شکایت از خدمات پس از فروش خودرو ۷ روزه بررسی می‌شود

  4030124054

مدیر دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت گفت: اگر طی یک هفته شکایت مصرف‌کننده در خصوص خدمات پس از فروش خودرو حل نشود، این موضوع به سازمان حمایت و تعزیرات ارجاع داده خواهد شد.

شکایت از خدمات پس از فروش خودرو ۷ روزه بررسی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، در گفتگوی ویژه خبری موضوع اتصال شرکت‌های تولید و تأمین کننده خودرو به سامانه خدمات پس از فروش و رسیدگی به شکایت مردم از خدمات پس از فروش خودروها مورد بررسی قرار گرفت و حمید محله‌ای مدیر دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت و محمدعلی اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات به سوالاتی پاسخ دادند.

محله‌ای گفت: مفهوم پیوستن به سامانه خدمات پس از فروش به این معناست که یک گام به شفافیت نزدیک شده‌ایم. البته شرکت‌های خودرویی از سال‌های گذشته خدمات ارائه می‌کردند و اکنون هم این کار را انجام می‌دهند. اما برای ایجاد شفافیت در این زمینه باید در این سامانه ثبت نام می‌کردند و خدمات خود را عنوان می‌کردند. همچنین تعهداتی که در قبال مشتریان دارند در این سامانه بارگذاری شده است.

وی افزود: با این اقدام سرعت پیگیری خدمات پس از فروش مصرف کننده بیشتر می‌شود و دقت در این حوزه افزایش پیدا خواهد کرد تا بدانیم خدمات تولید کنندگان به درستی عرضه می‌شود یا خیر. همه شرکت‌های خودرویی قبل از وارد شدن حوزه توسط شرکت‌های بازرسی، مورد تأیید قرار می‌گیرند، اما باید طی ارائه خدمات نیز آن‌ها را ارزیابی کنیم که این موضوع از طریق سامانه خدمات پس از فروش در حال انجام است.

محله‌ای ادامه داد: با این سامانه مراکز ارائه خدمات رسمی مشخص می‌شود و همچنین مراکز غیر معتبری را که خودشان را به عنوان نمایندگی معرفی می‌کنند، به طور کامل مشخص خواهد شد. همه مجموعه این اقدامات به شفافیت بیشتر چه برای تولیدکننده چه برای مصرف کننده منجر خواهد شد.

این مقام مسئول در وزارت صمت گفت: نزدیک به ۲۵ شرکت خودرویی در سامانه وارد شده‌اند و حدود ۶۰ الی ۷۰۰ مرکز ارائه خدمات از سوی خودروسازها معرفی شد. مبنای سامانه خدمات پس از فروش شکایت نیست، اما نوعی اعتراض و شکایت نیز در سامانه ایجاد شده است. اگر درخواستی از سوی مصرف کننده به حق نباشد، طی ۷ روز به آنها اطلاع داده خواهد شد. اگر طی یک هفته مشکل برطرف نشد، این موضوع به سازمان حمایت و تعزیرات ارجاع داده خواهد شد.

اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات نیز گفت: مطابق ماده ۴ قانون حمایت از مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان موظف به ایجاد نمایندگان رسمی برای ارائه خدمات پس از فروش داشته باشند. روال به این صورت است که شکایت‌ها توسط سازمان حمایت بررسی و به سازمان تعزیرات ارسال می‌شود، اما معمولاً پرونده‌هایی که در این زمینه داریم عموماً در دادگاه‌ها بررسی می‌شود.

وی افزود: رسیدگی به این موارد مدت زمان زیادی نیاز ندارد و در صورت احراز تخلف تولیدکنندگان، اگر نیاز به کار کارشناسی نداشته‌باشد، حداکثر تا یک ماه به پرونده رسیدگی و حکم صادر می‌شود.

محله‌ای در ادامه گفت: به غیر از خودرو، انواع لوازم خانگی، تلفن همراه به سامانه خدمات پس از فروش اضافه شده‌اند که گام بعدی ما خودروهای سنگین هستند و تا یکی دو ماه آینده تکمیل خواهد شد. آمار استفاده از این سامانه نهایی شده، اما می‌توان گفت اکثر شکایت‌هایی که انجام شده، با صلح و رضایت مصرف کننده مختومه شده است.

محله‌ای افزود: انجمنی را تشکیل دادیم و ۷ جایگاه برای کالاهای موبایل، لوازم خانگی، خودرو و لوازم یعنی، لوازم برودتی را ایجاد کردیم.

yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. دلیل ممانعت از ورود هواپیمای ایران به لبنان از زبان نخست‌وزیر این کشور

  2. رونمایی ایران از کابوس جدید اسرائیل

  3. ... در این جهان چون جنگل !

