افزایش ۲۵۰۰ درصدی تعرفه "خودروهای برقی"

  4031217026 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

در اقدامی عجیب و خلاف جریان حرکت جهان به سمت خودرو برقی و هوای پاک، قرار است از سال آینده تعرفی خودروهای برقی در کشورمان از ۴ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش یابد یعنی افزایش ۲۵۰۰درصدی و این یعنی صفر شدن آمار خرید خودرو برقی درکشورمان و خداحافظی با هوای پاک!

 افزایش ۲۵۰۰ درصدی تعرفه "خودروهای برقی"

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در تصمیمی جنجالی، تعرفه واردات خودروهای خارجی برای سال آینده به 100 درصد افزایش یافته است؛ تصمیمی که تا به امروز خودروهای برقی و هیبریدی را نیز شامل شده است!

این در حالیست که پیش از این، تعرفه واردات خودروهای برقی صرفاً 4 درصد و خودروهای هیبریدی 15 درصد بود.

این افزایش وحشتناک تعرفه خودروهای برقی در کشورمان در حالی قرار است از سال آینده اجرا شود که دنیا با سرعت به سمت برقی‌سازی صنعت خودرو حرکت می‌کند و کشورهای پیشرو هر ساله با ارائه مشوق‌های مالی و توسعه زیرساخت‌های شارژ، مسیر را برای جایگزینی خودروهای فسیلی با خودروهای برقی هموارتر می‌کنند.

این اقدام نه‌تنها با سیاست‌های جهانی در کاهش آلودگی و وابستگی به سوخت‌های فسیلی مغایرت دارد، بلکه امیدها برای توسعه خودروهای پاک در ایران را هم به یأس تبدیل خواهد کرد.

انتظار می‌رفت که در سال 1404، ایران نیز با اتخاذ سیاست‌های حمایتی از خودروهای برقی، به گسترش حمل‌ونقل پاک و کاهش آلودگی هوا در کشورمان کمک کند اما این تصمیم، دقیقاً برعکس عمل کرده و خودروهای برقی و هیبریدی را از دسترس مصرف‌کنندگان ایرانی، خارج خواهد کرد!

تناقض با قانون هوای پاک و سیاست‌های جهانی

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این تصمیم عجیب، مغایرت آن با ماده 9 قانون هوای پاک است که نقش خودروهای برقی و هیبریدی در کاهش آلودگی هوا را به رسمیت شناخته و با ذکر اینکه این خودروها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، بر لزوم حمایت از این خوددروهای برقی تأکید دارد.

این قانون دولت را موظف کرده که مشوق‌هایی برای تولید، واردات و توسعه زیرساخت‌های خودروهای برقی و هیبریدی در کشورمان فراهم کند اما افزایش 100 درصدی تعرفه واردات، نه‌تنها از این سیاست حمایت نمی‌کند، بلکه مانعی جدی برای تحقق آن محسوب می‌شود.

در سطح جهانی، کشورهایی مانند چین، اتحادیه اروپا و آمریکا با ارائه یارانه، معافیت مالیاتی و تسهیلات ویژه، شهروندان را به خرید خودروهای پاک تشویق می‌کنند حتی برخی کشورها مانند نروژ و هلند اعلام کرده‌اند که تا سال‌های آینده، فروش خودروهای با موتور درون‌سوز را به‌طور کامل متوقف خواهند کرد!

در این شرایط، ایران با اتخاذ سیاست‌هایی که باعث افزایش شدید قیمت خودروهای برقی می‌شود، در مسیری مخالف با روند جهانی حرکت می‌کند.

پیامدهای اقتصادی و زیست‌محیطی

افزایش تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی، پیامدهای منفی گسترده‌ای خواهد داشت که هم بخش اقتصادی و هم محیط زیست کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد:

1. وابستگی بیشتر به بنزین، افزایش ناترازی بنزین و افزایش آلودگی هوا

با این تصمیم، مصرف‌کنندگان به دلیل افزایش قیمت خودروهای برقی و هیبریدی، بیشتر به سمت خودروهای بنزینی و دیزلی سوق داده خواهند شد. این موضوع منجر به افزایش مصرف بنزین و در نتیجه افزایش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد و اصفهان خواهد شد.

در حالیکه کلان‌شهرهای ایران با بحران آلودگی هوا و مشکلاتی مانند ریزگردها و پدیده وارونگی دما دست‌وپنجه نرم می‌کنند، افزایش سهم خودروهای بنزینی، وضعیت را بحرانی‌تر خواهد کرد.

از سوی دیگرف طی این سالها، کشورمان به شدن با ناترازی بنزین مواجه بوده است و از مجموع مصرف روازنه حدود 120 میلیون لیتر بنزین، مجبور بوده‌ایم که حدود 20 تا 30 هزار لیتر بنزین به‌صورت روزانه به کشورمان واردات بنزین داشته باشیم.

