زندگی عجیب نقاش دیوانه‌ای به نام ون‌گوگ

  4030106060 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

ون‌گوگ نامی آشنا برای هنردوستان است. اما شاید کمتر کسی از زندگی پرفراز و نشیب او شنیده باشد.

زندگی عجیب نقاش دیوانه‌ای به نام ون‌گوگ

در این مطلب از الف خلاصه‌ای از زندگی ون‌گوگ را بازگو می‌کنیم. ون‌گوگ زندگی عجیبی داشته که شاید این زندگی عجیب سهم زیادی در خلق آثار هنری او داشته است.

خانواده و دوران کودکی

این هنرمند در یک خانواده سطح متوسط رو به بالا در یکی از شهرهای هلند به دنیا آمد. او در دوران کودکی بسیار آرام، گوشه گیر و متفکر بود. ونسان بزرگترین فرزند خانواده بود او دارای یک برادر و سه خواهر بود.

پدرش تئودور مسئول یکی از کلیساهای مهم هلند در آن دوران بود. مادر وی زنی بسیار مذهبی بود که بر نهاد خانواده به صورت اغراق آمیز و متعصبانه‌ای تاکید داشت. دستمزد و حقوق پدر در حد متوسط بود. اما کلیسا یک منزل مستقل به همراه امکانات و خدمتکار به صورت مجانی در اختیار این خانواده قرار داده بود.

پدربزرگ او در دانشگاه لیدن که یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های هلند است در رشته‌ی الهیات تحصیل کرده بود. سه تن از عموهای ون‌گوک دلال آثار هنری بودند.

ون‌گوگ در دوران کودکی توسط مادر و یک معلم خانگی تحت تعلیم قرار گرفت.
تمایلات و علاقه‌ی وی به نقاشی از سنین پایین آغاز شد او در کودکی توسط مادرش تشویق به طراحی کردن می‌شد. او در سال ۱۸۶۰ برای تحصیل به مدرسه‌ای در روستا فرستاده شد.

دوران جوانی

در سال ۱۸۶۹ عموی وی برای ون‌گوک یک موقعیت شغلی با عنوان تاجر آثار هنری به دست آورد وی پس گذراندن یک دوره‌ی آموزشی در موسسه‌ی گوپیل به شعبه‌ی لندن این موسسه نقل مکان کرد.
این دوره زمانی دوران نسبتا شاد و موفقی برایش به حساب می‌آمد. اما وی در همین دوران که در لندن به سر می‌برد تجربه تلخ شکست عشقی را نیز پشت سر گذاشت وی به دختر صاحب خانه‌ی خود علاقه مند شد بود اما متوجه شد آن دختر نامزد دارد.

این شروع مشکلات روانی ون‌گوگ بود. این اتفاق باعث گوشه‌گیرتر و غمگین‌تر شدنش شد و به مسائل مذهبی روی آورد.

 در سال ۱۸۷۵ با تلاش عمو و پدرش به پاریس نقل مکان کرد. اما در آنجا موفقیتی کسب نکرد و بعد از یک سال شغل خود را از دست داد.

در سال ۱۸۷۶ به لندن بازگشت و به عنوان معلم ذخیره شروع به کار کرد اما این نیز دوامی نداشت.

مذهب و دوران جوانی

 او بیشتر وقت خود را صرف ترجمه کتاب مقدس به زبان‌های فرانسوی، آلمانی و انگلیسی می‌کرد. در این جریانات بیشتر به مذهب روی آورد و حتی از خوردن گوشت نیز اجتناب می ورزید. او مدتی برای کشیش شدن تلاش کرد و سرانجام درسال ۱۸۷۹ به سمت مبلغ مذهبی در یک روستای کوچک منصوب شد.

 برای نشان دادن حمایت خود از افراد ضعیف و فقیر خانه‌ی راحت خود را رها کرد و آن را به افراد فقیر بخشید و خود در یک کلبه‌ی کوچک رو کاه می‌خوابید.

 او پس از مدتی مجددا به نزد خانواده بازگشت اما خانواده او نا امید و ناراحت بودند. پدرش معتقد بود که او باید به آسایشگاه روانی سپرده شود زیرا او از مشکلات روانی رنج می‌برد.

شروع نقاشی

پس از مدتی به توصیه برادر به نقاشی و طراحی روی آورد و در آکادمی سلطنتی هنرهای زیبای بروکسل ثبت نام کرد. در آنجا با اصول آناتومی و طراحی آشنایی ابتدایی پیدا کرد. او به طراحی ادامه داد و سوژه‌های او غالبا همسایه‌ها و مردم اطرافش بودند. او کار باپاستل و ذغال و نقاشی با رنگ روغن را نیز یاد گرفت. در طول کار با رنگ روغن به این ابزار بسیار علاقه مند شد.