  4. تناقض بزرگ اقتصادهای غربی!

  5.  تفسیر‌های خلاف واقع/ مهاجرانی و مذاکره/ شازده و برف مونیخ!

  6. مدیرکل کوی دانشگاه تهران استعفا داد

  7. کیفرخواست متهمان بانکی پرونده چای دبش صادر شد

  8. تلاش محسن چاوشی برای جلب توجه با حمله به جشنواره فجر

  9. سخنگوی دولت: امنیت دانشجویان برای دولت اولویت است

  10. دیدار علیرضا خمسه با علی دایی

  11. درخواست مهم یک نماینده مجلس برای برگزاری جلسه فوری با پزشکیان/ وضعیت، خطرناک است!

  12. دستور عارف به وزیر کشور برای بررسی فوری قتل دانشجوی دانشگاه تهران

  13. آیا می‌توان وصیت کرد که سهم ارث دختر و پسر یکسان باشد؟

  14. شلیک گاز اشک‌آور توسط ارتش لبنان به مردم معترض در نزدیکی فرودگاه بیروت + فیلم

  15. نزاع با جامعه جهاني!

  16. تشییع پیکر دانشجوی دانشگاه تهران در روستای درمیان | پیکر امیرمحمد خالقی به خاک سپرده شد

  17. افراد مظنون در رابطه با قتل دانشجوی دانشگاه تهران دستگیر شدند

  18. حماس، هدیه‌ای جالب و تحقیرکننده به نتانیاهو داد

پربحث‌های هفته

  1. افسارگسیختگی دلار و سکوت آزاردهنده مسئولان/ تا دیر نشده به داد مردم برسید!

  2. وحیدی: مشکلات بانکی ما از FATF نیست

  3. قالیباف: به دنبال یک تحول اقتصادی هستیم/ خیانت ممنوع!

  4. نباید در تله ترامپ افتاد!

  5. دلیل ممانعت از ورود هواپیمای ایران به لبنان از زبان نخست‌وزیر این کشور

  6. قیمت دلار تخت‌گاز می‌تازد/ از وعده‌های دلاری همتی چه خبر؟/ وزیر اقتصاد یا سکوت می‌کند یا می‌گوید به من مربوط نیست

  7. تحقیر نخست‌وزیر هند توسط ماکرون/ رئیس‌جمهور فرانسه با «مودی» دست نداد

  8. رونمایی ایران از کابوس جدید اسرائیل

  9. گزافه‌گویی جدید ترامپ درباره ایران: توافق را به بمباران ترجیح می‌دهم/ هیچ‌کس نمی‌خواهد بمیرد

  10. واکنش حسابگرانه دبیر و آنچه دایی باید بیاموزد/ اعتراض داریم آقای پزشکیان! / حمله به حداد عادل

  11. نامه مهم اساتید دانشگاه به پزشکیان، قالیباف و اژه‌ای درباره مذاکره ایران و آمریکا

  12. تشکیل تیم های ویژه برای دستگیری عاملان حمله به دانشجوی دانشگاه تهران

  13. پزشکیان: نقشه‌های آمریکا با کمک ملت نابود خواهد شد / ترامپ ادعای مذاکره دارد اما اهل مذاکره نیست

  14. راهبرد "مرد دیوانه" و یک سوتفاهم بزرگ!

  15. ... در این جهان چون جنگل !

  16. پزشکیان: وعده‌هایم را فراموش نکرده‌ام  

  17. مردم و نگاه صاحب‌اختیارانه به انقلاب اسلامی

  18. مهاجرانی: تلگرام و یوتیوب تا قبل از عید رفع فیلتر می شود

  19. محمدجواد ظریف با تیپ متفاوت در راهپیمایی ۲۲ بهمن

  20. زلنسکی و اوکراینی که عبرت دنیا شد!

  21. پوتین و جولانی برای اولین‌بار پس از سقوط اسد گفت‌ و گو کردند

  22. تاریخ جلسه استیضاح همتی مشخص شد/ وزیر اقتصاد غزل خداحافظی را می‌خواند؟

  23. گروسی: زمان توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران در حال اتمام است

  24. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: برای ایستادگی مقابل آمریکا، مسئولان و مردم باید هزینه یکسان بدهند/ همتی رسماً ارز را گران کرد/ مذاکره، استراتژی فریب ترامپ است

  25. چند نمونه از بدعهدی‌های مکرر آمریکا در مورد ایران و جهان

آخرین عناوین