‌تر در برنامه‌های مدرسه، و ایجاد فضایی همدلانه میان اولیا، دانش‌آموزان و مربیان می‌شود.

جریان‌سازی فرهنگی و الگوسازی: حضور فعالانه مردم در امر مدرسه‌سازی، یک جریان فرهنگی مثبت را در جامعه ایجاد می‌کند. این مشارکت، الگویی ارزشمند برای نسل جوان است تا اهمیت خدمت به جامعه، کار خیر، و مسئولیت اجتماعی را بیاموزند. رسانه‌ها نیز در ترویج و بازتاب این اقدامات نقش حیاتی دارند.

شفافیت و نظارت مردمی: مشارکت گسترده‌تر مردم در فرایند مدرسه‌سازی، می‌تواند به افزایش شفافیت در تخصیص منابع و نظارت بر کیفیت ساخت و ساز کمک کند. خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد، با همراهی رسانه‌ها، می‌توانند نقش مؤثری در این زمینه ایفا نمایند.

تنوع‌بخشی به راهکارها: هر منطقه و هر جامعه‌ای، نیازها و اولویت‌های خاص خود را دارد. مشارکت مردم، امکان ارائه راهکارهای خلاقانه و متناسب با شرایط محلی را فراهم می‌آورد که شاید از نگاه برنامه‌ریزی متمرکز دور بماند.

 حال این سوال پیش می آید که چگونه مشارکت مردم را افزایش دهیم:

اطلاع‌رسانی مستمر و شفاف: رسانه‌ها باید با معرفی پروژه‌های مدرسه‌سازی، بیان نیازها، و معرفی خیرین و فعالان این حوزه، مردم را در جریان امور قرار دهند.

فراهم کردن بسترهای قانونی و تسهیل‌گری: دولت و نهادهای ذیربط، به ویژه آموزش و پرورش، باید با تسهیل فرایندها، ارائه مشوق‌های لازم، و حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد، مسیر را برای مشارکت هموارتر کنند.

ایجاد سامانه‌های مشارکت: راه‌اندازی پلتفرم‌های آنلاین یا بسترهای مردمی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی، جذب نیروهای داوطلب، و اطلاع‌رسانی پروژه‌ها، می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

تقدیر و تشکر از مشارکت‌کنندگان: قدردانی از خیرین، داوطلبان، و تمامی کسانی که در این امر سهیم هستند، انگیزه‌ای مضاعف برای ادامه این مسیر ایجاد می‌کند.

در نهایت، مدرسه‌سازی، پروژه‌ای بلندمدت و چندوجهی است که نیازمند هم‌افزایی سرمایه، اندیشه، و نیروی انسانی جامعه است. با اتکا به روحیه مشارکت‌جویی ملت ایران و نقش‌آفرینی فعالانه آموزش و پرورش، می‌توانیم آینده‌ای روشن‌تر برای فرزندان این مرز و بوم رقم بزنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۹۸۹۶۵۵۰۹:۱۵:۵۰ ۱۴۰۴/۵/۱۵
چرا ثبت نام پیش دبستانی با اینکه قانونا الزامی نیست توسط غالب مدارس اجباری شده با مبالغی حدود 30 میلیون تومان؟ باید هر کس دلش خواست ثبت نام کند هر کس دلش نخواست نه. از آموزش و پرورش مطالبه کنیم که جلوی مدارس خاطی را بگیرد
ناشناس۳۹۸۹۷۸۲۱۲:۳۹:۱۲ ۱۴۰۴/۵/۱۵
برخی مدارس به تجارتخانه تبدیل شده اند
ناشناس۳۹۸۹۶۶۴۰۹:۲۳:۳۵ ۱۴۰۴/۵/۱۵
مدرسه سازی و گسترش نظام آموزش و تعلیم مجانی وظیفه دولت است. دولت طبق قانون اساسی موظف به این کار است. باید بساط مدارس خصوصی پولی یا به اصطلاح غیر انتفاعی برچیده شود. همانطور که قبلا یک بار با استقرار جمهوری اسلامی این کار در سال ۱۳۵۸ انجام گرفته بود. عدالت اجتماعی از آموزش و پرورش شروع می شود.
ناشناس۳۹۸۹۶۷۵۰۹:۳۴:۰۱ ۱۴۰۴/۵/۱۵
هر جایی که چهار تا آدم هستند ، چهارتا آجر رو گذاشته شده و اسمش شده مدرسه . چه پولها که طی دهه های گذشته برای مدرسه سازی ، لوله کشی گاز ، برق رسانی ، آب رسانی و ... برای جاهای هزینه شد که الان حتی یک سکنه هم ندارد .
ناشناس۳۹۸۹۷۴۷۱۱:۴۹:۵۵ ۱۴۰۴/۵/۱۵
مدارس ما هماهنگ با استانداردهای جهانی نیست. اینکه چهار تا دیوار بسازیم، دو تا پنجره بگذاریم، مدرسه نیست. مدرسه باید هزاران تجهیزات داشته باشد.
ناشناس۳۹۸۹۸۲۰۱۳:۲۷:۱۰ ۱۴۰۴/۵/۱۵
بسم الله! تو برو بساز تا بقیه یاد بگیرن.
مبینا۳۹۹۰۱۳۱۲۰:۴۹:۱۲ ۱۴۰۴/۵/۱۵
آقای رئیس جمهور جناب آقای پزشکیان،وجناب وزیر نیرو ، برق استان های گرمسیری را قطع نکنید بی انصافی وبی عدالتی شما از حد گذشته مردم در سیستان نه آب دارند نه برق ،آقای حافظ نهج البلاغه ،در منازل مردم زابل سالمندان و کودکانی هستند که تاب گرما را ندارند طوفان شن ،هوای گرم بالای ۵۰ درجه قطعی برق ۴ ساعته .
ناشناس۳۹۹۰۶۴۶۱۱:۱۳:۰۷ ۱۴۰۴/۵/۱۶
مردم کار به مردمی بودن شما ندارند فکری برای رفاه آنها بکنید.
محمد۳۹۹۰۸۵۹۱۳:۵۲:۲۱ ۱۴۰۴/۵/۱۶
چه عکس پوپولیستی
عباس۳۹۹۱۱۱۰۱۹:۱۶:۵۸ ۱۴۰۴/۵/۱۶
ناراحت نباش داداش هیچ مدرسه ای خالیی نمیمونه همه ازبچه های افغانی پرمیشه
yektanetتریبون

آخرین عناوین