ون‌گوگ ۲ سال در شهر نینه یکی از شهرهای هلند زندگی کرد و بسیاری از نقاشی‌های منظره خود را در سال 1885 خلق کرد، در این دو سال بسیاری از طراحی‌ها و نقاشی‌های آبرنگ خود را کامل کرد و در حدود ۲۰۰ نقاشی رنگ روغن را نیز در طی این مدت خلق کرد.

اولین فروش آثار ون‌گوگ

در سال 1885 در مارکت هنر بازار نسبتا خوبی برای خرید آثار هنری وجود داشت. برادر ون‌گوگ چند آثار او را برای فروش گذاشت. اما آثار وی فروش نرفت. ون‌گوگ به برادر خود شکوه کرد که برای فروش آثارش به اندازه کافی تلاش نکرده است. برادرش در پاسخ گفت که کارهای تو زیادی از حد تیره و تاریک هستند و نورها و روشنایی امپرسیونیسم در آنها دیده نمی‌شود.

ون‌گوگ در منطقه‌ای که فروشندگان و دلالان آثار هنری فروشگاه داشتند اتاقی را اجاره کرد. او در فقر زندگی می‌کرد و بسیار کم غذا می‌خورد و پولی که برادرش می‌فرستاد را خرج مدل و متریال‌های نقاشی می‌کرد. نان، تنباکو و قهوه رژیم غذایی وی را تشکیل می‌داد. او در نامه‌ای به برادرش نوشته بود در طی این ماه فقط شش وعده غذای گرم خورده و دندانهایش شل و دردناک شده است، در عوض به مطالعه بر روی رنگ‌ها پرداخته و در موزه‌ها به تماشا و مطالعه آثار هنرمندان مشغول بوده است.

مهاجرت به پاریس

او در سال ۱۸۸۶ به پاریس مهاجرت کرد و در یک آپارتمان مشترک به همراه برادرش شروع به زندگی کرد او شروع به نقاشی از پرتره دوستان و آشنایان کرد. همینطور وی شروع به نقاشی از مناظر و مکان‌های مختلف در پاریس نمود.

درسال ۱۸۸۸ ون‌گوک به شهر آرل فرانسه نقل مکان کرد مصرف بیش از حد دخانیات حال عمومی وی را نامتعادل کرده بود. از نوشته ها او در این دوران پیداست حالات روانی ون‌گوگ رو به وخامت رفته و وی شروع به دیدن موهومات عجیب و غریب کرده است. در این زمان در آثار ون‌گوک سبکی جدید وقابل توجه دیده می‌شد.

ملاقات با گوگن

 او ملاقاتی با پل گوگن داشت و در سعی برقرای دوستی با او بود. در طول اقامت گوگن در نزد ون‌گوک، گوگن وی را ترغیب به خلق نقاشی‌های ذهنی کرد دیری نپایید که رابطه این دو هنرمند به سردی گرایید و مشاجره و مشکلاتی بین این دو به وجود آمد.

ون‌گوک گوگن را محترم می‌شمرد اما گوگن مغرورانه و از بالا به ون‌گوک می‌نگریست و حالت تحکم آمیز داشت.

در یکی از خاطرات ون‌گوک این گونه نوشته شده که در صورت ترک گوگن مجددا بحران‌های روحی به سراغ من خواهند آمد.

ماجرای بریدن گوش

در هر صورت گوگن به فکر بازگشت به پاریس افتاد. کمی بعد ون‌گوک از تصمیم گوگن با خبر شد و شروع به مشاجره با او کرد، پس از مشاجره بین آن دو ون‌گوک گوش خود را می‌برد و به این دلیل به بیمارستان روانی منتقل می‌شود.

بستری در بیمارستان روانی

 این آسایشگاه توسط یک پزشک سابق نیروی دریایی اداره می‌شد. در این آسایشگاه دو اتاق در اختیار ون‌گوک قرار گرفته بود که یکی از آنها به عنوان استودیو نقاشی استفاده می‌شد.

این کیلینیک و باغچه‌های آن سوژه‌ی نقاشی ون‌گوک بود، وی نقاشی‌های قابل توجهی را در این دوران به اجرا درآورد.

مرگ

 او پس از یک سال آسایشگاه را ترک کرد و با شلیک گلوله به قفسه سینه خود خودکشی کرد.

 وی در طول زندگی خود هنرمندی ناموفق و انسانی دیوانه و شکست خورده به شمار می‌آمد، اما کمی پس از مرگ به حد باور نکردنی مشهور شد و همیشه از وی به عنوان یک دیوانه نابغه یاد می‌شود .

آثار هنری ون‌گوگ

نقاشی‌های وینسنت ون‌گوگ به ندرت در بازار هنر ارائه می‌شوند؛ بنابراین جای تعجب ندارد که آثارش به قیمت‌های چشمگیر به فروش برسند. آثار این هنرمند اغلب به دور از انظار عمومی و توسط فروشندگان تخصصی آثار هنری به فروش می‌رسند، اما معمولا در طول یک سال تعداد انگشت‌شماری به صورت عمومی در حراجی فروخته می‌شوند.

در ادامه چند مورد از گران‌ترین نقاشی‌های ون‌گوگ که تاکنون در حراجی‌ها به فروش رسیده‌اند ارائه شده است.

پرتره دکتر گاشه، ۸۳ میلیون دلار ، سال فروش ۱۹۹۰

پرتره دکتر گاشه هنوز به عنوان گران‌ترین اثر ون‌گوگ شناخته می‌شود، این درحالی است که این نقاشی مدت‌ها پیش یعنی در سال ۱۹۹۰ فروخته شده است. این نقاشی در حراجی کریستیز به قیمت ۸۳ میلیون دلار فروخته شد و در آن زمان رکورد گران‌ترین اثر هنری یک هنرمند را شکست. با احتساب تورم می‌توان گفت این نقاشی معادل ۱۸۰ میلیون دلار این روزها، در سال ۱۹۹۰ فروخته شد.

اما چرا این نقاشی رکوردشکن شد؟ باید گفت این نقاشی بدون شک یکی از نفیس‌ترین پرتره‌های ون‌گوگ است. دکتر گاشه یکی از شخصیت‌های مهم زندگی ون‌گوگ بود که از او پس از زخمی شدن بر اثر اصابت گلوله مراقبت کرد.

در سال ۱۹۹۰، این نقاشی به یک خریدار اهل توکیو رسید، چراکه در آن زمان مجموعه‌داران ژاپنی بر سر خرید آثار هنرمندان مشهور امپرسیونیست یا پست امپرسیونیست رقابت می‌کردند.

خریدار آن اعلام کرده بود دوست دارد این نقاشی پس از مرگش همراه با جدسش سوزانده شود. زمانی که او در سال ۱۹۹۶ درگذشت، خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و این نقاشی به یک خریدار اتریشی فروخته شد. این نقاشی بار دیگر فروخته شد و در نهایت به دست یک میلیارد اروپایی ناشناس رسید.

پرتره دکتر گاشه ون‌گوگ

کارگر در زمین کار، ۸۱ میلیون دلار، سال فروش ۲۰۱۷

این نقاشی در سال ۲۰۱۷ به قیمت ۸۱ میلیون دلار فروخته شد. این نقاشی در دورانی خلق شده است که ون‌گوگ در آسایشگاه به سر می‌برد.

در این اثر یک کشاورز زیر یکی از خورشیدهای باشکوه این هنرمند به تصویر کشیده شده است. این نقاشی نیز همچون بسیاری از نقاشی‌های ون‌گوگ که در بازار ارائه می‌شوند به یک خریدار ناشناس فروخته شد.

اثر کارگر در زمین ون‌گوگ

خودنگاره بدون ریش، ۷۲ میلیون دلار، سال فروش ۱۹۹۸

قیمت خودنگاره بدون ریش‌ زمانی که در سال ۱۹۹۸ به مزایده گذاشته شد به ۷۲ میلیون دلار رسید. خودنگاره‌های ون‌گوگ گران‌قیمت هستند و فقط تعداد انگشت شماری از آن‌ها هنوز در مجموعه‌های خصوصی نگهداری می‌شود.

البته این خودنگاره تاحدی خاص محسوب می‌شود؛ چرا که ون‌گوگ‌ آن را در دوران اقامتش در آسایشگاه نقاشی کرد و آن را به مناسبت تولد ۷۰ سالگی مادرش به او هدیه داد.

خودنگاره بدون ریش اثر ون‌گوگ

کلبه‌های چوبی در میان درختان زیتون و سرو‌، ۷۱ میلیون دلار،‌ سال فروش ۲۰۲۱

کلبه‌های چوبی در میان درختان زیتون و سرو‌ یکی از جدیدترین تاریخ‌ها را در تقویم فروش آثار ون‌گوگ دارد. این نقاشی در نوامبر ۲۰۲۱ به قیمت ۷۱ میلیون دلار فروخته شد. این اثر که یک تابلو نقاشی منظره نه چندان مشهور است در حوالی آسایشگاهی که خلق شده است که ون‌گوگ در آن اقامت داشت.

