«نوروزنوشت»؛ نعمت الله فاضلی؛ نشر همرخ آرمانشهر نوروزی

احمد راسخی لنگرودی،   4030106055

خوش گذراندن در نوروز و با نوروز، در میان مردم امری رایج است. از دیرباز نیز چنین بوده است. اندک‌‌اند آدمیانی که مواجهه دیگری با این رسم باستانی داشته باشند. برای این دسته از افراد تعطیلات نوروز فرصتی دیگر می‌‌آید.

 

«نوروزنوشت»

نوشته: نعمت الله فاضلی

ناشر: همرخ؛ چاپ اول، زمستان 1402

تعداد صفحات: 120 صفحه

قیمت: 150000 تومان  

 

***

 

خوش گذراندن در نوروز و با نوروز، در میان مردم امری رایج است. از دیرباز نیز چنین بوده است. اندک‌‌اند آدمیانی که مواجهه دیگری با این رسم باستانی داشته باشند. برای این دسته از افراد تعطیلات نوروز فرصتی دیگر می‌‌آید. فرصتی که کمتر دست می‌‌دهد. سیزده روز فراغت از کار، زمان کمی نیست. می‌‌شود با آن خیلی کارها کرد. کارهای ماندگاری را رقم زد. کارهایی از جنس اندیشه و تاملات نظری. 

   پرسش از چیستیِ یک رسم کهن، پرسش کم‌‌مایه‌‌ای نیست. پرسشی که پرداختن به آن، افقی روشن به روی آدمی می‌‌گشاید و بر ما معلوم می‌‌دارد که ماهیت این رسمی که ما هر سال آن را برپا می-داریم چیست و نسبت آن با هستی انسان کدام است؟ بدون طرح چنین پرسش یا پرسش‌‌هایی ماهیت و چیستی این رسم به روی ما بسته می‌‌ماند. درنتیجه، ارزیابی درستی از این سنت نخواهیم داشت. البته همگان زیر بار سهمگین این پرسش نمی‌‌روند. چراکه دغدغه‌‌های وجودی می‌‌خواهد و کنجکاوی‌‌های فرهنگی لازم دارد. 

   «نوروزنوشت» به قلم نعمت الله فاضلی یادداشت‌‌هایی است که سر در این سودا گشوده و به تازگی توسط نشر همرخ، شامل 22 روزنوشت به چاپ رسیده است. نویسنده در این روزنوشت‌‌ها می‌‌کوشد سخن از ماهیت «نوشوندگی» و «نوگرایی» و «نوجویی» به میان آورد؛ با نثری ساده و صمیمی. البته ساده نوشتن همیشه هم ساده نیست. در پاره‌‌ای دشوار است. خاصه که پرسش از سنت بزرگی چون نوروز باشد. دقت و تمرکز مضاعف می‌‌خواهد. می‌‌باید خود را مدتی از عالم و آدم دور کرد تا در عمودش خیمه زد. راقم در خلق این اثر از صمیمی‌‌ترین عبارت‌‌ها هم دریغ نکرده است. چنانکه خود می‌‌گوید: «تمام مدت یادداشت‌‌ها را در گوشی موبایل می‌‌نوشتم. گردنم اذیت می‌‌شد. و به کمرم هم فشار می‌‌آمد.» (ص 11) این حد از صمیمیت در یادداشت‌‌های چاپی چندان رسم نیست. اما او رسم کرد. 

   باید گفت سخن از پیدا و ناپیدای این سنت دیرین در میان سرخوشی‌‌های نوروزی جایش خالی بود. یادداشت‌‌هایی که به رسم امروز ابتدا در شبکه‌‌های اجتماعی جای گرفت و انعکاس عمومی یافت. دست به دست چرخید و خوانندگان را پای عباراتش نشاند. یادداشت‌‌هایی که به گفته راقم افق‌‌ساز شد. برای خود نویسنده هم، تجربه‌‌آموز بود. راقم می‌‌توانست کاری را در نوروز انجام دهد که همگان انجام می‌‌دهند. مثلا با گوشی همراه همراهی کند. تسلیم فضای مجازی شود. پیام‌‌های تکراری و کلیشه ای به این و آن بازارسال نماید. انواع و اقسام ایموجی نثار دیگران دارد. اما این کار را نکرد. در کنج خانه و کتابخانه‌‌اش نشست و از نوروز نوشت. او بر آن رفت که نوروز فقط رُفت و روب و شستشو نیست، جستجو و گفتگو هم هست. 

   تجربه جامعه‌‌شناسی چون فاضلی به عنوان خالق این روزنوشت‌‌ها تجربه‌‌ای فلسفی نیست. وی ادعایی هم در این باره ندارد، اما در پاره‌‌ای کم از مایه‌‌های فلسفی هم ندارد. نوع نگاهش به نوروز جاهایی رنگ فلسفی به خود می‌‌گیرد. آن جایی که پیوندی میان نوروز با مقولات بنیادی زندگی برقرار می‌‌دارد و قصد بازگشودن این پیوند را دارد. مقولاتی چون: آزادی، عدالت، زیبایی، و... . حتی در جایی نگاهی به فیلسوف آلمانی ایمانوئل کانت می‌‌افکند که: «ایرانی‌‌ها از نخستین مردمانی بودند که نظرورزی را آغاز کردند و برخلاف ملت‌‌های دیگر که اندیشه‌‌هایشان انباشته از جادو و موهومات بود، ایرانی‌‌ها از راه صور نمادین، همین آئین‌‌های نوروزی، نظرورزی می‌‌کردند.» (ص 35) یا آنجا که به پیوند جدایی‌‌ناپذیر شعر و نوروز سخن می‌‌راند گریزی به فیلسوف دیگر آلمان ویلهلم دیلتای می‌‌زند. و همینطور «بوم‌‌شناسی ژرف» نظریه آرنه نیس، فیلسوف نروژی. 