در صورت اجرایی شدن تعرفه 100 درصد خودروهای برقی و هیبریدی، قطعاً این امر تاثیر بسیار مخربی را در تشدید ناترازی بنزین و افزایش شدید واردات بنزین خواهد گذاشت.

2. افزایش هزینه‌های درمانی و آسیب به سلامت عمومی

طبق گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO)، آلودگی هوا یکی از عوامل اصلی مرگ‌ومیر زودرس در بسیاری از کشورها، از جمله ایران است. ورود خودروهای برقی و هیبریدی می‌توانست سهم زیادی در کاهش انتشار گازهای آلاینده و بهبود کیفیت هوا داشته باشد اما افزایش تعرفه‌ها باعث خواهد شد که روند جایگزینی این خودروها کندتر شود. این موضوع در نهایت هزینه‌های درمانی ناشی از بیماری‌های تنفسی و قلبی را افزایش خواهد داد.

پشت پرده اتخاذ تصمیم خطرناک و مخرب در افزایش 25 برابری تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی چیست؟

مسئولان کشور هنوز توضیح شفافی درباره این افزایش ناگهانی تعرفه‌ها ارائه نکرده‌اند اما برخی تحلیلگران معتقدند که دولت در تلاش است تا با افزایش درآمدهای گمرکی، بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند! با این حال، این استدلال در بلندمدت می‌تواند آسیب‌های جدی‌تری به اقتصاد کشور وارد کند. چراکه حذف یا کاهش خودروهای برقی و هیبریدی از بازار، باعث افزایش وابستگی به سوخت‌های فسیلی شده و در نهایت هزینه‌های بیشتری برای یارانه‌های سوخت به دولت تحمیل خواهد کرد.

لزوم ورود مجلس

تصمیم به افزایش 100 درصدی تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی، در تضاد با سیاست‌های جهانی و داخلی در زمینه کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت‌های فسیلی است. این سیاست، نه‌تنها موجب وابستگی بیشتر کشور به سوخت‌های آلاینده خواهد شد، بلکه بر سلامت عمومی، هزینه‌های اقتصادی و توسعه فناوری خودروهای پاک در داخل کشور نیز تأثیر منفی خواهد داشت.

در شرایطی که بسیاری از کشورهای جهان به سمت حذف خودروهای بنزینی و جایگزینی آن‌ها با مدل‌های برقی حرکت می‌کنند، ایران باید سیاست‌های تشویقی به جای سیاست‌های محدودکننده اتخاذ کند تا بتواند هم‌زمان با کاهش آلودگی هوا، از فرصت‌های اقتصادی و فناورانه در این حوزه بهره ببرد.

در چنین شرایطی مجلس شورای اسلامی باید هرچه سریع‌تر با ارائه یک اصلاحیه یا تبصره به این موضوع ورود کند و مانع از اجرای تصمیمی شود که مستقیماً با منافع مردم و حق آنان برای داشتن هوای پاک در تضاد است. تعرفه 100 درصدی بر خودروهای برقی و هیبریدی به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید به تعرفه‌های قبلی و یا حتی کمتر از آن برگردد.

دیدگاه کاربران

علی۳۸۱۴۹۴۶۱۲:۱۴:۰۴ ۱۴۰۳/۱۲/۱۷
بزرگترین نگرانی مجلس وزیر شدن طیف مخالفان است
ناشناس۳۸۱۴۹۶۴۱۲:۳۷:۱۶ ۱۴۰۳/۱۲/۱۷
اینها فقط بفکر جیب و حسابهای بانکی خود و خسارت زدن به سفره مردم ایران هستند.
ناشناس۳۸۱۴۹۶۸۱۲:۴۷:۵۶ ۱۴۰۳/۱۲/۱۷
چون از ایجاد بستر برای خودروهای برقی و هیبرید عاجز هستند ، بنابراین تعرفه را بالا می برند تا کسی وارد کننده نباشد
ناشناس۳۸۱۴۹۷۴۱۲:۵۸:۴۳ ۱۴۰۳/۱۲/۱۷
برای خرید تولیدات داخلی چنین قوانینی عجیب نیست!!!
ناشناس۳۸۱۴۹۷۵۱۳:۰۳:۳۵ ۱۴۰۳/۱۲/۱۷
خیلی ساده ست عده ای رفتن گفتن ما میخوایم خودرو برقی بسازیم تعرفه اش رو ببرین بالا که توان رقابت داشته باشیم این مافیای خودرو عمرا بزاره خودروی با کیفیت با قیمت مناسب دست مردم برسه اون وسط ایستاده تا پول در بیاره براش نه آلودگی هوا مهمه نه ناترازی بنزین چیزی که براش مهمه ماهی گرفتن از این آب گل آلوده
علی۳۸۱۴۹۹۶۱۳:۵۴:۳۸ ۱۴۰۳/۱۲/۱۷
وقتی میگن هیچکس جای خودش نیست همینه.
ناشناس۳۸۱۵۰۰۹۱۴:۱۴:۲۱ ۱۴۰۳/۱۲/۱۷
این مجلس جز حاشیه بازی کار دیگری بلد است؟
آزاده۳۸۱۵۰۴۸۱۵:۱۶:۳۱ ۱۴۰۳/۱۲/۱۷
سیستم دولتی جالبی داریم البته اگه بهش گفت سیستم درمانده .
ناشناس۳۸۱۵۰۵۷۱۵:۲۹:۳۰ ۱۴۰۳/۱۲/۱۷
دولت گفت خودرو را گران نمیکند ولی کرد...بنزین گران نمیکند میخواست گران کند.. ارز هم وله...طلا هم رها...اینم از برقی سازی و تیشه به ریشه زدن...
مولایی۳۸۱۵۰۶۱۱۵:۳۲:۲۱ ۱۴۰۳/۱۲/۱۷
با سلام. این مصوبه در خصوص افزایش تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی نه تنها مخالف قوانین و مقررات ما قبل در این خصوص میباشد، بلکه صد در صد در جهت منافع مافیای خودرو های وارداتی لوکس و تولیدات داخلی گران بوده !!!
امیر۳۸۱۵۰۷۷۱۵:۴۴:۱۲ ۱۴۰۳/۱۲/۱۷
این همه سال واردات خودرو تعرفه داشته. خودروی با کیفیت تولید شده؟ برای چی بر همون منوال پیش میرید؟ الان تعرفه بذارید برای خودروهای هیبریدی مثلا ایران خودرو و سایپا ۳ سال دیگه خودروی با کیفیت برقی می‌دن دستمون؟ چرا از گذشته عبرت نمی‌گیریم؟ اگر بحث منفعت شخصی و لابی پشت پرده نباشه واقعا توجیحش رو متوجه نمی‌شوم.
استاد دانشگاه تهران۳۸۱۵۰۸۸۱۶:۰۳:۵۳ ۱۴۰۳/۱۲/۱۷
پیروزی مافیای خودرو و شکست تلاش ما.
ناشناس۳۸۱۵۱۱۵۱۶:۳۲:۱۲ ۱۴۰۳/۱۲/۱۷
هرکی تصویب کرده باید اخراج بشه
ناشناس۳۸۱۵۱۸۵۱۷:۳۴:۵۷ ۱۴۰۳/۱۲/۱۷
این هم از ندانم کاری دولت
ناشناس۳۸۱۵۲۶۷۱۹:۳۶:۲۹ ۱۴۰۳/۱۲/۱۷
کدام خائنی این طرح را داده و چه کسانی تصویب کردند!!!!!!
محمد۳۸۱۵۲۷۱۱۹:۳۸:۱۶ ۱۴۰۳/۱۲/۱۷
دولت از سر لجبازی دنبال ایجاد آشوب و مشکل برای کشور هست.
ناشناس۳۸۱۵۲۷۹۱۹:۴۹:۲۴ ۱۴۰۳/۱۲/۱۷
چرا مدیران کشور تعقل نمی کنند؟
علی۳۸۱۵۲۸۶۱۹:۵۸:۵۹ ۱۴۰۳/۱۲/۱۷
وقتی کشور برق نداره خودرو برقی بیاد چکار
خاکی۳۸۱۵۳۳۶۲۱:۱۰:۰۵ ۱۴۰۳/۱۲/۱۷
تا ایران خودرو وسایپا هست به کسی اجازه عرض اندام نمیدن،
ناشناس۳۸۱۵۵۱۴۰۰:۲۷:۱۴ ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
بجای همه اون مضرات که گفتین ولی یه سود خوب داره و اون حق تعرفه هست که دولت به جیب میزنه تا کمی از کسری بودجه رو جبران کنه بقیش برای کسی مهم نیست
ناشناس۳۸۱۵۵۵۳۰۱:۳۵:۲۲ ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
تعرفه 100 درصدی بر خودروهای برقی و هیبریدی به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید به تعرفه‌های قبلی و یا حتی کمتر از آن برگردد.
ناشناس۳۸۱۵۶۰۹۰۶:۲۱:۴۳ ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
این تصمیم. کجا و توسط کی یاجه کسانی گرفته شده است؟
ناشناس۳۸۱۵۷۷۴۰۹:۵۸:۲۶ ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
آنهایی که این تصمیم را گرفته اند درک و شناخت درستی نه از محیط زیست دارند و نه از اقتصاد چیزی می دانند.
yektanetتریبون

آخرین عناوین