اثر ونگوگ

خیابان لز الیزکامب‌،‌ ۶۶ میلیون دلار، ۲۰۱۵

ون‌گوگ‌ نقاشی خیابان لز الیزکامب‌ را در شهر آرل و چند روز پس از رسیدن دوستش پل گوگن خلق کرد. این تابلو نقاشی منظره در سال ۲۰۰۳ در حراجی کریستیز به قیمت ۱۲ میلون دلار فروخته شد، اما این اثر هنری بار دیگر در سال ۲۰۱۵ در حراجی ارائه شد و توسط یک خریدار ناشناس به قیمت ۶۶ میلیون دلار فروخته شد. ارزش آثار ون‌گوگ تقریبا همیشه رو به افزایش هستند.‌

اثر ونگوگ

شقایق‌ها و آفتاب‌گردان‌ها‌، ۶۲ میلیون دلار، سال فروش ۲۰۱۴

تابلو نقاشی شقایق‌ها و آفتاب‌گردان‌ها‌ یک نقاشی طبیعت بی‌جان رنگارنگ است که خلق آن چند هفته پیش از درگذشت ون‌گوگ تمام شد. این نقاشی به قیمت ۶۲ میلیون دلار به مالک چینی یک شرکت سرگرمی فروخته شد.

اثر ون‌گوگ

منظره زیر آسمان توفانی‌، ۵۴ میلیون دلار،‌سال فروش ۲۰۱۵

ون‌گوگ نقاشی منظره زیر آسمان توفانی‌ را در شهر آرل پس از بریده شدن گوشش و فقط چند هفته قبل از خروج از آسایشگاه خلق کرد. چمنزار مملو از گل‌های بهاری است و در گوشه‌ای از نقاشی یک زوج زیر آسمان به تصویر کشیده شده‌اند. این نقاشی در سال ۲۰۱۵ به قیمت ۵۴ میلیون دلار به فروش رسید.

اثر ون‌گوگ

زنبق‌ها، ۵۴ میلیون دلار، سال فروش ۱۹۸۷

زنبق‌ها که احتمالا نخستین نقاشی بود که ون‌گوگ در آسایشگاه خلق کرده است تاریخچه مفصلی دارد. این نقاشی در سال ۱۹۸۷ در حراجی ساتبیز به قیمت ۵۴ میلیون دلار به یک تاجر استرالیایی به فروش رسید، اما او در پی مشکلات اقتصادی مالکیت این اثر را به حراجی بازگرداند. در سال ۱۹۹۰،‌ حراجی ساتبیز این نقاشی را به موزه گتی در کالیفرنیا فروخت. با اینکه مشخص نیست این موزه چه مبلغی را برای خریداری این اثر پرداخت کرده است، اما احتمالا قیمت آن نزدیک به ارزش نقاشی در سال ۱۹۸۷ بوده است. این اثر اکنون یکی از آثار مهم موزه گتی‌‌ محسوب می‌شود.

اثر ونگوگ

مرد جوان و گل گندم‌،‌۴۷ میلیون دلار،‌ سال فروش ۲۰۲۱

نقاشی مرد جوان و گل گندم‌ در نوامبر ۲۰۲۱ با قیمت غافل‌گیرکننده ۴۷ میلیون دلار فروخته شد. ارزش تقریبی این اثر بین ۵ الی ۷ میلیون دلار برآورد شده بود. ون‌گوگ این نقاشی را در هفته‌های پایانی زندگی‌اش خلق کرد.

اثر ون‌گوگ

آفتاب‌گردان‌ها‌، ۴۰ میلیون دلار، سال فروش ۱۹۸۷

این نقاشی در سال ۱۹۸۷ و زمانی که افزایش قیمت آثار هنری اخیرا آغاز شده بود به فروش رسید. این اثر یکی از هفت نقاشی طبیعت بی‌جان آفتاب‌گردان است که ون‌گوگ در شهر آرل خلق کرد.

زمانی که این نقاشی در کریستیز ارائه و به قیمت ۴۰ میلیون دلار فروخته شد، رکورد گران‌ترین اثر هنری فروخته‌شده در کریستیز را شکست.

اثر ون‌گوگ

دیدگاه کاربران

پارسا۳۴۳۴۰۳۱۰۸:۴۵:۲۵ ۱۴۰۳/۱/۷
باسلام واحترام لطفا کلمه دیوانه را برای افرادی که مشکل اعصاب و روان دارند بکار نبرید. باتشکر.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین