محمد مهدی رحمتی در تشریح زمینه های شکل گیری باج دهی رسانه ای و باج نیوزها به الف گفت: در نظام تامین سرمایه رسانه ای کشور یک ساز وکار شفاف وروشن احتیاج داریم. این ساز و کار اگر شفاف نباشد برای تامین منابع ناگزیرید ساز و کار خاص پیدا کنید!
وی تصریح کرد: به قول دوستی خیلی از مسوولان و صاحبان سرمایه ممکن است از خدا نترسند اما از رسانه ها بترسند! طبیعی است که برخی مواقع از این فرصت موجود حداکثر استفاده یا سواستفاده بشود! این اتفاق در سازو کار باج دهی و باج گیری می افتد. مرز استفاده و سواستفاده کجاست؟ تجربه من می گوید گاهی مسیر ایجاد درآمد تبدیل می شود به محور و موضوع اصلی کار شما. یعنی دیگر مساله این نیست که برای کار رسانه ای تامین منابع بکنید. در این حالت شما از ماجرای باج گیری درآمدزایی می کنید و رسانه دیگر موضوعیتی ندارد و درواقع عامل جعلی دوم است و پیوند ناخجسته و زندگی انگلی پیدا می کند.
او تبدیل شدن تامین منابع رسانه ای به یک شغل مستقل را نقطه شروع آسیب در باج نیوزی می داند.
رحمتی با یادآوری خاطره ای دراین زمینه می گوید: زمانی می خواستیم یک بانک خیلی زیان ده ای را نقد کنیم ولی نمی خواستیم اشتباه کنیم که گیر بیفتیم و مجبور شویم به دادگاه برویم. اما وقتی دادگاه رفتم با احترامی که دادگاه مطبوعات به رسانه ها دارند و علیرغم اینکه تصمیم به نفع ما بود احساس کردم که تمام مجموعه ما تحت فشار یک منبع مالی بسیار گسترده است. حتی دوستی به من می گفت اگر من بودم با آن بانک دعوا نمی کردم! اگر می خواهی جلسه ای بگذاریم بروید ماجرا را حل کنید! گاهی به این فکر می کردیم که حتی چیزی خوبی درباره آن بانک بنویسیم و از دستش راحت شویم!
از نظر مدیرعامل گروه رسانه ای مهر، اقتصاد سیاسی حوزه رسانه برای کار رسانه ای تعیین کننده است. به گفته وی مراجع قدرت و حاکمیتی وجود دارد که ناگزیری با آن ها همراهی داشته باشی . گاهی هم در نظام اقتصاد سیاسی درگیر می شوی و در مواقعی هم حتی روابط میان فردی مدخلیت دارد. در ماجرای باج دهی در رسانه ها من حتی نقش روابط رفاقتی و میان فردی را کم رنگ نمی بینم!
رحمتی تاکید می کند: قوانین در حوزه رسانه باید به سرعت بروز شوند و بعضی حذف و بعضی اضافه شوند. در نظام اخلاقی رسانه باید از نگاه مدرنیته شروع کرد و به نظام بومی رسید. اگر نخواهیم این کار را انجام دهیم هیچ نظام اخلاقی حاکم نمی شود و وقتی هیچ نظام اخلاقی وجود نداشته باشد من به رفیقم که شمایید اعتماد می کنم ! برخی می گویند نظام اخلاقی رسانه و نظام قانونی رسانه یک پدیده غربی است و آن را کاملا باید دور ریخت و برخی دیگر معتقدند باید کاملا به آن اعتقاد داشت. اما یکی دیگر از مسایل مرتبط با این موضوع نبود فعالیت های صنفی جدی در حوزه رسانه است. مسایل صنفی رسانه ای در کشور ما به سرعت سیاسی و تابع موضع گیری طرفینی سیاسی می شود و اثر بخشی خودش را ازدست می دهد. تا زمانی که نظام صنفی فراگیری در عرضه رسانه وجود نداشه باشد نظام اخلاقی پایداری شکل نخواهد گرفت.
متن کامل این گفت و گو را اینجا ببینید
بیشتر بخوانید
نبوی: کسانی که حسابشان پاک است چرا باید به رسانه ها باج بدهند؟!/ در ملاحظات و رودربایستی ها گیر کرده ایم/ تشکل های روزنامه نگاری فقط کار سیاسی کرده اند
انبارلویی: بعضی روابط عمومیها خود پرداز «باج نیوزها» هستند!/ در کشوری که پول ملی اش ظرف ۶ ماه نصف می شود فساد ایجاد می شود / خرج اصلی فشنگ «باج نیوزها» شخم زدن احوالات شخصی افراد است
منتجبی: نظارت موثری بر چندین هزار مجوز نشریه صادره شده وجود ندارد!/ رسانه های اجاره ای زمینه فعالیت باج نیوزی هستند/ صنف روزنامه نگاری شیر بی یال و کوپال است!
معزی: چرا فقط درباره باج گیری رسانه ای حرف می زنیم؟! باج دهنده ها مهم ترند!