   نویسنده می‌‌خواهد در پس پشت نوروز، پاسداشت انسان و انسان‌‌ورزی را ببیند. نوشدن انسان و دیده شدنش و راه و رسم با هم بودن. از نوروز به عنوان منطق فرهنگی انسان یاد می‌‌کند و از منطق نوروزی که نافی جمود، و ایستادگی در برابر ارتجاع است؛ خواه ارتجاع دینی باشد یا خواه ارتجاع غیردینی. بر همین پایه نوروز را فرادینی می‌‌خواند: «نوروز پویاست و پر و بالی گشوده دارد و بر بام خیال و تخیل هر دینی نشسته و در خانه و کاشانه زرتشتی‌‌ها، مسلمان‌‌ها، مسیحی‌‌ها و یهودی‌‌ها و بی‌‌دین‌‌ها، جا و مقامی ارزشمند دارد بی‌‌آنکه رنگ تعلق هیچ دینی و بی‌‌دینی را بگیرد.» (ص 79)

   خالق «نوروزنوشت» نوروز را رسانه قلمداد می‌‌کند، رسانه‌‌ای همگانی که می‌‌خواهد انتقال‌‌دهنده پیام عنصر ایرانی در جهان هستی باشد. اعتراف می‌‌کند: «این رسانه شگفت‌‌انگیز، راوی سرسخت و فناناپذیر سرشت و سرنوشت باستانی‌‌ترین ملت و تمدن زنده جهان است.... رسانه نوروز، زبان معیار انسان ایرانی است. زمانی که قواعد و دستور آن همگانی است، زبان مادری هر ایرانی.» (صص 28- 29)

   پاره‌‌ای از این روزنوشت‌‌ها فرازهایی هم دارد که نمی‌‌توان به سادگی از آنها عبور کرد. جای درنگ و تامل دارد. مثل: «نوروز ابداع بشر است و خدایی آن را پشتیبانی نمی‌‌کند و در عین حال، تضاد و تعارضی با خدای هستی ندارد.» (ص 33) یا در جایی دیگر که می‌‌گوید: «نوروز تبعیض-گریز و مساوات‌‌جو و برابری‌‌خواه است. نوروز زنان را همتراز مردان و مردان را برابر زنان می-داند... جشن کودکان هم هست. کودکان در مرکز نوروزند.» (ص 33)

   یا این عبارت جالب دیگر که: «نوروز آئین نیست، نظریه و اندیشه است که در کالبد آئین عینیت و تجسم می‌‌یابد.» (ص 38) یا در جایی دیگر که گوشه چشمی هم به شرایط امروز ما دارد: «حوزه عمومی نوروز، حوزه بیان و به سخن درآوردن علاقه همگانی برای سیاستِ سور به جای سیاستِ سوگ، سیاست دوستی به جای سیاست غیرسازی و دشمنگرایی، سیاست همگرایی جهانی به جای سیاست ستیزه‌‌جویی و انزواگرایی، و سیاست آزادی به جای سیاست بردگی و تبعیت است.» (ص 41)

   یا در فرازی دیگر که نوروز را نویدبخش آرمانشهر معرفی می‌‌کند: «نوروز آینده در حال ظهور و نویدبخش اتوپیایی ممکن است؛ سال نو و ساختن آن و بازی کردن در زمین آینده است. آینده نوروزی، وعده آخرالزمانی و آخرت نیست، بلکه آینده ملموس و دمِ دستی است که ما آن را از تلقین هنرمندانه، امیدوارانه و شاعرانه گذشته و حال می‌‌سازیم. نوروز، آینده نزدیک ماست، آینده‌‌ای که آن را می‌‌بینیم و لمس می‌‌کنیم.» (ص 61) در ادامه بر این مطلب خود می‌‌افزاید: «اتوپیا و آرمان نوروزی، رهبر و فرماندهی ندارد؛ همه همراه هم و برابرند. شاعران و هنرمندان، پیام‌‌آوران و معناسازان نوروزی‌‌اند. نه سیاستمداران و قدرت‌‌طلبان. در اتوپیای نوروزی، تقلید، تبعیت و سرسپردگی به کسی و گروهی وجود و معنی ندارد. همه چیز بر خودانگیختگی، خلاقیت، خودتحقق‌‌بخشی، دگرخواهی و صلح و دوستی استوار است.» (ص 63)  

   از نعمت الله فاضلی تاکنون کتاب‌‌های متعددی در حوزه انسان‌شناسی، مطالعات فرهنگی، مطالعات شهری و فرهنگ ایران معاصر تألیف و ترجمه شده است که پاره‌‌ای از آنها عبارتند از: «تجربه تجدد»، «کافی‌‌شاپ و زندگی شهری»، «خودمردم نگاری هویت دانشگاهی»، «تاریخ فرهنگی ایران مدرن»، «فرهنگ و شهر»، «مردم‌نگاری سفر»، «زندگی سراسر فهم مسئله است»، و «پشت دریاها شهری است».

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین