شکایت از خدمات پس از فروش خودرو ۷ روزه بررسی می‌شود

  4030124054

مدیر دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت گفت: اگر طی یک هفته شکایت مصرف‌کننده در خصوص خدمات پس از فروش خودرو حل نشود، این موضوع به سازمان حمایت و تعزیرات ارجاع داده خواهد شد.

شکایت از خدمات پس از فروش خودرو ۷ روزه بررسی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، در گفتگوی ویژه خبری موضوع اتصال شرکت‌های تولید و تأمین کننده خودرو به سامانه خدمات پس از فروش و رسیدگی به شکایت مردم از خدمات پس از فروش خودروها مورد بررسی قرار گرفت و حمید محله‌ای مدیر دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت و محمدعلی اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات به سوالاتی پاسخ دادند.

محله‌ای گفت: مفهوم پیوستن به سامانه خدمات پس از فروش به این معناست که یک گام به شفافیت نزدیک شده‌ایم. البته شرکت‌های خودرویی از سال‌های گذشته خدمات ارائه می‌کردند و اکنون هم این کار را انجام می‌دهند. اما برای ایجاد شفافیت در این زمینه باید در این سامانه ثبت نام می‌کردند و خدمات خود را عنوان می‌کردند. همچنین تعهداتی که در قبال مشتریان دارند در این سامانه بارگذاری شده است.

وی افزود: با این اقدام سرعت پیگیری خدمات پس از فروش مصرف کننده بیشتر می‌شود و دقت در این حوزه افزایش پیدا خواهد کرد تا بدانیم خدمات تولید کنندگان به درستی عرضه می‌شود یا خیر. همه شرکت‌های خودرویی قبل از وارد شدن حوزه توسط شرکت‌های بازرسی، مورد تأیید قرار می‌گیرند، اما باید طی ارائه خدمات نیز آن‌ها را ارزیابی کنیم که این موضوع از طریق سامانه خدمات پس از فروش در حال انجام است.

محله‌ای ادامه داد: با این سامانه مراکز ارائه خدمات رسمی مشخص می‌شود و همچنین مراکز غیر معتبری را که خودشان را به عنوان نمایندگی معرفی می‌کنند، به طور کامل مشخص خواهد شد. همه مجموعه این اقدامات به شفافیت بیشتر چه برای تولیدکننده چه برای مصرف کننده منجر خواهد شد.

این مقام مسئول در وزارت صمت گفت: نزدیک به ۲۵ شرکت خودرویی در سامانه وارد شده‌اند و حدود ۶۰ الی ۷۰۰ مرکز ارائه خدمات از سوی خودروسازها معرفی شد. مبنای سامانه خدمات پس از فروش شکایت نیست، اما نوعی اعتراض و شکایت نیز در سامانه ایجاد شده است. اگر درخواستی از سوی مصرف کننده به حق نباشد، طی ۷ روز به آنها اطلاع داده خواهد شد. اگر طی یک هفته مشکل برطرف نشد، این موضوع به سازمان حمایت و تعزیرات ارجاع داده خواهد شد.

اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات نیز گفت: مطابق ماده ۴ قانون حمایت از مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان موظف به ایجاد نمایندگان رسمی برای ارائه خدمات پس از فروش داشته باشند. روال به این صورت است که شکایت‌ها توسط سازمان حمایت بررسی و به سازمان تعزیرات ارسال می‌شود، اما معمولاً پرونده‌هایی که در این زمینه داریم عموماً در دادگاه‌ها بررسی می‌شود.

وی افزود: رسیدگی به این موارد مدت زمان زیادی نیاز ندارد و در صورت احراز تخلف تولیدکنندگان، اگر نیاز به کار کارشناسی نداشته‌باشد، حداکثر تا یک ماه به پرونده رسیدگی و حکم صادر می‌شود.

محله‌ای در ادامه گفت: به غیر از خودرو، انواع لوازم خانگی، تلفن همراه به سامانه خدمات پس از فروش اضافه شده‌اند که گام بعدی ما خودروهای سنگین هستند و تا یکی دو ماه آینده تکمیل خواهد شد. آمار استفاده از این سامانه نهایی شده، اما می‌توان گفت اکثر شکایت‌هایی که انجام شده، با صلح و رضایت مصرف کننده مختومه شده است.

محله‌ای افزود: انجمنی را تشکیل دادیم و ۷ جایگاه برای کالاهای موبایل، لوازم خانگی، خودرو و لوازم یعنی، لوازم برودتی را ایجاد کردیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. بازخوانی یک جنجال قابل‌تامل در ماجرای یافتن بالگرد رئیس جمهور

  2. گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری/ انتقاد رسانه اصولگرا از سوءاستفاده انتخاباتی از شهادت رئیسی

  3. سانحه بالگرد شهید رئیسی و احتمالات/ «موج کوهستان» یعنی چه؟

  4. صدای پرقدرت صداقت 

  5. چرخش راهبردی یک کشور عربی در مقابل ایران

  6. بن سلمان به ایران می‌آید

  7. وزارت بهداشت: قیمت دخانیات در ایران بسیار پایین است

  8. عارف و همتی نامزداحتمالی اصلاحات/شرط لاریجانی برای اعتدالیون

  9. مهمترین ویژگی شخصیتی و کاری "شهیدِ جمهور" چه بود؟

  10. امپراتور خودخوانده‌ بی‌ادبی/ انتظار برخورد با توهین‌کنندگان به شهدای خدمت

  11. تشییع باشکوه شهدا نشان داد که ملت ایران زنده است

  12. آخرین وضعیت حمید نوری در زندان امنیتی سوئد

  13. دولت به تمام تعهدات «رئیس‌جمهور شهید» از جمله ساخت مسکن متعهد است

  14. ادعای محافل خبری: آمریکا با تروئیکای اروپا بر سر ایران دچار اختلاف شده است

  15. بازار گوشت رقابتی می‌شود/ کاهشی شدن قیمت دام به زودی

پربحث‌های هفته

  1. بی‌بی‌سی: پهپاد ترکیه در شناسایی محل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران اشتباه کرد

  2. حالا زمان مذاکره است

  3. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

  4. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  5. پاسخی که شهید رئیسی به امانوئل مکرون داد

  6. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  7. انتخاباتی حساس، حیاتی و سرنوشت‌ساز

  8. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  9. بازخوانی یک جنجال قابل‌تامل در ماجرای یافتن بالگرد رئیس جمهور

  10. خوشحالی مجری شبکه ۱۴ اسرائیل از خبر شهادت رئیس جمهور ایران

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: شورای نگهبان درباره ردصلاحیت‌ها باید پاسخگو باشد/ قدرت نظامی بالا باعث نتیجه‌دادن مذاکرات می‌شود

  12. اطلاعیه ستاد کل درباره حضور ناموفق پهپاد ترکیه در ایران 

  13. لنگرگاه جمهوری اسلامی در بحران‌ها کجا است؟!

  14. او این چنین جاودانه شد

  15. شناسایی هویت شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور/ تایید سوختگی پیکرها/ آیت‌الله آل‌هاشم یک‌ساعت پس از حادثه زنده بوده است

  16. عملکرد سیاه آمریکا در تحریم ها از نگاه ظریف/ توضیحاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری/ آرامش در بازار ارز

  17. سخت، اما گذرا...

  18. خاری در چشم دشمنان

  19. جنایتکاری که حتی ظاهرسازی هم نمی کند!

  20. تشکیل جلسه شورای عالی امنیت ملی با حضور تمام اعضا

  21. از کوه خواری تا سیل غافلگیرانه در مشهد

  22. مختصات پهپاد ترکیه ای درست نبود | محل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور توسط چه کسانی شناسایی شد؟

  23. آنچه دشمن درباره "شهیدِ جمهور" نمی فهمد

  24. گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری/ انتقاد رسانه اصولگرا از سوءاستفاده انتخاباتی از شهادت رئیسی

  25. سانحه بالگرد شهید رئیسی و احتمالات/ «موج کوهستان» یعنی چه؟

آخرین عناوین