شکایت از خدمات پس از فروش خودرو ۷ روزه بررسی می‌شود

  4030124054

مدیر دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت گفت: اگر طی یک هفته شکایت مصرف‌کننده در خصوص خدمات پس از فروش خودرو حل نشود، این موضوع به سازمان حمایت و تعزیرات ارجاع داده خواهد شد.

شکایت از خدمات پس از فروش خودرو ۷ روزه بررسی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، در گفتگوی ویژه خبری موضوع اتصال شرکت‌های تولید و تأمین کننده خودرو به سامانه خدمات پس از فروش و رسیدگی به شکایت مردم از خدمات پس از فروش خودروها مورد بررسی قرار گرفت و حمید محله‌ای مدیر دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت و محمدعلی اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات به سوالاتی پاسخ دادند.

محله‌ای گفت: مفهوم پیوستن به سامانه خدمات پس از فروش به این معناست که یک گام به شفافیت نزدیک شده‌ایم. البته شرکت‌های خودرویی از سال‌های گذشته خدمات ارائه می‌کردند و اکنون هم این کار را انجام می‌دهند. اما برای ایجاد شفافیت در این زمینه باید در این سامانه ثبت نام می‌کردند و خدمات خود را عنوان می‌کردند. همچنین تعهداتی که در قبال مشتریان دارند در این سامانه بارگذاری شده است.

وی افزود: با این اقدام سرعت پیگیری خدمات پس از فروش مصرف کننده بیشتر می‌شود و دقت در این حوزه افزایش پیدا خواهد کرد تا بدانیم خدمات تولید کنندگان به درستی عرضه می‌شود یا خیر. همه شرکت‌های خودرویی قبل از وارد شدن حوزه توسط شرکت‌های بازرسی، مورد تأیید قرار می‌گیرند، اما باید طی ارائه خدمات نیز آن‌ها را ارزیابی کنیم که این موضوع از طریق سامانه خدمات پس از فروش در حال انجام است.

محله‌ای ادامه داد: با این سامانه مراکز ارائه خدمات رسمی مشخص می‌شود و همچنین مراکز غیر معتبری را که خودشان را به عنوان نمایندگی معرفی می‌کنند، به طور کامل مشخص خواهد شد. همه مجموعه این اقدامات به شفافیت بیشتر چه برای تولیدکننده چه برای مصرف کننده منجر خواهد شد.

این مقام مسئول در وزارت صمت گفت: نزدیک به ۲۵ شرکت خودرویی در سامانه وارد شده‌اند و حدود ۶۰ الی ۷۰۰ مرکز ارائه خدمات از سوی خودروسازها معرفی شد. مبنای سامانه خدمات پس از فروش شکایت نیست، اما نوعی اعتراض و شکایت نیز در سامانه ایجاد شده است. اگر درخواستی از سوی مصرف کننده به حق نباشد، طی ۷ روز به آنها اطلاع داده خواهد شد. اگر طی یک هفته مشکل برطرف نشد، این موضوع به سازمان حمایت و تعزیرات ارجاع داده خواهد شد.

اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات نیز گفت: مطابق ماده ۴ قانون حمایت از مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان موظف به ایجاد نمایندگان رسمی برای ارائه خدمات پس از فروش داشته باشند. روال به این صورت است که شکایت‌ها توسط سازمان حمایت بررسی و به سازمان تعزیرات ارسال می‌شود، اما معمولاً پرونده‌هایی که در این زمینه داریم عموماً در دادگاه‌ها بررسی می‌شود.

وی افزود: رسیدگی به این موارد مدت زمان زیادی نیاز ندارد و در صورت احراز تخلف تولیدکنندگان، اگر نیاز به کار کارشناسی نداشته‌باشد، حداکثر تا یک ماه به پرونده رسیدگی و حکم صادر می‌شود.

محله‌ای در ادامه گفت: به غیر از خودرو، انواع لوازم خانگی، تلفن همراه به سامانه خدمات پس از فروش اضافه شده‌اند که گام بعدی ما خودروهای سنگین هستند و تا یکی دو ماه آینده تکمیل خواهد شد. آمار استفاده از این سامانه نهایی شده، اما می‌توان گفت اکثر شکایت‌هایی که انجام شده، با صلح و رضایت مصرف کننده مختومه شده است.

محله‌ای افزود: انجمنی را تشکیل دادیم و ۷ جایگاه برای کالاهای موبایل، لوازم خانگی، خودرو و لوازم یعنی، لوازم برودتی را ایجاد کردیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. من عجله ندارم!

    2. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    3. دور باطلی که تمامی ندارد!

    4. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

    5. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    6. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

    7. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

    8. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

    9. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

    10. التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد

    11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

    12. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

    13. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

    14. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

    15. ریزش قیمت دلار در روزهای آینده ادامه خواهد داشت

    16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

    17. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

    18. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

    19. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

    آخرین عناوین