رسانه آمریکایی: ناتو برای بازگشت ترامپ آماده می‌شود  

  4030117004

انتظار می رود در گردهمایی این هفته در بروکسل، وزرای خارجه ناتو درباره طرحی برای کمک نظامی به اوکراین بحث کنند. البته کمک نظامی که از بازگشت دونالد ترامپ به قدرت تاثیر نپذیرد و به قوت خود باقی بماند.

به گزارش خبرآنلاین وبگاه خبری اکسیوس در تازه ترین گزارش به عکس العمل کشورهای عضو ناتو به افزایش احتمال بازگشت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده به کاخ سفید پرداخته و می نویسد: دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو ناتو، که روز پنجشنبه در هفتاد و پنجمین سالگرد این اتحاد گرد هم می‌آیند، درباره تهدید مسکو و البته ساکن بعدی کاخ سفید یعنی دونالد ترامپ گفت و گو خواهندکرد.

چرا این موضوع مهم است: ناتو دو عضو جدید دارد و پس از حمله روسیه به اوکراین، گویا ماموریتی تازه به این نهاد سپرده شده است. همزمان با توجه به احتمال بازگشت دونالد ترامپ، این ائتلاف ممکن است در مسیر بحران وجودی دیگری در زمان بسیار خطرناک‌تری برای اروپا باشد.

انتظار می رود در گردهمایی این هفته در بروکسل، وزرای خارجه ناتو درباره طرحی برای کمک نظامی به اوکراین بحث کنند. البته کمک نظامی که از بازگشت ترامپ به قدرت هم تاثیر نپذیرد و به قوت خود باقی بماند. بر اساس این پیشنهاد، سازمانی که تحت رهبری امریکا بر چند و چون ارسال تسلیحات به اوکراین نظارت دارد، تحت کنترل ناتو قرار می دهد تا در صورت روی کار آمدن ترامپ در ژانویه، تداوم این روند تضمین شود.

به گزارش جماران ایوو دالدر، سفیر سابق ایالات متحده در ناتو، می‌گوید: این روزها همچنین در داخل ائتلاف در مورد راه‌هایی برای اطمینان از اینکه ارتش‌های اروپایی می‌توانند برخی از مسئولیت‌هایی را که در حال حاضر بر عهده ایالات متحده است، شخصا انجام دهند، بحث هایی در جریان است. البته در هیچ کدام از این رایزنی ها مستقیما اشاره ای به وجود ارتباط میان این تدابیر و احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید نمی شود. صحبت در مورد ورود ترامپ در واقع، صحبت درباره شکست بایدن است.

ترامپ چه می گوید؟ سکاندار سابق کاخ سفید در ماه فوریه گفت که اگر کشورهای عضو ناتو سهم مشخص شده برای آنها در حوزه های دفاعی را پرداخت نکنند، او در صورت حضور در کاخ سفید روسیه را تشویق می‌کند تا هر کاری که می‌خواهد در قبال یک کشور اروپایی عضو ناتو انجام دهد. رئیس جمهور پیشین ایالات متحده از این جنس لفاظی ها که به متزلزل شدن رابطه اعضای ناتو با هم منتهی می شود زیاد داشته است. او ماه گذشته گفت که اگر سایر اعضا سهم منصفانه خود را بپردازند، در ائتلاف می ماند اما وضع ایالات متحده در خارج از این ائتلاف نظامی هم خوب خواهد بود.

چرا دعوا بر سر هزینه ها؟ در حالی که اعضای ناتو در واقع به این نهاد بدهکار نیستند اما همانطور که ترامپ اغلب آن را بیان می کند، ایالات متحده دو سوم کل هزینه های دفاعی را در میان کشورهای عضو به خود اختصاص می دهد.

وضعیت بازی: ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، این واقعیت را در بوق و کرنا می‌کند که تعداد بی‌سابقه‌ای از اعضای ناتو در سال جاری به هدف اعلامی این ائتلاف نظامی برای صرف ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی در حوزه دفاعی در سال جاری دست خواهند یافت. یک دهه حضور ینس استولتنبرگ در این پست در ماه اکتبر سال جاری میلادی به پایان می رسد. توانایی در مهار چالش دوره ریاست جمهوری ترامپ با ناتو یکی از مهم ترین دستاوردهای او است.

مارک روته، نخست‌وزیر هلند، نامزد اصلی جانشینی ینس استولتنبرگ اخیرا در سخنانی ادعا کرده که گلایه های ترامپ پر بیراه نبوده است. او در این باره گفت که رئیس جمهور سابق حق داشت اروپا را در مورد هزینه های دفاعی تحت فشار قرار دهد و در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: از آه و ناله درباره ترامپ دست بردارید.

این مرد هلندی مهربان از حمایت بایدن برخوردار است، اما به نظر می رسید ترامپ او را در دیدارهای قبلی مجذوب خود کرده است.

ناتو در سال ۱۹۴۹ دارای ۱۲ عضو موسس بود. اکنون که سوئد به آن ملحق شده است، نشست وزیران این هفته اولین نشست با ۳۲ نماینده است. سفیر پیشین امریکا در ناتو می گوید: حتی اگر ترامپ این عدد را به ۳۱ عضو کاهش ندهد، بایدن احتمالا «آخرین رئیس‌جمهور واقعی آتلانتیک» است.

این درک عمیق‌تر در اروپا وجود دارد که حتی اگر ترامپ پیروز نشود، کشورهای اروپایی باید به این فکر کنند که چگونه ستون اروپا را در ناتو بزرگ‌تر، قوی‌تر و توانمندتر بسازند البته برای زمانی که ایالات متحده علاقه‌ای به ادامه حضور در آن ندارد. استولتنبرگ شامگاه چهارشنبه در مراسمی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد گفت: ایالات متحده اروپا را پس از جنگ جهانی اول ترک کرد. این موفقیت بزرگی نبود. بنابراین، من خوشحالم که پس از جنگ جهانی دوم، ایالات متحده تصمیم به ماندن گرفت.

البته پاسخ به این سوال که اگر ایالات متحده یک بار دیگر تصمیم به خروج از ناتو بگیرد، چه اتفاقی خواهد افتاد، مشخص نیست.

 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  2. تضادی عجیب و پر ابهام!

  3. دیدار روحانی با وزرا و معاونان دولت یازدهم و دوازدهم

  4. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

  5. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

  6. رادان: برهنگی و عریانی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست

  7. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

  8. اعلام جرم دادستانی علیه برخی خبرنگاران در پرونده نیکا شاکرمی

  9. پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها

  10. حقوق حداقل‌بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت

  11. دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است

  12. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

  13. مسعود اسکویی درگذشت

  14. تاکید وحیدی بر استقبال مردمی از طرح نور فراجا/ ارزیابی معاون رئیسی از همکاری مجلس با دولت

  15. واکنش رئيس صدا و سیما به موضوع عفاف و حجاب

  16. خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان؛ پرتاب معترضان از روی پله!

  17. لشکرکشی پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا/ دانشجویان بازداشت شدند

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. من عجله ندارم!

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. برای این عکس شما تیتر بزنید

  16. تضادی عجیب و پر ابهام!

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  19. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  20. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  21. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  22. سقوط در آغوش پهلوی!

  23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  25. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

آخرین عناوین